Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)

  • 46 Vastauksia
  • 20920 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
En muista oliko Curbside Classic vai mikä, mistä luin joku aika sitten artikkelin Volvon muotoilusta... Googlettelin vähän kuvia ja laitan tähän vähän samoja havaintoja...

Lähdetään liikkeelle Amazonista, jonka kartanomalliin Volvo jaksoi vielä tehdä erilaiset takaovet kuin sedaniin... Mielestäni sekä sedan että farkku ovat molemmat varsin onnistuneita muotoilullisesti.




100-sarjassa kartanomalliin laitettiin sedanin ovet, ja kuten kaikki tietävät ratkaisusta tuli hieman kömpelö. Eli kartanomallin kattolinja ei satu ollenkaan ovien kanssa yhteen...




200-sarjassa tilanne parani siinä mielessä, että ovi/kattolinja ei hyppää ihan niin pahasti silmille kun ikkunoiden kromikarmit muuttuivat mustiksi.




740-sarjassa painopiste vaihtui kartanomalliin, ja ainakin ulkonäöstä päätellen sedaniin oli tällä kertaa istutettu kartanomallin takaovet... Samalla syntyi mielestäni Volvon kaikkien aikojen hienoin muotoiluyksityiskohta eli 700-sarjan sedanin mahtavan jyrkkä kulma takalasin ja peräkontin välillä :)




940-sarjassa tilanne "korjattiin" muotoilemalla perä uudelleen. Mielestäni muuttui huonompaan suuntaan.


Kehitys eräällä tavalla huipentui 800-sarjassa - takaovet ovat edelleen samanlaiset kartano- ja sedan-malleissa, mutta kuka osaa sanoa kumpaa varten ovet on alunperin suunniteltu? Ratkaisu on tyylikäs, mutta mielestäni hieman tylsä. Viimeiseksi hienoksi sedan-Volvoksi jää mielestäni 744.




Päätän homman tähän, joku muu saa jatkaa uudemmista/vanhemmista malleista, jos haluaa...
« Viimeksi muokattu: 08.06.2015, 22:30:26 kirjoittanut dneproshin »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Hyvä juttu. Kirjoittajalle kiitos.

Joskus joutilaina hetkinä on tuuminut, että miltähän mahtaisi näyttää 245 ihan omilla takaovilla.

Ruotsalaisessa Klassikern-lehdessä oli paljon juttua Volvojen muotoilusta, lähinnä 200-sarjasta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
se 740 peräosan muotoilu on kyllä hieno. minusta ainut "kauneusvirhe" ao. autossa on keulan lippa (spoileri) joka olisi ehkä pitänyt miettiä uusiksi. näyttää tökerölle mutta ymmärrän kyllä keulan dilemman. ehkä se tuotantoon päätynyt on sittenkin pienin paha.

jotain 740 näyttävyydestä kertoo se että kerran läheltä lipui huippukuntoinen ja puleerattu valkoinen 740 johon nuorin poikani 11v tuumasi että ompa hieno auto:-) hän kuitenkin on tahkonnut pleikalla näitä uusimpia autopelejä joissa välillä aina mässäillään autojen muodoilla HD tarkkuudella oikein kunnolla ja sieltähän löytyy kaikki veyronista lähtien. päässyt näkemään vierestä oikeita ferrareita sun muita huippuhienoja pirssejä. mutta niin vain tuumasi että 740 on hieno niin kuin onkin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6708
  • 1% Hybridi
Muistikuva (?) takavuosilta, jotta tekniinkan maailmassa oli joskus 80-luvulla juttua , näistä esteettisistä muokkauksista. Siinä oli tuo 200 sarjan sedanin oven yläreuna muokattu suoraksi farkkuun. Muista muokkauksista ei olekkaan sit muistikuvia  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 09.06.2015, 00:11:32 kirjoittanut jaskajokunen »
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
se 740 peräosan muotoilu on kyllä hieno. minusta ainut "kauneusvirhe" ao. autossa on keulan lippa (spoileri) joka olisi ehkä pitänyt miettiä uusiksi. näyttää tökerölle mutta ymmärrän kyllä keulan dilemman. ehkä se tuotantoon päätynyt on sittenkin pienin paha.

Lähestyin kerran omaa seiskaa sivulta jossakin parkkihallissa. Tajuntaan vain jotenkin iski, että keulahan on kuin ilmetty snautseri!


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Muista (?) takavuosilta, jotta tekniinkan maailmassa oli joskus 80-luvulla juttua , näistä esteettisistä muokkauksista. Siinä oli tuo 200 sarjan sedanin oven yläreuna muokattu suoraksi farkkuun. Muista muokkauksista ei olekkaan sit muistikuvia  :idiot2:

Jostakin vanhasta TM:stä muistan lukeneeni 740 muotoilusta jonkun kommentin... Siinä todettiin, että perä näyttää taittuneelta (varsinkin kun siinä on kromilistakin lähes 45 asteen kulmassa...) - elikkä kaikki 744:t on vähän peräänajetun näköisiä :P

Samassa jutussa hämmästeltiin sen aikaisen Mitsubishin (Galant?) kyljen muotoilua - sehän oli valmiiksi kuopalla eli kylkeenajetun näköinen.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Hienoja havaintoja!

Muuten: Miten pitkä mahtaa olla tuo 100-sarjan / 200-sarjan farmarin taaimmainen sivuikkuna? Näyttää aivan suhteettoman pitkältä verrattuna nyky"farmareiden" takasivuikkunoihin, esim.






Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
145 aikanaan taisi olla farmariauto sanan varsinaisessa merkityksessä. Viljelijän auto, joka kuljetti perhettä ja tarvittaessa toimi pienenä pakettiautona. Kun taas nykyfarmarit ovat perheautoja, joihin on kätevä lastata ostoskassit ja harrastusvälineet. Lastenvaunujenkin kanssa on vähän niin ja näin. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
V 70 pitää onneksi pystyperäisen farmarin perinnettä yllä ja toivottavasti tuleva V 90 jatkaa vuosikymmeniä jatkunutta linjaa... Jotenkin en vaan osaa mieltää noita nykyisiä pienempiä V-malleja farmareiksi. Monessakin sedanissa nykyään kattolinjat ovat jyrkät syöden päätilaa. Volvon kuuluu olla käytännöllinen merkki, ei trendien perässä juokseva.

Uusi XC 90 vaikuttaa lupaavalta alulta tilojen puolesta, sivuprofiili vanhan mallin kanssa melkein sama.

Mukava teksti oli lukea muuten!! :)
« Viimeksi muokattu: 09.06.2015, 18:48:04 kirjoittanut Dave »
a car you can believe in

Slerbahuuli

  • Vieras
Mahtava aihe ja juuri samaa asiaa pohdin toissailtana.

Minusta 744 on kaikkien aikojen kaunein volvo juuri lego-ilmeensä vuoksi. Toiseksi kaunein on 245, sitten 944 jne... toki klassikot (ama, pv jne...) on nättejä myös.

Kerran oli hieman surkuhupaisa tilanne kaupan pihalla. Saavuttiin meidän autolle (945) kun samaan aikaan samantapainen perhe saapui viereisen audin/mikälievag ison farkun luo.
Minä nostin rattaat (emmaljunga scooter,mielestäni ei parhaat menemään kasaan) kasaamattomina konttiin ja ostoskassit (4kpl ja vaippalaatikko) siihen viereen, löin luukun kiinni.
Samaan aikaan elämäntapafarkkuperheen isäntä irroitteli rattaista renkaita ja kuomua, samalla taittaen ne aivan solmuun diudin konttiin pystyyn. Konttiin mahtui kaksi ostoskassia, loput kaksi menivät takamatkustajien jalkatilaan.

Edelleen olen sitä mieltä että urheilullisesti muotoiltu elämäntapafarmari on yksi rumimpia ja turhimpia automalleja.Jos sen farmarin pitää pystyä olemaan urheilullinen, voi sen tehdä myös volvon tapaan (850BTCC, 850R/V70R -mallit).

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Mitä jengi jauhaa jostain farmariautoista? Pysykää aiheessa ja keskustelkaa otsikon mukaisesti KARTANOmalleista. Mode etunenässä.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Alkuperäinen artikkeli: http://www.curbsideclassic.com/automotive-histories/the-rear-door-dilemma/

 -H- Kiitos! En millään löytänyt tuota enää itse, mutta siis juuri tuo artikkeli oli mielessäni.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12718
Mitä jengi jauhaa jostain farmariautoista? Pysykää aiheessa ja keskustelkaa otsikon mukaisesti KARTANOmalleista. Mode etunenässä.
aloituksessakin oli kuvia muistakin kuin kartanomalleista kun siinä oli sportswagon.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
145 aikanaan taisi olla farmariauto sanan varsinaisessa merkityksessä. Viljelijän auto, joka kuljetti perhettä ja tarvittaessa toimi pienenä pakettiautona. Kun taas nykyfarmarit ovat perheautoja, joihin on kätevä lastata ostoskassit ja harrastusvälineet. Lastenvaunujenkin kanssa on vähän niin ja näin. :)

Kun vielä katseli 100-sarjaa ja uutta V60:stä allekkain, tajusin, että uudessa V60:ssä on aivan suhteettoman pitkä takaovi. Onko jopa pidempi kuin etuovi?

Suhteettoman pitkä C-ikkuna on muuttunut siis suhteettoman pitkään takaoveen.

 

Autoracing  KL-varaosat