Elekma  Autoracing

Kannen laskun jälkeen ajotukset kohdilleen

• 44 Vastauksia
  • 20131 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa polar

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen laskun jälkeen ajotukset kohdilleen
« Vastaus #15 : 10.06.2011, 21:26:07 »
Ei kai se remmi merkkeihin vaikuta? Itsellä 2mm laskettu kansi, riesan hihna, v-nokka ja imu 0,25 edellä ykk. Säädettävän nokkapyörän tein teräketjuviilalla leventämällä nokkapyörän kiilauran.

Poissa järviin

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #16 : 10.06.2011, 21:32:45 »
Ei kai se remmi merkkeihin vaikuta? Itsellä 2mm laskettu kansi, riesan hihna, v-nokka ja imu 0,25 edellä ykk. Säädettävän nokkapyörän tein teräketjuviilalla leventämällä nokkapyörän kiilauran.
Ajatusvirhe. Totta puliset. :)

Poissa JoKu

• De Luxe
  • *
« Vastaus #17 : 13.06.2011, 17:04:22 »
Jos siitä on laskettu 2mm niin ajoitusmerkkien mukaan laitettuna on nokka hampaan myöhäisellä. Kokeile laittaa nokka hampaan aikaisemmalle. (omalla vastuulla)   ;)

Onko näin? Itse käsitin että nokkapyörä olisi hyvä olla säädettävissä juuri siksi että saa ajoitusmerkit juuri oikeille kohdille. Mutta jos väärässä olen, niin oikaiskaa ihmeessä ???

Käynti parani kyllä huomattavasti kun laittoi ne imusarjan mutterit kunnolla kiinni ;) Mutta ei tuo kyllä vieläkään mitenkään nätisti pyöri tonnin kierroksilla. Joten uskaltaisko kokeilla tuota hampaan aikaistamista?

Poissa estate

• Grand Luxe Touring
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
« Vastaus #18 : 13.06.2011, 20:00:09 »
Ei välttämättä käykään aivan yhtä siistiä tyhjäkäyntiä kun on enemmän puristuksia. Kokeile hieman lisätä sytytysennakkoa mutta varovasti ettei nakuta kierroksilla. Laskitko yhtään paljonko tuli puristussuhteeksi? Nokan aikaistaminen hampaalla on vähän siinä ja siinä, saattaa venttiilit napata mäntiin. Joskus olen testannut venttiilin ja männän välin painamalla paininkupista ventiiliä alas kunnes ottaa mäntään. Sitten olen mitannut liikkeen pituuden (tai ventiilivälyksen paininkupin ja nokan välistä jos on riittävästi rakotulkkeja). Mittauksia olen tehnyt puoli kammen kierrosta ykk:sta molempiin suuntiin kymmenen asteen välein. Millin välys ventiilin ja männän välissä pitäisi riittää, joskus on ollut puoli milliä ja ei ole tullut romua.

Köyhänmiehen säädettävä nokkapyörä:
  • nokasta tappi pois
  • kootaan jakopää merkkeihinsä mutta ei kiristetä nokan pulttia
  • käännetään nokan hihnapyörää puolihammasta sivuun merkistä ja kiristetään nokan pultti, tarkkana ettei nokka pääse liikkumaan pulttia kiristäessä.
Nokan tappi ei ole välttämätön, hihnapyörä pysyy kyllä kiinni kun pultti on momentissaan, ja jos ei uskalla ajaa ilman tappia niin 6 millin poralla uusi reikä hihnapyörään ja nokkaan vastakkaiselle puolelle kuin alkuperäinen (konehuone käy kylläkin ahtaaksi kun sovittaa porakonetta nokkapyörän ja jäädyttimen väliin).
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa TVS

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Kontinuerlich jetronic
« Vastaus #19 : 13.06.2011, 20:09:32 »
Jos siitä on laskettu 2mm niin ajoitusmerkkien mukaan laitettuna on nokka hampaan myöhäisellä. Kokeile laittaa nokka hampaan aikaisemmalle. (omalla vastuulla)   ;)
Miksi se jako olisi pielessä, jos alaalla ja ylhäällä pyörät on ajotusmerkeissä?

Molemmat pyörät merkkiin, jos ei onnistu niin sitten täytyy säädettävällä pyörällä hakea kepin asento merkin mukaseks ja siitä kii, on aika lähellä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa polar

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #20 : 13.06.2011, 21:30:05 »
No eikös se vaikuta kampuran ja nokan väliseen kulmaan kun kantta tuodaan vinokoneessa alaspäin? Näin äkkiseltään ajateltuna. Hyvin paljon mahdollista että olen väärässä.

Poissa järviin

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #21 : 13.06.2011, 21:34:45 »
No eikös se vaikuta kampuran ja nokan väliseen kulmaan kun kantta tuodaan vinokoneessa alaspäin? Näin äkkiseltään ajateltuna. Hyvin paljon mahdollista että olen väärässä.
Ne merkit kertoo sen. :P

Poissa TVS

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Kontinuerlich jetronic
« Vastaus #22 : 13.06.2011, 21:35:47 »
Kai siitä kannesta otetaan lastua ihan suhtkoht suorassa? Hihnanpituus siinä menee pieleen, mutta en näe syytä, miksi se ajotusmerkki kannessa liikkuisi kanteen nähden, tai alakerran merkki alakertaan nähden?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa järviin

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #23 : 13.06.2011, 21:42:22 »
Nyt vasta tajusin mitä tarkoitat. Mutta olisiko tässä 2mm kannen laskussa niin, että se vastaa yhtä hammasta.-> merkit käy kohilleen.
Voisi olla.

E: Ei ehkä kuitenkaan. Onhan se hammas leveämpi kun 2mm. :idiot2:
E2: Tästä voimme päätellä, että merkit eivät ole kohillaan.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2011, 21:47:42 kirjoittanut järviin »

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
« Vastaus #24 : 13.06.2011, 21:54:11 »
En mä näistä mittään tiijä, mutta samoilla linjoilla järviin kanssa.
Jos kantta lasketaan, ei hihnan hammasjako ole enää se, että remmi ylettyisi kireältä puolelta merkkien ollessa kohdallaan sekä kammen, että nokan hampaisiin, ellei kannen laskun vaikutus ole sitten juuri hampaan verran.
Joko kammen tai nokan on pyörähdettävä sen verran, että hampaat osuu kohdalleen

Vastaavan siirtymän on tapahduttava sitten myös toisella nokalla, koska nokkien välinen jako ei täsmää remmiin, jos toinen nokka on pyörähtänyt..

Poissa polar

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #25 : 13.06.2011, 23:55:27 »
Joo eli vedetään sen verran takas että kyllähän se remmi vaikuttaa merkkeihin jos nokkapyörä on kiintee. My bad.

Poissa JoKu

• De Luxe
  • *
« Vastaus #26 : 14.06.2011, 19:51:48 »
Kiitoksia kaikille vastaajille! Volvo on taasen pitkästä aikaa ajossa ja ihan kivasti tuntuu menevän pinen remontin jälkeen. Jossain vaiheessa varmaan vielä koitettava nokan ajotusta hieman säädellä vaikkapa viilaamalla sitä sokan uraa, sillä alavääntö tunti olevan entiseen verrattuna hukassa. Teho on kyllä perstuntumalla EHKÄ hitusen parantunut :D

The moose

• Vieras
« Vastaus #27 : 14.06.2011, 22:15:58 »
Hulluja pidät jännityksessä.. kerro mikä autto et alko käymään. saa ehkä joku toinenkin avun tästä  :hello:

Poissa JoKu

• De Luxe
  • *
« Vastaus #28 : 15.06.2011, 06:42:25 »
Hulluja pidät jännityksessä.. kerro mikä autto et alko käymään. saa ehkä joku toinenkin avun tästä  :hello:

Imusarjan muttereiden kunnollinen kiristys :-[ Sen kyllä jo tuossa aikaisemminkin heitin. Mutta kunnollahan se ei käynyt vielä senkään jälkeen. Eilen keksin vaihtaa vielä polttoainesuodattimen, niin vot vot! Pieniä säätöjähän toki vielä vaaditaan, mutta kerron ne sitten kun olen ne saanut kokeiltua

Poissa tikkku

• De Luxe
  • *
« Vastaus #29 : 16.08.2011, 17:19:07 »
millähän nokalla sais 230f:n temuamaan vähän paremmin ::) mielessä käynyt maurilla teettää hiottu.. säätöpyöriä jostain?
740 M50B25

Autoracing  KL-varaosat