Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: volvoilia240 - 13.03.2015, 17:04:05

Otsikko: Imuvuoto...?
Kirjoitti: volvoilia240 - 13.03.2015, 17:04:05
Elikkä autossa vissiin imuvuoto kun kaasuttamisen jälkeen kierrokset vähän leijaavat ennen tyhjäkäynnille palaamista ja tyhjäkäynti on vähän epätasaista? Mukavaa kun saa yhen vian korjattua toinen tulee tilalle.. no ei ainakaan lopu tekeminen kesken :D
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: 240 - 14.03.2015, 11:52:32
Starttispräyta imusarjan tiivisteen ja kaasarin ja imusarjan välisten tiivisteiden tiiviyden tutkimiseen.
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: volvoilia240 - 17.03.2015, 11:23:41
Imuvuotoja ei löytynyt. Pitää katsoa, että jumittaako ryyppy.
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: jannev - 21.03.2015, 19:04:41
Kaasuttimen koho vettynyt? -> kaasutin tulvii -> tyhjäkäynti ei palaudu heti, käy huonosti tyhjäkäynnllä kun saa liikaa bensaa ja käynnistys ongelmia.
Kaasuttimen tiivisteet ja kalvot vanhat? (Näköjään tarjoan tätä vakiovastauksena :)...)
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: lassii - 22.03.2015, 09:48:17
Koittakaahan nyt laittaa viestiin edes auton vuosimalli ja jos on tiedossa moottorityyppi niin sekin. Tosin tuosta allekirjotuksesta pysty päätteleen et vuosimalli on 85 ja tod näk moottorina b200k.

Ks. koneessa on muovinen koho kaasarissa muistaakseni joten se ei oikein vety ellei ole reikää kohossa.

Kannattaa tsekata et kaikki vaijerit ja vivut liikkuu moitteetta, kun on jotain kakkaa jossain niin jumittuu vivustot. Ei oo kivaa kun pakkaskelillä hirttää kaasuvaijeri kii ja kierrokset on noin 4000-5000. Tosin sillon vika löyty vivustosta kun ei jousu palauttanu vaijeria.
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: volvoilia240 - 23.03.2015, 16:21:40
Joo tosiaan se pitäisi muistaa laittaa. Tosiaan koneena on b200k. Muutenkin tarkoituksena irroittaa kaasari ja putsata kokonaan ja vaihtaa kalvot ja tiivisteet.
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: lassii - 24.03.2015, 07:01:53
Kaasari voi hörppiä ilmaa myös läppäakselista, jos on paljon ajettu niin akseli kuluu ja kaasarin rungon ja akselin välistä pääsee ilmaa. Ei mikään yleinen vika mutta joskus näinkin voi käydä.
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: volvoilia240 - 24.03.2015, 07:04:35
Mittarin mukaan autolla ajettu 200tkm, mutta epäilen että totuus lähentelee 400tkm :D
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: 240 - 24.03.2015, 08:38:05
Mittarin mukaan autolla ajettu 200tkm, mutta epäilen että totuus lähentelee 400tkm :D

Puolen matkan krouvissa. Näillähän ajaa sen 800tkm ilman isompia remppoja. Paikkaa vaan pohjaan tarpeen vaatiessa.
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: volvoilia240 - 24.03.2015, 09:15:00
Jep hitsaamista löytyy kyllä tosta autosta enemmän kun tarpeeksi pohja on ihan ok mutta lähes kaikki ovet pitää hitsata sekä helmoja pitää hitsailla ja takakaaria myös, sekä vararengas kotelot ovat niin mädät että ne lähtee rälläkällä pois.

E: Mistä kannattaisi lähteä tilailemaan sitä kaasarin korjaus sarjaa ja pitääkö auto säädättää osien vaihtamisen jälkeen?
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: jannev - 25.03.2015, 17:34:51
Kaasutinexpertti.
Korjaussarja ja uimurin koho. Koho ei ole nettiluettelossa mutta niitä on.
Onko sulla Pierburg vai Solex-kaasutin?

Voi olla että ei tarvitse säätää, anna osien "marinoitua" pari päivää ennenkuin säädät. Kalvot ovat aluksi jäykät ja varsinkin tyhjäkäynti on liian hidas ( oma kokemus vaihdosta) kun jäykkä kalvo ei anna periksi alipaineelle. Eli tyhjäkäyntiä voi joutua nostamaan väliaikaisesti. Seossäätöihin en koskisi (perusasetus on kuitenkin 5 kierrosta pohjasta) sillä niiden saaminen kohdalleen on hankalaa (mutta ei mahdotonta) ilman CO2-mittaria. Haynesin kaasutinkirjassa (Charles White ja Christopher Rogers, 2004. Ford, Pierburg, Solex, DVG ja Weber. Mutta ei Solex-Cisacia...) on ohje. Löytynee paikallisesta kirjastostakin.
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: volvoilia240 - 25.03.2015, 17:51:40
Joo autossa on Solexin kaasari pitää tilailla. Kiitos neuvoista!
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: Panssarivaunu - 25.03.2015, 21:54:08
Mikä virka sillä muovisella tangolla joka on varustettu ihan kalvolla. Ryypyn vipujen kanssa on naimisissa.
Kolmessa solexissa ei ole missään kohdassa liikkunut.

Jos laitat 5 kierrosta seosruuvista niin on rankasti laihalla, näin ainakin oma B200K, tulpat aivan valkoiset. taitaa nyt olla 8 kierrosta.
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: jannev - 25.03.2015, 23:45:21
Mikä virka sillä muovisella tangolla joka on varustettu ihan kalvolla. Ryypyn vipujen kanssa on naimisissa.
Kolmessa solexissa ei ole missään kohdassa liikkunut.

Jos laitat 5 kierrosta seosruuvista niin on rankasti laihalla, näin ainakin oma B200K, tulpat aivan valkoiset. taitaa nyt olla 8 kierrosta.

Joo. Päästöt ovat tosin pienet 5 kierroksella.

Oma käsitys tangon toiminnasta on seuraava (tietäväisemmät korjatkaa) ja se liittyy kylmäkäynnistykseen:
Kun ryyppy on 4 asennossa (tapissa) niin yläläppä on täysin kiinni 1.kurkussa. Kun kone käynnistyy ja alipaine lähtee "päälle" kalvo työntää tangon avulla läppää auki. Tällöin kaasutin saa riittävästi ilmaa sekä oikeanlaisen seoksen syntymiseen ja tarpeeksi voimakkaaseen ilmavirtaukseen mikä ohjaa seoksen palotilaan. Kone ei tukehdu liikaan bensaan.

Jos kalvo vuotaa, alipainetta ei ole tarpeeksi ja läppä pysyy kiinni. Imua moottoriin ei synny sillä ilmaa ei tule tarpeeksi, seos on liian rikas ja konetta on tällöin vaikea käynnistää ryyppy täysillä (kuten Volvon ohjekirjassa neuvotaan:käynnistä moottori rikastin asennossa 4 jos ilman lämpötila on alle 20 astetta) (onnistuu kyllä 3 ja 4 asennon välissä, jolloin läppä jää oikeaan asentoon auki. Taisi olla noin 3mm.). Jos läppä on enemmän auki on ilmaa liikaa ja imua ei myöskään synny.

Lämpimässä koneessa (ja imusarjassa) polttoaine höyrystyy helposti jo osuessaan imusarjan seinämään ja imun määrä ei  ole niin kriittinen. Tällöin yläläppä on täysin auki ja ilmamäärästä huolehtii alemmat läpät.

Tanko työntää läppää auki ainoastaan käynnistäessä jos ryyppy on päällä mutta ei muulloin.

Pitkähkö postaus, pahoittelut siitä
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: volvoilia240 - 31.03.2015, 13:02:46
Pitääkö kaasarin ja imusarjan välissä oleva bakeliitti uusia kun lähtee irroittelemaan ja voiko sen muovisen tangon liimata kalvoon ihan vaan hetipiti liimalla vai jollain 2 komponentti liimalla...?
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: 240 - 31.03.2015, 13:19:07
Ei tarvitse ehjää bakeliittiä uusia.
Otsikko: Vs: Imuvuoto...?
Kirjoitti: Panssarivaunu - 31.03.2015, 22:05:45
Pitääkö kaasarin ja imusarjan välissä oleva bakeliitti uusia kun lähtee irroittelemaan ja voiko sen muovisen tangon liimata kalvoon ihan vaan hetipiti liimalla vai jollain 2 komponentti liimalla...?
En itse nähnyt tarvetta mitään liimailla, jos sitä kalvo hommaa meinaat. jousen levy pitää sen satavarmasti paikallaan, huomaat kyllä.