Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Pastori - 18.05.2011, 11:48:54

Otsikko: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 18.05.2011, 11:48:54
Elikä konttorilla kävin ja leimaa ei tullu. Syynä liian suuret häkäarvot (putki vaihdettiin viimme vuonna) joten katti taitaa olla paskana. Motonetistä uus 169€, Wetteriltä 700€. Tsiisus. No enivei, onko kuin hankala homma vaihtaa itte?

Sitten takapalat oli suht kuluneet ja vissiin vähän kieroon kuluneet. Pitää levyt ja palat vaihtaa. Mites vaativa homma tämä on? En ole tähän kyseiseen autoon ikinä itte vaihdellu jarruosia. Kaikki mahdollinen nippelitieto ois avuksi kun kyseessä on tämmönen amatööri.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: HembalanD - 18.05.2011, 13:25:41
Jarrut:

Rengas irti, hakkaa satulasta paloja pitävät lukitustapit irti, laita tapit ja peltilevy sivuun, vedä palat irti, satula irti (takaa 2x17mm kannalla pultit) vedä jonnekin sivuun, jos jarrulevyä pitää ohjuritappi tai pultti kiinni (siinä pyörän pulttien välissä) niin iroita se, vedä levy irti ja vaihda (saattaa vaatia pari vasaran napautusta), pyyhi uudesta levystä varastorasvat pois (tinneri tms.) ja laita paikoilleen, ruuvaa ohjuritappi/pultti takaisin, ota jarrusatula käsittelyyn painele männät sisään (papukaija pihdit esim.) ja käy polkemassa muutaman kerran mäntiä sisään ja ulos että herkistyy ÄLÄ päästä niitä kuitenkaan pullahtamaan pois eli aina joku sopiva kappale väliin, paina lopuksi männät sisään, pensselillä sutiloi vaseliinia tai öljytervaa tms VÄHÄN palojen uriin ja niihin lukitustappeihin, laita satula paikoileenn, työnnä uudet palat paikoilleen, laita toinen lukitustappi paikoilleen, pujota peltilevy ja sitten toinen lukitustappi, pyörä takaisin. Pura toinen puoli kerrallaan että voi katsoa mallia toiselta puolelta jos tarvis.

Tulipas pitkä virke  ;D
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 18.05.2011, 13:33:01
Tack så mycket. Jospa se hoituis yhtä näppärästi kun olet kirjoittanutkin!
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: googe 2.0 - 18.05.2011, 13:49:16
Elikä konttorilla kävin ja leimaa ei tullu. Syynä liian suuret häkäarvot (putki vaihdettiin viimme vuonna) joten katti taitaa olla paskana. Motonetistä uus 169€, Wetteriltä 700€. Tsiisus. No enivei, onko kuin hankala homma vaihtaa itte?

Ei kai katalysaattorin vaihdossa sinänsä mitään sen kummampaa ole? Laipan pultit auki ja toisesta päästä klemmari auki ja katti pois ja uusi paikoilleen ja väliin vielä uusi tiiviste. Ongelmaa tulee sitten noiden ympäristön osien kunnosta. Missä kunnossa etuputki on?

Niin joo tosiaan... antaa jäähtyä ennekuin tuohon koskee. Jos seos ei ole kohdillaan, voi palaa näpit ja kunnolla.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 18.05.2011, 14:30:08
Etuputki on semmoinen ruosteenruskehtava mutta näyttää ehjältä. En oikeen muutakaan syytä keksi kuin katti..
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: googe 2.0 - 18.05.2011, 14:40:13
Etuputki on semmoinen ruosteenruskehtava mutta näyttää ehjältä. En oikeen muutakaan syytä keksi kuin katti..

Etuputki kustantaa motonetissä n. 65e, jos hajoaa muttereita irrotellessa. Biltemasta saa myös sellaisia kolmesta osasta putken ympärille koottavia laippoja jos se jotenkin hajoaa avatessa.

Varsinaisesta viasta en tiedä. Eli häkää tuli putkesta liikaa? Voisiko tuo johtua liian rikkaasta seoksesta? Lambda sökö tai sitten vuotaa ennen lambdaa vaikka jostain sieltä vanhan etuputken saumoista?

Laita tänne ne kaikki päästöarvot ja fiksummat varmaan keksii missä vika.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 18.05.2011, 14:44:29
Senkun tietäis, onko mitään tapoja selvittää asiaa? En tietenkään haluais turhaan kattia vaihtaa.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 18.05.2011, 17:45:34
Tässäpä näitä arvoja:
Lambda 1.03 (ok vissiin), co2 11,01/11,33(tuokin ok?), CO 0,54/0,58 (tästä pomppas), HC ppm 85/31, 02% 3,02/1,12
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: The moose - 18.05.2011, 17:57:48
kuinka kylmä kone oli arvoja ottaessa?

omasta tämmöset arvot kuumana.

tyhjäkäynnillä 790 rpm
% CO 0.00
% CO cor 0.00
% CO2 12.90
ppm HC 0
% O2 2.3
LAMBDA 1.120

kierrokset 2207 rpm
% CO 0.08
% CO cor 0.09
% CO2 13.84
vol HC 0
% vol O2 0.4
lambda 1.017

toissavuonna katsuri sano et milläs sitä ajellaan, ja on vähän liian puhtaat arvot.. tänä vuonna ei kysyny mitään.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: TVS - 18.05.2011, 17:58:49
Ilmeisesti kone oli kylmä mittauksessa? Nuo arvothan on ihan rajoilla... Onko vikakoodeja, käykö kone nätisti? Tuskin on kattivika, jos veikkaamaan lähdetään.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: hevonen - 18.05.2011, 19:07:57
Tässä taidetaan nyt yrittää kusettaa volvon omistajaa. :hello:
Aja se peli kunnolla kuumaksi, vaikka motarilla kolmosella ja sitten suoraan ennalta varattuun seosmittaukseen.
Jos on automaatti, pikkuvaihteella kunnon ajoa ja mittaus. Saatat säästää sen kattihomman, kantsii koklata. ;)
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 18.05.2011, 21:34:31
Itse asiassa ajoin varta vasten koneen lämpimäksi että olisi arvot kohdillaan ja vielä konttorilla 5-10 min huudatettiin n3000rpm...

Sain levyt vaihdettua, paloja ei voinunna vaihtaa kun molemmat satulat oli suhteellisen jumissa, toiselta puolen sisempi mäntä täysin jumissa. Ei edes putkipihdeillä kahteen pekkaan mennyt takaisin. Pitää vaihtaa siis satulat. Lähteekö nuo jarruletkut miten nätisti tuosta irti? Näytti olevan aika surkeassa kunnossa se liitin.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: sfrhkki - 19.05.2011, 07:57:57
Itsellä on tuo 230FD ajettu nyt +570tkm ja alla alkuperäinen katti. Lujia nuo tuntuvat olevan. Paljonko kilometrejä tuolla pastorin yksilöllä takanaan?
Oma resepti tuohon nykyään on se, että käyn erikseen mittauttamassa yksityisellä (on halvempikin) päästöt ennen katsastusta. Jos häikkää (ei ole ollut), vaihdan ensin tulpat ja ilmansuodattimen, ynnä tarkastan virranjakajan kannen ja pyörijän, ynnä tulpanjohdot.  Kerran aikoinaan , kun katsastaja mittaili, oli ongelma jossain arvossa,  mutta sitten muisti katsastaja, joka itsekin volvo-miehiä, sen näille annetun poikkeus säännöksen, ja löi leiman.

Toki pidän katista hyvää huolta ja annan toisinaan kaasujen kiertää reippaasti. Tarkoittaa jotain, mitä tänne ei voi julkisesti tunnustaa... 8)
Ajamalla pakoputkisto kunnossa pysyy!
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 19.05.2011, 08:03:38
333tkm takanapäin.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: AtAi - 19.05.2011, 08:11:30
333tkm takanapäin.
Ei pitäs olla katti lopussa noilla kilometreillä normikäytössä, nimim.534tkm -91 b230Fn mittarissa orggiskatilla.

Toi häkä arvo on kyllä yllättävän korkea, Mutta kun kattoo tota lambda arvoa, niin syy taitaa olla laihalla käyminen, vaikka onkin katsastuksessa sallitun yläpäässä, niin se ei tarkoita sitä että muut päästöt noin laihalla ollessa menee enää rajoihin.

Lähtisin kyllä miettimään mitä syitä löytyy laihalla käyntiin...
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 19.05.2011, 08:28:52
Niin, mulla loppuu tietämys näissä asioissa että ideoita kehiin vaan  :idiot2: BTW. Pystyykö noita mäntiä fiksaan mitenkään, olikin aika hlvetin kalliit nuo uudet satulat eikä tässä nyt rahassa pyöritä..
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: googe 2.0 - 19.05.2011, 08:42:37
Sain levyt vaihdettua, paloja ei voinunna vaihtaa kun molemmat satulat oli suhteellisen jumissa, toiselta puolen sisempi mäntä täysin jumissa. Ei edes putkipihdeillä kahteen pekkaan mennyt takaisin. Pitää vaihtaa siis satulat. Lähteekö nuo jarruletkut miten nätisti tuosta irti? Näytti olevan aika surkeassa kunnossa se liitin.

Ruosteenirrotusöljyä muhimaan ja pienillä putkipihdeillä kunnon ote ja lähtee auki tai sitten Naps menee poikki. Tuskin aukeaa siitä jarruputken ja letkun liitoksesta? Jos siis hajoaa, niin uudet jarruputket ja letkut. Auton keskellä pitäisi olla T -haara, josta nuo putket lähtee. Ruuvari haaran reikään ja lenkillä pitäisi putken irrota sieltä nätisti? Ehkä sinnekin irrotusöljyt jo valmiiksi?
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Acke - 19.05.2011, 09:08:08
Ex 940ssa kun oli CO ja HC korkealla (n.400tkm kohdalla) meni katti ja lambda uusiks, sen jälkeen toimi. Arvot oli kyllä enemmän pielessä kuin sulla ja oli kiire saada kuriin. Luultavasti pelkkä lambdan vaihto olisi riittänyt, mutta pakoputki meni samalla uusiks ja lambda oli ruostunut kiinni kattiin niin koko paketti vaihtui.
Toisella kerralla oli pelkästään CO hieman korkea, siihen auttoi virranjakajan vainhto.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: hevonen - 19.05.2011, 09:15:02
Uskoisin että jarruletku lähtee satulasta. Jos et uskalla vääntää letkun ja putken liitoksesta, löysää letku satulasta, satula irti ja sitten pyörität satulan irti letkusta niin ei tarvii niitä letku/putki liitoksia avata. ;)

Se on sitten toinen juttu jos pitää letkukin vaihtaa.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 19.05.2011, 10:02:19
Persus sentään, oon nyt neljään romikseen soittanu eikä missään ole jarrusatuloita. Voiko noita fiksata mitenkään?
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: AtAi - 19.05.2011, 10:07:06
Persus sentään, oon nyt neljään romikseen soittanu eikä missään ole jarrusatuloita. Voiko noita fiksata mitenkään?
Josset saa ruosteenirrottimessa liottaen ja sen jälkeen voimalla jumpattua, niin uudet motonetista vaan kehiin.

65e/kpl on kyllä niin halpaa ku saippua, että en sillä rahalla kovin montaa tuntia viittis taistella vanhojen kanssa  ;D
90snt säästää biltemasta ostettaessa...
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 19.05.2011, 10:46:34
Perseaukiselle se 65€ on viikon sapuskat  ;)
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: The moose - 19.05.2011, 10:54:19
Sain levyt vaihdettua, paloja ei voinunna vaihtaa kun molemmat satulat oli suhteellisen jumissa, toiselta puolen sisempi mäntä täysin jumissa. Ei edes putkipihdeillä kahteen pekkaan mennyt takaisin. Pitää vaihtaa siis satulat. Lähteekö nuo jarruletkut miten nätisti tuosta irti? Näytti olevan aika surkeassa kunnossa se liitin.

saahan sen satulan huollettua. Ota satula pois anna letkun olla kii jos saat jonkun pikkujakkaran siihen viereen missä tehdä.

männät mäelle ja hienolla santapaperilla niitten hionta. biltemasta tai mätänetistä uudet tiivisteet ja mäntä sisään pyöräyttäen et ei tiiviste rikkoudu.
ilmaus ruuviin lämpöä et ei katkee kun avaat mut anna sen jäähtyä sen jälkeen.

ota vaan selvää onko girling vai ate jarrut takana.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Turbo 242 - 19.05.2011, 10:57:39
ilmaus ruuviin lämpöä et ei katkee kun avaat mut anna sen jäähtyä sen jälkeen.

Harvalla kotikokilla on kaasupilliä käytettävissä niin lämmönläähteeksi kannattaa kokeilla kuumailmapuhallinta. Jo pienikin lämpö voi auttaa avaamisessa jos ei kylmilteen lähde. Ja sitten sitä lämpöä siihen satulaan, ei suoraan siihen ilmausruuviin.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: The moose - 19.05.2011, 11:00:17
Harvalla kotikokilla on kaasupilliä käytettävissä niin lämmönläähteeksi kannattaa kokeilla kuumailmapuhallinta. Jo pienikin lämpö voi auttaa avaamisessa jos ei kylmilteen lähde. Ja sitten sitä lämpöä siihen satulaan, ei suoraan siihen ilmausruuviin.

ei minullakaan ollut aikaisemmin, nykyään on sievert butaanipoltin. järki ostos  8)
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: pikatraktori - 19.05.2011, 11:12:58
Persus sentään, oon nyt neljään romikseen soittanu eikä missään ole jarrusatuloita. Voiko noita fiksata mitenkään?

Sanotaan nyt suoraan, että romiksesta saisit vielä huonommat - ovat kulutustavaraa tai sitten tilalle esim tehdaskorjattua. Biltemassa oli aikanaan ihka uudet takasatulat hieman halvempia (55 eur / kpl, koottu ja sis männät & tiivisteet), mutta siitä on jo aikaa. Kun ostaa irto-osina satulat, männät tiivisteet ym, huomaa että se se vasta kalliksi tulee  ::). Olisi tietysti hyvä jos opettelisi tekemään ne kartioliitokset jarruputkiin. Volvossa on yleensä takapäässä sen verran pitkät jarruputket että yhdet voi tehdä kun vanhan katkaisee juuresta. Voi tietysti olla että joudut "konepajakouluun", jossa vähitellen oppii mikä on todella halpaa ja mikä vain näyttää siltä ;D. Autoilu ei tosin ole koskaan halpaa  :(.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 19.05.2011, 11:33:42
Mitä eroa on girlingillä ja atella? Autossa on absit jos se auttaa asiaa. Joo en taida romikselta ostaa, backfältilllä ois ollu, hinta 50€... ei tsiisus mitä ryöstöä.  *tumppuun-> Joo ei mulla kaasutohoa ole, pilteman kahenkympin kuumailmapuhallin kyllä löytyy.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: The moose - 19.05.2011, 12:18:45
Mitä eroa on girlingillä ja atella? Autossa on absit jos se auttaa asiaa. Joo en taida romikselta ostaa, backfältilllä ois ollu, hinta 50€... ei tsiisus mitä ryöstöä.  *tumppuun-> Joo ei mulla kaasutohoa ole, pilteman kahenkympin kuumailmapuhallin kyllä löytyy.

muutaman millin ero jarrupalan koossa. männissä toisessa 35 mm ja 40mm halkasija, eli jos ostat tiivistesarjan ota halkaisija selville. toki se abs kannattaa tiskillä mainita. motonetis tsuumailin listaa niin tiivisteet kympin luokkaa, onkohan 940 jo vakiona rosteriset jarrumännät?
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: HembalanD - 19.05.2011, 16:50:51
Koitapa painaa ne männät sinne sisään tuskin ne oikeasti niin jumissa ovat. Sitä mäntää pitää painaa SUORASSA että menee, kerran vaihdoin paloja seiskan etusatulaan ja hel*etin järeillä pihdeillä painoin mäntää sisään hampaat irvessä ja kirosin kun ei menny, ammattilainen tulee viereen 35cm papukaijapihdeillä ja suitsait puristaa männät sisään.. Kyllä ne sinne menee ja jos vaan yhtään liikkeelle saat niin ne myös takaisin menee. Raota vielä suojakumia ja ruiskuta crc tms. ja uutta ihan moottoriöljyä myös pienessämäärin crc:n kanssa sinne männän juureen.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: TVS - 19.05.2011, 19:06:38
Biltema satulat sitten jos ne vaihtoon menee, ne on uudet uudet eikä mitkään korjatut ja parsitut "uudet", niinkon motonetissa, eikä tartte viedä vanhaa vaihdossa.

Aika surkeistakin satuloista oon tehny kelposia, isompaa puristusvälinettä kehiin ja koitat saada ne männät liikkeelle, kannattaa suosiolla tehdä pieni reikä suojakumin yläosaan ja puhaltaa sinne ronskisti jotakin liukasta sisään ennen operaatiota. Sitten kun männät liikahtaa, jarrua painamalla lähet työnteleen ne ulos, mutta älä päästä toista "karkuun" vaan avustajan avulla poljet molemmat männät aika pitkälle ulos ja sitten vasta irrotat ne kokonaan. Sitten vaan tosiaan jollaki tosi hienolla hiekkapaperilla ne männät sileeks ja uusilla tiivisteillä kasaan. Ainiin tosiaan, aloita jumppa siitä ilmausruuvista, jos se katkeaa, voit käytännössä suoraan marssia hakemaan uutta satulaa, yhestä yritin auki hitsaamalla ja se katkes 3 kertaa hitsin vierestä, sitten luovutin.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 20.05.2011, 09:44:46
Jees, kokeillaan tuota elvytystä. Multa löytyy papukaijapihdit ja putkipihdit ja siinä kävi naapurin ukkokin kaverina ähisemässä mutta ei saatu sitä mäntää sisään. Mutta ei se auta ko yrittää uudestaan. Mites tuo ilmaus? Oon ilmannu vanhoja Datsuneita mutta en Volvoja koskaan. Tässön näköjään vain yksi säiliö josta menee jarruille ja kytkimelle litkut.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 20.05.2011, 23:33:02
Noniin, mäntä saatiin parin tunnin kiroilun jälkeen ulos, hiottiin pinnat nätiksi ja uudet tiiivisteet. Kiitokset TOK:ille avusta. Koeajo on vielä suorittamatta mutta nyt on uudet palat/levyt+toisella puolella uudet tiivisteet. Menihän se perjantai näinkin, mutta halvemmaksi silti tuli kuin että ois vieny korjaamolle!
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 03.06.2011, 14:08:15
No koitin sitä ehdotettua tyyliä, ajelin 15-20 min 3000+ kiekkaa lasissa ja vein konttorille, ei auttanunna. Lambda oli korkeampi kuin viimmeksi (1.04) ja CO oli siinä 0.450 huitevilla. Muut arvot ok. Eli tästä voi(ko?) päätellä että katti/lambaada vaihtoon?
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: TVS - 03.06.2011, 15:00:19
Co 0.45 ja muut ok -> hyväksytty. Eli oliko se yhä yli 0.5 se Co vai mistä tää nyt tökkii?

Muoks: hetkinen, lampaada 1.04, sulla vuotaa putki jostakin. Se täytyy pysyä 0-97.1.03 haarukassa, ja ilmavuoto sen sotkee heti.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 06.06.2011, 10:50:49
Eli se siis vuotaa ennen kattia, ei sen jälkeen. Pitääpä tsekata tuo etuputki suurennuslasin kanssa.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: pikatraktori - 06.06.2011, 11:45:16
Eli se siis vuotaa ennen kattia, ei sen jälkeen. Pitääpä tsekata tuo etuputki suurennuslasin kanssa.

Ei ole paljon merkitystä sillä mistä putki vuotaa. Koko putki olisi tarkastettava - ei pelkästään ennen kattia jos vuoto vaikka onkin sen jälkeen. Lisää happea sieltäkin tulee ja sieltä lopusta se mitataan ja tulos näyttää laihaa. Labda-anturi voi silti toimia "ihan oikein" - mittaustekniikkaahan tämä vain on :(.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 06.06.2011, 12:21:57
Katista eteenpäin putki on ihka uusi, ei siis vuoda sieltä.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: googe 2.0 - 06.06.2011, 12:52:15
Metrin tai parin pituinen bensa-/paineilma-/puutarhaletkun pätkä. Toinen puoli letkusta johonkin purkkiin pohjasta läpi (= kuuloke) ja toinen puoli on "anturipää" :). Auton käydessä tuolla kuulostelemalla pitäisi löytyä vuotokohta.


Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: TOK - 06.06.2011, 12:54:15
Katista eteenpäin putki on ihka uusi, ei siis vuoda sieltä.

Siis katista takapuskuria kohti.

Liitossaumoista voi kyllä vähän falskata, kun kasattiin pelkällä kuparitahnalla. Alle ryömimällä selviää onko mustia kohtia. Se katti oli kyllä jo vuosi sitten niin hapan että ei olis ihme jos sen kuoresta vuotaisi, tai sitten katin etupuolelta downpipesta.
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 06.06.2011, 13:51:46
miten tuon katin toimivuuden voi testata, vai voiko mitenkään..?
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: TOK - 06.06.2011, 15:30:22
miten tuon katin toimivuuden voi testata, vai voiko mitenkään..?

Pakokaasuanalysaattorilla periaatteessa... Mutta jos putki vuotaa niin päättely on vaikeaa. Se on selvää että jos palamatonta eli HC:tä ja CO:ta tulee putkesta niin katti ei tee työtään / vaihtoehtoisesti seos liian rikas, joka voi johtua vuodosta josta pääsee lambdalle happea, eli pakosarja/downpipe/katin kuoret.

CO:han tässä taisi olla korkeahko kattivehkeeksi. Veikkaisin etuputken tai katin vuotoa. Selittäisi myös lisääntyneen kulutuksen (=rikas seos) jota tässä taisi olla?
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 10.06.2011, 12:36:23
katin ja uuden takaputken välistä tupsutteli pakokaasua. Runttasin niitä kiinnemmäs ja pistin vielä varmuudeksi sitä pakoputkiteippiä ympärille. Arvot ei suuresti muuttuneet..
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: sfrhkki - 10.06.2011, 14:11:43
näissä kissavehkeissä olen siirtynyt pakoputkiasennuksissa katin jälkeisten liitosten osalta pakoputkitahnan käyttäjäksi. kummasti ovat vuodot kadonneet.
tuossa otsikon ongelmassa uskon katin olevan vielä ok. jostain vaan saa ilmaa sekaan. voi olla jo pakosarjan tiiviste ( 1 syl!)  tai pakosarjan ja etuputken välinen liitos. tiiviste sielläkin...
edullisia ja helppoja vaihtaa. (kunhan ei katko pultteja)
Otsikko: Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
Kirjoitti: Pastori - 13.06.2011, 13:44:41
Pitääpä katella ne tiivisteet. Jahka sais nyt auton liikkelle kun siitä lasahti kytkin  >:(