Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Vesku - 10.12.2014, 22:00:15

Otsikko: 940 B230FK -95, tyhjäkäynti alkoi seilaamaan rajusti
Kirjoitti: Vesku - 10.12.2014, 22:00:15
Autosta oli tyhjäkäyntimoottori irti, kokeiltiin sitä toiseen autoon väliaikaisesti, kun tk-moottori laitettiin takaisin autoon kiinni ja käynnistettiin, alkoi tyhjäkäynti seilaamaan tosi rajusti n.1200 - 2000rpm välillä.

Tuo kierrosten heittely tapahtuu erittäin säännöllisesti, tuntuu aivan kuin tyhjäkäynti yrittäisi nousta yli 2000rpm mutta ohjainlaite katkaisee syötön ja kierrokset tipahtaa jonka jälkeen nousu alkaa taas uudelleen.

Imuvuotoja ei löytynyt, starttipilotilla käytiin imupuoli läpi.
Kaasuläppäkytkin naksahtaa ok.
Vikakoodeja ei tule.
Carburettor cleanerilla putsattiin tyhjäkäyntimoottori ja kokeiltiin että sekin liikkuu hienosti, myös resistanssi napojen välillä ok.
Downpipen tiiviste aavistuksen vuotaa mutta voisko vääristyny lambdan arvo tollasta aiheuttaa..

Mikä merkillisintä, auto on toiminut täysin normaalisti ennen tyhjäkäyntimoottorin irrotusta, mitään ei ole muutettu/säädetty eri arvoihin..

Vaikuttaa siltä että se yrittää hakea tyhjäkäyntiä, mutta ei asetu..
Onko näissä jokin tyhjäkäyntimoottorin sopeutus tms.?

Niin ja tämä on automaattilaatikolla.

Saa heittää vinkkejä, alkaa itteltä ideat loppumaan :idiot2:
Otsikko: Vs: 940 B230FK -95, tyhjäkäynti alkoi seilaamaan rajusti
Kirjoitti: 8-pätkä - 10.12.2014, 22:54:41
Tsekkaa että tyhjäkäynnin perussäätö on kohdallaan vaikka siihen ei olisikaan koskettu. Toinen mikä kannattaa katsoa on kaasuläpän kiinnitys akseliinsa.
Otsikko: Vs: 940 B230FK -95, tyhjäkäynti alkoi seilaamaan rajusti
Kirjoitti: artturi - 11.12.2014, 16:10:48
Onhan se liitin varmasti kunnolla kiinni..
Otsikko: Vs: 940 B230FK -95, tyhjäkäynti alkoi seilaamaan rajusti
Kirjoitti: 0yxxy0 - 11.12.2014, 18:41:35
Ettei tyhjäkäyntimoottorin liuku vaan takertele, kuten itelläni aikoinaan. Puhdistus ja voitelu jos liuku siisti eikä törsteitä.
Otsikko: Vs: 940 B230FK -95, tyhjäkäynti alkoi seilaamaan rajusti
Kirjoitti: venum - 12.12.2014, 12:21:33
''0yxxy0, Ettei tyhjäkäyntimoottorin liuku vaan takertele, kuten itelläni aikoinaan. Puhdistus ja voitelu jos liuku siisti eikä törsteitä.''
Kuinka paljon luistin liikkui eli kuinka ison raon se teki kanavaan. kuinka kokeilit liikkuiko se.
Otsikko: Vs: 940 B230FK -95, tyhjäkäynti alkoi seilaamaan rajusti
Kirjoitti: Acke - 12.12.2014, 13:02:26
Sitä voi liikuttaa ihan käsin tai ohjata sähköllä (12V). Kiinni ollessan omassa oli  muistaakseni n parin millin rako, josta se sitten kääntämällä ensin sulkeutuu ja sitten vasta aukeaa kokonaan.

Veskun kohdalla ongelmana voisi olla huonosti kiinni oleva liitin, kuten artturi jo kirjoitti. Se aiheuttaa korkeaa tyhjäkäyntiä, omasta kun jäi irti niin tais olla 1500rpm luokkaa. Olikohan jopa niin, että siellä TK moottorin vieressä on joku vastaava turha liitin tarjolla.
Otsikko: Vs: 940 B230FK -95, tyhjäkäynti alkoi seilaamaan rajusti
Kirjoitti: 0yxxy0 - 13.12.2014, 07:32:54
''0yxxy0, Ettei tyhjäkäyntimoottorin liuku vaan takertele, kuten itelläni aikoinaan. Puhdistus ja voitelu jos liuku siisti eikä törsteitä.''
Kuinka paljon luistin liikkui eli kuinka ison raon se teki kanavaan. kuinka kokeilit liikkuiko se.

Noin niiku Acka kirjoitti. Ite mokasin aikoinaan kun ruuvimeisselillä kokeiilin ja viellä väärään suuntaan niin tuli olkapää joka hirtti kiinni, remelillä pois ja huolellinen puhdistus päälle.
Otsikko: Vs: 940 B230FK -95, tyhjäkäynti alkoi seilaamaan rajusti
Kirjoitti: Vesku - 13.12.2014, 19:10:24
No kyllähän se johto kiinni on koko ajan ollu, ei kai tässä muuten mitään pointtia olisikkaan...

Jokatapauksessa, tyhjäkäyntimoottoria tarkasteltiin vähä lähemmin ja todettiin että luistikappaleen reunassa on pienen pieni muotovirhe ja hieman likaakin.
Tuo pieni törste luistin reunassa + lika aiheutti sen että venttiili jäi välillä jumiin ja tyhjäkäynti häiriintyi.
Pienellä viilalla pyöristelyä, huolellinen puhdistus, johto kiinni ja LH-jetin komponenttitestaustilalla kokeiltiin --> sehän toimii :)

Auto käyntiin ja kaikki pelaa normaalisti :)