Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: aksu - 28.05.2011, 16:30:27

Otsikko: jarrut
Kirjoitti: aksu - 28.05.2011, 16:30:27
Onko jarru levyt kierossa ku jarrutta kovasta vauhdista niin jurisee jarrut edestä mut ei oikein rattia tärryytä. ayto vanha koppainen v70 vm-2000
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: pomo - 28.05.2011, 16:41:09
Onko jarru levyt kierossa ku jarrutta kovasta vauhdista niin jurisee jarrut edestä mut ei oikein rattia tärryytä. ayto vanha koppainen v70 vm-2000
On se yks vaihtoehto.
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: Hurm0s - 29.05.2011, 14:51:51
Jurisee?
Kierot levyt kyllä usein vatkaa, eli koko auto tai ainakin ratti tärrää...

Tuntuuko polkimessa tärinää?
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: Nercs - 30.05.2011, 08:47:45
Kuules paljon sillä autolla on ajettu  ja ne ABS pitää ääntä jos kovasti sitä jarrupoljita painellaan.Nehän jarrut on helppo huoltaa  niin suositteln katsomaan ne jarrut missä kunnoss palat ja niin edelleen..

Vaihto-ohje tuossa on 2008 hinnat muistaakseni
 
   ETUJARRUT
       
Avaa konepelti sekä jarrunestesäiliön kansi jos epäilet että nesteitä tulee yli niin perheessä varmaakin jokin ruisku jolla voit alentaa nestepintaa tai sitten kunnon bruutta.
Seuraa tilannetta jarruneste ja maali ei sovellu yhteen eli tarkkuutta peliin.

Tarvitaan:Brembom 2 kpl jarrulevyjä Lucaksen jarrupalat maksaa yht n.120€ tarvikeliikkeestä.
Varaamme aikaa 1 tunti 45 minuuttia.

Tarvittavat työkalut; Rengaspultti avain,asennus pukki ,tunkki tai tavallinen neste nosturi,hylsysarja(hyvä), 7 millin kuusiokoloavain hylsy malli.10 millin lenkki tai pitkä 10 millin hylsy kärkipihdit,vasara.talttapää ruuvimeisseli,narua.
Ns kumirasvaa sinne sylintereihin ,jarrurasvaa jarrujenpuhdistus kamaa sekä painepullossa tervaa.
Aukaise vanteesta pultit 19 millinen hylsy ja sillä rengaspulttiavaimella avaamme pultit molemmat renkaat.
Nosta auto etupuoli ylös ,itsellä nosturi laitan sinne tukivarren alle ja nosto.
Laita varoiksi asennuspukki sinne varmistamaan että jos nosturi pettää niin ei synny vahinkoja tai laita irrotettu rengas ja pari lankkua että jää varaa hengitellä jos nosturi pettää (pakollinen huumori osuus).
Vedä jarrusatulaa itseesi päin voimakkaasti.
Irrota rautalanka kiinnitys satulasta muista kuinka on kiinnitetty.
Pihdit tai ruuvimeisseli apuna irrotuksessa .
Katso sinne jarrusatulan taakse näet siinä jarruletkun peräpuolella pyöreän kumitutin poista,  Kynnet pitkät tai ruuvimeisselillä lähtee hyvin irti
Samanlainen alhaalla ne on liukutapit joihin tarvitaan se 7 millin kuusiokoloavain sekä hyvä räikkä tai sitten niitä tavallinen kuusiokolo avain malli piippu
Irrotettu niin vedä jarrusatulaa keulaan päin pitäisi irrota jos kiinni niin vasaralla 2 kipakkaa lyöntiä auttaa asiaa,jarrusatula irti niin ripusta se jouseen kiinni muista ei mitään umpisolmuja.
Jarrupalat on irti niin jos siellä toisessa sisemmässä sylinterissä jarrupala vedä itseesi päin ja se irtoa ,näet että sellainen 3 kynnen kiinnitys on palassa.
Seuraavaksi otamme 15 mm hylsyn ja avaamme sen tukiraudan näet ne pultin kannat ota vaikka se kiinteä  väännin sieltä hylsykotelosta voi olla sen verran tiukassa että ei tarvitse pelätä räikän rikkoontumista.
Auki nosta pois paikaltaan
Avaa keskitystappi 10 milliä levy pitäisi olla irti jos vastustaa niin sinne keskustaan irrotusöljyä ja 2 navakkaa lyöntiä vasaralla sinne takapuolelle niin pitäisi irrota kevyesti.
Katso sitä sylinteriä onko kunnossa sylinteri pitäisi painaa ihan sisään että mahtuu uudet palat paikoilleen.
Itsellä on sellainen pieni ruuvipuristin ,vanha jarrupala vaan sylinterin päälle sekä puristin painamaan sylinteriä sisään ja kierrä siihen asti kun sylinteri runko on tasoissa.
Tai voi käyttää vaikka vasaran puista vartta apuna väännössä.
Kun taasen näkyy että sylinteri on jumissa sekä vaikka vuotanut niin kannattaa mennä Biltemaan ostamaan jarrusylinterit maksaa n50€ kappale.
Helppo nakki vanha sylinteri pois sekä uusi tilalle avaa vain jarruletkun ja nopeasti uuteen kiinni ei valu ne jarrunesteet turhaan.Tai jos on puristin käytössä niin jarruletkuun kiinni niin ei valu..
Samalla vaihtuu ne jarruletkukin jos halkeamia pinnassa maksaa eteen ja taakse n20€.
Siitä huolimatta jarruremontti  jatkuu.
Puhdista jarrulevyt uudet,tärpätillä tai jarrujenpuhdistus aineella.Laita sylinterin kaulukseen sitä kumirasva estämään veden pääsy sylinteriin sekä itse olen laittanut tervaa sinne sylinterin koloon jonne menee kiinnitysraudat ,estää ruostumisen ja kitinän.
Aseta paikoilleen laita keskitys pultti kanssa paikoilleen.Kiinnitysrauta paikoilleen,jarrupala uloin paikalleen sekä kiinnitä sylinteriin se jarrupala niistä kiinnikkeitä ole varovainen että suojakumi ei vahingoitu.Työnnä sylinteri paikoilleen ja kun paikoilla niin ne liukutapit paikoilleen voi sipaista sitä jarrurasvaa niihin ei hapetu kyseinen osa.Vielä laitamme sen rautalanka jutun paikoilleen ja se on siinä.Rengas paikoilleen ja niihin pultteihin olen käyttänyt tervaa aukeaa helpommin seuraavan kerran.
Muistakaa ennen koeajolle lähtöä pumpata 3 kertaa jarruja.Sylinterit olette vaihtaneet niin se ilmaus.Molemmin puolin tehty niin koeajolle matkamme käy.Ei kovia jarrutuksia että osat mukautuu kunnolla .
Ajettu koeajolenkki kokeille lämpiääkö jarrut sopivan haaleat niin jarruremontti onnistunut.
Kiristysmomentteja
7 millinkuusikolo pultit 30Nm suomeksi n3kg
Etujarrusatulan kannake 100Nm
Pyörän pultit 110Nm
Ps hintavertailu 1 jarrulevy Volvolla maksaa 98€ eli ihanan kallista.
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: HTK - 30.05.2011, 23:18:48
Onko jarru levyt kierossa ku jarrutta kovasta vauhdista niin jurisee jarrut edestä mut ei oikein rattia tärryytä. ayto vanha koppainen v70 vm-2000

Onko tuo siis enemmän fyysistä vai auditiivista jurinaa? Hiljeneekö tai voimistuuko kun kevyesti jarruttaa? Ilmeneekö symmetrisesti vai toispuoleisesti? Jos levyt on kierot niin jarruttaessa sen kyllä huomaa  :-\
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: aksu - 01.06.2011, 15:42:54
autolla on ajettu n254t. hiljaisessa vauhdissa ei jurise vaikka kuinka kovast polkee jarrua sit ku nopeus nousee yli 50 ja painaa jarrua kovasti niin jurisee mut ku vauhti hiljenee niin se jurina loppuu.abs valo ei pala.jotenki tuntuu et levyt kierossa paloissa kyl oli hyvin pintaa. edelliset levyt ja palat vaihedettu 165t km
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: Nercs - 03.06.2011, 15:07:46
Tuota kun ne alustan kaikki nivelet myöskin ne tukihelat niiden kunto tarkistetaan kanssa huolella ettei missään väljään. Tiedän yhden tapauksen jossa levyjä vaidettiin 6 ennen kun joku kertoi auton omistajalle että alatukivarren heloissa on väljyyttä.Sellainen tapaus sillä kertaa.
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: Jortsi - 14.11.2011, 22:31:17
Lainaan topicia ku jarruista kuitenki kyse.. Elikkä jumitti kuskin etujarrun, ei mitään pikku laahaamista vaan kunnolla jumi kiinni. Käytin satulan irti ja putsailin. Mäntä ei kuitenkaan puristu aivan sisään asti (pienehkön puristimen varsi väänty  ::)), jää sen verran ulos ettei mahdu uusilla paloilla satula paikalleen. Pistin niillä vanhoilla paloilla takas ja tuntu että hieman helpotti, mutta jäi vielä reilusti laahaamaan kuitenki. Mistähän tuo vois johtua?
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: HTK - 15.11.2011, 00:03:04
Lainaan topicia ku jarruista kuitenki kyse.. Elikkä jumitti kuskin etujarrun, ei mitään pikku laahaamista vaan kunnolla jumi kiinni. Käytin satulan irti ja putsailin. Mäntä ei kuitenkaan puristu aivan sisään asti (pienehkön puristimen varsi väänty  ::)), jää sen verran ulos ettei mahdu uusilla paloilla satula paikalleen. Pistin niillä vanhoilla paloilla takas ja tuntu että hieman helpotti, mutta jäi vielä reilusti laahaamaan kuitenki. Mistähän tuo vois johtua?

Jos se mäntä on jumissa niin se on sitten yleensä ihan kunnolla. Itselläni oli sama juttu, jumi mäntä aivan täysin. Ei auttanut vaikka kaksi rotevaa miestä puristi kaksilla suurilla putkipihdeillä. Ei mennyt sisään ennen kuin paloauton hydrauliikkapuristimilla valtavan paukahduksen kera. Sain vehkeet kasaan ja liikkeelle niin kohta uudestaan. Tehdaskunnostettu vaihtosatula paikalleen, n.90e.
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: Axu85 - 15.11.2011, 07:13:47
uus satula vaikka biltemasta hinta 64€ muistaakseni. toimii yhtä hyvin kuin 90€ satula.
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: HTK - 15.11.2011, 10:47:42
uus satula vaikka biltemasta hinta 64€ muistaakseni. toimii yhtä hyvin kuin 90€ satula.

Toimii kyllä. Kunnostetut orkkis osathan nuo yleensä on. Oli vaan silloin halvin mikä oli saatavilla tuo 90e satula. Jos miettii paljonko maksaa korjaussarja, ja sen asentamiseen menevä aika, niin ei tuo kunnostettu paketti todellakaan kallis ole.
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: Jortsi - 15.11.2011, 11:58:49
Toimii kyllä. Kunnostetut orkkis osathan nuo yleensä on. Oli vaan silloin halvin mikä oli saatavilla tuo 90e satula. Jos miettii paljonko maksaa korjaussarja, ja sen asentamiseen menevä aika, niin ei tuo kunnostettu paketti todellakaan kallis ole.

Bilteman kataloogissa lukee, että ovat täysin uusia ja muissakin topiceissa näkyy olevan hyväksi kehuttuja. Tarviiko satuloita vaihtaa molemmille puolille samalla kertaa? Levyt ja palathan pitäis vaihtaa yhtäaikaa...
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: Nercs - 15.11.2011, 12:12:31
Kun samalle akselille laittaa uudet jarrusylinterit ja muut tarvikeet niin se jarrutasapaino on kunnossa tällöin.Kun kerran tekee niin tekee kunnollaa tämän huollon.Itse kun korjaa niin nämä osat ei kaahda sitä taloutta.
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: Jortsi - 15.11.2011, 12:48:20
Ei oo meän perällä Biltemaa, mutta osat saan tälle iltaa ku kaveri sattu olemaan sopivasti ajossa. Ei kaada taloutta, mutta vetää opiskelijabudjetin aika tiukille ku pesukone hajos samalle viikonlopulle  :'(

E: No eihän siellä Biltemassa niitä ollu hyllyssä... Vika nyt on kuitenki tiedossa, eikä välttämätön tarve autolle ni joutaa ettiä muualtaki. Säästäähän siinä paljon ku tekee ite, onneksi sain syksyllä autohallipaikan ettei sormet kohmeessa tarvi rempata. Kiitoksia vinkeistä ja infosta!
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: Nercs - 15.11.2011, 15:14:31
Harmi kun pesukonekin meni sama aikaan rikki.Mutta jos ajatelaan positiivisesti siinä jarrurempassa kun teet itse helposti yhden pesukoneen hinnan säästä.Tsemppiä
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: jan2009 - 16.11.2011, 08:52:22
tää menee nyt sivuun volvon jarruista mutta jos on kotivaakuutus niin pistä pesukone siihen,itsellä hajosi 3.5v ikäinen kone ja sain 205e korvausta siitä...
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: Jortsi - 16.11.2011, 11:30:06
tää menee nyt sivuun volvon jarruista mutta jos on kotivaakuutus niin pistä pesukone siihen,itsellä hajosi 3.5v ikäinen kone ja sain 205e korvausta siitä...

Sivusuun, mutta olkoon tämä viimeinen jarruihin liittymätön. En jaksanu ees vaivutua ottaan yhteyttä vakuutusyhtiöön ku kone on sota-aikanen Upo...

Jarruihin taas: totta nuo, vaikkapa Motonetin, kunnostetut satulat on kans kelvollisia? "Oikeissa" varaosaliikkeissä varmaan nousee hinnat melkoisesti, tiskistä puhumattakaan.
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: ESE - 18.11.2011, 14:59:51
mulla tosiaankin piltman satulat edessä. Juuri asensin talvinakit peltivanteilla niin...ottavat kiinni vanteeseen..pyörii kyllä mutta ottaa kiinni..viitsiikö ajaa vai olisiko rälläköinti edessä? nimim.ei oo rälläkkää..
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: V70XC99 - 18.11.2011, 19:48:43
Ootkohan saanut/ ostanut väärät satulat ?
Eiks ne oo kuiteski kunnostettuja orkkisosia ?

toi kiinniottaminen viittais siihen, et ne on korkeemmat tai leveemmät kuin vanhat, jos kerran vanhoilla satuloilla
peltivanteet ei ottanut kiinni.
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: ESE - 18.11.2011, 20:15:35
noi on juuri pilteman satulat ja ostin ne alkusyksystä muistaakseni ja alle laitettu aluvanteiden kanssa..
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: V70XC99 - 18.11.2011, 20:37:32
Mulla ei ainakaan orkkis satulat ota kiinni edes 15" peltivanteilla (V70XC -99)
Mikä koko sun peltivanteet ?
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: haurala93 - 18.11.2011, 20:44:43
lainaan topikkiasi, mutta saman tyylinen ongelma.

eli onko kierot levyt kun 120km/h vauhdista vähänkin painaa jarrua niin ravistaa rattia ja pojinta? jos vauhtia on vähänki vähemmän 100-110km/h niin ei mitään vaikka melkein abseille painais. en oo ottanu stressiä kun ei suomessa kauhean yleinen nopeus ja harvoin tarvii jarruttaa tossa vauhdissa. täydellinen jarru remontti suunnitteilla keväällä, viel ei muuten ole tarvetta kun auto pysähtyy kyllä nopeasti yhä.
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: V70XC99 - 18.11.2011, 21:05:27
lainaan topikkiasi, mutta saman tyylinen ongelma.

eli onko kierot levyt kun 120km/h vauhdista vähänkin painaa jarrua niin ravistaa rattia ja pojinta? jos vauhtia on vähänki vähemmän 100-110km/h niin ei mitään vaikka melkein abseille painais. en oo ottanu stressiä kun ei suomessa kauhean yleinen nopeus ja harvoin tarvii jarruttaa tossa vauhdissa. täydellinen jarru remontti suunnitteilla keväällä, viel ei muuten ole tarvetta kun auto pysähtyy kyllä nopeasti yhä.

Kyllähän toi kovasti vaikuttas, et levyt on kierot, mutta ei välttämättä, voi siellä etupäässä olla jotain muutakin vialla..
Ittelläni aikanaan kun levyt meni kieroiks, vatkas ne ratti ja jarrupoljinta taajamanopeuksissakin
mut, sehän riippuu siitäkin, kuinka kierot levyt on
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: ESE - 18.11.2011, 21:45:36
Mulla ei ainakaan orkkis satulat ota kiinni edes 15" peltivanteilla (V70XC -99)
Mikä koko sun peltivanteet ?

joo orkkis 15" peltivanteet on kyseessä...piltema ilmeisesti teettäny pikkasen liian suuret satulat.. no täytyy huomenna ajaessa kuulostella ilkeekö ajaa vai meenkö jonnekin rälläköimään..
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: (Miksu) - 18.11.2011, 21:48:36
mulla tosiaankin piltman satulat edessä. Juuri asensin talvinakit peltivanteilla niin...ottavat kiinni vanteeseen..pyörii kyllä mutta ottaa kiinni..viitsiikö ajaa vai olisiko rälläköinti edessä? nimim.ei oo rälläkkää..

Voisi olla syynä myös uudet jarrupalat ja uusilla jarrupaloilla vanhat satulat olisi tehneet saman tempun..  vai onko autossa ennemmin ollut yhdistelmää: Vanhat satulat, uudet jarrupalat ja niiden kanssa noi peltivanteet.

Monesti on käynyt siten, että laitetaan uudet palat ja sitten satula hinkkaa vanteeseen.. tai yleensä osuu vanteeseen laitettuun liimapainoon.
Ei ole osunut vielä painotettaessa, koska satula oli eri kohdassa vanhoilla paloilla.


joo orkkis 15" peltivanteet on kyseessä...piltema ilmeisesti teettäny pikkasen liian suuret satulat.. no täytyy huomenna ajaessa kuulostella ilkeekö ajaa vai meenkö jonnekin rälläköimään..

Tämä toki kumoaa oman ajatukseni.
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: ESE - 18.11.2011, 21:54:46
tosiaankin palat ja levyt liki uuden veroiset, voisikohan johtua siitä että ovat vielä niin paksut ja satulat ääriasennossaan? Ja eka kerta kun peltivanteet noiden satuloiden, palojen ja levyjen kanssa. Aluventeitten liimapainot täytyi siirättää eripaikkaan kun hankasi niihin..aina ajaessa kuului..tsup...tsup...tsup..
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: V70XC99 - 19.11.2011, 02:06:58
tosiaankin palat ja levyt liki uuden veroiset, voisikohan johtua siitä että ovat vielä niin paksut ja satulat ääriasennossaan? Ja eka kerta kun peltivanteet noiden satuloiden, palojen ja levyjen kanssa. Aluventeitten liimapainot täytyi siirättää eripaikkaan kun hankasi niihin..aina ajaessa kuului..tsup...tsup...tsup..

Kyllähän Miksu täyttä asiaa kirjoittaa.
Ja vähän mutuilleen luulis kyllä orkkisvanteissa (varsinkin pelti) olevan sen tilaa, et ne kestää uudet satulat ja palat tosta noin.
Yks mikä kannattaa myös tarkistaa, ettei jarrukilpi ole saanut siipeensä ja ota mistään kiinni jarrulaikkaan, ei nimittäis olis eka kerta kun niin on päässyt käymään.
(sanoo hän kokemuksen syvällä rinta äänellä  ::) )
Otsikko: Vs: jarrut
Kirjoitti: ESE - 19.11.2011, 12:30:43
ei ota kiinni kilpeen vaan vanteeseen..huomasin kun pyöritin käsin rengasta..