Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: junnuh - 05.06.2011, 23:22:18
-
Tässä viimeviikolla vaimon 740 farkun moottori sano työsopparin irti. Tutkiskellessani tarkemmin huomasin,että öljypumpun ratas oli ilmeisesti irronnut ja 16 venanen ei varmaan siedä moista käsittelyä :( . Hassuintahan asiassa on se,että alle vuosi sitten paikallinen auto korjaamo vaihtoi jakopään remmit , stefat ja ko öljypumpun rattaan, eli oisko jääny asentajilta ratas kiinnittämättä kunnolla. Nythä on siis varsin toden näköistä,että venttiilit on mutkalla sun muuta mitä en uskalla edes ajatellakkaan niin olisiko viisainta etsiä käytettu kunnossa oleva kansi enne,kuin ruveta sepihtemään särkynyttä??? Kokemuksia kansi remppojen hinnoista ja muustakin kanteen liittyvästä mitä tulisi ottaa huomioon ettei tarvitse kiivetä perse edeltä puuhun.
-
Eikö sillä paikallisella korjaamolla ole minkäänlaista takuuta tehdylle työlle? ::)
-
Tänään ajattelin soitella mutta pahoinpelkään,että vastaus on kielteinen ja toisekseen viimekesänä samainen auto oli 3kk samaisella pajalla. Koko tarina lähtee siis siitä,kun vein vollen moottorin stefan vaihtoon ko."huoltamolle" ja sanoin ,että vaihtakaa myös jakopään remmit ja kiristime smalla. Auto oli 1kk pajalla ja, kun vihdoin sain sen ajoon ei öljy vuot ollut korjautunutkaa. Vein auton takas pajalle vuoto korjattiin mutta 1 sylinteri oli pimeenä, kun hain auton taas pajalle vaihtoivat tulpat ja sanoivat,että nyt toimii...edellen pytty pois pelistä..mittasin paineet ja kuinka ollakkaan 3 sylinterissä vajaa 5 kiloo painetta ja päättelin,että pakoventtiili palanu,kun pakariin työnsi öljyä.. taas pajalle kansi auki ja mulle ilmoitus,että 3 sylinterin pako venttiili palanu..pyysin kustannus arvion joka oli 400 ekua ja sanoin,että laittaavat kuntoon sit kesti 1,5 kk eikä korjausta ruvennu tapahtumaan oli kesäloma,osien puutetta yms. sitten lopettivat puhelimeen vastaamisen. kävin paikanpäällä ja rupesivat hommiin ja sain, kun saikin auton ajoon ja mukaani 850ekun laskun ja nyt sitten ollaan taas kesän alussa ja volle levällään :( ei oikein huvittais viedä ko korjaamolle enää autoo.... mutta saa nyt nähdä. Sillä kyselen, et jos vaikka ite rassais kuntoon kesälomalla..itellä onneksi ajossa 240 farkku vm.82 se ei petä koskaan ja sen voi korjata vaikka silmät ummessa mut nuo 16 venaset onki uusi tuttavuus minulle.
-
Melkosta toimintaa taas korjaamolta..
-
Soittelin äskettäin korjaamolle ja lupasivat hoitaa asian takuun piikkiin. Ajattelin varmuudenvuoksi tekasta kirjallisen sopimuksen, että missä aikataulussa auto saatetaan kuntoon,et ei tarvii toista kesää ajella ilmastoimattomalla vollella ;) Vaimo käski ottaa varulta valokuvan,et voi edes siitä ihastella autoo,jos sattuu korjaus venähtämään :D
-
Vaimo käski ottaa varulta valokuvan,et voi edes siitä ihastella autoo,jos sattuu korjaus venähtämään :D
naisten kommentit yllättää. Luulin rakentavani autotallin, niin siitä tulikin mökötupa kuten vaimoni sanoi. olenkin miettinyt, pitäisikö sitten laittaa oven yläpuolelle kyltti [Mökötupa]
-
Nyt oilis hakusessa Volvov 740 GLT B234F 3,2 16V moottoriin ehjä kansi...Jos siis jollekkin on jäänyt ko kapistus nurkkiin pyörimään ostan sen KOHTUU hintaan pois....
-
eikö se mennytkään takuun piikkiin?
-
oletko katsonut varaosahaku.fi löytyisikö sieltä kantta autoosi?
-
eikö se mennytkään takuun piikkiin?
Näi ymmärsin myyjän vihjailuista mut huomenna nosta kissan pöydälle..Tenkkapoo tulikin nyt siit,että hihnasta oli hävinny kaikki hampaat 20 cm matkalta nyt korjaamon mekanikot pohtiivat kuumeisesti,et onko sittenkin hihnassa ollu vika jo tehtaalta lähtiessä vai onko se asennettu väärin vai miksi se on tehnyt ko ilmiön,kun uudesta hihnasta on kuitenkin kyse.Soittivat peräti maahantuojallekkin ja sieltä käskivät laitta hihnat,kiristimet sun muut ventteri heille ja maahantuoja laittaa ne sit saksaan tehtaall e syyniin ja se kuulema kestää 2 1/2 kk..nyt on vähän niin kun ajatus hukassa,että ei voi olla totta..Meinasinkin vaihtaa sen kanne ite,kunhan toimivan härpäkkeen jostain tavotan...tuntu liike epäilevän,että ainakin tonnin remppa kanteen tulee mut vieläkään en tajua missävaiheessa minä luiskahdin taas maksajan puolelle :idiot2: Missä hinnoissa kannen kunnostus itsetehtynä yleensä pyörii siis koneistuksineen ja kaikkinensa?
-
Tuo 16v kansi on vähän ongelmankryyni, JOS jako sekoaa, on venttiilisalaatti 99,5% varmasti tiedossa jos moottori on ollut käynnissä.
Sitten ei riitäkkään yleensä pelkkien venttiilien vaihto, ne saa ruotsista about 250e/sarja KL-Racing firmasta:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-delar/ventiler-spec-std/volvo-2/16v-rod-motor/index.html
Lisäksi tuohon tarvitaan yleensä venttiili-istukoiden uudelleen KONEISTUS (hionta EI riitä, koska menevät "kieroon" venojen osuessa samalla mäntiin ja istukoihin), omani teetätin Virtasen moottorilla salossa vajaa 100e hintaan.
Hihnan katketessa vika on YLEENSÄ rasvaamattomissa nokka-akselien laakeripukeissa tai väliakselin laakereissa (8v alakerta + 16v kansi) tai jumittaneessa öljypumpussa (B204, B234). Nämä rasittavat tarpeettomasti muutenkin kovilla olevaa hihnaa, ja sit hampaat menee.
Jos hihna taasen KATKEAA, se on yleensä aiheutunut valmistusvirheestä, tai täysin jumittaneesta väli/nokka akselista.
Kunnossa olevasta 16v kannesta joutuu yleensä maksamaan about 350-550e, riippuen onko vain purettu vai onko rempattukkin.
Eli about samaan hintaan kun halvimmillaan saat käytetyn kannen, saatat saada uudet venat ja koneistuksen, ja siis tehdastiiviit venat, ei mitään 300tkm ajettuja falskaavia.
Jos olisin topicin aloittaja, en veisi autoani enää tuolle korjaamolle. :)
Nämä 16v koneet ovat erikoistaitoja vaativia, jos nuo taidot puuttuvat, on hihnan katkeaminen ja öljyvuodot kannesta 100% varmat.
Samalla kun hommailet, nostat koneen veke, uudet männänrenkaat ja laakerit ja hoonaat ja kasaat KOKO moottorin ennenkun laitat sisään autoon ni tulee varmemmin toimiva. Kokeiltu on kummallakin tavalla useampi kerta täällä. ;) (2kpl koneita, yks veneessä ja toinen autossa ja 7v räpläilty, onneks on käyttöpelit erikseen)
-
Kyllähän siellä oli täystuho käynyt kannessa. Eilen otin venttiilit irti ja kaikki 16 kpl oli mutkalla. ja suurinosa ohjureista kappaleena. Tutkailin myös jakoremmiä tarkemmin ja se näytti siltä,kun se ois otettu 500000km ajetusta autosta, eli tekstit oli remmin päältä kuluneet pois olettaen tietysti,että siinä on tekstiä en tiedä ja kaikki kiinni jääneet hampaat olivat murtuneet juuresta ja olisivat varmasti irronneet ennemmin tai myöhemmin.....tutkin myös öljypumpu niin se ainakin pyöri moitteettomasta samoin nokka akseleissa ei tuntunut kahinoita olevan...ainoa mikä pisti silmään oli suoja kotelo,jossa oli öljypumpun kohdalla todella kovat hankausjäljet ja sitä kumin ja muovin murusta kotelo melkein täys eli onko mahdollista,että se aiheutti remmin kulumisen siihenpisteeseen, että siitä lopulta irtos ne hampaat???? Nyt jälkiviisaana koneesta kuului kokoajan vihellys niin kuin ois turbo viheltäny vaikka turboton se kone on ... moni kysyikin,että onko se turbo vehje. Yksi asia vielä mikä pisti silmään oli kiristimen asento se nimittäin oli löysimmillää enkä usko,että olivat löysänneet,koska remmi oli tipahtamaisillaan kun suojaan avasin ja kokeilin sitä.... No nyt kuitenkin on uudet venttiilit tulossa ja koneistamolta varmistettu,että tekeevät minulle koneistuksen mutta niistä venttiilin ohjureista eivät olleet varmoja,eli pitänee ehkä kuitenkin etsiä sellainen koneistamo,joka osaa empimättä vaihtaa ne ohjurit. Tilasin myös uudet venttiilin varren kumit, kannen tiivisteen ja imu ja pakosarjantiivisteen tai ne kaikki tulee sarjana. ja tietenkin kiristimen ja siihen sopivan remmin, kun ilmeisesti on olemassa automaatti ja manuaali kiristin ja kumpaankin on omat remminsä eli 3 hampaan ero remmin hampaitten lukumäärässä????? Olisiko vielä jotain mitä pitäisi ottaa huomioon enne kasaamista?????sjs jo vähän raottikin verhoa kanen maailmaan kiitos siitä.....Voinko siis kuitenkin onnistuakkin rempassa,vaikka en nyt mikään autonasentaja ja erikois mies olekkaan mutta olen kuitenkin kasaillut ja värkkäillyt moottoreiden kanssa lähen koko ikäni eli 40 vuotta?????
-
Se ujeltaminen voisi viitata liian kireällä olevaan remmiin ja sitäkautta myös sen remmin nopea kuluminen on enemmänkin kuin mahdollista.
Se kiristin voi olla mennyt löysälle ihan siitä iskusta, minkä moottorin pysähtyminen on aiheuttanut remmiin.
-
Nyt oilis hakusessa Volvov 740 GLT B234F 3,2 16V moottoriin ehjä kansi...Jos siis jollekkin on jäänyt ko kapistus nurkkiin pyörimään ostan sen KOHTUU hintaan pois....
Kai sentään 2.3 eikä 3.2? :)
Sinuna olisin jo myynyt tuon kapistuksen osina ja ostanut 8V turbon. Ei olis mitään murheita.
Pariin tonniin saa lh2.4 turbon johon saa lastulla semmoset 210-220hp. Kulkupuoli on jo ihan jotain muuta kuin tommosella 16V kinnerillä, eikä tarvii ressata. Vaikka remmi katkeis, ei tule muuta remonttia kuin uuden remmin asennus. :hello:
Mietippä.
Ps. Tää kannattais siirtää tuonne takavetojen 700-900 korjaamo-osioon...
Toive lähetetty valvojille... :)
-
Saapi kai tätä siirrellä minne haluaa ::)
Juu ois kai se parempi ollu paalata jo viime syksynä mutta katompahan nyt loppuun asti,että näinkö tässä tosiaan joutuu maksumieheksi. semmonen 2000e stefanvaihto taitaa olla jo suomen ennätys hintaluokassaan ;) ????. Auto on tosiaan vaimon,joten tehoa on varmasti ihan tarpeeksi vaikka ei turboo sun muuta härpäkettä oiskaan. koriltaan auto on tosiaan, kun uusi on kortattu ja käpästelty joka kohta ei ole ruostetta missään. Olet muuten oikeassa, että 2,3 oli tarkotus kirjottaa eikä 3,2... Tänään rupes pojat vaitamaan ohjurit ja koneistamaan venttiilit kanteen,eli huomenna saattaa jo savu tupruta volle pakarin päästä ;)
-
Toivotaan että homma onnistuu. Minulla oli GLT kolmisen vuotta ja aloitin tekemällä täyden jakopääremontin. Samalla selvisivät ne ongelmakohdat. Öljypumpun hihnapyorän kiinnitysruuvi pitää uusia joka kerta kun se irrotetaan. Uusi ruuvi on kiristettävä oikeaan momenttiin samoin kun kaikki muutkin jakopään hihnojen ja rullien kiristys. Monessa tapauksessa vaurio syntyy tasapainoakselin hihnasta. Se on liian kireällä ja lisäksi sen kiristin voi "korkata". Tästä seuraa että hihnapalat päätyvät sinne jakohihnan väliin ja sekin katkeaa tai menee hampaita hihnasta. Kun tietää hihnojen kireyden voi selvitä tuolta täysremontilta. Jossain "museossa" saattaa ehkä suosituksia newtoneina - tein itse hihnakireyden tarkistuslaitteen ja määrittelin kireydet. Volvo käyttää tuohon "volvoyksikoitä", joista ei juuri ole apuja. Lisäksi kireys riippuu jonkin verran moottorin lämpötilasta ja kireyden voi tarkistaa vain tietyissä asennoissa.
-
Kansi olis kotona mutta nyt jäi arveluttamaan nuo kannenpulttien kiristys momentit......löysin täältä sivustolta yhdensortin ohjeet mutta käykö ne myös tähän minun vollen kanteen vai onko olemassa vielä erikseen muita kiristys ohjeita???? http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=907.0 tuolla oli ne puhumani kiristys ohjeet....
-
Juu löysinkin momentit ja asteet korjaamo osiosta....20Nm,40Nm ja 115 astetta...
-
No niin remontti loppusuoralla tänään savut koneesta ja toistaiseksi ainakin kaikki näyttäs olevan kondiksessa.....Toki hieman kylmiäväreitä nostatti,kun alkuun paukku ja rytis, kun yritti käynnistää mutta ongelma olikin syttypuolella olin nimittäin laittanut tulpan johdot päin vastaseen järjestyksee ja eihän se polttanu kun takapöntössä, edelleen kylmät väreet selässä,kun pyöri vaan kolmella ja taas miettimään,josko joku venttiili sittenkin ois taas mutkalla mutta onneksi tulppa avainta etsiessäni huomasin vanhan virranjakajan kanne ja siihen oli merkitty oikea järjestys tulpanjotojen lähdölle ja onneksi oli 1 ja 2 vaitanu paikkaa ja nyt pyörii suht siististi, eli muitakaapa merkata virranjakajan kanteen oikea järjestys niin säästyy monta nitroa uudelleen käynnistettäessä rempan jälkeen ;)
-
Vielä oisin senverran kyselly,että onko normaalia,että jakoremmi "viheltää", kuin turbo konsanaa ja jos ei ole normi juttu niin mikähän mahtaa olla vikana,sillä vihellys kuuluu,vaikka hieman löysäsinkin hihnaa vai kuuluukohan se sitten siitä tasapainoakselin remmistä??? sitä en ole vaihtanut, kun sen kiristyksen kanssa on niin ja näin .....
-
Taitaa olla ainekset uudelle remontille jo koossa :( . Yleissyy "vihellykselle" on tasapainoakselin hihnan liiallinen kireys. Lisä-ääntä voi tulla myös tasapinoakselin kiristirullasta, joka on lähellä loppua - alkava laakerivika. Et ole ilmeiseti lukenut lainkaan pyytämääsi yksityisviestiä? Varsinaisen jakohihnan saa aina oikeaan kiristykseen myös käsikiristetyssä mallissa tekemällä säädön pilkuntarkasti esim Haynesin kirjan ruotsalaisen teoksen mukaan. Eikä muuten saa olla löysä vaan oikea kiristys. Muuten olen sitä mieltä, että korjaustyö on tehtävä uusilla osilla, tai teet turhaa työtä - usko tai älä! ;)
-
Juu uusilla osilla olen kaikki tehnyt ja sitä ihmettelinki,että sama viheltely kuulunu koko viime vuoden siis ennen remppaa... nyt taitaa lähtee tasurinakselin remmi lepikkoon ja katellaan sitten miten moottori reagoi ;) Remmiä en vaihtanu, koska en saanut uutta kiristintä ja suotta vanhalle on uutta laittaa... Niin ja jakoremmi on oikeassa kireydessään taasen,eli löysää tais tulla joitain millejä ja vain senverra,että havaitsin,että vihellys ei ilmeisesti kuulu jakoremmistä
-
Elä hemmetti just rempattuun koneeseen tuollaista propleemia jätä, tyyppivika että tp-akselin hihna katkiaa ja menee jakohihnan väliin ja lopun voit arvata.. En nyt muista tarvitsiko siihen muuta tehdä kun repiä hihna mäkeen?
-
En tosiaankaan aja autolla metriäkään enne,kun a. tasurin remmi on pois tai b. saan uuden kiristimen sillä remmi minulla on hankittu samalla,kun jakopään hihnankin ostin.....tiedustelen vielä sitä kiristintä, kun ei ollu maahantuojallakaan silloin, kun kuukausi sitten remmit ostin.....sen ohjain laakerin sain kylläkin....mutta katellaan mitä tämäpäivä tuo tullessaan ilta on aamua viisaampi ......
-
Tuumasta toimeen...toistaiseksi ei tasapainoakselin kiristintä saatavilla, joten yläkoppa irti ja oksasakset käyttöön...herkes muuten viheltämästä.... eikä muuten tärise sen kummemmin moottorikaan en sitten tiedä jos antaa enempi käskyjä mutta luulen,että vaimo ei hirveesti autoaan käskyttele 8).... Kiitos kaunis kaikille projekstissa avustaneille ja ammattitaitoisia neuvoja antaneille, koska ilman niitä en varmaankaan olisi projektissa onnistunut...mutta palataan taas :hello:
-
Tuosta voi päätellä että vika oli siinä tasapainoakselin kiristirullassa - laakerivika alullaan. Totesin sen aikanaan ettei se tahdo kestää edes kymmentätuhatta kilometriä ::) jos sattuu huono yksilö. On muuten saksalaista tekoa tuo kiristirulla ja tunnettua merkkiä. Arvelisin että jakopään suunnittelussa on "jotain mennyt pieleen". Muistelisin että firma Ferdinant Porsche olisi tuon koneen suunnittelussa jollain lailla mukana.
Jos moottorin ja vaihteiston vaimennuskumit ovat "sopivasti painuneet" ja moottori on ennestään hieman värähdellyt tyhjäkäynnillä, se saattaa kärsiä sen 4000 rpm ylimeneviä kierroksisakin. Jos penkki alkaa värähdellä jollain kerrosluvulla, aluetta on yritettävä välttää ajossa.
Itselläni on edelleen tasapainoakseleilla varustettu auto, pätkäpajero 2.6 litran bensakonella. Akselit pyörivät ketjuilla, vaihtoväli taitaa olla noin 200 000 km :).
-
Kyllä se siinä tasurissa vika oli ja saattaa olla,että en siihen remmiä enää laita, koska ei ravista normaaleilla maantienopeuksilla ja se hiljaisuus mikä koitti sen vihellyskonsertin jälkeen on ihmeellinen....Eli ilmeisesti korjaamo asensi senkin remmin väärin ja konerikko ois ollu vaan ajankysymys.....En sitten tiedä eikä oikeastaan tarvitsekkaan,että kuinka kauna ko.yritys voi toimintaansa jatkaa, koska en ole ainut, jonka auto on sillä pajalla säretty >:(
-
Kopasin tänää,että missä luvuissa resonointia rupee moottorista kuulumaan ja kesti vedättää aina 160km/h asti enne,kun rupes pärpättämään kierroksia tais olla siinä 5000 kieppeillä.....eli normi nopeuksia voi huoletta ajella :) Pitää muutes aika inhottavaa ääntä....
-
Tässä voivat olla ne "ei aistivaraisesti" havaittavat resonanssit silti tallella ja "varomarginaali" loppuu tuohon 4000, jossa GLT alkaa "näyttää karvaansa". En suosittele kovin pitkää aikaa tuon 4000 rpm yli. Tämä on se huono puoli tässä "leikkauksessa". Kierrokset "katkeavat" normaalisti ECU:n käskemänä 6000 rpm ja tulee kyllä pienemmillä vaihteilla äkkiä vastaan ;). En tiedä onko tuota tasapainoakselihihnan kiristintä mahdollisesti jossakin muussa merkissä.
-
Niin tai voisko sen rakentaa jotenkin muute,että ei ois sitä katkeemisen vaaraa tai vaikka se katkeiskin niin se ei menis jakopäähän...joku väliseinä esim jakoremmin ja tasurin remmin väliin???? vaikka ei hirveesti siihen roipetta sovikkaan niin vaikka 1mm pellistä pokkais sille kotelon??? Mietitäämpä porukalla?????
-
Nyt on reilu 500km takan ja vielä kone kasassa......ainut ongelma on kaupunki ajossa,kun tulee kengurubensa efekti autoon,kun ajelee esim. kolmosella sallittua 40km/h...kierrokset karvan alle 2000 yli 2000 toimii hyvin mutta alle aina nyhtää. myös tyhjäkäynti meinaa vaha röpistä niin,kun oikee ralliauto ois kyseessä..Kai sen kuiteskin pitäs tasaseen pyöriä..Villi veikkaus voiko sytyn ajoitus olla pielessä ja aiheuttaa nämä nykimiset....ai niin mittaristossa palaa valo tai on aina palanu,että tarkista moottori...kerran siitä luettiin vikakoodit eli montako väläystä antaa niin sen mukaan ei ole mitään vikaa....Oisko jollain muutes niitä vikakoodeja tiedossa,et jos siitä vaikka kuiteskin selviäis jotain vika puolta......
-
Kyllä siitä vikakoodit pystyy lukemaan niillä vilkutuksilla ja ohjeetkin luulisin löytyvän jostain täältä ::). Ihan sama systeemi kuin muissakin LH 4.2 moottoreissa ja niitä on noissa vakiomallisissa paljon. Netistäkin löytyy, mutta englanninkielisinä. Jos oireita pitää arvailla, sytytysennakko säätyy täysin elektronisesti, eikä sitä voi säätää mitenkään. Veikkaisin että jossain on ilmavuoto, koska paukuttellee pahasti. On yleensä laihan seoksen merkki ja esiintyy usein kaasua löysättäessä.
Ja vielä se lambda - valo. Käytännössä se takoittaa kyllä sitä, että vikakoodit pitäisi lukea noin arkikielellä sanottuna ;),
-
LH 2.4 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0 ;)
-
Kiitos koodeista.....Ykköstä pukkaa,eli ei siis taaskaan vikaa muka ole :( pitänee kopasta sitä lambdaa, koska tuntuu ninn,kun "ryyppypäällä" ruplattas...eikös se lambdan rikkoutuessa pukkaa jonkun ohjearvon syötölle,joka on "riittävä", että pääsee tienpäältä kotio???
-
Kyllä se siinä tilassa käy silti minusta täysin normaalisti noin korvakuulolta ::). Vie ehkä hieman enemmän bensaa, mutta ei muuta. Siellähän on sytyksenohjausyksikolle ja ECU:lle oma kooditus, jotka luetaan eri paikasta - valitaan sieltä "pistorasiasta". Näistä osa vikakoodeista on sellaisia, jotka voivat tulla kummastakin pistokkeesta, mutta eivät kaikki. Lue molemmat koodisarjat. Koodihan on muotoa jossa on kolme eri vilkutusta ja hyvin pieni tauko välissä. Niinpä "ei vikaa" on 1 - 1 - 1. Ainoa tapaus jolloin sain tuon vikakoodin oli tapaus, jollon auto ei lähtenyt käyntiin, mutta syytä oli. Eli näytti "vanhaa vikakoodia" ennen kuin vika syntyi. Auton pitää käynnistyä ja sammutuksen jälkeen luettu vikakoodi voidaan tutkia. Epäilen edelleen ilmavuotoa imusarja - pakosarja - pakoputkisto. Esim tiiviste huonosti tai vääri asennettu.
-
Pitääpä pilotti purkin kanssa käydä vähän suhuuttamassa niin vuotokohta paljastuu hyvinkin äkkiä :)
Jatkoa eilisen....Ei muuttunu käynti vaikka starttipilottia suihkin ympäri imusarjaa ja muitakin alipaine härpäkkeitäkin kohti...ei siis imusarjavuotoa ilmeisestikkään ole..tänään jatkan etsintöjä mahdollisuuksien suosta ;)
-
Tervehdys taasen......Nykimiseen en ole vielä syytä löytänyt mutta nyt juppas mieleen,että jouduin vaihtamaan syylärin autoon viime keväänä ja siitä jäi yksi anturi pois,koska varaosasyylärissä ei ollut sille paikkaa, eli se anturi on kuskinpenkiltä katsottuna oik.puolelle syyläriä ja siihen tulee 2johtoa...sähköflektin anturilta näyttäs mut ei ole sähköflektiä???? Voiko siis käytöshäitiö jotua tuosta puuttuvasta anturista?
-
Tuskinpa johtuu siitä. Oikealla puolella oleva anturi käyttää yleensä "kylmäkonetta" ja voi olla että autossasi ei ehkä ole koskaan ollutkaan sellaista?
Yleensä nykiminen johtuu johtosarjassa olevasta viasta (jota on vaikea löytää) suihkutusmoottoreista, ellei vikakoodit kerro mitään ::).
Vika voi tietysti olla myös sytytyspuolella.
-
On siinä ilmastointi ja joku webastontyyppinen lämmitin........Juu kyllähän tuonikäisessä autossa alkaa sitä reumatismia ilmaantua verron,kun sinne on tuota sähköhärpäkettä ängetty ihan liikaa ;D oma 240 käy ja kukku ja vian tietää heti,kun se yskäsee ikää on tieten 30vuotta ja kilometrejä liki700000 ......taijan nykästä ruiskut sun muut vermeet hiiteen ja tehdä 740 kaasarikoneen,kun noita bensansyöttimiä on muutama siunaantunu tuonne aitan nurkkaa :)
-
Ei tietääkseni onnistu tehdä GLT:stä kaasarikonetta ainakaan tieliikenteeseen :(...
-
Oletkos lukenut ne vikakoodit diaknostiikka pistokkeen molemmista navoista (2 bensa ja 6 sytkä) ?
Antaako molemmista 1 - 1 - 1 ?
-
Juu ainakin 2 näyttää 1-1-1 sitä 6 en älynny edes kopastakkaan mutta huomenna onkin sitten sen vuoro....Mites muuten tuo bensapumppu pitää aikamoista mekkalaa tai siis selkeästi kuultavaa urinaa liekkö se normi homma ko.autossa??? ja ilmeisesti tiputtaa hieman bensaakin siis tipan tunnissa mutta joskus sen haistaa selvästi,että nyt vuotaa jostain...tässä noita oireita tulkittuani ja verraten kaasarikoneeseen nykytys tyntuu siltä,kuin kohokammioon ei tulisi riittävästi soppaa toisinsanoen bensanpinta kohokammiossa olisi liian alhainen toisaalta sähkövikaa puolustaa kierroslukumittarin heilahtelu nykytyksen aikana eli niin,kun siellä jostain pätkis tuhannesosaksi virrat poikki...Liekkö sitten tullut asennettua virranjakajan akseli1/2 kiekkaa väärään asentoo vai voiko se yleensäkkään mennä muuta,kun yhteen asentoon??? Ei sikäli ihan opettavaista ja parasta opetusta näihin uudenajan autojen maailmaan,vaikka ei nyt hienointa teknologiaa edustakkaan mutta kuitenkin kehittää luovaa ongelman ratkaisu kykyä ja ennenkaikkee pitkääpinnaa ;)
-
Olikos YKK anturille tehty mitään?
-
Kyllähän minä tuota virranjakopuolta ehdottelin jo aikaisemminkin ja luulin että tarkistit jo. Jos bensa tuntuu vuotavan ja pumput oireilevat, ne kannattaa laittaa kuntoon.
Virranjakajan akselia tässä ei kyllä ole. Jakaja on toisen nokka-akselin takapäässä. Nokka-akseleille on ne ajoitusmerkit. Noita pumppuja on kaksi, toinen tankissa ja toinen auton alla.
Niitä ei kannata korjata vaan vaihdetaan. Tankissa oleva siirtopumppu alkaa oireilla jos bensaa on alle puolen tankin ja saattaa ilmetä "nykytyksenä" - pumppu on silloin toimintakyvytön.
Biltema myi aikanaan varsin kelvollisia pumppuja. Lisäksi putkisto voi vuotaa sieltä tanin pään putkiston teräsosista - ruostuvat puhki.
-
................................toisaalta sähkövikaa puolustaa kierroslukumittarin heilahtelu nykytyksen aikana eli niin,kun siellä jostain pätkis tuhannesosaksi virrat poikki............................................................................
Eikös se ole silloin vauhtipyörän ja puolan välissä tuo vika.
= YKK anturi, sytytyspääteaste, sytkäboksi, (puola)
-
Jos sun autossa on ollut toimiva ilmastointi niin ei ole enää. Meinaan jos se anturi on jätetty pois...
Ei jäähdytä ilmastoinnin kennoa varsinkaan hitaassa ajossa.
-
Juu niin siitä sähköviasta oli puhetta mutta en ole kerinny tarkistamaan kaikkia juttuja, kun on tuokin leipätyö hoidettava,että on resursseja Volvolla ajella ;) Pikkuhiljaa tässä tarkastelen kohta kerrallaan kaippa se sieltä vikakin esiin putkahtaa......Juu ilmastointi toimi hieman hitaasti mutta nyt kun laitoin anturin johdonpäähän tuntuu taas pelaavan ihan moitteetomasti...... Niin tarkoitin virranjakajan akselilla juuri sitä nokalle tulevaa t kappaletta mikä sitten käyttää pyörijää jakajan sisällä...siinähän on mahdollisuus ilmeisesti puolen kierroksen heittoo mutta en usko,että auto kävisi ollenkaan,jos se olisi puolikin kiekkaa väärin..niitä ajoitusmerkkejä jakajalle en sillon asennusvaiheessa havainnut,vaikka kovin yritinkin niitä katsella.....
-
Niin tarkoitin virranjakajan akselilla juuri sitä nokalle tulevaa t kappaletta mikä sitten käyttää pyörijää jakajan sisällä...siinähän on mahdollisuus ilmeisesti puolen kierroksen heittoo mutta en usko,että auto kävisi ollenkaan,jos se olisi puolikin kiekkaa väärin..niitä ajoitusmerkkejä jakajalle en sillon asennusvaiheessa havainnut,vaikka kovin yritinkin niitä katsella.....
Enpä muista elämäni varrelta autoa jossa jakopyörtimen voisi asentaa "väärin päin" ;). Joissakin vanhoissa magneettosytyksellä varustetuissa vehkeissä tämä saattoi eräissä tapauksessa olla mahdollistakin ::).
-
Niin tarkoitin virranjakajan akselilla juuri sitä nokalle tulevaa t kappaletta mikä sitten käyttää pyörijää jakajan sisällä...siinähän on mahdollisuus ilmeisesti puolen kierroksen heittoo mutta en usko,että auto kävisi ollenkaan,jos se olisi puolikin kiekkaa väärin..niitä ajoitusmerkkejä jakajalle en sillon asennusvaiheessa havainnut,vaikka kovin yritinkin niitä katsella.....
Ei sitä jakajan akselia saa väärään asentoon. Ne siivet jotka menee nokka-akselin päähän on vähän toisessa sivussa. Eivät ole siis keskipisteen kohdalla.
-
Näin muistelin ja ottamani kuvakin löytyi etu- ja takapuolesta. Kun ei sitä tiivistettä tahtonut löytyä, ostin aikanaan kolmelta eri myyjältä saksan eBaysta - viimeinen oli sitten hyvä :D.
-
Kun näistä ei aina tiijä niin pitää kysyä viisaammilta siis tarkotan nyt sitä jakajan akselin väärinpäin asentamista mutta nytpä tiiän ;) Pitäs joutaa ottamaan tuo bensapumppu irti ja puhdistaa suodatin samalla...tankissako on siis toinen pumppu vielä riesana??? :)
-
Autossasi on tosiaan kaksi polttoainepumppua. Tankissa on siirtopumppu ja siellä auton alla on sitten se korkeapaineisempi suihkutuspumppu. Sanoit että puhdistelet pumppuja ja suodattimia. Nyt teet kyllä täysin turhaa työtä. Näissä "ruiskukoneissa" ei kumpaakaan operaatiota ei voi eikä siis kannata tehdä. Pumppua ei voi purkaa (tai voi, muttei voi koota) ja suodattimissa on senverran tiheät suodattimet kaasutinmoottorehin verrattuna että jos yrität puhdistaa, pilaat sen lopulliseti. Tämä auto on tätä "uudempaa teknikkaa" - itse hommasin aikanaan GLT:n perehtyäkseni juuri tähään uuuteen teknikkaan muutenkin kuin kuulopuheina. Oli hyvää opetusta! Eli lyhyesti: em osat vaihdetaan - ei huolleta.
-
Näin. Tankissa on se siirtopumppu, sille on siellä tankissa sellainen karkeasuodatin, metallisukka.
Sekin kyllä kannattaa vaihtaa eikä putsailla.
Pääpumpun tykönä auton alla on sitten se varsinainen bensansuodatin. Vaihdetaan niinkuin öljynvaihdossa ö-suodatin. Ei sitä avata ja putsailla, kertakäyttöhökötys. :)
-
Hyvä tietää, että kantsii heti uusata niin ei turhaa työtä tee :)