Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: AtAi - 06.06.2011, 18:35:08
-
Eli onko 96mallisen b5254S ja 00mallisen b5244S moottorien kansissa eroja?
Jos on, niin mitä?
Kiinnostais kun näkyy kierrätyskeskuksessa olevan jälempi edullisesti kaupan.
-
99 uudemmissa on ainakin paremman malliset kanavat.
-
99 uudemmissa on ainakin paremman malliset kanavat.
Pulttaantuuko uudempi kansi vanhan alakerran päälle no problemo?
-
Pulttaantuuko uudempi kansi vanhan alakerran päälle no problemo?
Joo-o.
Jakopäässä piti tehdä joku pieni sovitushomma jota en nyt muista varmasti, kulkikohan hihna ihan nokkapyörien sisälaidassa jos ei muitakin jakopään pyöriä vaihda samalla.
-
Jakopäässä piti tehdä joku pieni sovitushomma jota en nyt muista varmasti, kulkikohan hihna ihan nokkapyörien sisälaidassa jos ei muitakin jakopään pyöriä vaihda samalla.
No nokkapyörät tullee vanhasta, joten ongelma ei ole suuren suuri. Olis vaan helppoa saada kansi pajalle kun myynnissä oleva on pajasta 50km säteellä ja ite oon 400km säteellä, niin menis kätevästi suoraan, eikä tarvis vanhaa kantta vielä irrottaa motista.
5Nm näyttää olevan speksien mukaan eenemmän vääntöä 44S moottorissa, tietoa millä lailla kanava eroaa?
-
B5244S -00 kantta mulla ei ole ollut, mutta vähän uudempi B5244S -04 kansi on ja se on samantyyppinen kuin mun B6294S -00 kansi. -00 ja -04 vitosten kannet on varmaan myös hyvin samantyyppisiä, kummatki on RN
B5244S -04 suurimmat erot N-sukupolven (esim. b5254S -96) kanteen:
-04 nokkien perusympyrä suurempi
-04 venttilivarret 6mm, N:ssä ne on 7mm
-04 kovat nostajat, N:ssä hydrauliset
-04 imunokkapyörä CVVT tyyppinen ja tulee yhdellä pultilla kiinni nokka-akseliin, N:n nokkapyörä tulee kiinni 3 pultilla eikä siis sovi -04:een
-04 paikka nokan säätösolenoidille jne CVVT juttui
-04 venttiilit, jouset, nostajat kevyemmät kuin N:n -->
-04 kooniset venttiilijouset, jotka on löysemmät kuin N:n jouset
ja tietenki -04 huhujen mukaan paremmat kanavat
N http://www.pukema.com/B5254T/B6XX4imukanava.jpg
RN http://pukema.com/kuvat/s80imu.jpg
-
Pukema suurkiitoksia.
Eli joo, taidetaan pysyä orig.kannessa, kun tossahan tuli hyviä ja huonoja uusia ominaisuuksia.
-
-04 imunokkapyörä CVVT tyyppinen ja tulee yhdellä pultilla kiinni nokka-akseliin, N:n nokkapyörä tulee kiinni 3 pultilla eikä siis sovi -04:een
Tuon imunokanhan voi vaihtaa toiseksi vaikka turbo mallista jossa CVVT on pakonokassa.
-
Lainataas tätä hieman. Eli onko -94 B5234T ja -92 B5254S kansilla eroja? Jotain huhua kuulin että venttiileissä jotain eroa mutta varmistusta en ole vielä tähän saanut. Nokkien erot on jo suurinpiirtein tiedossa.
Ehdotus: Voisiko tämän topikin otsikon muuttaa tinavitosten kansia koskevaksi? Varmaan muillakin kymysyksiä näistä
-
Lainataas tätä hieman. Eli onko -94 B5234T ja -92 B5254S kansilla eroja? Jotain huhua kuulin että venttiileissä jotain eroa mutta varmistusta en ole vielä tähän saanut. Nokkien erot on jo suurinpiirtein tiedossa.
Ehdotus: Voisiko tämän topikin otsikon muuttaa tinavitosten kansia koskevaksi? Varmaan muillakin kymysyksiä näistä
noissahan on eri poraus, eli voisiko palotilankin halkaisija olla eri?
Ainakin pakoventtiilit on erilaiset, turbossa vissiin kestävemmät.
-
Löytyi intterin netistä vastaus kysymykseeni eli kannet on samat noissa mutta pakoventtiilit ovat T5:ssä kestävämmät. Eli menee paikalleen heittämällä ja jos vaihtaa T5 pakoventtiilit ei mitään eroa ole. Poraus ei vaikuta kannen sopimiseen.
-
Jotta joku joskus helpommin löytää tämän tiedon kotimaiselta foorumilta todettakoon että T5-mallin pakoventtiilit eroavat vapaastihengittävän venttiileistä siten että ne ovat natrium täytteiset.
Taidanpa jättää tuosta varaosa GLT:stä tuon kannen itselle varalle tohon T5:een.
-
meneekö b5252f (10v) päälle b5254f (20v) kansi ongelmitta paikoilleen?
-
meneekö b5252f (10v) päälle b5254f (20v) kansi ongelmitta paikoilleen?
Kyllä menee.
Jakohihnan kanssa ole tarkkana että alhalla ja ylhäällä on oikean kokoiset rattaat.
-
Miten nuo rattaat eroavat toisistaan? :P
-
Miten nuo rattaat eroavat toisistaan? :P
Muistaakseni parin hampaan erot ja erimittanen remmi. Tarkkana vain että nokissa on puolet enemmän hampaita kuin kampiakselilla.
-
Niissä nokkapyörissä taitaa olla myös eri offset, ainakin 10v pyörä on ihan erinäköinen mitä 20v pyörä.
Muista, että myös pako- ja imusarja menee vaihtoon.
-
meneekö b5252f (10v) päälle b5254f (20v) kansi ongelmitta paikoilleen?
Niissä nokkapyörissä taitaa olla myös eri offset, ainakin 10v pyörä on ihan erinäköinen mitä 20v pyörä.
Muista, että myös pako- ja imusarja menee vaihtoon.
Riippuen vuosimallista menekö imusarja vaihtoon.
92-94 malleissa on ainakin eri imusarja verrattuna (95-97 850) ja (97-98 V70)
Pakosarja menee vaihtoon vaikka molemmat olisi 4-pulttista malli, koska ovat erimittaisia. (noin 10mm eroa)
Lisäksi jos tämä b5252 kone olisi fenix-ohjauksella ja b5254 taas vaikka jetronic, niin vaihtoon ellei halua rajoittimen tulevan aikasemmin vastaan.
Edit: nokkapyöristä en mene sanomaan mitään, koska niitä en ole verrannut toisiinsa.
Tällaisia mulla on nyt tullut vastaan kun konetta vaihtelen. ::)
-
Riippuen vuosimallista menekö imusarja vaihtoon.
92-94 malleissa on ainakin eri imusarja verrattuna (95-97 850) ja (97-98 V70)
Pakosarja menee vaihtoon vaikka molemmat olisi 4-pulttista malli, koska ovat erimittaisia. (noin 10mm eroa)
10v koneessa oli muistaakseni imusarjan pulttijako ihan erilainen mitä 20v koneessa. Kanavatkin saattaa olla eri muotoiset.
20v koneissa on lisäksi muuttuvapituuksinen imusarja, eli siellä on ne läpät ennen imukanavia.
10v koneessa on pakosarjan kanavat pyöreät kuten pakokanavatkin, 20v koneessa taas on ovaalin muotoiset.
E: Ja 20v koneessa on venttiilikopasta huohotuslähtö, 10v koneessa ei ole. Eli huohottimen keräinsäiliö taitaa mennä myös vaihtoon.
-
10v koneessa oli muistaakseni imusarjan pulttijako ihan erilainen mitä 20v koneessa. Kanavatkin saattaa olla eri muotoiset.
20v koneissa on lisäksi muuttuvapituuksinen imusarja, eli siellä on ne läpät ennen imukanavia.
10v koneessa on pakosarjan kanavat pyöreät kuten pakokanavatkin, 20v koneessa taas on ovaalin muotoiset.
E: Ja 20v koneessa on venttiilikopasta huohotuslähtö, 10v koneessa ei ole. Eli huohottimen keräinsäiliö taitaa mennä myös vaihtoon.
Onko niissä pulttijako erinlainen? :o
muut mä noista tiesinkin, unohtui vain toi kanavien muoto imusarjasta.
Mut eikö uudemmissa 95---> 98 (850-V70) välissä kuitenkin käytetty samaa imusarjaa 10V ja 20V kansissa?
-
Kannattaa varmaan unohtaa koko homma ja vaihtaa 20v kone? :D
-
Kannattaa varmaan unohtaa koko homma ja vaihtaa 20v kone? :D
Niin kauan kun omasi toimii ja et ole hirveesti panostanut nykyiseesi, myy se ja osta toisella koneella.
Omassani moottori levisi ja olin ehtinyt panostaa siihen jo aika tavalla, joten meni moottorin vaihdoksi.
Hommaa on sen verran paljon että piti hommata väliaikainen kulkine jolla pääsee töihin.
-
Löytäisikö joku Vadiksesta tai jostain B5234T pakoventtiilin varaosanumeron?
Netistä yritin katella mutta moni varaosapulju antaa saman pakoventtiilin vaparille ja turbolle.
-
Löytäisikö joku Vadiksesta tai jostain B5234T pakoventtiilin varaosanumeron?
Netistä yritin katella mutta moni varaosapulju antaa saman pakoventtiilin vaparille ja turbolle.
Valve exhaust : 9471466 (Liekö oikea turbon pakoventtiilin numero. Vadis antaa saman myös 20V-vaparille)
Esim. täältä löytyy http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?cPath=105_875_949&products_id=6696
http://www.ipdusa.com/products/7467/114528-exhaust-valve
-
Kiitti Timppa! Tuon numeron löysin itsekkin mutta samalla numerolla tarjottiin myös vapariin pakovenaa toisella sivulla.
Perjantaina hakemaan pakovenat ja Mira pitäisi myös tulla niin pääsee seeti hommiin.
-
Kiitti Timppa! Tuon numeron löysin itsekkin mutta samalla numerolla tarjottiin myös vapariin pakovenaa toisella sivulla.
Perjantaina hakemaan pakovenat ja Mira pitäisi myös tulla niin pääsee seeti hommiin.
Prkl....antaa muuten Vadis tuon saman numeron myös vapariin :(
-
No perkele! Mistäs tuon nyt sitten näkee pitääkö paikkaansa? Mulla pitää ottaa vaparin pakovena mukaan ja verrata numeroita. Nuohan on päällepäin samanlaiset mutta T5 venassa on natrium täyte eli jos numerot on samat niin varmuutta asiasta ei ole.
-
No perkele! Mistäs tuon nyt sitten näkee pitääkö paikkaansa? Mulla pitää ottaa vaparin pakovena mukaan ja verrata numeroita. Nuohan on päällepäin samanlaiset mutta T5 venassa on natrium täyte eli jos numerot on samat niin varmuutta asiasta ei ole.
Hinnasta ;) (en muutakaan enää keksiny)
Pari muuta numeroa mainitaan myös : 9207880 ja 9207877
Nuo on Vadiksessa imuventtiilin lisähuomion kohdalla, mutta ennen niitä kuitenkin mainitaan pakoventtiilin numero 9471466 :idiot2:
Liekö noista sitten toinen natriumtäytteinen ja toinen ei ::)