Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: arska11 - 11.06.2015, 22:43:59
-
Potilas selviää otsikosta ja automaatti-ilmastointi löytyy.
Seuraavat hommat on vaihdettu/kokeiltu:
- suoralla virralla kompura lähtee päälle ja puskee kylmää, eli ainetta on ja kompuran magneettikytkin on säädöissään.
- molemmat anturit konetilassa, rintapellissä ja oikean umpion takana oleva, siis vissiin paine- ja lämpötila-anturi?
- ilmastoinnin säätöpaneeli vaihdettu ja rele naksuu hanskalokeron takana, kun ilmastoinnin nappulaa kokeilee päälle ja pois
- sulake konetilassa on ehjä
- vikakoodit katsottu ja nollattu
Eli missä on vika arvoisat harrastajat??
-
Magneettikytkimen välys liian suuri ja ei jaksa vetää ? Korjaava toimenpide löytyy FAQ osiosta nimella limunpoisto
-
Magneettikytkimen välys liian suuri ja ei jaksa vetää ? Korjaava toimenpide löytyy FAQ osiosta nimella limunpoisto
Kiitos vaan vinkistä jonka olen itse tuonne tehnyt... ;D
Mutta kuten kirjoitin, se välys on kunnossa!
-
Oliko se välys mainittu avausviestissä ? No toimiiko vehje jos sulkee painekykimen nastat liitimestä ? Kuinka olet tuo suoran virran antanut ?
Millä olet todennut aineen oikean määrän järestelmässä ? kyllähän vajaakin systeemi hetken kylmenee
-
Oliko se välys mainittu avausviestissä ? No toimiiko vehje jos sulkee painekykimen nastat liitimestä ? Kuinka olet tuo suoran virran antanut ?
Millä olet todennut aineen oikean määrän järestelmässä ? kyllähän vajaakin systeemi hetken kylmenee
On mainittu avaus viestissä, että kompuran magneettikytkin on säädöissään, eli säätö on kunnossa.
Ei toimi vaikka yhdistää paine-anturin liittimet.
Suoraa virtaa annoin auton akusta johdolla.
Ainetta on järjestelmässä reilusti, koska on vuosi sitten täytetty, eikä vuotoja ole havaittavissa ja niin kuin jo mainitsin, kylmää piisaa suoralla virralla, että se ei ole se ongelma...
-
Näistä ittekkään tiiä, mutta toimiiko syylärin flekti varmasti molemmilla nopeuksilla?
Ei anna ilmastointia käyntiin jollei toimi.
Onko nuo sisäilman haistattelijat ok?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=190.0
-
Näistä ittekkään tiiä, mutta toimiiko syylärin flekti varmasti molemmilla nopeuksilla?
Ei anna ilmastointia käyntiin jollei toimi.
Onko nuo sisäilman haistattelijat ok?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=190.0
Flektiä en ole kokeillut, mutta voinhan toki vaihtaa sen flektin releen tai vaikka koko flektin ja katsoa sitten.
Sisäilman haistelijat on yleensä enempi tai vähempi jumissa, mutta kyllä sen ilmastoinnin pitäisi silti toimia...täytyy puhallella nekin vielä läpi.
Niin ja ilmastoinnin nappuloissa ei vilku valot, eli ei pitäisi olla vikaa päällä..
-
Näistä ittekkään tiiä, mutta toimiiko syylärin flekti varmasti molemmilla nopeuksilla?
Ei anna ilmastointia käyntiin jollei toimi.
Onko nuo sisäilman haistattelijat ok?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=190.0
Flekti ja sen rele vaihdettu, ei vaikutusta...
-
Voisiko olla kuitenkin liemet haihtuneet?
Jossain oli kuvitettua neuvoa miten siitä painekytkimestä näki onko lientä tarpeeksi järjestelmässä... painetta siis.
Saattoi olla jollain lontoon kieliselläkin sivuilla... tutkaillaan jos löytyisi tai joku viisaampi malttaisi osallistua kirjoitteluun.
Uudemmistakin järjestelmistä hävikkiä on vuodessa ja jos kyseessä vanhempi voi hävikki olla enemmänkin.
Tehtiinkö painekoetta typellä tai laitettiinko vuodonilmaisu ainetta mukaan?
-
850:ssä vuoti siitä kuivaajan pantakiinnityksen alta, automaattikoneella tehdyt tiiviyskokeet eli alipaineella tehdyt, vetivät sen pannan kumisuojuksen reiän päälle tiiviisti. Vasta reilulla typpi paineella alkoi saippuakuplaliuoksella näkymään vuoto. Oli tosi iso reikä ruostunut pönttöön.
Järjestelmä tyhjeni 2-3viikon sisällä täytöstä tuossa omassa tapauksessa.
-
Voisiko olla kuitenkin liemet haihtuneet?
Jossain oli kuvitettua neuvoa miten siitä painekytkimestä näki onko lientä tarpeeksi järjestelmässä... painetta siis.
Saattoi olla jollain lontoon kieliselläkin sivuilla... tutkaillaan jos löytyisi tai joku viisaampi malttaisi osallistua kirjoitteluun.
Uudemmistakin järjestelmistä hävikkiä on vuodessa ja jos kyseessä vanhempi voi hävikki olla enemmänkin.
Tehtiinkö painekoetta typellä tai laitettiinko vuodonilmaisu ainetta mukaan?
Aineet ei ole kadonneet, kuten kirjoitin että suoralla virralla kompura lähtee päälle ja antaa JÄÄTÄVÄN kylmää...
Tämän topicin voi nyt lopettaa, koska myin auton eteenpäin, niin saa seuraava omistaja tutkia asiaa jos kiinnostaa... ;)
Kiitokset kuitenkin kaikille vaivannäöstä!
-
Lainataan vanhaa aihetta, sillä omassa nyt mystinen vika.
Flekti ja rele testattu toimivaksi suoralla virralla.
Katkaisijasta kun laittaa ilmastoinnin päälle, se kytkee ja toimii > FLEKTI ei silti lähde pyörimään?
Kompura on uusi, muutaman tuhat ajettu.
Ilmastoinnin rele vaihdettu hanskalokeron taakse.
Toimi edelliskesänä ennen koneremonttia ja nyt koneremontin myötä siis ei enää toimi.
Oletus on, että aineet on järjestelmässä (piakkoin tämän testi). Mutta mikä/mistä lähtisi etsimään seuraavaa vikapaikkaa?
Kylmää ei siis sisälle asti tule, mutta mielestäni ajoviiman kera saa viileää kabiiniin. Ikään kuin siis flektin joku ohjaus ei toimisi? Mitään vikavaloja ei ilmastoinnin paneelissa vilku käynnistyksen yhteydessä.
Joku anturi/johto konehuoneessa irti?
-
Siis flektin tuplarele on testattu? Ja esivastus?
-
Siis flektin tuplarele on testattu? Ja esivastus?
Tuplarele testattu ja toisella ehjälläkin varmistettu.
Siis esivastus joka on puhaltimen lähellä? Ei ole testattu, mutta selkeästi kaikki nopeudet pelaa. Myös automaatti-asento reagoi oikealla tavalla.
-
Ootko koitanut jompittaa sen paine anturin imuputkessa, apparin puolelta lähtevä paksumpi putki , siinä olevan liittimen kun oikosulkee, pitäis kompuran lähteä käymään
-
Ootko koitanut jompittaa sen paine anturin imuputkessa, apparin puolelta lähtevä paksumpi putki , siinä olevan liittimen kun oikosulkee, pitäis kompuran lähteä käymään
Kompura siis kytkee, kun kabiinista katkaisijasta laittaa päälle. Eli flekti ei vaan lähde pyörimään ja siten ei tietysti keulalla lauhdutin saa ilmaa läpi. Eli joku ohjauspiuha irrallaan tai vastaavaa?
-
Ootko koittanut flektille suoraa virtaa (sopivan sulakkeen läpi tietysti )
-
Ootko koittanut flektille suoraa virtaa (sopivan sulakkeen läpi tietysti )
Kyllä.
Lainataan vanhaa aihetta, sillä omassa nyt mystinen vika.
Flekti ja rele testattu toimivaksi suoralla virralla.
Katkaisijasta kun laittaa ilmastoinnin päälle, se kytkee ja toimii > FLEKTI ei silti lähde pyörimään?
Kompura on uusi, muutaman tuhat ajettu.
Ilmastoinnin rele vaihdettu hanskalokeron taakse.
Toimi edelliskesänä ennen koneremonttia ja nyt koneremontin myötä siis ei enää toimi.
Oletus on, että aineet on järjestelmässä (piakkoin tämän testi). Mutta mikä/mistä lähtisi etsimään seuraavaa vikapaikkaa?
Kylmää ei siis sisälle asti tule, mutta mielestäni ajoviiman kera saa viileää kabiiniin. Ikään kuin siis flektin joku ohjaus ei toimisi? Mitään vikavaloja ei ilmastoinnin paneelissa vilku käynnistyksen yhteydessä.
Joku anturi/johto konehuoneessa irti?
-
Kyllä.
Muistelisin että näissä oli joku ohut piuhan flektin ohjaukselle...olikohan harmaa väriltään ja meni startin plussanapaa...