Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Pas(i)kiainen - 06.01.2015, 18:20:38
-
Vaihoin tosiaan tuon 244:n tähän.
Elettiin vuotta '88 kun tämä kaunokainen rullasi tehtaalta.
(https://lh5.googleusercontent.com/-MwQmVnJyZXU/VKwHe_tExAI/AAAAAAAAENo/cVVMNBmqyGM/w737-h553-no/volvo%2B001.JPG)
Oli kaikenlaista herkkua. Cruise (ei toimi, myyjä puhui alipaineletkusta että olisko lähtenyt irti, pitää tutkia), ilmastointi, jossa ei ole hihnaa, eli sekin vaatii vähintään täytön. Talviautossa ei niin justiinsa. Puolinahkasisusta, tumman sinisillä nahoilla, ihan siisti. Sähkölasit, keskuslukitus, sivupeilit säädöillä. ABSit, jotka ei jostain syystä oo otteessa. Kuulemma joku luistonestokin tässä on mutta ei tuntunut tekevän mitään :pomo: Myös Volvo ALARMit on tähän asennettu, jotka ei tosin toimi. Kasettimankka TAAJUUSKORJAIMELLA, ai jumalauta, en kyllä saanut vielä soimaan sitä, en tiiä miksei toimi.
Vähän laiskasti starttaa mut hyvin jysähtää käyntiin. Ja jarrut kuulemma kannattas käydä läpi, käynkin ennen leimaa, maaliskuuhun asti saa kurvailla.
Takakulmassa pieni vekki, mitä koitan naputella ulos.
Kaikenlaista pientä sipisteltävää. Tutkin huomenna paremmin kun saan auton autotalliin.
Onks nää turbot luonteeltaan sellasia et oikeen mitään ei tapahdu, sit kolmestonnis huomaa selvästi ku rupee ahtaa ja sit ruvetaan jonkinverran sutimaan ;D Ja onks näis vaijerikytkin vielä, tuntuu aika kauheelta ;D
-
Onks nää turbot luonteeltaan sellasia et oikeen mitään ei tapahdu, sit kolmestonnis huomaa selvästi ku rupee ahtaa ja sit ruvetaan jonkinverran sutimaan ;D Ja onks näis vaijerikytkin vielä, tuntuu aika kauheelta ;D
Ainakin jos kyseessä on B200ET niin kuvaus täsmää aika hyvin. Pieni iskutilavuus yhdistettynä kivikautiseen kolmosgarrettiin on tosiaan hengetön alhaalta ja ahtimen mukaantulon kyllä tosiaan huomaa. Isolohko-ET on jonkinverran herkempi vetämään alhaaltakin.
Kyllähän näissä nestekytkin pitäisi olla?
-
Mitä outoa 7srj turbon kytkimessä on? Kaverilla oli jäärata-autona moinen eikä se ollu millää tapaa outo. Siinä oli kyl vaihettu toinen öljyä läpi falskaava tilalle, mut heräs alakierroksillakin heti. :D
-
Myyjän mukaan B230FT. Ei tiedä ei tunne itse :-[ Intercooleri siellä näky olevan. Bensa ja syttylastu en tiiä tekiskö ihmeitä.
Ja kyllä se siinä kolmentonnin kohalla lähtee kyllä jo hyvin vetämään.
Mietin vaan sitä jos cruisen alipaineletku on irti niinkuin myyjä sanoi niin vaikuttaa kyllä heti kun on alipainevuoto niin seokseen.
Ja se kytkin irrottaa tosi ylhäällä, kai se riippuu mihin on tottunut. On kuulemma uus kytkin laitettu, täähän oli alkuun tomaatti, myyjä vaihtoi sit M47:n tilalle kun se oli niin paljon luistanut. Oli kuulemma bolt on, toivottavasti ei löydy viritelmiä.
-
Cruisella on oma pumppu mikä sen alipaineen tekee
-
Jaa no eipä se sitten vaikuta mitään.
Pitää tutkia.
-
Myyjän mukaan B230FT. Ei tiedä ei tunne itse :-[ Intercooleri siellä näky olevan. Bensa ja syttylastu en tiiä tekiskö ihmeitä.
Ja kyllä se siinä kolmentonnin kohalla lähtee kyllä jo hyvin vetämään.
Mietin vaan sitä jos cruisen alipaineletku on irti niinkuin myyjä sanoi niin vaikuttaa kyllä heti kun on alipainevuoto niin seokseen.
Ja se kytkin irrottaa tosi ylhäällä, kai se riippuu mihin on tottunut. On kuulemma uus kytkin laitettu, täähän oli alkuun tomaatti, myyjä vaihtoi sit M47:n tilalle kun se oli niin paljon luistanut. Oli kuulemma bolt on, toivottavasti ei löydy viritelmiä.
Jakopään kopassahan tuon koneen tyypin pitäisi lukea. Onkos tähän swapattu oikein LH2.4 moottorinohjauskin kun kerran bensa ja syttylastut on erikseen?
Älä sitten M47:lla kovin revi kolmosella varsinkaan jos tekniikkaa on piristetty, tulee pian remonttia...
-
Etc luistonestoa on saanut turbomalleihin missä ei ole katalysaattoria. Pätkii sytytystä kun alkaa sutimaan. En ole ikinä nähnyt tai kuullut sellaista kenelläkään olleen mut on niitä olemassa. Meidän vanhassa 740:ssä oli mittaristossa sen varoitusvalo valmius.
-
Jakopään kopassahan tuon koneen tyypin pitäisi lukea. Onkos tähän swapattu oikein LH2.4 moottorinohjauskin kun kerran bensa ja syttylastut on erikseen?
Älä sitten M47:lla kovin revi kolmosella varsinkaan jos tekniikkaa on piristetty, tulee pian remonttia...
Minen tiiä noista lastuista mitään, kaveri vaan puhui että kannattaa laittaa ::)
Pitää käydä kurkkaamassa se moottorikoodi.
Ja ei revitä :) Ei sitä tekniikkaa vissiin oo piristetty ainakaan vielä.
Huomenna voin laittaa enemmän kuvia.
-
Laita valokuva konehuoneesta niin voidaan sanoa heti onko FT vai ET :)
-
Joo laitan.
Voiko tehostimeen laittaa ATFää, ei tunnu oikein tehostavan. Vai tuleeko se näissä pihalle?
-
sitä just.
-
Hyvä, thänks.
-
Tein hieman salapoliisityötä, B230FT tuolla VIN-koodin mukaan on. ;)
-
Tein hieman salapoliisityötä, B230FT tuolla VIN-koodin mukaan on. ;)
Taitaa sitten olla '88 puolella käyttöönotettu '89 malli jos kerran lähtöjään on FT-moottorilla. Eli todennäköisesti moottorinohjauksena palvelee LH 2.2, joka taitaakin olla lastutuksen suhteen vähän hankalampi rasti.
-
Runkonumerossa kirjain J, eli on siis ihan rehellinen 88' malli.
-
Runkonumerossa kirjain J, eli on siis ihan rehellinen 88' malli.
Vaan eikös '88 mallissa pitäisi olla vielä ET-moottori? ???
Sorry kun menee ihan ohi aiheen...
-
(http://i57.tinypic.com/2urrx20.jpg) Siinä on kuva konehuoneesta. Tosiaan -88 B230FT, ruotsista uitettu joskus.
-
No siinäpä se konehuone ;)
Eli taisinpa Johnnylta tuon vaihdella tuohon 244:een :)
Huomenna ihmetellään löytyykö hanskalokerosta ehjä parkkipolttimo taakse :D
-
Kuuluuko 740:iin 55w100w ajovalo h4:t? Semmoset siel näky olevan, valoteho kehno.
Vaihoin takaparkit ku toinen ei palanu, ei auttanu, siel on joku rytöpetteröinyt, laitoin yhen liitoksen kolvilla kii mikä oli ennen puristamalla, ja parkin paikalla rupes palaa jarruvalo kokoajan. Eli ilmeisesti johdot ristissä ja parkille ei tuu jännitettä, jännitemittaria en löytänyt niin en päässyt toteamaan.
Mitkä sumarit tohon puskurin alalaitaan kuuluu edessä? Tahon tyhjiin kolosiin valotehoa :)
Ja laitoin kuskin jaloista puuttuvat muovit kiinni, kun oli irti takapaksissa :) ja ainiin, kiinnitin koiraverkon, siellä oli pieniä ruuvipuutteita nii tuli toisesta reunasta alas, en tiedä osuiko lasiin mutta ehjänä onneksi säilyi :)
Ja mikähän mahtaa olla oikea polttimo mittaristoon, lämmönsäätöön, valojen jne taustavaloksi kabiinissa? Osa pimeänä.
Ja mihin toi cruise alipaineletku kuuluu olla kiinni, siellähän se on irti kuten edellinen omistaja veikkaili.
-
ei kuulu,vaan 60/55w
-
Sulattaako 55/100 umpiot
-
ei nyt varmaan sulata mutta heijastimet saattaa tummua.
-
Nonni.
Vaihoin kourallisen sisävaloja, totesin että takalasin lämppärin ja sivupeilien lämppärin katkaisijan liitin ei oo kiinni, ilmanko ei toimi, nyt syttyy valot, saapa nähä toimiiko.
Ajovalot vaihoin oikeiksi. LISÄSIN moottoriöljyä. Pitää vaihella...
Ja cruisen alipaineletkun laitoin kii, toiveissa et se rupeis toimimaan.
Ei tällä kertaa sen kummempaa :D
Ja ainiin, pääsin jyvälle tosta hienointa '88 styrkkarista, ny soi rokki 8)
-
Tultiinko me nyt siihen tulokseen että tässä on LH2.2 vai 2.4 eli saako tähän lastua ja hyödyttääkö se mitään :idiot2:
-
Voiko toi "luistonesto" järjestelmä olla pelkkä varotusvalo? Joskus kun vetää oikein kunnon sikalintan niin sit rupee loimottaa taka-akselin valo kojetaulussa, varottaako se vaan et nyt saattaa olla liukasta :2funny:
Tää tuntuu aika hyvältä peliltä 8)
-
Saisiko autosta lisää kuvia? ;)
-
Voin räpsiä jotain valosammalla. Eipä tuossa erikoista. Vanteet ja vähän tonttiin ja spoilerin ja etusumarit ja hinauskoukun suojan vaatis niin olisin tyytyväinen 8) Ulkonäöllisesti siis.
Nythän se on aika perusrönttä :D
-
Onkos tämä muuten vähäpäästöinen?
-
Kaverin 745:sen etusumarit on jotkut Boschit. Jos oikein kiinnostaa, voin tutkailla tarkemmin jahka seuraavan kerran ko. auton nään.
-
Juu Boschin pilotit ne kai noihin reikiin sopii, pitää käytettynä ostaa kun löytyy halvalla.
Happitunnistin ja kolmitoimikatalysaattori valitettavasti lukee, eli taitaa olla vähäpäästöinen on kyllä joskus ruotsista ilm. tuotu niin viakuttaako se niin en tiiä. Vm kuitenkin 88.
-
Voiko toi "luistonesto" järjestelmä olla pelkkä varotusvalo? Joskus kun vetää oikein kunnon sikalintan niin sit rupee loimottaa taka-akselin valo kojetaulussa, varottaako se vaan et nyt saattaa olla liukasta :2funny:
Tää tuntuu aika hyvältä peliltä 8)
Kokeileppas olisko se taka-aksilankuva abs-valo? Joissakin vuosimalleissa kytkentä on menny sillai nimittäin.... Vaikkapa edestä anturin johto irti jos absit muuten pelaa, ja pieni ajolenkki niin syttynee valo.
-
No ei kuulosta taas hyvältä >:( Pitää kokeilla. Ja mitään koodeja ei saa luettua niin helvetillinen homma tutkia missä vika.
-
Joo eipä siellä mitään absiin liittyvää muuta valoa ole kojelaudassa, kun laittaa virrat päälle. Pitää ihmetellä vielä ton kun ottaa töpselin irti että mitä se sanoo. Fillarien seutu vaikuttaa kyllä vähän mädältä, että voipi olla että sieltä on ne absi pyörät hävinneet :2funny:
Lupasin jotain kuvia räpsiä, tässä nyt paskoja kuvia kännykällä, tiedätte minkälaisesta laitoksesta on kuitenkin kyse :)
(https://lh3.googleusercontent.com/-EiU5we_dE1Q/VLDmpcfYNOI/AAAAAAAAEPM/_0IPSZwNzJo/w737-h553-no/volvo%2B001.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-6MMTDCHpkbk/VLDmrCJDYNI/AAAAAAAAEPU/BH96gXIJIg8/w737-h553-no/volvo%2B002.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-XILah0ofYIM/VLDmm5DgwII/AAAAAAAAEPE/kPi3Cl1XNGk/w737-h553-no/volvo%2B003.JPG)
Huomatkaa jytävehkeet kojelaudalla ;D
(https://lh3.googleusercontent.com/-i7dyVwy7pR4/VLDm2-da6CI/AAAAAAAAEPo/vQf2lf-L6SY/w737-h553-no/volvo%2B004.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-053Zwm1Kv_c/VLDm3cYqohI/AAAAAAAAEPs/LCJ4w6XYMkE/w415-h553-no/volvo%2B006.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-qDpDx6fobas/VLDnAeCUh5I/AAAAAAAAEP0/jVaN9X7y1tU/w737-h553-no/volvo%2B007.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-qR_Ymum2nOM/VLDnB9H90aI/AAAAAAAAEP8/M7cPpk84j1I/w737-h553-no/volvo%2B008.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-5Lp-HH_-oBw/VLDm1rdNqPI/AAAAAAAAEPc/BCXb7HZbNGE/w415-h553-no/volvo%2B005.JPG)
Tunnistaako kukaan tuota lämppärinsäädintä? Jonkinsortin lisälämmitin, mutta kuinka se toimii :idiot2:
-
Tunnistaa, 091B ardic lämppärin hana auki ja punaisesta tulille.
-
t1 ja t2 on sitten ajastimia. Komeen värinen Vollero. :)
-
Nuo kojelaudan päällä olevat diskantit on tehtaalla asennettu. Mulla on samanlaiset -88 mallisessa 745:ssä B200E.
-
Mistä säädetään toi kello oikeeksi tosta ardicista? Ja miten lämppärin hanan saa auki, riittää ilmeisesti et on kuumimmalla asennolla?
Ja joo volvo lukee diskanteissa :D
-
Mistä säädetään toi kello oikeeksi tosta ardicista? Ja miten lämppärin hanan saa auki, riittää ilmeisesti et on kuumimmalla asennolla.
/quote]
Tuntinappulat pohjaan, kaksoispisteet alkaa vilkkumaan ja kello on säädettävissä.
Läppärin hana täysin auki ja puhalluksen olen säätänyt ikkunoille.
-
Kiitos :)
-
Heh. Mittasin piruuttani tulpanjohdot, kun käy mielestäni vähän huonosti tyhjää. 170kohmia ykkösen tulpan johto :2funny: Tein yhestä joutilaasta, uudesta puolan piuhasta johdon ja vaihdoin sopivat piuhat. Nyt taisi olla 2.6kohmia vastus.
Käynti tasoittui mielestäni ja tuntuisi vääntävän paremmin :)
Pitää ostaa lohkarin piuha, kaikki on paikallaan, mutta johtosarja löytyi poikkinaisena maskin takaa :idiot2:
-
Vetelin vähän uusiks valoille piuhoja kun toiselta puolelta puuttu parkki ja jarruvalo takaa. Konttiin oli vedetty joutilaat piuhat, joihin toinen meni parkista +12 kokoajan ja toisesta jarruvalon +12v. Onneks ei ollu ottanu mihinkää kii :idiot2: Otin nuo siis pois ja pätkät uutta ja uudet liittimet.
Samalla vaihtelin lisäjarruvalon polttimon. Enää ei mittaristo valita että on polttimoita palanut :)
Laittelen tässä tuon sisätilanlämppärin ja lohkolämppärin toimintaan :) Toivottavasti vaan ei oo vastus palanut, mittasin uloimmalta piuhalta eikä mistään johtoparista löydy vastusta. Puskuriin menevä johto on poikki ja siitä puuttuu liitin kokonaan :2funny:
Keksin volvoon muuten maailman parhaan takalasin tekstin, tai onhan se varmasti jo jossain mutta :D
(http://static.squarespace.com/static/5168233de4b0f45e71bf5669/5168277ce4b03d1c46ef922e/5168277de4b03d1c46ef9360/1330653323084/1985_volvo_740_Fly.jpg/1000w)
Yes, it will fly :2funny:
-
(https://lh6.googleusercontent.com/-2-5wMyYnXIM/VLa4wm-k1fI/AAAAAAAAEUQ/acidJZeS9kY/w737-h553-no/volvo%2B003.JPG)
Heittelin volvoon uudet etulevyt ja palat. Taas kelpaa jarrutella. Hyvin tuntui pysähtyvänkin. Putsailin absikehät, koeajolla syttyi heti abs-valo, sit kun sammutin ja käynnistin uudestaan niin ei enää syttynyt. Silloin tällöin tää sytytteleekin sitä vaan. Onks näissä vaan edessä absit?
Hukkaa jäähdytysnestettäkin, mokoma. Sammuttaessa kuulostaa et lorisis tossa vänkärin puolella koneenhuoneessa. Tuprauttelee vähän valkostakin...
-
Onks näissä vaan edessä absit?
On siellä takanakin vaikka ei antureita ja kehiä näy. Ottaa tietonsa nopeusanturilta perämurikasta. ;)
-
Niijuu :P Voisi sieltä vaikka putsailla liittimet, ettei tuo valon väläyttely oo joku tuommonen turha kosketushäriö.
Pittääpä muutenkin huomenna herkistellä takajarrut ja kiristellä käsijarruvaijerit. Toivottavasti takana on vielä levyssä ja palassa pintoja. Edessä olivat kyllä aivan loppu. Sit vois kuvitella et siihen saattaa saada jopa leiman?
Mites, kun tää on tuontiauto, niin onko mahdollista että tää ei oo vähäpäästöinen, otteessa lukee katalysaattori ja lambda, mutta mun mielestä lambdan paikka oli tulpattu, jos se on siinä heti katin etupuolella? :idiot2:
-
On se vähäpäästöinen.
lambdan paikka on katalysaattorin päällä. Joissakin putkissa olen nähnyt sellaisen tulpatun reiän.
-
Joo, tiedä sitten oisko jonkun muun maan juttuja toi tulpattu reikä kun tää on joskus uitettu? Neverknou.
Herkistelin jarrut takaakin, siellä oli pintaakin, yks mäntä tosin vaikutti vähän tiukalta, mut katotaan miltä se näyttää rullilla.
Käsijarruvaijerista kiristin löysät pois, ja koeajolla kokeilin, ekalla hmm, vähän tuntu tehottomalta, niin tokalla kerralla tulikin sitten ruotoineen käsijarruylös, ei ketään vastassa :2funny: Eli ilmeisesti vaijeri poikki, pitää tutkia.
-
Joo, tiedä sitten oisko jonkun muun maan juttuja toi tulpattu reikä kun tää on joskus uitettu? Neverknou.
Herkistelin jarrut takaakin, siellä oli pintaakin, yks mäntä tosin vaikutti vähän tiukalta, mut katotaan miltä se näyttää rullilla.
Se tulppa on siinä sen takia että voivat mitata siitä huollossa pakokaasuarvot ja päätellä toimiiko moottori oikein/säätää seoksen kohdalleen vai onko vika katalysaattorissa jos päästöt on pielessä.
-
Aijaa :) No tietää tuonkin.
Nyt on lyhyt pätkä käsijarruvaijeriakin vaihdettu. Jokohan näillä remonteilla heltiäisi leima? Yks mätäpaikka siellä on kyllä hoidettava ennenkuin koitan.
-
http://www.ebay.com/itm/VOLVO-940-960-740-ESTATE-REAR-ROOF-SPOILER-TUNING-GT-/160594030598?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2564267006
Onks kellään kokemusta? Onko toi joku aftermarket kikkare olevinaan, en tiiä hyvällä vai pahalla tavalla?
Semmosta orkkista en ebaysta löytänyt. Taitavat olla suomessakin harvinaisia/hinnoissaan.
-
toihan on just toi mikä 960 farkuissa oli tai on.
-
Isäukon 960 farmarissa on ainakin tuollainen ja uskoisin olleen ihan tehtaalta saakka
-
Kai pitää odotella jos joskus sattuu kohdalle semmonen mikä noissa 740 farkuissa on ollut vakiona. Ovat valitettavasti tosi harvassa.
-
taisivat tulla vasta 900-sarjaan,mutta käyvät toki 700-sarjaankin,960 sarjassa oli juuri toi edellämainittu pienempi malli.
-
No, tiiätte kuitenkin mitä tarkoitan :D
Onks tämmöstä B230FT konetta mitään järkeä piristellä kun on vähäpäästöinen koppa, ja moottorinohjauksena semmoinen ettei lastuja saa? Kyllähän tuo ihan pirteä on näinkin, mut vois siinä vähän enemmänkin voimaa olla :)
-
Miten tämmönen rokkaa re85:lla? Turbokäytössä luulis olevan hyötyäkin. B230f koneisella ajelin re85lla mut siinä tais olla lh2.4
-
Taitaa olla suuttimet tapissaan, en suosittele
-
Höh, no emmä sit rupee kiusaamaan.
Tuli ostettua kaverilta volvoon vähän jotain.
Etusumarit, harmi ettei oo semmoset seksikkäät kantit, vaan semmoset suippopyöreät, ostin kun halvalla sain. ;) ja kaikki kiinnikkeet sain niin helppo sitten jos jostain kävelee vastaan semmoset neliöt halvalla. Pitää kattoo miltä noi näyttää, voivat näyttää vaikka paremmalta.
Sitten puuttuvat johdot lohkarin kuntoon laittamiseksi. Tosin siitä puskuriin tulevasta puuttuu se lärpykkä suoja, jos jollain on se suoja ehjä vaikka risassa johdossa niin voin jonkun euron maksaa, näyttää fiksummalta.
Sitten ostin kampuran hihnapyörän mallia suora, vanha vipattaa reilusti ja kylmänä hihnat pitää ärsyttävää ulinaa.
Ja sitten, en tiedä onko farkuissa näitä, mutta kaverilla kun purussa on semmonen 740 turbo, joka oli myös intercoolerilla niin napsin ne kohotekstit kontista talteen :pomo: Pitää ne 2-puolisella teipillä laittaa tohon konttiin :) Jos jollain on tämmöinen 740 farkkuturbo, ja mahdollisuus mitata missä noi kohotekstit kuuluis olla niin olis helppo läimästä samaan paikkaan :)
-
Itse ottama kuva vaikka ei omassa galleriassa ole. Mutta tuosta näkee aika tarkalleen missä teksti tulee olla. Esim takavalon ''sauma'' kohdista. :)
http://divi.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20940%20GLT%2016V%20-91/Edellisten%20omistajien%20ajalta/10574592_874017182638401_19883427_o.jpg/_full.jpg
-
Thänks! Eli ilmeisesti kuuluu ihan originelli varustukseen tuo 8)
-
Thänks! Eli ilmeisesti kuuluu ihan originelli varustukseen tuo 8)
Ainakin omassa '87 oli juurikin tuo "740 Turbo Intercooler" teksti luukussa, taitaa tosiaan kuulua ihan vakiovarustukseen. ;)
-
Ainakin omassa '87 oli juurikin tuo "740 Turbo Intercooler" teksti luukussa, taitaa tosiaan kuulua ihan vakiovarustukseen. ;)
niin kuuluu,kun nää oli uusia autoja niin kaikki halusivat merkit pois ja ne lensi roskikseen se oli sitä aikaa se, luulivat ettei turboja sitten tunnisteta,nyt ei enää löydy merkkejä oikeen mistään ja roskiksetkin on tyhjennetty ;)
-
Jep, kiva lisä siis :)
-
Onhan noi kampuran hihnapyörässä olevat reiän alut vain sen hihnapyörän tasapainotus reikiä, etteivät liity koneen tasapainotukseen :idiot2: Uudessa 1 reiän alku, vanhassa kolme. Et kone on sisäisessä puntissa?
Ja sitten, joo, löytyi syy miksi vähän hihnapyörä vipattaa. Ei ollut kieroa. Ilmeisesti jakohihnan vaihdon yhteydessä jäänyt hihnapyörä löysälle, ja on syönyt AINAKIN hihnapyörän pilalle. Eli kun se on alkujaan tasapaksulle akselille, niin tuossa hihnapyörässä on ainoastaan ulkoreuna vakiomitoissaan. Katoin ensin, et voi muoviämpäri, kaveri myynyt väärän hihnapyörän, mutta tarkemmin tutkittuani niin huomasin että tuo vanha on sorvautunut tuommoiseksi. Tässä foto uusi ja vanha vierekkäin, näkyy varmaan huonosti.
(https://lh4.googleusercontent.com/-DTN-ZhzaCpM/VL5TxFSrSUI/AAAAAAAAEWY/YzjAc7kGfxc/w415-h553-no/volvo%2B004.JPG)
Ylempi on uusi. Mopolla paukutin hihnapyörän niin kovaa kiinni kun sain. Nyt ainakin pyörii suoraan. Ehkä ihan pienen pieni vipatus käy hihnapyörässä, mutta tosi marginaalinen esim verrattuna vanhaan. Veikkaan et tuo on ihan luontasta heittoa, ainakin muissakin omissa vehkeissä on kiilahihnat usein vähän vempannut eikä ole menoa haitannut. Pitää seurata tota kampuran hihnapyörää...
Ja sitten, varmistui et on tää joskus kolhittu johonkin :-\ Arvaukseni osui oikeaan, meinaan puskurin alalippa on alkujaan punainen, ja kehnosti maalattu. Kaveri ehdotti että jos maalais sen mustaksi, sopisikohan :pomo: Jokatapauksessa, rupesin laittaa noita sumareita keulalle, sieltähän löyty vanhat kiinnikkeet:
(https://lh5.googleusercontent.com/-G7UX2Hgsqy0/VL5Tx-x9YEI/AAAAAAAAEWg/GSsNZzCqLmk/w415-h553-no/volvo%2B006.JPG)
Sitten vänkärin puolelta siellä puskurin takana, sisäpuolella oleva pelti oli ottanut itteensä, oli vähän sisällä pokkauksesta. Naputtelin pokkauksen suoremmaksi, hioin pellille ja maalasin. Oli ottanut vähän väriä pintaan eli on varmaan käynyt tyyliin viime talvena tai sitä edellisenä? Kun ei ollu sillain vielä yhtään peltiä hävinnyt.
Myös toi alalippa on väärin asennettu, ihmettelin kun se on sillain vähän kummallisen näkösesti, kun se tulee siihen tavallaan puskurin taitoksen sisään, niin tää lippa on vaan ruuvattu suoraan puskurin alapuolelle niin jää rakoa ja jää myös takareunastaan irvistään. Se on onneksi helposti korjattavissa :)
Myös lämppärin piuhan laitoin, vastusta sieltä löytyy että teoriassa pitäs toimia, pitää vielä kokeilla :) Kiva saada näitä varusteita takas toimintaan. Sisähaaroineen päivineen kuitenkin, ei ihan turha kapine ;)
-
Nyt pysyy alalippakin tontillaan :)
Etusumareitten sähköjä ihmettelin molemmilla puolilla on musta ja mustavalkoinen piuha joutilaana, olisko ne sumarin piuhat? Muita vaihtoehtoja ei tässä kohtaa ole. Pitää vielä ihmetellä miks johdoille asti ei tuu sähköä...
Sit laitoin mallimerkinnät kii, kaks kertaa teippasin ennenkuin olin tyytyväinen. Ehkä iiinan alas jäi, mutta kelpaa itselle :)
(https://lh3.googleusercontent.com/-XIf9hGungjc/VL6AxXkWunI/AAAAAAAAEXQ/joClM7JzN4g/w737-h553-no/volvo%2B007.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-tzrRyMmUfQ8/VL6AxBsuTwI/AAAAAAAAEXM/i5mIE-9Ff1I/w737-h553-no/volvo%2B008.JPG)
Tää muuten oikein huutaa lukkoperää, jäin tänään halliin ajaessa tasaselle kiinni :2funny:
-
Sumareitten virtapiuhoja ei vielä löydy, on vedetty poikki ronskisti vaan. Ainoan mitä oon saanut selvitettyä, niin mustavalkoinen on maatto ja MUSTA plussa? Mikä logiikka ;D
Kun en vielä plussaa löytänyt, niin siistin vähän kamalia johtovirityksiä mitä edelliset omistajat on viritelleet.
(https://lh4.googleusercontent.com/-B_B1V4uWn_U/VL93h7dzoUI/AAAAAAAAEY0/3xD5HsReQHQ/w415-h553-no/volvoojaoldsii%2B002.JPG)
Oli vähän sen näkösiä meinaan, että nuo kun huomasin niin oman turvallisuuden vuoksi teki mieli noi siistiä, pelotti vähän jo että auto palaa tommosten viritysten takia.
Ja eikö toi vesipumpun se yläkumi oo aika tyypillinen vuotokohta?
(https://lh6.googleusercontent.com/-SDlMdaexUzY/VL93dCQEtZI/AAAAAAAAEYk/BpF2rzptU_A/w415-h553-no/volvoojaoldsii%2B001.JPG)
Ajoin lyhyen siirron pihalta halliin, pari sataa metriä ja konepelti auki niin tuommoinen näky. Muuten näytti kuivalta. Hukkaa tosiaan jonkinverran jäähd nestettä. Hiljalleen pinta vajoaa, parissa viikossa paisarista häviää ehkä senttiä tai jotain?
Olisko tyhmää hakea volvolta orkkistiipparit ja laittaa sama pumppu? Kampuran hihnapyörää vaihtaessa totesin että tuo vesipumppu kyllä vaikuttaa jämäkältä, ja jakopää tehty 15tkm kilsaa sitten et luulen et vespumppukin on silloin vaihdettu.
-
Kyllä nuo merkinnät on ihan riittävän hyvin tuossa takakontissa. Ei niitä kukaan niin tarkkaan katso. ;)
Mulla oli alkuperäisten lisäpitkien johdot, musta ja musta/valkoinen. :D Orkkis sumuvalojen piuhatkin saattaa olla samanvärisiä, tiedä sitten.
-
Ja eikö toi vesipumpun se yläkumi oo aika tyypillinen vuotokohta?
On. Jos tonne on laitettu uusi vesipumppu 15tkm sitten niin nokan stefa, venttiilikopan tiiviste tjsp vuotaa öljyä aika pahasti.
-
Näin oletan. Jakopää lapun mukaan tehty 435tkm, nyt mittarissa 451tkm.
Vesipumppu vaikutti välyksettömältä ja ei vuotanut juorureiästä.
Kuvassa näyttää paskasemmalta kuin on, voihan siellä joku vuotaa tai että on ainakin vuotanut. Mutta toi kännykän salama saa kaiken näyttämään paskaselta ;)
-
Kuuluuko noitten etusumareitten palaa ainoastaan silloin jos valot on parkeilla tai pitkillä? Mittailin ja ihmettelin kun oli ajovalot asennossa, ja virtaa ei löydy ei niin mistään. No ei ne sumarit kyllä pala edelleenkään vaikka vihreä valo loimottaa siinä katkaisijassa. Katkaisija on todettu toimivaksi. Pitää huomenna mittailla mihin se virta jää, tänään ei enää huvita.
Oli vähän mädän näkösiä ne liittimet, laitoin kyllä crc:tä mut voipi hyvin olla että ei saa kontaktia. Ovat kuitenkin olleet irti tuolla puskurin sisällä jonkinaikaa. Vähän vittumaisia paikkoja kun ei taho mahtua eikä nähä mitään.
Tässä vielä kuva, ei tuo mielestäni pahalta näytä noillakaan sumareilla.
(https://lh6.googleusercontent.com/-RdZ95C64xXw/VL_fWMoLW5I/AAAAAAAAEZs/An7lrXOpC3Q/w737-h553-no/volvo%2B001.JPG)
-
pitää palaa myös ajovalojen kanssa.
-
Pitää ihmetellä.
Onkohan tästä palanut kansipahvi.
Tupruttelee vähän vaaleaa pakokaasua ja pakokaasu haisee.
Paisarissa nesteen pinta vajoaa, pari viikkoa sitten lisäsin maxiin, sentin tippunut ehkä siitä.
Ajosta kun sammuttaa, kuulee pulputusta. En tiedä onko lämppärissä vai paisarissa.
Kabiiniin myös tulee lämmintä, mutta välillä kun kenkii oikein kunnolla niin rupeaa lämmintä tulemaan hetken paremmin :idiot2:
-
Pitää ihmetellä.
Onkohan tästä palanut kansipahvi.
Tupruttelee vähän vaaleaa pakokaasua ja pakokaasu haisee.
Paisarissa nesteen pinta vajoaa, pari viikkoa sitten lisäsin maxiin, sentin tippunut ehkä siitä.
Ajosta kun sammuttaa, kuulee pulputusta. En tiedä onko lämppärissä vai paisarissa.
Kabiiniin myös tulee lämmintä, mutta välillä kun kenkii oikein kunnolla niin rupeaa lämmintä tulemaan hetken paremmin :idiot2:
Pieni pulputus/kiehumisääni ajon jälkeen kuulostaa ihan normaalilta vesijäähdytteisen ahtimen kanssa. Jos nestettä häviää niin kannattaa myös tsekata ettei lämppärin hana tai kenno vuoda, kumpikaan ei olis mikään kauhea uutinen näissä ikävä kyllä.
-
Niijuu, itellä ei turboautoa oo ennen ollu niin en tullut ajatelleeksi :)
Eli siis vänkärin puolelta lattialta pitäs löytyä jäähdytysnestettä jos se vuotaa?
-
Niijuu, itellä ei turboautoa oo ennen ollu niin en tullut ajatelleeksi :)
Eli siis vänkärin puolelta lattialta pitäs löytyä jäähdytysnestettä jos se vuotaa?
Kuskin lattia alkaa "maistumaan" imelälle jos hana/kenno vuotaa.
-
Ai se löytyy näissä kuskin puolelta.
Pitää vähän ihmetellä, kiitti.
-
Taisi vesivuotokin löytyä, niinkin yksinkertaisesta paikasta kuin paisariin tuleva letku, sinne alapuolelle. Oli kostean näköinen ja sisälokari myös kostea eli on se siihen jonkinaikaa tiputellut. Putsailin ja kiristin klemmarin, joka oli kyllä aika tiukalla. Pitää seurata selviäiskö tuolla.
Ja liittimet vaihdoin noihin sumareihin, yritin orkkiksilla mutta ovat liian löysät ja paskaiset niin vaihdoin sitten lattaliittimiin. Nyt toimii, tosin mysteeri on edelleen, miksi etusumarit toimii ainoastaan parkit päällä tai pitkät päällä. Muttei ajovalot päällä. Samaan mysteeriin saattaa liittyä, että radion taustavalo palaa parkit päällä muttei ajovalot päällä?
Onko tuolla sulakerasian takana joku rele, mikä tota ohjailis, jos siinä olis vaikka jotain kontaktihäiriötä...
(https://lh4.googleusercontent.com/-U-b8WERItss/VMC-0v36Y1I/AAAAAAAAEaU/pY37cf1UlD8/w737-h553-no/volvo%2B001.JPG)
Ihan hyvännäköinen keula mielestäni :)
-
jep,vieläkun saa ton ylimääräsen reijän (hinauslenkin aukon)luukun siihen.
-
Joo, tuntuu puuttuvan lähes kaikista.
-
Paisarin letkun lähtö taitaa olla halki. Otin letkusta iiiinasen pois ja kiristin sen ihan juuresta, nyt toivotaan että se pitää. Pitää seurata.
-
Perkele. Kyl se vuotaa.
Jos jollain on halvalla niin voisin ehjän ostaa.
(https://lh5.googleusercontent.com/-SlDS6wkFWTg/VMD0GyYCPLI/AAAAAAAAEbI/EFaYw2TBsmU/w737-h553-no/volvo%2B003.JPG)
Ja koska diiteilit tekee auton niin kiitokset käyttäjä jen:lle, nyt löytyy pistokkeesta suojalärpätin :D
(https://lh4.googleusercontent.com/-SQRSpPAfymw/VMD0GDGIWBI/AAAAAAAAEbA/c8C7plA8lZs/w737-h553-no/volvo%2B002.JPG)
Vähän pelkään et toi lämppärinkenno tai sit se hana vuotaa. Se on sit vitullinen talkoo jos niin tekee :'(
-
Perkele. Kyl se vuotaa.
Jos jollain on halvalla niin voisin ehjän ostaa.
(https://lh5.googleusercontent.com/-SlDS6wkFWTg/VMD0GyYCPLI/AAAAAAAAEbI/EFaYw2TBsmU/w737-h553-no/volvo%2B003.JPG)
Ja koska diiteilit tekee auton niin kiitokset käyttäjä jen:lle, nyt löytyy pistokkeesta suojalärpätin :D
(https://lh4.googleusercontent.com/-SQRSpPAfymw/VMD0GDGIWBI/AAAAAAAAEbA/c8C7plA8lZs/w737-h553-no/volvo%2B002.JPG)
Vähän pelkään et toi lämppärinkenno tai sit se hana vuotaa. Se on sit vitullinen talkoo jos niin tekee :'(
älä pelkää,se on turhaa touhua!herra on hyvä vaan -H-
-
Oujee, motarilta kun tulin, lähin ajelee kotia päin niin voima hävis kokonaan ja rupes kierroksilla kilisee.
Kelasin et kiertokanki ei luulis olevan kun tehot hävis, et olisko nokka menny pyöreeks(aiheuttaako kilinää/nostaja??) vai mäntää reikä tai muuta kivaa
Auto rupes haisee myös ihan järkyttävälle
-
Kyllä sopis oleen veivikin, jos on mutkalla niin mäntä jää alemmas ja puristukset sitämyöten heikot. Jos näin niin enempi kun älytön mäihä, ylensä tulee pihalle asti kun notkahtaa.
Koitas tehä puristuspainemittaus tolle.
-
Joo, senkin vois kokeilla. Venakopan alle meinasin eka kurkata kuitenkin...
-
Noni, ny sitä viisautta.
Puristuksia on muissa pytyissä paitsi 2:ssa.
Venttiilikoneisto ok.
Jako hypännyt???
Kampuran hihnapyörässä myös toiset merkit, mut ne on haaleemmat. Noi näyttää tehtaan merkeiltä?
Ja kampuran hihnapyörän ollessa noin:
(https://lh6.googleusercontent.com/-eqiklSFgFgo/VMomtwAEbHI/AAAAAAAAEdQ/Cd0DntaW7Gw/w415-h553-no/volvo%2B005.JPG)
on kannessa noin:
(https://lh4.googleusercontent.com/-sS4rRNAF-Pc/VMomtSy757I/AAAAAAAAEdM/BFUx_0AIi_s/w737-h553-no/volvo%2B006.JPG)
Tuo konehan mahtuu pyörimään ympäri? Mietin vaan sitä et onks mahd. että jako olis pompannu ja sit sen takia tekee sen terävän nakutuksen?
Olishan se kivampi laittaa uus jakopää kuin uus mäntä :'(
-
Jako neljä hamppia pielessä äkkiseltään mietittynä.
-
Juu. Kyllä minäkin sen verran käsitän, mietin vaan et onko mahollista et kone rupeis nakuttaa vitusti kun tommonen sattuu?
-
Varmasti sieltä jotain mekkalaa alkaa syntyä. Merkit kohdalleen ja katso mitä sanoo. Ei se ainakaan pahempaan kuntoon mene.
-
Pitäskö heittää uus remmi ja kiristin vai vanhalla vaan. Onko asennusvika tai muuta kun pompannut, näytti kyllä kampuran päässä vähän kosteelta et olisko saanu ööliä ja sen takia pompannu.
-
ei jako kyllä yleensä siellä pompi,jos hihnassa hampaat tallella ja kiristin pyörii niin jako kohilleen ja käymään,uskon kyllä että kannen saat sieltä pois nypätä.
-
Niin mäkin uskon, mutta kun tää ei oo uskon asia niin kokeillaan nyt :) josko olis käyny tuuri ja matka jatkuisi...
-
Kannattaa muistaa että nuo hihnapyörät saattaa luistaa vulkanoinnissaan = merkki ei ole siellä päinkään.
-
Joo. Ei löydy ruttuja. >:(
Perkuleen perkule.
Nyt ollaan purussa tässä kohtaa, eli kaikki muu on irti paitsi pakosarja pitäs saada irti. Miten tuo turbo järkevästi purettavissa pois, jäähdytysnesteletkuja ja ylemmän öljykierron otin pois, mut uskaltaako tota öljykierron putkea vääntää tieltä pois, meinasin ottaa pakosarjan kannen mukana pöydälle.
Vinkkejä kaivataan...
(https://lh6.googleusercontent.com/-sV7isukPmSk/VMptBu2RtwI/AAAAAAAAEd4/o7vvIhwaSpI/w346-h461/volvoo%2B001.JPG)
Jos jollain on tietoutta niin arvostaisin. Eli jo kasausta ajatellen.
Kansipulttien momentti, kansipultit kuivana, kasteltuna öljyyn? Pitääkö pultit uusia? Pulttien kiristysjärjestys?
-
1 ja 2 pytyn välistä kansipahvi palanut. Ilmanko vähän savutteli.
Ei muuta ku kansi koneistamolle ja uus jakopää, vesipumppuun laitan vaan uuden tiivisteen.
-
(https://lh6.googleusercontent.com/-qSMQ308l17Q/VMp9QCSUx1I/AAAAAAAAEes/5PthuGnfjSI/w737-h553-no/volvoo%2B003.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-tD6zmOPzZh4/VMp9P4x4HZI/AAAAAAAAEeo/BLD_RDdUcW4/w415-h553-no/volvoo%2B002.JPG)
En tiiä, missä järjestyksessä on tapahtunut. Veikkaan et kansipahvi on pikkuhiljaa palanut... Ja jako on hypännyt sit kun kampuran stefa on vuotanut niin hihna hypännyt.
Ainakaan männät ja venttiilit ei oo ottanut kiinni :) Ja männät nousee sinne minne kuuluu eli kiertokanget on suorat ;)
-
jännä juttu,pahvi ei oo kauaa kyllä vuotanut kun katsoo venttiilien väriä.
-
Olisko mahollista että on palanut samalla kun jako on menny pieleen, ottanut lämmintä :idiot2:
-
(https://lh4.googleusercontent.com/-dfaZvZ_isSM/VMumirUiaGI/AAAAAAAAEfU/Ah8KvwtT9WQ/w415-h553-no/volvo%2B001.JPG)
Tommonen setti tuli osteltua, kaveri kehu et hältä saattas löytyä uus kansipahvi niin en sitten raaskinut vielä sitä 15e pahvia motonetistä ostaa. Motonetistä ei myöskään löytynyt vielä pakosarjan tiippareita.
Ostin nokan, apuakselin ja kampuran stefat siniseltä, ja tulpat kun joku kehu että käy paremmin volvon tulpille ja noi vanhat (volvot nekin) alko jo vähän olee. Eikä noi uudet maksanu ku parikymppii. Sit ostin myös noi venttiilien vaimennuskumit kun koneistamolla sanoivat et sellasetkin tarttee, nekin onneks löyty.
Kannen vein tosiaan koneistamolle. Siellä vaihtavat nokan stefat, plaanaavat jos tarvis, ventiileistä karstat pois ja kattovat että pitävät, samalla myös uudet noi vaimennuskumit ja sit uudet venttiilivarren kumit. Tän kaiken päälle vielä sit kattovat venttiilivälykset kuntoon.
Toivottavasti toi nyt tosta vielä lähtee rokkaamaan :)
Miten, kun tos "uudes" kampuran hihnapyöräs ei oo kiilauraa, mut siinä hihnapyörän sisäpinnas on ura, tuleeko se kohdakkain kiilauran kanssa? Vai laitanko vaan ykkösen männän yläkuoloon ja siitä hihnapyörä merkeiltään nollaan, ja nokan merkki kohdalleen :idiot2:
Pitää vielä uudet sytkäjohot ostaa, ne on ny niin parsittu, kuhan täs vähän rikastun.
Ilmeisesti noi vanhat kansipultit voi käyttää? Ja jostain löysin kiristysohjeen:
1 vaihe: 20nm
2 vaihe: 60nm
3 vaihe: 90 astetta
Pyssyykö tolla.
-
Ne vaimennuskumit jättäisin suosiolla pois. Ne kun eivät ole kumia nähneetkään ja kovettuvat kivikoviksi ja myöhemmin halkeavat/murenevat
-
Ai, höh. Sit mä ostin ne ihan turhaan, koneistaja vaan sano se semmoset sinne kuuluu.
Kaipa ne sit hakee paikkansa sieltä ja ajan kanssa menee pakopuolelta pois :idiot2: mun tuurilla varmaan tuhoten turbon.
-
Volvolaiset vois vaikka kestääkin sen verran mitä suurin osa näistä takatuuppareista enää Suomen teillä kulkee
-
Joo voi olla että kun on seuraavan kansirempan aika niin voi olla jo muuallakin vähän käytön jälkeä.
-
Noniin, kampuran hihnapyörän väpätys vika löytyi. Mähän sen vaihoin, ja kattelin vaan, et joo, onhan tuo vanha kulunut pirusti, ajattelin vaan että jäänyt löysälle ja sit syöny tavaraa niin siks väpättää. Vaan niin väpätti tuo uusikin, vaan reilusti vähemmän. Noi välipellit oli väärinpäin, se missä oli reikä tolle kampuran hammaspyörän "kiilalle" oli hammaspyörän koneen puolella, eli se kiila jäi sinne puristuksiin. Täppäsin uuden "kiilan" hammaspyörän ja viilailin niin et mahtu tuon välipellin reiästä.
(https://lh6.googleusercontent.com/-hkZ3n0QISpE/VMvassnT3FI/AAAAAAAAEgQ/MuN_MvxVKj0/w737-h553-no/volvo%2B003.JPG)
Vähän pieneksi jäi, olis saanu vähän hitsata lisää kamaa tuohon, mut samapa se, tolla kohdistettua ihan tarpeeksi hyvin kiilahihnan paikalleen, kun se "kiila" ei kuitenkaan pidä mitään paikallaan...
(https://lh5.googleusercontent.com/-Oigcxd00p4o/VMvaszXfLdI/AAAAAAAAEgM/LYlqfzlj4h0/w737-h553-no/volvo%2B004.JPG)
Putsailin vähän öljyistä väliakselin ja kampuran ympäristöä. Sieltä löytyikin tuoreen näköiset, mutta tarvike stefat. Ilmankos vuotaa :idiot2:
-
(https://lh4.googleusercontent.com/-cC4tO0Aeukw/VMy_HezmPoI/AAAAAAAAEg4/U0wtA3D7D5I/w415-h553-no/volvo%2B002.JPG)
Tosta pahvi palanut. Toivottavasti ei oo mennyt dekki montulle?
Muutenkin ihmettelin, joka pytyssä on toss missä pytyt on lähimmillään, niin karstaa siinä sylinterin seinämässä, kuten tuossa kuvassakin näkyy, miksi lie? Rapsuttelin mattopuukolla suurimmat pois...
Ja sitten, uus vs vanha kiristin. Oisko jotenkin napannut kiinni kun on tommosia ikään kun muovin juonteita kiristimessä. Pyörii hyvin vanhakin.
(https://lh4.googleusercontent.com/-yNNm2UctWzQ/VMy_JHV77xI/AAAAAAAAEhA/kpdrpKQipjk/w415-h553-no/volvo%2B001.JPG)
Otan myös vastaan vinkkejä, kun rupesin repimään pois noita kamalia violetteja tummennuskalvoja. Takaikkunat on nyt revitty, liima jää lasiin kiinni. Millä pois?
-
Vanha kiristin takunnut ja siihen on sitten sen seurauksena palanut remmiä kiinni.
-
Otan myös vastaan vinkkejä, kun rupesin repimään pois noita kamalia violetteja tummennuskalvoja. Takaikkunat on nyt revitty, liima jää lasiin kiinni. Millä pois?
Lämmitys, sinolia rättiin ja hankaamaan? Tarrajämät ovat ainakin lähteneet tolla menetelmällä.
-
Aika jännä et kiristin takunnut kun vissiin 15tkm sitten tehty jakopää tuohon kuitenkin.
Ja liimat tuntuu lähtevät ihan auton ikkunoiden pesuvaahdolla, pehmentää liimaa aika hyvin :)
-
Lämmin astianpesuaine+vesi liuos toimii myös hyvin omien kokemusten perusteella tuossa liimojen poistossa.
-
Jos jollain löytyy ylimääräisenä jakopään sisempää muovia, pyöreällä pannalla tulevaa paisaria ja imupuolen letkua turbolle, semmonen monimutkainen käppyrä niin näille olis tarvis.
Repin loputkin violetit kalvot pois, nyt niistä hirvityksistä on päästy eroon :2funny:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/112173/485675?ajoneuvo=655
Kellään kokemuksia onks nää iha paskat johdot.
Saaks jostain m47 sopivia vaihteensiirtäjän niveliä?
-
Toivottavasti ei tule liian myöhään pari vinkkiä kun kannen kasaat. Puhdista lohkon pinta huolella ,SIIS HUOLELLA, mikään tiiviste ei kestä jos sinne jää yhtään vanhoja tiivisteen jämiä. Niitä ei oikeestaan edes näe vaan ne pitää "peilata". Jos budettiin mahtuu niin siniseltä ostettu kannen, pakosarjan ,imusarjantiivisteet on varmasti parhaat. Itellä luotin Elringin tuotteisiin ja heti jouduin nokan stefan korjaamaan. Tarkista onko pakosarjassa halkeamia, ei nouse paineet jos puhaltaa ulos pakosarjasta. Taitava hitsari kyllä pystyy pakosarjan korjaamaan ellei ole aivan palasina. Noilla vaimenninkumeilla on se merkitys että käyntiääni tulee sievemmäksi ja kyllä originellit kestää useamman vuoden. Venttiilikopan tiiviste huolella kiinni ja momenttiin, ei pitäisi vuotaa. Uudet kannenpultit ei paljon maksa, putsaat vaan lohkosta niiden reiät kunnolla paineilmalla ja kierteet puhtaaksi. Ei tarvi kansipultti mitään öljyä tms, pääasia että reikä on puhdas. Kaikki tiivistepinnat kiiltävän puhtaiksi niin remontilla saat ainakin mielenrauhan että kaikki on tehty kunnolla. Onhan siinä vielä paljon muutakin mutta yo jutuissa ei kannata fuskata muuten joutuu koko ajan jotain uusiin.
-
Pari omaa huomiota edelliseen. Pakosarjantiivisteet ja kaikki stefat suosittelen volvolaisia, muualla kelpaa laadukas tarvike. Kannenpultteja turha vaihtaa jos eivät ole venyneet, varman päälle pelaaminen ei toki ole väärin sekään. Kunnon puhdistus ja hyvin kevyesti vaikka moottoriöljyä kannan alle ja kierteeseen. Ensimmäisen ja viimeisen nokka-akselin laakerikannen alle sitten tiivisteliimaa että pysyy öljy oikealla puolella. ;)
-
Eiköhän ne pojat koneistamolla laita moottorisilikoonia, kun tosiaan en ottanut nokkaa pois, tsekkaavat välykset samalla :) Hyvä huomio kuitenkin, pitää varmistaa että laittoivat.
Muutenkin hyviä vinkkejä, kiitti näistä. Luotin sen verta et ostin muut tiipparit motonetistä, mutta volvolta on ostettu stefat ja sit vaimenninkumit ja venttiilivarren kumit. Pahaa olen kuullut lähinnä noista motonetissä myynnissä olevista stefoista niin niitä en halua omaani laittaa.
Vielä kun tietäisi että kuinka pitkiä noitten kansipulttien pitäs olla niin tiedän tartteeko ne uusia?
-
Koneistaja soitti et oli kuulemma neljäkymppiä pitänyt ottaa kannesta pois että sai suoraksi, oli kuulemma tosi lämpösenä käynyt. Jotain se puhu puhelimessa että venttiilit ei ollu enää niinku linjassaan tai jotain et kovasti piti koneistaa et sai kuntoon ??? Pitää vielä haastatella kun käy hakemassa.
Onkohan se menny banaaniks kun mä ajoin sen pari kilsaa kotia kun se rupes pitää meteliä :idiot2:
Tuli vaan mieleen et pitäiskö tämmösiä autoja jälkikäyttää ::) Emmää tätä ikinä oo jälkikäytellyt. Tosin koko omistusajan tää on mulla tuprutellut, et oliko vähän kansivaivaa ollu jo entuudestaan ja sit ku jako hypännyt niin ottanut kunnolla lämmintä. Taikka muuta.
-
Rauhallisesta ajosta en näe mitään syytä jälkikäyttää sen enempää, mutta edes vähän kovemman käytön jälkeen olen kyllä antanut käydä hetken, ihan varmuuden vuoksi.
-
Minulla nyt on vaan wapari, mutta jälkikäytän silti jos on tullut ajettua erittäin raskaasti (kaasu pohjassa kilometri tolkulla).
Eli en oikeastaan ikinä (kerran), mutta kumminkin. Tuskimpa se kansi siitä on mennyt, siellä on jotain vikaa ollut ennestään jo. Mulla oli muistaakseni 0,3 kiero vaparissa, joten otin sitten millin kerralla (myöhemmin toki vielä lisää).
-
Dodii.
Ensin se oli tossa.
(https://lh5.googleusercontent.com/-UqM_M7UV6Uk/VNEdawVJuCI/AAAAAAAAEh4/PPG8LWBBUig/s553-no/volvo%2B002.JPG)
Ny se on tuolla.
(https://lh3.googleusercontent.com/-cGWHD_bZamM/VNEdZvsQIMI/AAAAAAAAEhw/KAL_X8kPwXQ/s553-no/volvo%2B003.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-IxrJJRBaK98/VNEdZoHH-uI/AAAAAAAAEhs/9fM_82_avfw/s553-no/volvo%2B004.JPG)
Vesipumppu pitää vielä vaihtaa. Vuotaa ihan norona siitä kumista mikä tiivistyy kanteen kiinni. Vähän epäilinkin et saattais vuotaa ku en vaihtanu edes tiippareita.
Ny kyllä vähän harmittaa, olis päässy jo kunnolla testaa, mutta vaan kun ei. Kävi muuten tosi siististi kyllä.
Kai mä käyn huomenna vierailemassa moootonetissä ja laitan sinne pumpun. Tulpanjohotkin pitäs vaihtaa, kolmee eri sorttia :-[
-
Vesipumppu pitää vielä vaihtaa. Vuotaa ihan norona siitä kumista mikä tiivistyy kanteen kiinni. Vähän epäilinkin et saattais vuotaa ku en vaihtanu edes tiippareita.
Muistitko nostaa samalla ylöspäin pumppua kun kiristit sitä kiinni? Tällaiset ohjeet itse sain kun vaihdoin pumpun tiivisteitä. Kuulemma ei muuten tiivisty se ylin O-rengas jossei pingota pumppua ylöspäin samalla.
-
Emmä irrottanu sitä ollenkaan. Luulis et se ei oo itekseen valunut :idiot2:
Voishan sitä kokeilla löysätä ja pingottaa ylös :P
-
Kannattaa ottaa pumppu senverran irti, että näkee onko tiiviste kohillaan. Ei kai tommonen kumitiivari kuole täysin, vaikka hattu olis hetken pois. On kyllä aika vmäinen laittaa paikalleen. Parempi olla kaverivänkäämässä pumppua ylös, samalla kun kiristää..
-
Jep, kiitti vinkeistä. :)
Harmi et noihin ei saa kai motonetistä pelkkiä tiivisteitä? Siniseltä varmaan sais, mut nyt olis hyvä saada auto ajoonkin! Eipä uusi pumppukaan näytä kovin kallis olevan, 32.90e ja tarvike tuo vanhakin on :)
-
Eipä tuo pumpunvaihto hukkaan mene. On vaan varovainen, kun laittaa paikalleen, melkeen jotain liukastetta hyvä laittaa ylätiivisteen väliin. kaverille just pumppu vaihdettiin, kun vuosi-> oli edellinen asentaja saanut leikattua kumitiivisteen halki työntäessään pumppua paikalleen. Sulla erityistä varovaisuutta, kun on juuri kansi työstetty-> reuna on terävä, ja pumpun pulteissa ei juuri liikkumavaraa alaspäin ole.
Ehkä kannattaisi hiukan näyttää viilaa sille kohtaa kantta, mistä tuo perhanan kumirinkula tarvii työntää ohi.
-
Kiitti vinkeistä :)
Oon mä joskus amiksessa vinokoneeseen vaihtanu vesipumpun, sillonki piti vissiin kokeilla toisen kerran kun tuli norona läpi ;D
Muistojamuistoja
-
Noissa pumpuissa on vissiin eroa, nyt ku laitoin jonkun fixukselta ostetun saksalaisen, ei meinannu mennä millään paikalleen, kun reijät oikein kampes pumppua kohti kantta. B200f:n kun laitoin pumpun, joka taas oli motonetistä, se piti oikeesti vetää sinne kantta kohti että tiiviste puristui kunnolla :)
-
Toi oli Grafin pumppu minkä laitoin. Tiiä missä se on valmistettu, mutta piti kammeta ylöspäin että kaikki pultit sai paikalleen. Sit kun pultit sain hollille niin kampesin vielä ylöspäin ja ruuvasin pultit kiinni. Näyttää pitävän hyvin.
Kävin koeajolla, vetoja tuntuu olevan paremmin :pomo: Jotain pätkimistä on havaittavissa, tulpanjohdot mä tohon vielä vaihan :) Mut hyvin tuntuu rokkaavan ja savutuskin väheni selvästi :)
-
Hyvin tuntui kestävän noin 100km rupeaman :) Paluumatkalla kävin ostamassa mätänetistä tulpanjohdot, mallia professional parts sweden :2funny: Saa nähä kui noi kestää.
Jos ei kestä niin tarvikeliikkeestä uudet.
-
Saaks jostain pelkkää puolan johtoa? Mitäs mitata onks se hengissä, tuntuu et vähän nypyttäis tyhjäkäynnillä. En tiiä mistä johtuis. Kierroksilla ok enkä imuvuotoa löytänyt. Tyhjäkäynti seilaa ihan snadisti, näkee et viisari vähän heiluu.
Mistä lähtis ettii vikaa kun absi valo palaa, ennen paloi silloin tällöin, mut tänään rupes palaa melkeen heti kun lähin ajelee :-\ Näistä ei vissiin mitään vikakoodeja saa ulos? Absit ei myöskään toimi ollenkaan silloin kun tuo valo palaa.
-
Minä ainakin sain ostettua paikallisest varaosa puljust pelkän puolan johdon ku oli vanha mukan mallina (varuiksi) ;)
-
Saaks jostain pelkkää puolan johtoa?
Motonetistä ainakin. Niitä sinisiä yleismallin piuhoja
-
Nuo sytkäpuolen tarvikepiuhat kannattaa kuitenkin ottaa varauksella.
Jossain vaiheessa saattaa nimittäin alkaa kipinä huononemaan.
Suosittelen joko Bougicord tai sitten suoraan tiskiltä.
Itsellä ja muillakin ollut ongelmia noiden "merkittömien" tarvikkeiden kanssa.
-
Joo, kyl mää vähän niinku tietoisen riskin otin ku ostin noi tarvikepiuhat, vaihellaan sit uusiin ku noi kyrvähtää. On vaan rahat vähän tiukilla ton kansirempan johdosta niin ei huvittanut satasta maksaa siniseltä tulpanjohtosarjasta, vaikka se uus olis varmaan auton eliniän kestänytkin.
-
Vinkkejä tohon absi vikaan, välillä toimii, välillä palaa mittaristossa valot ja ei toimi absit. Joko se valo syttyy mittaristoon heti, tai sit ei ollenkaan. Voi ajaa vaikka monta sataa kilsaa niin että absit toimii, kunhan se vaan käynnistyksessä päättää että se toimii.
Voiko noi absit mitata niin että sammuksissa renkaalta liitin pois, ja ohmi mittarilla mittaillee. Mitä arvoja sieltä pitäs tulla? Perästä ainakin se nopeusmittarin anturi on tosi mädän näköinen, onko siinä absi samassa vai onko se jossain muualla, ja mitä se anturi maksaa uutena?
-
Jos nopeusmittari toimii niin perän anturi kunnossa. Muutenkin eikös anturivian pitäisi ilmetä vasta kun auto liikkuu?
-
Totta juttelet. Boksivika? Onko noissa jotain kolvauksia mitkä vois pettää :idiot2:
-
On. Kaveri sai omansa kuntoon kolvaamalla boksin juotoksia.
-
Okei kiitti vinkistä. Pittää tutkia.
-
http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F
Tuolta Volvo_740_1988.pdf. Löytyy myös abs sähkökaavio
-
Kiitokset linkistä! Osaako pyöränlaakeri tehä sellasta, että rupee hirttää kiinni tyyliin 50km ajon jälkeen? Tuntuu et toi vas etupyörä rupee pitää aika kovaa semmosta ujeltavaa ääntä, sit ku laahaa jarrulla niin joskus se loppuu. Mites päin se menee, onks se laakeriääni jos loppuu kun painaa jarrua?
-
Kiitokset linkistä! Osaako pyöränlaakeri tehä sellasta, että rupee hirttää kiinni tyyliin 50km ajon jälkeen? Tuntuu et toi vas etupyörä rupee pitää aika kovaa semmosta ujeltavaa ääntä, sit ku laahaa jarrulla niin joskus se loppuu. Mites päin se menee, onks se laakeriääni jos loppuu kun painaa jarrua?
Voi olla jumittava jarrusatulakin. Kokeile ajon jälkeen onko joku pyörä selvästi muita kuumempi. Laakeriääni on enemmänkin sellainen "jurina" kuin ujellus. :)
-
Ensin perus jarrujen herkistely ja sitten jos jatkuu lämpeäminen niin laakeri vaihtoon.
-
Jarrulevyt ja palat vaihtelin taannoin, ja männät liikku hyvin. Pitää tutkia ettei ne oo alkanut jumittaa.
-
Kiitokset linkistä! Osaako pyöränlaakeri tehä sellasta, että rupee hirttää kiinni tyyliin 50km ajon jälkeen? Tuntuu et toi vas etupyörä rupee pitää aika kovaa semmosta ujeltavaa ääntä, sit ku laahaa jarrulla niin joskus se loppuu. Mites päin se menee, onks se laakeriääni jos loppuu kun painaa jarrua?
ei liity laakeriin jarrunpainaminen,vaan jos käännät pyöriä vasemmalle ja ääni häviää niin vasenlaakeri sökö ja päinvastoin,risa laakeri kyllä jurnuttaa selvästi,nosta etupää ilmaan ja pyöritä pyörää ja toisella kädellä pidät jousesta kiinni,tuntuuko rohina jousessa?
-
Etupyörät pyörii hienosti. Sen sijaan takapyörissä tuntuu semmonen jumputus kun pyörittää renkaasta. Olisko levy kiero, varsinkin apparin puoli piti kovempaa meteliä. Ja apparin puolelle vetarin stefa vuotaa. Onks paha homma vaihtaa, ja miten vetari tulee pois?
Sit ihmettelin tota yhtä ovee ku se ei mee lukkoon. Otin keskuslukituksen moottorin pois niin menee lukkoon. Se vipu mikä lukkoa liikuttaa niin liikkuu ilman vastusta, olisko menny hampaat pyöreeks. Se kyllä käy ylä ja ala asennossa vapaana, mut menee takas keskiasentoon.
-
pitäs kyllä tuntua polkimessa mikäli takalevy kiero ja tohon moottorijuttuun että voi hyvinkin olla noin.
-
Jarrut pitää purkaa edestä pois, vetari lähtee sen jälkeen.
-
Ehkä ne vähän epämääräsiltä tuntuu, et en osaa kyllä sanoa onko levy kiero, vai olisko laakerivika.
Jos jollain on takaoveen keskuslukon moottori niin sellaisen voin ostaa.
-
Ihmettelin tota absi vikaa vielä, tänään teki ekan kerran niin et kesken ajon rupes valo loimottaa. Plus huomasin sen että ei se käynnistyksestä heti syty se valo. Vaan jos on syttyäkseen niin syttyy heti siinä kun lähtee liikkeelle. Et olisko kuitenkin anturivika.
Mitä noille etupyörien absikehille voi tehä? Olivat aika mädät, hioin pahimmat mädät pois, mut voisko johtua siitä. Uskaltaako lamellilaikalla putsailla mädät pois? Putsailin siis silloin kun vaihtelin ne jarrulevyt ja palat...
Osaako joku sanoa että minkä kokonen vetarin stefa tohon kuuluu? Saako volvolta pelkän stefan?
-
Tuleeko vetari mimmosella voiman käytöllä pois, tarvitaanko ulosvetäjää? Käsijarrukamat sinne joutuu ainakin laittamaan, kun tosiaan apparin puoli vuotanut öljyä sinne käsijarrun sisään. Tuskin pitää niin paljoa että leiman saisi. Tuskin siellä perässä öljyäkään hirveästi on, varmaan halvin motonet peräöljy palvelee oikein hyvin tarkoituksessa?
Pitää huomenna ottaa jarruhilppeet pois ja pyöritellä vielä renkaita, kuuluuko meteliä. Voihan se olla vaan kuluneen tasauspyörästön jumputustakin, minä näistä niin tiä.
Ainiin, ja ne vaihteensiirtäjän puslat. Montako niitä tarvitaan ja onko vidun kalliit sinisellä, motonetistä ei kai enää saa? M47
-
Vetarit lähtee aika kivuttomasti irti. Ei vasaraakaan aina tarvitse. Joskus on spoorit menny kierteelle ja ne on tiukassa mutta se on sitten kun on voimaa isommin
-
Juu, ei ole tässä voimaa :D
-
Stefoja on näköjään useaa mallia, pitää tutkia mikö perä tos on.
Sinisellä rupesivat myymään myös laakerin krymppirengasta. Saaks vanhan pois ehjänä?
-
Kyl siel on laakeri rikki, vetari liikkuu ylös alas jonku millin.
Onks motonetti laakerisarjoista kokemusta?
-
OH so close oli että olis leiman saanut. Vänkärin puolen etujarruletku aika pahas jamassa, ei itellä osunut silmään.
Etuvilkuista tuli huomautus jonka korjasin, oli polttimoista väri hävinnyt.
Moottorin öljyisyydestä tuli korjauskehotus, mut sille en kyllä tällö haavaa tee mitään, pitäs kunnolla pestä et näkee mistä se vuotaa. Öölipohjasta vissiin ainakin?
-
Noni, nyt on jarruletku vaihdettu, kuten myös parikyt senttiä jarruputkea. Oli juntturi sen verta jumissa et piti vaihtaa seuraavaan liitokseen, mikä löytyi konehuoneen puolelta. Se sentäs lähti kivutta irti.
Mites, huomasin jarruja polkiessa, kun sammutin auton niin poljin jäykisty heti. Eikös se meinaa että tehostimen kalvo vuotaa?
-
Noni, nyt on jarruletku vaihdettu, kuten myös parikyt senttiä jarruputkea. Oli juntturi sen verta jumissa et piti vaihtaa seuraavaan liitokseen, mikä löytyi konehuoneen puolelta. Se sentäs lähti kivutta irti.
Mites, huomasin jarruja polkiessa, kun sammutin auton niin poljin jäykisty heti. Eikös se meinaa että tehostimen kalvo vuotaa?
eikös siellä ole vielä takaisku välissä?mutta jos poljin hyvä käydessä niin se on hyvä.
-
No jos siinä tupissa mikä siihen jarrutehostimeen tulee on se takaisku niin sit siinä on.
Ajattelin vaan et voisko toi olla syynä kun tyhjäkäynti on vähän epätasainen.
-
Jos se reippahasti vuotaa niin suhisee kyllä käydessäkin. Ja kun sammuttaa, kuuluu "BSSSSssfff....".
Näin ainakin kaverin B200K:ssa.
-
Ok.
Jarrupoljin tuntuu käydessä hyvältä.
Pitää kokeilla tulpata toi letku, vaikuttaako käyntiin.
-
Ok.
Jarrupoljin tuntuu käydessä hyvältä.
Pitää kokeilla tulpata toi letku, vaikuttaako käyntiin.
vaikka pihdeillä letku tukkoon
-
Jep :)
-
No ny siinä on leimakin :)
-
Onks näis mitään vikakoodin luku mahdollisuutta?
Ulkolämpömittarin yläpuolella on punainen valo, voisko se olla joku vikakoodisysteemiin liittyvä.
-
Se ilmoittaa että on liukasta ;D
-
Se ilmoittaa että on liukasta ;D
niin eihänsen pitäis kokoajan palaa?palaa siinä vähän nollan molemminpuolin?
-
Haha, aijaa :D mahtava toiminto! Ja juu, ei pala aina :) En oo seurannut miten palaa, nyt kovimmilla pakkasilla ei pala.
Guuglasin ja löytyi että ei tosiaan näissä ole vielä mitään diagnostiikkaa.
Pitää siis nyt ainakin alkuun putsailla noi etupyörien anturit :)
-
Olihan paljon paskaa absi antureissa, koeajolla ei syttynyt, seurataan ja haaveillaan että toimisi.
Kävin myös pyöränmutterit kierrepakalla läpi, paskaa lähti uskomaton määrä ja nyt jopa saattaa saada renkaan irti jos tienpäällä tarvis...
Nyt menee takaovikin lukkoon, lukko siellä oli jumissa, nyt toimii :)
Ostin mätänetistä takapyörän laakerisarjan (huoh, swedish professional parts... vaimikälie), toivottavasti kestää, kuhan nyt saan tuon vaihdettua.
Ostin myös takajarrusatuloihin uudet männän kumit, on satulat vähän jumahtaneet...
-
Niitä takasatuloita rempatessa muuten kannattaa hakea sitä ihan oikeeta jarrukumirasvaa jostakin, ite aikanaan fiksuna tein jarrusatularemontteja sillai että jätin kumin alle tipat moottoriöljyä voitelemaan kumiosia ja estämään ruostumista. Muuten hyvä idea, mutta se gummi turpoaa ja veny ja muuttuu vammasen muotoseks jne pientä kivaa...
Ja ne absikehät uskaltaa kyl ihan teräsharjalaikalla vaik porakoneella jurrata puhtaiks, toki peltikiekkoversioiden kanssa täytyy vähän pitää holtti mukana. Niissä valuversioissahan voi aika surutta päästää...
-
Joo, ei passa laittaa öljyä, se on ihan tuurista kiinni että vetääkö turpeeks kumit,sit on yleensä tiukassa :D
-
Kyllä se absi valo rupes taas iloseen loimottaa, pitää ruveta mittailee antureita.
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/181496/1046255?ajoneuvo=655
Onks nää ne puslat mitkä tulee siihen tavallaan alatukivarren keskelle ja lähtee siitä takaviistoon? Näin ite pähkäilisin ja näyttää tutulta. Vähän kolinoita ihmetelly alustassa, noi vois auttaa, vähän näytti kumi karanneen molemmilta puolilta.
Toi vois olla halpa kokeilu, sais paremman ajettavan.
-
Nepä ne
-
Jeps, thänks :)
-
Ny on apparin puolen keskihela vaihettu, ei ollu kyllä mitään vaikutusta mut pitää ny toi kuskinpuolikin vaihtaa, toivottavasti siitä olis jotain hyötyä.
-
Minkälainen ajettavuusongelma on?
-
No ei mitään erikoista, vähän kolisija koko alusta, varmaan auttais uudet iskarit ympäriinsä, ja etuiskareitten yläpäät.
-
Nyt on kuskinpuolellekin vaihdettu tuo alatukivarren keskihela.
ABS-valokin on lakannut loimottamasti, mittasin apparin puolen katkaisijan, sain fiksuja lukemia ja tökkäsin liittimen takaisin, sen jälkeen ei ole valo palanut ja ABSitkin toimii kuten kuuluu :)
Kansirempan jälkeen ajettu nyt 1000km, hyvin tuntuu toimivan :)
-
Saaks tohon öljynpaluuseen jotain kivaa aftermarket kalikkaa joka ei vuotaisi ihan niin paljon kuin orkkis?
-
Saaks tohon öljynpaluuseen jotain kivaa aftermarket kalikkaa joka ei vuotaisi ihan niin paljon kuin orkkis?
Alapäähän? Hitsaa se kiinni lohkoon :D Tai vaihtoehtoisesti tekee ihan kierteet lohkoon
-
Emmä viitti kierrettä tehä, menee paskaa öljypohjaan :p Ja joo, alapäästä se lähinnä vuotaa. Öljypohjakin vissiin vuotaa, siinä onkin taas remontti vaihtaa sen tiiviste.
-
Alapään tiiviste maksaa sen kolmisen euroa uutena. Laittaa tuplat, niin ei varmana vuoda.
-
Ai se öljynpaluun? Siellä ei ollu mitään tiivistettä niin laitoin o-renkaan joka ei sekään pidä :D Volvolta pitää varmaan ostaa ja venakopan tiiviste kans, en saanu tota tarviketta pitää, se oli ihan koppura heti uutena.
-
oliko motonetista?
-
Juu, ja tiedäntiedän sitä ei ollut järkeä ostaa mutta kiireellä oli saatava auto kasaan...
-
Juu, ja tiedäntiedän sitä ei ollut järkeä ostaa mutta kiireellä oli saatava auto kasaan...
aivan,itse ostin 2 ja niistä ei vuotanut edes vaan jokatoinen,vaan ensimmäinen ja viimeinen. :2funny:loppujenlopuksi molemmista sain fyrkat takasin.
-
Emmä viitti kierrettä tehä, menee paskaa öljypohjaan :p Ja joo, alapäästä se lähinnä vuotaa. Öljypohjakin vissiin vuotaa, siinä onkin taas remontti vaihtaa sen tiiviste.
Tee samalla kierre kun vaihdat ö-pohjan tiivisteen. Saat roskat pois.
-
Nyt on kuskin puolelle laitettu uusi takajarrulevy ja palat, ja sylinteriin korjaussarja. Olihan kova kiroilu saada toinen mäntä liikkeelle mut lopulta sain molemmat mäntien kumit vaihdettua.
(https://lh3.googleusercontent.com/-2tyJAmF6RzU/VQCBbFcjwiI/AAAAAAAAEzg/DxdOvh0-0f4/w737-h553-no/volvo%2B004.JPG)
Vaihtelin myös puolanjohdon ja venttiilikopan ja öljykorkin tiivisteen. Tiivisteet volvolta :p
-
Nyt on apparin puolellekin vaihettu jarrulevy ja palat. Olihan helpompi homma kun männät lähti liikkeelle ilman pois ottoa 8)
Onkohan vika virtalukossa, kun tää on nyt pari kertaa tehnyt sitä että kun koittaa käynnistää niin ei edes startilla naksahda solenoidi. Joulukuusi syttyy kuitenkin mittaristoon ja keskikonsolissa joku rele naksahtaa. Onko siis vika virran vähyydessä vai startissa vai siinä virtalukossa?
Onkelmana tuntuu vähän olevan tuo öljynsyönti. 1000km näkyy selvästi tikussa. Maxista miniin menee arviolta. Olisko se puol litraa? Turbon öljynpaluun tiipparit tilasin volvolta ja pitäis tulla huomenna, ne vaihdan ja sit valvolinen maxlifet haaveena ettei öljy häviä ihan niin äkkiä.
Mietin tota turboa syylliseksi, tuntuu tulevan pakoputkesta ölppää.
-
Onkohan vika virtalukossa, kun tää on nyt pari kertaa tehnyt sitä että kun koittaa käynnistää niin ei edes startilla naksahda solenoidi. Joulukuusi syttyy kuitenkin mittaristoon ja keskikonsolissa joku rele naksahtaa. Onko siis vika virran vähyydessä vai startissa vai siinä virtalukossa?
Valistunut veikkaus virtalukon pohja. Nimimerkillä Kokemusta on.
Käytettynä löytää aika hyvin. Uusi maksaa tiskillä jotain 90e.
Elvytettyäkin noita saa. Aivailee siitä virtalukon pohjasta ne pokkaukset.
Huonolla tuurilla sieltä löytyy palojälkiä, ja joskus taas ei.
2 vikaista olen itse avaamalla huoltanut, ja toinen ei alkanut toimimaan silläkään, ja toinen alkoi oireilemaan puolen vuoden päästä uudestaan.
Alunperin noissa on ollut sisällä jotain kunnollista vaseliinia. Itse laitoin CRC:n elektroniikka vaseliinia, ja akseliin lukkoöljyä.
Tuolla reseptillä toimi ilman oireita puoli vuotta.
Hassua tuossakin oli kuitenkin se, että sisältä olivat osat uuden näköiset, mutta voitelu puuttui.
Yleensä kun noissa virtalukon pohjissa on ollut vikaa, niin virtalukko on lämmennyt selvästi enemmän, ja se ylimääräinen lämpö voi sitten tehdä ongelmaa.
Startin solenoidin heräte lähtee virtalukon pohjan navasta 50 (pinkki johto), niin sekin kannattaa tarkastaa, ettei ole missään välissä katkosta.
-
Nyt on apparin puolellekin vaihettu jarrulevy ja palat. Olihan helpompi homma kun männät lähti liikkeelle ilman pois ottoa 8)
Onkohan vika virtalukossa, kun tää on nyt pari kertaa tehnyt sitä että kun koittaa käynnistää niin ei edes startilla naksahda solenoidi. Joulukuusi syttyy kuitenkin mittaristoon ja keskikonsolissa joku rele naksahtaa. Onko siis vika virran vähyydessä vai startissa vai siinä virtalukossa?
Onkelmana tuntuu vähän olevan tuo öljynsyönti. 1000km näkyy selvästi tikussa. Maxista miniin menee arviolta. Olisko se puol litraa? Turbon öljynpaluun tiipparit tilasin volvolta ja pitäis tulla huomenna, ne vaihdan ja sit valvolinen maxlifet haaveena ettei öljy häviä ihan niin äkkiä.
Mietin tota turboa syylliseksi, tuntuu tulevan pakoputkesta ölppää.
Startti sökö, kahdesti ollut tuota vikaa ja vain startin vaihto auttoi. :(
-
Startti sökö, kahdesti ollut tuota vikaa ja vain startin vaihto auttoi. :(
Voi olla tottakai sekin.
Itsekin vaihdoin omaan seiskaan aikoinaan startin, ja sen jälkeen alkoi selvittely virtalukon pohjan kanssa, kun ongelma ei sillä selvinnyt.
-
Oli kyllä talvella jo vähän kankea pyörittämään kovilla pakkasilla... et voipi hyvin olla.
-
(https://lh3.googleusercontent.com/-7r7L1DWDfFk/VQNEYeuhEQI/AAAAAAAAE0c/IuljV2NjIxE/w737-h553-no/volvo%2B002.JPG)
Pesin sen :p
-
Tiilikeula, on se vain seksikäs, ei siitä pääse mihinkään! :P
-
Onon :D Jotkut valssit siihen kun sais niin olis ihan fiksun näköinen.
Ei muuten mennyt pitstop remontti mallia turbon öljyputken tiivisteiden vaihto ihan putkeen. Pistin apparin puolen pukeille, ja erehdyin laittamaan helmaan tuon pukin, niin eihän se ollutkaan ihan kova.
(https://lh4.googleusercontent.com/-J3QeF6_6SFY/VQRuWwjdqII/AAAAAAAAE1I/0FmQgyKjung/w737-h553-no/volvo%2B003.JPG)
:D
On vissiin ruvennut mätimään kun tuo on joskus ajettu johonkin, kun tuo apparin helma oli tosiaan sisällä jo valmiiksi. No, onpahan syy nyt suoria tuo helma sitten kun korjailee tuon mädän tuosta.
Paluuputki näyttäs sentään pitävän. On kyllä märkä tuo koneen ja laatikon pohja :( Kone on myös apparin puolelta lohkosta märkä, tiiä mistä sinnekin on vuotoa päässyt. Pitäs päästä kunnolla pesemään, ja sit seuraamaan. Noi palkin edestä menevät letkut näyttivät märiltä liittimiltään?
Mikähän vois olla vikana, ainakin kolmosella tekee sitä et veto päällä ei kierrä yli 4000rpm:n, vauhtia silloin jotain 80-90km/h.
Ainiin, ja tiivisteiden vaihdon yhteydessä vaihoin Valvolinen maxlifet, kattoo jos öljynkulutus vähän vähenis.
-
Rupesi yleistymään tuo että startti pysyi mykkänä.
Joten startti vaihtoon, vanha oli "kuin" uusi :o Mutta vaihdoin kuitenkin, kun kaikki viittasi starttiin. Uusi startti, ja jo starttaa ihan erilailla. Toki tota mykkänä pysymistä tapahtui niin harvakseltaan, että ei auta kun seurata ja ajella että toimii.
No, mittasin sit latausjännitteenkin, ja kappas, 13.2 kun alko olla sähkölaitetta päällä. Laitoin sitten lisämaadoituksen suoraan laturilta, jollain 2,5mm2 kaapelilla vaan suoraan akun miinukseen, niin jo rupesi lataamaan sähkölaitteet päälläkin 14.1 Kyllä kannatti.
Ja löysin myös yhden alipaineletkun joka ei ollut missään kiinni, ja se aiheutti imuvuotoa. Tulppasin sen niin käynti tasaantui vähän. Ihme alipainehelvetti toi cruise.
-
Ei tee pahaa uusia moottorin ja akun maadoitukset vaikka kunnon hitsauskaapelilla. Paikallisesta tarvikeliikkeestä ostin tarpeet omaan autoon ja kyllä alkaa lataamaan. 15-25mm2 kaapelilla luulisi virta kulkevan, itse vedin tuolla 25mm2 akulta runkoon ja moottorin maadoitus samaan pisteeseen.
-
Hyvä vinkki. Pitää pistää korvan taakse. 454tkm pärähti mittariin. :idiot2:
Jos jollain olis myydä hydrat, vaikka ihan projektikuntoiset/maalin vaativat niin voi tarjota. Ps, mielestäni hydrat ei ole 400e vanteet, joten älkää tarjotko sellaista sarjaa.
-
ei niin,miltä kuulostas 600e ? :2funny:
-
Onko ne pinnoitettu jollain timangeilla :2funny:
-
Onko ne pinnoitettu jollain timangeilla :2funny:
kullitetut :2funny:
-
No sitä mä pelkäsinkin :2funny:
-
Pistin etujarrupaloihin jotai 3m kitinämattoa kun ei niitä saanut millään lopettamaan ulinaa, nyt ei enää ulise :)
Valvolinen maxlifet vaihettu vähän päälle 700km, 2-3dl hukkunut, ei paha :) mobilin 2000 tuntui syövän tuplat tuosta.
-
Onks kellään kokemusta Volvon Orpheus vanteista tämmöses pitkäkatossa. Näyttäsköhän fiksulta... 25mm spacerilla luulis sopivankin?
-
Mikäs on kun tätä kun kenkii niin 4500rpm loppuu kun seinään vedossa, ei kierrä tippaakaan enempää. Punaraja on kuitenkin siellä jossain 6000rpm.
Ja vitun jarrut ulisee taas, on tääkin auto, levyt, palat uudet, männät liikkuu kivasti niinkuin liukutapitkin.
-
Mikäs on kun tätä kun kenkii niin 4500rpm loppuu kun seinään vedossa, ei kierrä tippaakaan enempää. Punaraja on kuitenkin siellä jossain 6000rpm.
Ja vitun jarrut ulisee taas, on tääkin auto, levyt, palat uudet, männät liikkuu kivasti niinkuin liukutapitkin.
Vaimennusmatolla jarrupaloissa ei tee mitään, mäntä tulee siitä läpi, pitää olla peltiä yms. Onhan paloissa ura keskellä?
Takapalatko vinkuu?
???
-
Etu. Takapalat oli boschilaiset tms niissä tuli peltilevyt mukana.
Olin itekki vähä skeptinen kun motonetin myyjä tyrkkäs tommosta kitinämattoa kun pyysin niitä kitinälevyjä, kai noikin on jarruihin tarkotettu...
-
Eippä mulla ainakaan vielä vingu bilibaliteeman kitinä matot. Viikonloppuna tota mattoa tuli uusiin Motonetin paloihin kun tuli levyt ja palat eteen vaihdettua... Abaut sata kilsaa matkaa taitettu noilla.
-
Joo, mulla pysy ehkä 500km hiljasena.
-
Omassa 945:ssa pysyy etupalat viikosta kuukauteen hiljaa, kunnes alkavat vinkumaan.
Jos jaksaa ja pystyy, niin todella raju "kiristyvä" jarrutus kovasta vauhdista poistaa kitinät taas hetkeksi. Tosin appiukon autossa (V70) ei moinen herkistely auta.
Onkohan nuo tarvikepalat sitten lie niin kovaa materiaalia, että pinta lasittuu? Ainakin tykkäävät häipyä lämmetessään melko rajusti...
-
Etu. Takapalat oli boschilaiset tms niissä tuli peltilevyt mukana.
Olin itekki vähä skeptinen kun motonetin myyjä tyrkkäs tommosta kitinämattoa kun pyysin niitä kitinälevyjä, kai noikin on jarruihin tarkotettu...
Remsan jarrupalassa on ollut kiinteä peltilevy, eikä se vingu.
Oliko palassa ura keskellä? Se ei saa olla tukossa, saattaa alkaa vinkumaan.
-
Ei tee pahaa uusia moottorin ja akun maadoitukset vaikka kunnon hitsauskaapelilla. Paikallisesta tarvikeliikkeestä ostin tarpeet omaan autoon ja kyllä alkaa lataamaan. 15-25mm2 kaapelilla luulisi virta kulkevan, itse vedin tuolla 25mm2 akulta runkoon ja moottorin maadoitus samaan pisteeseen.
Ja uusii myös ne pikkujohdot, niin laturi herää heti startissa eikä vaadi kaasun polkaisua. Mulla hieman vastaava starttaamattomuus johtui siitä ettei virta päässyt akulta pois kun johdot oli niin hapertuneet.
-
Mimmonen homma toi virtalukon pohjan irroitus/purku/putsaus? Tänään taas ei lähtenyt käyntiin startti ei sanonu mitään.
Huomasin myös että akulla 13.8, laturilta 14.2 tyhjäkäynnillä lyhkäset ym normisähkölaitteet päällä..
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=19290.0 ;)
Jännite-ero johtunee huonoista johdoista.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0
-
Tuossa ole mitään vikaa, jos akku kuormitettuna antaa käydessä tuommosen napajännitteen.
-
Eiks ideaalitilanne ole, että akkujännite ja laturin napajännite ole sama.
Kai se on sit toi virtalukon pohja. Pitänee koittaa herkistellä.
-
Uusi käytetty virtalukon pohja ostettu, katotaan jos rupeis rokkaa.
Onks kokemusta misterautosta tilaamisesta, meinasin tilaa jakajan kannen ja pyörijän, vaikka boschilaisena, maksaa vaan suomessa niin hunajaa.
Kiertämisongelmaan muuten, paikallaan kiertää kyllä, mutta vedossa ei. Ideoita?
-
Vetää imuletkun luttuun putsarin ja ahtimen välistä
-
No itseasiassa mulla on vähän huonokuntoinen ja nihraantunut se ahtimelta lähtevä imu puolen letku. En vaan käytettynä löytänyt ehjää... Orkkis vissiin ihan ok ehjänä ollessaan.
Tilasin misterautosta jakajan ja pyörijän, posteineen 57,4e, boschilaiset. Ei paha, katotaan mitä sieltä parin viikon päästä tulee.
E. pistin ostoilmon tuosta imuletkusta, saa tarjota :)
-
Vaihoin virtalukon pohjan, ei ollu paha remoneesi :) nyt ei auta kun seurailla ja toivoa että rokkaa :)
-
Mister-auto.fi on ihan asiallinen kauppa. Viimeksi itse tilasin myös Boschilaiset jakajankannen ja pyörijän. :)
Ennenkin olen sieltä tilaillut, ja homma on pitänyt kutinsa.
Minulla taitaa olla farkussa tällä hetkellä 3. käytetty virtalukon pohja kiinni.
En ole täysin varma, onko minulla vielä jotain pientä feelua startin solenoidin herätejohdossa.
Nyt omakin on käynnistynyt avaimesta ilman oireita, kun vaihdoin joku viikko takaperin toisen virtalukon pohjan.
Itse olen huomannut, että silloin, kun virtalukon pohja on ollut kaput, niin koko virtalukko saattaa lämmetä, että jotain oikosulun poikasta siellä on ollut silloin.
-
Vetää imuletkun luttuun putsarin ja ahtimen välistä
Oikeassa olit, korvasin huonokuntoisen pätkän letkua 2,5" pakoputkimutkalla, taas kiertää ;D
-
Onko B230ET ja FT koneissa sama imuletku turbon ja ilmanputsarin väliin?
-
Onko B230ET ja FT koneissa sama imuletku turbon ja ilmanputsarin väliin?
Nou.
ET:ssä menee huohotus putsarinkoteloon ja FT:ssä juurikin turbon ja putsarin väliin.
-
Okei, thänks!
-
Peelkiasta asti tuli boschilaista jakajan kantta ja pyörijää :) Kotio asti kun toimittavat niin ei tunnu 57e pahalta, suomessa hinta olis ollu ainakin kaksinkertainen.
Kesänakit alkaa olla aivan loppu, hirvee rengasmelu, sille pitäs jotain keksiä :-\
-
(https://lh6.googleusercontent.com/-2Zcn42NJyiQ/VTKLxAA_IMI/AAAAAAAAFBA/04Myot5rTxI/w737-h553-no/volvo%2B001.JPG)
"Oho" :D
-
Vaihoin tänään polttoainesuodattimen, oli vielä volvon suodatin entinen, ettei olis orkkis, eikai :D Boschilainen sinne nyt tuli. Kyllä sai kovaa vetää, sen ruiskupumpun puoleisen banjopultin, ei meinannut saada millään pitämään.
Onko kellään tullut vastaan että sen ruiskupumpun pääty vuotaisi bensaa? Näytti vähän märältä, kuivasin sen nyt, pitää seurata. Voi olla että vuotaakin, joskus kun aurinko lämmittää kunnolla autoa ja on seissyt pitkään niin bensa haiskahtaa hetken kabiinissa.
Pitäiskö tuo ruiskupumppu surista kokoajan, mun mielestä vaikutti aika hiljaiselta kun käyttelin autoa siinä pukeilla. Voiko auto saada tarpeeksi bensaa vaikka ruiskupumppu olis pimeenä? Ainakin painetta siellä riittää kun hirvee bensasuihku tuli kun ekalla kertaa en tosiaan saanut sitä toista liitosta pitämään.
-
Kyllä mun kuuluu pumpun surina koko ajan, ja ihan selkeästi. Mutta jos painepumppu ei pelaa niin ei kyllä autokaan. Siirtopumpun hajoamisen huomaa painepumpun kovasta äänestä.
-
Ehkä se on niin laatukas originel bosch osa ettei se surise sit niin vitun kovaa :) Mut vaihdettava se toki on jos vuotaa. Seurataan.
Onko yleistäkin että noi vuotais sit tuosta päädystä ??? Ei näytä et vuotaisi siitä letkusysteemistä, mut pääty näytti kostealta.
-
Pitää tota öljyvuotoa selvittää, kun koko kone on ihan märkä. Eli tiputtaa ihan öljyä, ja nimenomaan näyttää märiltä (todella märiltä) noi moottoriöljyn jäähdytysputket. Onko noissa jotain liitoskohtia mitkä vuotavat vanhetessaan, millainen tiivistys noissa on? Osaksihan noi on letkua. Uudet maksaa varmaan ainakin ihan helvetisti.
Saattaa kyllä olla ohjaustehostimenkin letku, en oo vielä hirveesti tutkinut et kumpi vuotaa, mut siitä jakohihnan alapuolella menevät letkut/putket on kovin märät. Vähän luulen et ne saattaa jopa tuhria lähes kokonaan tuon koneen.
Sen verran remonttia olen tehnyt, että sakkoeturenkaiden tilalle tuli 6mm kulutuspinnalla Nokialaiset, puntitettiin myös renkaat, nyt ei hakkaa käsille yhtään, mukavampi paljon ajaa. Rämisevän lämpöpellin korjasin siten että löysäskin pulttia ja laitoin prikan väliin että kiristyy lämpöpelti pakosarjaan :D Toimiva ratkaisu ;) Alipaineletkun vaihdon myös, joku oli laittanut tyyliin 3-4mm alipaineletkunippaan 8mm letkun ja klemmarilla kiristänyt, ei varmaan horinut ilmaa välistä ::) Nyt on tasasempi tyhjäkäynti taas.
Pakoputkeakin pitää tilkitä, hommasin jo 60.5mm jatkomuhvin kun yks liitos vähän vuotaa. Tuolla sen pitäs ehjääntyä.
-
Onko ilmastoidussa sama lämppärinkenno kun ei ilmastoidussa?
-
Onko ilmastoidussa sama lämppärinkenno kun ei ilmastoidussa?
Ei ole.
Ilmastoitu/ilmastoinnin esivalmiudella olevat samalla kennolla.
Ei ilmastoidussa (vaijerisäätöinen lämppäri) on oma erilainen kennonsa.
-
Tän voipi lukottaa.