Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Hiltsu - 01.06.2011, 15:24:11
-
Auto -97 V70 Jossa automaatti ilmastointi, ilmastointi pelannut loistavasti mitä auto on ollut pari kuukautta.
No tänään huomasin sellaisen että kylmän puhallus loppui kesken ja suullakkeisiin tuli sellainen kostea pinta. No ilmastointi nollille ja ajoa jonkun 5km ja taas päälle ja toimi noin 40km kunnes teki uudestaan.
Huollettu 2010 kesällä
Onko mahdollisesti aineet loppumassa, mangeettikytkimen välys liika iso vai mikä?
Sais toimia jos näitä helteitä pitää.
-
Lähteekö se omin avuin uudestaan päälle kun annat auton käydä ja lämmönsäätimien olla samassa asennossa?
Jos siellä jäätyy höyrystinkenno niin anturi katkaisee ja antaa käynnistyä uudestaan vasta kun kennon lämpötila nousee sallittuihin rajoihin eli noin +4*C ->. Voi olla litkut vähänä...
-
En tiedä, en ole hoksannut seurata kun jos jätän puhaltamaan niin tulis kostea olo itsellekkin.
Niin tuo jäätäminen siis johtuis aineen vähyydestä?
Jos jotain merkitystä niin 22-toimi normaalisti, mutta 18-tuli sitten jo ongelmia.
-
En tiedä, en ole hoksannut seurata kun jos jätän puhaltamaan niin tulis kostea olo itsellekkin.
Niin tuo jäätäminen siis johtuis aineen vähyydestä?
Jos jotain merkitystä niin 22-toimi normaalisti, mutta 18-tuli sitten jo ongelmia.
Nuo oireet viittaa siihen että se jäätyy, ja se taas yleensä aina johtuu kylmäaineen vähyydestä. Auton allekkin taitaa tulla melkoinen lammikko?
-
Mittaa rakomitalla magneettikytkimen rako. Vääriä diagnooseja on turha esittää, ennenkö ilmeisin syy on tarkistettu. Jos rako on alle 0,8 mm, syy lienee muualla.
Kun kylmän tulo loppuu, lakkaako magneettikytkin vetämästä vai onko kytkin vetäneenä, mutta ilman tulo suuttimista lakkaa. Jos ilman tulo lakkaa, on syynä jäätyminen, mutta jos ilmaa tulee kuten kuuluukin, mutta se ei ole enää kylmää, magneettikytkin ei todennäköisesti enää jaksa vetää liian ison ilmavälin takia.
-
Ei sinne mitään lammikkoa ole tullut, pisaroista puhumattakaan.
Onko muuten merkitystä onko air-mix päällä ilmastoinnin kanssa?
Perhana kun ole rako tulkkia... Pitää mitata kun korjaamolla iskarit vaihtaavat. Jos välystä niin taitaa olla limun / prikan poisto? Onkohan kuinka suuri homma?
-
Kyllä taitaa olla magneettikytkimen välys liian iso. Itellä oli samanlaiset oireet ja autto ku otti kahdesta prikasta toisen pois, en mitannu paljonko sinne välystä jäi mutta toiminut moitteetta siitä lähtien. Ja tosiaan jos sääti lämpötilan esim 25 asteeseen niin kesti kauan ennen ku loppu kylmän tulo, säädettynä alle 20 asteeseen saato riittää pari minuuttia ja ilma muuttu lämpimäks ja kosteaks. Ku tarkon kuuntelee niin kuulee ensin ku rele napsuu ja sitte ku ilmasointi tilttaa niin ei enää kuulu releeltä mitään eli ei jaksa lyödä enää kompuraa päälle. Säätö oli helppo FAQista löytyvillä ohjeilla, tilaa tosin on vähän joten aikaa saa varata.
-
Jassoo... Se olisi korjaamolla noin 200€ homma. Onko pohjois savon alueella ketään joka haluais tuon korjata? Tietysti siitä jotain maksetaan ;)
-
Johan on hinta keksitty,pitäisin 50€ lähenpänä totuutta työhön menevään aikaan nähden
-
Ei tuo limun poisto kotikonsteinkaan ole mikään tekemätön juttu, hyvät ohjeet on FAQ:ssa. Itse tuon tein ihan taivasalla ilman mitään nostureita ja ihmevehkeitä. Ainoa työkalu, jota joutui tekemään on se vehje, jolla sen laipan saa kiinni kun avaa ja kiristää sitä 10mm kannalla olevaa keskipulttia.
Ekalla kerralla meni tunti tuumaillessa , seuraavaksi tupakkitauon kanssa 30min.
-
Pitää kysellä mitä ne tuon huollosta ottavat, kun käytän muuta laittamassa.
Tuo 200€ oli paikallisen ilmastointi ja kylmälaite huollon hinta...
Paljon sen välyksen pitää olla, jotta pyörii sitten moitteettomasti?
Itse miettin etten välttämättä uskalla alkaa itse tekemään, hajoaa vielä enemmän. Tosin ohjeet oli kyllä aika hyvät.
-
Pitää kysellä mitä ne tuon huollosta ottavat... Tuo 200€ oli paikallisen ilmastointi ja kylmälaite huollon hinta.
Paljon sen välyksen pitää olla, jotta pyörii sitten moitteettomasti?
Sieltä FAQ-topicista tuon voi tarkistaa, mutta muistaakseni alle 0,5mm
-
Siellä oli otettu prikkoja siten pois jotta jäi väliä 3mm... Eihän vain ota mikään kiinni mihinkään?
-
Siellä oli otettu prikkoja siten pois jotta jäi väliä 3mm... Eihän vain ota mikään kiinni mihinkään?
3milliä on ihan liikaa välystä
-
Huppista... Piti kirjoittaa jotta 0,3mm Mites muuten jos välystä ei ole ollenkaan? <--Tyhmä kysymys, mutten tuon toimintaa tunne, niin kiinnostaa tietää.
-
jossei ole välystä, niin limpun pitäisi pyöriä kokoajan ::)
-
Eli kun ilmastoinnin pistät napista pois, niin ei sammu? Eihän se haittais, muttei se varmaan hyvääkään tekis...
-
Eli kun ilmastoinnin pistät napista pois, niin ei sammu? Eihän se haittais, muttei se varmaan hyvääkään tekis...
Kyllähän se haittaa, ilmastoinnin komperssorin ei kuulu pyöriä kokoaika, vaan sen kuuluu sammua tietyssä vaiheessa ja kytkeytyä taas kun tietyt kriteerit täyttyy.
Tässä aiheen autossa kriteerit täyttyvät matalapainepuolen paine arvoilla, jos kompressori pyörii kokoaika, ilmastointi jäähdyttää liikaa ja paikat jäätyy.
-
Asia ymmärretty, kiitos miksu.
Miksi tuo välys muuten kasvaa, onko se vain kulumista, vai?
Ja paljon sitä väliä pitää jäädä, jottei tauotta pyöri, muttei tartteis heti uudelleenkaan laittaa.
-
Asia ymmärretty, kiitos miksu.
Miksi tuo välys muuten kasvaa, onko se vain kulumista, vai?
Ja paljon sitä väliä pitää jäädä, jottei tauotta pyöri, muttei tartteis heti uudelleenkaan laittaa.
Kulumista se tosiaan on.
Aina kun magnettikytkin kytkee, päätylaippa menee kiinni hihnapyörään niin siinä kytkeytymishetkellä tapahtuu luistoa ja luisto tarkoittaa kulumista.
0,3mm varmaan on aika hyvä välys... sellaista 0,2-0,5 välyksiä lie aika usein, mihin ne sitten menee säädön jälkeen, ainakin lukemani perusteella.. niitä shimmi levyjähän siellä on vähän rajoitetusti, joten ilman uusia eripaksuisia levyjä ei mikä tahansa välys ole mahdollista :)
Se sinne laitetaan, mikä parhaalta tuntuu.
Se magneettikytkinhän voi olla myös niin kulunut, että se on ns. puhki, eikä enää auta välyksen säätö vaan tarvii vähän uusia osia.
-
Alkuperäinen ongelma lienee jo ratkaistu. Huvitti vaan lueskella tätä kun frouva rupesi tuossa aiemmalla lämminkaudella valittelemaan että ilmastointi menee välillä "pois päältä" kun ajelee hitaasti/liikennevalojen väliä. Silloin ihmettelin asiaa ja ajellessani en huomannut mitään vikaa toiminnassa. Auto kävi kuitenkin ilmastointihuollossa jo pelkästään sen vuoksi että laitos huokaili kovasti ja sihisi. Kylmäaineessa olikin ~150g:n vajaus, toimi kuitenkin.
No nyt oli kuulemma taas kiukutellut ja yhtäkkiä valoissa työntää kostean tuhauksen sisään. Tällä kertaa mentiin porukalla kaupoille ja frouvan säädöt ilmastoinnissa, nyt vika tulikin päälle. Näyttää olevan tarkkaa, ajelen yleensä 21-22 asetuksella kun taas frouva jäädyttä itseään 20:llä. Tuolla lämpöisemmällä pyynnillä ilmastointi toimi ok, viileämmällä tuppasi välillä hyytymään.
Kattelin sitten välyksen hihnapyörältä... olihan sitä, välystä. Toista milliä. Täytyy hieman muokata sitä kunhan vaunu vaan olisi vapaalla, ensiapuna frouva saa nyt tyytyä vähäisempään kylmetykseen.
-
Minulla tekee melkein samaa... Mutta jos ulkona on tyyliin 20 astetta lämmintä, niin ei ongelmaa. Sitten kun on noin 25-30 astetta niin huoh, juuri sillon kuin eniten sitä kaipaa. Pitäs saada itekkin auto joskus varikolle, reilun tonnin kulkee joka viikko niin hankalaa...
-
Kuumalla kelillä toimimattomaan ilmastointiin voi olla syynä myös huonosti toimiva lauhdutin, lauhdutinta jäähdytetään ajoviimalla, sekä flektillä, jos se ei viilene riittävästi, korkeapainepuolen paine nousee liikaa, eikä ilmastointi toimi oikein.
Flektin pitäisi pyöriä tällöin kokoaika, kun ilmastointi on päällä ja lauhduttimen kennoston ja ripojen välien pitäisi olla suht puhtaat, mitä puhtaammat, sitä paremmin jäähtyy.
Eli flektin toiminnan tarkastus ja lauhduttimen puhdistus on myös hyviä huoltotoimenpiteitä ilmastoinnille.
Lauhdutin on keulalla etumainen kenno
-
Kiitos miksu tuosta vinkistä, viikon päästä tarkotus mennä fiksailemaan omaa ilmastointia jossa juurikin samanlaiset oireet kuin Hiltsulla. Ei muuta kuin välyksen säätöön (välystä tällä hetkellä n. 0.7 milliä) ja lauhduttimen puhdistukseen ;)
-
Itse hakisin pulttikaupasta vahvempaa materiaalia olevat pultit, valmiiksi sopivan mittaiset. Räikkälenkki on oivallinen työkalu niiden ulosveto pulttien pyörittamiseen. Maltilla, jottei laippa väänny, jolloin homma menee vaikeammaksi.
-
Noi "miljoonalajitelmien" kamat harvoin vastaa edes kilopultti valikoiman pulttien kestoa