Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jaro - 17.04.2015, 22:45:00

Otsikko: vikakoodi
Kirjoitti: Jaro - 17.04.2015, 22:45:00
elikkä kyseessä v70 D3 autom. vm-12,sytytti keltaisen moottorin häiriövalon ja vein biliaan josta auto ostettu koska autossa on bilian takuu,totesivat että egr läppä käynyt jumitilassa kerran ja egr venttilli vaihdettiin viime maanantaina ,nyt sytytti saman valon uudestaan kun ajelin mökiltä takaisin kotiapäin,ja auto kulkee mielestäni samallalailla kuin ennenkin.kattelin omalla vikakoodinlukijalla niin antoi P1407 koodia,en poistanut takuun takia.voiko olla esim dpf paineanturi tai joku muu syy kun valo syttyi taas,ja ekalla kerralla syttyi myös mökiltä palatessa eli maantie ajossa.voiko joku anturi seota esim. siitä kun alkaa dpf:n regenerointi?maanantaina taas yhteys biliaan,kiinnostais vaan tietää vähän jos jollain olisi antaa jotain vinkkiä mikä tuon voi aiheuttaa.niin , ja kilsat on 166 tkm.
Otsikko: Vs: vikakoodi
Kirjoitti: msa9101 - 17.04.2015, 23:27:40
Minulla XC70 D3 AWD 2011 sytytti moottorihäiriövalon ja vikakoodina oli hiukkassuodattimen 2. paineanturi. Anturi vaidettiin,mutta valo syttyi heti uudestaan. Toisen vaihdon jälkeen valo oli poissa noin viikon ja syttyi jälleen.
Tämän jälkeen auto meni Avain-Vaunulle autosähkömiehen tarkastukseen ja hän löysi heti vian paineantureille menevästä johtosarjasta,jonka pystyi kuulema helposti korjaamaan. Nyt autolla ajettu n 30tkm ja kaikki ok.
Otsikko: Vs: vikakoodi
Kirjoitti: volvotdi - 18.04.2015, 00:32:03
elikkä kyseessä v70 D3 autom. vm-12,sytytti keltaisen moottorin häiriövalon ja vein biliaan josta auto ostettu koska autossa on bilian takuu,totesivat että egr läppä käynyt jumitilassa kerran ja egr venttilli vaihdettiin viime maanantaina ,nyt sytytti saman valon uudestaan kun ajelin mökiltä takaisin kotiapäin,ja auto kulkee mielestäni samallalailla kuin ennenkin.kattelin omalla vikakoodinlukijalla niin antoi P1407 koodia,en poistanut takuun takia.voiko olla esim dpf paineanturi tai joku muu syy kun valo syttyi taas,ja ekalla kerralla syttyi myös mökiltä palatessa eli maantie ajossa.voiko joku anturi seota esim. siitä kun alkaa dpf:n regenerointi?maanantaina taas yhteys biliaan,kiinnostais vaan tietää vähän jos jollain olisi antaa jotain vinkkiä mikä tuon voi aiheuttaa.niin , ja kilsat on 166 tkm.

Noissa on ollut tuota vaivaa, että herjaa EGR:n jumia tai tukkeutumista, mutta syy löytyy DPF:n paine-eroanturista. Maf, EGR ja DPF:n paine-eroanturi "keskustelee" keskenään ja kun jokin menee pieleen niin tietyllä algoritmilla arvio vian olevan EGR:ssä. Luulisi merkkiliikkeen tietävän...
Otsikko: Vs: vikakoodi
Kirjoitti: Jaro - 18.04.2015, 22:25:01
kiitos vastauksista,eiköhän ne sinisellä luulis tietävän mistä alkaa seuraavaksi vikaa hakemaan.kertoilen aikanaan mikä oli.
Otsikko: Vs: vikakoodi
Kirjoitti: Jaro - 24.04.2015, 23:27:45
Nonniin,nyt sitten auto kävi biliassa ja oli imusarjan paineanturissa vika.TMAP muistaakseni luki diagnoosissa.Saas nähdä nyt sitten pysyykö moottorin häiriövalo pimeenä.
Otsikko: Vs: vikakoodi
Kirjoitti: JT_1990 - 03.10.2023, 13:07:59
Mulla S80 D3 vm. 2010/2011. Samaa vikavaloherjaa koodilla P1407 heittää täälläkin. EGR-venttiili putsattiin jo aiemmin. Nyt olis tarkoitus tutkia tuo DPF-paine-eroanturi - mistä kohtaa se löytyy? Onko se suht näkyvillä moottoritilassa vai DPF:n lähettyvillä? Liekö helppo vaihtaa itse, jos ei kovin syvällä autossa?
Otsikko: Vs: vikakoodi
Kirjoitti: Ryde85 - 07.10.2023, 17:55:18
Sama koodi täälläkin ja autona V70 2012 D3 (163hp).

Ei oo kulkuun vaikuttanut. Seuraillut jonkin aikaa ja näyttää tulevan maantieajossa. Ja tosiaan Vidalla tarkemmin tuo koodi on ecm-p14700 egr , ei virtausta.

Vida sanoo että ensin on korjattava vikakoodit ECM:n puolelta jos ne koskee turbojärjestelmää tai ilmamassamittaria.

Nyt oli tullut myös vikakoodi ecm-p004900 turboahdin/turbiinin ylinopeus, nämä viittaa turbon ohjauksen alipaineletkun irtoamiseen tai katkeamiseen, ahtopaineensäätimen vikaa  tai itse turboahtimen vaurioitumiseen.

Kesällä auton hankittuani huomasin että turbon ahtopaineensäädin jäi pärisemään kun moottorin sammutti. Otin säätimen irti, putsasit ja ääni hävisi. Nyt se ilmeisesti hajosi lopullisesti

Uusi säädin tilattu ja vaihdan sen maanantaina. Katsotaan uusiutuuko egr-koodi enää sen jälkeen.

Havaintona että auto tuntuu ylipirteältä risteyksistä lähtiessä. Kaasunvaste on jotenkin yliherkkä. Aivan pienellä polkimen asennolla liikkuu jo ripeästi. Tämähän voisi juuri kieliä ahtopaineensäätimen viasta, se ahtaa nyt liikaa. Ja liika ahtaminen sekoittaa myös sen egr-virtauksen laskennan.
Otsikko: Vs: vikakoodi
Kirjoitti: Ryde85 - 09.10.2023, 14:28:01
Ahtopaineensäädin vaihdettu. Vikakoodot nollattu, seuraillaan tilannetta.

Vidalla tehty säätimen testi vanhalla ja uudella säätimellä;
- Vanhalla kun pyydettiin 60% ohjausta (55-65% tavoite), ohjaus meni n.72%:iin, nollapyyntö toteutui. Tyhjäkäynnillä Vidan mukaan pitäisi turbon asennon olla yli 80%, vanhalla se oli 50%.
- Uudella säätimellä 60% pyynnillä 60% toteuma. Nollapyyntö ok. Tyhjäkäynnillä 52%.

Eli tuo tyhjäkäynninpyyntö ei toteudu uudella eikä vanhalla säätimellä. Mutta uudella säätimellä se nousee heti yli 80% kun vähänkin kierrokset nousee. Onko tämä nyt sitten vain turbon iän tuomaa laiskuutta vai karstaa vnt-siivissä.

Toisessa vastaavassa moottorissa tyhjäkäynnillä vastaavat arvot.

Kulkupuoli on edelleen pirteää, kaippa se tämmöinen on.
Otsikko: Vs: vikakoodi
Kirjoitti: V70volvomies - 17.06.2024, 20:57:36
Mun Volvo V70:ssä (D3, 163HP) antoi vastaavia vikakoodeja (p1407 egr ei virtausta) ja turbon ylinopeus (P004900). Kun vikakoodin nollas, pysyi moottorin häikkävalo hetken aina pois, kunnes syttyi uudelleen.

Käytin pienellä autokorjamolle, hän luki samat vikakoodit ja totesi, että joutuu EGR:n vaihtamaan.

Selvittelin vikaa suomen- ja englanninkielisiltä sivustoilta, katsoin aiheesta videoita ja soitin myös Volvon omaamskaanikolle. Mekaanikko meinasi, että epäilee vahvasti että vika olisi egr:ssä ja sanoi että niitä vaihdetaan noihin volvoihin tosi harvoin.

Päädyimme siihen lopputulokseen, että vaihdan Ahtopainetunnistimen / anturin, joka sijaitsee kuskin puolella alhaalla ennen välijäähdytintä.

Tilasin osan motonetistä osan (0 261 230 293, 42€) ja katsoin YouTubesta videon, että miten se vaihdetaan.

Vaihto meni jotenkin näin:
Umpio pois ja ilmansuodatinkotelolta klemmari + putki pois. Sit kääntää ilmansuodatinkoteloa moottorin päälle niin näkyy alhaalla vas etureunassa anturi. Pieni torx kanta ja 2-3 jatkovartta räikkään.

Kun ruuvi löysällä, magneetilla ruuvi pois ja sitten nostaa kädellä anturin pois. Liitin kannattaa irrottaa vasta kun sen saa lähemmäksi nostettua.

Uusi anturi paikoilleen, auton kasaus ja vikakoodien nollaus. Ei sytyttänyt enää kumpaakaan vikakoodia eikä myöskään moottorin vikavalo syty.

Näin säästyttiin lähes 1000€ rempalta, mitä pari pienempää autotaloa olisi heti alkanut tekemään.

Kiitos vielä VRCF ryhmästä ja täällä olevista keskusteluista!

(https://i.ibb.co/fnzPYDm/IMG20240601203752.jpg) (https://ibb.co/fnzPYDm)

(https://i.ibb.co/gjbWD2y/IMG20240601203743.jpg) (https://ibb.co/gjbWD2y)


(https://i.ibb.co/C6LTX34/IMG-20240430-WA0000.jpg) (https://ibb.co/C6LTX34)
Otsikko: Vs: vikakoodi
Kirjoitti: jak900 - 17.06.2024, 22:48:18
Se on kyllä surullista mitä nuo liikkeet on heti ehdottelemassa, melkein kun konehuoneesta koodi tulee niin ollaan vaihtamassa osat tuulilasista eteenpäin ja tähän vieläpä moni suostuu  :-\
Itsellä oma asiakaskunta kivasti levinnyt kun pelit tulee kuntoon oikeasti eikä arpomalla ja puolta autoa vaihtamalla. Monesti jo osia vaihtamatta esimerkiksi jonkin anturin piuhat korjaamalla eikä ensimmäiseksi tungeta uutta anturia selvittämättä onko se edes viallinen, monesti ei ole ja vika juontuu muusta syystä joka sekoittaa ja ylittää anturin raja-arvot.
Otsikko: Vs: vikakoodi
Kirjoitti: kopla - 10.07.2024, 10:04:40
Mun Volvo V70:ssä (D3, 163HP) antoi vastaavia vikakoodeja (p1407 egr ei virtausta) ja turbon ylinopeus (P004900). Kun vikakoodin nollas, pysyi moottorin häikkävalo hetken aina pois, kunnes syttyi uudelleen.

Käytin pienellä autokorjamolle, hän luki samat vikakoodit ja totesi, että joutuu EGR:n vaihtamaan.

Selvittelin vikaa suomen- ja englanninkielisiltä sivustoilta, katsoin aiheesta videoita ja soitin myös Volvon omaamskaanikolle. Mekaanikko meinasi, että epäilee vahvasti että vika olisi egr:ssä ja sanoi että niitä vaihdetaan noihin volvoihin tosi harvoin.

Päädyimme siihen lopputulokseen, että vaihdan Ahtopainetunnistimen / anturin, joka sijaitsee kuskin puolella alhaalla ennen välijäähdytintä.

Tilasin osan motonetistä osan (0 261 230 293, 42€) ja katsoin YouTubesta videon, että miten se vaihdetaan.

Vaihto meni jotenkin näin:
Umpio pois ja ilmansuodatinkotelolta klemmari + putki pois. Sit kääntää ilmansuodatinkoteloa moottorin päälle niin näkyy alhaalla vas etureunassa anturi. Pieni torx kanta ja 2-3 jatkovartta räikkään.

Kun ruuvi löysällä, magneetilla ruuvi pois ja sitten nostaa kädellä anturin pois. Liitin kannattaa irrottaa vasta kun sen saa lähemmäksi nostettua.

Uusi anturi paikoilleen, auton kasaus ja vikakoodien nollaus. Ei sytyttänyt enää kumpaakaan vikakoodia eikä myöskään moottorin vikavalo syty.

Näin säästyttiin lähes 1000€ rempalta, mitä pari pienempää autotaloa olisi heti alkanut tekemään.

Kiitos vielä VRCF ryhmästä ja täällä olevista keskusteluista!

(https://i.ibb.co/fnzPYDm/IMG20240601203752.jpg) (https://ibb.co/fnzPYDm)

(https://i.ibb.co/gjbWD2y/IMG20240601203743.jpg) (https://ibb.co/gjbWD2y)


(https://i.ibb.co/C6LTX34/IMG-20240430-WA0000.jpg) (https://ibb.co/C6LTX34)

Itsellä syttyi joku aika sitten moottorin vikavalo (V70 2014 D3 163hp) ja koodiksi antaa juuri P1407 ja kun sen nollaa syttyy hetken päästä uudestaan.

Voisin kokeilla samaa ahtopaineanturin vaihtoa jos vika sillä katoaisi, osa kun ei ole kallis.

Onko sinulla heittää Youtube videolinkkiä mistä katsoit miten tuo vaihdetaan ja missä tarkalleen ottaen anturi sijaitsee?
Otsikko: Vs: vikakoodi
Kirjoitti: Wollee - 04.09.2024, 19:36:06
Omassa myös syttyi vikavalo ja nollaamalla suostui pysymään poissa aina muutaman kymmenen kilometriä, ei pidempään kun tätä muutama päivä tuli testailtua ja ajettua vikakoodinlukija ovessa ja joskus paikallaankin.

Koodeilla antoi: ECM-P140700 (exhaust gas recirculation no flow detected. General failure information. No sub type information.) sekä koodi: ECM-P003A85 (turbocharger/supercharger boost control A position exceeded learning limit. Bus signal/message failures. Signal above allowable range.).

Näitä kun nollasi niin aina ensin tuli koodiksi ensin mainittu ja heti ei vikavalo syttynyt. Muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen syttyi vikavalo ja juurikin tällä koodilla.


Googleen vikakoodit ja toiveena oli että olisi juurikin tuo aiemmissa viesteissä kerrottu ahtopaineen anturi.
Anturin vaihdon jälkeen noin 3-4 viikkoa sitten ei ole koodeja tullut ja kilometrejä tähän mennessä reilu 3 tkm.
Voisin siis jo varovasti tuulettaa että taisi tulla kuntoon.

Suositus siis kokeilla summassa tuon anturin vaihtoa vaikka vikakoodit ei suoraan tuohon viittaa. Jokainen päättää itse noudattaako tätä mutta mielestäni hintaansa nähden kokeilemisen arvoinen ja onnistuu vaatimattomilla työkalulla monelta kotipihassakin.


Foorumi säästi taas euroja!
Otsikko: Vs: vikakoodi
Kirjoitti: jak900 - 04.09.2024, 20:59:23
Mukavia nuo testerit kun antavat koodin mitä sitten kookkeloida ja arvailla mitä tarkoittaa. Kunnon lukijalla koodit ulos, samalla löytyy selitykset, testi ohjeet, testaukset jne, tämä vidalla niin ei tarvitse arpoa niin paljoa  ::)
Otsikko: Vs: vikakoodi
Kirjoitti: Wollee - 05.09.2024, 19:44:43
Tuntuu vain samaa arpomista olevan ”kunnon lujiallakin”. Niillä mitä yleensä korjaamoilla tuntuu olevan käytössä.

VIDA varmaan onkin Volvoille ihan eri luokkaa kuin yleismalliset lukijat.

Mutta yleensä kalliimmaksi tulee antaa korjaamon arpoa kuin tehdä kokeiluja itse. Paras vaihtoehto olisi kun tietäisi korjaamot missä takuulla osataan. Mercedekseen vastaavia korjaamoita löytyy täältäkin päin mutta Volvolle en ole löytänyt, valitettavasti. :-\
Otsikko: Vs: vikakoodi
Kirjoitti: jak900 - 05.09.2024, 20:19:51
Vielä kun ne joka paikassa osaisivat tuota vidaakin käyttääkkin, itsellä tuo päivittäin jauhaa niin on kyllä jo kaikki valikot ja toiminnot käyty läpi moneen kertaan, pätevä laite. Kyllä oulun suunnallakin vidan omistajia / osaavia käyttäjiä löytyy. Facen volvo ryhmistä löytyvät.