Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: volvoilia240 - 03.03.2015, 16:08:05
-
Elikkä huomasin tossa että kone näyttää "vajonneen" vähän kun koneen maapiuha on poikki (kone käy kuitenkin ilman maapiuhaa ja kaikki pelittää :D ) eikä yllä sinne minne kuuluisi yltää. Vaihdekeppikin on ohjaamossa melkein apukuskin puolella. Niin voiko olla mahdollista, että moottorin tukikumit/vaihteiston tukikumit on pettänyt ja moottori päässyt kaatumaan? Vielä lisäksi huomasin että yksi moottorin tukikumi osuu öljynsuodattimeen, moottori lähes nojaa öljynsuodattimeen. Tosin kaverin 240 Volvossa samalla tavalla osuu tukikumi öljynsuodattimeen. Ja vielä vähän offtopic tähän aiheeseen, mutta välillä kun starttaa autoa startti pyörii miljoonaa mutta moottori ei. Ilmeisesti startin akselissa paskaa tai startti kulunut loppuun? Teksti saattaa olla hieman sekavaa pahoittelut siitä :D
Ps. Perässä vissiin jotain häikkää kun autolla kiihdyttää ja painaa kytkimen pohjaan tai moottorijarruttaa perä nytkähtää. Veto lähtee eri aikaan toisesta renkaasta...?
-
Moottorin tukikumit heti ensimmäiseksi vaihtoon. Perän nytkähdyksen syynä todennäkösesti ylätukivarsien puslat.
-
Kardaanin linja muuttunut kun moottorin tukikumi on pettänyt.
Ei kannata ajella ennen kuin viat on korjattu.
Maajohto voi vaikuttaa startin toimintaan, korjaa se.
-
Onko mitään vinkkejä miten tukikumit saisi vaihdettua ilman moottorin nostinta kun kotoa ei sellaista löydy eikä kavereilta ja motonetin/bilteman tukikumeilla varmaan pärjää ihan hyvin?
-
Ei ainakaan biltemasta, täyttä kuraa.
Luin äskettäin jutun täältä, kahdesti hajonnut bilteman kumi pienelle aikaa.
Talja johonkin tallin kattoparruun kiinni.
-
Okei no pitää tutkia asiaa kun auto on kuitenkin projektina, ettei ole joka päiväisessä ajossa, mutta rupesin miettimään että voisiko ne olla vaihteiston tukikumit jotka ovat sanoneet itsensä irti koska moottorin tukikumit näyttää ulkoisesti ihan ok kuntoisilta ei halkeamia ymsyms.
-
Moottorin tukikumi on rikki, se ei saa ottaa öljynsuodattimeen kiinni, vähintään sormet pitää mahtua tukikumin ja suodattimen väliin.
-
Tunkalla nousee nätisti öljypohjasta sen verran, että saa kumit vaihdettua. Laudan pätkä tms öljypohjan ja tunkan väliin ettei pohja mene lommolle.
Maapiuhakin saisi olla kunnossa, rupeaa sähkö etsimään omituisia reittejä jos alkuperäinen maajohto on poikki, pahimmassa tapauksessa poistuu sähkön sininen henki jostakin.
Startissa on bendix-laite likainen/kulunut jos startti pyörii villisti mutta moottori ei. Ei työnnä startin hammaspyörää vauhtipyörälle. Startti irrota ja putsaa, samalla kannattaa tarkistaa hiilien kunto. Vauhtipyörän kehä harvemmin on niin kulunut, että siksi startti löisi tyhjää.
-
Kiitos asiallisista vastauksista! Nyt vaan pitää alkaa hommiin ja tänään kun katselin moottorin tukikumia niin ihan kokonaanhan se oli revennyt...
-
Kellään muuten tietoa millä nimellä se "johto" kulkee joka maadoittaa moottorin vai voiko sen korvata tavallisella johdolla?
-
Kellään muuten tietoa millä nimellä se "johto" kulkee joka maadoittaa moottorin vai voiko sen korvata tavallisella johdolla?
Maadoituspunos, jos nyt tarkotat sitä mikä menee venttiilikopasta rintapeltiin.
-
Startin ottama virta hakee toisen reitin, jos maadoitus on poikki. Kaasuvaijeri tai muu sähköä johtava yhteys voi startatessa kuumentua, ja ottaa siitä nokkiinsa.
-
Maadoituspunos, jos nyt tarkotat sitä mikä menee venttiilikopasta rintapeltiin.
Jos moottorin maadoitus on pelkästään sen venakopasta rintapeltiin kulkevan piuhan varassa niin jostakin nousee savu, se on ihan liian ohut esim. starttia varten. Lohkon kyljestä jakajan alapuolelta menee alunperin kunnon kaapeli (16 mm² ?) koriin.
-
No luulisi sen olevan kunnossa kun ei savu nouse startatessa, mutta pitää tutkia asiaa kun pääsee koulusta kotiin volvon luokse.
Edit: Lohkosta lähtevä maapiuha kunnossa. Ainut maapiuha mikä ei ole kunnossa on venakopasta lähtevä maajohto.
-
Siitä venakopan maajohdosta ei kannata välittää, tai jos häiritsee katkinainen johto niin ottaa pois ja heittää olan yli naapurin tontille, ei vaikuta mihinkään vaikka sitä ei ole. Tietysti tilalle voi askarrella parista rengasliittimestä ja pätkästä 4 tai 6 mm² johtoa uuden piuhan.
-
Moottorin tukikumit vaihettu onnistuneesti. Aikaa meni vaivast 6tuntia tyylissä vissiin vähä hiomista. :D No toivotaan nyt että noi motonetin tukikumit kestää ettei tarvii heti rupee vaihtaa uusia.