Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: exclusive - 31.05.2011, 12:12:55

Otsikko: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: exclusive - 31.05.2011, 12:12:55
tuli ostettua ensimmäinen volvo koska moottoreita on kehuttu joten nämä moottorit/osien sopivuudet on minulle utopiaa.
Mutta asiaan, tarkoitus tehdä jokkis tyylinen jääkilpuri omaksi iloksi, auto siis -86 2.3 8V kaasari.
Lähinnä kaipaan apuja tuohon kansi ja nokka-akselin valintaan.
Eli mitä kantta olisi paras alkaa työstämään? Ajatuksena kannen lasku, kevyt siistiminen/muokkaus ja mittaus (oma virtauspenkki sähköjä vaille valmis ja kairauksia jokusen tehnyt)
Entä mitä suosittelette nokaksi? kaasareiksi löysin alkuun 4kpl 38mm mikuneja ja säädettävä nokkapyörä löytyy.
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: Veksi - 31.05.2011, 13:09:35
Nokka-akselin takapäähän on stanssattu kirjain. Vakiona tuossa autossa taitaa olla A-nokka. A-nokasta saa hiotettua hyvän vaikkapa Mauri Virtasella.

Jos laittaa jonkun Volvo omista nokista niin toimivia vaihtoehtoja voisi ollaa kireysjärjestyksessä V,  D,  K ja H
Omassa jääräta-autossa oli 2,3 kone ja K-nokka. Ongelmaksi tuli vakio vaihteisto: vaikka kakkosella vedätettiin rajoittimelle asti niin silti kolmosella oltiin pois vetoalueelta. Ongelma oli korjaantunut ehkäpä säädettävällä nokkapyörällä mutta vaihdoin nokka-akseliksi D. Nyt toimii hyvin
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: estate - 31.05.2011, 15:33:42
Aivan sama mistä kannesta tekee, itsellä on ollut kilpureissa 160, 398 ja 405. Kaikki höpöttää, että virityskäyttöön ei kannata kuin 531, kuitenkaan niissä ei kanavissa ole suuria eroja ja 531:stä pyydetään ihan hulluja summia. Eikä ne kannen vesikanavat ihan helposti puhkea, itselle tuli pienoinen laskuvirhe ja laskin 3,5 milliä 398 kantta, jonka seurauksena puristussuhde oli luokkaa 16:1. Kansi ja koneen sisäkalut kestivät kyllä mutta kansipahvi antautui ensimmäisen kovan lähdön jälkeen. Sama kansi on vieläkin kilpurissa, kannen palotilat vain piti isontaa hivenen (no onpahan ainakin hemipalotilat :D) 

Nokka-akseli hiottavaksi Eero Laaksoselle, Erkki Rintakarille tai Mauri Virtaselle... kuplan venttiilijouset
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: norrback - 31.05.2011, 19:25:20
kuule poika...näytä mulle kun teet 280hv 2.8 kone 530 kannesta, sen jälkeen ei ole eroja enää 531/530.

tästä nokka-akseli ja jouset vakio kuppiin tai nokka-akseli, kupit,jouset, ja retsku paketti.

http://anorrbackfi.shop.wosbee.com/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=374&OpenGroups=374

Jos kiinnostaa ota ilman muuta yhteyttää sähköpostilla niin autan nokka akselin valinnassa.

/Andre'
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: exclusive - 31.05.2011, 20:11:15
Nokka-akselin takapäähän on stanssattu kirjain. Vakiona tuossa autossa taitaa olla A-nokka. A-nokasta saa hiotettua hyvän vaikkapa Mauri Virtasella.

kumpi mahtaa olla edukkaampi..tuo D-nokka tai hionta??
Aivan sama mistä kannesta tekee, itsellä on ollut kilpureissa 160, 398 ja 405. Kaikki höpöttää, että virityskäyttöön ei kannata kuin 531, kuitenkaan niissä ei kanavissa ole suuria eroja ja 531:stä pyydetään ihan hulluja summia. Eikä ne kannen vesikanavat ihan helposti puhkea, itselle tuli pienoinen laskuvirhe ja laskin 3,5 milliä 398 kantta, jonka seurauksena puristussuhde oli luokkaa 16:1. Kansi ja koneen sisäkalut kestivät kyllä mutta kansipahvi antautui ensimmäisen kovan lähdön jälkeen. Sama kansi on vieläkin kilpurissa, kannen palotilat vain piti isontaa hivenen (no onpahan ainakin hemipalotilat :D) 

Nokka-akseli hiottavaksi Eero Laaksoselle, Erkki Rintakarille tai Mauri Virtaselle... kuplan venttiilijouset
oisko paha jos siistii hiukan kanavia ja 2mm kannesta pois??
mitäs nuo kuplan jouset vaikuttaa??
Olen aikalailla amatööri vaparin virittäjä, enemmän opiskellut ahdetun tekniikkaa ja saksalaisia harrastanut (EI bemari eikä ford :))
kuule poika...näytä mulle kun teet 280hv 2.8 kone 530 kannesta, sen jälkeen ei ole eroja enää 531/530.

tästä nokka-akseli ja jouset vakio kuppiin tai nokka-akseli, kupit,jouset, ja retsku paketti.

http://anorrbackfi.shop.wosbee.com/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=374&OpenGroups=374

Jos kiinnostaa ota ilman muuta yhteyttää sähköpostilla niin autan nokka akselin valinnassa.

/Andre'
:2funny: kuule poika...varmaan samalla pienellä rahalla laitetaan wisecot ja profiiliveivit...KYSEESSÄ ON HEI JOKKISTYYLINEN JÄÄAUTO
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: järviin - 31.05.2011, 20:13:43
Andre taisi viitata lähinnä 530/531 eroon.
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: exclusive - 31.05.2011, 20:30:36
joo o...eli ei kuulu alkup. aiheeseen. Eli täydennetään vielä..hyvää ja halpaa ei voi saada pakettina ni valikoidaan se halpa..niin pitkälle teen itse kaikki kun työkalut, vähäinenkin tieto/taito riittää.
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: lassii - 31.05.2011, 21:02:41
Tää loota juttu on itellekin tullu vastaan. 2-vaihteella menee komeesti mutta ku lätkäsee 3-vaihteen nii ei olla aluella enään. Näin siis volvon vakiolootalla. Tuskin tuohon auttaa mikään nokkakaan, täytyy vaan pitää kiekat korkeella jos suht vakiolla kokooonpanolla menee.
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: exclusive - 31.05.2011, 21:10:58
Tää loota juttu on itellekin tullu vastaan. 2-vaihteella menee komeesti mutta ku lätkäsee 3-vaihteen nii ei olla aluella enään. Näin siis volvon vakiolootalla. Tuskin tuohon auttaa mikään nokkakaan, täytyy vaan pitää kiekat korkeella jos suht vakiolla kokooonpanolla menee.
voiskohan tuo korjaantua kevyellä vauhtipyörällä? käsittääkseni vauhtipyörän painolla on suora vaikutus moottorin vääntöalueeseen raskas=vetoa isommilla kierroksilla, kevyt=vetoa pienillä kierroksilla, tuohon vielä kevyt kannen siistiminen, lasku, nokan uudelleen ajoitus, paremmat kaasarit.

mites toi vauhtipyörä homma kun olen muutamalta jokkis hemmolta kuullut että tossa olis massapyörä, onko jossain mallissa kevyempi vakiona..entäs sopiiko kytkimet ristiin??

millaset kaasarit Lassiilla on?
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: nopower - 31.05.2011, 21:48:14
Tää loota juttu on itellekin tullu vastaan. 2-vaihteella menee komeesti mutta ku lätkäsee 3-vaihteen nii ei olla aluella enään. Näin siis volvon vakiolootalla. Tuskin tuohon auttaa mikään nokkakaan, täytyy vaan pitää kiekat korkeella jos suht vakiolla kokooonpanolla menee.

Tuo ongelma ratkeaa 5.38 peräruuvilla ja m47 lootalla...
Kakkosella liikkeelle ja muut vaihteet onkin sitten jo ihan kohdallaan.
Jos joku vaikka laskisi nopeudet eri vaihteilla vakioperällä ja vrt 5.38
Itselle riittää kun ei enää "moodu" kolmoselle, kun nelonen on "uusi" kolmonen....
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: norrback - 31.05.2011, 21:52:24
joo o...eli ei kuulu alkup. aiheeseen. Eli täydennetään vielä..hyvää ja halpaa ei voi saada pakettina ni valikoidaan se halpa..niin pitkälle teen itse kaikki kun työkalut, vähäinenkin tieto/taito riittää.

näin se menee, hyvää ja halpaa ei ole. Yleensä menee niin että se parempi (kalliimpi) vaihtoehto on halvempi jos kattoo muutaman vuoden ajalla...

Nyt teet ensin muutoksia 300€ sitten myöhemmin joskus 300€ lisää. Sillä olisi tullut hieno nokka paketti esim...

älä kannen kanavasta niin paljon välitä, jos ei ole kunnon keppi mitään ei tapahdu. Vakio kanava riittää n. 180hv asti, putsaa se vaan vähän.

/Andre'
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: exclusive - 31.05.2011, 21:58:03
näin se menee, hyvää ja halpaa ei ole. Yleensä menee niin että se parempi (kalliimpi) vaihtoehto on halvempi jos kattoo muutaman vuoden ajalla...

Nyt teet ensin muutoksia 300€ sitten myöhemmin joskus 300€ lisää. Sillä olisi tullut hieno nokka paketti esim...

älä kannen kanavasta niin paljon välitä, jos ei ole kunnon keppi mitään ei tapahdu. Vakio kanava riittää n. 180hv asti, putsaa se vaan vähän.

/Andre'
juu ja tolla 600€ olis ostanut pienen ahtimen+muut kilkkeet, työpaikan romukopasta ahtoputket...ja tehoa varmasti enemmän kuin pelkällä nokan vaihdolla. itse asiassa rahaa ei menisi yhtään jos vaan pistäisin nuo harraste pelin turbokilkkeet tohon volvoon..mutta en viitti uusia osia haaskata satasen jääautoon.

ja tosiaan jos tota valuuttaa olisi n.500€ nokkaan niin senkin kyllä laittasin tohon projektiin
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: Veksi - 01.06.2011, 02:48:21
Nokan hiottaminen maksaa yli 100e ja D-nokka alle 100e
D-nokka on vielä A-nokkaa parempi hiotus aihio jos ei ole vakio D-nokan vetoihin tyytyväinen.

K-nokan voisi saada pelaamaan säädettävän nokkapyörän kanssa ja kokeilemalla erilaisia pakosarjoja.Tai sitten tiuha perä

Mikä/mitkä imut tulee tähän projektiin?
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: exclusive - 01.06.2011, 07:23:41
Nokan hiottaminen maksaa yli 100e ja D-nokka alle 100e
D-nokka on vielä A-nokkaa parempi hiotus aihio jos ei ole vakio D-nokan vetoihin tyytyväinen.

K-nokan voisi saada pelaamaan säädettävän nokkapyörän kanssa ja kokeilemalla erilaisia pakosarjoja.Tai sitten tiuha perä

Mikä/mitkä imut tulee tähän projektiin?
pakosarjan teen itse koska noita laippoja on jäänyt, ensin ajattelin koettaa mallia lyhyt 4-1 pakosarja jossa putkien halkaisija olisi luokkaa 42mm. Siis tarkoitatko imuilla kaasareita..ne on 38mm mikunit (4kpl)
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: make 245 - 01.06.2011, 10:04:14
Tää loota juttu on itellekin tullu vastaan. 2-vaihteella menee komeesti mutta ku lätkäsee 3-vaihteen nii ei olla aluella enään. Näin siis volvon vakiolootalla. Tuskin tuohon auttaa mikään nokkakaan, täytyy vaan pitää kiekat korkeella jos suht vakiolla kokooonpanolla menee.

Tiheempi perävälitys tai puolikas laatikko. Noita kolmosen välityksiä näkyy olevan myynnissä 70€.
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: Morjenz - 01.06.2011, 10:44:39
Juurikin meinasin sanoa, että kakspuokki rattaat, niin tuo kolmosella vetoalueelta putoaminen poistuu. On meinaan jääradalla aika ehdoton tuo kakspuokki laatikko...
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: exclusive - 01.06.2011, 16:48:17
Juurikin meinasin sanoa, että kakspuokki rattaat, niin tuo kolmosella vetoalueelta putoaminen poistuu. On meinaan jääradalla aika ehdoton tuo kakspuokki laatikko...
missäs tollasta lootaa on käytetty? :-[  :)
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: Greycap - 01.06.2011, 17:17:42
Jos joku vaikka laskisi nopeudet eri vaihteilla vakioperällä ja vrt 5.38

Laitetaanko vaikka 5000 rpm kohdalle vähän pyöristellen laskettuna, vertailukohtana M47 ja 3.54 perä?

1. vaihde - 35 km/h vs. 25 km/h
2. vaihde - 75 km/h vs. 50 km/h
3. vaihde - 120 km/h vs. 80 km/h
4. vaihde - 165 km/h vs. 110 km/h
5. vaihde - 200 km/h vs. 130 km/h

3.54 nyt varmaan on vähän aavikkovälityksen puolella jo mutta idea käy varsin selväksi. Laskuissa voi olla vikaa.
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: exclusive - 01.06.2011, 20:20:19
ei tullut toi laatikko mieleenkään..nyt kuitenkin kun kattelin laatikoita ja niiden hintoja niin luulen että ensimmäisenä sijoitan lootaan. Sopiiko jostain muusta tiheempi laatikko ilman suurempia muutoksia???
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: estate - 01.06.2011, 22:21:13
kumpi mahtaa olla edukkaampi..tuo D-nokka tai hionta??oisko paha jos siistii hiukan kanavia ja 2mm kannesta pois??
mitäs nuo kuplan jouset vaikuttaa??
Minä en laittaisi jäärataleluun mitään vakionokkaa, ei niillä saa konetta kunnolla laulamaan. Vakionokan kanssa ei peltisarjasta ja mopon kaasareistakaan ole juuri iloa kun kone lakkaa hengittämästä aneemisen nokan takia juuri kun alkaisi laulamaan. Kannesta se pari milliä aika hyvä, kannattaa toki mittailla palotilaa, että mitä tulee puristussuhteeksi. Kanaville ihan perus siistiminen ja kohdistus, ja jos osaat niin ohjurit voit muotoilla. Kuplan ventiilijouset (mallia Hi-Perf) siksi, etteivät sekoa isoilla kierroksilla. Vakiot sekoavat (ja saattavat pohjata) helposti kireämmän nokan kanssa isoilla kierroksilla ja sitten ei naurata jos on ventiilit solmussa, männässä ventiilin tekemä reikä ja kansi p*skana..

Tuossa 740:n koneessa on vauhtipyöränä ns. pottapyörä eli mallia julman painava (pitkästi yli 10 kg), ei ole kuitenkaan mikään massapyörä vaan ihan umpirautaa. Etsit jostakin vanhemman 240:n tasaisen ns littupyörän ja kevennät sitä niin tulee kovasti kierrosherkkyyttä kun katoaa kymmenen kiloa pyörivää massaa. Onpa joku sorvannut pottapyörästä korkean reunuksen pois ja sovittanut littupyörän paineasetelman, vaatii paljon työtä sorvin ääressä. Vauhtipyörän painolla ei ole merkitystä moottorin vääntöalueeseen, kierrosherkkyyteen sillä kyllä on suuri merkitys. Tuohon kakkoselta kolmoselle vaihtaessa tapahtuvaan puutumiseen ei vauhtipyörän painolla ole juurikaan merkitystä, tietysti kevyemmällä pyörällä kierrokset saa nopeaammin nostettua takaisin vetoalueelle mutta perusongelma on liian suuri ero vaihteiden välityksissä.

missäs tollasta lootaa on käytetty? :-[  :)
Puolikas meinaa, että laatikkoon tehdään yksi uusi välitys, jonka välityssuhde on suurinpiirtein kakkosen ja kolmosen välissä. 2,5 laatikon teko maksaa 150-500 tekijästä riippuen. Noita puolikkaita laatikoita voi tehdä monella tapaa, osa laittaa puolikkaan vitosen rattaiden tilalle, muut vaihteet säilyvät ennallaan, ei ehkä ole paras kaavio vaihtamisen nopeutta ajatellen mutta halvin tapa. Nelivaihteisissa taas laitetaan puolikas yleensä kolmosen rattaiden tilalle ja kolmosen rattaat sitten nelosen rattaiden tilalle. Tai sitten sport getrak ja välilaipalla tai hitsatulla kytkinkopalla kiinni koneeseen, sportti getrakki maksaa muutaman rahan enemmän.
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: AtAi - 01.06.2011, 22:36:40
Mikä perävälitys siellä nyt on? kyllä 50e välityksen vaihto tulee halvemmaks ku laatikon teettäminen
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: exclusive - 01.06.2011, 23:16:36
Minä en laittaisi jäärataleluun mitään vakionokkaa, ei niillä saa konetta kunnolla laulamaan. Vakionokan kanssa ei peltisarjasta ja mopon kaasareistakaan ole juuri iloa kun kone lakkaa hengittämästä aneemisen nokan takia juuri kun alkaisi laulamaan. Kannesta se pari milliä aika hyvä, kannattaa toki mittailla palotilaa, että mitä tulee puristussuhteeksi. Kanaville ihan perus siistiminen ja kohdistus, ja jos osaat niin ohjurit voit muotoilla. Kuplan ventiilijouset (mallia Hi-Perf) siksi, etteivät sekoa isoilla kierroksilla. Vakiot sekoavat (ja saattavat pohjata) helposti kireämmän nokan kanssa isoilla kierroksilla ja sitten ei naurata jos on ventiilit solmussa, männässä ventiilin tekemä reikä ja kansi p*skana..

Tuossa 740:n koneessa on vauhtipyöränä ns. pottapyörä eli mallia julman painava (pitkästi yli 10 kg), ei ole kuitenkaan mikään massapyörä vaan ihan umpirautaa. Etsit jostakin vanhemman 240:n tasaisen ns littupyörän ja kevennät sitä niin tulee kovasti kierrosherkkyyttä kun katoaa kymmenen kiloa pyörivää massaa. Onpa joku sorvannut pottapyörästä korkean reunuksen pois ja sovittanut littupyörän paineasetelman, vaatii paljon työtä sorvin ääressä. Vauhtipyörän painolla ei ole merkitystä moottorin vääntöalueeseen, kierrosherkkyyteen sillä kyllä on suuri merkitys. Tuohon kakkoselta kolmoselle vaihtaessa tapahtuvaan puutumiseen ei vauhtipyörän painolla ole juurikaan merkitystä, tietysti kevyemmällä pyörällä kierrokset saa nopeaammin nostettua takaisin vetoalueelle mutta perusongelma on liian suuri ero vaihteiden välityksissä.
Puolikas meinaa, että laatikkoon tehdään yksi uusi välitys, jonka välityssuhde on suurinpiirtein kakkosen ja kolmosen välissä. 2,5 laatikon teko maksaa 150-500 tekijästä riippuen. Noita puolikkaita laatikoita voi tehdä monella tapaa, osa laittaa puolikkaan vitosen rattaiden tilalle, muut vaihteet säilyvät ennallaan, ei ehkä ole paras kaavio vaihtamisen nopeutta ajatellen mutta halvin tapa. Nelivaihteisissa taas laitetaan puolikas yleensä kolmosen rattaiden tilalle ja kolmosen rattaat sitten nelosen rattaiden tilalle. Tai sitten sport getrak ja välilaipalla tai hitsatulla kytkinkopalla kiinni koneeseen, sportti getrakki maksaa muutaman rahan enemmän.
kiitos..tuli tuohon nokka asiaan hyvinkin täydentävä vastaus

heitänpä vertauksen tuohon vauhtipyörään ja siihen vääntöalueeseen...tuossa käyttis omegassa on vauhtipyörällä painoa 12,8kg ja pienillä kierroksilla ei tapahdu mitään mutta esim. 80km/h lähtee kiihdyttämään niin tuntuu vakioksi vetoja olevan kun taas aiemmin käyttiksen virkaa palvellut etuveto ascona jossa täysin sama moottori, vauhtipyörässä ainoastaan 6,2kg painoeroa (kevyempi) tuntui vääntävän alakierroksilla hyvin mutta taas tuossa 80km/h--> kiihdytyksessä sai hakea 4-vaihdetta..molemmissa kierrokset n.2300rpm 80 nopeudessa..saattaa olla että olen väärässä.

tarkoitin tuolla vaihteistolla sitä tiheää lootaa, mutta tuo selvisi jo.

eli..jos kannen rakentaisin niin että kannen kanavia hieman siistii/suurentaa, linerit muotoilee uudestaan, hinnasta riippuen 30ast venturit, kuplan jouset ja volvon D-nokka+säädettävä nokkapyörä ja tuohon nuo 38mm kaasarit lyhyellä imusarjalla, 38 tai 42/60 4-1 pakosarja ja sitte tuo 240 vauhtipyörä. Oisko toimiva paketti??
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: polar - 04.06.2011, 15:53:27
Kenelläkään hajua sopiiko M47 puolikkaat rattaat sianpään M47:aan?
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: estate - 06.06.2011, 08:24:26
Kenelläkään hajua sopiiko M47 puolikkaat rattaat sianpään M47:aan?
Sopii, sama aski kyseessä, sianpäässä vain kyljellään.
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: Aapeli - 06.06.2011, 12:39:54
Mikä perävälitys siellä nyt on? kyllä 50e välityksen vaihto tulee halvemmaks ku laatikon teettäminen
No ei taida aivan 50:llä saada 5.38 välitystä 31:een perään... (?)
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: Veksi - 06.06.2011, 13:25:08
Työt voi joku tehdä 50e, osat maksaa useamman satasen
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: estate - 06.06.2011, 14:38:55
Lautamäeltä 5.38 välitys 1030 perään 325 rahaa. 2½ rattaat 70,- ja laatikon teko 180,-
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: AtAi - 06.06.2011, 20:57:01
No ei taida aivan 50:llä saada 5.38 välitystä 31:een perään... (?)
Pitääkö olla pässi?

Jos siellä on joku pitkä vakio perä, niin lyhyt vakioperä riittää ongelman ratkaisuun, ei tarvii olla keila ja tunkea mitään käyttökelvottoman lyhyttä ökyperää...
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: Aapeli - 07.06.2011, 11:00:57
Pitääkö olla pässi?

Jos siellä on joku pitkä vakio perä, niin lyhyt vakioperä riittää ongelman ratkaisuun, ei tarvii olla keila ja tunkea mitään käyttökelvottoman lyhyttä ökyperää...

No sillonpa ei taas olla lähelläkään sitä mitä oli jäsen "Graycap" aiemmin vertaillut...
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: exclusive - 07.06.2011, 16:29:14
eihän täällä nyt tartte ruveta kinastelemaan..kysehän siis vaan jääautosta ja sen "halvasta" "virittämisestä" :hello: ;)

Onko tommoseen volvoon olemassa jotain tiheämpää perää kun tuo 2.3 orkkis? ja miten arvokkaita tollaset on?
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: AtAi - 07.06.2011, 20:46:55
eihän täällä nyt tartte ruveta kinastelemaan..kysehän siis vaan jääautosta ja sen "halvasta" "virittämisestä" :hello: ;)

Onko tommoseen volvoon olemassa jotain tiheämpää perää kun tuo 2.3 orkkis? ja miten arvokkaita tollaset on?

Sun pitää sen orggiksen välitys selvittää ihan itse, virtuaalisesti vaikeaa laskea.

Hyvin todennäköisesti on montakin lyhyempää.
Välityksien hinnat lie 40eurosta ylöspäin.
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: Ari E - 07.06.2011, 20:56:02
eihän täällä nyt tartte ruveta kinastelemaan..kysehän siis vaan jääautosta ja sen "halvasta" "virittämisestä" :hello: ;)

Onko tommoseen volvoon olemassa jotain tiheämpää perää kun tuo 2.3 orkkis? ja miten arvokkaita tollaset on?
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=3358.0
tuossahan ne vakio välitykset lueteltuna, varmaan löytyy tiheät noista pikkulohkollisista 5 vaihteisista.  vai minkäslaista ne noissa vapari kiisseleissä käyttäneet ???
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: Aapeli - 07.06.2011, 21:30:17
eihän täällä nyt tartte ruveta kinastelemaan..kysehän siis vaan jääautosta ja sen "halvasta" "virittämisestä" :hello: ;)

Onko tommoseen volvoon olemassa jotain tiheämpää perää kun tuo 2.3 orkkis? ja miten arvokkaita tollaset on?

Ei nuihin 1031 periin kyllin tiheää välitystä ole ollut tehtaalta tarjolla. Siis jäärata tms. käyttöön.
Ja nuihin ns. isoihin periin (1031) on välitykset hinnaltaan +500€. Pieniin periin (1030) saa 4.88 ja 5.38 välityksiä n.250€ tai jopa allekkin.
Ja puolikas laatikko on sitten yks vaihtoehto.
Niistäpä sitä voi pähkiä itselle sopivinta ratkasua...
Otsikko: Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
Kirjoitti: AtAi - 07.06.2011, 22:13:12
Ei nuihin 1031 periin kyllin tiheää välitystä ole ollut tehtaalta tarjolla.
No viskaa sinne 1030 perän, problem solved....

4,1 periä on ainakin vapari-Dssä, joissain on myös 4,3perää, se on jo aika parannus vrt. esim. 3.54seen....