Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: wh - 01.12.2014, 18:23:39

Otsikko: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: wh - 01.12.2014, 18:23:39
Moi! Vanhemmista d5 moottoreista oli spekuloitu jo näitä kulutuksia, mutta mitään fiksua keskustelua tästä osiosta en löytänyt.


Volvo v70 D5 2010 205hp (tuplaturbo)

Kulutus pyörii seka-ajossa 11-12l välillä. olen pari tankillista ajanut ja nyt sitten ihmettelen että missä se vika voi olla. eihän tuollainen voi noin paljoa viedä vaikka 245 leveät renkaat ovatkin alla.

mahdollisia vikakohteita:
-suuttimet loppu
-dpf(hiukkas-suodatin)
-turbot?

Eli jos jollain ideaa miten tutkia mistä johtuu suuri kulutus niin vinkkejä otetaan vastaan. dataa on mahdollista kerätä jos niistä jotain huomaa. Joitain  arvoja jos joku tietäisi ? Vinkkejä?  :o
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: Pka - 02.12.2014, 07:24:28
Pari viellä lisää: EGR tai pyörreläpät kiinni. Jos pääset käyttämään Vidan päässä mahdolliset vikakoodit voisi auttaa. Ahtimet tai pyörreläpät eivät välttämättä sytytä vikavaloa vaikka vikakoodin tekevät. DPF taas sytyttänee vikavalon.
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: volvotdi - 02.12.2014, 11:51:46
Tuossahan ne oleellisimmat tulikin ja se mitä näissä olen törmännyt on juuri perhanan EGR sekä pyörreläpät. Turboissa ei sinällään ole vikaa ollut, mutta turbojen välisissä läpissä on ollut vuotoja, joten kulkupuoli kiinnostaa? Yksi on myös likainen maf-tunnistin, joka ei näe oikeata ilman määrää mitä moottoriin menee, oletko laskenut oikean kulutuksen? DPF yleensä ilmoittaa itsestään jos homma ei pelaa, mutta paineputkessa jos halkeama niin todellisuutta ei auto tiedä eli yleensä DPF on tukossa. Jotain kumminkin on pielessä, on tuo sen verran suuri kulutus.
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: Make - 02.12.2014, 12:09:10
Likainen MAF aiheutti kulutuksen nousua sen verran että maantie ajon keskikulutus nousi 7,5L/100km. Puhdistus auttoi mutta kaiken kaikkiin parempaan tulokseen tuli uudelle MAF:lla. Nyt menee reippallakin maantie ajolla 6,8L luokkaa.
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: wh - 02.12.2014, 22:07:23
Vikakoodeja ei ole. Luen uudestaan parinpäivän päästä. Ahtovuotoja ei tunnu olevan. Seuraan tämän tankillisen paljonko menee kilometrejä ja kerron sitten todellisen kulutuksen. Suurin osa kyllä viimeaikoina ajosta ollut kaupunkiajoa.
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: Taksari - 03.12.2014, 11:24:54
Edellisen korimallin D5 AWD kulutti kaupunkitaksina kympin. Eli toi 11-12 voi olla kaupunkikulutuksena ihan normaali. Volvot vaan kuluttaa...
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: Pka - 04.12.2014, 06:36:10
Mulla menee Mk3:nen 2.4D yhdellä ahtimella kaupungissa n. 8 pintaan ja maantiellä n. 6. Kyllä tuo kulutus hiukan kovalta tuntuu. Laskeeko tuo polttoaineen keskikulutus myös lisälämppärin kulutuksen?
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: jp_olli - 04.12.2014, 08:12:09
Eipä taida laskea. Oma AWD on kulutellut noin 11l tässä kaupunkiajossa, tosin en jaksa hissutellen ajellakaan.
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: Taksari - 04.12.2014, 10:29:33
Volvon ajotietokoneen kulutuslukema poikkeaa omien vertailujeni mukaan 0.4 - 1.3 litraa satkulla. Kaupunkiajossa automaattilaatikolla ilmastoinnin ollessa päällä ei yksikään ole päässyt alle kympin. Taajama-ajo on sitten eri kuin kaupunkiajo...
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: IMN - 07.12.2014, 20:54:27
 -08 D5 aut. Polestarilla ja siis yhdellä ahtimella, parempi puolisko ajelee reilua 20 km työmatkaa suuntaansa ja näiden + sekalaisen kaupunkiajon keskikulutus näyttelee vakituisesti 7.0 - 7.2 litran hujakoilla.

Ilmamassamittarin (MAF) vika tappaa kyllä oman kokemuksen mukaan dieselin ihan totaalisesti, eli sen vikaantumisen kyllä yleensä huomasi kulkupuolesta ts. ei liikkunut mihinkään.

Kannattaa myös varmaan tsekata termostaatti (kiitos kyllä näiden uusien lämpömittarittomien ihmeiden...ei lienisi niin kallis ominaisuus vaikka jonnekin valikoiden uumeniin), kasipätkässä aikoinaan kulutus putosi yli 2 l satasella. Kaupungissa mittari oli normaali, maantiellä putosi varttiin.

Kovalta tuntuu tuollaiset lukemat, menee bensakoneiden talvilukemille.



Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: volvesteri - 07.12.2014, 22:29:45
Tuo kulutushan riippuu ihan ajosta. Kylmällä koneella ja laatikolla lyhyitä matkoja, niin kyllä se Volvo vaan kuluttaa. Painoakin se rapiat 1800kg. Siihen päälle kiihdytystä ja jarruttelua.

Hyvin huomaa meillä eron vaimon Octaviaan, missä automaatti ei luistata ja painoa vajaa 500kg vähemmän :D
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: paku97 - 08.12.2014, 08:06:11
48tkm:n LASKETTU keskikulutus 6.19ltr/100km, eikä ole reinot jalassa. :2funny: :hello:
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: Make - 08.12.2014, 09:18:34
-08 D5 aut. Polestarilla ja siis yhdellä ahtimella, parempi puolisko ajelee reilua 20 km työmatkaa suuntaansa ja näiden + sekalaisen kaupunkiajon keskikulutus näyttelee vakituisesti 7.0 - 7.2 litran hujakoilla.

Ilmamassamittarin (MAF) vika tappaa kyllä oman kokemuksen mukaan dieselin ihan totaalisesti, eli sen vikaantumisen kyllä yleensä huomasi kulkupuolesta ts. ei liikkunut mihinkään.

Kannattaa myös varmaan tsekata termostaatti (kiitos kyllä näiden uusien lämpömittarittomien ihmeiden...ei lienisi niin kallis ominaisuus vaikka jonnekin valikoiden uumeniin), kasipätkässä aikoinaan kulutus putosi yli 2 l satasella. Kaupungissa mittari oli normaali, maantiellä putosi varttiin.

Kovalta tuntuu tuollaiset lukemat, menee bensakoneiden talvilukemille.
Ajotietokoneen lukemaan saat lisätä ainakin sen 0,5L/100kmn joten 8L pintaan menee teilläkin.

MAFin vikaantuminen ja likaantuminen kaksi eri asiaa.
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: Make - 08.12.2014, 09:19:39
48tkm:n LASKETTU keskikulutus 6.19ltr/100km, eikä ole reinot jalassa. :2funny: :hello:
Ihan normi lukema ilman DPF.ää ja AWD:ta olevalle mallille.
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: IMN - 08.12.2014, 12:15:12
Ajotietokoneen lukemaan saat lisätä ainakin sen 0,5L/100kmn joten 8L pintaan menee teilläkin.

MAFin vikaantuminen ja likaantuminen kaksi eri asiaa.

Kyllä, ovat eri asiat, se on totta. Sitä tässä lähinnä hain, että oman kokemuksen MAF-viat oireilivat diesel-koneissa hyvin selkeästi jo kulkupuolenkin osalta.

Kylmä kone ja siihen liittyvä kulutus saa kyllä ehdottomasti pisteet täältäkin. Se on suurta myrkkyä ja näille ei muutenkaan lämpiäville dieseleille varmaan vielä suuremmassa määrin. MkIII bensakoneella saa tuonne 14 l hujakoille talviajossa helposti lyhyellä ajolla.

Matka-ajo rauhallisesti cruisella varmaan kertoisi todellisesta kulutuksesta enemmän ja sen, että kannattaako vikaa ryhtyä enempi kaivelemaan. Eli jouluna anoppilaan "ei mitään kiirettä" mentaliteetillä 82 km/h cruisessa ja takaisin ahdot tapissa kamerat välkkyen.  :).





Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: Itsok - 08.12.2014, 12:30:03
Mulla ainakin pompsahti vanha korisessa S60 D5 (-05 aut.) kulutus nyt viileillä keleillä. Aiemmin normiajo oli 90km tasaista moottoritieloikotusta, jolloin kulutus vaihteli käytännössä aina 6-6.5 välissä vaikka kuinka olisi hehkuttanut ardicia lähtiessä.

Nyt ajo on pelkästään 10-15 km sivuaan taajaman ja motarin sekoitusta ruuhka-aikoihin ja vain vähän ardicia lähtiessä akun säästämiseski. Kulutus on pyörinyt loka- ja marraskuussa yli 9.5 litran. Alkusyksystä vastaava ajo oli usein alle 8 litraa.
Oletettavasti uusikorinen farkku on vastaavassa ajossa jopa hieman janoisempi?
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: Pka - 08.12.2014, 14:51:37
Ardicia annan automaatin käyttää ja ajastettuna kotipihalla.
Moottoritietä ensin 12km ja keskusta ajoa 8km kulutus on näillä keleillä hypännyt tuonne 6,8 - 7,2 tuntumaan. Auto on mk3 2.4D automaatti. Ajotietokone ilmoittaa noin 0,4 litraa liian pientä kulutusta.
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: völvöxc60 - 08.12.2014, 14:57:50
Ardicia annan automaatin käyttää ja ajastettuna kotipihalla.
Moottoritietä ensin 12km ja keskusta ajoa 8km kulutus on näillä keleillä hypännyt tuonne 6,8 - 7,2 tuntumaan. Auto on mk3 2.4D automaatti. Ajotietokone ilmoittaa noin 0,4 litraa liian pientä kulutusta.
Paljonko se aikaisemmin sitten on ollut? Omasta mielestä tuo on varsin kohtuullinen kulutus automaatti V70:lle moottoritie/ keskusta ajoon nähden.
Huolestuisin ennemmin, että mitenkä noin pienellä meneekään :D
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: Pka - 08.12.2014, 20:20:54
Kesällä pääsee sukkasillaan ajaen tonne rapia viiden tietämille, maantiellä jos oikein varovasti menee niin lukemat alkaa 4:sella. Kyllä Volvokin pienellä menee. Vaunu perässä (2,5 leveä) 1500kg kulutus on tuolla 9 tietämillä. BMW:n 320D e91:sellä oli aikalailla samoissa kulutukset, vaunulla jopa pikkasen enemmän.

Toki, Volvo on vasta 540tkm ajettu.
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: volvesteri - 09.12.2014, 12:31:43
48tkm:n LASKETTU keskikulutus 6.19ltr/100km, eikä ole reinot jalassa. :2funny: :hello:

...mutta jos on sigun mukainen auto niin sehän on vanhakoppainen? Kun tämä on 07-> palsta ;)
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: paku97 - 09.12.2014, 13:31:43
Mulla ainakin pompsahti vanha korisessa S60 D5 (-05 aut.) kulutus nyt viileillä keleillä. Aiemmin normiajo oli 90km tasaista moottoritieloikotusta, jolloin kulutus vaihteli käytännössä aina 6-6.5 välissä vaikka kuinka olisi hehkuttanut ardicia lähtiessä.

Nyt ajo on pelkästään 10-15 km sivuaan taajaman ja motarin sekoitusta ruuhka-aikoihin ja vain vähän ardicia lähtiessä akun säästämiseski. Kulutus on pyörinyt loka- ja marraskuussa yli 9.5 litran. Alkusyksystä vastaava ajo oli usein alle 8 litraa.
Oletettavasti uusikorinen farkku on vastaavassa ajossa jopa hieman janoisempi?
-05
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: wh - 10.12.2014, 00:30:22
Kylläpä nää vanhan vaan syö tota ainetta tai itselläni nyt on varmasti jossain joku vika! Nurkka ajossa tällä tankillisella 13,3L/100km  :o :o :o :o :o :o


Tänään ajoin matkaa sellaisen 220km pätkän, 7,6 näytti keskikulutus... hmm..


Vikakoodeja ei ole mistään ainakaan vielä tullut, vidalla luettu.


Voisiko se syyllinen olla se imm? auttaisiko sen puhdistus kulutukseen ?  :idiot2:
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: JS88 - 10.12.2014, 07:25:06
Kyllä noi wh:n kulutukset aika isolta tuntuu jos maantiellä hätyytellään 8l/100km lukemia.. Siis pelkässä maantieajossa, seka-ajossa tuo taas vaikuttais suht normaalilta ja kaupunkiajossa tuskin on mahdollistakaan kahdeksaan litraan päästä, vaan se on monesti kaksinumeroisia lukemia :( Taajama niinkuin ennemminkin mainittiin menee toki paljon pienemmällä kuin kaupunki.

Tuossa mun sigussa on vastaava moottori kuin wh:lla mutta sedanina, siitä klikkaamalla pääsee kattomaan mitä mulla on kuluttanu ja itse oon pitäny tuota yllättävän pikkuruokaisena omaan ajoon ja ajotapaan nähden :)
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: wh - 11.12.2014, 15:08:41
Elikkäs map ja maf puhdistettu. Ei vaikutusta.

Koneen lämpö näyttäisi normiajossa jäävän 50-60 asteen väliin. Sitten epäilin lämpötilaanturia, mutta missähän se siaitsee?

Ajelin kakkosvaihteella 10km ja sain lämmön nousemaan 80 asteesee.


Mistäs termostaatti löytyy tästä uusikorisesta?

Hmm.
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: Make - 11.12.2014, 16:29:41


Mistäs termostaatti löytyy tästä uusikorisesta?

Hmm.
Eikö se siinä ylävesiletkun lähdössä olevassa laatikossa ole?
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: wh - 11.12.2014, 17:52:24
Eikö se siinä ylävesiletkun lähdössä olevassa laatikossa ole?

Tarkennan vielä vm.2010.

Vanhemmassa mallissa oli helposti esillä konee päällä, mutta onko tässä tosiaan egr alla se termari?
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: JS88 - 12.12.2014, 13:39:43
Tarkennan vielä vm.2010.

Vanhemmassa mallissa oli helposti esillä konee päällä, mutta onko tässä tosiaan egr alla se termari?

Tässä sun omassa termari on koneen takana. Turbojen alla ja siitä pitää purkaa ilmanputsarit jne että sitä voi nähdä edes pienellä peililläkään :D Tuota omaani purkasin jotain 5h vain huomatakseni että minulla ollut varaosa oli väärä, tuon tuntien työn jälkeen tuon näki siis varrellisella peilillä. Ja varaosaksi tähän 10vuosimalliin ei käy se halpa termostaatti vaikka monet nettikaupat niin väittävätkin, vaan pitää olla se ~200€ arvoinen malli valettuine koteloineen. Kaikkissa muissa vuosimalleissa kuin 2010 termostaatti ilmeisesti on koneen etupuolella ja tottakai tässä 10vuosimallissa se on menee lähes kaikilta rikki. Itselleni siis tuo vaihdettu koska lämpö ei riittänyt. Hinta-arvio n500€ ja tinkauksien jälkeen taisi hinta olla 430€. Kulutuseroa en huomannut, mutta lä pöä tuli vasta kun webastolla avitti. Joku obd lukija kiinni ja kattoa mihin lämmöt nousee ajossa, ehjällä termostaatilla mulla on 91-92lämmöt :)
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: KiPu - 14.12.2014, 16:04:26
Edellisessä V70 2.4D -10 (175hv/429Nm) keskikulutus oli 6,4l/100km tämmöstä pääkaupunkiseutu pyörittelyä. Tuli tarkistettua välillä myös laskimella, mutta en huomannut isoa eroa tuohon tietokoneen näyttämään. Nämä ajot pääsääntösesti kevyellä kuormalla...

Jälleen siirrytty 1,5v tauon jälkeen Volvokantaan.

Nykyinen ajokki S60 D5 geartronic (215hv/440Nm). Viikon ajojen jälkeen (samanlaista pääkaupunkiseutu pyörittelyä) tietsikka näyttää 5,6l/100km. En ole vielä tarkastanut laskemalla, mutta vähällä menee!
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: KiPu - 17.12.2014, 08:27:44
Jatketaan omaa tutkimusta...

Ensimmäinen tankki tietsikka näytti 5,9 l/100km ja laskemalla pääsin arvoon 7 l/100km. Eli ajo on pääkaupunkiseudun ajelua, joten ero tullee suurimmaksi osaksi tuosta Webastosta. Työmatka alle 20km suunta ja lämppäri pörisee melkein koko matkan...

Maskipeite on jo hommattu, joten voi myöhemmin vähän itsekin säädellä Webaston käyttöä.

Tyytyväinen olen kulutukseen!
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: wh - 19.12.2014, 22:13:24
Tässä sun omassa termari on koneen takana. Turbojen alla ja siitä pitää purkaa ilmanputsarit jne että sitä voi nähdä edes pienellä peililläkään :D Tuota omaani purkasin jotain 5h vain huomatakseni että minulla ollut varaosa oli väärä, tuon tuntien työn jälkeen tuon näki siis varrellisella peilillä. Ja varaosaksi tähän 10vuosimalliin ei käy se halpa termostaatti vaikka monet nettikaupat niin väittävätkin, vaan pitää olla se ~200€ arvoinen malli valettuine koteloineen. Kaikkissa muissa vuosimalleissa kuin 2010 termostaatti ilmeisesti on koneen etupuolella ja tottakai tässä 10vuosimallissa se on menee lähes kaikilta rikki. Itselleni siis tuo vaihdettu koska lämpö ei riittänyt. Hinta-arvio n500€ ja tinkauksien jälkeen taisi hinta olla 430€. Kulutuseroa en huomannut, mutta lä pöä tuli vasta kun webastolla avitti. Joku obd lukija kiinni ja kattoa mihin lämmöt nousee ajossa, ehjällä termostaatilla mulla on 91-92lämmöt :)

Juu eli sen verta nyt tutkittu että termari rikki, obd mittarilla ajellu tässä n. viikon lämmöty maksimissaan 60, normaali ajossa 50-56. Luulisi tämän vaikuttavan kulutukseen kun kylmällä koneella ajaa...? ja vielä kun ulkolämpötila 0, mites sitten kun -30 :o

Eli kylmällä koneella ajaminen, omasta mielestä vaikuttaa kulutukseen, vai etsinkö sitä vielä termari rempan jälkeen jostain.
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: Itsok - 20.12.2014, 10:45:44
Konehan käy sillon jo niin kylmänä että automaattikäytöllä lisälämmitin käy varmaan kokoajan. Jos en muista ihan väärin niin lämmitin menee sammuu kun saavuttaa ~+70 astetta.
Muutenkin noin kylmä kone taitaa vaikuttaa kulutukseen.

edit. On kyllä toisaalta vähän harmi ettei uusikorisessa ole moottorinlämpömittaria. Edes sitten ajotietokoneessa valikoiden takana. Noin kylmänä käyvä kone olisi jo näkynyt heti lämpömittarista.
Otsikko: Vs: volvo D5 ,2.4D Suuri kulutus.
Kirjoitti: JS88 - 25.12.2014, 17:42:27
Juu eli sen verta nyt tutkittu että termari rikki, obd mittarilla ajellu tässä n. viikon lämmöty maksimissaan 60, normaali ajossa 50-56. Luulisi tämän vaikuttavan kulutukseen kun kylmällä koneella ajaa...? ja vielä kun ulkolämpötila 0, mites sitten kun -30 :o

Eli kylmällä koneella ajaminen, omasta mielestä vaikuttaa kulutukseen, vai etsinkö sitä vielä termari rempan jälkeen jostain.

Laittasin eka tuon termarin kans kuntoon ja jos kulutus jatkuu omasta mielestäs liian isona niin jatkaisin tutkimista vasta sitten lisää. Tuo on kuihenkin niin perusasia mikä pitää olla kunnos että moottori toimii oikein ni tuolla aloittaisin ennen muita tutkimuksia :)

Rikkinäisellä termarilla ei tarjennu -5asteessakan vaikka oli yläaukot tukittu keulalta, vasta webastolla sai lämpöä hyttiin. Ehjällä termarilla ei oo lämmönriittävyyden kans ollu koskaan ongelmia vaikka webaston automaattiköyttö on mulla aina pois päältä :)

Hemmetin kallishan tuo on vaihdattaa ja se ite osakin kallis vaikka itte sen jumppais paikalleen, mutta kai se jonku vuoden aina sitten kestää sentään.