Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: VilleJii - 10.04.2015, 06:16:29
-
Minulla on vuoden 1997 V70 20v volvo jossa lambdavalo syttyy ajonjälkeen kun auto on tyhjäkäynnillä. Vikakoodi (yksivikakoodi tulee) antaa useita eri vaihtoehtoja, muistaakseni mm. seos liian laiha, lambda-anturi, polttoaineenpaine, imuilmavuoto, yms.
Ensimmäiseksi vaihdettiin lambda-anturi ==> ajoa ensin noin 10 km valo ei syttynyt takaisin. Sitten seuraavana päivänä ajoa n 25km ja valosyttyi taas kun ajoin parkkiin.
sitten vaihdettiin liekkilukosta lähtevä alipaineletkun mutka kun oli rikki ja ilmanputsari ==> ajoa n.10km ei syttynyt valo ja seuraavana päivänä taas ajoa n.20 km ja valo syttyi kun ajon jälkeen oli tyhjäkäynnillä.
Seuraavaksi vaihdoin ilmamassamittarin ja puhdistelin tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän lähellä olevia putkia ja letkuja lisää sekä kaasuläpän pintapuolisesti (taitaa olla mekaaninen kun kaasuvaijeri sitä availee?). ==> ajoa noin 20km ja valo ei syttynyt. Seuraavana päivänä ajoa noin 10 km ja valo syttyi taas ajon jälkeen kun laski tyhjäkäynnille.
Sitten irroitettiin ruiskutuksen jakotukki ja asennettiin tiivisteet voideltuna takaisin paikoilleen kun vuoti polttoainetta paineen säätimen tyvestä (ei vuoda enää). ==> ajoa n. 10 km eikä valo syttynyt. Seuraavana päivänä ajoa noin 25 km ja valo taas syttyi kun tyhjäkäynnillä parkissa oli.
Eli vaihdettu tähän mennessä lambda-anturi, ilmamassamittari, liekkilukosta lähtevän alipaineletkun mutka (oli rikki), polttoaine suodatin (joskus tammikuussa).
Eilen irroitettu suutintukki ja laitettu takaisin (tiivisteet voideltuna) koska vuoti bensaa kun vissiin oli paineensäädin jotenkin huonossa asennossa tai liian ulkona?
Oireita en ole huomannut minkäänlaisia, muutakuin että ajotietokoneen näyttämä kulutus on aivan liian pieni volvoksi. Kone näyttää tasaisessa 90km/h vaudissa kulutukseksi n.5,5l/100km ja lämpötila mittari nousee normaaliin jo n. 3km ajon jälkeen (onko normaalia vai ei?). Tyhjäkäynti on tasaista ja käynnistyy ja käy hyvin mutta en tiedä onko tuo jotenkin hieman tukkoisen oloinen vai kuvittelenko vain että on...
Olisiko kellään ideoita mistähän seuraavaksi kannattaa vikaa etsiä? minulla loppuu jo ideat täysin tuon kanssa.
Voiko tuolla joku alipaineletku jossain vielä vuotaa vai mikähän ihme tuolla on? Kaasuläppä vikaan en usko koska eikös sen vikaantuminen pitäisi aiheuttaa joitain käyntihäiriöitä kuten myös tyhjäkäynti moottorin vika. Mitään osia en oikein viitsi enää enempää turhaan tuohon vaihtaa.
-
Niin ja lisäksi virranjakajan kansi ja pyörijä tarkastettu. Kansi oli hyvässä kunnossa, mutta sen sisällä oli vähän sellaista hiilipölyä ja putsasin sen pois ja pyörijä näytti hyväkuntoiselta muuten mutta sen se metalli lirpukka oli aivan vähän tumma siitä kohdasta mikä pyyhkii niitä kannen nipukoita (rapsutin kynnellä hieman puhtaammaksi). Ajattelin että ei noista voi tuo johtua koska mitään oireita ei ole koska eikös niin ole että jos pyörijässä, kannessa tai johdoissa olisi jotain vikaa niin käyntihäiriöitäkin pitäisi silloin olla, vai olenko aivan väärässä?
Tulpat ajattelin vaihtaa nyt viikonloppuna, mutta kannattaako vaihtaa myös kansi, pyörijä ja tulpanjohdot samalla vai onkohan niidenkin vaihto aivan turhaa tuon lambdavalon syttymisen kannalta, eli voiko lambdavalo syttyä niiden kunnosta johtuen?
Jostain lueskelin myös että jarrutehostimen alipaine vuoto voi myös sytyttää tuon valon, mutta kyllä tuossa jarrut toimii.
Jotenkin minulla itselläni on sellainen kutina että jossain polttoaine/ilma puolella vika on pakko olla koska tuokin ajotietokone näyttää niin pientä kulutusta. Mutta en vain tajua enää mistä vikaa etsiä lisää.
-
Lisätäänpäs vielä jotain arvailuja...
Voikohan kyseessä olla egr pumppu kun toisessa meidän autossa, missä tosin diesel kone, syttyi syksyllä moottorin häiriövalo (varmaan sama asia kuin tässä volvossa tämä lambda valo) eikä oireita ollut siinäkään käynnin tai muunkaan suhteen mutta kun egr pumpussa alipaine vuoti niin aina kun tietyn ajon jälkeen rupesi automaattisesti se egr kierrätäämään kaasuja kuulemma putkiston puhdistamiseksi niin tietokone huomasi että alipaine vuotaa ja sytytti tuon häiriövalon (vikakoodi antoi silloin turbon asennon tunnistimesta koodia, mutta turbo oli täysin kunnossa ja vaihdettiin ensin takuuseen uuteen ja lopulta vika olikin tuossa egr pumpuin alipaineen vuodossa). Tämä toinen auto on kyllä 2008 vuosimallia.
Onko näissä bensavolvoissa niin että välillä tuo egr pumppu kierrättelee kaasuja ja näin puhdistelee putkia ja tekee varmaan kaikkea muutakin (mitä se egr pumppu muuten oikeasti tekee ja onko näissä bensa volvoissa sellaista?) ja nyt tuo lambdavalo syttyy tuossa aina kun se pumppu tekee jotain ja alipaine sieltä vuotaa? Kaukaa haettua ja arvailujen heittelyä, mutta jokainen mahdollisuus on laskettava mukaan ennen kuin saan varmistuksen että näin ei ole. Vikakoodeistahan ei oikeasti voi oikein mitään sanoa koska ovat näköjään vain suuntaa antavia.
-
Polttoaineenpaine, onko mitattu? Tähän tarviaa toki tarkoitukseen sopivan mittarin/liittimen. Tehostin voi vuotaa vaikka jarrut toimivatkin normaalisti, vetää vain sieltä ilmaa koneeseen. Noita imuvuotoja voi etsiä esim. brake cleanerin kanssa, koneen käydessä suhuttelee mahdollisia vuotopaikkoja, jos käyntinopeus muuttuu niin vuotoa on. Varovaisuus on paikallaan kuumien osien kanssa, ettei syty se cleaneri.
Tulpanjohdot-tulpat-jakajan osat kannattaa vaihtaa jos niiden ikä ei ole tiedossa tai ovat paljon ajettuja. Voivat aiheuttaa kummitusvikoja.
Vikakoodit ovat nimenomaan suuntaa-antavia, loppu tulee sitten arvailusta ja kokemuksesta. :)
-
En nyt muista onko tämä pelkästään turbo-malleissa, mutta imusarjan ja ohjaustehostimen välissä on alipaineletkun paikka. Lähtee kumimutkalla imusarjan alle menemään. Hapristuu ajan kanssa ja repii ilmaa sieltä.
-
Imusarjan alle menevän alipaineletkun liekkilukon päässä oleva alipaineletkun mutka on vaihdettu, mutta polttoaineen painetta ei kyllä ole mitattu eikä mitään aineita suihkuteltu. Aika ahdasta tuolla kyllä on suihkutella mitään joka paikkaan ja kun ei oikein tiedä minne päin alkaa suihkuttelemaan kun taitaa suurin osa alipaineletkuista kulkea jossain piilossa kun niitä ei näkyvillä kauheasti ole (poisluettuna ilman putsarista lähtevät). Eikös alipainevuodot pitäisi löytyä jos alipainepumpulla yksitellen letkuja testailee? Pitäisi vaan saada auto nostettua ylös että pääsisi myös paremmin alakautta letkuja etsimään ja testailemaan. Näin ainakin toisessa autossa löytyi tuo vuotava egr pumppu.
Pitää varmaan ajaa korjaamolle tuo että mittaavat polttoaineen paineen ja testaavat nuo alipaineletkut ja etsiivät vikaa niin pitkään että löytäävät, kauhean kallistahan se on mutta en itse taida enää tuolle mahtaa mitään kun muita paineen mittausvehkeitä eikä alipaine testauspumppua itsellä ole kuin kompurassa renkaan paineen mittari.
-
Se kumimutka on edestäpäin katsottuna aivan vasemmassa laidassa imusarjan alla. Sieltä lähtee ohut muoviputki liekkilukkoon. Sen näkee just ja just lampulla sopivassa kulmassakatsoessa.
Kaverin autosta korjattiin jokin aika sitten samanlaisten oireiden takia. Koko kumitutti oli haurastunut mössöksi ja muoviletkukin haprstunut että napsahteli muruiksi.
Laitettiin tutin tilalle pätkä kumiletkua ja uutta imuputkea liekkilukolle. Loppui vikavalon sytyttely. Todennäköinen syy tässäkin tapauksessa.
-
Tarkoitetaanko nyt siis niiden putkien (alipaineletku ja noin sentin paksuinen letku) toistapäätä mitkä lähtevät liekkilukolta imusarjan alla jossain pehmeässä suojaputkessa ja päätyvät ohjaustehostimen nestesäiliön viereen imusarjan vasemmallepuolelle, kun autoa katsoo edestä päin? Mikä se on mihin nuo letkut menevät ja tarvitseekohan purkaa jotain isompaa edestä, esim. irroittaa imusarja että tuohon kumituttiin mihin nuo liekkilukolta tulevat letkut menee pääsisi käsiksi?
Mielessäni kävi myös että olisiko viallinen egr venttiili (missä päin egr venttiili sijaitsee näissä vanhoissa V70:sissä?) koska aina ajon jälkeen tyhjäkäynnillä valon sytytellyt, mutta arvailen vaan... pitää viikonloppuna tarkastaa tuo kumitutti ja taas vähän ihmetellä ja tuijotella tuota ja yrittää etsiä se egr venttiili, toivottavasti jotain tällä kertaa löytyisi mikä tuon valon syttymisen voisi aiheuttaa...
-
Kyllä, se on juuri se toinen pää mitä tarkoitetaan siellä imusarjan alla vasemmalla puolella. Ei tarvitse purkaa mitään pois. Käsi mahtuu juuri ja juuri sinne alle. Kaverin autoon ei enää laitettu sitä uutta ohutta imuletkua sen suojaputken sisään, missä se alunperin on vaan pujotettiin koneen kylkeä vasten putken takaa.
-
Keskusteluun minulla ei ole kauheasti lisättävää, mutta kun sattuu löytymään aiheeseen liittyvät kuvat niin voisin ne heittää tänne.
Elikkä tällaiset lähtevät ainakin 1996 850:ssa kaasuläpän edestä liekkilukolta:
(http://talvilintu.org/misc/temp/putki.jpg)
Päätyy imusarjan vastakkaiselle puolelle:
(http://talvilintu.org/misc/temp/putkenpaa.jpg)
(http://talvilintu.org/misc/temp/putkenpaamissamennaan.jpg)
-
Nonniin... tuo kuvissä näkyvän letkun imusarjaan tuleva mutka on tarkastettu ja ehjä oli, tuon liekkilukon päässä olevan kumimutkan vaihdoin jo aiemmin, mutta siitä ei ollut apua.
Voikohan tuo valo syttyä jostain huohotinletkun vuodosta mitkä sijaitsee imusarjan alla?
No tiistaina vien pajalle niin saavat testailla alipaineletkut ja polttoaineen paineen ja mahdollisesti irroittaa imusarjan niin näkee siellä kulkevat letkut paremmin.
Tuli mieleen että voikohan vika olla kuitenkin vain siinä taaemmassa lambdassa (etummainen vaihdettu). Kuinka lambdan toimivuuden saa itse mitattua?
Mitkä on ohmi arvot oltava toimivassa taaemmassa lambdassa?
-
Hae päästölappu niin asiantuntija pystyy siitä päättelemään onko lambdavika vai oikeasti katti loppu.
Muuten menee arpahommiksi.
-
Niin pitää varmaan tehdä.
Kuuluuko lopussa olevasta katista suhina, vai onko auton alta kuuluva suhina jotain muuta? En ole muissa autoissa kyllä suhinaa huomannut ja se tulee auton alta noin etuovien paikkeilta, eli juuri sieltä katin kohdilta.
Vuotava putkihan ei suhise vaan ääni on jotain muuta, eli putki ei vuoda.
Voi voi jos on katti lopussa, kallista on mutta halvemmalla pääsis jos laittais pari elävää kattia jaloista pyörimästä sinne auton alle :P
-
Noniin, boschin lukijalla on koodit katsottu ja testattu lambdat (olivat kunnossa). Alipaine vuodot on testattu suihkuttelemalla jotain nestettä käynnissä ollessa (ei löydetty vuotoja) ja vaihdettu tulpat (vanhoissa oli kärki kulunut jo kolmioksi) ja aktiivihiilisäiliön ja imurarjan välissä olevalta venttiililtä imusarjalle tuleva letkun pätkä vaihdettu (kun vanha oli niin haurastunut jo).
Mistään ei ollut apua ja kotiin tultaessa tallin ovea avattaessa auton ollessa tyhjäkäynnillä taas syttyi lambdavalo.
Pitää varmaan seuraavaksi kokeilla vielä pyörijän, virranjakajan kannen ja tulpanjohtojen vaihtoa.
Ketuttaa kun mitään selkeää vikaa ei löydy ja menee ihan kokeiluksi tuon vian selvittäminen.
Eikö kellään todellakaan ole ollut samanlaista oireetonta lambdavalon sytyttelyä ajon jälkeen kun auto on tyhjäkäynnillä, kertaakaan ei ajon aikana ole valo syttynyt tuossa vaan aina kun ajon jälkeen on tyhjäkäynnillä.
-
Voisin ehkä auttaa jos nyt kertoiset sen vikakoodin eikä jotain suunnilleen mitä se sisälsi..
-
Kahtena ensimmäisenä kertana vikakoodi kertoi vaikka mitä mahdollisia vikoja joita ei kaikkia enää muista eikä sitä koodi numeroakaan. kun vaihtoehtoja oli niin paljon, mm. seos liian laiha/rikas, polttoaineen paine, imuvuoto, lambda-anturi. Itse olen miinus napa irti tuon valon sammuttanut jo kolmesti kun jotain putsaillut ja vaihdellut.
Ja eilen olin katsovinani korjaamo pojan testerin näytöltä että etummainen lambda äärirajoilla, mutta en tiedä sitten tarkkaa vika koodia eiliseltä kun korjaaja käytti sitä testeriä sellaista vauhtia enkä kehdannut sylliin kuleksia että oisin itse nähnyt mitä koodia tarkalleen antaa. Testasi testerillä myös lambdojen virta-arvot ja näyttivät kuulemma olevan kunnossa.
Toljottelin taas tuota hevosen suuta niin yhdessä tulpan johdossa on eristeestä lähtenyt erittäin pieni pala pinnasta pois (sellainen noin millin syvyinen palkeenkieli) mutta tuskin sellainen voi haitata, vai voiko? No tänään vaihdan pyörijän, virranjakajan kannen ja tulpanjohdot ja jos ei noilla auta niin perjantaina taas pajalle ja jos ei sieltä mitään taaskaan löydy eikä tule kuntoon niin varmaan seuraavaksi paaliin koko kosla tai tallin taakse varaosiksi.
Sitä egr venttiiliä en tuosta ole vielä löytänyt, liekköhän tuossa edes on sitä tai sitten se on erinäköinen osa kuin mitä olen etsinyt.
Enkä myöskään ole löytänyt mitään alipiane letkuja mitkä menisivät jarrutehostimelle.
Lämpeääkö nämä 20v koneet yleensä noin 3km ajossa siihen normaali 90 asteen lämpöönsä, tuli vain mieleen että voiko olla moottorin lämpötila-anturi rikki ja sitä kautta nostaa kojetaulussa lämmöt noinkin nopeasti (vertailuna saabin bensa kone nostaa lämmöt normaaliin noin 6km ajonaikana) ja jotenkin sekoittaa moottorin ohjausta kun ajon jälkeen jää tyhjäkäynnille? On aika kaukaa hakemista kyllä mutta mistä näistä tietää enää kun mitään selkeää ratkaisua ei tunnu löytyvän. Ihmetyrtää myös tuo ajotietokoneen näyttämä liian pieni hetkittäinenkulutus tuon kokoiselle volvolle kun näyttää 80kmh tasaisessa vauhdissa kulutukseksi 5,5-6,5 l/100km. Niin ja pakoputken päästä tulee ihan kiva lammikko vettä lattialle kun tyhjäkäynnillä pyörii, mitähän se meinaa vai meinaako mitään ja kuuluu asiaan?
-
Jarrutehostimelle menee vain yksi letku, se paksu.
Jos autolla ajetaan lyhyehköä ajoa niin putkesta tulee vettä, kuuluu asiaan. Tokihan ajoa pitäisi olla sen verran että moista ei juurikaan tapahtuisi, runsas tyhjäkäynti vianhaun yhteydessä voi tietysti olla syynä kun putkisto ei ehdi lämpiämään niin paljoa että sinne vääjäämättä kertyvä kosteus häipyisi.
Hetkellinen kulutus voi näyttää vaikka kuinka pieniä lukemia, sitä ei pidä tuijottaa. Todellinen kulutus näkyy keskikulutuksesta, hetkellinen lukema muuttuu jatkuvasti moottorin rasitusasteesta riippuen. Keskikulutusnäyttö rullailee tosi hitaasti, aktiiviseen vianhakuun vähän huono, pitkässä juoksussa antaa toki suuntia jos rupeaa litratolkulla kulutus muuttumaan. Maantiellä 70-80 vauhdissa ainakin 20v mallilla pääsi kutosen lukemiin kun ajeli siististi, ja ennenkaikkea tasaisesti.
Tulpanjohdon palkeenkieli ei välttämättä aiheuta mitään, toki jos pääsee siitä lyömään maihin niin se jo vaikuttaa mutta pitäisi silloin nykiä yms.
Hankalia nämä nettidiagnoosit. :)
Hankalia nämä nettidiagnoosit.
-
Hankala tuo diagnoosi taitaa muutenkin olla kun eivät korjaamollakaan mitään selkeää löydä, antaisi edes jotain selvää oiretta tuo kosla mutta kun ei anna niin ei anna.
No jos ei noiden virranjakajan kannen, pyörijän ja tulpanjohtojen vaihto auta niin käytän perjantaina vielä lähipajalla ja jos eivät mitään enää löydä niin kai se on kallistuttava Avain Vaunun puoleen ja toivottava ettei kauhean isoa laskua sieltä tule. Kohta hommaan 70 luvun auton kun niissä ei noita kaiken maaliman valoja ja elektroniikkaa ole olemassa ja saavat saastuttaa luontoa.
-
Eikö tuostakin pitäisi löytyä toisioilmapuhallin, sellainen on itselläni sytytellyt lambdavaloa? Vikakoodi tosin 850:ssa osaa syyttää ihan suoraan. Ilmiö ei nyt ihan prikulleen täsmää, kun mielestäni valo on saattanut syttyä ajossakin, mutta yhteistä on oireettomuus.
-
Hae päästölappu niin asiantuntija pystyy siitä päättelemään onko lambdavika vai oikeasti katti loppu.
Muuten menee arpahommiksi.
Tuo halvin jos kunnossa päästöt anna valon palaa niin palaa täälläkin, ei katsuri dieselin valosta sano mitään.
-
mulla oli pari vuotta sitten suunnilleen samanlainen ongelma.valo syttyi vähän miten sattui ei auttanut tulppien pikku letkujen lambda antureiden koko pakoputkiston vaihto ja pakosarjankin vaihdoin ettei mistään hörppäisi ilmaa.ei auttanut.sitten yhden kerran kun kävi tyhjäkäyntiä kuului vasemman etu pyörän luota ihme ääni ihan kun olisi pirtelöpillillä imenyt. joku evap venttiili jäi silloin tällöin auki ja sytytti valon uusi venttiili eikä ole sen jälkeen valo kiusannut.voisiko olla tämä.
-
Noniin, vaihdoin virranjakajan kannen, pyörijän ja tulpanjohdot, tulpat vaihdettiin aiemmin.
Valo syttyi silti taas kun oli tyhjäkäynnillä ajon jälkeen, ei siis koskaan ole syttynyt ajaessa.
Sain lainaan vikakoodin lukijan ja koodi on P0171, eli Järjestelmä liian laihalla.
En tajua mikä tuon aiheuttaa kun mitään käyntihäiriöitä ei ole.
-
Puhaltelin jarrutehostimelle menevään letkuun imusarjan päästä niin ei mennyt mitään, eli siellä ei vuotoa ainakaan ole.
Laiha seos viittaisi mielestäni ehkä johonkin seuraavista, korjatkaa / lisätkää jos olen väärässä tai jotain puuttuu:
- jostain menee liikaa ilmaa (tutkittu eikä vuotoja ole löydetty).
- polttoaineen paine ei ole kohillaan, eli on liian pieni (mistä vikaa voisi etsiä ilman osien arvailun varassa vaihtamista).
- Kaikki ruiskutettu bensa ei aina kokonaan pala (sytytys vaihdettu muuten paitsi puola).
Toisaalta ihmetyttää miksi tuo on oireeton ja "vika" syttyy aina parin/muutaman ajokerran jälkeen kun auto on ajon jälkeen tyhjäkäynnillä mikä taas periaatteessa poistaa tuon polttoaineen paineen vian aiheuttajana, ehkä.
Voisikohan olla tyhjäkäynti venttiilissä jotain vikaa? Sen kyllä tarkastin eikä ollut kovinkaan likainen ja venttiili liikkui sisällä aivan hyvin.
Toisio ilmapumppuahan tuossa ei ole, enkä vieläkään ole löytänyt tuosta sitä EGR-venttiiliä, liekkö sitä tuossa mallissa edes onkaan.
Tuossa on se Motronic järjestelmä vai mikä lie olikaan.
On kyllä mystinen juttu tuon kanssa nyt. Varasin ajan jo merkkihuoltamoon jollekin kokeneemmalle vian etsijälle kun muualla eivät mitään löydä, mutta aika on vasta viikon päästä ja jos itse jollain hyvällä vinkillä löytäisi tuon vian aiheuttajan niin säästyisi rahaa.
-
Sinisen tiskillä sanoivat mulle että jopa puuttuva öljytikun o-rengas voi sytyttää valon (ei ainakaan mulla). Kumman lambdan vaihdoit ennen kattia vai jälkeen.
-
Ennen kattia oleva lambda vaihdettu ja mitattu testerillä että toimii.
Onkohan tuossa (Motronic 4.4 järjestelmä) olemassa ollenkaan sitä EGR:ää tai MAP-anturia, kun en niitä ainakaan ole löytänyt vaikka kuinka olen kurkkinut joka koloon mihin vain suinkin ollut mahdollista nähdä. EGR pitäisi käsitykseni mukaan volvossa olla ihan näkyvä mötikkä imusarjan luona mutta sellaista ei näy ja map-anturista ei ole hajuakaan mistä päin konehuonetta etsiä.
Kuinka Alipaine venttiilin (aktiivi hiilisäiliön ja imusarjan välissä) toiminta tarkastetaan, varmaan yksinkertaisesti irroittamalla ja puhaltamalla? pitääkö sen päästää ilmaa vain imusarjaa päin ja jos päästää toiseen suuntaan niin voikohan aiheuttaa tuon vian...no kokeilemalla sekin selviää, pitää varmaan puhallella ja jos päästää ilmaa molempiin suuntiin niin vaihtoon.
-
Map-anturi taitaa kuulua vain 10-venttiilisiin moottoreihin, joissa ei ole ilmamassamittaria.
Tuon venttiilin hiilisäiliön ja imusarjan välissä pitää olla normaalisti suljettu. Ecu sitten ohjaa sitä auki välillä, kun tietyt parametrit täyttyvät. Joten siitä voi puhaltaa läpi suoraan niin silloin se on jumiutunut auki. Voihan tietysti olla, että se jumiutuu auki vain ajottain? Itse testaisin tuota asiaa tulppaamalla siltä venttiililtä imusarjaan lähtevä letkun ja seuraamalla, syttyykö vika valo vielä vai ei. Se tulppaaminen ei sitä sytytä.
-
Näin on tehtävä ja kokeiltava tuota letkun tulppaamista.
Eli jos tuo jumiutuu ajoittain auki niin sieltä pääsee silloin ilmaa liikaa ja vetää seoksen laihaksi, vai?
Onkohan se venttiili auki kun autolla ajellaan ja sulkeutuu kun ajon jälkeen kierrokset laskee vai mitenhän tuo tuota osaa availla ja sulkea.
Mutta mutta onko tuo imusarjan alla menevä alipaineletku muuten liekkilukolta imusarjan etupäähän saakka aivan yhtenäinen, eli siellä välillä ei ole mitään liitoksia? Eli voikohan tuon letkun vetäistä irti sieltä liekkilukon päästä letkun tarkastusta varten? Tosin voihan tuon vuotamisen selvittää myös tulppaamalla toinen pää sormella ja toiseen päähän puhallella, jos siis on yhtenäinen letku ilman liitoksia ja haaroja.
Melkosta puhaltelua tuon vian selvittely kyllä on, kohta on varmaan puhalleltava muniin ja hommattava 144 tilalle, niissä ei elektroniikkaa ja kaiken maaliman valoja ole. :)
-
En nyt muista millä parametreillä sitä ohjataan, mutta auki se ei ole kuin hetkellisesti tietyissä tilanteissa. Jos vetää ilmaa läpi koko ajan, niin varmaan näkyy seoksessa.
Letku imusarjan päähän liekkilukolta on yhtenäinen, ilman liitoksia.
Sitten tuli vielä mieleen yksi alipaineletku, joka löytyy ainakin kaverin vastaavanlaisesta -98 autosta: siinä menee ilmansuodatinkoteloon alipaineletku, jolla ohjataan kylmän/lämmitetyn ilman ohjausta alipaineventtiilillä. Aikaisemmin 850 autoissahan se oli ohjattu kotelon sisään laitetulla mekaanisella termostaatilla.
Tuonkin letkun toiminta kannattaa tarkistaa, ettei ole se ohjainventiilin kalvo hajonnut, sen kyllä huomaa kun imee letkun toisesta päästä ja katsoo tuleeko ilma läpi vai ei.
-
Pitää testata tuo venttiilin kunto ja tulpata se letku imusarjalle testimielessä heti illalla.
Samoten pitää kiskoa se imusarjan alla menevä alipaineletku pois ja tarkastaa sen kunto, ruiskuttelemalla kun sen vuotoa ei huomaa kun kulkee saman suojaputken sisällä kuin se paksumpi letku liekkilukolle.
Tuota ilmanputsarissa olevaa alipaineletkua jo testailin ja kun imin siitä niin se lämpimän/kylmän ilman läppä liikkui sulkien kylmän ilman tulon, mutta lämmintä ilmaa se ei näytä tukkivan koskaan kokonaan. Sitten kun laitoin sen letkun kiinni ilmanputsarin kanteen ja imin siitä mihin se imusarjalta tuleva alipaineletku tulee niin eipä enää liikkunutkaan kun siinä kotelon kannessa olevassa venttiilissä, mihin molemmat alipaineletkut tulevat, on pieni reikä keskellä takana (näyttää olevan siihen kuuluva reikä) ja siitä vuoti. Kun tukin tuon reiän sormella ja imin niin silloin läppä liikkui, mutta oletin asian olevan ok, koska se reikä näyttää siltä että se kuuluu siihen.
-
Ei se ilmaputsarin venttiili ainakaan tuossa kaverin autossa vuoda siitä reiästä.
Eipä se paljon vaadi, että tukit sen pysyvästi jollain, ja taas katsot häipyykö vika vai ei.
-
mutta se reikä näyttää kuin olisi tehtaalla siihen tehty.
Sellainen pieni reikä siinä venttilissä tai tarkemmin sen takana putsarin sisäpuolella mihin tulee ne molemmat alipaineletkut, toinen siitä imusarjan vieressä olevasta "puusta" ja toinen siitä ilmanputsarin lämpimän/kylmän ilman säätö läpistä.
Ihmetyttää mikä tuohon kovaan muovikuoreen olisi reiän tehnyt ja miksi se nyt siitä suotaisi jos se ei siinä ole alusta saakka ollut.
Eli kun imetään imusaarjan puulta tulevalta letkulta niin pitäisi tuon lämpimän/kylmän ilman tulo lärpykän liikkua, täytyypä tänään vielä varmistaa kuinka siinä kävikään...
-
Jos tarkoitat reikää sen kalvon kotelossa niin pakkohan siinä reikä on olla että kalvo voi liikkua, muuten alipaine estää kalvon liikkumisen kun toiselta puolelta imetään.
Sinuna ottaisin koko läppäsysteemin pois ja laitat ottamaan kylmältä puolelta aina.
-
Noniin aktiivihiilisäiliöltä tuleva letku tulpattu venttiilin jälkeen ja kokeiltu...ensimmäisellä testilenkillä (15 km) ei syttynyt valo ja annoin auton olla sammuksissa n. 30 min ja sitten toinen lenkki n. 5km ja kun tyhjäkäynnille jäi niin taas lambdavalo ja koodi P0171, liian laiha seos, bank1. Eli aktiivihiilisäiliön letkun tulppaamisella ei vaikutusta. Venttiili siis on ehjä eikä vika johdu siitä että ko. venttiili jäisi mahdollisesti joskus vähän auki.
Niin ja testasin myös sen imusarjan alla kulkevan alipaineletkun, ei vuoda.
Mitenhän jos tuon ilman oton laittaa ottamaan kokoajan vain kylmältä puolelta kuten rocktie ehdotti. Mitä vaikutusta tuolla mahdollisesti olisi? Tuohan varmaan tapahtuu niin että tulpaa sen imusarjalta ilmanputsarin kanteen tulevan letkun, niin alipaine ei ainakaan sieltä vuoda yhtään ylimääräistä. Tuo kyllä nyt jaksaa imeä sen kylmä/lämmin imuilma läpän kiinni (sulkea kylmän tulon), mutta taitaa sieltä jotain vuotaa, ainakin kun imin imusarjalta niin sai imeä aika kovaa ja tuntui että vähän taitaa se venttiili siinä ilmanputsarin kannessa vuotaa. Voisikohan se aiheuttaa tuon laihan seoksen, eli kun imee aikansa sieltä ilmaa niin sitten seos menee liian laihaksi, mutta miksi aina vain ajon jälkeen kun tyhjäkäynnille jää tai rullaa tyhjäkäynnillä.
Missä vaiheessa tuo muuten ottaa kylmää ja missä vaiheessa lämmintä ilmaa, eli onko välillä niin että tuonne ilmanputsariin päin ei alipainetta tehdä ja missä vaiheessa näin mahdollisesti on? Kun käynnistin auton (moottori oli vielä lämmin) niin alipaine imi tuon läpän niin että kylmänilman tulo estyi, mutta missä vaiheessa sitä kylmää sitten otetaan?
-
Mitenhän jos tuon ilman oton laittaa ottamaan kokoajan vain kylmältä puolelta kuten rocktie ehdotti. Mitä vaikutusta tuolla mahdollisesti olisi?
Mulla oli 850 20V:ssä tulpattu tuo niin, että imi koko ajan kylmää ilmaa. Ainoa vaikutus oli se, että auto tuntui karvan verran pirteemmältä verrattuna siihen, että ennen se imi koko ajan vain lämmintä ilmaa, kun sen läpän termostaatti oli hajonnut.
850:ssä se termostaatti oli ihan mekaaninen.
Tällänen V70:ssä? Näyttää siinäkin olevan toimintaperiaate samanlainen. Mikään paine ei tuon ohjaukseen vaikuta, tai jotain on rikki jos vaikuttaa.
(http://i.imgur.com/VAyhuqX.png)
Ilmanputsarikotelon vuotaminen ei voi aiheuttaa laihalle menemistä jos vuoto on ennen ilmamassamittaria.
-
Niin ja tarkastin myös polttoaineen paineen, painamalla siitä paineventtiilistä ajon jälkeen niin suhahti ja ruikkasi ihan kunnolla, eli polttoaineessa on painetta.
Voihan tuo periaattessa johtua tuosta ilmanputsarin kotelon venttiilistä (siis siitä venttiilistä mihin tulee letku ja toinen lähtee siihen imuilman lämpösäätimeen), koska tuossa toimii se ilmanotto säädin alipaineella (joissain lämpötilan mukaan kuten aprillin laittamassa kuvassa) ja alipaine imee sitä läppää liikkeelle sen letkun kautta mikä lähtee imusarjan alipaine puusta ilmanputsarin kanteen. Kun kokeilin imeä sieltä imusarjan puolelta (imm takana) letkun päästä niin sai imeä aika kovaa että läppä sulkeutui ja tuntui kuin siinä ilmanputsarin kannessa olevassa alipaine venttiilissä olisi pienen pieni vuoto, koska suoraan kun imee siitä kannesta ilmanputsarin pohjaan tuohon ilmanotto säätimeen menevästä letkusta niin ei kauhean kovaa tarvitse imeä kun säädin liikkuu ja kun se aikansa siitä putsarin kotelon venttiilistä kasassa ollessa vuotaa niin sitten se heittää seoksen himpun verran laihalle koska vuotaa ilmaa alipaine järjestelmään. Jos seos olisi paljonkin laihalla niin eikös jotain käyntihäiriöitä pitäisi olla?
No huomenna täytyy kokeilla tulpata tuo letku mikä menee siitä puusta ilmanputsarin kotelon kanteen ja toivoa että se auttaisi.
Jos ei auta niin viimeiset mahdollisuudet on huohotuskanavat ja öljyloukku tai sitten joku häikkä suuttimissa, vai voiko nuo edes aiheuttaa laihaa seosta?
-
Tuli vielä sellainen kokemus mieleen, että kaverin autosta murtui pakoputkesta jousto-osa. Siis se, mikä lähtee pakosarjasta eteenpäin. Siinähän on päällä sellainen metallisukka/verkko, jonka takia oli mahdotonta huomata alla olevaa hiusmurtumaa itse haitariosassa. Sekin aiheutti seos laihalla ongelmaa. Vasta kun se murtui niin että alkoi kunnolla puhaltaa, keksittiin tuo.
Luulisi ettei se mitään ime kun on pakoputken osa, mutta näin vain oli että imi ilmaa lambdalle.
-
Tuli vielä sellainen kokemus mieleen, että kaverin autosta murtui pakoputkesta jousto-osa. Siis se, mikä lähtee pakosarjasta eteenpäin. Siinähän on päällä sellainen metallisukka/verkko, jonka takia oli mahdotonta huomata alla olevaa hiusmurtumaa itse haitariosassa. Sekin aiheutti seos laihalla ongelmaa. Vasta kun se murtui niin että alkoi kunnolla puhaltaa, keksittiin tuo.
Luulisi ettei se mitään ime kun on pakoputken osa, mutta näin vain oli että imi ilmaa lambdalle.
Mulla oli tämä vaiva, reaktio tosin käänteinen, rikkinäinen putki imee ilmaa lambda luulee että on laihalla lisää ruiskutusta -> keskikulutus nousi parilla litralla.
-
Ja seuraava letku tukittu, eli se letku mikä menee siihen ilmanputsarin kanteen menevälle venttilille mikä liikuttaa alipaineella kylmän/lämpimän ilman sisätulo läppää. Ei vaikutusta, taas syttyi parin testi ajolenkin jälkeen valo tyhjä käynnillä ajon jälkeen, eikä mitään oireita! Eli ei johdu tuo vika siitä ilmanputsarin kannessa olevasta venttiilistä.
Voikohan tuossa joku tiiviste vuotaa vähän, esim. imusarjan tiiviste, mutta miksi valo syttyy aina vain tyhjäkäynnillä ja ei ensimmäisen eikä välttämättä toisenkaan testilenkin jälkeen? Jos jokin koneen tiiviste vuotaisi niin eikös se valon pitäisi syttyä silloin myös ajossa ja hetimiten nollauksen jälkeen? Tuo syttyy aina ajon jälkeen tyhjäkäynnillä kun kone on lämmin.
Rupeaa olemaan kyllä niin kummallista tuon paskan kanssa että varmaan pakko nostaa kädet ylös ja toivoa että ensi perjantaina markkihuollossa jonkin selkeän selityksen tuolle löytäisi.
Tässä vielä kertaalleen mitä tehty/vaihdettu:
- alipaine vuodot tutkittu, ei löydetty vuotoja
- imm vaihdettu
- etummainen lambda vaihdettu, testattu ja toimivaksi todettu
- tulpat, pyörijä, virranjakajan kansi ja tulpan sekä puolan johdot vaihdettu
- bensanpaine koetettu painamalla venttiilistä ajon jälkeen, paine oli ok koska ruikkasi ihan kunnolla bensaa.
Voihan se tosiaan olla että putkessa ennen etummaista lambdaa on joku pieni vuoto mikä ei pidä ääntä. Päältä päin se putki ainakin näyttää ehjältä, mutta alapuolta siitä ei näe jos ei saa autoa nostettua.
Voiko jossain ruiskusuuttimessa olla jotain vikaa, sellaista pientä vikaa mikä ei aiheuta mitään käyntihäiriöitä. Laitoin kyllä tankkiin suuttimien puhdistus ainetta ja sen jälkeen ajettu noin 130km.
-
Tuli vielä sellainen tuosta mieleen että kun tuohon on tammikuussa vaihdettu polttoaineen suodatin, niin se taitaa hieman tihkuttaa niistä letku liitoksista. Ainakin ovat hieman kosteat. Lisäksi ennen suodatinta on letkuun laitettu jatkopala ja siinä jatkossa on letkun sisällä selvästi kapeampi putki millä tuo letkujatko on tehty. Voisikohan noista johtua että bensa ei saa virrattua aivan niin nätisti ja heittää välillä laihalle.
Melkosta arvailuahan tuo on mutta oikeasti loppuu jo usko tuon koslan kanssa.
-
Tuohon tuskin saa varmuutta ellei mittaa bensanpainetta. Eikö se auto ollut pajalle menossa? Pyydä tekemään siellä samalla.
Mikä se jatkuvasti tuleva vikakoodi on numeromuodossa?
-
Koodi on P0171.
En tiedä enää mihin tuo voi viitata kun aina vain silloin syttyy kun on ajon jälkeen tyhjäkäynnillä. Jos jatkuvasti kävisi laihalla niin senhän pitäisi sytyttää tuo valo myös ajaessa ja jotain käyntihäiriöitäkin käsittääkseni pitäisi olla, mutta kun ei ole.
Auto menossa merkkihuoltoon ensi perjantain sellaselle mekaanikolle joka on ennenkin kuulemma löytänyt noita mystisiä "vikoja". Paikallisilta huoltamoilta kun ei tuohon apua saa ja kaikki mitä nekin epäilevät on jo käyty läpi enkä halua maksaa siitä että tarkastavat uudelleen samat asia mitkä itse jo olen tarkastanut. Merkkihuollossa varmaan luulisi olevan semmoset koneet ja kokemukset että saavat selville missä vika, kallista se on mutta pakko tuo on kuntoon saada ja valon syttyminen loppumaan.
Pitää varmaan elää näkkärillä ja vedellä koko kesä, on tuohon niin paljon jo tullut tuota ehjää osaa vaihdettua. Mutta ei kai ne rahat ole hukkaan mennyt, toivottavasti, onpahan varaosia tulevaisuutta ajatellen.
-
Tyhjä, eli joutokäynnillä on imusarjassa melko suuri alipaine. Edelleen tarkista mahd. imuvuodot. IMM vaihdettu, onko Bosch vai joku piliteema?
Näistä se vika varmaan kuitenkin löytyy.
-
Boschin imm on kun muut ei näissä välttämättä toimi.
Mistähän noita imuvuotoja enää osaa etsiä kun seuraavista etsitty eikä ole löytynyt:
- imusarjan alla menevä alipaineletku ja molemman pään mutkat, ei vuotoa siellä ja toinen mutka jo vaihdettu.
- imusarjan "puulta" ilmanputsarin kanteen menevä, tukittu eikä apua ollut eli ei vuoda sieltä.
- Aktiivi hiilisäiliöltä tuleva letku venttiilin jälkeen tukittu, ei apua eli ei vuotoa venttiilissä.
- ilmanputsarilta tuleva ilmanotto rööri tutkittu, ei vuoda.
- tyhjäkäyntiventtiilin putket tutkittu, ei vuotoa.
Ainoat putket mitkä enää tulee tuohon imusarjaan on liekkilukon putki, mutta sen vuotoa ei kyllä saa tutkittua jos ei irroita imusarjaa. Imusarjan välistä kurkkimalla vaikuttaisivat olevan ehjät eikä vuotoa niissä havaittu kun ruikittiin jotain ainetta paikallisella korjaamolla niihin. Olisiko kellään kuvia tuosta huohotus järjestelmän letkuista koneen kyljessä ja keinoa miten nuo saisi tarkistettua irroittamatta imusarjaa?
-
niin ja tutkittu myös jarrutehostimelle menevä alipaineletku puhaltamalla siihen, ilmaa ei mennyt, eli ko. letku eikä jarrutehostimen venttiili vuoda.
-
meillä valo palanut koko talven, ei vaikuta mihinkään, herjaa egr:ää(en ole löytänyt sitä) ja sitä systeemiä akun alla. syy etsitään kesällä, jos löytyy? 850 10v.
-
Putsarikotelon ja kaasuläpän välinen haitariputki ehjä? Eihän sen liekkilukon kiinnityksen ja kaasuläpälle menevän putken välistä vaan se iso o-rengas ole jossain vaiheessa tipahtanut pois?
-
Haitariputki ehjä ja O-rengas tallessa ja paikallaan.
-
Nyt on käyty avain vaunulla ja koodinlukija antoi vähän tarkempaa tietoa kuin paikalliset pikkukorjaamot ja lainattu koodinlukija.
Lambdan alaraja oli kyseessä, eli kone kävikin liian rikkaalla. Muut laitteet sanoivat että liian laiha seos.
Alipainetta ei edes siis ruvettu tutkimaan vaan mitattiin polttoaineenpaine ja se näytti niin paljon ettei mittarissa riittänyt vara, eli yli 6bar kun normaalisti pitäisi olla siinä 3 bar hujakoilla. Aiemmilla korjaamoilla ovat sanoneet että kyllä on painetta polttoaineessa, mutta eivät tutkineet miten paljon kun etsivät syytä miksi käy liian laihalla.
Huomattiin sitten että oli koko polttoaineen paineensäädin, mikä sijaitsee polttoaineen suodattimen jälkeen moottoria päin tultaessa, ohitettu. :nohnoh
Varmaan jannu joka tuon minulle möi on tupeloinut oikein urakalla suodatinta vaihtaessa ja onnistunut katkaisemaan siitä säätimestä sen letkun"pillin" mihin suodattimelta paineensäätimelle tuleva letku pitäisi tulla ja sitten fiksuna räkänokkana ohittanut koko paineensäätimen. Varsinainen suhari ollut kyllä :idiot2:, mutta turha sille on soitella ja vittuilla enää kun itseppä tuon ostin, tosin halvalla mutta kuitenkin.
Onneksi letkut kestivät paineen ettei konehuoneen puolelta mikään putki/letku hajonnut ja sitten sytyttänyt koko autoa.
Nyt auto on tallissa ja pysyy siellä niin pitkään kunnnes saan uuden säätimen (käytettynä kun uuden tilaus kestää vähintään viikon) ja laitan sen tuohon paikalleen. Onneksi on aika iisi homma vaihtaa se osa, kunhan ensin sen saan haalittua itselle.
Paljon ehjää osaa tuohon jo vaihdoin, mutta onpahan nyt varaosia ja ne on niitä oppirahoja :).
-
Eli vikaa etsittiin alunperin ihan vikasuunnasta ::)
Käytettyjen autojen kanssa tulee välillä mielenkiintoisia yllätyksiä edellisen omistajan toimien takia, itsekin tämän kokenut.
Mutta hyvä kun tuli kuntoon. Aikamoinen tarina kuitenkin.. :D
-
No ei vielä kuntoon, mutta vika on selvillä ja tulee kuntoon kunhan saan osan.
Ja tosiaan vikaa kokoajan etsittiin aivan väärästä suunnasta.
Minä en ymmärrä miksi jotkin räveltävät noita autoja niin kuin joitain mopoja...eiköhän entisellä omistajalla ole tullut mieleen että jokin tarkoitus on ollut sillä että bensaletku on mennyt tuommoisen osan läpi, ei sitä varmaan ihan huvikseen ole ruåttalaiset insinöörit siitä suunnitelleet menemään. En voi kuin ihmetellä tuon auton entisen omistajan ajatuksen juoksua... :idiot2:
-
Näitä vanhoja räpeltää kaikenmaailman amikset. Luulevat tietävänsä autonvirityksen periaatteet kun ovat käyneet peruskoulun...
*tumppuun->