Samppasport  Futurez

850 T5-R Gul ja 940 Turbopakastin *s.2 juttua*

  • 27 Vastauksia
  • 13401 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
850 T5-R Gul ja 940 Turbopakastin *s.2 juttua*
« : 10.05.2015, 12:01:40 »
Kyseessä siis aito suomiauto T-gul jonka reilun kaksi vuotta sitten ostin ensimmäisen kerran ja nyt siis ostin sen toisen kerran  :idiot2:
Speksilista kopioitu toisaalta, samat setit tässä on nyttenkin

Moottori
B5234T5 Pienillä muutoksilla:
-TTRacing Stage4 lastu
-H-profiili kanget, ARP-pultit ja SPM "vahvat" laakerit
-S60 Japan pakosarja
-Kinugawa 16T ProTurbon billet hukkiksella (jousi vaihdettavissa)
-käännetty ahtoputkisto vanhemmasta
-3" ränni kahdella läpivirtaavalla Simonssilla
-Polyuretaanipusla ylätuennassa

Vaihteisto
M56

Väri
607 Cream Yellow

Rekisteröintipäivä
21.4.1995 (Volvo Auto AB VANTAA)

Kertomusta, Ensimmäinen volvoni ja silloin täysi heräteostos tietämättä yhtään mitään volvoista.

Ensimmäisen kerran ostin tämän hieman hätäillen ''Volvomekaanikolta'' ja viikkojen aikana siinä selvisi että korjauslista on todella pitkä. Silloin meni ahdin vaihtoon, samaten pakosarja joka oli halki, muovipussilinen puslia ja tukikumeja, pakoputki piti tehdä uusiksi kokonaan, öljyt ei pysyny sisällä, ahtopaine ongelmaa, jarrut oli ''huolletut''. Korjattavaa siis riitti yllinkyllin, ei tarvinnut viikonloppusin miettiä mitä tekisi. Nuo kaikki viat tuli siinä sitten pikkuhiljaa korjattua ja auto rupesi olemaan jo siedettävässä kunnossa.

Sitten yhdestä sun toisesta syystä vaihdoin tämän tuohon S40piin joka muovautui siniseksi. Siinä kun luovariin rupesin nimeä rustaamaan niin alkoi käsi tärisemään niin helvetisti ja siitä asti sitten olin tuota vaihtoa märehtinyt, jotenkin siinä kotimatkalla rupesi suunnattomasti korpeamaan. Tiiviisti seurasin että mitä tälle kuuluu uuden omistajan parissa, jotain tehtiin ja sitten koki kiertokankivaurion, sääliksi kävi. Tämän kävi sitten yksi kaiffari pelastamassa ja poisti tuon kiertokankivaurion ja samalla siivoskeli autoa sieltä täältä poistaen räpellyksiä joita en itse silloin poistanut. Heitin jo silloin ilmoille että jos siitä eroon pitää päästä niin minulle ilmoitus.

Laitoin sitten S40pin myyntiin tossa keväällä ja huomasin tämänkin olevan myynnissä. Sain kyllä omani myytyä pois sillä verukkeella että tilalle olisi tullut 'löytö' V70R mutta se meni puihin syystä ja toisesta. Kysäsin sitten silloiselta omistajalta vieläkö löytyisi niin vastaus oli että 10 minuuttia sitten meni kaupaksi ja tiesin kyllä mihin tämä meni. Heitin sitten ilmoille että myytkö mulle ja möihän se kun kantoi vain tarpeeksi rahaa vastineeksi.

Kun tämä tuli minulle niin autossa ei ollut enään mitään arvokkaita varusteita mitä sinne jätin, kumma juttu. Masentavan paljon tavaraa oli irronnut. Silloin autossa oli rykmentti hifiä ja erilaisia Hipo osia mitä olin osteskellut, kuitit oli kyllä mukana silti ostoksistani  ;D. Noh nyt olisi tarkotuksena hakea OEM kamat kasaan ja pitää näkyvät osat originellina.



Sellaseena se sitten kulkeutui minulle takaisin, titanit ja mankkavehkeet siinä jumpattiin irti kunnei päästy niistä sopuun. Titaneista tuli kyllä tarjous mutten heti niitä ottanut joukkoon. Luulin olevani hyvä tinkaamaan mutten vissiin ollut titanien verran hyvä, vastusti niin pahasti  :D Piti ne sitten erikseen vielä ostaa jälkeenpäin. Väärän sävyiset ne on omaan makuuni mutta sopii kyllä silti parhaiten tähän.



Heti pääsi vähän korjaamaankin (taas jeejee) muttei mitään suurta ollut vaikka niin luulin, eli Bypassin alipaine letku oli lentänyt mäelle ja vakiot ahtoputket oli kuin haulikolla ammutut.



DO88 auttoi tähän ahtoputki vaivaan, todella edukkaasti koko satsi silareita ja sopivuus vakioiden tilalle täys 10, ei lentänyt yhtään kirosanaa nuita pistäessä.

Bypassin letku siitä samalla kiine ja taas mentiin tukkaputkella. Vielä selvityksessä on sitten tuo alakierroksilla oleva ahtojen seilaaminen, puitu tätä jo monessa topikissa ja syyksi nyt epäilen hukkakellon esijännitystä. Proturbolta kävin hakemassa vaihtojousia jo tuohon kelloon niin niitä pääsee sitten tässä kokeilemaan. Toivottavasti tuo korjaantuu oikealla jousella.

Niin ja TO DO listaa, oi kyllä sitäkin riittää.
-Maalaus/korin restaurointi?
-Puskuriin sumarit ja keskiritilä ''louvre''
-Sähköpiiskan teurastus, pitää niin hävettävän suurta mekkalaa että ohikulkija kerran huomautti että autossani on jotain vikaa  ???
-Hukkakellon ihmettely
-Alkuperäisen radion ja vahvistimen metsästys
-soittimen aux modi
-ECC haistelioiden tarkastus
-Moottoritilan putsaus
-Pakoputken korjaus, Keskipönttö roikkuu ja ei mahdu olemaan auton alla ja yksi kannatinkumi ei täten mene hakaseensa.
-Pienenä ehkänä kytkimen vaihto.
-Takaluukkuun malli ja merkkilätkät kiinni
-Öljypumpun tiivistäminen uusiksi, tihkuttaa hieman

Nuo nyt tosta heti ekana tulee mieleen mitä voisi korjata. Toki pientä hipostelua tossa on aika paljon mutta tuossa nuo suurimmat.

Päivitellään tänne sitä mukaan kun jotain tehdään, näillä näkymin seisoo talven kun toinen projekti 240 valmistuu talveksi  :)

-Vesku

« Viimeksi muokattu: 01.05.2017, 20:49:00 kirjoittanut vesanpsn »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #1 : 10.05.2015, 12:28:46 »
Helmi laitos! Pidähän hyvänä.  :hello:

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #2 : 11.05.2015, 10:58:00 »
Ihan kivasti tässä oli vetoja. Hyvä, että sulla vanha suola janotti sen verran, että pääset "entisöimään" tämän.

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #3 : 14.05.2015, 19:03:13 »
Moni tätä on tietenkin kummastellut että minkä takia se nyt takaisin piti hommata, eikai siihen mitään selkeää syytä ole, ilmankaan ei pystynyt sitten olemaan  :)

Tuli tossa hyödynnettyä semmonen hieno mukana tullut mittarinteline 1Din aukkoon siksi aikaa kun keksin siihen orkkis/2din mankan jostain. Kuvaa ette saa mittarintelineestä kun on ruma kuin rullatuoli ja suoraansanottuna pilaa koko sisustan ilmeen  :D

Jotain puhetta on silti jo ollut orkkis mankasta mutta tarvisi sitten sen vahvarin ja johtosarjan siihen vielä, palkkakin perhana tulee vasta viikkojen päästä. Myös alkuperäinen huoltokirja kansio on tiedossa ja odotellaan malttaako tuon kimpaleen omistaja myydä sitä, sekin vain sen takia pitää saada että saan mielenrauhan sen osalta  :D

Vielä ei ole muuta saatu aikaiseksi kun kaikki muut kiireet painaa päälle, talvea kohden tämä saa sitten enempi huomiota  :)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #4 : 14.05.2015, 20:24:49 »
Tuli tossa hyödynnettyä semmonen hieno mukana tullut mittarinteline 1Din aukkoon siksi aikaa kun keksin siihen orkkis/2din mankan jostain. Kuvaa ette saa mittarintelineestä kun on ruma kuin rullatuoli ja suoraansanottuna pilaa koko sisustan ilmeen  :D
Tosi kuin vesi. Jotenkin siistin siitä ehkä sais jos paklais ruuvireiät pois ja vetäis tummanharmaan maalin.   ;D

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #5 : 18.05.2015, 19:40:18 »
Tosi kuin vesi. Jotenkin siistin siitä ehkä sais jos paklais ruuvireiät pois ja vetäis tummanharmaan maalin.   ;D
Kyllä muuten paklasin ja maalasin mutta lopputulos oli silti kuin kauhuelokuvasta  :D

Saa se teline siitä muutenkin väistyä jahka saan järjestettyä orkkis soittimen 'jostakin'. Tarve olisi periaatteessa sitten myös alkuperäselle vahvarille ja johtosarjalle.
Toki siihen mankan perään varmaan saisi jonkun korvaavankin vahvarin joka olisi ns. hiukan nykyaikasempi ja parempi mitä orkkis. Tarvinee käydä naapurin Hifikonexissa vatvomassa asiaa jahka saan ensin sen soittimen  :)

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #6 : 27.06.2015, 00:22:00 »
Mitäs tänne? Vähän ollut kiireita ja auto ei ole kummosella käytöllä ollut, 240 projekti on levällään ja töitäkin pitäisi tehdä. Ei tätä missään vaiheessa unohdettu silti ole, osien metsästelyä tämä on vain vähän ollut. Asiaan, eli tänään kusti toimitti vakio 16T ahtimen kellon sekä SC801 radion, kiitos -J  :). Kellon vaihdoin tässä ehtoolla ja kulku parani verraten aikasempaan. Elikkä ennen teki semmosta että ahdot nousi todella rajusti heti alhaalta johtuen suurehkosta esijännityksestä, sekä piti semmosta epämääräistä seilaamista. Toisinaan ahtoi 1,2bar ja toisinaan 1bar riippuen missä kohtaa survasi kaasun pohjaan.

Vanhalla billettikellolla oli ahdot pännätty esijännityksen avulla, liikerata tuossa kellossa on aikatavalla pitkä, ainakin 2cm, joten sekin on vissiin vaikuttanut käyttäytymiseen? Verrokkina vakiossa 16T kellossa liike jää noin 1cm kokoiseksi. Ei varmaankaan ole tommosta billet kelloa tarkotettu tämmäseen vakio viri koneesen missä on solenoidi käskemässä hukkista.



Sinne siis kello sujahti. Onnistuu kyllä vaihtaminen ilman että siirtää romuja pois tieltä muttei siellä liiaksi tilaa ollut. Pari tuntia sai nypsyttää pultteja ja toivoa että ottaa jenkaan kiinni  :D Esijännitystä laitoin mahdollisimman vähän. Tossa kun on kinugawa ahdin niin siinä taitaa olla hieman eri etäisyydet kuin aidoissa mitsuissa, jotenka tangosta loppuu jenkat kesken ja väkisin jää esijännitystä ehkä hieman liikaa.

Testilenkillä sitten koettiin jonkinsortin onnistumista, enään ei nouse ahdot silleen ampumalla vaan nousee pehmeämmin. Piikkiä tarjoilee 1.5bar luokkaa jonka jälkeen säätöpiiri ihmettelee hetken ja laskee 1bar paremmalle puolelle ja siinä pysyttelee aika hyvin koko kierrosalueen. Myös tuo epämiellyttävä seilaaminen loppui uuden kellon myötä  :)



Mankka pitäisi myös asentaa korvaamaan nuita kamaluuksia, ilman vahvaria nyt ensalkuun koska semmosta en löydä mistään (saa tarjota, johtosarjakin ois kiva)

Ensiviikolla ohjelmassa on tuo öljypumpun tiivistys. Marmoritiskiltä kävin tilaamassa O renkaan ja paperitiivisteen. Hävettäisi hirveästi jos oma auto suttaisi Ahvenistolla paikat  :( Samaan remonttiin olisi tarkoitus muokata taas vähän pakoputkea, pari läpivirtaavaa kävin jo hakemassa ja ne menee tuon massiivisen keskipöntön tilalle joka ei mahdu olemaan auton alla. Täriee hieman pohjaa vasten.



Velimieskin kävi ärrä volvon hakemassa foorumilaiselta  :) Saabbia ja Subarua piti koittaa ennenkuin ymmärsi järkipuheita  :D

Näillä mennään, jatketaan harjoituksia ensiviikolla.
-Vesku

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #7 : 27.06.2015, 10:22:59 »
Tuolla billettikellolla ahtojen seilaaminen oli vanhan imm kanssa todella jäätävää. Moottoritienopeuksissa auto vaappui todella ikävästi. Kohta kannattaa jo suosiolla vaihtaa alucooleri sinne keulille, että päädyt ei pullahda irti.

Onneksi nyt tuli se viimeinen syy tilkitä se kampuran öljyvuoto, että pääsee auton kanssa radalle.

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #8 : 30.06.2015, 21:05:14 »
Öljyvuotoa vatvottu tänäpä, haettu jopa kaikennäkösiä tiivisteitä, muttei nyt sitten näillä näkymin niitä oikeita.

Kuvassa hanttarin puolen koneen alakerta, öljyn kierron termari jne. Keltasen ympyrän sisällä näkyvä sauma kusee öljyä kun auto käy. Eikös tuo ole öljypohjan saumaa??? Homma tuntuisi helpottuvan ihan kummasti jos tuo oikeasti vuotaa vain öljypohjan välistä.
Osaako nopeasti joku vastata tuleeko tuohon saumaan liima vai joku muu tiiviste ?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #9 : 30.06.2015, 21:05:47 »
Liima. Oliko tarpeeksi nopeaa?  :D

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #10 : 30.06.2015, 21:47:15 »
Liima. Oliko tarpeeksi nopeaa?  :D
No millä tökötillä sie tuon öljypohjan liimasit  :)

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #11 : 01.07.2015, 00:39:40 »

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Velimieskin kävi ärrä volvon hakemassa foorumilaiselta  :) Saabbia ja Subarua piti koittaa ennenkuin ymmärsi järkipuheita  :D

Näillä mennään, jatketaan harjoituksia ensiviikolla.
-Vesku
S*

R oli mulla 2011-14. Tuleeko läpändeerusta projektiosioon tai shouruumiin? :)
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #12 : 01.07.2015, 13:08:09 »
S*

R oli mulla 2011-14. Tuleeko läpändeerusta projektiosioon tai shouruumiin? :)
Juttua tulee sitten varmaan kun sodankäynniltä kerkeää  :D

Myös ylempänä kuvassa näkyvä moottorin alakiinnike on täysin luhistunut ja kone pääsee vatkaamaan edestakas. Tua nimenomanen kannake pitelee kyllä aika isoa kuormaa päällään. Tarvikkeena tuon ostin reilu 2 vuotta sitten ja jo nyt on täysin luhistunut ja kone käytännössä makaa apurunkoa vasten. Ihmettelinkin kun oma auto tärrää jotenkin verrattuna velimiehen autoon joka käy paljon smoothimmin. Eli tuokin kannake uusitaan ja orkkista tilalle.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #13 : 01.07.2015, 15:56:08 »
Hyvän näköinen auto ja asiallista rakentelua. O0

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Velimieskin kävi ärrä volvon hakemassa foorumilaiselta  :) Saabbia ja Subarua piti koittaa ennenkuin ymmärsi järkipuheita  :D

Kas kas, täällähän on tuttuja laitteita... S*
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #14 : 01.07.2015, 20:00:11 »
No millä tökötillä sie tuon öljypohjan liimasit  :)
siniseltä saa kemiallista tiivisteainetta jos raskii ostaa 1161059-Volvo kemiallinen tiivisteaine 43€ tai sitten ite käytin tätä https://www.motonet.fi/fi/tuote/602306/Permatex-Ultra-Blue-RTV-tiivistesilikoni-80ml, kun liimasin venttiilikopan kiinni käyttöautoon. Tosi hyvää tavaraa, mutta pitää antaa kuivua 24h ilman neste kosketusta.   

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy