Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: P0UT14IN3N - 06.06.2011, 15:32:32
-
Auto on vuosimallia -89 ja jälkeenpäin ahdettu.
- Vakio turbon pakosarjalla ja ahtimena volvon vakioahdin Mitsu TD04H
- Välijäähy 940
- Männät b230fk
- Ruiskuna toistaiseksi täysin vakio LH2.4
- Kytkinlevy ja asetelma on turbo mallista
- Tietysti lisämittareita autogaugen öljynlämpömittari, seossuhde ja ahtopainemittari.
Tuossa muutama kuvia koneremontista täytyy lisäillä vielä kuvia autosta muutenkin
(http://i730.photobucket.com/albums/ww307/P0UT14IN3N/30032011088.jpg)
(http://i730.photobucket.com/albums/ww307/P0UT14IN3N/30032011089.jpg)
(http://i730.photobucket.com/albums/ww307/P0UT14IN3N/30032011090.jpg)
Nuilla palikoilla auto toimi normaalisti 0.4bar tienoille mutta puolessa baarissa bensa loppuu kesken. Sitten kokeiltiin, että jos bensanpaineita nostamalla oisi vähän voinut avittaa. Mutta bensanpaineita nostamalla ei saatu autoon muutakun (joku) vika! Vedot katosi aikalailla. Tulpat vaihdettiin ekana, koska olisi voineet mennä säädettäessä. Puristuksetkin on tallessa! Bensapumpun vaihdoin, koska sekin äänsi mutta ei vaikutusta.
No auto oli seissyt nyt tuossa muutaman viikon. Tänään jaksoin jopa käydä taas kokeilemassa. Normaalisti käyntiin -----> tyhjäkäynti vähän epätasaista niinkuin viimeksi. Olin ottanut autosta takapenkit irti ja benapumppu äänsi taas! Voiko vika olla siirtäjässä joka ilmeisesti sijaitsee tankissa!?! siirtäjä paska ---> pumppu huutaa tyhjää?
Ompa hauska lukea vanhoja räpellyksiä :D Mutta tässä kuitenkin päivitystä
6.7. 2016
- lohko std b230 FK:n männillä/ kansi vakio imusarja kohdistettu ja vähän avarreltu
- vanha pakosarja jossa Mitsubishin TD04-19T
- Parempi välijäähdytin
-sytkä ja bensalastu
-turbon suuttimet
-vielä vakio IMM
Näillä ylti penkissä 1,1bar 230hp 400nm
1,1bar jälkeen loppui bensa kesken
-
Tuossa yksi kuva viimekesältä :)
(http://i730.photobucket.com/albums/ww307/P0UT14IN3N/30042010078.jpg)
-
Onkos kone toiminut hyvin?
-
Joo oli jopa niin monimutkanen vika että jako oli hypännyt! Kolme hammasta pielessä nokalta ja virranjakajan hammaspyörältä. En ole kuullut että kellään ois hypänny :idiot2: mutta asiaa varmaan itsellä auttoi jakopäähän päässyt öljy! Moottori toimii muuten kyllä vaan bensapuolta en ole vielä isommin laitellut. 1kertova paineensäädin on kiinni, mutta bensa loppuu jo 0,2baarin jälkeen. Kellään kokemusta bensapaineensäätimsestä jos se on asennettu vakio säätimen jälkeen bensalinjaan?! Rajoittaakohan vakio säädin välissä?! ???
-
Siistinnäkönen peli. On mullakin jako hypännyt. Tosin ei syyttä, suojakopasta oli halkeillu palasia, joista joku päätynyt todennäköisesti remmin ja rattaan väliin. Hilppeet oli aukastessa suojakopan pohjalla.
-
Käsitinkö oikein että 0.4bar kestää ahtaa B230F (8v vaparin) lh 2.4:llä? Siis ihan vakionaan?
-
Sytkäpuoli on vakio. Bensapuolella on vaan tuo niinku aikasemmin kerroin 1kertova paineensäädin kiinni.Mutta bensa loppuu jo 0,2baarin jälkeen.
-
Kannattais varmaan turbon ecu ja sytkäpurkki vaihtaa siihen jos on täysin vakio vaparin lh kiinni.
-
Kannattais varmaan turbon ecu ja sytkäpurkki vaihtaa siihen jos on täysin vakio vaparin lh kiinni.
Niin kannattaa vaan täytyy kattoa jos tuo sytkä ois lastutettavaa mallia!
-
Tuossa kuva konehuoneesta
(http://i730.photobucket.com/albums/ww307/P0UT14IN3N/13092011023.jpg)
-
Onko tuo mötikkä kuskinpuolella lokarissa suuttimien vastus vai mikä se on?! :o
(http://i730.photobucket.com/albums/ww307/P0UT14IN3N/13092011022.jpg)
-
Onko tuo mötikkä kuskinpuolella lokarissa suuttimien vastus vai mikä se on?! :o
[img width=640 height=480]http://i730.photobucket.com/albums/ww307/P0UT14IN3N/13092011022.jpg[/img
Sytytyksen pääteaste
-
Pikaista päivitystä!
Elikkäs nyt on tämä luisupulkka leimattu laillisesti turboksi.
Hommahan kulki sitä rataa että volvolta lausunto ja suurimpiin teholuokkiin laitettiin. Lausunnossa sanottiin että moottori voidaan vaihtaa tai alkuperäistä virittää pakokaasuahtimella ja välijäähdyttimellä. Vaadittiin 1031 perä, kaasuiskarit, oikeanlaiset jarrut, H nopeusluokan renkaat. Kaikki muu paitsi kaasuiskarit autosta löytyivät, joten iskarit vain vaihdettiin.
Vaikka rekisteriotteessa lukee kolmitoimikatalysaattori auto ei ole vähäpäästöinen ja näimpä muutoskatsastus on mahdollista!
-
Matala ja tyylikäs pirssi! Monesti Kajaanissa olen ihastellut.
-
Mitäs tänne kuuluu? Onko keksitty moottorinohjaukseen uusia kikkoja?
-
....Kellään kokemusta bensapaineensäätimsestä jos se on asennettu vakio säätimen jälkeen bensalinjaan?! Rajoittaakohan vakio säädin välissä?! ???
Tuo vähän kolahti korvaan, siis tottakai se vakiosäädin säätää siinä välissä ihan samalla tavalla, säädettävällä säätimellä vakiosäätimen jälkeen bensa linjassa ei oo mitään virkaa. Vakio säädin on otettava pois välistä.
Vaikka sen laittais ennen vakio säädinta, vakiosäädin päästäs sen "ylimääräsen" toisen säätimen salliman paineen pois.
Ei miulla muut! :hello:
-
Tuo vähän kolahti korvaan, siis tottakai se vakiosäädin säätää siinä välissä ihan samalla tavalla, säädettävällä säätimellä vakiosäätimen jälkeen bensa linjassa ei oo mitään virkaa. Vakio säädin on otettava pois välistä.
Vaikka sen laittais ennen vakio säädinta, vakiosäädin päästäs sen "ylimääräsen" toisen säätimen salliman paineen pois.
Ei miulla muut! :hello:
Eipäs ;)
En tiedä miten ja kuinka nopeaa reagointi noilla säätimillä on mutta jos nuo säätimet kytketään sarjaan eli peräkkäin niin eihän se "heikompi" päästä sitä painetta pois kun sitä jarruttaa seuraava. Ts. se perässä oleva säädin nostaa paineet siihen haluttuun.
-
Eipäs ;)
En tiedä miten ja kuinka nopeaa reagointi noilla säätimillä on mutta jos nuo säätimet kytketään sarjaan eli peräkkäin niin eihän se "heikompi" päästä sitä painetta pois kun sitä jarruttaa seuraava. Ts. se perässä oleva säädin nostaa paineet siihen haluttuun.
Perkele. Nytku tarkemmin ajattelin ja funtsin uudemman kerran, nii tajusin että onpaha aivopieru käyny iltasella ku on tota kirjottanu, varmaan menny jotkuu palikat sekasin :D
Mut joo, kyllähän se tosiaan toimii, kun on vakio säätimen jälkeen ja paluu putki lähte siitä takaisin tankille.
Mutta eikai siitä vakiosäätimestä siellä välissä ainakaan hyötyä luulis olevan?
Noo, onneks on näitä skarpimpia ihmisiä, aamulla seittemältä ku lähtee kouluu ja 9 aikaa tulee töistä takasi kotii, nii tuollasii pääsee käymään.
-
Mutta eikai siitä vakiosäätimestä siellä välissä ainakaan hyötyä luulis olevan?
Juu en usko, haittaa korkeintaan. Vakiokiskossa se taitaa vaan olla pakko siinä pitää kun liitos sellainen.
-
Itellä löytyy suoraa siihe vakion paikalle käypänen säädin, saa siihen palikan millä siihen saa ihan tavan letku lähdönkin. Voin laittaa sen linkin tähän mistä niitä löyty... kuha sen jostai keksin.
Ite sillo tota hankkiessani mietin oisko parempi hommata se palikka siihen ja erillinen säädin, mut kyl sit taivuin siihen vakion paikalle tulevaan, ei tarvii mitää kannakkeita miettiä.
-
Itellä löytyy suoraa siihe vakion paikalle käypänen säädin, saa siihen palikan millä siihen saa ihan tavan letku lähdönkin. Voin laittaa sen linkin tähän mistä niitä löyty... kuha sen jostai keksin.
Ite sillo tota hankkiessani mietin oisko parempi hommata se palikka siihen ja erillinen säädin, mut kyl sit taivuin siihen vakion paikalle tulevaan, ei tarvii mitää kannakkeita miettiä.
"fuel rail adapter" googleen rupes löytymään, thanks ;)
-
"fuel rail adapter" googleen rupes löytymään, thanks ;)
Malpassi tekee ainakin suoraa kiskoo käypää. (: Hintaki ok, eikä laatu ainakaan oo ihan paska, hyvin on toiminu.
Tuolta löytyy säätimiä ja noita adaptereita (http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=970)
-
Malpassi tekee ainakin suoraa kiskoo käypää. (: Hintaki ok, eikä laatu ainakaan oo ihan paska, hyvin on toiminu.
Tuolta löytyy säätimiä ja noita adaptereita (http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=970)
Mulla ei toiminut tuo linkki, mutta viitsisitkö pistää vaikka tuotenumerot tänne? :)
-
Mulla ei toiminut tuo linkki, mutta viitsisitkö pistää vaikka tuotenumerot tänne? :)
No helkatti, ei toiminu meikäläiselläkään nyt! :idiot2:
Mut joo, tuotenumeroita:
adapteri palikka: 30120ADIN008
Ja suoraan Volvon jakotukkiin käyvä säädin: 30078INJE388
Kaikki tämän tyyppiset osat löytyy kun etenee sivulla:
Auto -> Moottorin osat -> Polttoaine -> Paineensäätimet
-
No helkatti, ei toiminu meikäläiselläkään nyt! :idiot2:
Mut joo, tuotenumeroita:
adapteri palikka: 30120ADIN008
Ja suoraan Volvon jakotukkiin käyvä säädin: 30078INJE388
Kaikki tämän tyyppiset osat löytyy kun etenee sivulla:
Auto -> Moottorin osat -> Polttoaine -> Paineensäätimet
Kiitos!
-
Jääny tämä autonlaitto vähän vähemmälle tässä, kun oon armeijan harmaissa. Mutta sen verran olen aikaseksi saanu että turbon sytkä boksin olen vaihtanut. Moottorin ohjausboksikin löytyy vaan sitä testatessa auto käynnisty ensimmäisellä starttauksella mutta sammu heti sitten. Tämän jälkeen starttasin kaksi kertaa noin 5sekuntia ja toisella kerralla auto syttyi konehuhuoneesta tuleen. Syy oli pakosarjaan tulvinut bensa!! ;D :idiot2: jota oli valunut turbon ja pakosarjan liitoskesta jo pakosarjan ulkopuolellekin. Tätä tapahtumaa en ymmärrä :o Mutta päättelin ainakin tuosta että turbon boksi ei tuohon ihan suoraan käy :D
En nyt muista tuota boksin mallia mutta otan selvää
-
Mitkä suuttimet ja mahdollinen etuvastus sulla olikaan?
-
Ecussa väärin päin oleva lastu maadoittaa suuttimet myös ja tulos on sama, eli bensaa tulvii pytyt täyteen.
-
Mahdollisia etuvatuksia ei ole näissähän on korkea ohmiset suuttimet vakiona. Paikallaan on volvon orkkikset turbon suuttimet eli ne "vihreät". Ja nyt minullekin tuli mieleen että, senkö takia se sitä bensaa kusee. Koska jos laitetaan tuo turbon bensaboksi täytyisi myös olla etuvastukset :P Eikö se tietysti näin ole :o ;D
-
Itellä löytyy suoraa siihe vakion paikalle käypänen säädin, saa siihen palikan millä siihen saa ihan tavan letku lähdönkin. Voin laittaa sen linkin tähän mistä niitä löyty... kuha sen jostai keksin.
Ite sillo tota hankkiessani mietin oisko parempi hommata se palikka siihen ja erillinen säädin, mut kyl sit taivuin siihen vakion paikalle tulevaan, ei tarvii mitää kannakkeita miettiä.
Joo mullakin nykyään tuo bensapaineensäädin kiinni tuossa tykissä!
-
Mahdollisia etuvatuksia ei ole näissähän on korkea ohmiset suuttimet vakiona. Paikallaan on volvon orkkikset turbon suuttimet eli ne "vihreät". Ja nyt minullekin tuli mieleen että, senkö takia se sitä bensaa kusee. Koska jos laitetaan tuo turbon bensaboksi täytyisi myös olla etuvastukset :P Eikö se tietysti näin ole :o ;D
Ne turbon vihreät orkkis suuttimethan on matala ohmiset, ja tarvitset etuvastukset väliin. Ja molemmilla ohjain bokseillahan sulla pitäs olla etuvastukset paikallaan. ;)
-
940 turbon vihreät suuttimet? 804 loppuiset? Ne tarvii etuvastuksen, muuten poksi sanoo poks. Ja saa kolvata uudet transistorit.
-
Joo päivänselvä juttuhan tuo on! Ei vaan kyllä käyny sitten pienessä mielessänikään :-[ Ja boksi on varmaan sanonu jo poks
-
Nämä f-sarjalaiset voi olla herkempiä mutta motronic toimi hyvin ilman etuvastuksiakin. Oli ihan ammattivirittäjän patentti, toimisko nuo sitten jotenkin äkäsemmin ilman vastuksia? Anyone? :)
Nimenomaan matalaohmisilla alkuperäissuuttimilla.
-
-
-
Joo päivänselvä juttuhan tuo on! Ei vaan kyllä käyny sitten pienessä mielessänikään :-[ Ja boksi on varmaan sanonu jo poks
Turha nolostella, näin on käynyt kokeneemillekkin, kuulemma. Vai mitä, Xxxx?
-
Kysytään taas välillä tyhmiä, että miten tuon perän välityksen voi laskea!? Mietin tuossa räikkälukon hankkimista niin tarvihtis saada tietää? :hello: :idiot2:
-
Toinen rengas ilmaan. Merkit kardaaniin ja renkaaseen. Kun pyöräyttää rengasta 10 kierrosta ja jos kardaani pyörähtää 5, niin välitys on 2*10/5=4.
-
Kysytään taas välillä tyhmiä, että miten tuon perän välityksen voi laskea!? Mietin tuossa räikkälukon hankkimista niin tarvihtis saada tietää? :hello: :idiot2:
Avaa kopan ja siihen lautaspyörää ion stanssattu hammasluvut. Esim 44/10.
Volvon perissä välityksellä ei ole merkitystä lukon sopivuuteen.
-
Päivitetään tännekki nyt ku jotain saatu aikaan.
Oli tuossa kaamoksen aikaan niin tylsää, että päätin alustalle jotain tehdä. Yksi koneistaja kaveri on perehtynyt tuohon iskunvaimennukseen sen verran, että ihan alusta loppuun muutamaan autoon iskarit tehnyt. Aiko hän sitten tehdä volvoonikin :) ajettavuuden kannaltahan etuiskunvaimennus on tärkeämpi joten tyydyimme vain etupään iskareiden vaihtoon. Taakse sitten pitää keksiä jotain muuta.
Tuossa viime viikolla sain etupään purettua. Näitä autojahan ei ole tehty matalaksi joten lyhensimme tolppia 4cm, koska iskaritkin oli tehty lyhyemmiksi. Ennen iskarien tekoa mittailin alustaa ilman jousta. Iskari läjässä rungn ja etutukivarren väliin jää se 4cm.
(http://i730.photobucket.com/albums/ww307/P0UT14IN3N/040320133971_zps19458b94.jpg)
Tuossa näkyy tuo ero kun lyhyempi
(http://i730.photobucket.com/albums/ww307/P0UT14IN3N/IMG-20130116-WA00041_zpse46e7a1f.jpg)
Tuossa iskarit purettuna. Nuohan toimii öljyllä ja ilmalla. :P ja niinku sanotaan "simmittää" voi niinku parhaaksi näkee
(http://i730.photobucket.com/albums/ww307/P0UT14IN3N/040320134151_zps6872a503.jpg)
Jottain asennus kuvaa :D
Nyt kun tuossa ajeltu ollaan niin tunnostas vähän, että sisäänpäin jousto vois olla hieman löysempi ja ulospäin vähän jämäkämpi. Ainaki pitoja tuntus olevan enemmän ja niin se varmaan onkin kun ei niijaa enää niin paljon :pomo: :pomo: Vois tuossa viikonlopun aikaan ottaa muutakin kun kaljaa ja simmitellä nuita iskareita ;D ;D
Vaikka pitäishän se takapääkin olla laitettuna, että oikeesti tietäs että miten simmittää!
Jos joku luki tätä niin voi ehdottaa takapäähän ratkaisuja?! :)
-
Kyllä se peränkin iskunvaimennus on tärkeässä osassa ;) Takavetoisessa varsinkin perän toimivuudella on suuri merkitys. Mutta jotta ei mene ihan vain höpinäksi niin laita vaikka Konin keltaiset taakse ja Vallilan jouset siihen niin tulee ihan hyvä jo.
-
Ettei vaan P0UT14IN3N olisi kajaanista päin, ihan kuin oisin volvon pari kertaa kajaanissa nähnyt ? :)
-
Kyllä se peränkin iskunvaimennus on tärkeässä osassa ;) Takavetoisessa varsinkin perän toimivuudella on suuri merkitys. Mutta jotta ei mene ihan vain höpinäksi niin laita vaikka Konin keltaiset taakse ja Vallilan jouset siihen niin tulee ihan hyvä jo.
Mieluummin rallyracelta gazit taakse. Säätyymolempiin suuntiin ja hintaa noin satku kappaleelta.
-
Oon minä kajaanista. Niin pitää katella mitä tuonne taakse laittaa budjetti ei ole ainakaan kovin suuri ;D
-
Tuossa kuva kun tein sääjettävän panhardin traktorin työntövarresta ;D Pitää tarkasti vaan mitata, että saa säädettyä.
(http://i730.photobucket.com/albums/ww307/P0UT14IN3N/02112011092.jpg)
-
Mistähän se johtuu, että ei lähe käyntiin tuolla turbon moottorin ohjausboksilla :idiot2: Sen tiedän, että suuttimet ei aukee! Etuvastukset oli 3kpl 2,2 ohm. Sitten otin yhden vastuksen pois mutta ei aukee suuttimet siltikään. Ja vastukset on oikeassa paikassa imusarjan alla, kun johtosarja haaroittuu suuttimille.
Onko siinä johtosarjassa nyt jotain erilaista? boksihan on FK:sta
-
Boksin numero?
Minkäslaiset ne sun vastukset on?
-
Kuulostaa että boksissa on ajonesto. Toni nimimerkiltä lastua kehiin ni homma korjaantuu :)
-
Boksi saattakin olla viallinen, koska se on jo kerran korjattu. Mietinkin voisiko olla joku ajonesto, mutta siinä on lastu niin sekin taitaa olla pois suljettu.
-
Riippuu lastusta. Mulla ei lähteny kans vaikka oli viking lastu.
-
Riippuu lastusta. Mulla ei lähteny kans vaikka oli viking lastu.
Viikinkihän se on tuossakii. Mistähän sen tietää voiko siinä olla se käynnistyksen esto?!
-
On luultavasti jos luovuttajaautossa oli, loppupään 9-sarja. Boksin viimeiset numerot 97x/98x?
-
On luultavasti jos luovuttajaautossa oli, loppupään 9-sarja. Boksin viimeiset numerot 97x/98x?
loppupään numero 962 ???
-
loppupään numero 962 ???
Eipä oo tossa boksissa käynnistyksenestoa
-
Onko porukka laittanu näihin 200sarjalaisiin nuita etutukivarsien/ raidetangon kulman korjauspaloja. Saattas kohtapuoliin olla tarvetta ;D Laitoin kyllä kalphenkelle sähköpostii vaan ei oo tullu vastausta. Saattaa johtua tuosta englannin kielen taidosta ::) kesävanteille pitäs varmaan vähän madaltaa nii joo ee
-
Nopeasti vuodet vierii! Ompa hauska lukea vanhoja räpellyksiä :D Mutta tässä kuitenkin päivitystä
6.7. 2016
- lohko std b230 FK:n männillä
- H-profiili kanget
kansi vakio imusarja kohdistettu ja vähän avarreltu
- vanha pakosarja jossa Mitsubishin TD04-19T
- Parempi välijäähdytin
-sytkä ja bensalastu
-turbon suuttimet
-vielä vakio IMM
Näillä ylti penkissä 1,1bar 230hp 400nm
1,1bar jälkeen loppui bensa kesken
Ajelin tuossa parivuotta 1bar ahdoilla ja on pelannu ihan moitteetta ::) Tuossa käytiin ottamassa sutosta vähän ja oli päässy hukkaportin letku irti niin siitähän se ei tykännyt ja 1 ja 4 männät menetettiin tällä ;D :-\ No ajattelin nyt sitten tekniikka päivitellä koneremontin yhteydessä niin siitä tulossa lisää myöhemmin..