Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: TVS - 03.02.2015, 00:50:28

Otsikko: 88-91 mittaristojen johdotuserot?
Kirjoitti: TVS - 03.02.2015, 00:50:28
Tuossa muutamia kytkäreitä tutkittuani en onnistunut löytämään mitään selkeää vastausta kysymykseeni, johon yllättäen liittyy tarina: emännän 745:ssa on tuo sakemannien tekemä p...akasa VDO jossa toimii moitteettomasti kello ja.... No, niin, siinäpä ne tärkeimmät, paitsi että muutkin VDO:t on aivan yhtä hyviä. Siispä ajatus tuli, että tökkisin tuon Yazakin sen tilalle, bensamittari toki niissäkään ikinä toimi mutta saisi edes nopeusmittarin ja rundikellon joka toimii, ja olishan lämpömittarikin aivan kiva. Vaan mikään löytämäni dokumentti ei suoranaisesti erittele VDO/Yazaki mittaristoja kytkäreissä, mutta ei kai ne liittimet nyt sentään samat voi olla, hyvänen aika sehän olis helppo korjata jos niin olis  :P? Siispä onko jollakulla tietoa paljonko pinnien järjestykset eroaa, ja missä aiheesta olisi kytkäri josta asia selviäisi?

Joo, tiedän että uudella anturikehällä oleva yazaki on kiven alla. Anturkehän parturointi on pieni murhe tässä talkoossa.
Otsikko: Vs: 88-91 mittaristojen johdotuserot?
Kirjoitti: HammerDown - 03.02.2015, 13:54:55
Nyt on seiskassa ensimmäistä kertaa omistusaikana täysin toimiva mittaristo. *taavih->

Nyt kun sen vielä pimeällä näkisi. :tickedoff:

Eli olisin myös kiitollinen kytkentäkaaviosta (tai vaikka sanallisesta selityksestä), josta selviäisi taustavalojen virran matka sulakerasialta runkoon.  -H-

'89 740 VDO
Otsikko: Vs: 88-91 mittaristojen johdotuserot?
Kirjoitti: Acke - 03.02.2015, 14:38:01
-87 and later: http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/740%20Wiring%20Diagrams/Schematy%20Haynes%20Volvo%20740%20760%20od%201987.pdf
Jos kaikki taustavalot ovat pimeät, niin syyllinen saattaa olla 94, sivulla 6, alueella F4: rheostat; instrument and control lightning.
Se on ainakin mun pääepäilty, kun yasakin mittaristosta hävisi kaikki taustavalot kerralla.
Otsikko: Vs: 88-91 mittaristojen johdotuserot?
Kirjoitti: Xuppo - 03.02.2015, 15:32:37
Vaan mikään löytämäni dokumentti ei suoranaisesti erittele VDO/Yazaki mittaristoja kytkäreissä, mutta ei kai ne liittimet nyt sentään samat voi olla, hyvänen aika sehän olis helppo korjata jos niin olis  :P? Siispä onko jollakulla tietoa paljonko pinnien järjestykset eroaa, ja missä aiheesta olisi kytkäri josta asia selviäisi?

Joo, tiedän että uudella anturikehällä oleva yazaki on kiven alla. Anturkehän parturointi on pieni murhe tässä talkoossa.

Ne liittimet on ainakin -88 vuosimallilla aivan samat. Allekirjoituksen autoon on vaihdettu alkuperäisen VDO:n mittariston tilalle yazaki ja kaikki liittimet käy suoraan ja kaikki toimii.
Ainoa ero voi tulla nopeusmittarin liittimessä joita on 3 ja 4 pinnisenä riippuen onko perässä alkujaan tiheä (4pin liitin) vai harvahampainen(3pin liitin) anturikehä
Otsikko: Vs: 88-91 mittaristojen johdotuserot?
Kirjoitti: HammerDown - 03.02.2015, 18:35:30
-87 and later: http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/740%20Wiring%20Diagrams/Schematy%20Haynes%20Volvo%20740%20760%20od%201987.pdf
Jos kaikki taustavalot ovat pimeät, niin syyllinen saattaa olla 94, sivulla 6, alueella F4: rheostat; instrument and control lightning.
Se on ainakin mun pääepäilty, kun yasakin mittaristosta hävisi kaikki taustavalot kerralla.
Tattis, pitää perehtyä kunhan pääsee koneelle aukomaan isommaksi.

Himmentimen vaihdoin viikonloppuna eikä tuonut muutosta, tosin purkumittaristosta jonka toimivuudesta ei varmuutta. Ajattelin tarkistaa virta- ja maattopuolen ennenkuin alan metsästää seuraavaa tai kolvata muuten soivaa mittaristoa.
Otsikko: Vs: 88-91 mittaristojen johdotuserot?
Kirjoitti: TVS - 03.02.2015, 21:48:08
Ne liittimet on ainakin -88 vuosimallilla aivan samat. Allekirjoituksen autoon on vaihdettu alkuperäisen VDO:n mittariston tilalle yazaki ja kaikki liittimet käy suoraan ja kaikki toimii.
Ainoa ero voi tulla nopeusmittarin liittimessä joita on 3 ja 4 pinnisenä riippuen onko perässä alkujaan tiheä (4pin liitin) vai harvahampainen(3pin liitin) anturikehä
Joo, tuon noparin liitineron tiedänkin, se ei ole ongelma vaikka tekisi sovitepalikan väliin. Mutta kohtuullisen huikeeta jos oikeesti menee noin näppärästi mittariston vaihto japsiin, täytyykin muistaa seuraavan kerran kotipuolesta kaivella se yksi "varaosa" yazaki ja tarkistaa paljonko puuttuisi että se olisi täysi peli.
Otsikko: Vs: 88-91 mittaristojen johdotuserot?
Kirjoitti: Dartteri - 04.02.2015, 13:41:05
Muistaakseni sovitettiin johonkin kullanväriseen pommiin jasakin mittaristoa. Kokeilu taisi päättyä savuun. Vuosimalli oli loppupäätä, koska LH 2.4.
Otsikko: Vs: 88-91 mittaristojen johdotuserot?
Kirjoitti: Vikakoodi - 18.08.2017, 09:04:21
Joo, tuon noparin liitineron tiedänkin, se ei ole ongelma vaikka tekisi sovitepalikan väliin. Mutta kohtuullisen huikeeta jos oikeesti menee noin näppärästi mittariston vaihto japsiin, täytyykin muistaa seuraavan kerran kotipuolesta kaivella se yksi "varaosa" yazaki ja tarkistaa paljonko puuttuisi että se olisi täysi peli.

Vanha aihe mutta..

Auto on vuosimallin -89 740 (alunperin vapari jos merkitystä) toimimattomalla VDO mittaristolla ja  nelinapaisella nopeusmittarin liittimellä.
Nyt olisi tarjolla tilalle Yazakin turbomallin mittari, mutta kolme napaisella nopeusmittarin liittimellä.
Muuten liittimet näyttäisivät ainakin fyysisesti sopivan.

Saako tämän toimimaan johtoliitoksia muokkaamalla? Ja miten? Mitä muuta?
Otsikko: Vs: 88-91 mittaristojen johdotuserot?
Kirjoitti: 740esedu - 30.04.2021, 16:25:03
Vanha aihe mutta..

Auto on vuosimallin -89 740 (alunperin vapari jos merkitystä) toimimattomalla VDO mittaristolla ja  nelinapaisella nopeusmittarin liittimellä.
Nyt olisi tarjolla tilalle Yazakin turbomallin mittari, mutta kolme napaisella nopeusmittarin liittimellä.
Muuten liittimet näyttäisivät ainakin fyysisesti sopivan.

Saako tämän toimimaan johtoliitoksia muokkaamalla? Ja miten? Mitä muuta?


Nostetaan vanha aihe kun valmiiksi löytyi. Onko kukaan vieläkään tehnyt ko, muutosta? Itellä myös tollanen saksalaisten taidonnäyte jossa nopeusmittaria lukuunottamatta enempi vähempi kaikki muu pimeenä. Kokeilin yazakia siltä osin mitä liittimet sopi ja lähti kello ainakin tikittämään. Ongelmana ainakin tuo keskiliitin (vdo 4pin & yazaki 3pin)
Ois valmiiksi kaks bensamittaria myöten takuulla toimivaa yazakia ja varaosa raato josta toinen, ei tarviais ruveta lottoomaan ja ehtimään toimivaa vdota, jos sellaista on edes olemassa.