Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: teemu92 - 17.04.2015, 15:26:02
-
Elikkäs edestä mielestäni oikealta kuuluu outo kolina töyssystä ajaessa, vähän kuin ajaisi kaivonkannen tai kaivoritilän yli. Mistä moinen? koiranluu vaihdettu ja juuri hain auton 370e maksaneesta remontista jossa vaihdettiin tukivarren etu- ja takahela ja tehtiin pyöränsuuntaus, mutta se v#tun kolina ei lakannut >:(
-
Koiranluu kiinni kunnolla?
Voi olla myös että jousen päältä on lähteny muoviputki käveleen niin alkaa kolisemaan.
-
Koiranluu kiinni kunnolla?
Voi olla myös että jousen päältä on lähteny muoviputki käveleen niin alkaa kolisemaan.
luulisin se vaihdettiin autosalvassa. onko tohon jousi hommaa jotain patenttia?
-
Puutarhaletkua on käytetty paljon.
-
Jousen yläkuppi ehjä?
Konepelti auki kun painele keulaa, liikkuuko iskarin yläpää ylös-alas?
-
Mulla ainakin kolisee jousi, kun se muoviletku veti toista kierosta jousessa :P
-
Alapallonivel?
-
Moottorin ylätukikumi?
-
Tiedän muutaman tapauksen, joissa vastaavanlainen kolahdus on lopulta löytynyt iskarin yläpäästä ja tarkemmin tästä osasta http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_slideshow/fullsize_14273.jpg
-
Ja kun sen yläpään kumin ajaa loppuun, tulee nänni konepeltiin. Suosittelen tarkistamaan kunnon.
(http://i79.photobucket.com/albums/j132/rliutu/Iskarinylaumlpaumlauml_zpshmuwisco.jpg)
-
Ja kun sen yläpään kumin ajaa loppuun, tulee nänni konepeltiin. Suosittelen tarkistamaan kunnon.
Itsellä oli noiden välissä n. 15mm rako. Kävin motonetistä hakemassa ne xc90 vahvistetut tukikumit. Nyt on iskari levällään, ja mietin että riittääkö noiden kumien vaihtaminen, vai pitääkö tuo itse yläpääkin vaihtaa, jossa on nuo kiinnitysruuvit?
-
Se kääntölaakeri kannattaa vaihtaa samalla.
-
Itsellä oli noiden välissä n. 15mm rako. Kävin motonetistä hakemassa ne xc90 vahvistetut tukikumit. Nyt on iskari levällään, ja mietin että riittääkö noiden kumien vaihtaminen, vai pitääkö tuo itse yläpääkin vaihtaa, jossa on nuo kiinnitysruuvit?
Periaatteessa samalla vaivalla uusisi sen laakerin, mutta jos ei niissä selkeää vikaa ole niin löisin nippuun tuossa tilanteessa. Itse meinasin laittaa koko hässäkän jousineen ja iskareineen kerralla, vaikkei missään osassa mitään mahdotonta vikaa olekaan.
-
Paljonko tuota rakoa kuuluu olla? Vaihdoin Iskarit, kumilautaset, sekä laakerit talvella, enkä silloin ajatellut tuota väliä. Nyt kuitenkin kiinnitin huomiota, että siellä on ehkä 6-8mm.
Minullakin kolahtelee terävissä kuopissa yhä, vaikka vaihdoin kaikki nivelet ja puslat em. yhteydessä. Olen kyllä aika varma että nyt kolisee vakaajatanko koriheloistaan.
Ainakin kuskinpuolella, mistä ääni selvemmin tulee, se on aivan pykinyt ja murtunut.
Aikoinaan madalletussa nelosgolfissa nuo alkoi kolisemaan samaan tapaan.
Briteistä muuten saa tuohon korjaussarjaa, jossa on pu-puslat ja uudet kiinnityspannat. Eli ei tarvitse hankkia koko tankoa. En ole vielä asentanut, mutta toivonmukaan hiljenee noilla?
-
Olisko linkkiä britteihin? :hello:
-
Olisko linkkiä britteihin? :hello:
http://m.ebay.com/itm/271743258849?nav=SEARCH
-
Näistä menee vakaajan koriheloja etupäästä väljäksi todella harvoin.
Mulla kesti ne yläpään lautaset 7tkm, kunnes alkoi kolisemaan, olivat mallia Professional parts sweden (eli täyttä sontaa laadultaan)
Hain volvolta ne XC90 kumit, muita siellä ei vissiin enää myydäkkään, maksoivat alle 50e/kpl. Suosittelen hakemaan nuo osat volvolta, sitä tolppaa ei ihan huvikseen jaksa purkaa irti autosta muutaman kuukauden välein.
-
Ei ollut jousien kumissa syy.. millanen homma on vaihtaa se yläkumi? Onko jossain kuvallista ohjetta tai videota? :idiot2:
-
Kävin kokeilemassa iskarit ei nouse painettaessa. onko tossa moottorin tukikumissa paljon väljää? Vai saako olla ollenkaan? ;D
-
Kävin kokeilemassa iskarit ei nouse painettaessa. onko tossa moottorin tukikumissa paljon väljää? Vai saako olla ollenkaan? ;D
kyse siis siitä mikä on moottorin päällä
-
Näistä menee vakaajan koriheloja etupäästä väljäksi todella harvoin.
Mulla kesti ne yläpään lautaset 7tkm, kunnes alkoi kolisemaan, olivat mallia Professional parts sweden (eli täyttä sontaa laadultaan)
Hain volvolta ne XC90 kumit, muita siellä ei vissiin enää myydäkkään, maksoivat alle 50e/kpl. Suosittelen hakemaan nuo osat volvolta, sitä tolppaa ei ihan huvikseen jaksa purkaa irti autosta muutaman kuukauden välein.
Surkean näköiset ne helat ainakin on. Kuskinpuolella on pikkusormenpään kokoinen kuoppa, josta lähtenyt palanen ja muutenkin kumi aivan halkeillut.
Olisi kyllä ehkä kannattanut jousilautaset hakea siniseltä. Nyt siellä on Febi-Bilsteinit. Laakeri on saman merkkinen ja ainakin siinä on INAn laakeri, jota tapaa usein noista alkuperäisosista?
-
Mulla ainakin kolisee jousi, kun se muoviletku veti toista kierosta jousessa :P
Mulla kans letkut samalla kierroksella ja kolisee molemmat puolet. :)
Pitäiskö tuo letku saada koko matkalta sinne alimman kierteen ja jousilautasen väliin? Mulla on tuommoset tee-se-itse miehen jousipuristimet, mutta oli niin pitkä kierretanko niissä, että loppu vara kiristellä ennen kuin jousi alkoi löysäämään lautasesta. Kierretangon yläpää alkoi vastaamaan ylälautaseen... Tämä toimenpide siis suoritettuna tunkin varassa rengas ilmassa. Pitääkö tukivarsi löysätä, että saa myös jousen löysäksi?
-
Itse hain tällaiset ja nyt etupää on täysin äänetön.
(http://i710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000713-1.jpg) (http://s710.photobucket.com/user/turbocharger_volvo/media/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000713-1.jpg.html)
Noissa on alapuolella vielä sellaiset "tapit" jotka tulevat iskarin jousilautasessa oleviin reikiin.
Ainakin minulla jo muutaman kuukauden pysyneet aloillaan. Maksoivat alle parikymppiä pari.
Ja sanoi TISKILLÄ että on sitten vielä tuota mallia järeämmätkin versiot olemassa.
-
Itse hain tällaiset ja nyt etupää on täysin äänetön.
(http://i710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000713-1.jpg) (http://s710.photobucket.com/user/turbocharger_volvo/media/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000713-1.jpg.html)
Noissa on alapuolella vielä sellaiset "tapit" jotka tulevat iskarin jousilautasessa oleviin reikiin.
Ainakin minulla jo muutaman kuukauden pysyneet aloillaan. Maksoivat alle parikymppiä pari.
Ja sanoi TISKILLÄ että on sitten vielä tuota mallia järeämmätkin versiot olemassa.
Löytyykö tuolta tolpista vakiona nämä?
-
Tuollainen, letku tai koko joustinkupin täyttävä kumimatto. Tai on joskus löytynyt...
-
teemu92 oletko vaihtanut iskarit? Minun volvolla oli myös outoa kolinaa.
-
teemu92 oletko vaihtanut iskarit? Minun volvolla oli myös outoa kolinaa.
iskareita en ole vaihtanut kun tuntuu että, hengissä olis vielä
-
Vaihdoin iskarit ja jonkun ajan kuluttua alkoi kuulua outoa ääntä. Käytin katsastuksessa ja läpi meni mutta katsastus mieskään ei sanonut mitään äänestä. Siis ei löytänyt vikaa mistä se olisi kuululut. Kerroin että vaihdoin iskarit vähän aikaa sitten että olisko niissä jotain vikaa koska se ääni kuuluu jostain sieltä. Katsastusmieskin ihmetteli ääntä. Katsastusmies soitti puhelun ja sai selville että vika oli juuri niissä iskareissa, eli vein ne pois ja ostin tilalle paremmat iskarit. Juuri niissä iskareissa on ollut vikoja. Eipä kuulu enää mitään ääniä *taavih-> Sen olen laittanut merkille että jos joutuu alustaan laittamaan uutta tavaraa, niin silloin ei kannata säästellä, halvat eivät kestä. Minulla ainakin on näin käynyt.
-
Löytyykö tuolta tolpista vakiona nämä?
Ei löydy ainakaan vanhemmista.
-
Saako tuonne pujotettua tuota puutarhaletkua ilman että irrottaa iskarin?
-
Saako tuonne pujotettua tuota puutarhaletkua ilman että irrottaa iskarin?
Eiköhän, jousenpuristimella voi vähän keventää.
-
Eiköhän, jousenpuristimella voi vähän keventää.
mä en onnistunu.. Tai sit oli niin paskat puristimet
-
mä en onnistunu.. Tai sit oli niin paskat puristimet
Mä en ole edes kokeillut, kunhan kopioin muiden vastauksia toisista keskusteluista. ;D
-
Järeä jousipuristin ei mahdu sinne, sanoisin että pitää ottaa tolppa irti.
-
Itellä autto aikanaan kun työnsi puutarhaletkua jousta pitkin niin pitkälle kun sai menemään.
-
Ite kun vaihdoi tilalle eibachi jouset ja niissä on jotkut suojamuovit päällä tms niin hilasin ne sinne jousen ja levyn väliin, eikä ole kuulunut mitään kolinaa...ainakaan vielä
-
Jousta pitää puristaa reilusti kasaan että se kevenee lautasesta. Eli ei oikein onnistu paikallaan. Helppohan tuo tolppa on irrottaa. Kolme mutteria ylhäältä ja kaksi pulttia alhaalta. Tolppa on kädessä alle 10min..
-
Heiluuko jarrusatula näppivoimin? Kaverilla oli vanhakoppaisessa väljät liukutapit ja siitä kanssa etsittiin väljää niveltä melko antaumuksella...
-
Mulla on just semmoset paskat rimpula puristimet ja yritin punoa niitä suunnasta jos toisesta jouseen. En onnistunu keventämään jousta ollenkaan. Puhaltelin paskat pois jousilautaselta ja tuönsin sitä letkunpätkää nin pitkälle jousen alle kun se menee. Meni korkeintaan 2 cm matkalle. Eipähän oo kolissu kuitenkaan sen jälkeen. Kai siellä oli sopivasti hiekkaa tai muita siirtolohkareita, jotka onnistuin siivoamaan pois.
-
Jousta pitää puristaa reilusti kasaan että se kevenee lautasesta. Eli ei oikein onnistu paikallaan. Helppohan tuo tolppa on irrottaa. Kolme mutteria ylhäältä ja kaksi pulttia alhaalta. Tolppa on kädessä alle 10min..
Mietin tuota, että eikö tolppa olisi helpompi pujotella pois, jos jättäisi laakerin sinne paikalleen ja irrottaisi vain iskarinpäästä ylimmän mutterin? Pysyisi ainakin yläpäästä samassa asennossa?
-
Mietin tuota, että eikö tolppa olisi helpompi pujotella pois, jos jättäisi laakerin sinne paikalleen ja irrottaisi vain iskarinpäästä ylimmän mutterin? Pysyisi ainakin yläpäästä samassa asennossa?
kyllä, iskarin yläpään mutteri vain auki.
-
Näistä menee vakaajan koriheloja etupäästä väljäksi todella harvoin.
Mulla kesti ne yläpään lautaset 7tkm, kunnes alkoi kolisemaan, olivat mallia Professional parts sweden (eli täyttä sontaa laadultaan)
Hain volvolta ne XC90 kumit, muita siellä ei vissiin enää myydäkkään, maksoivat alle 50e/kpl. Suosittelen hakemaan nuo osat volvolta, sitä tolppaa ei ihan huvikseen jaksa purkaa irti autosta muutaman kuukauden välein.
Olihan ne lautasetkin paskana. Eli tuolle kuralaatu-listalle voidaan lisätä myös Febi-Bilstein ja varmaan on niin, että näitä osia ei kannata tarvikkeena ostaa? Nämä kestivät siis alle 5000km.
Siniseltätiskiltä hain uudet. Tuplahinta, mutta elämä on..
Joo ja ei ole nykyään erikseen osanumeroa XC90 varten, kysyin asiasta.
-
Mietin tuota, että eikö tolppa olisi helpompi pujotella pois, jos jättäisi laakerin sinne paikalleen ja irrottaisi vain iskarinpäästä ylimmän mutterin? Pysyisi ainakin yläpäästä samassa asennossa?
Oikeastaan ihan sama kumminpäin tekee..
-
Oikeastaan ihan sama kumminpäin tekee..
ei ole. paljon helpompi laittaa yksi hyvin keskittyvä mutteri paikaleen verrattuna kolmeen jotke ei keskity mihinkään vaan joutuu koplaamaan alulle. tehtävissä molemmilla tavoilla, toinen on vain helpompi ;)
-
ei ole. paljon helpompi laittaa yksi hyvin keskittyvä mutteri paikaleen verrattuna kolmeen jotke ei keskity mihinkään vaan joutuu koplaamaan alulle. tehtävissä molemmilla tavoilla, toinen on vain helpompi ;)
Se vain, että jos tuo jousilautanen on kovin repale, kannattanee varmuuden vuoksi ottaa sen laakerin kanssa irti, ja puristaa jousi ennen ylimmän mutterin irroitusta.
Itsellä oli nyt kuskinpuolella kumi revennyt kunnolla ja ei sitä mutteria saanut pois, ennenkuin painoi jousen kasaan, joten pakko oli irroittaa laakerin kanssa.