Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: PETRIAKU - 03.01.2015, 19:58:26

Otsikko: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 03.01.2015, 19:58:26
Tässä ykspäivä syttyi lambdan merkkivalo palaan. Pakokaasu haisi rikkaalle,kulutuskin pomppas yli15l/100km maantieajossa.
Opettelin yleismittarilla mittaan lambdan toimintaa..Aluksi mittari näytti kokoajan n 0,5v vaikka kaasuttelin välillä.
Sitten putsasin lambdan,siirsin lähemmäs moottoria ja korjasin sokeripalaliitoksen ja suojasin eristeellä. Tämän jälkeen kun käynistin moottorin , arvo oli alussa 0,5v josta nousi hiljakseen 0,97 paikkeille mutta jokin ajan päästä lähti arvo pienenee hissukseen 0,60v  paikkeille ja sitten mittari sekos,lukemat seilas edestakas 0,1v-0,9 ja tyhjäkäyntikin hieman hiljeni ja lambdan merkkivalo syttyy palaan. Elikkä onko lambda rikki vai missähän vika? Välillä herjaa 1-3-1 ja 2-1-3 virheitä ja tietysti myös 2-3-2
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Acke - 03.01.2015, 20:56:15
Tyhjäkäynnillä kuuluukin seiltata 0,1-0,9v välillä.
Lainaus käyttäjältä: FAQ
1-3-1 Sytytysjärjestelmän RPM-anturin signaali puuttuu startatessa
2-1-3 Täyskaasutieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu
Kyseiset osat kannattaisi varmaan tarkistaa.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 04.01.2015, 08:55:59
Kiitos vastauksesta. Lambda kunnossa ,hienoa. Tämä. 2-1-3, eli täyskaasutieto ..Anturi sijaisee kaasuläpän akselin päässä? Sen olen ohmimittarilla säätänyt niin että kun kaasuläppä vähänki aukee niin samalla anturi kytkeytyy päälle..olenko oikein tehnyt ja mikä tarkoitus tällä osalla on? Tämä pitää uudestaa tarkistaa kun pääsen taas lämpimään talliin... Entä rmp anturi,olen ymmärtänyt et se on  kytkinkopan yläreunassa ,lukee vauhtipyörää,mites tämän anturin voi tarkistaa? Säätäähän sitä ei voi?
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Huikkoster - 04.01.2015, 09:13:58
Kaasuläppäkytkimessä on kaksi katkaisijaa, kaasu ylhäällä ja kaasu pohjassa. Niistä se tietää milloin sammuttaa polttoaineen syöttö moottorijarrulla ja täyskaasulla vissiin lisää soppaa koneeseen. Eivät vaikuta kulutukseen noin paljoa.

Rpm anturi (ykk anturi). Jos on rikki, ei lähde käyntiin ollenkaan.

Mittasitko kylmänä lambdaa? Se ei toimi kylmänä. Sen takia aluksi ei lukema seilannut.
Mutta kyllä tuo kulutus viittaisi nimenomaan vialliseen lambdaan. Itsellä oli tarvike lambda joka mitattuna olisi ollut kunnossa mutta kulutus 12-14. Vaihdoin sen ja alkoi toimimaan.

Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: The_OttoB - 04.01.2015, 10:45:06
Eikös se lambda just  noin toimi. Että sahaa?
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Huikkoster - 04.01.2015, 11:05:12
Jep :)
Tyhjäkäynnillä kuuluukin seiltata 0,1-0,9v välillä.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 04.01.2015, 13:00:02
Ahaa, vai kaksi katkasijaa täyskaasu anturissa,en kyllä huomannut sitä, häätyy tarkistaa se . Kiitos.
Rmp anturi vika,miksiköhän se sitä herjaa. Kyllä,ei lähteny käyntiin kun irroitin rmp anturin liittimen.
Kyllä kylmä oli lambda anturi kun aloin mittaan, no tallin lämpöinen. Koitin myös irrallaan lambdan lämmitystä. Siinä lähti arvot n. 0,5v ja 0,75v oli parhaimillaan kun pienellä kaasutohottajalla lämmitin ,mutta lambda paikoillaan pakokaasut lämmitti yli 0,9v.
Kulutuksesta sen verran että , kesällä vei maantiellä 7,5-8l/100km ja kaupungissa 10-11l/100km. Noilla pikkupakkasilla vei 13l /100 km kaupungissa. Mutta kun saatiin kunnon pakkaset -27 astetta,syttyi kesken matka-ajon lambda valo palaan ja sillä reissulla paloi bensaa yli 15l /100 km. Kuittaan virheet pois ja käytän akunkengän myös irti,vika valo sammuu mutta muutaman kymmen kilsan jälkeen syttyy uudestaan.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Huikkoster - 04.01.2015, 13:11:17
Lämmitysjohdoista toisesta pitäisi löytyä +12v
Signaalipiuhasta koneen lämmettyä 0.1-0.9v jatkuvasti vaihdellen.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 04.01.2015, 13:37:13
Lämmitysjohdoista toisesta pitäisi löytyä +12v
Signaalipiuhasta koneen lämmettyä 0.1-0.9v jatkuvasti vaihdellen

Niinkö,tässä lambdassa on 3 johtoa, 2 valkosta 1 musta ja bosch merkkinen...034 loppuinen numerosarja. Voiko valkoset johdot kytkeä väärin,net oli aikaisemmin katkottu ja liitetty sokeripalalla...
Nyt hääty kattoa tuleeko sinne virtaa. Kiitos.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Huikkoster - 04.01.2015, 14:37:15
Eiku joo valkoiset oli lämmitykselle. Niissä toinen +12v. Ei voi laittaa väärinpäin
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: mikan - 04.01.2015, 16:25:49
Mutta kun saatiin kunnon pakkaset -27 astetta,syttyi kesken matka-ajon lambda valo palaan ja sillä reissulla paloi bensaa yli 15l /100 km. Kuittaan virheet pois ja käytän akunkengän myös irti,vika valo sammuu mutta muutaman kymmen kilsan jälkeen syttyy uudestaan.

 :nohnoh  Akun kenkää ei irroiteta, vaan vikakoodit nollataan diagnostiikka pömpelistä. Akun kengän irroittaminen kadottaa kaikki LH:n sopeutumat ja se yleensä nostaa kulutusta aluksi. Lisäksi se ei korjaa mitään vikoja.

Vikavalo syttyy aina syystä, joten se syy kannattaa selvittää.

Ja sitä FAQ:ta kannattaa lueskella hitusen.

1-3-1      Kierroslukusignaali puuttuu   Viallinen johdotus tai anturi               Moottori ei käynnisty
2-1-3      TPS täyskaasu asetus väärä   Viallinen TPS:n johdotus tai TPS:n vika            Ei oireita (vain vapari)
2-3-2*      Seos liian laiha/rikas tyhjäkäynnillä   Rikas; korkea polttoaineenpaine, vuotava suutin      Moottorin epänormaali toiminta

Ainoastaan viimeinen vikakoodi sytyttää vikavalon.

1-3-1 tulee pelkästään pätkivästä RPM-tiedosta EZK:lta. Jos kone käy edes semi-nätisti, niin EZK:n puolla kaikki on kunnossa, mutta LH ei saa kierroslukutietoa jatkuvasti tai se heittelee rajusti amplitudiltaan.

Minusta jo kaksi ensimmäistä vikakoodia antaa aiheen epäillä piuhavikoja, joten käy läpi se LH/EZK:n liitinkammat.

Ja lambda-jännitteen kuuluu heilua molemmin puolin 0,5 voltin, mitä pienempää heilumista, sitä paremmin säädöt ovat kohdallaan.

Yleisesti noista tarvike-lambdoista sellainen fakta, niiden anto-impedanssi on usein hitusen korkea, eli ne eivät jaksa syöttää tarpeeksi suurta virtaa LH:lle ja toinen vika niissä on jostakin minulle tuntemattomasta syystä on hitaus. LH tahtoo lambda-palautteen tulevan hyvin nopeasti ja yli 100ms viive sekoittaa lambda säädön tehokkaasti (silmukan aika-ikkuna on 47ms).

Kannattaa myös mitata pakoputken ja moottorin välinen vastus, nimittäin pakoputki toimii lambda-anturin miinuksena.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 04.01.2015, 17:19:09
:nohnoh  Akun kenkää ei irroiteta, vaan vikakoodit nollataan diagnostiikka pömpelistä. Akun kengän irroittaminen kadottaa kaikki LH:n sopeutumat ja se yleensä nostaa kulutusta aluksi. Lisäksi se ei korjaa mitään vikoja.

Vikavalo syttyy aina syystä, joten se syy kannattaa selvittää.

Ja sitä FAQ:ta kannattaa lueskella hitusen.

1-3-1      Kierroslukusignaali puuttuu   Viallinen johdotus tai anturi               Moottori ei käynnisty
2-1-3      TPS täyskaasu asetus väärä   Viallinen TPS:n johdotus tai TPS:n vika            Ei oireita (vain vapari)
2-3-2*      Seos liian laiha/rikas tyhjäkäynnillä   Rikas; korkea polttoaineenpaine, vuotava suutin      Moottorin epänormaali toiminta

Ainoastaan viimeinen vikakoodi sytyttää vikavalon.

1-3-1 tulee pelkästään pätkivästä RPM-tiedosta EZK:lta. Jos kone käy edes semi-nätisti, niin EZK:n puolla kaikki on kunnossa, mutta LH ei saa kierroslukutietoa jatkuvasti tai se heittelee rajusti amplitudiltaan.

Minusta jo kaksi ensimmäistä vikakoodia antaa aiheen epäillä piuhavikoja, joten käy läpi se LH/EZK:n liitinkammat.

Ja lambda-jännitteen kuuluu heilua molemmin puolin 0,5 voltin, mitä pienempää heilumista, sitä paremmin säädöt ovat kohdallaan.

Yleisesti noista tarvike-lambdoista sellainen fakta, niiden anto-impedanssi on usein hitusen korkea, eli ne eivät jaksa syöttää tarpeeksi suurta virtaa LH:lle ja toinen vika niissä on jostakin minulle tuntemattomasta syystä on hitaus. LH tahtoo lambda-palautteen tulevan hyvin nopeasti ja yli 100ms viive sekoittaa lambda säädön tehokkaasti (silmukan aika-ikkuna on 47ms).

Kannattaa myös mitata pakoputken ja moottorin välinen vastus, nimittäin pakoputki toimii lambda-anturin miinuksena.


Kiitos tiedoista, enpä enää revi akunkengää irti. Auto käynistyy nykyään kohtuu hyvin kylmänä ja kuumana, vaihdoin tulpanjohdot ja muut syttövehkeet..tyhjäkäynti vähän vaeltaa ehkä max 100 rmp heittoa kierrosmittarissa, no onhan jo 530tkm ajettu.
Mikäs aine olisi paras liittimien puhdistukseen?
Voiko itse säätä seoksia , ja yleismittaria apuna käyttäen?
Voiko bensanpainetta säätää?
Vuotavan suuttimen löytäminen? Selviäiskö kotikonstein?
Lamdban maadoitus häätyy tosiaan tarkistaa. Lamdba anturi sijaitsi aluksi katin kyljessä josta siitsin lähemmäs moottoria jotta lämpöä piisais paremmin,olikohan virhe siirto?
Lähenpä viemään auton lainatalliin sulamaan ja huomenna tutkimaan..
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: sfrhkki - 05.01.2015, 08:09:46
Mukavia muistoja:
Kerran, Volvon ollessa uusi - 170 tkm ajettu - olin virkamatkalla ja B230FD alkoi kulkemaan todella pirteästi - ohitukset sujui, kuin itsestään - moottorivalo syttyi ja tankatessani huomasin, että soppaakin oli mennyt jotain liki 15l /100km. Niinpä vein sen Wetterille ja pyysin uusimaan happianturin.  Ei se heille käynyt. Alkoi nuori poika mittailemaan.  Mittaili tunnin ja toisenkin. Ite seurasin sivusta. Ei saanut järkeviä lukemia. Katsoi kytkentäkaavioita korjaamokäsikirjasta. Mittaili niitä valkoisia pihoja.  Aikani kattelin ja sitten kysyin pojalta, että mikähän se on tuo kaaviossa oleva kirjainyhdistelmä, minusta pitisi mitata toisista piuhoista.  Niinpä tokaisi poika, jotta perhana.  Mittasi oikeista piuhoista ja totesi, että sököhän tämä. Happianturi.  Ne mittaustunnit meni kyllä sitten korjaamon piikkiin. Toki täytyi asiasta karehtua tosissaan.  Olihan sen Boschin happianturin hinta Volvo-logolla toki jo itsessään suolainen.

Tämän jälkeen olen hyvin herkästi ostanut ja vaihtanut uuden Bosch-happianturin, niitähän saa 80 - 120 euron hintahaarukkaan. Viimeisin taisi tulla Nimarkilta. Kaapissa odottelee asennusta.
Yhdelläkään en ole ajanut yli 240 000 km. Kulutus tahtoo nousta, kun anturi vanhenee.

Varmaan käytäntöni on kaikenkaikkiaan väärä, mutta eipähän ole Volvo kerännyt korjaamotunteja sen Wetterin happianturikokemuksen jälkeen lainkaan.  :)
Volvo on rullannut nyt 638 tkm. Käy ja kukkuu. Toki toinen ilmamassamitatrikin menossa. Vaihdoin varuilta uuteen 400 000 km:n kohdalla. Se alkuperäinen odottaa ehjänä hyllyssä varalla.
Samoin olen kertaalleen vaihtanut ruiskutusjärjestelmän lämpötila-anturin.

Elikkäs:
- paljonko on happianturilla ajettu?  Niiden mitoituskestoikä on noin 160 tkm.  Toki niillä ajellaan monesti paljon pitempäänkin...
- lämpötila-anturi siinä moottorin kyljessä, onko kunnosssa?
- katti (siis pakoputki) kannattaa todellakin maadoittaa erillisellä maadoituskaapelilla runkoon

_sfr-
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: mikan - 05.01.2015, 14:00:00
Kiitos tiedoista, enpä enää revi akunkengää irti. Auto käynistyy nykyään kohtuu hyvin kylmänä ja kuumana, vaihdoin tulpanjohdot ja muut syttövehkeet..tyhjäkäynti vähän vaeltaa ehkä max 100 rmp heittoa kierrosmittarissa, no onhan jo 530tkm ajettu.
Vinokone käy suhteellisen nättiä tyhjäkäyntiä kun kaikki on kunnossa vaikka moottorilla olisi ajettu 800tkm.

Mikäs aine olisi paras liittimien puhdistukseen?
Monta mielipidettä ja kokemusta. Cramolinin Contact-spray on hyvä, muttei löydy jokaisesta autotarvike-myymälän hyllystä (yhdestäkään). CRC:n vastaava menee hyvin.

Voiko itse säätä seoksia , ja yleismittaria apuna käyttäen?

Normaalisti EI onnistu!

Minun tavallani mahdollista, mutta kokemuksellasi käytännössä mahdotonta.
Vaatii sopivia välineitä ja perehtymistä moottorinohjauksen saloihin, eli samanlaista kuin minkä tahansa uuden auton "seoksien" säätely.

Voiko bensanpainetta säätää?
Vakiossa ei voi, eikä pidäkkään tai kaikki moottorinohjauksen säädöt menevät uusiksi.
Eli unohda asia kokonaan säätämisen osalta, sillä jos paineet ovat pielessä, kaikki on pielessä, jolloin vaihdetaan paineensäädin tms. komponentit.

LH:ssa polttoaineen paine pitäisi olla 3 baaria + imusarjan paine.

Vuotavan suuttimen löytäminen? Selviäiskö kotikonstein?

Helppoa!
Kone käynnistä seis ja kymmenen minuutin jälkeen tarkastetaan suutintukin paineenmittaus nipasta, onko systeemissä painetta.

Jos paineet eivät ole kadonneet 10 minuutissa, on vuoto merkityksettömän pientä. Muut vuodot vaativat suutin-alan ammattilaisen ja hänen mittausvälineensä.

Tai asennetaan painemittari kiinni suutintukkiin ja tarkkaillaan sen laskemista ajan funktiona.

Lamdban maadoitus häätyy tosiaan tarkistaa. Lamdba anturi sijaitsi aluksi katin kyljessä josta siitsin lähemmäs moottoria jotta lämpöä piisais paremmin,olikohan virhe siirto?
Lähenpä viemään auton lainatalliin sulamaan ja huomenna tutkimaan..

Tuo alkuperäinen paikka sopii ihan hyvin, eikä käytännössä vaikuta siihen lambdan heräämiseen, sillä sen lämmitys on päällä koko ajan. Jossa muuten syy siihen, miksi monet tarvikeanturit pimenevät nopeasti, sillä niitä ei ole tarkoitettu kokoajan lämmitettäviksi, kuten orkkis anturi on.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Acke - 05.01.2015, 14:06:41

Kiitos tiedoista, enpä enää revi akunkengää irti. Auto käynistyy nykyään kohtuu hyvin kylmänä ja kuumana, vaihdoin tulpanjohdot ja muut syttövehkeet..tyhjäkäynti vähän vaeltaa ehkä max 100 rmp heittoa kierrosmittarissa, no onhan jo 530tkm ajettu.
Mikäs aine olisi paras liittimien puhdistukseen? Vaikka crc oxide clean.
Voiko itse säätä seoksia , ja yleismittaria apuna käyttäen? Ei (Tai kyllä, Ostrichilla lambda pois pelistä)
Voiko bensanpainetta säätää? Ei (Vakiona ei säädettävä)
Vuotavan suuttimen löytäminen? Selviäiskö kotikonstein? periaatteessa kai, mutta voi olla helpompaa lähettää ne jonnekkin testattavaksi ja puhdistettavaksi.
Lamdban maadoitus häätyy tosiaan tarkistaa. Lamdba anturi sijaitsi aluksi katin kyljessä josta siitsin lähemmäs moottoria jotta lämpöä piisais paremmin,olikohan virhe siirto? Tuskin, turbomalleissa on heti ahtimen jälkeen.
Lähenpä viemään auton lainatalliin sulamaan ja huomenna tutkimaan..
Kuten sfrhkki kirjoitti, kulutus nousee vanhalla lambdalla, koska se reagoi hitaammin.
http://www.autotune.fi/tuote/360/suuttimien-testaus-ja-pesu
http://ngkntk.co.uk/index.php/technical-centre/lambda-sensors/how-to-test-lambda-sensors/
E: mikan ehti ensin.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 05.01.2015, 16:05:03
Kiitoksia tiedoista.
Nyt virheet kuitattu ja valo vikavalo ei pala ,seurataan tilannetta. Keskiviikkona konttori aika ,katotaan miten seoksien kanssa käy.
Tarkistin liittimiä ja putsailin myös. Yksi irrallinen johto löytyi,laittaisin kuvan jos osaisin...eli rintapelissä oleva johtonippu joka vain  menee rmp/ykk anturille,erkanee yksi johto puna/vihreä jossa yksi pyöreä liitin. En löytäny paikkaa.
Täyskaasu anturi on toimii ja säädetty kohalleen,lämpötila anturi vasta uusittu.
Lambdalle tulee virtaa ja paransin maadoitusta pakoputkelle.
Käväsin tarvikeliikkeessä hakemassa tavaraa ja kysäisin samalla boschin lambdan hintaa, n 200e lähtöhinta , lupas myydä 150e...todennäköisesti pitää ostaa. No,nopeesti tienaa hinnan takasin jos kulutus normittuu.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: mikan - 05.01.2015, 17:37:16
Kiitoksia tiedoista.
Nyt virheet kuitattu ja valo vikavalo ei pala ,seurataan tilannetta. Keskiviikkona konttori aika ,katotaan miten seoksien kanssa käy.
Tarkistin liittimiä ja putsailin myös. Yksi irrallinen johto löytyi,laittaisin kuvan jos osaisin...eli rintapelissä oleva johtonippu joka vain  menee rmp/ykk anturille,erkanee yksi johto puna/vihreä jossa yksi pyöreä liitin. En löytäny paikkaa.
Täyskaasu anturi on toimii ja säädetty kohalleen,lämpötila anturi vasta uusittu.
Lambdalle tulee virtaa ja paransin maadoitusta pakoputkelle.
Käväsin tarvikeliikkeessä hakemassa tavaraa ja kysäisin samalla boschin lambdan hintaa, n 200e lähtöhinta , lupas myydä 150e...todennäköisesti pitää ostaa. No,nopeesti tienaa hinnan takasin jos kulutus normittuu.

Lambdana käy oikein hyvin jompi kumpi noista (vapari tai turbo), joten tingi tuosta €150,- hinnasta vielä, sillä nuo mätänetin anturit ovat myös aitoja Bosch antureita.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/283476/101862?ajoneuvo=658
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/283434/897059?ajoneuvo=658
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 05.01.2015, 18:24:13
Niinkö, mun lambdan num.sarja päätyy 3034. Ja tuo motonetin 3434 loppuinen tosiaan käy. Sitten sieltä kannattaa tilata.
Kiitos.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: sfrhkki - 06.01.2015, 19:26:47
Nimarkilla:


BOSCH

Lambdatunnistin (Etuakseli)

0258986504

72.55 €

Toimitusaika
(työpäivää)
 2-5

BOSCH

Lambdatunnistin (Edessä)

0258003034
 
93.35 €

Toimitusaika
(työpäivää)
 2-
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 07.01.2015, 10:47:26
Nonniin,konttorilla käyty auto pomppas päästöistä muuten ok.
Co-pitoisuus tyhjäkäynnillä 12,08 sallittu 0,5
Co-pitoisuus kierroksilla 11,94 sallittu 0,3
Lambda arvo 0,67 sallittu 0,97-1,03
Co2-pitoisuus 6,40/7,20
O2-pitoisuus 0,5 sallittu 5,00
Niin ja ajokielto tuli....
Nyt ois hyvä neuvot tarpeen.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Huikkoster - 07.01.2015, 11:20:33
Eli käy todella rikkaalla. Noin rajusti pielessä pitäisi vikavalonkin palaa ellei sitten lambda luule seosten olevan oikein. Onko kulutuskin 12-15l/100km?
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Rivipumppu - 07.01.2015, 11:56:55
Nonniin,konttorilla käyty auto pomppas päästöistä muuten ok.
Co-pitoisuus tyhjäkäynnillä 12,08 sallittu 0,5
Co-pitoisuus kierroksilla 11,94 sallittu 0,3
Lambda arvo 0,67 sallittu 0,97-1,03
Co2-pitoisuus 6,40/7,20
O2-pitoisuus 0,5 sallittu 5,00
Niin ja ajokielto tuli....
Nyt ois hyvä neuvot tarpeen.

Voisitko vielä kirjata HC arvon, kun sekin varmasti mitattiin ja se kertoo myös aika paljon...
Sain kerran yhdestä B20F koneesta
HC 1100 ja CO 11

Siinä oli pakoventtiilivika.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 07.01.2015, 12:47:20
Pariin kysymykseen vastaus.
Vika valo palaa...15l vei maantie ajossa.
Hc-pitoisuus 741.
Samat vika koodit 2-3-2, 2-1-3,1-3-1.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 07.01.2015, 13:18:01
Puristukset mittasin 12,1-12,5 lukemia sain. Melko tasaiset kuitenkin,oisko vena vika pois suljettu?
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 07.01.2015, 14:10:25
Mikähän anturi sijaitsee imusarjassa alapuolella, keskellä? Ei mitään merkitystä moottorin käyntiin vaikka irti käytin moottorin käydessä
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Acke - 07.01.2015, 14:20:30
Kylmäkäynnistyssuutin.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 07.01.2015, 15:22:12
Kylmäkäynnistyssuutin.


OK, Ei merkitystä seoksiin.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: mikan - 07.01.2015, 15:26:10

OK, Ei merkitystä seoksiin.

Huiman paksulla kulkineesi kyllä käy, jos lämpöanturi on vaihdettu ja IMMustakin tulee tyhjäkäynnillä 2,3V jännite lämpöisellä koneella, niin enää tulee mieleen bensan paine, joka voisi olla koholla.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 07.01.2015, 16:17:38
Huiman paksulla kulkineesi kyllä käy, jos lämpöanturi on vaihdettu ja IMMustakin tulee tyhjäkäynnillä 2,3V jännite lämpöisellä koneella, niin enää tulee mieleen bensan paine, joka voisi olla koholla.
[/quote
Älä muuta sano. Mittasin immun johdot ,niitä on 5 kpl. 1,2,4 napoihin ei tule virtaa kuin nimeksi. 3 napaan 2,37 v ja 5 napaan rapeat 13v.
Häätyy ostaa bensansäädin, onko niitä erinlaisia? Elikkä tietty numerosarja tiedettävä?
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Acke - 07.01.2015, 16:28:30
Tarkista paine ensin. 1 ja 2 sylinterin välillä on nippa sitä varten suutintukissa. Olisko vapareissakin ollut 3 bar säädin, siinä tapauksessa pitäisi löytyä n. 2,5 bar tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: mikan - 07.01.2015, 17:40:55
Älä muuta sano. Mittasin immun johdot ,niitä on 5 kpl. 1,2,4 napoihin ei tule virtaa kuin nimeksi. 3 napaan 2,37 v ja 5 napaan rapeat 13v.
Häätyy ostaa bensansäädin, onko niitä erinlaisia? Elikkä tietty numerosarja tiedettävä?

Juu, kolmos pinnistä pitäisi löytyä tyhjäkäynnillä 2,3V +/- 0,1V

Tarkista paine ensin. 1 ja 2 sylinterin välillä on nippa sitä varten suutintukissa. Olisko vapareissakin ollut 3 bar säädin, siinä tapauksessa pitäisi löytyä n. 2,5 bar tyhjäkäynnillä.

LH koneissa on tiettävästi 3 baaria se peruspaine, josta sitten lisätään/vähennetään imusarjan paine.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 07.01.2015, 20:34:37
Juu, kolmos pinnistä pitäisi löytyä tyhjäkäynnillä 2,3V +/- 0,1V

LH koneissa on tiettävästi 3 baaria se peruspaine, josta sitten lisätään/vähennetään imusarjan paine.

Okei, ei ole mittaria millä tarkistaa bensapaineet,ajan korjaamolle.
Näkyy 100e luokkaa olevan uusi säädin..
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: The_OttoB - 07.01.2015, 21:20:49
Missäpäin vaikuttaa ongelmavolvo?
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: The_OttoB - 07.01.2015, 21:26:54
Mutta sen verran vielä. Rikkoutunut bensanpaineen säädin nostaa paineet noin 5-6 bariin. Aiheuttaa tietysti rikkaan seoksen, mutta ainakin minulla päästöt meni tyhjäkäynnillä poskelleen mutta kierroksilla seos omi oikea koska lambdan säätöikkuna riitti siihen. Joskus saattaa hajota regun kalvo ja bensaa pääsee ihan helvetisti sitä paineviestiletkua pitkin imusarjaan. Ota se letku irti ja katso tuleeko bensaa sieltä.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Huikkoster - 07.01.2015, 21:33:50
Ei kannata maksaa 100€ osasta jonka saa purkuvolvosta 10-30€ :)
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 07.01.2015, 21:50:05
Missäpäin vaikuttaa ongelmavolvo?
Torniossa.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 07.01.2015, 21:57:49
Mutta sen verran vielä. Rikkoutunut bensanpaineen säädin nostaa paineet noin 5-6 bariin. Aiheuttaa tietysti rikkaan seoksen, mutta ainakin minulla päästöt meni tyhjäkäynnillä poskelleen mutta kierroksilla seos omi oikea koska lambdan säätöikkuna riitti siihen. Joskus saattaa hajota regun kalvo ja bensaa pääsee ihan helvetisti sitä paineviestiletkua pitkin imusarjaan. Ota se letku irti ja katso tuleeko bensaa sieltä.
Jep,kokeilin sitä,ei tullut bensaa läpi. Eikä vaikuttanut käyntiin vaikka letku oli irti.
Jostain syystä moottori saa bensaa ja paljon.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 07.01.2015, 22:06:29
Ei kannata maksaa 100€ osasta jonka saa purkuvolvosta 10-30€ :)
Onhan se vähän niinkin mutta on joskus ollunna vähän huonoa tuuria käytettyjen osien kanssa.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 07.01.2015, 22:14:05

OK, Ei merkitystä seoksiin.
Kylmäkäynnistyssuutin...voiko tätä kautta moottori saada liikaa bensaa?
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Rivipumppu - 07.01.2015, 23:25:42
Kylmäkäynnistyssuutin...voiko tätä kautta moottori saada liikaa bensaa?

On niitä kusevia kylmäkäynnistyssuuttimia muistaakseni joillain ollut.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 08.01.2015, 17:49:13
Nonii volvo haettu korjaamolta,päästölukema 0,04 ja taas saa ajaa.
Vikaa ei 2h etsinnöillä  löydetty ,päästöt olivat heti ok. Kaikki toimii..
Syyksi epäilivät virtalukkoa/pohjaa joka tosin värkkää, se ei palaudu jolloin jotkin virtalaitteet ei kytkeydy päälle vaan pitää käsin käännellä takaspäin ja takertelee toisinaan Jospa se oli siinä vika,ei ymmärä.. :idiot2:   Seurataan kulutusta.
Pitää alkaa mettästää joko virtalukkoa tai pelkkää pohjaa. Mistä kannattais hommata uudet osat,Wetteriltä?
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: PETRIAKU - 19.02.2015, 19:18:22
Noniin,vika ei virtalukonpohjassa vaan lambdassa. Lambda ei toiminut pakkasessa mutta oltuaan muutaman tunnin lämpimässä tallissa ,pelitti. Ostin käytetyn lambdan ja volvo toiminna jo pari vkoo hyvin.

Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Kono - 14.06.2016, 15:24:57
Missäs mahtaa olla vika kun lambdavalo ei syty kojelautaan vaikka irrottaisi lambdalle menevät johdot kokonaan vai kuuluisiko edes syttyä?Johtojen irrottaminen ei vaikuta myöskään käyntiääneen. Merkkivalo toimii sillä syttyy kun kääntää virran päälle. Autossa vikana seilaava tyhjäkäynti ja korkea kulutus. Koneena b230f
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: mikan - 15.06.2016, 19:12:22
Vuosimalli?

Jos LH2.4 lukaise vikakoodit.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Kono - 17.06.2016, 10:23:55
Vm. 1991 ei anna vikakoodia. Lambdalle tuli virta ja 3sta piuhasta tulee 1-9mV jännitettä. Ajossa tuntuu pätkivän jonkun verran hiukan vaihtelevasti.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: mikan - 20.06.2016, 13:48:55
Vm. 1991 ei anna vikakoodia. Lambdalle tuli virta ja 3sta piuhasta tulee 1-9mV jännitettä. Ajossa tuntuu pätkivän jonkun verran hiukan vaihtelevasti.

Jos lambda ehjä, tarkoittaa tuo hyvin laihaa sopitusta. Generoi aivan varmasti vikakoodin LH:lle, olipa seos oikeasti hoikalla tai lambda rikki.
Eli mittasit mustasta piuhasta maata vasten tuon jännitteen?
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
Kirjoitti: Kono - 22.06.2016, 13:10:00
Jos lambda ehjä, tarkoittaa tuo hyvin laihaa sopitusta. Generoi aivan varmasti vikakoodin LH:lle, olipa seos oikeasti hoikalla tai lambda rikki.
Eli mittasit mustasta piuhasta maata vasten tuon jännitteen?

Toinen pää rungossa ja toinen mustassa piuhassa. Ihmetyttää vain kun ei anna vikakoodia vaikka lambdan piuhat olisi kokonaan irti...