Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Chili - 01.01.2015, 14:29:44
-
740:n runkopalkki vaatii ruostekorjausta/hitsaamista. Tökin ruuvimeisselillä ja sain palkin pohjaan reiän. Palkin sivuseinät ovat ruosteen peitossa, mutta meisseli ei mene kuitenkaan läpi.
Hitsaaminen lienee sallittua?
Mistä löytyisi tekijä Nurmijärven / Vantaan suunnalta tekijä?
-
Jos nyt puhut korin "kiinteästä" runkopalkista niin saa hitsata kunhan on "Kunnolla" hitsattu (eli ei sitä maantiehiekkaa ja hevosenpaskaa). Kaikki ruoste pois, leikataan reilu reikä ja hitsataan siihen paikka.
Jos taas kyse moottoripalkista (minkä päällä moottori on ja mihin tulee etualatukivarsia kiinni), niin käsittääkseni ei saa hitsata. On alustarakenne, joita ei saa hitsaamalla korjata (kuin poikkeustapauksissa).
-
Kyseessä on pilkittäinen palkki. Ruostekohta on lähellä tunkin nostopisteen kiinnityskohtaa - auton alla, lähellä polttoainepumppua, kuskin jalkatilan kohdalla. Kuvassa näkyvä palkki, johon etupyörän pitkittäistuki kiinnittyy - siitä kohdasta jonkin matkaa taaksepäin.
(http://pierce.smugmug.com/By-Date/2012/2012-03-07/i-PNgPCtG/0/L/IMG1608-L.jpg)
-
Anna mennä
-
Jos taas kyse moottoripalkista (minkä päällä moottori on ja mihin tulee etualatukivarsia kiinni), niin käsittääkseni ei saa hitsata. On alustarakenne, joita ei saa hitsaamalla korjata (kuin poikkeustapauksissa).
Jaotellaanko apurungot sitten eri kategoriaan, eihän rungolliseenkaan tarvitse koko ruotoa vaihtaa jos se rupee pehmenemään?
Ja totta hemmetissä itsekantavan korin ruostevauriot saa ja pitää korjata hitsaamalla. Suosittelisin uusimaan kerralla mahdollisimman suurelta osalta eikä vain sitä reikää josta saa meisselin läpi. On kuitenkin sellainen kurankerääjäkotelo että siinä vaiheessa kun ruostuu läpi, saattaa olla jo muiltakin osin aika haperoa.
-
Jaotellaanko apurungot sitten eri kategoriaan, eihän rungolliseenkaan tarvitse koko ruotoa vaihtaa jos se rupee pehmenemään?
Apurungot on käsittääkseni nimenomaan eri kategoriaan. Tuossa lokakuussa katsastin erästä Lanciaa ja hylky tuli takajousikuppien pohjaanlyöntikumien vastakappaleen ruosteista. Katsuri katsoi takapalkkia tarkkaan ja totesi, että "normaalisti ei akselistoja ja apurunkoja saa hitsata, mutta nyt on niin harvinainen auto eikä varsinaisesti kantava osa joten saat luvan korjata hitsaamalla. Kun osaat näköjään hitsata " (katseli muita saumoja auton pohjassa).
Joku asian ymmärtävä/ahkera ihminen voisi tonkia tuon tiedon, että mitä saa ja mitä ei. Itse olen käsityksessä, että alustan osia ja apurunkoja ei saa hitsata poikkeuksia lukuunottamatta (jos esim. pellistä prässättyjä alatukivarsia ei ko. automalliin enään saa, niin asiallisesti hitsautettuna/-ttuna kelpaa silloin).
Autossa jossa on erillinen runko, saa runkoa hitsata. Tuntuu kyllä typerältä miksi ei apurunkoa saisi? ???
-
Tuossa oma näkemys aiheeseen.
(http://i1107.photobucket.com/albums/h399/hammerdown8/1.jpg) (http://s1107.photobucket.com/user/hammerdown8/media/1.jpg.html)
(http://i1107.photobucket.com/albums/h399/hammerdown8/2.jpg) (http://s1107.photobucket.com/user/hammerdown8/media/2.jpg.html)
(http://i1107.photobucket.com/albums/h399/hammerdown8/3.jpg) (http://s1107.photobucket.com/user/hammerdown8/media/3.jpg.html)
(http://i1107.photobucket.com/albums/h399/hammerdown8/4.jpg) (http://s1107.photobucket.com/user/hammerdown8/media/4.jpg.html)
(http://i1107.photobucket.com/albums/h399/hammerdown8/5.jpg) (http://s1107.photobucket.com/user/hammerdown8/media/5.jpg.html)