Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: leka - 16.05.2015, 22:07:22
-
Tarkoituksena tehdä vakioon museokuntoiseen volvoon pientä tekniikan päivitystä perinteitä kunnioittaen.
Eli kyseessä tällainen peli:
(https://c2.staticflickr.com/8/7462/16275065621_4ce6b8ee45_z.jpg)
Nyt on 144tkm mittarissa ja palikkaa on lojunut tallissa paikalleen laitettavaksi liiankin kauan...
Autossa on alkuperäinen tuulilasi vielä paikallaan ja todennäköisesti myös jarrulevyt jne...
Korikin on kohtuu hyvässä kunnossa ikäisekseen, tässä todiste:
(https://c1.staticflickr.com/9/8512/8427414726_efd007cb64_z.jpg)
Lisävarusteet tehtaalta:
- keskikonsoli kellolla
- vyöt takana
Modauksia / muutoksia alkuperäiseen tällä hetkellä:
- Ovet, puskurit ja keulapelti vaihdettu ja maalattu kuutisen vuotta sitten
- vuoden -67 ikkunaveivit ovissa ja saman vuoden kromiset tuulilasin pyyhkijän varret
- perhosratti
- 5,5" KPZ vanteet
- lesjö -30mm jouset / 240 sport iskarit takana
- H4 lisävalot
- karvalakkimaski
- Rullavyöt edessä ja takana, takana 240sen vyöt
Seuraavat palikat jotka löytyvät tallista ja jotka olisi tarkoitus laittaa paikalleen mahdollisimman pian:
- ohjaustehostin
- 164 sävylasit (takalasi ja taka sivulasit jo vaihdettu)
- 164 "okylistat" ovien ikkunoiden alle (takasivulaseissa jo paikallaan)
- Jaeger rallye mittaristo antureineen
- uusi mitsun td04hl15t turbo
- GIK turbo B20 valupakosarja
- ruiskun imusarja
- alucooleri
- ms1 v2.2
- wbo2 laajakaistalambda omatekoisella analogimittarilla
- 240 bensapumpun teline / boschin bensapumppu
- rullavyöt eteen ja taakse
- B20 nos B19et männillä ja käyttämättömällä teräsjakopäällä
- käyttämäton kormun 717 nokka
- nos öljypumppu
- ammattilaisella teetetty kansi (B20F) 44 / 38 rosteriventtiileillä, puristussuhde näillä männillä 8,5
- m410 laatikko nos b20 kopalla
- ylivaihteen viiksikytkin
- 164 kytkin / b30 sorvattu vauhtipyörä
- 240 turbon paksuhko kardaani
Hankinnassa:
- bensalinjat
- sytkävehkeet (edis tai cop)
- suuttimet
- öljynlauhduttimen suodattimen alle tuleva laippa ja se pidempi tappi
- kitkalukko 1030 perään
- simons 2" putkisto pappamutkalla
- pitkäkeppisen lisämittarikeskikonsoli
- 140 d-jet ilmaputsarin kotelo
- äänieristesetti virosta tai jostain...
- sisälokarit
Tarkoituksena saada alavääntöä lisää ja mukavampaa kyytiä.
Toki auton saisi museorekisteriin vain näyttämällä, mutta tää on mun käyttöpeli.
Tällä hetkellä koneen alakerta kasassa, mutta rikottuani yhden öljyrenkaan kasauksessa se pitää vielä vaihtaa ennen kuin saan lopulta niputettua koneen.
Myös ongelma jakopään kanssa pitää selvittää, kun kone ei pyöri normaalisti vaan jäkkää parissa kohtaa... >:(
Aikataulu on tiukka kun pitää saada auto heinäkuussa ajettua tanskaan perheen kanssa. :)
EDIT 25.7.:
Vaihe 1 (tanskan reissu):
- Kone ja laatikko vaihdetaan - tämä tehty, laatikko vaatii läpikäynnin
- Äänieristystä lisätään - äänieristeitä ostettu
- rullavyöt eteen ja taakse
Reissu tehty peruskoneella.
Vaihe 1.1 (korjausta ja parannusta reissun jäljiltä)
- Kardaanin ja perän läpikäynti
- Koneen kalkatuksen löytäminen (kone atomeiksi)
- K-jet bensaa syöttämään - voi olla että laitan suoraan MS:n
- ohjaustehostin
- 164 sävylasit (takalasi ja taka sivulasit jo vaihdettu)
- 164 "okylistat" ovien ikkunoiden alle (takasivulaseissa jo paikallaan)
Vaihe 2 (lisää alavääntöä):
- Turbo ja sähköruisku
- Mittaristot ja loput härpäkkeet paikalleen
- Simons 2" putkisto
-
Aika legendaarista palikkaa tulossa hienokuntoiseen autoon.
-
Mikäs toi virolainen vaimennussetti on? Entäs perävälitys?
-
Onpa kyllä todella helmi laitos S* harvinaista herkkua näin vanha ja noin hyvässä kunnossa :o
-
Mikäs toi virolainen vaimennussetti on? Entäs perävälitys?
Löysin joskus jonkun topikin missä puhuttiin äänenvaimennuksesta ja virosta saa kuulemma jotain settejä.
Voi olla että hommaan muualta äänieristeet...
Perävälitys?
-
Eeei eeei, älä nyt mene pilaamaan hyvää museoautoa!! :2funny: :2funny:
Eikäkö just siistiä :) Aika kauan olet malttanut odottaa enne projektin aloitusta. Lienee kytkinkin ollut varastossa jo kohta 10 vuotta?
-
Perävälitys?
No, orgis 4,10:1 on ehkä karvan verran tiuha ja turbolla saa vääntöä lisää tuonne 2-3 000 rpm tietämiin. Ja perus 164 3,73:1 voisi olla aika passeli. Siinä olisi valmiina iso laippa......
-
Eikäkö just siistiä :) Aika kauan olet malttanut odottaa enne projektin aloitusta. Lienee kytkinkin ollut varastossa jo kohta 10 vuotta?
Ei riitä kymmenen vuotta. :D
Eikös se ole niin että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty?
-
Aika legendaarista palikkaa tulossa hienokuntoiseen autoon.
Kiitos Juha!
Katsotaan nyt kun saan ne vielä paikalleen...
-
No, orgis 4,10:1 on ehkä karvan verran tiuha ja turbolla saa vääntöä lisää tuonne 2-3 000 rpm tietämiin. Ja perus 164 3,73:1 voisi olla aika passeli. Siinä olisi valmiina iso laippa......
Mulla on laippa, mutta olet oikeassa että tuo harvempi välitys voisi olla parempj.
En jaksaisi perää lähteä vaihtamaan, mikä on harvin välitys pikkuperään jos vaihdan pelkän välityksen?
-
Mulla on laippa, mutta olet oikeassa että tuo harvempi välitys voisi olla parempj.
En jaksaisi perää lähteä vaihtamaan, mikä on harvin välitys pikkuperään jos vaihdan pelkän välityksen?
3,54:1 muistaakseni.
-
Mulla on laippa, mutta olet oikeassa että tuo harvempi välitys voisi olla parempj.
Riippuu ajosta. Onhan 4.1 paljon sporttisempi 8)
-
Riippuu ajosta. Onhan 4.1 paljon sporttisempi 8)
Juurikin sporttinen tämmöinen 144 on. :)
Testaan ensin tuolla perusvälityksellä, katsotaan sitten...
-
Hyvää settiä!
-
Hienoa! Etenkin jos ulkopuoli pysyy tosiaan tuossa kuosissa ja H4 lisävalot kiinni keulassa O0
-
Hienoa! Etenkin jos ulkopuoli pysyy tosiaan tuossa kuosissa ja H4 lisävalot kiinni keulassa O0
Valot lähti jo pois, kesän ajaksi. :)
-
Projekti on edennyt.
Valitettavasti Flickr -kuvapankki ei suostu ottamaan tällä hetkellä kuvia sisään niin menee pelkäksi selitykseksi.
Lisään kuvia kun tuo toimii...
Vaihdoin moottorin ja laatikon mutta lykkäsin tässä ensivaiheessa perus strömpän kylkeen.
Laitoin B20sen ja M410:n yhteen lattialla ja ujutin sairaan pitkän paketin yksin paikalleen.
Tämä ei mennyt onnettumuuksitta kun ei ollut helppoa yksin laittaa tuota jäätävän pitkää mönttiä paikalleen, lämppärin hana otti hittiä ja meni paskaksi...
Tästä toipuneena ja röökin jälkeen kiukulla homma jatkui.
Sain lopulta ähellettyä kaiken kasaan. Tässä autossa on se hyvä puoli että kaikki pultit on ruosteettomia ja aukeavat helposti.
Ensi reaktio kun käynnistin oli että kyllähän tämä pelittää, mutta pakoputkesta tulee ehkä vettä...
Kytkin ottaa todella aikaiseen ja pelkään että painelaakeri painaa nyt asetelmaan kiinni koko ajan.
Sitten kun ajoin auton kotiin tuli todella iso pettymys, vaihdelaatikko pitää helvetillistä ääntä 1. ja 2. vaihteella.
Saatanan muoviämpäri.
Eihän tämäkään sitten mennyt kuin elokuvissa.
Eli tekniikkana on nyt:
- Miljoonalohko B19et männillä
- kormun 717 nokka
- ruiskun f-kansi teetettynä 44/38
- rikkinäinen m410 pitkällä kepillä tietysti
- 164 kytkin
- 240 turbon kardaani
- B20A maanmainio Stromberg
- B20A kärjellinen virranjakaja
Sen mitä ehdin kokeilla 3. ja 4. vaihteella jotka eivät pitäneet meteliä, moottorissa on löylyä paljon enemmän.
-
Ensi reaktio kun käynnistin oli että kyllähän tämä pelittää, mutta pakoputkesta tulee ehkä vettä...
Kytkin ottaa todella aikaiseen ja pelkään että painelaakeri painaa nyt asetelmaan kiinni koko ajan.
Vesi putkesta kylmänä on normaalia noille tikkukoneille. Jos kytkin ottaa todella ylhäällä, on mahdollista että painelaakeri painaa koko ajan. Jos taas kovin alhaalta jonka käsitän itse tarkoittavan aikaisin ottamista, niin painelaakeri on liian kaukana asetelmasta lepoasennossa.
-
Hiljaisen kunnostamattoman M400/M410 lootan löytäminen voikin sitten olla melkoinen mahdottomuus. ;)
Yhtään sellaista en ainakaan minä oo tavannu joka ei ääntäs 1,2,3 vaihteilla(todennäköisesti sivuakselin laakerit syynä),jotta voipi olla helpoin saada hiljainen loota kun vaihdat tai vaihdatat laakerit siihen omaan lootaan ;)
-
B20/M400 kombinaatissa on hassu painelaakeri. Mikä asetelma sulla on? Sachs oder Borg&Beck?
-
Mulla on muistaakseni B20/M410 kytkinhaarukka ja painelaakeri peräisin B20/M40. Asetelma taisi olla Sachs 200-sarjan turbosta.
-
B20/M400 kombinaatissa on hassu painelaakeri. Mikä asetelma sulla on? Sachs oder Borg&Beck?
Mielenkiintoista, minkälainen tuossa B20/M400 alunperin tuo painelaakeri on?
Onko haarukka sama kuin M40:ssä?
Asetelma on muistaakseni Borg&Berg.
Mulla on tuossa M40 haarukka 164:sen painelaakeri (korkea).
Haarukan painelaakeritappeja piti rälläköidä että mahtui tuo 164sen laakeri siihen.
Kytkin kyllä pelaa nätisti mutta se ottaa liian alhaalta ja laakeri ilmeisesti silti on koko ajan kiinni paineastelmassa kun haarukkaan ei jäänyt "tyhjää" liikettä.
Ihan kuin tuo liikerata ei riittäisi haarukassa?
Hiljaisen kunnostamattoman M400/M410 lootan löytäminen voikin sitten olla melkoinen mahdottomuus. ;)
Yhtään sellaista en ainakaan minä oo tavannu joka ei ääntäs 1,2,3 vaihteilla(todennäköisesti sivuakselin laakerit syynä),jotta voipi olla helpoin saada hiljainen loota kun vaihdat tai vaihdatat laakerit siihen omaan lootaan ;)
Ostin puretun M400sen ja kun saan sen niin aloitan laatikkoremontin.
Tämä projekti seisoo nyt siihen asti kunnes saan nämä laatikon varaosat.
Tietääkö joku saako noita M400/10 kytkinkopan tiivisteitä jostain?
-
Mä naputtelin kopan tiivisteen paperista.
-
Vihdoin kuvia saavutuksesta.
(https://c4.staticflickr.com/4/3805/18841725056_c5ed867cb6_b.jpg) (https://flic.kr/p/uGYLqy)
Tuosta varastosta pitäisi saada kaikki kaivettua, alku näyttää haastavalta.
(https://c4.staticflickr.com/4/3678/18247358273_7387158cf2_b.jpg) (https://flic.kr/p/tNstTp)
Tässä tämä harvinainen NOS kytkinkoppa.
(https://c2.staticflickr.com/6/5451/18247361983_06c291d34d_b.jpg) (https://flic.kr/p/tNsuZn)
Alakerta B19et männillä, josta kakkosmännän renkaat vaihdettavat.
(https://c2.staticflickr.com/6/5581/18245491694_85d28875c8_b.jpg) (https://flic.kr/p/tNhV21)
Tässähän tämä murheenkryyni. Kolmekymppiä maksoi ruotsista männänrenkaat kotiovelle tuotuna, ei paha.
(https://c2.staticflickr.com/6/5329/18870814591_95d26011d9_b.jpg) (https://flic.kr/p/uKxRJg)
Alkuperäinen motti B20A, 138tkm taulussa.
Öljyä vähän ruiskii sinne tänne, se on kumma kun ei kampurankaan huopatiivisteet kestä neljääkymmentä vuotta.
(https://c4.staticflickr.com/4/3795/18870810391_51ca9f5b84_b.jpg) (https://flic.kr/p/uKxQtR)
Vaihteiston palkin kun otin pois, olin positiivisesti yllättynyt korin kunnosta. Pultit kiiltäviä ja ruostetta ei missään. :)
(https://c4.staticflickr.com/4/3743/18870806451_675530eef6_b.jpg) (https://flic.kr/p/uKxPiV)
Motti kasautuu...
(https://c2.staticflickr.com/6/5332/18870779631_1e01966d58_b.jpg) (https://flic.kr/p/uKxFkv)
Löysin varaston kätköistä kumisen venttiilikopan tiivisteen.
Onko joku nähnyt tällaista ennen?
(https://c4.staticflickr.com/4/3757/18870774661_3ff19a575f_b.jpg) (https://flic.kr/p/uKxDRP)
B30 sorvattu vauhtipyörä ja kytkin kasassa.
(https://c4.staticflickr.com/4/3744/18681863819_9b72b4ef80_b.jpg) (https://flic.kr/p/usRrfk)
Paketti kasassa, laatikkoon koppa vaihdettu ja kanteen anturi pyöräytetty. (M16 kierteet)
(https://c4.staticflickr.com/4/3690/18681881239_95889397d7_b.jpg) (https://flic.kr/p/usRwqF)
Hoplaa, tuosta se lähtee. Yksinään aika hankala käärme pujotettavaksi...
(https://c4.staticflickr.com/4/3908/18681876379_3ea5f9b71f_b.jpg) (https://flic.kr/p/usRuYT)
(https://c4.staticflickr.com/4/3835/18681868099_c8474b59da_b.jpg) (https://flic.kr/p/usRsw8)
Siellä lepää...
(https://c4.staticflickr.com/4/3796/18870794251_b1329cb8db_b.jpg) (https://flic.kr/p/uKxKFz)
Mutta ei ilman vahinkoja.
Ehjän lämmityslaitteen hanan sitten teutaroin yksin temutessani rikki. :P
Saisikohan tuon vielä kuntoon, mitä sanoo raati?
-
Hyvää settiä, vaihda ne öljyt eka niin ehkä meteli vähän hiljenee ellei häviä. Noita kumitiivisteitä sai vielä 1994-95 ainakin mätänetistä. En ymmärrä miksi niiden myynti lopetettiin. Paras tiiviste mikä mulla on ollu, vieläkin käytössä. :D
-
Priimakuntoinen M400 osina saatu.
Puran tuon nykyisen ja vaihdan kaikki laakerit ja rattaat / shimmaan apuakselin kohdalleen.
Veikkaan että ongelmana on juuri apuakselin välyksen shimmaus kun vaihdoin kytkin kopan...
Katselin juutuubista ohjeita miten synchronisation mesh pelaa, nyt tiedän, :)
Ensi viikolla homma etenee.
Hyvää juhannusta kaikille!!
t. Leka
-
Loota pudotettu lattialle ja vaihdettu takaisin M40:seen.
Koneesta kuuluu joku terävä kalkatus. :(
Joutuukohan tässä vielä purkamaan senkin uudestaan.
Ei mene tämä niinkuin elokuvissa...
-
Vaihdoin venttiilikoneiston eikä vaikuttanut ääneen, onpahan nyt parempikuntoinen koneisto paikallaan.
Kiertokangen laakerilta tuo nakutus vaikutttaa...
Pitää vaihtaa ne, onko joku tehnyt tuota hommaa kone paikallaan?
Onko palkkia laskettava vai riittääkö koneen nosto niin että öljypohjan saa irti?
Pesin rullavyöt ja ne pitäisi heittää paikalleen kun ovat kuivuneet.
-
Tulisiko ääni kenties jakopäästä? Onko tässä teräksiset pyörät, vai orkkikset?
-
Tulisiko ääni kenties jakopäästä? Onko tässä teräksiset pyörät, vai orkkikset?
Jakopää on uusi teräksinen.
Ääni on sellainen "kal kal kal". Tein kämmin kun kasasin tuota ja epäilen että rikoin siinä liukulaakerin.
Kun vaihdoin kakkospytyn männänrenkaat, laitoin vahingossa kiertokangen laakeripukin väärinpäin.
Vedin momenttiin ja ihmettelin miksi kone ei pyöri ollenkaan.
Käänsin pukin sitten oikeinpäin ja epäilen nyt että se rikkoi kyseisen laakerin...
-
Kiertokangen laakerit vaihdettu alakautta.
Tein puolen tuuman pulteille jatkoa 12mm kierretangosta ja laskin näillä etupalkkia alas noin 10cm.
Tämän jälkeen kun nosti moottoria ylöspäin sai laakerit vaihdettua.
Kakkosen laakeri oli kuten arvelinkin huonossa hapessa...
Eikä hajonnut muuta kuin toinen moottorin kannakekumi ja kaasuvivusto meni poikki kun en sitä muistanut ottaa pois konetta nostaessa... :P
Homma vielä kesken niin en tiedä pelaako vielä.
-
Sain eilen auton taas liikenteeseen.
Edelleenkin "kal kal kal" ääni on koneessa.
Tehtyjä juttuja kalkatuksen löytämiseen:
- Venttiilikoneisto vaihdettu
- Kiertokangen laakerit vaihdettu
- Kokeiltu ilman öljytikkua (jos ottaa kiinni)
- Kokeiltu ilman laturin hihnaa (jos vika vesipumppussa / laturissa)
- Yritetty houkutella tikkaa pois koneesta pähkinöillä
Nyt ahdistaa kun tuolla pitäisi lähteä tanskaan ja aika loppuu kohta kesken.
Seuraavaksi vaihdan virranjakajan...
Onko jollain hyviä ideoita?
-
Sain eilen auton taas liikenteeseen.
Edelleenkin "kal kal kal" ääni on koneessa.
Tehtyjä juttuja kalkatuksen löytämiseen:
- Venttiilikoneisto vaihdettu
- Kiertokangen laakerit vaihdettu
- Kokeiltu ilman öljytikkua (jos ottaa kiinni)
- Kokeiltu ilman laturin hihnaa (jos vika vesipumppussa / laturissa)
- Yritetty houkutella tikkaa pois koneesta pähkinöillä
Nyt ahdistaa kun tuolla pitäisi lähteä tanskaan ja aika loppuu kohta kesken.
Seuraavaksi vaihdan virranjakajan...
Onko jollain hyviä ideoita?
Hyvästä ideasta en tiedä; nokan päittäisvälys liian iso, levy kulunut tai prikka unohtunut?
-
Kytkinasetelma ottaa kiinni kytkinkoppaan? Muistelin, että ainakin vinokoneen kopasta piti muutamasta kohtaa hioa tavaraa pois, jotta tuo asetelma mahtui pyörimään. Tämän tosin luulisi hiljenevän aika nopeasti, kun kone käy.
Toinen juttu mikä tulee mieleen. Velipojalla kalkatti joskus B30, kun hän laittoi siihen teräsjakopään ja K-nokan, joten voisiko joku nokka/jakopää yhdistelmä saada rattaat kolisemaan pienemmillä kierroksilla? Hiljeneekö ääni, kun nostaa kierroksia, van kuuluuko jatkuvasti?
-
Kytkinasetelma ottaa kiinni kytkinkoppaan? Muistelin, että ainakin vinokoneen kopasta piti muutamasta kohtaa hioa tavaraa pois, jotta tuo asetelma mahtui pyörimään. Tämän tosin luulisi hiljenevän aika nopeasti, kun kone käy.
Hyvä tieto, kiitos!
Tarkistan M410 kopasta, onko siellä osumia kun nyt on taas tuo M40 paikallaan...
Toinen juttu mikä tulee mieleen. Velipojalla kalkatti joskus B30, kun hän laittoi siihen teräsjakopään ja K-nokan, joten voisiko joku nokka/jakopää yhdistelmä saada rattaat kolisemaan pienemmillä kierroksilla? Hiljeneekö ääni, kun nostaa kierroksia, van kuuluuko jatkuvasti?
Kormun 717 tuolla on, vastaa kai aika lailla K-nokkaa...
Eihän tuo B20 ei ole kauhean hiljainen muutenkaan. Parhaiten tuo kuuluu tyhjäkäynnillä.
Kalkattaa kyllä kierroksillakin kun tarkkaan kuuntelee.
Kiitos ideoista!
Pakko saada tikka pois koneesta, muuten menee hermot.
-
Hyvästä ideasta en tiedä; nokan päittäisvälys liian iso, levy kulunut tai prikka unohtunut?
Lätkä oli käytetty kohtuukuntoinen ja prikka on paikallaan, toki se voi sieltäkin tulla...
-
Jonkun kiertokangen ylähela holo tai ehkä jopa männäntappi väljä mäntään,jos ei jakopäässä vikaa oo,muualta ei ainakaan mulla oo noi kalkattanu ;)Jakajan ja ö-pumpun käyttöakseli/ratas ja sen hela ja jakajan kiinnike jos kuluneet niin voisko akseli päästä lotkottaan jotta kalkattas sieltä,ei oo kyllä sellasta ilmiötä vastaan tullu mutta saattas ehkä olla mahdollista?
Niin semmonen tuli vielä mieleen että onhan kaikki männät varmasti oikein päin,ettei mäntä kalkata sylinterissä,kun männäntappihan ei oo ihan keskellä mäntää?Tuskin noin on voinnu kuitenkaan käydä,mutta tuli vaan mieleen kun joskus oon semmosen kalkattavan koneen(ei volvo) purkanu jossa moinen oli syypää ;)
-
Virranjakajan vaihto ei auttanut kalkatusasiaan.
Aika loppuu kesken- Ajelin viikonloppuna reissun ja 950km tuli sisäänajoa.
Kalkatus ei ole koventunut, joten se saa nyt olla noin. Jos vaikka lisää äänieristeitä niin ei häiritse. :)
Tänään vaihdan M410:seen laakerit kun sain lopulta viimeisen laakerin ranskasta...
-
Osaa joskus muuten olla mystisiäkin noi sivuäänet,mullakin kesäkäyttiksen(Vauxhall) kone jonninverran kalkattaa(ennen ja jälkeen rempan),koitin sitä alkuun paikallistaakin rempan jälkeen mut ei suosiolla löytyny niin aattelin että eiköhän se ajastaan sieltä selville tuu,nyt ajettu jo 25 000km. ja ääni ei oo muuttunu mikskään,jotta vetoja vaan jos ei älytön kolke oo ;)
-
Onko kampia hiottu vai samat laakerit vaihoot uuteen? Jos se laakeri oli mennyt niin eikö se voi olla karvan verran kiero?
Mulla kalkatti kans aika kovasti ennen koneremppaa. Mä en ees vaihtanu ku palovenat ja kaikki ohjurit laitoon uudet. Pytyt hoonattiin ja uudet renkaat tietty. Nokkaan uudet laakerit hiomolla eikä sekään oo niin priimakuntoinen. Kiertokanki kävi kans hiomossa ja yhen koon isommaksi laakerit laitettiin. Nyt ei omaan korvaan kuulosta enää samalta :)
Edit. Oli vähä vakavampi asiavirhe ku puhuin kiertokammesta vaika tarkoitin kampiakselia.
-
Kampura vakiokoossa, kaikki uutta.
Nyt on laatikossa uudet laakerit, täytyy heittää se vielä alle.
Samalla modasin kytkimen haarukkaa niin että se menee kunnolla pohjaan.
Meteli 1. vaihteella selvisi - olisi pitänyt shimmata apuakseli kytkinkopan vaihdon jälkeen...
Siinä oli aivan jäätävä välys kun ohjearvo on 0.03mm - 0.1mm.
Iloinen huomio oli että laatikossa ykkösvaihde on 3.14 välityksellä eli vanhempi m410 kyseessä.
-
Laatikko vaihdettu, pelaa hyvin.
Mukava laatikko välityksiltään ja loikkari tuo matka-ajoon kyllä paljon mukavuutta.
Ennen sunnuntain tanskaan lähtöä pitää ainakin vaihtaa vyöt jotka pesin.
Jännä huomio oli että tämän ikäisessä on myös rullavöille taakse reiät valmiina.
Nyt näyttää siltä että aikaa on tärvätty jo niin paljon että reissu tehdään kaasarilla... :(
-
Riskillä mennään nakuttavalla moottorilla Tanskaan huomenna.
Vaihdoin tänään rullavyöt ja lisäsin äänieristettä.
M40 pois:
(https://farm1.staticflickr.com/294/19776238926_d66f441e17_b.jpg)
Rempattu M410 paikalleen:
(https://farm4.staticflickr.com/3678/19615923039_047e794cdf_b.jpg)
Kuvassa ei näy miten jäätävä ero on rattaiden hampaissa...
Rälläköin alkuperäisen ilmansuodattimen auki ja vaihdoin sen 140tkm kohdalla...
OLI syytä vaihtaa:
(https://farm1.staticflickr.com/482/19795151742_904b7e4c7b_b.jpg)
En ole koskaan kurkannut mattojen alle joten jännitti kuinka hapanta sieltä löytyy kun auto on alkuperäisessä kuosissaan.
Alkuperäiset vyöt:
(https://farm1.staticflickr.com/262/19614520468_44a103f6a7_b.jpg)
Hattuhyllyltä löytyy valmis reikä rullavyölle jo vuonna -71?
Kaksinkertainen pelti siinä on.
(https://farm1.staticflickr.com/422/19614501110_4723b5135b_b.jpg)
240sen vyöt ostin taakse, eteen löytyi varastosta 140sen rullavyöt.
(https://farm1.staticflickr.com/534/19181626623_8861d45d6c_b.jpg)
Lukitteen täppä näkyy vyön pulteista. :)
(https://farm1.staticflickr.com/461/19181620003_ecaf049793_b.jpg)
Alkuperäisille paikoilleen menee heittämällä 240sen vyöt.
(https://farm1.staticflickr.com/385/19181559623_19499b071e_b.jpg)
Aivan laho pohja on, onneksi olikin vain alkuperäinen äänieriste... :)
(https://farm1.staticflickr.com/325/19776274946_f0b2ac44fa_b.jpg)
Helmassa näyttää hyvältä.
(https://farm1.staticflickr.com/314/19802477835_48b08edba2_b.jpg)
Alkavaa ruostetta näyttäisi olevan jo tulossa, reklamaatio volvolle vetämään.
(https://farm4.staticflickr.com/3803/19179882754_bac2d5e1bd_b.jpg)
Toisella puolella olikin sitten ihan oikeaa ruostetta.
(https://farm4.staticflickr.com/3802/19614450120_b1c1d43520_b.jpg)
Mutta onneksi helman sisällä tilanne hyvä. :)
(https://farm1.staticflickr.com/290/19614500678_e1bc7a3a95_b.jpg)
Etuvyöt ja takavyöt irti, nämä voisi olla myynnissä vaikka jollekin amazon miehelle?
Ovat huippukunnossa.
(https://farm1.staticflickr.com/500/19181609663_d6b2373c75_b.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/525/19803222065_cac862804e_b.jpg)
Pyörän kotelot hyvässä kunnossa, hyvä niin.
(https://farm4.staticflickr.com/3726/19181584043_555db29a9d_b.jpg)
Lätkäsin äänieristettä vähän tuonne.
(https://farm1.staticflickr.com/368/19795196742_14c587fe5c_b.jpg)
Kyllä se tällainen aito jousitettu penkki on oikeasti hyvä istua.
(https://farm1.staticflickr.com/285/19795183132_9225ec0877_b.jpg)
Homma valmis viime hetkillä.
(https://farm1.staticflickr.com/464/19179907224_5ed18dcf5a_b.jpg)
Nyt lopultakin tuo overdrive -teksti ei ole valetta. :)
(https://farm1.staticflickr.com/259/19179902134_db7f08d2f7_b.jpg)
Huomenna reissuun, jippii! :)
-
Yllättävä huomio että Tanskasta ei saa enää 98 bensiiniä, ehkäpä tuo kulkee 95llakin... ::)
Mihinkäs suuntaan sytkää pitää kääntää tuolle bensiinille?
-
Eteenpäin.
Oon oikeesti kade sulle kun on tuommonen vaunu käyttiksenä :-[
-
aivan uskomattoman siisti :o . noin hyviä ei taida montaa olla.
-
Oon oikeesti kade sulle kun on tuommonen vaunu käyttiksenä :-[
Älä ole, näitähän saa ruotsista rahalla.
-
aivan uskomattoman siisti :o . noin hyviä ei taida montaa olla.
Ei ole, tässä kävi mäihä että löysin tukholmasta tämän yksilön...
Mulla on ollut käyttöautona 140-sarjalainen parikymmentä vuotta ja on kyllä oikeasti kiva kerrankin kun ei ruoste ole se suurin ongelma.
Joo, nyt elvistelen. :)
-
Hei. Kyllä tuolla saa jo vähän Elvistelläkkin 8)
-
Yllättävä huomio että Tanskasta ei saa enää 98 bensiiniä, ehkäpä tuo kulkee 95llakin... ::)
Mihinkäs suuntaan sytkää pitää kääntää tuolle bensiinille?
Tankkaa Ruotsin puolella piripintaan 98 ja Tanskassa vaan lisää sen verran että pääsee pois. Ehkä tilkka oktaaniboosteria?
Tossahan on loikkari, sehän kulkee Hamletin henkäyksellä.
-
Tankkaa Ruotsin puolella piripintaan 98 ja Tanskassa vaan lisää sen verran että pääsee pois. Ehkä tilkka oktaaniboosteria?
Tossahan on loikkari, sehän kulkee Hamletin henkäyksellä.
Kiitos Otto vinkistä, näin täytyy toimia.
Oktaanibuusteri on uusi aine mulle, vanatallinna? otan selvää. :)
En ole vielä tuota Hamletin henkäystä päässyt oikeasti kokeilemaan mutta tämä ei vienyt nelivaihteisena juuri ostettuna kuin 8.1l sadalla...
Mä veikkaan että tuo ilmaputsari saattoi olla tukossa _ihan vähäsen_ kun viime viikonloppuna oli nelivaihteisena 10l/100km kulutus.
-
Laivassa kohti Tukholmaa, nakutus jatkuu samana mutta kardaanissa jotain pahasti vialla. Veikkaan että joku ristinivel vetää viimeisiä.
Tästä huolimatta huomenna matka jatkuu. Täytyy ajella varovasti.
Huomen illalla pitäisi jo olla Tanskan maalla.
-
Lykkyä tykö! Ihmeesti jännityskerroin nousee kun vanhuksella lähtee ulkomaille. Itse tuli ajettua 164 Monacoon saakka ja takaisin.
Se nivelen ääni saattaa johtua isommasta kuormasta ja siten muuttuneesta kardaanikulmasta. Ota varovaisesti moottorijarrutukset, niissä tulee helposti isoimmat rasitukset.
-
Lykkyä tykö! Ihmeesti jännityskerroin nousee kun vanhuksella lähtee ulkomaille. Itse tuli ajettua 164 Monacoon saakka ja takaisin.
Se nivelen ääni saattaa johtua isommasta kuormasta ja siten muuttuneesta kardaanikulmasta. Ota varovaisesti moottorijarrutukset, niissä tulee helposti isoimmat rasitukset.
Kiitos Otto! Respektiä 164 reissusta! Tänään huvitti ajaa tuo hotellin etuovelle porschen ja audin viereen.
Tänään ajettu 700km ja nyt hotellissa Aahlborgissa. Nyt huolettaa eniten perä joka kuulostaa välillä todella pahalta. Jos on veto tai moottorijarrutus kaikki ok mutta siinä välissä helvetillinen korina... Pitää tsekata / tsekkauttaa öljyt perästä. Nyt vaivaa tuliko isompi kardaanin laippa riittävän kireälle... Se on vain nyt sorvattava tuolla vielä 1500km... Vältettävä veto jarru väliä.
-
No tottahan perus asennustyökalut kuuluu pakkiin, että voi tehdä pikaisen tarkastuksen? :)
-
No tottahan perus asennustyökalut kuuluu pakkiin, että voi tehdä pikaisen tarkastuksen? :)
On mulla työkaluja mukana. :)
-
Legoland nähty, takaisin Aalborgissa. Auto kulkee vielä...
Huomenna Ruotsiin.
-
Aivan mahtava laite O0
-
Kotiin päästy!
Noin 2000km tuli ajeltua...
Ei tuo strömberg ole nyt mun suosiossa, 130km/h matkanopeuden pitäminen hiukan haastavaa (ylämäet) eikä todellakaan mene Hamletin henkäyksellä vaikkakin loikkari löytyy...
Sama kalkatus koneessa on edelleen ja kardaanin nivelet / perä vaatii syyniä...
-
eikä todellakaan mene Hamletin henkäyksellä vaikkakin loikkari löytyy...
Hamletilla pitäisi olla keskivertoa kovempi "dagen-efter"...
-
Pientä päivitystä.
Auto ollut päivittäisessä käytössä koko ajan ja kalkatus koneessa pysynyt vakiona.
Ei ole ollut aikaa tutkia asiaa tarkemmin.
Muita ongelmiakin on...
Vaihdelaatikossa ei oikein mene vaihteet päälle, vaihdan seuraavaksi öljyt jäykempiin kun siellä on nyt 10w40 synteettiset moottoriöljyt.
Kytkin hakkaa aika törkeästi, ihan kuin siellä olisi jotain liimaa pintojen välissä.
Olen huomannut että kostealla kelillä ei ole ongelmia?
Kun yrittää nätisti luistattamalla lähteä liikkeelle, se hakkaa välillä tosi ikävästi.
Välitykset laatikossa on kyllä tosi kivat, tuo 3.14 ykkönen on kyllä mukavan pitkä (jos kytkin toimisi paremmin).
Laskin huvikseni nettilaskurilla vaihteiden maksiminopeudet:
max rpm 6500, 4.1 perä, vanhempi M410
Vaihde, nopeus (km/h)
1, 59
2, 93
3, 137
4, 183
5, 230
Suunnittelin että voisi vaihtaa 3.54 peränvälityksen, yllättävän iso vaikutus tuolla olisi.
1, 68
2, 108
3, 159
4, 213
5, 265
Tuota huippunopeutta ei strömpällä taida saada aikaiseksi. :)
-
Jes, laatikko toimii nyt. :)
Laitoin valvolinen 70/90 vaihteistoöljyt ja nyt synkrot pelaa hienosti.
Kyllä tästä vielä toimiva tulee.
Pakosarjan tiiviste vuotaa.
Olisi pitänyt jälkikiristää tuo kun sain sen läjään, kaikki mutterit oli löysällä...
No tuo menee kuitenkin vaihtoon kun vaihdan pako- ja imusarjan.
Löytyyköhän muualta enää noita ruiskun imupakosarja-tiivisteitä, kuin kg-trimningiltä?
Ruiskun tiivisteessä on isommat reiät.
-
Teinpä sitten päätöksen perän ääntelyn suhteen ja taidan vaihtaa koko perän kun sattui sopivasti 164sen harva perä (3.31) kohdalleen...
Tässä perän vaihdon jälkeen välitykset, minusta aika mukavan oloiset:
(https://farm6.staticflickr.com/5696/22730509678_f27b530251_b.jpg) (https://flic.kr/p/ACBNBh)
Voi olla tosin tuo 263 huippunopeus vaikea saada tolla B20A:lla. :)
-
Nyt ne ruiskut ja turbot paikallee niin on välityksille käyttöä!
:)
-
Teinpä sitten päätöksen perän ääntelyn suhteen ja taidan vaihtaa koko perän kun sattui sopivasti 164sen harva perä (3.31) kohdalleen...
Tässä perän vaihdon jälkeen välitykset, minusta aika mukavan oloiset:
(https://farm6.staticflickr.com/5696/22730509678_f27b530251_b.jpg) (https://flic.kr/p/ACBNBh)
Voi olla tosin tuo 263 huippunopeus vaikea saada tolla B20A:lla. :)
Epäilen, ettei noin pitkää perää kannata laittaa. Mielestäni tuolle laatikolle sopii parhaiten 3.9:1. Jopa 3.73:1 voi olla turhan pitkä. Loikkarissa on kuitenkin niin pitkä ylivaihde, ettei siihen kaipaa lisää pituutta. Enitenhän harrasteautolla ajetaan 90-100 nopeuksia.
-
Nyt ne ruiskut ja turbot paikallee niin on välityksille käyttöä!
:)
Niinhän se olisi tarkoitus jossain vaiheessa tehdä.
Epäilen, ettei noin pitkää perää kannata laittaa. Mielestäni tuolle laatikolle sopii parhaiten 3.9:1. Jopa 3.73:1 voi olla turhan pitkä. Loikkarissa on kuitenkin niin pitkä ylivaihde, ettei siihen kaipaa lisää pituutta. Enitenhän harrasteautolla ajetaan 90-100 nopeuksia.
Olet varmaan oikeassa.
Kaupungissa ei tarvitse 1. vaihdetta isompaa...
Mulla karkaa usein homma lapasesta enkä osaa ajatella järkevästi. :)
Testaan tuota ja vaihdan sitten takaisin tuon 4.11. kun se osoittautuu liian harvaksi.
Helppo hommahan tuo onneksi on vaihtaa.
-
Hieno kampe. O0
Kuinkahan lähellä öljypohjaa B20 kampuran kaulat / veivinpäät käy?
Männä vuosina, kun vielä jotain autoille tein jouduin laskemaan Buickin koneen hetkeksi öljypohjan varaan jolloin se painui sen verran sisään, että veivin pää käydessä hipaisi öljypohjaa...
Oli keskeytyspullon aukaisu likellä, kun juuri kasattu kone piti mukavaa nak-nak (vrt. tikka) ääntä.
-
Mä en muista mikä on ykkösvaihteen välitys tuossa mun M410, pitkä kuitenkin. Kulki ykkösvaihteella mittarinopeutta 80km/h 4.11 välityksellä. Liikkeelle lähtö kytkimen surmaa. Seuraavaksi alla oli 4.88. Se on periaattessa yli satasen nopeuksia lukuunottamatta ok. Nyt laitoin 4.56 välityksen jos se olisi sopiva kompromissi. Lyhyen koeajon perusteella on ok.
-
Mulla oli joskus käyttöpelinä 1988 240 jenkkifarkku 2,3 LH-jetti / M47 ja siinä oli melko lähelle noita kokonaisvälityksiä mitä leka suunnittelee.
Ykkönen ja vitonen oli vähän tiheämmät. Speksit: http://new.volvocars.com/ownersdocs/1988/1988_240/88240_04.htm
Aika hyvä maantiellä vanhan miehen käyttöön, tosin voimanpaskaa olisi ehkä saanut olla vähän enemmän, kuin ne 114hv ;) .
240 kiersi todellisessa 100 km/h nopeudessa 2350 rpm, kun taas harrasteamazon vakiolla 4,1 välityksellä 3500 rpm.
Vähänkö tekee loikkaria mieli siihen.
-
Jou, olen saanut ajella pikkasen 164 jossa oli M46 ja 3.31 ruuvi hanurissa. En tiijä miten tiuha sen ykkösen välitys oli, mutta ainakin minä pidin yhdistelmästä.
-
Kiitos kommenteista!
Kokeilen tuota harvaa perää ja katsotaan miltä se tuntuu.
Tuo ykkönen on kyllä aika iso, mutta ei niin iso kuin sopanjalla. Sulla on varmaan se maasturin laatikko?
Öljypohjan pitäisi olla kohtuu suora, eikä öljytikkukaan osunut kiertokankeen...
Otan tuon levälleen, ei siinä muu taida auttaa.
Helppo hommahan se on mutta vaatii oman aikansa jota valitettavasti ei ole kauhesti tähän projektiin.
Autossa on nyt talvirenkaat ja ajo jatkuu suolassa. ::)
-
Muuten ei oo kyllä liika pitkä tuo 3.31 perä munkaan mielestä,mukavahan se on kun ei turhia huuda matka-ajossa,mutta liikkeelle lähdöt on kyllä kytkimelle turhan kova paikka noin pitkällä ykkösellä,3.73 perä ois mun mielestä aika hyvä kompromissi.Mulla on eräässä harraste vehkeessä 3.455 perä ja ykkönen on 3.300 ja vaikka on 13 tuuman pyörillä niin vähän pitkän perkanen on ylämäkilähdöissä sekin,muuten sais perä olla kyllä paljon pitempikin varsinkin kun ei oo ylivaihdetta(vielä)..
-
Päivitys pitkästä aikaa...
Vaihdoin todennäköisesti alkuperäisen laturin hihnan, muuten ehjä mutta kulunut.
Siinä oli volvon merkit ja kaikki. :)
27 asteen pakkasessa kontin pumput lähti irti omilta paikoiltaan kun avasin kontin ja sain nyt viimein laitettua ne paikalleen.
Mies konttiin ja kontti kiinni. Rautalangalla pumppu pänninkiin ja kontti auki.
Tämän jälkeen pumppu paikalleen ja rautalanka pois.
Erittäin ikävä asia tuli huomattua pumppuja laittaessa, oikean puolen sisälokarissa oli ruostetta ja näyttäisi siltä että reikä siellä on.
Reklamaation paikka, kun kuskin puoli on täysin kunnossa. :)
Muutama muukin kukka ilmestynyt muuten ruosteettomaan koriin, täytyy tehdä asialle jotain...
Kesärenkaat kpz:n vanteilla vaihdettu ja matka jatkuu.
Nyt on tullut itse ajettua tuolla 6 vuotta / 70tkm huoltovapaita kilometrejä vuoden ympäri ja täytyy kyllä kehua että hyvin pelaa.
Kilometrejä nyt 148tkm
Vähän liian huonolla pidolla on auto ollut, pitää skarpata jatkossa että pysyy helmenä. :)
-
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
:)
Auto ollut jokapäiväisessä ajossa eikä ole ollut mitään ongelmia.
Ostin neljä osramin night breaker laser -polttimoa ja vaihdoin alkuperäiset hehkupolttimoumpiot h4:ksi.
Paiskasin kaikkiin tuollaiset polttimot.
Täytyy sanoa että ainakin ensi tunnelma on se että kyllä näkee nyt. :)
Huomenna 500km, katsotaan miten näkyy...
-
Valot ovat tosi hyvät nyt. Osramit on kyllä kirkkaat ja näkyvyys on hyvä huonossakin kelissä.
Jouluna tuli ajettua räntäsateessa ja keula jäätyi hienosti.
(https://c1.staticflickr.com/1/701/32325029091_ca3f7b180d_b.jpg)
Lisävalojen "uudet" peruskuutio releet pettivät joten päätin laittaa uudet vanhat paikalleen, -71 releet sopivat alkuperäiseen listaan hienosti.
(https://c1.staticflickr.com/1/637/31602916744_dc49b09a61_b.jpg)
-
Valot ovat tosi hyvät nyt. Osramit on kyllä kirkkaat ja näkyvyys on hyvä huonossakin kelissä.
Jouluna tuli ajettua räntäsateessa ja keula jäätyi hienosti.
(https://c1.staticflickr.com/1/701/32325029091_ca3f7b180d_b.jpg)
Lisävalojen "uudet" peruskuutio releet pettivät joten päätin laittaa uudet vanhat paikalleen, -71 releet sopivat alkuperäiseen listaan hienosti.
(https://c1.staticflickr.com/1/637/31602916744_dc49b09a61_b.jpg)
Ilo nähdä noin hieno 144 minulla oli tuollainen punainen B20 koneella Vm.1971 vuosina 1983-1988 oli ihan ruosteeton ja minulta lähtiessä ajettu muistaakseni 140000km. Vaihtui 244 DL 2.1 1977 malliin ja sillä ajoin noin 380000km. Nyt V70 A D4 2016 ajettu vajaa 6000km.
-
Aika on vierähtänyt taas...
Kesärenkaat on vaihdettu jo aikoja sitten ja kovaa ajoa / huonoa huoltoa ollut...
Jarrupääsylinteri rupesi vuotamaan ja poljin painui pohjaan valoissa. :(
No ei muuta kuin motonetista kumit ja purkuun.
(https://c1.staticflickr.com/5/4216/35245793612_3a81e0ef64_k.jpg)
Neste oli todennäköisesti alkuperäistä - siltä se ainakin näytti.
(https://c1.staticflickr.com/5/4257/35245768722_e0a83ee2e6_k.jpg)
Tämähän se on varmasti se syykin miksi tuo rupesi vuotamaan, huonoa huoltoa...
Kaikki ilmaruuvit satuloissa aukesivat ilman mitään ongelmia - lenkki kiinni ja auki.
Melkein kaikki kumihatutkin olivat vielä nipoissa paikallaan, nice!!
(https://c1.staticflickr.com/5/4231/35412242055_74af8a5a80_k.jpg)
No kun sylinterin sain purettua tajusin että se on joku Wagner@Lockheed Made in USA malli, johon nuo ATE:n kumit ei tietenkään käy / ei saa kumeja mistään...
Keksin sitten tällaisen elegantin ratkaisun:
(https://c1.staticflickr.com/5/4249/34506289074_f3206fbaf9_k.jpg)
Kuka keksii ensimmäisenä mistä tuo pääsylinteri on?
Kävi muuten heittämällä paikalleen.
Ainoastaan alkuperäiset jarruputkien nipat piti vaihtaa tuumakoosta millisiin...
Nyt on taas jarrut ja kaikki jarrunesteet viimeinkin vaihdettu uusiin.
Pitää vielä yhdistää tuo nestepinta-anturi brake failure anturiin tuohon alle niin saa tuostakin valon syttymään.
-
Oisko 740:n pääsylkkä? ::)
-
Sanoisin 940.
-
Sanoisin 940.
Bingo
-
Onko noissa mitenkä paljon sit eroa? Katoin vaa ku nestesäiliöst tulpattu kytkimen lähtö niin pidin vaijerikytkimellist seiskaa todennäkösempänä ???
-
Jaa, en tiedä.
Tuo on Tukholman vanhasta poliisiautosta alunperin, joten ei hylji tuota kun autokin on Tukholmasta kotoisin.
-
Melko sama se on, sopii seiskaankin. Materiaali alumiini eikä valuarautaa ja lähdöt vähän eri suuntaan. Sylinterin koossa saattoi olla jotain eroa, en muista.
-
Aika jännä tuo että 940 jarrupääsylinteri menee paikalleen heittämällä. Itse olisin tehnyt varmaan jokin aika sitten saman, mikäli olisin tiennyt. Etsin kuitenkin alkuperäisen ATE:n ja sillä mennään.
Tuossa vähän aiemmin tässä ketjussa oli puhetta perän välityksistä. Itse vaihdoin 142:eeni 4,1:n tilalle 3,77:n ja olen erittäin tyytyväinen.
-
Aika jännä tuo että 940 jarrupääsylinteri menee paikalleen heittämällä. Itse olisin tehnyt varmaan jokin aika sitten saman, mikäli olisin tiennyt. Etsin kuitenkin alkuperäisen ATE:n ja sillä mennään.
Tuossa vähän aiemmin tässä ketjussa oli puhetta perän välityksistä. Itse vaihdoin 142:eeni 4,1:n tilalle 3,77:n ja olen erittäin tyytyväinen.
Kiva kuulla, oma perä on pihalla ruostumassa vielä...
-
Innostuin lomalla harrastamaan ja aloin tehdä modernisointia vanhaan ruiskun jakajaan...
(https://farm5.staticflickr.com/4086/35629358231_8b60bc69df_h.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4287/35591632162_2ffb67354d_h.jpg)
-
Homma edistyy hitaasti mutta nyt mekaniikka kasassa.
(https://farm5.staticflickr.com/4292/35936170191_02d27e6cf9_h.jpg)
-
Hiljaa hyvä tulee.
(https://farm5.staticflickr.com/4459/23905894878_69d4db1c9a_h.jpg) (https://flic.kr/p/CqtXFm)
(https://farm5.staticflickr.com/4510/37726902682_734720c669_h.jpg) (https://flic.kr/p/ZtNeMm)
Joka miehen pitää rakentaa virranjakajansa itse. :)
-
Ilman muuta pitää virranjakaja itse tehdä :D Californiassa ystävä rakentaa kokonaisia autoja alusta loppuun omana käsityönä ja kieltämättä on tulos melkoisen laadukasta kun joitakin on myynyt ja niistä on maksettu parhaista 200k $ muutamalla hänen rakentamallaan olen itsekin Californiassa ajanut San Franciscossa Bernal Heighs lähialueella enimmäkseen.
-
Laturi lakkasi jostain syystä lataamasta.
Vaihdoin alkuperäisen laturin releen kanssa takasin eikä sekään ladannut.
Löydin Valeon laturin eikä sekään ladannut.
Tuskastuin ja ajattelin että nyt kun se laturi joka tapauksessa pitää siirtää kuskin puolelle jotta turbo mahtuu, teen nyt sen suunnittelemani laturin kannakkeen / laitan Nissan Sunnyn laturin.
Tätä epäpyhää Volvo - Nissan liitosta aloin sitten eilen värkkäämään.
(https://farm1.staticflickr.com/788/41312231551_63a7a81f5c_k.jpg) (https://flic.kr/p/25WBZ9k)
Tällaisen laturin aikoinaan nappasin kaverin Sunnystä kun se on niin kivan pieni.
Hihnapyörän sain vaihdettua kun sain säädettyä sopivan holkin pyörän ja laakerin väliin.
Sitten pientä suunnittelua ja tällainen syntyi:
(https://farm1.staticflickr.com/795/40598834184_1c216da873_k.jpg) (https://flic.kr/p/24RzCXJ)
Ja lopuksi paikalleen:
(https://farm1.staticflickr.com/783/26440661797_13f56e5568_k.jpg) (https://flic.kr/p/Ghtizg)
Tässä vaiheessa huomasin että laturi ei ole oikeassa kulmassa - hihnaa ei pysty säätämään järkevästi...
Joten tämän jälkeen koko roska vielä irti ja viisi senttiä kannakkeisiin jatkoa 45 asteen kulmassa alaspäin.
Lopulta homma uudestaan kasaan ja tästä jatketaan sitten sähköhommilla ja kiristysmekanismin rakentamisessa.
(https://farm1.staticflickr.com/783/27440416318_fb4ccfb03c_b.jpg) (https://flic.kr/p/HNPiLb)
Jatketaan taistelua...
-
Vaikeuksien kautta voittoon :D
Mä laitoin joskus aikoinani jonkun Toyotan laturin Volvoon ja siinä oli latausvalon ohjauksessa jotain outoa eroa ja latausvalo paloi koko ajan, vaikka latasikin normaalisti. Toivottavasti ei koske kaikkia aasialaisia latureita.
-
Mites noi suuttimen kiinnitykset tulee?
Mulla B30:ssä alubensakisko, k-jetin pitimet, EV14 long nose suuttimet ja laserilla leikatut lukkolevyt. Ne pitkänokkaiset suuttimet sopii erinomaisesti K-jetin suutinpitimiin.
Voin laittaa kuvia, laita yv:llä puhnro. Mulla on jokin ziisuksen aikainen.
-
Vaikeuksien kautta voittoon :D
Mä laitoin joskus aikoinani jonkun Toyotan laturin Volvoon ja siinä oli latausvalon ohjauksessa jotain outoa eroa ja latausvalo paloi koko ajan, vaikka latasikin normaalisti. Toivottavasti ei koske kaikkia aasialaisia latureita.
Hitto toivotaan niin. Vai hylki se hemmetin toyota volvoa, katsotaan miten käy nissanissa...
En meinannut löytää mitään kytkentäkaaviota tuohon sunnyyn, mutta sitten kun laittoi nissan sentra niin rupesi löytymään...
Erikoinen on tuo kytkentä tuossa mielestäni.
Laturissa on perus B+ ja liitin jossa L ja S
L = perus valon kautta tuleva heräte
S = sulakkeen kautta akun kengälle, ehkä sense?
Miksi pitää olla erillinen sense kun ei varmaan montaa voltin kymmenystä ole eroa B+ -piuhaan?
Vedän tuon S -piuhan suoraan tuohon B+ liittimeen...
Mitä vähemmän piuhoja sen parempi.
Jos se ei toimi oikein laitan diodin väliin tuomaan jännitehäviötä. :D
Pitäisi mitata tähän seuraavaksi hihnan pituus kun on aika paljon pidempi kuin vakio.
-
Mites noi suuttimen kiinnitykset tulee?
Mulla B30:ssä alubensakisko, k-jetin pitimet, EV14 long nose suuttimet ja laserilla leikatut lukkolevyt. Ne pitkänokkaiset suuttimet sopii erinomaisesti K-jetin suutinpitimiin.
Voin laittaa kuvia, laita yv:llä puhnro. Mulla on jokin ziisuksen aikainen.
Laitoin sulle yv:llä numeron.
-
Tänään ajelin motonettiin hakemaan hihnaa ja laitoin sitten oven lukkoon - avaimet virtalukossa...
Onneksi kaveri auttoi ja sain haettua vara-avaimet.
No vaikeuksien kautta voittoon, hihna jonka ostin oli oikean mittainen kerrasta ja laturi toimii!!
(https://farm1.staticflickr.com/882/27475873318_592b9b31ba_b.jpg) (https://flic.kr/p/HRX2TL)
Piuhat pitää vielä siistiä ja rakentaa tuolle laturille kiristin.
Joku on hemmetti katkaissut kanteen pultin johon tuo kiristin kävisi parhaiten...
Jännitteet on nyt terveellä tasolla ja muutenkin näyttäisi toimivan.
Katsotaan mitä ja milloin seuraavaksi tapahtuu. :)
-
Pesin vaihteeksi auton ja onhan sitä tullut ruostetta sinne ja tänne...
Mutta siihen nähden että kymmenen vuotta sitten tehty maalaus - ihan ok kun olen ajanut tällä aina ympäri vuoden.
Talven suolat ottaa veronsa, ei sille voi mitään.
On se silti kohtuullisen siistissä hapessa:
(https://farm2.staticflickr.com/1789/42232812545_f653550953_o.jpg) (https://flic.kr/p/27kYcNr)
Long live volvo 140 . :)
-
Koneen kalkatuksen etsiminen jatkui.
Vaihdoin jakopään molemmat rattaat vanhasta moottorista ja nokan rinkulan / messinkiläpyskän.
-> Ei mitään apua, :buck2:
Seuraavaksi yritän vielä tuota kalkatusta etsiä venttiilikoneistosta, vaikka senkin olen kertaalleen vaihtanut...
Ei pysty edistämään tekniikkaa ennenkuin tuo kalkatus on saatu koneesta pois.
-
Yritin ettiä aikaisempaa juttua tosta kolinasta, mutta en löytänyt. Just tänä keväänä kasasin yhen b20 moottorin jossa oli nokan lukkolevy palasina. Sen oli aiheuttanut jakajan ja nokan hammastuksen porrastaminen. Moottori kävi kuin betonimylly konsanaan ;D
Samoin oli mennyt nokanlaakerit, varsinkin eka jakopäästä päin oli aivan loppu. Veikkaan että omassa ainakin osa kolinasta tuli nimenomaan nokanlaakereista....
-
On siitä juttua tässä topikissa.
Nokan laakerit uudet ja nokan lukkolevyn vaihdoin sen holkin kanssa orkkis koneesta jossa 100tkm...
Testasin heiluttaa nokkaa eikä välyksiä ole.
-
Päivitys talvivanteisiin.
(https://live.staticflickr.com/65535/48960888153_d41e28137b_k.jpg) (https://flic.kr/p/2hAvmh2)
Mahtuu pyörimään virgot takanakin kun ostin kapeat talvinakit 175/65/15".
Ei kehdannut lähteä laikkaamaan tai mankeloimaan orkkis kaaria...
-
Niin ja se kalkatus johtui sittenkin vain venttiilikoneistosta.
Oli sen verran kuluneet nuo keinovivut venttiilien päästä että välykset jäivät isoksi -> kalkatus.
Onneksi näinkin helppo vika. Hiotutan nuo takaisin pyöreiksi kun mitään rullavivustoakaan ei ole tullut järkihintaan vastaan...
Auto on pelannut hyvin, pientä sytkäosan vaihtoa mutta muuten ajeltu vaan.
Ensimmäinen Osram Night breaker polttimo hajosi, toimi näköjään 1/2017 asti ehjänä joten ihan ok.
Seuraavaksi on listalla lämppärin hanan korvaaminen toisenlaisella ratkaisulla ja suorasytkän asennus.
-
Volkkarin puolalle vahva suositus, siinä on vahvistin integroituna
Lämppärin hana? Minkälainen ratkaisu suunnitteilla?
-
Komia on S*
-
Volkkarin puolalle vahva suositus, siinä on vahvistin integroituna
Lämppärin hana? Minkälainen ratkaisu suunnitteilla?
Tulee sekventiaalinen cop sytkä v70 boschin puolilla.
Meinasin laittaa rintapeltiin 90 asteen putkikulmat sojottamaan koneeseen päin ja moparin hana sisälle orkkisvaijeriin kiinni.
4. pytyn puolalle tarvitsee tilaa...
-
Alkoi ahdistamaan tehon puute ja homma lähti etenemään viimein.
Roudasin tallille auton orkkis koneen ja siihen ensin mallailen tuon tekniikkapäivityksen, jonka jälkeen siirrän setin autoon koska auto on perheen ainoa ja koko ajan ajossa...
(https://live.staticflickr.com/65535/50172497467_ac00a95994_k.jpg) (https://flic.kr/p/2jrzavM)
Tommonen tuohon pitäisi laittaa misabin valupakosarjaan...
Imu- ja pakosarja paikallaan, pientä mallailua piti tehdä että istuivat yhdessä kanteen...
(https://live.staticflickr.com/65535/50177330532_6aa061a98a_k.jpg) (https://flic.kr/p/2jrZWdu)
(https://live.staticflickr.com/65535/50177330557_f00308fba8_k.jpg) (https://flic.kr/p/2jrZWdV)
Kyllä se tästä, tavoitteena saada tämä tekniikkapäivitys tänä vuonna valmiiksi...
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
-
Pikkuhiljaa homma etenee...
(https://live.staticflickr.com/65535/50247827488_e54e42e107_k.jpg) (https://flic.kr/p/2jyefvf)
(https://live.staticflickr.com/65535/50248470416_d961f3df07_k.jpg) (https://flic.kr/p/2jyhxCd)
Tulee lähelle imusarjaa mutta olkoot nyt näin versio 1.
Väliin joku lämpöpelti tai pari...
-
Puolivahingossa klikkasin tähän topiciin ja luin monttu auki koko topicin läpi.
Aivan törkeän upea käyttöauto sulla! :o Yhdyn edellisiin kommentoijiin, olen todella kateellinen käyttöautoiluistasi. Saatoin eilen ajella perässäsi (Jyväskylä, minimanilta laukaantielle kohti taulumäkeä).
Kuinka hyvin tämmöseen 100 sarjalaiseen vielä löytyy ns. kulutusosia maailmalta? Motonet näyttäisi ainakin myyvän vähän kaikkea kuluvaa? :D
-
Moi!
Kiitos kehuista, mä kyllä tykkään tuolla ajella tosin kun saisi vielä kaikki palikat paikalleen niin olisi vielä kivempi...
Kyllähän tuohon kaikenlaisia osia saa vielä mutta ei kaikkia. Onneksi ei ole ollut kauhea tarve osille, alkuperäistä siinä on vielä kaikki puslat ja pallonivelet ja jarrulevyt...
Todella vähän mitään korjattavaa ollut loppujen lopuksi.
Varmasti olin minä jos minimanilta näit ajavan, kun ei näitä monta täällä ole. :)
-
Kevät tulee ja taas on talvi ajeltu tyylikkäästi vanhuksella.
Alkaa suola näyttää voimansa ja ruostehommia on tiedossa, mutta on ollut nautinto taas ajella talvi lämpimällä ja toimivalla autolla.
(https://live.staticflickr.com/65535/52002422262_f692d117c5_k.jpg)
-
Aloin "pientä" remonttia tekemään kun en ole aiemmin tähän mitään ruostekorjauksia / huoltoa tehnyt.
Jonkin verran siellä on tekemistä mutta mitään yllätystä ei vielä ole tullut vastaan, onneksi.
Tässä vielä arvon pitääkö koko auton yli vetää uusi maali vai riittääkö osittainen maalaus...
(https://live.staticflickr.com/65535/52304958736_f4f885c9d4_k.jpg)
-
Matot otin pois ja täytyy fleksata kun näyttää niin hyvältä. :)
Tältä näyttää originaali lattia 52 vuoden jälkeen.
(https://live.staticflickr.com/65535/52324116194_5acde03eff_k.jpg)
-
Matot otin pois ja täytyy fleksata kun näyttää niin hyvältä. :)
Tältä näyttää originaali lattia 52 vuoden jälkeen.
(https://live.staticflickr.com/65535/52324116194_5acde03eff_k.jpg)
Yleisemmin taitaa tuosta kuvakulmasta otetut kuvat näyttää sille, että voi todeta "tältä näyttää eilen leikkaamani nurmikko" ;D. Minkälaisen ruostesuojauksen ajattelit tehdä?
-
Meinasin hioa ruosteet pois ja maalata, ei kai siinä sen kummempaa ruosteen suojausta tarvitse.
Koteloihin kotelosuojaa.
-
(https://live.staticflickr.com/65535/52589650946_3edfd0479f_k.jpg)
Homma etenee, hitaasti mutta hitaasti.
-
(https://live.staticflickr.com/65535/52607470558_b7bbe1ba44_h.jpg)
-
Tietokilpailu kysymys, mistäs tällaiset on?
(https://live.staticflickr.com/65535/52604014202_5760957230_k.jpg)
-
Olisko ovistoppareista ???
-
Ai että kiiltävää pintaa tarjolla täälläkin S*
Nuo rullat lienee ovien yläreunoista sellaiset ikkunan ohjaimet ;)
-
Joo, pinoteksia pintaan niin vanhakin näyttää uudelta.
Juu Kulmamies tämän tiesi, tässä arvon että laitanko paikalleen noita kun jättävät pian jälkeä ikkunaan...
Kiva päästä kasaamaan ja taas suolaan päästelemään tuolla. :)
-
Eihän tämän ikäisessä edes kuuluis olla noita rullia? Eiks ne oo jotain vanhempien mallien juttuja?
-
Eihän tämän ikäisessä edes kuuluis olla noita rullia? Eiks ne oo jotain vanhempien mallien juttuja?
Totta tämä :), tähän aikoinaan vaihdoin -67 ovet kun orkkis ovet oli rutussa kaikki...
-
Homma etenee, nyt pääsi jo kasaamaan :)
(https://live.staticflickr.com/65535/52629401829_8b04c94601_k.jpg)
-
Tuo on mukavaa, kun saa valkoisilla puuvillahanskoilla kasata.
-
Lisäkuvat ei olis lainkaan hassumpia S*
-
Lisäkuvat ei olis lainkaan hassumpia S*
:) Laitetaan kun ehditään, tänään vielä etulasi paikoilleen.
Koska listakiinnikkeitä ei saa mistään, jätän ne kokonaan pois ja liimaan listat jotenkin kiinni...
-
Löytyskö listojen alle jotain samantyylistä "teippiä", jolla on aikoinaan kiinnitelty esim. tekstejä takakonttiin ja lokasuojiin? Sais kohtuudella sahattua irti, jos eli kun tarvitsee seuraavan kerran palata aiheeseen. Tai tottelee kai uudemmatkin paksummat kaksipuoliset teipit siimaa tms.
Kaunis käyttölaitos on tämä. Ei näitäkään ole tarkoitettu talleihin homehtumaan...
-
>Kaunis käyttölaitos on tämä. Ei näitäkään ole tarkoitettu talleihin homehtumaan...
Juuri tätä mieltä itsekin.
Tässä vähän kuvia, takalasin listan kanssa meinasi palaa käämi mutta sain lopulta sen paikalleen...
Tein erilaisen ratkaisun roiskenläppien kiinnitykseen, laitoin putlteilla kiinni pistihitsauksen sijaan.
(https://live.staticflickr.com/65535/52641883532_14f58a4c5a_k.jpg)
Matot paikallaan, alle tuli uutta äänieristettä ja rintapeltiinkin tuli huolella eristettä...
(https://live.staticflickr.com/65535/52642830785_23e853d489_k.jpg)
Penkitkin sain paikoilleen.
(https://live.staticflickr.com/65535/52642869428_ae6b4f372f_k.jpg)
Kohta pääsee suolaan taas ruostuttamaan.
-
Unohdin kertoa että VP-Autopartsilta tullut kontin tiiviste oli liian jäykkä eikä meinannut millään mennä kontti kiinni.
Onneksi varastosta löysin käyttämättömän Volvon orkkis tiivisteen ja kansi menee nyt nätisti kiinni.
VP:n Tiiviste oli täysin samalla profiililla kuin orkkis mutta jotenkin jäykempää, nyky kumi varmaan huonompaa...
(https://live.staticflickr.com/65535/52642405531_8a43066aef_k.jpg)
-
(https://live.staticflickr.com/65535/52656735448_d1bcb13e56_k.jpg)
Ovien lukkolaitteiden asennusta ohjeiden mukaisesti.
(https://live.staticflickr.com/65535/52655761522_2d435bfeac_k.jpg)
Ökylistat laitoin kun nehän on olleet lisävarusteena käsittääkseni tähänkin malliin...
(https://live.staticflickr.com/65535/52656247551_1a63fdc22b_k.jpg)
Ovien säätämistä, tätä voisi tehdä loppu elämän jos ei vedä rajaa johonkin.
(https://live.staticflickr.com/65535/52655762207_a5b28ee5f6_k.jpg)
Talvirenkaat alla, kohta pääsee revittelemään.
Kivaa hommaa kasata.
-
Kivaa hommaa kasata.
Voin vaan kuvitella miten kivaa :) Tulee kyllä upea auto.
-
Voin vaan kuvitella miten kivaa :) Tulee kyllä upea auto.
Kiitos!
Kyllä se on hauska peli varsinkin kun on ainoa auto niin pääsee nauttimaan kun saa viimein kasaan ja katsastettua.
-
Keula alkaa olla kasassa.
(https://live.staticflickr.com/65535/52677525920_1f71254b59_k.jpg)
Vilkkujen ja parkkien lasit on aika huonot, pitäisi hommata jossain vaiheessa uudet...
-
Mulla kai pitäis olla varastossa ylimääräiset uudet parkkien lasit. Voin tonkia jos on kiinnostusta.
-
Alkaa valmistumaan :)
(https://live.staticflickr.com/65535/52684759990_600fbbfca0_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/52684834278_1dee5c7e6d_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/52683818657_2765676eb7_k.jpg)
-
(https://live.staticflickr.com/65535/52708982184_4dcb8e8df8_k.jpg)
Ei muuta kuin ajoon. :)
-
O0
-
Ihan superia S*
-
Oho tulipas hienoa, kelpaa ensikesänä pärryytellä.
-
On kyllä komea! Ajettavaksihan nämä on tehty 8)
-
Oho tulipas hienoa, kelpaa ensikesänä pärryytellä.
Joo ensi kesänäkin, tämä on käyttöauto.
-
Joo ensi kesänäkin, tämä on käyttöauto.
hattu nouse entistä korkeammalle. Käyttöönhän nämä aikana tehtiin.
-
Leimattu peli ja ajossa. 8)
(https://live.staticflickr.com/65535/52710224808_cb56386ea5_k.jpg)
Ökylistat ja sävylasit laitoin paikalleen kun kasasin.
(https://live.staticflickr.com/65535/52710159355_ecb9e2877e_k.jpg)
-
Onneksi-Olkoon!
Itsellä oli just tuo vuosimalli ja varustetaso aikoinaan muttei puoliksikaan noin upea!
Hienoa työtä!
-
On kyllä upea peli ja tyylikäs tuo "virkamies"-sininen väri! Tulee muistot mieleen kun saman värisellä (?) -76 244:lla opettelin 8-vuotiaana faijan työpaikan pihalla ajamaan, ja isäukko oli juuri ylimaalannut auton joten varmaan oli jännitystä myös apparin penkillä ettei mihinkään kopsahda :D
-
Kiitos kommenteista!
On kyllä nyt kiva päästellä tolla menemään. :)
Nyt pieni tauko tuon rassaamisessa mutta sitten jossain vaiheesssa jatkettava.
Jatkosuunnitelmissa
* Jaeger mittaristo ja keskikonsoli
* Ohjaustehostin
* Ruisku + suorasytkä
* Turbo
Korjattavaa tällä hetkellä perä joka ääntää aika pahasti...
-
(https://live.staticflickr.com/65535/52744844732_82d1d71130_k.jpg)
-
Ice ice baby...
(https://live.staticflickr.com/65535/52779217315_0295c1275e_k.jpg)
-
Meinasitko 164 ohjaustehostinta viritellä vai jotain muuta?
-
Minulla on Amazonissa sähköinen ohjaustehostin tuolta.
https://www.ezpowersteering.nl/23/Home.html (https://www.ezpowersteering.nl/23/Home.html)
Oli helppo asentaa ja lyhyellä ajokokemuksella voi todeta, että toimii.
-
Minulla on Amazonissa sähköinen ohjaustehostin tuolta.
https://www.ezpowersteering.nl/23/Home.html (https://www.ezpowersteering.nl/23/Home.html)
Oli helppo asentaa ja lyhyellä ajokokemuksella voi todeta, että toimii.
Juu tuota vähän himoinnutkin mutta n. 1700eur hinta kuivuttaa ajatuksia.
-
Meinasitko 164 ohjaustehostinta viritellä vai jotain muuta?
Joo, mulla on pari 164:n tehostajaa varastossa.
-
Sain viimein ensimmäisen vahan uuteen maalipintaan.
Ihan hieno siitä tuli.
(https://live.staticflickr.com/65535/52831254582_88e5cafd52_o.jpg)
-
Kyllä on hieno. Kuin uusi 8)
Tällaisessä tummassa värissä kiillon huomaa hyvin.
Omaa valkoista haaveilen myllyttäväni (edes jotenkin) takakaarien korjauksen jälkeen vaikka siinä värissä lopputulos ei ole niin justiinsa.
-
Hetkinen, nyt on pakko kysästä että liikkuukos tämä auto Jyväskylässä?
Jos liikkuu niin oot varmaankin tullu pari kertaa vastaan, mulla on aikalailla saman värinen 164. ;D
-
Juu Jyväskylässä asustan.
En ole kyllä huomannut 164:sta, pitää yrittää pitää silmät auki paremmin kun ajelee. :)
-
Pesin pitkästä aikaa auton ja on se kiva kun on uusi maalipinta.
(https://live.staticflickr.com/65535/53055422034_460273b205_o.jpg)
-
Pienen tauon jälkeen aloin taas värkkäämään.
Mittaristoa aloin kasaamaan kun kehykset nyt maalattu.
(https://live.staticflickr.com/65535/53076676899_265977e028_o.jpg)
Sitten ikävä havainto että lattialle tulee vettä ja se vaati sitten isomman savotan että saan sen tilkittyä...
(https://live.staticflickr.com/65535/53104542892_8bdf0e2c1b_o.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/53105522400_3a8dd80f25_o.jpg)
Nuolen luota tuon kumitulpan alta vuotaa kotelon sisältä.
Korikitti on kuivunut ja se päästää ihan huolella vettä kun ikkunan alareunan vesireiästä tulee vettä...
(https://live.staticflickr.com/65535/53105614888_0edaea8556_o.jpg)
Pääsi lillumaan vesi lattialla puoli vuotta kun en huomannut ja pientä alkavaa ruostetta siellä on kuskin puolen lattiassa...
-
Tästäköhän syystä omassa on vedetty silikonilla umpeen lokarin ja a-pilarin välinen rako?
-
En usko että tämä on sama syy, todennäköisesti itse aiheutin tämän vuodon kun tökin noita etuikkunan vesi reikiä ruuvimeisselillä auki ja tein kanavat vedelle poistamalla korikittiä tuolta nurkasta...
On sen verran paha paikka että voi olla että joudun sahaamaan peltiä sisältä pois. :-\
-
Pitäisikö niiden ulkopuolen vesireikien olla alun perinkin tukossa?
-
En tiedä auttaako tähän mutta itse täytin lasin ja korin välin kokonaan butyylimassalla ja tukin vesireiät.
-
Pitäisikö niiden ulkopuolen vesireikien olla alun perinkin tukossa?
Voi olla tämä.
-
En usko että tämä on sama syy, todennäköisesti itse aiheutin tämän vuodon kun tökin noita etuikkunan vesi reikiä ruuvimeisselillä auki ja tein kanavat vedelle poistamalla korikittiä tuolta nurkasta...
On sen verran paha paikka että voi olla että joudun sahaamaan peltiä sisältä pois. :-\
Okei. Miettinyt vaan että miksiköhän ne raot on saumattu. Sitä kautta pääsee varmaankin vesi valumaan sinne missä ne raitisilmaaukot on? Vai onko siellä estettä matkalla, en ole kurkkinut sinne sen kummemmin.
-
Sain apua ja kunnon laitteiston jolla päästiin näkemään reiät.
Näyttää siltä että niiden reikien olisi alunperinkin pitänyt olla tukossa...
(https://live.staticflickr.com/65535/53113992298_f0f1e05cfd_o.jpg)
Oli kyllä tuo endoskooppi todella ihmellinen laite, ihan kuin olisi itse ollut siellä kotelossa ja sillä pystyi katselemaan ympärilleen. :)
Tilkitty nyt, pitää testata kun tuo kuivaa. Toivottavasti onnistui.
-
Vesivuodot korjattu ja talvirenkaat saatu alle.
Tänään on ollut kiva päivä mennä tuolla kylki edellä. :)
(https://live.staticflickr.com/65535/53299911625_1fe3527916_h.jpg)
-
Hienolta näyttää :) Muutaman kerran (viikon sisään) Jyväskylässä bongannutkin, mutta juuri silloin en Amazonilla ole ajellut niin en viitsi morjestella vieraasta merkistä.
-
Sain kellon kuntoon ja keskikonsolin kasattua.
(https://live.staticflickr.com/65535/53331740648_674d60a182_k.jpg)
-
Pitkästä aikaa sain edistettyä tekniikan päivitystä.
Sytytys alkaa saada muotoaan.
(https://live.staticflickr.com/65535/53449106216_36bf0c4230_o.jpg)
-
Sain sytkän pelaamaan hienosti alku vaikeuksien jälkeen.
Kun tajusin vaihtaa häiriönsuojatut tulpat niin alkoi kehräämään hienosti.
(https://live.staticflickr.com/65535/53759464051_60bf531e43_k.jpg)
Siinä on nyt sitten 60-luvun kaasari ja 2000-luvun sekventiaalinen cop sytytys samassa moottorissa.
-
Pääsin viimeinkin kaasarista eroon!! 8)
(https://live.staticflickr.com/65535/53856629294_b04b74129b_k.jpg)
Vielä jonkin verran säätöä kun vanha laajakaista lamda ei näytä enää toimivan / puolien kumit halki kun ovat olleet banaanina tuossa setupissa...
-
Pientä päivitystä...
Nyt pelaa viimein kuten pitää. Laajakaistan korvasin toisella ja siistin piuhoja.
Metsästin todella pitkään ongelmaa jossa MS2 resetoi / ylimääräisiä triggereitä tuli virranjakajalta.
Tämä ei tullut kylmällä koneella vaan vasta kun oli vähän aikaa ajellut...
Lopulta taisin löytää ongelmaksi käytetyt volvon puolat jotka korvasin uusilla boschilaisilla.
(https://live.staticflickr.com/65535/54087577463_4b29d5febb_k.jpg)
Nyt vaikuttaisi pelaavan kuten pitääkin.
Sekventiaalinen COP B20E kehrää nyt kuin kissa.
Ei tule ikävä strombergia nyt kun tämä pelaa.