Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: vesanpsn - 10.05.2015, 12:01:40

Otsikko: 850 T5-R Gul ja 940 Turbopakastin *s.2 juttua*
Kirjoitti: vesanpsn - 10.05.2015, 12:01:40
Kyseessä siis aito suomiauto T-gul jonka reilun kaksi vuotta sitten ostin ensimmäisen kerran ja nyt siis ostin sen toisen kerran  :idiot2:
Speksilista kopioitu toisaalta, samat setit tässä on nyttenkin

Moottori
B5234T5 Pienillä muutoksilla:
-TTRacing Stage4 lastu
-H-profiili kanget, ARP-pultit ja SPM "vahvat" laakerit
-S60 Japan pakosarja
-Kinugawa 16T ProTurbon billet hukkiksella (jousi vaihdettavissa)
-käännetty ahtoputkisto vanhemmasta
-3" ränni kahdella läpivirtaavalla Simonssilla
-Polyuretaanipusla ylätuennassa

Vaihteisto
M56

Väri
607 Cream Yellow

Rekisteröintipäivä
21.4.1995 (Volvo Auto AB VANTAA)

Kertomusta, Ensimmäinen volvoni ja silloin täysi heräteostos tietämättä yhtään mitään volvoista.

Ensimmäisen kerran ostin tämän hieman hätäillen ''Volvomekaanikolta'' ja viikkojen aikana siinä selvisi että korjauslista on todella pitkä. Silloin meni ahdin vaihtoon, samaten pakosarja joka oli halki, muovipussilinen puslia ja tukikumeja, pakoputki piti tehdä uusiksi kokonaan, öljyt ei pysyny sisällä, ahtopaine ongelmaa, jarrut oli ''huolletut''. Korjattavaa siis riitti yllinkyllin, ei tarvinnut viikonloppusin miettiä mitä tekisi. Nuo kaikki viat tuli siinä sitten pikkuhiljaa korjattua ja auto rupesi olemaan jo siedettävässä kunnossa.

Sitten yhdestä sun toisesta syystä vaihdoin tämän tuohon S40piin joka muovautui siniseksi. Siinä kun luovariin rupesin nimeä rustaamaan niin alkoi käsi tärisemään niin helvetisti ja siitä asti sitten olin tuota vaihtoa märehtinyt, jotenkin siinä kotimatkalla rupesi suunnattomasti korpeamaan. Tiiviisti seurasin että mitä tälle kuuluu uuden omistajan parissa, jotain tehtiin ja sitten koki kiertokankivaurion, sääliksi kävi. Tämän kävi sitten yksi kaiffari pelastamassa ja poisti tuon kiertokankivaurion ja samalla siivoskeli autoa sieltä täältä poistaen räpellyksiä joita en itse silloin poistanut. Heitin jo silloin ilmoille että jos siitä eroon pitää päästä niin minulle ilmoitus.

Laitoin sitten S40pin myyntiin tossa keväällä ja huomasin tämänkin olevan myynnissä. Sain kyllä omani myytyä pois sillä verukkeella että tilalle olisi tullut 'löytö' V70R mutta se meni puihin syystä ja toisesta. Kysäsin sitten silloiselta omistajalta vieläkö löytyisi niin vastaus oli että 10 minuuttia sitten meni kaupaksi ja tiesin kyllä mihin tämä meni. Heitin sitten ilmoille että myytkö mulle ja möihän se kun kantoi vain tarpeeksi rahaa vastineeksi.

Kun tämä tuli minulle niin autossa ei ollut enään mitään arvokkaita varusteita mitä sinne jätin, kumma juttu. Masentavan paljon tavaraa oli irronnut. Silloin autossa oli rykmentti hifiä ja erilaisia Hipo osia mitä olin osteskellut, kuitit oli kyllä mukana silti ostoksistani  ;D. Noh nyt olisi tarkotuksena hakea OEM kamat kasaan ja pitää näkyvät osat originellina.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150424_151951_zpsukggucqs.jpg)

Sellaseena se sitten kulkeutui minulle takaisin, titanit ja mankkavehkeet siinä jumpattiin irti kunnei päästy niistä sopuun. Titaneista tuli kyllä tarjous mutten heti niitä ottanut joukkoon. Luulin olevani hyvä tinkaamaan mutten vissiin ollut titanien verran hyvä, vastusti niin pahasti  :D Piti ne sitten erikseen vielä ostaa jälkeenpäin. Väärän sävyiset ne on omaan makuuni mutta sopii kyllä silti parhaiten tähän.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150424_161551_zps9bqfbsnm.jpg)

Heti pääsi vähän korjaamaankin (taas jeejee) muttei mitään suurta ollut vaikka niin luulin, eli Bypassin alipaine letku oli lentänyt mäelle ja vakiot ahtoputket oli kuin haulikolla ammutut.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/IMG-20150423-WA0001_zpsi22gmhm6.jpg)

DO88 auttoi tähän ahtoputki vaivaan, todella edukkaasti koko satsi silareita ja sopivuus vakioiden tilalle täys 10, ei lentänyt yhtään kirosanaa nuita pistäessä.

Bypassin letku siitä samalla kiine ja taas mentiin tukkaputkella. Vielä selvityksessä on sitten tuo alakierroksilla oleva ahtojen seilaaminen, puitu tätä jo monessa topikissa ja syyksi nyt epäilen hukkakellon esijännitystä. Proturbolta kävin hakemassa vaihtojousia jo tuohon kelloon niin niitä pääsee sitten tässä kokeilemaan. Toivottavasti tuo korjaantuu oikealla jousella.

Niin ja TO DO listaa, oi kyllä sitäkin riittää.
-Maalaus/korin restaurointi?
-Puskuriin sumarit ja keskiritilä ''louvre''
-Sähköpiiskan teurastus, pitää niin hävettävän suurta mekkalaa että ohikulkija kerran huomautti että autossani on jotain vikaa  ???
-Hukkakellon ihmettely
-Alkuperäisen radion ja vahvistimen metsästys
-soittimen aux modi
-ECC haistelioiden tarkastus
-Moottoritilan putsaus
-Pakoputken korjaus, Keskipönttö roikkuu ja ei mahdu olemaan auton alla ja yksi kannatinkumi ei täten mene hakaseensa.
-Pienenä ehkänä kytkimen vaihto.
-Takaluukkuun malli ja merkkilätkät kiinni
-Öljypumpun tiivistäminen uusiksi, tihkuttaa hieman

Nuo nyt tosta heti ekana tulee mieleen mitä voisi korjata. Toki pientä hipostelua tossa on aika paljon mutta tuossa nuo suurimmat.

Päivitellään tänne sitä mukaan kun jotain tehdään, näillä näkymin seisoo talven kun toinen projekti 240 valmistuu talveksi  :)

-Vesku

Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: Kalamies - 10.05.2015, 12:28:46
Helmi laitos! Pidähän hyvänä.  :hello:
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: JuHaU - 11.05.2015, 10:58:00
Ihan kivasti tässä oli vetoja. Hyvä, että sulla vanha suola janotti sen verran, että pääset "entisöimään" tämän.
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: vesanpsn - 14.05.2015, 19:03:13
Moni tätä on tietenkin kummastellut että minkä takia se nyt takaisin piti hommata, eikai siihen mitään selkeää syytä ole, ilmankaan ei pystynyt sitten olemaan  :)

Tuli tossa hyödynnettyä semmonen hieno mukana tullut mittarinteline 1Din aukkoon siksi aikaa kun keksin siihen orkkis/2din mankan jostain. Kuvaa ette saa mittarintelineestä kun on ruma kuin rullatuoli ja suoraansanottuna pilaa koko sisustan ilmeen  :D

Jotain puhetta on silti jo ollut orkkis mankasta mutta tarvisi sitten sen vahvarin ja johtosarjan siihen vielä, palkkakin perhana tulee vasta viikkojen päästä. Myös alkuperäinen huoltokirja kansio on tiedossa ja odotellaan malttaako tuon kimpaleen omistaja myydä sitä, sekin vain sen takia pitää saada että saan mielenrauhan sen osalta  :D

Vielä ei ole muuta saatu aikaiseksi kun kaikki muut kiireet painaa päälle, talvea kohden tämä saa sitten enempi huomiota  :)
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: Kalamies - 14.05.2015, 20:24:49
Tuli tossa hyödynnettyä semmonen hieno mukana tullut mittarinteline 1Din aukkoon siksi aikaa kun keksin siihen orkkis/2din mankan jostain. Kuvaa ette saa mittarintelineestä kun on ruma kuin rullatuoli ja suoraansanottuna pilaa koko sisustan ilmeen  :D
Tosi kuin vesi. Jotenkin siistin siitä ehkä sais jos paklais ruuvireiät pois ja vetäis tummanharmaan maalin.   ;D
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: vesanpsn - 18.05.2015, 19:40:18
Tosi kuin vesi. Jotenkin siistin siitä ehkä sais jos paklais ruuvireiät pois ja vetäis tummanharmaan maalin.   ;D
Kyllä muuten paklasin ja maalasin mutta lopputulos oli silti kuin kauhuelokuvasta  :D

Saa se teline siitä muutenkin väistyä jahka saan järjestettyä orkkis soittimen 'jostakin'. Tarve olisi periaatteessa sitten myös alkuperäselle vahvarille ja johtosarjalle.
Toki siihen mankan perään varmaan saisi jonkun korvaavankin vahvarin joka olisi ns. hiukan nykyaikasempi ja parempi mitä orkkis. Tarvinee käydä naapurin Hifikonexissa vatvomassa asiaa jahka saan ensin sen soittimen  :)
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: vesanpsn - 27.06.2015, 00:22:00
Mitäs tänne? Vähän ollut kiireita ja auto ei ole kummosella käytöllä ollut, 240 projekti on levällään ja töitäkin pitäisi tehdä. Ei tätä missään vaiheessa unohdettu silti ole, osien metsästelyä tämä on vain vähän ollut. Asiaan, eli tänään kusti toimitti vakio 16T ahtimen kellon sekä SC801 radion, kiitos -J  :). Kellon vaihdoin tässä ehtoolla ja kulku parani verraten aikasempaan. Elikkä ennen teki semmosta että ahdot nousi todella rajusti heti alhaalta johtuen suurehkosta esijännityksestä, sekä piti semmosta epämääräistä seilaamista. Toisinaan ahtoi 1,2bar ja toisinaan 1bar riippuen missä kohtaa survasi kaasun pohjaan.

Vanhalla billettikellolla oli ahdot pännätty esijännityksen avulla, liikerata tuossa kellossa on aikatavalla pitkä, ainakin 2cm, joten sekin on vissiin vaikuttanut käyttäytymiseen? Verrokkina vakiossa 16T kellossa liike jää noin 1cm kokoiseksi. Ei varmaankaan ole tommosta billet kelloa tarkotettu tämmäseen vakio viri koneesen missä on solenoidi käskemässä hukkista.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150626_205547_zpsqkqfhaqj.jpg)

Sinne siis kello sujahti. Onnistuu kyllä vaihtaminen ilman että siirtää romuja pois tieltä muttei siellä liiaksi tilaa ollut. Pari tuntia sai nypsyttää pultteja ja toivoa että ottaa jenkaan kiinni  :D Esijännitystä laitoin mahdollisimman vähän. Tossa kun on kinugawa ahdin niin siinä taitaa olla hieman eri etäisyydet kuin aidoissa mitsuissa, jotenka tangosta loppuu jenkat kesken ja väkisin jää esijännitystä ehkä hieman liikaa.

Testilenkillä sitten koettiin jonkinsortin onnistumista, enään ei nouse ahdot silleen ampumalla vaan nousee pehmeämmin. Piikkiä tarjoilee 1.5bar luokkaa jonka jälkeen säätöpiiri ihmettelee hetken ja laskee 1bar paremmalle puolelle ja siinä pysyttelee aika hyvin koko kierrosalueen. Myös tuo epämiellyttävä seilaaminen loppui uuden kellon myötä  :)

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150626_205422_zpstjd2q9ja.jpg)

Mankka pitäisi myös asentaa korvaamaan nuita kamaluuksia, ilman vahvaria nyt ensalkuun koska semmosta en löydä mistään (saa tarjota, johtosarjakin ois kiva)

Ensiviikolla ohjelmassa on tuo öljypumpun tiivistys. Marmoritiskiltä kävin tilaamassa O renkaan ja paperitiivisteen. Hävettäisi hirveästi jos oma auto suttaisi Ahvenistolla paikat  :( Samaan remonttiin olisi tarkoitus muokata taas vähän pakoputkea, pari läpivirtaavaa kävin jo hakemassa ja ne menee tuon massiivisen keskipöntön tilalle joka ei mahdu olemaan auton alla. Täriee hieman pohjaa vasten.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150613_165119_zpsdcwrfiwe.jpg)

Velimieskin kävi ärrä volvon hakemassa foorumilaiselta  :) Saabbia ja Subarua piti koittaa ennenkuin ymmärsi järkipuheita  :D

Näillä mennään, jatketaan harjoituksia ensiviikolla.
-Vesku
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: JuHaU - 27.06.2015, 10:22:59
Tuolla billettikellolla ahtojen seilaaminen oli vanhan imm kanssa todella jäätävää. Moottoritienopeuksissa auto vaappui todella ikävästi. Kohta kannattaa jo suosiolla vaihtaa alucooleri sinne keulille, että päädyt ei pullahda irti.

Onneksi nyt tuli se viimeinen syy tilkitä se kampuran öljyvuoto, että pääsee auton kanssa radalle.
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: vesanpsn - 30.06.2015, 21:05:14
Öljyvuotoa vatvottu tänäpä, haettu jopa kaikennäkösiä tiivisteitä, muttei nyt sitten näillä näkymin niitä oikeita.
(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/vuataa_zpsfzk6git3.jpg?t=1435600739)
Kuvassa hanttarin puolen koneen alakerta, öljyn kierron termari jne. Keltasen ympyrän sisällä näkyvä sauma kusee öljyä kun auto käy. Eikös tuo ole öljypohjan saumaa??? Homma tuntuisi helpottuvan ihan kummasti jos tuo oikeasti vuotaa vain öljypohjan välistä.
Osaako nopeasti joku vastata tuleeko tuohon saumaan liima vai joku muu tiiviste ?
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: Kalamies - 30.06.2015, 21:05:47
Liima. Oliko tarpeeksi nopeaa?  :D
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: vesanpsn - 30.06.2015, 21:47:15
Liima. Oliko tarpeeksi nopeaa?  :D
No millä tökötillä sie tuon öljypohjan liimasit  :)
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: Kisko - 01.07.2015, 00:39:40

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150613_165119_zpsdcwrfiwe.jpg)

Velimieskin kävi ärrä volvon hakemassa foorumilaiselta  :) Saabbia ja Subarua piti koittaa ennenkuin ymmärsi järkipuheita  :D

Näillä mennään, jatketaan harjoituksia ensiviikolla.
-Vesku
S*

R oli mulla 2011-14. Tuleeko läpändeerusta projektiosioon tai shouruumiin? :)
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: vesanpsn - 01.07.2015, 13:08:09
S*

R oli mulla 2011-14. Tuleeko läpändeerusta projektiosioon tai shouruumiin? :)
Juttua tulee sitten varmaan kun sodankäynniltä kerkeää  :D

Myös ylempänä kuvassa näkyvä moottorin alakiinnike on täysin luhistunut ja kone pääsee vatkaamaan edestakas. Tua nimenomanen kannake pitelee kyllä aika isoa kuormaa päällään. Tarvikkeena tuon ostin reilu 2 vuotta sitten ja jo nyt on täysin luhistunut ja kone käytännössä makaa apurunkoa vasten. Ihmettelinkin kun oma auto tärrää jotenkin verrattuna velimiehen autoon joka käy paljon smoothimmin. Eli tuokin kannake uusitaan ja orkkista tilalle.
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: 8-pätkä - 01.07.2015, 15:56:08
Hyvän näköinen auto ja asiallista rakentelua. O0

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150613_165119_zpsdcwrfiwe.jpg)

Velimieskin kävi ärrä volvon hakemassa foorumilaiselta  :) Saabbia ja Subarua piti koittaa ennenkuin ymmärsi järkipuheita  :D

Kas kas, täällähän on tuttuja laitteita... S*
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: Dmies - 01.07.2015, 20:00:11
No millä tökötillä sie tuon öljypohjan liimasit  :)
siniseltä saa kemiallista tiivisteainetta jos raskii ostaa 1161059-Volvo kemiallinen tiivisteaine 43€ tai sitten ite käytin tätä https://www.motonet.fi/fi/tuote/602306/Permatex-Ultra-Blue-RTV-tiivistesilikoni-80ml, kun liimasin venttiilikopan kiinni käyttöautoon. Tosi hyvää tavaraa, mutta pitää antaa kuivua 24h ilman neste kosketusta.   
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: vesanpsn - 02.07.2015, 20:27:37
siniseltä saa kemiallista tiivisteainetta jos raskii ostaa 1161059-Volvo kemiallinen tiivisteaine 43€ tai sitten ite käytin tätä https://www.motonet.fi/fi/tuote/602306/Permatex-Ultra-Blue-RTV-tiivistesilikoni-80ml, kun liimasin venttiilikopan kiinni käyttöautoon. Tosi hyvää tavaraa, mutta pitää antaa kuivua 24h ilman neste kosketusta.
Kiitän vinkistä  :)

Taas tuli vähän touhuttua. Aikani kuluksi hiljasena työpäivänä aprikoin saako tohon alkuperäseen SC801 AUX sisääntuloa. Kyllä kaikkea yatouria ja grommia löytyi mutta niiden hinnat kylmäsi kyllä aikatavalla.
Löytyi sitten artikkeleita aiheesta ''sc801 aux in hack'' ja vastaavia. Monella eri tapaa oli toteutettu tuo sisääntulo, mutta ohjeet oli epäselviä ja ratkasut kyseenalaisia näin sähköautomaatiomiehen näkökulmasta. Yksi kuvaton ohje löytyi jossa tuo sisääntulo tuotiin suoraan kasettisoittimen linjoihin. Tuumasta toimeen ja omaa rammaria teurastamaan.
(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150702_122604_zpswn3c3lnv.jpg)

Päälikannen alla oli tuommosta. Seuraavaksi nykäisin tuon päälläolevan kasettikelkan irti.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150702_114606_zpsajctepo1.jpg)

Kelkan alta löytyi tuommoinen johdinkortti, joka siis sijaitsi tossa suorakaiteen muotosessa reijässä. Pienellä venkuloinnilla sekin nousi sieltä irti.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150702_120648_zpsx6km8vyy.jpg)

Päätin siitä sitten pienen pätkän JAMAK automaatiokaapelia jossa on häiriösuojavaippa sekä johdinparisuoja, tolla kaapelilla ei ole häiriöistä tietoakaan joten ajattelin sen sopivan tähän kikkaan hyvin.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150702_121552_zpsyxkwzqnk.jpg)

Juotin kuumaksi ja johdot L, R ja GND nastoihin. Parisuoja tietenkin GND nastaan. Aika vähän tilaa siinä oli touhuta ja käsien vaimea tärinä ei auttanut yhtään  :D L ja GND ei ole yhessä vaikka vähän siltä näyttäisi, kyllä mittasin monta kertaa ja eristin vielä kunnolla  :)

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150702_122138_zps1dfiwhna.jpg)

Kortti koloseensa ja johto perästä pihalle.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150702_185453_zps8i7hzf8j.jpg)

Kaikki loput romut sisään, 3.5mm plugi vielä juottaen tohon JAMAKkiin ja tyhjennetty C kasetti pesään hämäämään rammaria ja awot! Ääntä lähtee ja saa liitettyä puhelimen tai MP3 soittimen ja kuunneltua sitten sitä itselleen mieluisinta  :) Plugi pää vielä vähän protoyyppi kun testasin vain, eli teen sen uusiksi, samalla tarvii kytkeä kajareita tohon mankkaan kun vain yksi kajari soi tällähetkellä. Näin helposti ja halvalla sai tuon linjan sisään, eikä äänenlaadussakaan ole huomattavissa mitään erroreita  :) Mainittakoon että sama kikka toimii ainakin SC800 soittimeen, muista en ole varma mutta samalla periaatteella ne menee, tuodaan vain linja sisään kasettisoittimen linjoihin.

Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: Tome- - 02.07.2015, 20:41:16
Kätevää, mäkin oon monta kötöstystä nähnyt mutta tää näyttää selkeesti parhaimmalta ja voi olla että tulee kopioitua ajatus jossain vaiheessa. :)
Kiitän vinkistä  :)

Taas tuli vähän touhuttua. Aikani kuluksi hiljasena työpäivänä aprikoin saako tohon alkuperäseen SC801 AUX sisääntuloa. Kyllä kaikkea yatouria ja grommia löytyi mutta niiden hinnat kylmäsi kyllä aikatavalla.
Löytyi sitten artikkeleita aiheesta ''sc801 aux in hack'' ja vastaavia. Monella eri tapaa oli toteutettu tuo sisääntulo, mutta ohjeet oli epäselviä ja ratkasut kyseenalaisia näin sähköautomaatiomiehen näkökulmasta. Yksi kuvaton ohje löytyi jossa tuo sisääntulo tuotiin suoraan kasettisoittimen linjoihin. Tuumasta toimeen ja omaa rammaria teurastamaan.
(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150702_122604_zpswn3c3lnv.jpg)

Päälikannen alla oli tuommosta. Seuraavaksi nykäisin tuon päälläolevan kasettikelkan irti.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150702_114606_zpsajctepo1.jpg)

Kelkan alta löytyi tuommoinen johdinkortti, joka siis sijaitsi tossa suorakaiteen muotosessa reijässä. Pienellä venkuloinnilla sekin nousi sieltä irti.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150702_120648_zpsx6km8vyy.jpg)

Päätin siitä sitten pienen pätkän JAMAK automaatiokaapelia jossa on häiriösuojavaippa sekä johdinparisuoja, tolla kaapelilla ei ole häiriöistä tietoakaan joten ajattelin sen sopivan tähän kikkaan hyvin.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150702_121552_zpsyxkwzqnk.jpg)

Juotin kuumaksi ja johdot L, R ja GND nastoihin. Parisuoja tietenkin GND nastaan. Aika vähän tilaa siinä oli touhuta ja käsien vaimea tärinä ei auttanut yhtään  :D L ja GND ei ole yhessä vaikka vähän siltä näyttäisi, kyllä mittasin monta kertaa ja eristin vielä kunnolla  :)

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150702_122138_zps1dfiwhna.jpg)

Kortti koloseensa ja johto perästä pihalle.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20150702_185453_zps8i7hzf8j.jpg)

Kaikki loput romut sisään, 3.5mm plugi vielä juottaen tohon JAMAKkiin ja tyhjennetty C kasetti pesään hämäämään rammaria ja awot! Ääntä lähtee ja saa liitettyä puhelimen tai MP3 soittimen ja kuunneltua sitten sitä itselleen mieluisinta  :) Plugi pää vielä vähän protoyyppi kun testasin vain, eli teen sen uusiksi, samalla tarvii kytkeä kajareita tohon mankkaan kun vain yksi kajari soi tällähetkellä. Näin helposti ja halvalla sai tuon linjan sisään, eikä äänenlaadussakaan ole huomattavissa mitään erroreita  :) Mainittakoon että sama kikka toimii ainakin SC800 soittimeen, muista en ole varma mutta samalla periaatteella ne menee, tuodaan vain linja sisään kasettisoittimen linjoihin.


Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: vesanpsn - 03.07.2015, 07:36:26
Juu tuolla tyyliin kun tekee niin tulee hyvä. Jos vaan juotin pysyy kädessä niin on 30min homma  :)
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: Kenonit - 03.07.2015, 09:16:13
Mulla saattas olla tota volvon liimaa just sen verran et saisi öljypohjan liimattua. Kulkeutuu huomenna ahvenistolle jos tarvetta  :pomo:
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: vesanpsn - 05.07.2015, 10:07:00
Ahvenistollakin tuli pyörittyä ja höpöteltyä, mukavaa säätä piti, naama paloi karrelle ja tuli ärrällä käytyä pari kierrosta radallakin possujunassa.
Tuo P**keleen ahtopaine ei nyt sitten millään tykkää toimia niinkuin pitäisi  :tickedoff:
Kotimatkalla huomasin että jos esimerkiksi kolmosella löi kaasun pohjaan noin 3000 kierroksesta, niin paine jäi vatkaamaan about 1.5bariin, mutta kun ihan alhaalta 1000 kierroksesta rupeaa vedättämään niin antaa piikin ja asettuu nätisti siihen 1bar kohtaan.
Voiko tuo säätösolenoidi olla jotenkin juntturassa kun tuntuu että nuo paineet säätyvät aivan satunnaisesti ja milloin mihinkin kohtaan?
Huomenna ainakin väkerrän uuden pään tohon kellon tankoon jotta saa ton esijännityksen pienemmälle, saattaa tuo temppuaminen siitäkin johtua.
Kuulin myös eilen radalla, että mekaaninen säädin saa ihmeitä aikaan. Eli jos rakennan tuon uuden pään ja saan esijännityksen lähes kokonaan pois, niin mekaanisella säätimellä saisin paineen juuri siihen kohtaa kun haluan? Tutkiminen jatkuu...
Persiistä ajella vaan kun pitää napittaa painemittaria joka kerta kun polkasee.
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: Kalamies - 05.07.2015, 11:42:56
Mekaaninen säädin sinne ja jätät siihen orkkikseen vaan letkulenkin. Toimii kuin ajatus ja ei tarjoa vikakoodia.
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: JuHaU - 05.07.2015, 15:38:14
Mekaaninen säädin sinne ja jätät siihen orkkikseen vaan letkulenkin. Toimii kuin ajatus ja ei tarjoa vikakoodia.

Tai sitten niin kuin mullakin on, että se mekaaninen siihen säätimen ja kellon väliseen letkuun.

Toimii kuin unelma.

Antaa piikin mutta sen jälkeen asettuu säädettyyn lukemaan, eikä humppaa lainkaan.
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: vesanpsn - 07.07.2015, 14:56:28
Kiitän vinkeistä. Vähän muokkasin tota tangon päässä olevaa ruuvvia, eli jatkoin hökötystä latikan pätkällä ja porasin toisen reijän siihen jatkoon. Nyt saa paremmin säädettyä esijännän. Tällä hetkellä auto toimii niin että ei piikittele lähes yhtään mutta maksimi paine jää 0,9bar tienoille.
Eli nyt jos laittaisin mekaanisen säätimen vielä sinne hämmentämään tulos voisi olla juuri se jämpti ja toivottu 1.2bar ilman kohtuutonta piikittelyä?
Minkä tyylistä mekaanista säädintä kannattaisi hakea, vai onko niillä edes eroja? En ole koommin tutkinut mutta kuullut olen kuulajousista sekä bleedereistä.
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: JuHaU - 07.07.2015, 17:00:20
Kuulajousi ehdottomasti, niin nopeuttaa ahtojen nousua.
Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery
Kirjoitti: vesanpsn - 25.03.2016, 13:04:38
Päivitetääs vähä tätäkin vaihteeksi. Pitkä ja kylmä talvi oli ja meni, ärrä kuljetti koko tuon episodin ja lähti jopa käymääkin joka kerta kun tarvitti. Nyt kun kesä lähenee ja osimoilleen näyttäs siltä että tämän kanssa ruvetaan vähän harrastelemaan niin päivitellään tänne taas sitä mukaa kun tulee ideoita ja toteutuksia  :)

Talvella toki sattui ja tapahtui muttei hirveesti, edestä apukuskin vetoakseli pärähti yllättäen tuusan paskaksi ja ohjaustehostaja rupesi vaahdottamaan ainetta vielä toistaiseksi tuntemattomasta syystä. Epäilen tuohon että imee ilmaa jostain sisäänsä, tehostaa kuukauden hyvin ja sitten pikkuhiljaa kuolee. Pakoputki on alkanut kalisemaan pitkin pohjaa ja sille olisi tarkoitus tehdä vähän muokkauksia, tuo 240 takavaimennin kun siellä ei mahdu oikein järkevästi olemaan.

Alla talven paskat siivottuna ja auto muutenkin puunattuna. Maalipinta huononi entisestään kunnei ollut vaihtoehto autoa talveksi, muutenkin niin rujo pinta että melkeimpä ylimaalaus olisi suunnitelmissa kesän mittaan.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/taumlauml%202_zpsbxrsnhws.jpg)

Harrastelin myös vähän KL Racingin 3 osaisella mittarintelineellä, oli aika modelpassade kun ei tarvinnut kiinnitysruuvvejakaan kun pännäsi niin nätisti paikallensa.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/taumlauml%203_zpss6qfimf6.jpg)

PLX gen4 laajakaista, 'hieno' ahtopainemittari ja öljynpaine. Anturointi ja sähköistys jäi vähän vaiheeseen kunnen löytänyt siihen hätään fiksua sähkön jakorasiaa, mutta nuokin kytkeytyy tossa pyhien jälkeen. Ahtopainemittariksi olen metsästellyt saman tyylistä kuin tuo öljynpaine muttei tahdo löytyä. Toki sitäkin tutkailin jos noihin saisi vaihdettua mittarintaustoja, mutta nuo reunarenkaat pitäisi hajottaa sitä varten näemmä.

Myös syyläri joutaa vaihtolistalle kun lauhduttajan päästä kiehuu aineet pihalle. Samaan syssyyn ajattelin asentaa alkuperäiset lauhdutinletkut paikalleen ja näinollen lauhduttajan takaisin peliin, nykyinen letkuviritys kun ei oikein ole fiksu.

Ahtopaineen kanssa on edelleen vähän arpomista, yläkierroksilla paine tippuu pikkuhiljaa. Sitä varten testiksi ostin jäykemmän jousen Bypass kalvoa vasten ja sekin pitäisi heittää kiinni vielä. Jollei sillä parane niin jäykempi kello pitäisi jostain hommata. Tapahtuu niin että jos vedättää ihan alhaalta esim 3. vaihteella niin ahtaa kivasti 1.2 ja tippuu pikkasen, mutta kun siitä vaihtaa vaihdetta isommalle ja jatkaa kiihdytystä, niin paine jää jo alle 1 ja jatkaa siitä tippumistaan.

Ja sitten saa myös tarjota lampunpesimien suteja, lauhduttajan letkuja sekä rattia tuon rähjäsen tilalle.

Otsikko: Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
Kirjoitti: anssi68 - 25.03.2016, 13:55:56
VDO:lta pitäisi löytyä suhteellisen saman näköistä mittaria..

Omaani laitoin tästä sarjasta:

http://www.vdo-instruments.com/instruments/by-series/cockpit-international.html
Otsikko: Vs: 850 T5-R ja 940 Turbo
Kirjoitti: vesanpsn - 01.05.2017, 20:48:03
''Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.''
Onko siitä niin kauan  :idiot2: . Paljon on kumminkin tapahtunut harrastusmielessä. Yksi Hondan kusiainenkin piti hommata niin joutu jo kahta autoa ja pyörääkin jumppaamaan samaan aikaan ja kun kaikki tämä yhdistetään koulunkäyntiin ja töihin niin tiukkaa tekee toisinaan.

Ärrä kyllä vielä löytyy, mutta ohjaustehostin on sanonut itsensä viimetalvena irti joten on vähän jäänyt seisomaan tuossa kevään korvalla. Välissä oli 740 tuurausauto kaupassa käyntiä varten. Sitä seiskaa ei kauaa tullut ajettua kun meni myyntiin ja tilalle tuli 940 farmari.

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20170319_101613_zpsbzqzukzd.jpg)

Ärrästä kilpi sisällä kun jollekin kaverille tuli tarve varastaa vanhat kilvet ja rikkoa samalla tuo kilventausta. Tällä hetkellä nököttää tossa tallinkulmalla ja minä etsiskelen motivaatiota ruveta vaihtamaan tuota ohjausvaihdetta. Vuotaa kuskin puolelta parissa päivässä kaiken öljyn ulos. Takaripustuksen helatkin pitäisi vaihtaa jos leimalle mielii, mutta menee varmaan sitten kesän mittaan vähän suurempaan remonttiin. Myös tuulilasin yläreunasta jostakin kastelee sisätilaa, ei pahasti mutta kovalla sateella tuli pari tippaa lattiamatolle.

Talvella kumminkin sai uuden vetarin nivelen hantinpuolelle vanhan hajottua. Sitten vaihtui syyläri ja samalla teetin uudet öljyjäähyn putket hytikkaliikkeessä. Syylärin asennuksen yhteydessä kokosin öljyjäähyn uusiksi uusilla O renkailla. Oikeastaan sitten vaan öljyjä vaihdeltu ja kovaa ajoa.

Auto siis muuten ihan iskussa ja kone pelaa hienosti. Jäänyt nyt vaan hiukan vähälle huomiolle kun ei ole järkevää tilaa jumpata tuota ohjaustankoa irti. Jos koko kelkka lähtee edestä niin sitten menee varmaan koppakin maalauskammion kautta ja laitetaan entiseen loistoonsa. Myyntikin kävi mielessä, mutta totesin että ei tuosta niin paljoa saisi että korvaisi tätä jonkinnäköstä tunnearvoa. Olen tuon kumminkin kaksi kertaa ostanut. Kaiketi se aika tulee vielä kun pistän tuon siihen ''näyttely'' kuosiin.

Sitten ysiin, eli tuo tuli hankittua kakkosautoksi, tai ykkösautoksi nyt tällä hetkellä. Vm 97 muttei classic, ajomäärä 302tkm, täydellinen Hkirja ja muuta mukavaa. Hiukan tuotakin on paranneltu minun toimesta, eli pienen ajan sisään autoon meni seuraavaa.

-Jakoremmi jumppa, samalla tiivisteitä sinnetänne.
-Stonin (Dirkin) lastut
-Pari rikkaa hukkakellon väliin
-Harmaat puolnahat kun sopivasti Porista löytyi
-Lähes priimat Hydrat
-Lampunpesimet poistettu

Tulossa vielä
-Orkkis jarruvalollinen spoikka, tai koko luukku jossa tuo spoikka on kiinni tällähetkellä.
-Rypyttömät ovipahvit pitäisi löytää
-A nokka?
-Uudet kalvot takalaseihin, vanhat kun on vähän rullalla
-Ehkä kirkasta vilkkua

Pari kuvaa vielä

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20170422_153601_zpsziiuygm3.jpg)

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20170428_200519_zpsp5uds3mj.jpg)

(http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/Veskunjuttuja/20170407_130307_zpsfq1zcuqs.jpg)

Jatketaan tarinointia kun jotain oleellista tapahtuu. Koko ajan on harrastettu mutta vähän huonolla tempolla. Katsotaan mitä kesä tuo tullessaan  :)
-Vesku
Otsikko: Vs: 850 T5-R Gul ja 940 Turbopakastin *s.2 juttua*
Kirjoitti: vesanpsn - 07.09.2017, 15:59:50
Hiukan on taas harrastettu. Ysi sai A-nokan ja vakionopeudensäätimen kokonaisuudessaan, tästä kiitos Jogiin:lle.
Oikeastaan vain öljyjä vaihdeltu ja ajettu. Ärrä nyt sen sijaan ei ole pihasta vielä liikkunut motivaation puutteessa. Sain kuitenkin aikaiseksi pestä tuon.

(https://s19.postimg.org/t03vz8jtt/20170907_145158.jpg)

Kolmeen kertaan pesin liuottimella ja kerran vielä tavallisella shampoolla. Jäteveden määrä ei vaan tuntunut vähentyvät, eli joka rakoon on pakkautunut ties mitä paskaa. Tuli siitä nyt ''puhdas'' kuitenkin. Samalla kun siinä päästelin miljoona kuutiota vettä päälle niin kattolistojen mustat maali lähti käpälämäkeen joten uudet pitäisi saada tai ainakin maalata vanhat.

Sitten kun ikinä en ole konehuoneen pesusta oikein perustanut niin kumminkin koitin ysiin moista.

(https://s19.postimg.org/dz1lhz143/20170905_141201.jpg)

Tästä lähdettiin.

(https://s19.postimg.org/3np8pb9er/20170905_162559.jpg)

Tähän päädyttiin. On se ihan miellyttävän näkönen kone kun on puhdas. Tuotti tuo peseminen vähän harmiakin, eli jakaja oli pesun jälkeen täynnä vettä niin se piti purkaa ja puhaltaa kuivaksi. Muuten vältyttiin ongelmilta.

E: pitääpi varmaan päivitellä vanhatkin kuvat näkyville jahka saan ne siirrettyä tuolta bucketista pois.