Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: dneproshin - 08.06.2015, 22:24:30

Otsikko: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: dneproshin - 08.06.2015, 22:24:30
En muista oliko Curbside Classic vai mikä, mistä luin joku aika sitten artikkelin Volvon muotoilusta... Googlettelin vähän kuvia ja laitan tähän vähän samoja havaintoja...

Lähdetään liikkeelle Amazonista, jonka kartanomalliin Volvo jaksoi vielä tehdä erilaiset takaovet kuin sedaniin... Mielestäni sekä sedan että farkku ovat molemmat varsin onnistuneita muotoilullisesti.
(http://images.thetruthaboutcars.com/2009/11/CC-7-045-800.jpg)

(https://flockler.com/thumbs/3364/original_amazonstw1_s1200x630_q80_noupscale.jpg)

100-sarjassa kartanomalliin laitettiin sedanin ovet, ja kuten kaikki tietävät ratkaisusta tuli hieman kömpelö. Eli kartanomallin kattolinja ei satu ollenkaan ovien kanssa yhteen...
(http://i.auto-bild.de/ir_img/6/7/0/5/7/7/Volvo-144-729x486-2743332a98047aa7.jpg)

(http://www.dudes.nu/pics/Volvo-145-Side-Small.jpg)

200-sarjassa tilanne parani siinä mielessä, että ovi/kattolinja ei hyppää ihan niin pahasti silmille kun ikkunoiden kromikarmit muuttuivat mustiksi.
(http://www.the-blueprints.com/blueprints-depot/cars/volvo/volvo-240-glt-turbo-1985.png)

(http://i.auto-bild.de/ir_img/5/5/2/9/3/5/Volvo-240-Kombi-729x486-ed7605509543d8aa.jpg)

740-sarjassa painopiste vaihtui kartanomalliin, ja ainakin ulkonäöstä päätellen sedaniin oli tällä kertaa istutettu kartanomallin takaovet... Samalla syntyi mielestäni Volvon kaikkien aikojen hienoin muotoiluyksityiskohta eli 700-sarjan sedanin mahtavan jyrkkä kulma takalasin ja peräkontin välillä :)
(http://new.volvocars.com/ownersdocs/1989/1989_740/images/pg4.jpg)

(http://image.bilgaraget.se/extra/carimg/768501_768600/volvo-745-768586_8372226.jpg)

940-sarjassa tilanne "korjattiin" muotoilemalla perä uudelleen. Mielestäni muuttui huonompaan suuntaan.
(http://www.carsbase.com/photo/Volvo-940_mp5_pic_83039.jpg)

Kehitys eräällä tavalla huipentui 800-sarjassa - takaovet ovat edelleen samanlaiset kartano- ja sedan-malleissa, mutta kuka osaa sanoa kumpaa varten ovet on alunperin suunniteltu? Ratkaisu on tyylikäs, mutta mielestäni hieman tylsä. Viimeiseksi hienoksi sedan-Volvoksi jää mielestäni 744.
(http://www.mad4wheels.com/webpics/hires/00007935%20-%201991%20Volvo%20850/1991_Volvo_850_002_2106.jpg)

(http://www.motorstown.com/newsImages/volvo-850-1.jpg)

Päätän homman tähän, joku muu saa jatkaa uudemmista/vanhemmista malleista, jos haluaa...
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: The_OttoB - 08.06.2015, 23:07:59
Hyvä juttu. Kirjoittajalle kiitos.

Joskus joutilaina hetkinä on tuuminut, että miltähän mahtaisi näyttää 245 ihan omilla takaovilla.

Ruotsalaisessa Klassikern-lehdessä oli paljon juttua Volvojen muotoilusta, lähinnä 200-sarjasta.
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: mulugren - 08.06.2015, 23:32:26
se 740 peräosan muotoilu on kyllä hieno. minusta ainut "kauneusvirhe" ao. autossa on keulan lippa (spoileri) joka olisi ehkä pitänyt miettiä uusiksi. näyttää tökerölle mutta ymmärrän kyllä keulan dilemman. ehkä se tuotantoon päätynyt on sittenkin pienin paha.

jotain 740 näyttävyydestä kertoo se että kerran läheltä lipui huippukuntoinen ja puleerattu valkoinen 740 johon nuorin poikani 11v tuumasi että ompa hieno auto:-) hän kuitenkin on tahkonnut pleikalla näitä uusimpia autopelejä joissa välillä aina mässäillään autojen muodoilla HD tarkkuudella oikein kunnolla ja sieltähän löytyy kaikki veyronista lähtien. päässyt näkemään vierestä oikeita ferrareita sun muita huippuhienoja pirssejä. mutta niin vain tuumasi että 740 on hieno niin kuin onkin
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: jaskajokunen - 08.06.2015, 23:36:30
Muistikuva (?) takavuosilta, jotta tekniinkan maailmassa oli joskus 80-luvulla juttua , näistä esteettisistä muokkauksista. Siinä oli tuo 200 sarjan sedanin oven yläreuna muokattu suoraksi farkkuun. Muista muokkauksista ei olekkaan sit muistikuvia  :idiot2:
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: dneproshin - 08.06.2015, 23:56:41
se 740 peräosan muotoilu on kyllä hieno. minusta ainut "kauneusvirhe" ao. autossa on keulan lippa (spoileri) joka olisi ehkä pitänyt miettiä uusiksi. näyttää tökerölle mutta ymmärrän kyllä keulan dilemman. ehkä se tuotantoon päätynyt on sittenkin pienin paha.

Lähestyin kerran omaa seiskaa sivulta jossakin parkkihallissa. Tajuntaan vain jotenkin iski, että keulahan on kuin ilmetty snautseri!

(https://lh3.googleusercontent.com/-2rCiLLlDi80/VXYBM5_svoI/AAAAAAAAMsI/rPMsPWLbzvA/s800/740-snautseri.JPG)
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: dneproshin - 09.06.2015, 00:02:32
Muista (?) takavuosilta, jotta tekniinkan maailmassa oli joskus 80-luvulla juttua , näistä esteettisistä muokkauksista. Siinä oli tuo 200 sarjan sedanin oven yläreuna muokattu suoraksi farkkuun. Muista muokkauksista ei olekkaan sit muistikuvia  :idiot2:

Jostakin vanhasta TM:stä muistan lukeneeni 740 muotoilusta jonkun kommentin... Siinä todettiin, että perä näyttää taittuneelta (varsinkin kun siinä on kromilistakin lähes 45 asteen kulmassa...) - elikkä kaikki 744:t on vähän peräänajetun näköisiä :P

Samassa jutussa hämmästeltiin sen aikaisen Mitsubishin (Galant?) kyljen muotoilua - sehän oli valmiiksi kuopalla eli kylkeenajetun näköinen.
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Rodion - 09.06.2015, 17:47:41
Hienoja havaintoja!

Muuten: Miten pitkä mahtaa olla tuo 100-sarjan / 200-sarjan farmarin taaimmainen sivuikkuna? Näyttää aivan suhteettoman pitkältä verrattuna nyky"farmareiden" takasivuikkunoihin, esim.

(http://i.ytimg.com/vi/jiUHlZ8fVWQ/maxresdefault.jpg)



(http://www.dudes.nu/pics/Volvo-145-Side-Small.jpg)
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Taavi.H - 09.06.2015, 18:25:00
145 aikanaan taisi olla farmariauto sanan varsinaisessa merkityksessä. Viljelijän auto, joka kuljetti perhettä ja tarvittaessa toimi pienenä pakettiautona. Kun taas nykyfarmarit ovat perheautoja, joihin on kätevä lastata ostoskassit ja harrastusvälineet. Lastenvaunujenkin kanssa on vähän niin ja näin. :)
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Dave - 09.06.2015, 18:46:11
V 70 pitää onneksi pystyperäisen farmarin perinnettä yllä ja toivottavasti tuleva V 90 jatkaa vuosikymmeniä jatkunutta linjaa... Jotenkin en vaan osaa mieltää noita nykyisiä pienempiä V-malleja farmareiksi. Monessakin sedanissa nykyään kattolinjat ovat jyrkät syöden päätilaa. Volvon kuuluu olla käytännöllinen merkki, ei trendien perässä juokseva.

Uusi XC 90 vaikuttaa lupaavalta alulta tilojen puolesta, sivuprofiili vanhan mallin kanssa melkein sama.

Mukava teksti oli lukea muuten!! :)
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.06.2015, 19:04:21
Mahtava aihe ja juuri samaa asiaa pohdin toissailtana.

Minusta 744 on kaikkien aikojen kaunein volvo juuri lego-ilmeensä vuoksi. Toiseksi kaunein on 245, sitten 944 jne... toki klassikot (ama, pv jne...) on nättejä myös.

Kerran oli hieman surkuhupaisa tilanne kaupan pihalla. Saavuttiin meidän autolle (945) kun samaan aikaan samantapainen perhe saapui viereisen audin/mikälievag ison farkun luo.
Minä nostin rattaat (emmaljunga scooter,mielestäni ei parhaat menemään kasaan) kasaamattomina konttiin ja ostoskassit (4kpl ja vaippalaatikko) siihen viereen, löin luukun kiinni.
Samaan aikaan elämäntapafarkkuperheen isäntä irroitteli rattaista renkaita ja kuomua, samalla taittaen ne aivan solmuun diudin konttiin pystyyn. Konttiin mahtui kaksi ostoskassia, loput kaksi menivät takamatkustajien jalkatilaan.

Edelleen olen sitä mieltä että urheilullisesti muotoiltu elämäntapafarmari on yksi rumimpia ja turhimpia automalleja.Jos sen farmarin pitää pystyä olemaan urheilullinen, voi sen tehdä myös volvon tapaan (850BTCC, 850R/V70R -mallit).
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: The_OttoB - 09.06.2015, 19:31:08
Mitä jengi jauhaa jostain farmariautoista? Pysykää aiheessa ja keskustelkaa otsikon mukaisesti KARTANOmalleista. Mode etunenässä.

Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Kalamies - 09.06.2015, 20:05:55
Alkuperäinen artikkeli: http://www.curbsideclassic.com/automotive-histories/the-rear-door-dilemma/ (http://www.curbsideclassic.com/automotive-histories/the-rear-door-dilemma/)
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: dneproshin - 09.06.2015, 20:09:56
Alkuperäinen artikkeli: http://www.curbsideclassic.com/automotive-histories/the-rear-door-dilemma/ (http://www.curbsideclassic.com/automotive-histories/the-rear-door-dilemma/)

 -H- Kiitos! En millään löytänyt tuota enää itse, mutta siis juuri tuo artikkeli oli mielessäni.
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Ribbe - 09.06.2015, 20:59:59
Mitä jengi jauhaa jostain farmariautoista? Pysykää aiheessa ja keskustelkaa otsikon mukaisesti KARTANOmalleista. Mode etunenässä.
aloituksessakin oli kuvia muistakin kuin kartanomalleista kun siinä oli sportswagon.
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Rodion - 09.06.2015, 23:03:22
145 aikanaan taisi olla farmariauto sanan varsinaisessa merkityksessä. Viljelijän auto, joka kuljetti perhettä ja tarvittaessa toimi pienenä pakettiautona. Kun taas nykyfarmarit ovat perheautoja, joihin on kätevä lastata ostoskassit ja harrastusvälineet. Lastenvaunujenkin kanssa on vähän niin ja näin. :)

Kun vielä katseli 100-sarjaa ja uutta V60:stä allekkain, tajusin, että uudessa V60:ssä on aivan suhteettoman pitkä takaovi. Onko jopa pidempi kuin etuovi?

Suhteettoman pitkä C-ikkuna on muuttunut siis suhteettoman pitkään takaoveen.
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Kaide - 09.06.2015, 23:47:47
Uuden tulevan ison farkun muotoilun spekulointia jo v.-12 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21662.msg387180#msg387180  ;)
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: v-femtio - 10.06.2015, 00:44:31
Kun vielä katseli 100-sarjaa ja uutta V60:stä allekkain, tajusin, että uudessa V60:ssä on aivan suhteettoman pitkä takaovi. Onko jopa pidempi kuin etuovi?

Suhteettoman pitkä C-ikkuna on muuttunut siis suhteettoman pitkään takaoveen.

Nääh. Tämän päivän designiin tottunut silmä kyllä tykkää v60:stä. Huomatkaa että siinä on jatkettu kartanomallin laskevan takaovilinjan perinnettä. Todellinen hatunnosto merkin historialle. :D

Satkun takakonttiin mahtuu varmasti mies makuulleen. Lienee pari metriä takakonttia siinä?
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: B30A - 10.06.2015, 07:04:44
Ehkäpä näissä uudemmissa on jotenkin tajuttu tuo yksi käyttöäkin hankaloittava piirre, kulkemista ajatellen farkkujen (ja sedanienkin) liian lyhyt takaovi? Valitettavasti tosin takakontin kustannuksella kun auton pituutta ei voi loputtomasti jatkaa ilman että tulisi limo-fiilis.
Toisaalta iso ovi on liian ahtaiksi piirretyillä parkkiksilla pieni ongelma. Suo siellä, vetelä täällä.

Tulin kuitenkin oikeastaan hyvälle tuulelle kun kelasin nuo kantikkaat sivukuvat läpi tässä aamutuimaan.  :smitten:
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Elk - 10.06.2015, 07:09:57
Satkun takakonttiin mahtuu varmasti mies makuulleen. Lienee pari metriä takakonttia siinä?
Ei mahdu. Kun ei mahdu kunnolla 245:kään ja siinä sentään on takapenkit kaadettuna 185cm tavaratilan pituus, satkussa aavistuksen lyhyempi. sjos hiljaa
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Taavi.H - 10.06.2015, 08:10:52
Ei mahdu. Kun ei mahdu kunnolla 245:kään ja siinä sentään on takapenkit kaadettuna 185cm tavaratilan pituus, satkussa aavistuksen lyhyempi. sjos hiljaa

Jäähän tuossa vielä kymmenen senttiä ylimääräistäkin. :D
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Kaziganth - 10.06.2015, 08:11:52
Ei mahdu. Kun ei mahdu kunnolla 245:kään ja siinä sentään on takapenkit kaadettuna 188cm tavaratilan pituus, satkussa aavistuksen lyhyempi. sjos hiljaa
Pikkusen taas tarkkuutta :nohnoh
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: dneproshin - 10.06.2015, 08:29:04
Kyllähän se vaatii 855:n, jos pitempi kaveri haluaa autossa nukkua:
(http://new.volvocars.com/ownersdocs/1996/1996_850/images/fff187.jpg)

:)
Korjatkaa jos aikaisemmissa malleissa oli varusteena tuolla tavalla taittuva vänkärin penkin selkänoja.

Kunnia aloitusviestissänikin mainittujen mallien muotoilustahan menee Jan Wilsgaardille, siinä on muuten miehellä aivan käsittämätön ura! Tunnustaudun faniksi, ehkä voisin sanoa että minulle se aidon Volvon kriteeri on Wilsgaardin muotoilu. Eli 850 vielä menee etuvetoisista, S/V70 mk1 on jo vähän siinä rajoilla... :P

Kuten alkuperäisen artikkelin kommenteissakin joku mainitsee, niin Volvo (eli Wilsgaard...) olisi ehkä saattanut miettiä tuon 145/245 takaoven muotoilun uudelleen, jos olisi tiennyt sen säilyvän tuotannossa 25 vuotta (!) Toinen asia (joka myös oli alkup. artikkelin kommenteissa) on mielenkiintoinen ehdotus: Jospa 145/245 kartanomallin c-ikkuna olisikin muotoiltu etuosastaan samalla tavalla kaarevaksi kuin takaovi - olisiko lopputulos - eli V-muoto c-pilarin yläpäässä - ollut tasapainoisempi? (joku osaava saisi photoshopata kuvan...)
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: dneproshin - 10.06.2015, 08:47:42
Ehkäpä näissä uudemmissa on jotenkin tajuttu tuo yksi käyttöäkin hankaloittava piirre, kulkemista ajatellen farkkujen (ja sedanienkin) liian lyhyt takaovi? Valitettavasti tosin takakontin kustannuksella kun auton pituutta ei voi loputtomasti jatkaa ilman että tulisi limo-fiilis.
Toisaalta iso ovi on liian ahtaiksi piirretyillä parkkiksilla pieni ongelma. Suo siellä, vetelä täällä.

Tulin kuitenkin oikeastaan hyvälle tuulelle kun kelasin nuo kantikkaat sivukuvat läpi tässä aamutuimaan.  :smitten:

Kyllähän uusissa autoissa takaovet ovat usein melko pitkiä, ainakin verrattuna 100/200-sarjaan, joiden takaovi on oikeastaan aika naurettavan lyhyt. Toinen esimerkki äärimmäisen lyhyistä ovista on Saab 900 OG, jossa sekä etu- että takaovet ovat mielestäni silmiinpistävän lyhyet.

Uudemmista autoista olen kiinnittänyt huomiota esim. Octavia mk2 hatchbackin takaoviin, joita on venytetty suhteettoman pitkälle taakse - varmaankin lähinnä muotoilullisista syistä, sillä voimakkaasti laskevan kattolinjan takia oven pidennyksen hyöty jää hieman kyseenalaiseksi. Takaoven aukossa on siinä ihan takana sellaista "kuollutta tilaa", joka ei mielestäni helpota autoon kulkemista - tosin takapenkkiläisten näköaloja se saattaa hieman parantaa, kun takaoven ikkunaa on venytetty taaksepäin.

(http://gradlescandcryp.chez.com/images/cars6_180.jpg)

Octavia esimerkkinä, koska olen tuollaista ajanut jonkin verran ja taakse turvaistuimiakin sovitellut muutamaan otteeseen.
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Taavi.H - 10.06.2015, 08:57:38
Kunnia aloitusviestissänikin mainittujen mallien muotoilustahan menee Jan Wilsgaardille, siinä on muuten miehellä aivan käsittämätön ura! Tunnustaudun faniksi, ehkä voisin sanoa että minulle se aidon Volvon kriteeri on Wilsgaardin muotoilu. Eli 850 vielä menee etuvetoisista, S/V70 mk1 on jo vähän siinä rajoilla... :P

Eräs kaverini (joka itse muuten on Alfa-Romeo miehiä...) totesi Wilsgaardista, että "jotain sieniä tai tajunnanlaajentajaa varmaan käytti 60-luvulla kun erittäin hienon Amazonin jälkeen teki jotain niin kammottavaa kuin 140". :D
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: v-femtio - 10.06.2015, 09:02:58
Ei mahdu. Kun ei mahdu kunnolla 245:kään ja siinä sentään on takapenkit kaadettuna 185cm tavaratilan pituus, satkussa aavistuksen lyhyempi. sjos hiljaa

Piti kaivaa 145:n lukemat:
Length, rear seat in use 44.5 in. = 113cm
Length, rear seat folded 74.0 in. = 187cm

Yllättävän lyhyt on tuo tavaratila kuitenkin, ulkonäkö hämää.
Muutenhan tuo on jännästi melkein saman pituinen kuin V60: 4640mm vs 4628mm, akselivälissä onkin sitten 15 sentin ero.

Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Taavi.H - 10.06.2015, 09:09:13
Ensimmäisen sukupolven x40 on muuten esimerkki siitä, että sedanin ja farkun (tai kartanon... :D ) takaovi voi olla sama, mutta silti muotoilu toimii.

Tai no, en nyt ole itse ihan varma että onko nuo 100% vaihtokelpoiset keskenään mutta aika samalta näyttää:

(http://images.thecarconnection.com/med/2004-volvo-s40-2004-5-2-4l-auto-black_100122750_m.jpg)
(http://images.thecarconnection.com/med/2003-volvo-v40-5dr-wagon-1-9l-side-exterior-view_100282846_m.jpg)
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: dneproshin - 10.06.2015, 09:16:09
Onhan x40 mk1 muotoilullisesti kohtuullisen onnistunut tapaus. Mutta minun silmä kertoisi että farkun takaoven yläreuna on lähes suora, ja sedanissa selvästi kaareutuu enemmän alas. Eli todella samannäköiset ovet sedan/farkku, mutta pieni ero olisi kuitenkin.
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: The_OttoB - 10.06.2015, 09:22:47
Eräs kaverini (joka itse muuten on Alfa-Romeo miehiä...) totesi Wilsgaardista, että "jotain sieniä tai tajunnanlaajentajaa varmaan käytti 60-luvulla kun erittäin hienon Amazonin jälkeen teki jotain niin kammottavaa kuin 140". :D

140 on oikeasti nätti, tyylipuhdasta skandinaavista muotoilua, aikakautensa lapsi. Alfan 1750 Berlina on "aivan" samannäköinen...tai siis toi Alfa on ihan karmea laatikko verrattuna Volvoon.
(http://img.favcars.com/alfa-romeo/1750/alfa-romeo_1750_1967_images_1.jpg)

(http://srv2.betterparts.org/images/volvo-144-07.jpg)
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Taavi.H - 10.06.2015, 09:50:38
Onhan x40 mk1 muotoilullisesti kohtuullisen onnistunut tapaus. Mutta minun silmä kertoisi että farkun takaoven yläreuna on lähes suora, ja sedanissa selvästi kaareutuu enemmän alas. Eli todella samannäköiset ovet sedan/farkku, mutta pieni ero olisi kuitenkin.

Totta, kun tarkemmin katsoo niin näinhän se on. :)

Joku x40-mies varmaan kertonee, että eivät käy takaovet ristiin?
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: TPK1980 - 10.06.2015, 10:06:49
140 on oikeasti nätti, tyylipuhdasta skandinaavista muotoilua, aikakautensa lapsi. Alfan 1750 Berlina on "aivan" samannäköinen...tai siis toi Alfa on ihan karmea laatikko verrattuna Volvoon.
(http://img.favcars.com/alfa-romeo/1750/alfa-romeo_1750_1967_images_1.jpg)

(http://srv2.betterparts.org/images/volvo-144-07.jpg)

60-luvun loppupuolella taisi autodesignerit löytää viivottimet penaaleistaan.

(http://www.rsiauto.fr/images/RENAULT/R8-Gordini/R8-Gordini-1.jpg)
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Taavi.H - 10.06.2015, 10:49:59
60-luvun loppupuolella taisi autodesignerit löytää viivottimet penaaleistaan.

(http://www.rsiauto.fr/images/RENAULT/R8-Gordini/R8-Gordini-1.jpg)

Näinhän se on. Tässä yhteydessä ei voi tietenkään sivuuttaa tätä italialaisen automuotoilun helmeä, joka toki tuli tunnetummaksi erään toisen valmistajan toimesta:

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/61/Fiat_124_Sedan.JPG/800px-Fiat_124_Sedan.JPG)
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: ToniJH - 10.06.2015, 11:13:03
Onkohan pullaposki V70 muotoiluperut jotenkin Amazonin farkkumallista?
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Ristus - 10.06.2015, 11:56:21
Onhan x40 mk1 muotoilullisesti kohtuullisen onnistunut tapaus. Mutta minun silmä kertoisi että farkun takaoven yläreuna on lähes suora, ja sedanissa selvästi kaareutuu enemmän alas. Eli todella samannäköiset ovet sedan/farkku, mutta pieni ero olisi kuitenkin.
ovet käy 1:1
Totta, kun tarkemmin katsoo niin näinhän se on. :)

Joku x40-mies varmaan kertonee, että eivät käy takaovet ristiin?
Samat ovet ne on
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: vee40td - 10.06.2015, 12:01:42
ovet käy 1:1Samat ovet ne on
Etuovet on joo samat. Takaovet ei.

e: Ikkunakarmin vaihtamalla käy ristiin  ;)
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Taavi.H - 10.06.2015, 12:03:34
x40 takaovissa ero kuitenkin taitaa olla todella pieni? Lähinnä vain tuon yläreunan muodossa, itse oven "runko" taitaa olla tismalleen sama?
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Ristus - 10.06.2015, 12:04:14
Etuovet on joo samat. Takaovet ei.
No hememtti olin jo mittaillut ja kaikku kun meinasin vaihtaa S40:stä oven V40:n ja siinä kattelin etytä on saman kokoset  :-[ -98 ja -99 oli autot
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: vee40td - 10.06.2015, 12:04:25
x40 takaovissa ero kuitenkin taitaa olla todella pieni? Lähinnä vain tuon yläreunan muodossa, itse oven "runko" taitaa olla tismalleen sama?
Juuri näin.
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Taavi.H - 10.06.2015, 12:28:06
Farmari/kartanomallin takaoven ja kattolinjan yhdistäminen ei ole ollut ihan helppoa muillekaan autovalmistajille. Jos tutkitaan 60-70 lukujen autoja (145/245 Volvoistahan tässä alunperin lähinnä oli kyse... :D ) niin kovin helppoa ei ollut ranskalaisillakaan:

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1d/Renault_16_SX.jpg/800px-Renault_16_SX.jpg)
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/Peugeot_504_Break_1978.jpg)

Hieman kikkailemalla tuo asia on noissakin ratkaistu. Toki sitten jotkut valmistajat tekivät sen helpon ratkaisun ja jättivät koko takaoven pois:

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/Ford_Escort_MkI_Station_Wagon%2C_rear_cropped.jpg/800px-Ford_Escort_MkI_Station_Wagon%2C_rear_cropped.jpg)
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: The_OttoB - 10.06.2015, 15:42:48
Relluhan on ollut vain tuollaisena mallina. Ei siitä ole ollut sedania, se on ihan vapaasti saatu muotoilla tuollaiseksi. 

Erikoinen on R16, ihan ranskalaiseksikin. Ei aivan Citroen tasoa, mutta lähellä. /tieto/kokemus....
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Rodion - 10.06.2015, 16:33:29
Katon osalta Saab toimi paremmin, mutta perän muotoilu muuten oli jotenkin epäsynkassa keulan kanssa:

(http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2013/01/1967_Saab_95_Wagon-28.jpg)

Sikäli ajankohtainen auto tuokin, että Volvo XC90 päiväajovalojen muotoilu on kopioitu Saabin ajovalonpesimistä.

Laitetaan vielä toinen kattolinjan ja takaoven suhteen onnistunut farmari saappi, joita ei tosin montaa ole:

(https://farm5.staticflickr.com/4140/4802896868_e26893b0d5.jpg)

Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: mheguli - 10.06.2015, 17:46:40
Mitä tulee 100/200-sarjan takaoviin, niin  ne ovat todellakin pienet. Esim mk2 Golfeissa/Jetoissa on väljempi oviaukko.

Farmarien muotoilusta pitää sanoa, että Mersun W123 ja W124 olivat aika tasapainoisia esityksiä. W123 nyt on yleisesti ottaen ankeahko, mut siis sedan ja farkku keskenään linjassa. Liekö niissä samat takaovet?

Kuriositeettina mainittakoon, että Skoda Felician hatchbackissa ja farmarissa on tietääkseni sama takaluukku. Modulaarisuutta sekin!
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: mulugren - 14.06.2015, 22:03:27
Mk2 v70 omistajana voi yhtyä kuoroon ja todeta että lyhyitä on takaovet. Hiukan jopa koomiset räppänät käsitellä. Teineille välillä pitänyt jopa huomauttaa et älkää viitsikö räimiä säpäleiksi niitä ovia. Ne kun saa kevyelläkin voimalla niitattua kiinni niin että lasit meinaa tulla sisään
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: caulaote - 15.06.2015, 22:11:37
Mitä tulee 100/200-sarjan takaoviin, niin  ne ovat todellakin pienet.

Ihan näppärät Prisman parkkipaikalla ja muutenkin suomalaisissa parkkiruuduissa. Kyllähän se tiukka hyvä on, mutta väljä ois vähä joutusampi,, :2funny:
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.05.2016, 20:22:21
Jatketaanpas vanhaa aihetta.

Näyttäisi siltä, että uusin volvon "farmari" (ei todellakaan voi puhua kartanosta) jakaa sedanin kanssa ainakin oven rungon:
(http://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/volvo-v90webnew-076.jpg?itok=_x3WE1an)
(http://o.aolcdn.com/dims-global/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/750x422/quality/95/http://www.blogcdn.com/slideshows/images/slides/372/499/1/S3724991/slug/l/profile-volvo-s90-mussel-blue-1.jpg)

Eli, onko nykyään tavallaan "mahdoton" tehdä yhdenmukaista takaovea, ilman että siluetti pirstoutuu?

140 on oikeasti nätti, tyylipuhdasta skandinaavista muotoilua, aikakautensa lapsi.(http://srv2.betterparts.org/images/volvo-144-07.jpg)
Tästä olen kyllä samaa mieltä. 144 on omalla tavallaan erittäin yhtenäisen, jopa kauniin näköinen aikakautensa tuote. Aina vitsaillaan, että "kahdesta lego-palikasta tekee volvon", mutta kylläpä italialaisetkin osasivat kulmikkuutensa Mirafioria piirtäessään (https://spct2000.files.wordpress.com/2016/05/1983-fiat-mirafiori-side-profile.jpg), jossa on myöskin takaovi farkussa ja sedanissa sama (http://a2goos.com/data_images/galleryes/fiat-131-mirafiori-estate/fiat-131-mirafiori-estate-03.jpg)
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Ribbe - 27.05.2016, 21:01:39
Minun silmään noiden ovet ei ole todellakaan samat. Sedanissa paljon kaarevampi karmi.
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.05.2016, 21:10:42
Minun silmään noiden ovet ei ole todellakaan samat. Sedanissa paljon kaarevampi karmi.
Siis tuota lähinnä tarkoitin että "runko on sama".

Tai sitten runko on eri ja pintapelti sama. Noh, kuitenkin oven muoto karmia lukuunottamatta näyttäisi samalle (vähän kuin S/V40 malleissa 90-luvulla).
Otsikko: Vs: Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)
Kirjoitti: GHOST - 27.05.2016, 21:34:49
Noin tajusin minäkin Slerban kirjoittaman "rungon".

Yläosa on tosiaan erilainen,mutta oven alaosa vois olla sama.

Noinhan se tulis luonnollisesti halvemmaksi valmistaa.