Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: JoKu - 10.06.2011, 17:20:38
-
Terve vaan!
rekisteröinpä tänne, kun tuntuu saavan paremmin tietoa kuin muualta. Heti alkuun ajattelin typeriä kysellä.
Elikkäs.. B200E moottorilla varustetulla kaksatasesta meni talvella kanspahvi ja nyt vaihdon yhteydessä sipastiin 2mm pois ihan huvin ja harrastuksen vuoksi. kaiken lukemani perusteella ajotusten pitäisi osua likimain kohdalleen vakio hiluilla tai hampaan lyhyemmällä riesan hihnalla. No näinpä olen tehnytkin. Toki se säädettävä nokkapyörä olisi plussaa, mutta kaikki ajoitusmerkit sattuu kyllä aika lailla kohdilleen, mutta silti ontuu. Mikähän mulla keskivertokotipaja-asetajalla mahtaa nyt olla pielessä, kun ei kone ota käydäkseen? Tyhjänä ei oikeastaan ollenkaan mutta kierroksilla kylläkin. Tonnin kierroksilla alkaa poksumaan imupuolelta kun vähän lämpiää. Nyt tarpeeksi vempattuani tuon jakohihnan ja ajoitusmerkkien kyttäyksen jälkeen ajattelin kysyä viisaammilta apua.
Ja kaikki tiivisteet on vaihdettu ja paikat putsailtu.
-
Terve vaan!
rekisteröinpä tänne, kun tuntuu saavan paremmin tietoa kuin muualta. Heti alkuun ajattelin typeriä kysellä.
Elikkäs.. B200E moottorilla varustetulla kaksatasesta meni talvella kanspahvi ja nyt vaihdon yhteydessä sipastiin 2mm pois ihan huvin ja harrastuksen vuoksi. kaiken lukemani perusteella ajotusten pitäisi osua likimain kohdalleen vakio hiluilla tai hampaan lyhyemmällä riesan hihnalla. No näinpä olen tehnytkin. Toki se säädettävä nokkapyörä olisi plussaa, mutta kaikki ajoitusmerkit sattuu kyllä aika lailla kohdilleen, mutta silti ontuu. Mikähän mulla keskivertokotipaja-asetajalla mahtaa nyt olla pielessä, kun ei kone ota käydäkseen? Tyhjänä ei oikeastaan ollenkaan mutta kierroksilla kylläkin. Tonnin kierroksilla alkaa poksumaan imupuolelta kun vähän lämpiää. Nyt tarpeeksi vempattuani tuon jakohihnan ja ajoitusmerkkien kyttäyksen jälkeen ajattelin kysyä viisaammilta apua.
Ja kaikki tiivisteet on vaihdettu ja paikat putsailtu.
Onko kampiakselin ajoitus tarkistettu sen varsinaisen rullan merkistä ei siis siitä etummaisesta kiilahihnoja pyörittävästä pyörästä?
Nokka-akselin sokka on paikoillaan ja pultti kiinni?
Kampiakselin rullan "sokka" ei ole poikki?
Kun kampiakseli on nollakohdassa ykköspytyn nokat harittavat V:n kärjen osoittaessa mäntää?
Onko tulpanjohdot oikeassa järjestyksessä (1-3-4-2)?
-
Onko kampiakselin ajoitus tarkistettu sen varsinaisen rullan merkistä ei siis siitä etummaisesta kiilahihnoja pyörittävästä pyörästä?
Kun kampiakseli on nollakohdassa ykköspytyn nokat harittavat V:n kärjen osoittaessa mäntää?
Onko tulpanjohdot oikeassa järjestyksessä (1-3-4-2)?
"rullan merkki" on minun vehkeissä ollut aina siinä peltilevyssä, joka estää sen että hihna ei luistele pois.
-
"rullan merkki" on minun vehkeissä ollut aina siinä peltilevyssä, joka estää sen että hihna ei luistele pois.
Se ylempi jakopään etumuovi pois (varmaankin on jo irti) ja ajoituksen pitäisi näkyä taskulampulla. Tuollainen parin millin hahlo on omassa "luistonestopellissä", mutta tuo taitaa olla etummaisessa?
-
Joo etummaisessa.
Noissa kuvissa jako kohdallaan.
(http://img197.imageshack.us/img197/1446/img0450ks.jpg)
(http://img803.imageshack.us/img803/2546/img0451k.jpg)
-
Kyllä nää kaikki merkit on kohdillaan. Ja myöskin sen virranjakajan akselin pyörä merkkinsä kohdalla. En minä kyllä kampuralta muita merkkejä ole löytänytkään kuin sen pellissä olevan hahlon. Ja sokat on ehjiä. Tulpanjohdot on oikeassa järjestyksessä. Suuttimien letkut 1 ja 2 sylinterillä jossain vaiheessa mieitytti, mutta ne vanhat jäpäkät letkut ei kyllä paljon irrallaan lepattaneet. Ja eikös niiden letkut pumpulta mene periaatteessa samassa järjestyksessä kuin tulpan johdot?
-
Kyllä nää kaikki merkit on kohdillaan. Ja myöskin sen virranjakajan akselin pyörä merkkinsä kohdalla. En minä kyllä kampuralta muita merkkejä ole löytänytkään kuin sen pellissä olevan hahlon. Ja sokat on ehjiä. Tulpanjohdot on oikeassa järjestyksessä. Suuttimien letkut 1 ja 2 sylinterillä jossain vaiheessa mieitytti, mutta ne vanhat jäpäkät letkut ei kyllä paljon irrallaan lepattaneet. Ja eikös niiden letkut pumpulta mene periaatteessa samassa järjestyksessä kuin tulpan johdot?
K-Jetti on jatkuvasuihkutteinen. Ei merkitystä järjestyksellä.
-
K-Jetistä tulikin mieleen niiden tyyppivika: suuttimien O-renkaat tuppaavat mennä huonoiksi.
Vuotaako ilmaa suuttimien välistä? Helppo kokeilla kun otat esim bräkleeniä, auto käyntiin ja suihkutat sitä niitä kohti. Jos käynti muuttuu, niin ne vuotaa.
-
K-Jetistä tulikin mieleen niiden tyyppivika: suuttimien O-renkaat tuppaavat mennä huonoiksi.
Vuotaako ilmaa suuttimien välistä? Helppo kokeilla kun otat esim bräkleeniä, auto käyntiin ja suihkutat sitä niitä kohti. Jos käynti muuttuu, niin ne vuotaa.
Koko yläpään tiivistesarja tuli hommattua ja nää 0-renkaat on kyl vaihdettu vanhojen läpivuotavaksi todettujen tilalle. Mutta Kaikkein eniten ihmetyttää tuo poksuminen imupuolella. Eli voiko sytyttää niin aikaisessa vaiheessa että imuventtiili on vielä auki? Poksuminen on kyllä melko hajanaista jä vähän lämmenneenä. Tosin hieman siitä eteenpäin hyytyy koko moottori. Paljoa ei tosin ole vielä uskaltanut käytellä.
-
Ajoituslamppua kehiin. Mikä sytytys siinä on?
-
sulla on pystyjakaja lohkossa eikö?
onko se tarkistettu ? varmasti poksuu imupuolelle jos sytyttää jakajankannen nastojen välissä.
-
Ajoituslamppua kehiin. Mikä sytytys siinä on?
Ainiin... Sen unohdin kertoa että ajoituslappu näyttää sitä samaa 15° mikä siihen on säädetty reilu vuosi sitten
-
Vuotaako jostain muualta ilmaa? Bräkleeniä imusarjaa kohti.(ulkopuolelle)
-
Jos siitä on laskettu 2mm niin ajoitusmerkkien mukaan laitettuna on nokka hampaan myöhäisellä. Kokeile laittaa nokka hampaan aikaisemmalle. (omalla vastuulla) ;)
-
Jos siitä on laskettu 2mm niin ajoitusmerkkien mukaan laitettuna on nokka hampaan myöhäisellä. Kokeile laittaa nokka hampaan aikaisemmalle. (omalla vastuulla) ;)
Vai oliko tässä riesan hihna?
-
Ei kai se remmi merkkeihin vaikuta? Itsellä 2mm laskettu kansi, riesan hihna, v-nokka ja imu 0,25 edellä ykk. Säädettävän nokkapyörän tein teräketjuviilalla leventämällä nokkapyörän kiilauran.
-
Ei kai se remmi merkkeihin vaikuta? Itsellä 2mm laskettu kansi, riesan hihna, v-nokka ja imu 0,25 edellä ykk. Säädettävän nokkapyörän tein teräketjuviilalla leventämällä nokkapyörän kiilauran.
Ajatusvirhe. Totta puliset. :)
-
Jos siitä on laskettu 2mm niin ajoitusmerkkien mukaan laitettuna on nokka hampaan myöhäisellä. Kokeile laittaa nokka hampaan aikaisemmalle. (omalla vastuulla) ;)
Onko näin? Itse käsitin että nokkapyörä olisi hyvä olla säädettävissä juuri siksi että saa ajoitusmerkit juuri oikeille kohdille. Mutta jos väärässä olen, niin oikaiskaa ihmeessä ???
Käynti parani kyllä huomattavasti kun laittoi ne imusarjan mutterit kunnolla kiinni ;) Mutta ei tuo kyllä vieläkään mitenkään nätisti pyöri tonnin kierroksilla. Joten uskaltaisko kokeilla tuota hampaan aikaistamista?
-
Ei välttämättä käykään aivan yhtä siistiä tyhjäkäyntiä kun on enemmän puristuksia. Kokeile hieman lisätä sytytysennakkoa mutta varovasti ettei nakuta kierroksilla. Laskitko yhtään paljonko tuli puristussuhteeksi? Nokan aikaistaminen hampaalla on vähän siinä ja siinä, saattaa venttiilit napata mäntiin. Joskus olen testannut venttiilin ja männän välin painamalla paininkupista ventiiliä alas kunnes ottaa mäntään. Sitten olen mitannut liikkeen pituuden (tai ventiilivälyksen paininkupin ja nokan välistä jos on riittävästi rakotulkkeja). Mittauksia olen tehnyt puoli kammen kierrosta ykk:sta molempiin suuntiin kymmenen asteen välein. Millin välys ventiilin ja männän välissä pitäisi riittää, joskus on ollut puoli milliä ja ei ole tullut romua.
Köyhänmiehen säädettävä nokkapyörä:
- nokasta tappi pois
- kootaan jakopää merkkeihinsä mutta ei kiristetä nokan pulttia
- käännetään nokan hihnapyörää puolihammasta sivuun merkistä ja kiristetään nokan pultti, tarkkana ettei nokka pääse liikkumaan pulttia kiristäessä.
Nokan tappi ei ole välttämätön, hihnapyörä pysyy kyllä kiinni kun pultti on momentissaan, ja jos ei uskalla ajaa ilman tappia niin 6 millin poralla uusi reikä hihnapyörään ja nokkaan vastakkaiselle puolelle kuin alkuperäinen (konehuone käy kylläkin ahtaaksi kun sovittaa porakonetta nokkapyörän ja jäädyttimen väliin).
-
Jos siitä on laskettu 2mm niin ajoitusmerkkien mukaan laitettuna on nokka hampaan myöhäisellä. Kokeile laittaa nokka hampaan aikaisemmalle. (omalla vastuulla) ;)
Miksi se jako olisi pielessä, jos alaalla ja ylhäällä pyörät on ajotusmerkeissä?
Molemmat pyörät merkkiin, jos ei onnistu niin sitten täytyy säädettävällä pyörällä hakea kepin asento merkin mukaseks ja siitä kii, on aika lähellä.
-
No eikös se vaikuta kampuran ja nokan väliseen kulmaan kun kantta tuodaan vinokoneessa alaspäin? Näin äkkiseltään ajateltuna. Hyvin paljon mahdollista että olen väärässä.
-
No eikös se vaikuta kampuran ja nokan väliseen kulmaan kun kantta tuodaan vinokoneessa alaspäin? Näin äkkiseltään ajateltuna. Hyvin paljon mahdollista että olen väärässä.
Ne merkit kertoo sen. :P
-
No eikös se vaikuta kampuran ja nokan väliseen kulmaan kun kantta tuodaan vinokoneessa alaspäin? Näin äkkiseltään ajateltuna. Hyvin paljon mahdollista että olen väärässä.
Kai siitä kannesta otetaan lastua ihan suhtkoht suorassa? Hihnanpituus siinä menee pieleen, mutta en näe syytä, miksi se ajotusmerkki kannessa liikkuisi kanteen nähden, tai alakerran merkki alakertaan nähden?
-
No eikös se vaikuta kampuran ja nokan väliseen kulmaan kun kantta tuodaan vinokoneessa alaspäin? Näin äkkiseltään ajateltuna. Hyvin paljon mahdollista että olen väärässä.
Nyt vasta tajusin mitä tarkoitat. Mutta olisiko tässä 2mm kannen laskussa niin, että se vastaa yhtä hammasta.-> merkit käy kohilleen.
Voisi olla.
E: Ei ehkä kuitenkaan. Onhan se hammas leveämpi kun 2mm. :idiot2:
E2: Tästä voimme päätellä, että merkit eivät ole kohillaan.
-
En mä näistä mittään tiijä, mutta samoilla linjoilla järviin kanssa.
Jos kantta lasketaan, ei hihnan hammasjako ole enää se, että remmi ylettyisi kireältä puolelta merkkien ollessa kohdallaan sekä kammen, että nokan hampaisiin, ellei kannen laskun vaikutus ole sitten juuri hampaan verran.
Joko kammen tai nokan on pyörähdettävä sen verran, että hampaat osuu kohdalleen
Vastaavan siirtymän on tapahduttava sitten myös toisella nokalla, koska nokkien välinen jako ei täsmää remmiin, jos toinen nokka on pyörähtänyt..
-
Joo eli vedetään sen verran takas että kyllähän se remmi vaikuttaa merkkeihin jos nokkapyörä on kiintee. My bad.
-
Kiitoksia kaikille vastaajille! Volvo on taasen pitkästä aikaa ajossa ja ihan kivasti tuntuu menevän pinen remontin jälkeen. Jossain vaiheessa varmaan vielä koitettava nokan ajotusta hieman säädellä vaikkapa viilaamalla sitä sokan uraa, sillä alavääntö tunti olevan entiseen verrattuna hukassa. Teho on kyllä perstuntumalla EHKÄ hitusen parantunut :D
-
Hulluja pidät jännityksessä.. kerro mikä autto et alko käymään. saa ehkä joku toinenkin avun tästä :hello:
-
Hulluja pidät jännityksessä.. kerro mikä autto et alko käymään. saa ehkä joku toinenkin avun tästä :hello:
Imusarjan muttereiden kunnollinen kiristys :-[ Sen kyllä jo tuossa aikaisemminkin heitin. Mutta kunnollahan se ei käynyt vielä senkään jälkeen. Eilen keksin vaihtaa vielä polttoainesuodattimen, niin vot vot! Pieniä säätöjähän toki vielä vaaditaan, mutta kerron ne sitten kun olen ne saanut kokeiltua
-
millähän nokalla sais 230f:n temuamaan vähän paremmin ::) mielessä käynyt maurilla teettää hiottu.. säätöpyöriä jostain?
-
volvon oma nokka tai kg trimmin. kylmäilma venttiili hässäkkä putsari kotelosta pois ja raitista ilmaa putkella sisään. isompi katalysaattori ja turbon putki. sit jos fd boksin laittaa voi 6ooo rpm jälkeenkin tapahtua vielä jotain.
-
Muistaen että LH-jetti ei välttämättä tykkää uudesta nokasta ja tyhjäkäynti alkaa seilaamaan ::)
-
Muistaen että LH-jetti ei välttämättä tykkää uudesta nokasta ja tyhjäkäynti alkaa seilaamaan ::)
omaan on tehty nuo operaatiot ja nokka on vx3 volvon oma siis, eikä tapahtunu muutakun tuli lisää woimaa ;) päästötkin läpäisi ilman ongelmia.
-
Muistaen että LH-jetti ei välttämättä tykkää uudesta nokasta ja tyhjäkäynti alkaa seilaamaan ::)
Vastustan. LH 2.4 vakiolastuin, suuttimin ja bensanpainein sieti
puristuksen nostamisen 11:1, pakoventtiilin suurentamisen 36"->38",
kevyen kansityön ja r-seetit, sekä d-nokan jota oli aikaistettu 3 astetta.
Tyhjäkäynti pelas ihan hienosti, ja meni vielä päästöistä läpi huijaamatta, vm. 90 eli vähäpäästöinen.
Kaupunkitarinoita ettei LH muka toimis pikku viritysten kanssa.
-
Eli ne joilla on tyhjäkäynti mennyt pieleen nokan vaihdossa, lienee jotain muuta mennyt pieleen? ???
-
Eli ne joilla on tyhjäkäynti mennyt pieleen nokan vaihdossa, lienee jotain muuta mennyt pieleen? ???
Yks vaihtoehto on tosin kanssa, että tuo kannen työstö sattui justiinsa
saamaan sen balanssiin, eli se paikkas tilannetta samalla lisäten tehoja.
En tiedä, tämä on yksi arvelu. Jännä, en ollu kuullukkaa et muilla menny tyhjäkäynti pilalle.
-
joillakin on menny turbosta käynti vituralleen ku vaihtanu nokan t->vx3 tms, ite samoja svappeja kokeilleena olen kans todennu ettei aiheuta toimenpiteitä, eli pelaa. joskus kuulin että tyhjäkäyntipäästöt voi nousta jos oikeen rajun kepin laittaa.
-
millähän nokalla sais 230f:n temuamaan vähän paremmin ::) mielessä käynyt maurilla teettää hiottu.. säätöpyöriä jostain?
Kannatan Maurilta tilaamista. Et tarvitse säädettävää pyörää. Otat tapin pois. Säädät Maurin ohjeiden mukaan ja vedät pultin oikeaan momenttiin. On pysynyt kilpureissa ja pysyy muissakin ilman tappia.
-
jeps, en ole volvoa ikänä jakopäätä pitemmälle purkanu, tarvii varmaan "lashcapit" venttileitten jatkoksi kun mauri hipasee perusympyrästä siivun? mitenkä lie muutenkaan toimiivat noilla hydr. nostimilla :2funny: paljon lie ruttua noissa moottoreissa vakiona? sipasisko suoraan 2mm pois vai pitäisköhän ihan laskeskella..
volvon oma nokka tai kg trimmin. kylmäilma venttiili hässäkkä putsari kotelosta pois ja raitista ilmaa putkella sisään. isompi katalysaattori ja turbon putki. sit jos fd boksin laittaa voi 6ooo rpm jälkeenkin tapahtua vielä jotain.
katti lähtee kyllä kävelemään heti kunhan saa hakea pitkän leiman, kylmää ilmaa saa melkovarmasti koteloidun simotan takia.. mitä meinaat fd boksilla?? tyhjäkäynti ei ole ongelma sitä voi kutsua sen jälkeen ominaisuudeksi.. tuplakaasari vehkeitä ollut paljon ja eine aina ole sitä tyhjäkäyntiä käyneet kuin joku bemarin kasi..
-
jeps, en ole volvoa ikänä jakopäätä pitemmälle purkanu, tarvii varmaan "lashcapit" venttileitten jatkoksi kun mauri hipasee perusympyrästä siivun? mitenkä lie muutenkaan toimiivat noilla hydr. nostimilla :2funny: paljon lie ruttua noissa moottoreissa vakiona? sipasisko suoraan 2mm pois vai pitäisköhän ihan laskeskella..
b230f ei o toivon mukaan nähny edes painajaisia hydr.nostajista.
Siin on ihan palasäätö.
-
minä en tiedä sanokaa te..
-
perus palasäätö siellä on eikä mitään hydraulisia nostajia :)
-
mitä meinaat fd boksilla??
uudemmat 940 b230 on joko FD tai FB muistelisin FB olleen sen jossa paremmat kartat eikä FD :nohnoh
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2003.0
kannattaa tämäkin lukea. siellä syttyboksin modaus ja jotain juttua F FD FB lootista
ei tarvi pelkästään olla mun muistin varassa.
-
Kiitoksia kaikille vastaajille! Volvo on taasen pitkästä aikaa ajossa ja ihan kivasti tuntuu menevän pinen remontin jälkeen. Jossain vaiheessa varmaan vielä koitettava nokan ajotusta hieman säädellä vaikkapa viilaamalla sitä sokan uraa, sillä alavääntö tunti olevan entiseen verrattuna hukassa. Teho on kyllä perstuntumalla EHKÄ hitusen parantunut :D
Teitkö myöhemmin vielä nokan ajoituksen muutoksia ja parantuko alaväännöt? Olen itse ottamassa kannesta juuri tuon 2mm ja Sierran hihna valmiina. Vx3 nokka ja imukanavat kohdisteltu ja vingulla muodot jouhevoitettu. Tuntuuko tuo 2mm lasku persdynossa selvästi vai onko melkein kuin ei mitään eroa? Vaihdoin A-nokan vx3 nokkaan enkä huomannut oikeastaan mitään eroa. Pelkään, että kannen madalluksellakaan ei pahimmillaan selvää eroa.
-
Teitkö myöhemmin vielä nokan ajoituksen muutoksia ja parantuko alaväännöt? Olen itse ottamassa kannesta juuri tuon 2mm ja Sierran hihna valmiina. Vx3 nokka ja imukanavat kohdisteltu ja vingulla muodot jouhevoitettu. Tuntuuko tuo 2mm lasku persdynossa selvästi vai onko melkein kuin ei mitään eroa? Vaihdoin A-nokan vx3 nokkaan enkä huomannut oikeastaan mitään eroa. Pelkään, että kannen madalluksellakaan ei pahimmillaan selvää eroa.
Ollut viimeksi paikalla: 17.07.2011, 12:10:31, jotenka tuskin vastaa...