Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jtoksa - 26.06.2015, 21:22:22

Otsikko: 850 tukehtuu (-96 20v ei-turbo)
Kirjoitti: jtoksa - 26.06.2015, 21:22:22
Tuli kesken ajon sellainen vika että moottori ei tahdo pysyä käynnissä ja seos paukkuu pakoputkessa jos polkee kaasua. Kone lähtee käyntiin OK mutta ei ota kierroksia, rykii vain ja sitten sammuu. Jos ei paina kaasua niin kierrokset laskevat 5-10 sekuntia kunnes tukehtuu. Tulpat ovat aivan nokiset. Olen tutkinut seuraavat seikat:

- Kokeilin toisella ilmamassa-anturilla jonka tilasin netistä (tarvikeosa), ei parantanut asiaa.

- Oli ilmamassa-anturiin viittaava vikakoodi mutta kun nollasin koodit niin uusia ei enää ilmesty (tässä autossa pitää lukea Motronicin koodit ledivirityksellä OBD liittimen nastoista 3,5 ja 16)

- Polttoaineen paine on kiskon päässä reilut 3 baaria (lienee normaali?) ja bensapumppu siis käy

- Polttoaine on bensaa (ei ole tankattu vahingossa dieseliä joukkoon)

- Jakohihna ei ole hypännyt hampaiden yli

- Jakajan kansi on hilseillyt sisältä mutta putsasin sen eikä siitä ollut apua. Pyörijä on tukevasti paikoillaan.

Alkaa pikkuhiljaa usko loppua, osaisiko joku viisaampi kertoa mikä tässä voisi olla vikana?
Otsikko: Vs: 850 tukehtuu (-96 20v ei-turbo)
Kirjoitti: volvertti75 - 26.06.2015, 21:49:58
Eihän se jakajan kansi ole halki jostain tai pyörijä,tulpan/puolan johdot/puola lyö läpi,nokan asentotunnistin ei pelitä samote kampiakselin tunnistin.Kokeiles ilman imm:nän johtoa onko vaikutusta asiaan tarkka nuista ilmamassa mittaresta ei välttämättä toimi tarvikeosa ja kaikki putket ja letkut paikoillaan varmasti,haitari ja muut isot putket ehyitä imm:n jälkeen  :)
Otsikko: Vs: 850 tukehtuu (-96 20v ei-turbo)
Kirjoitti: jtoksa - 26.06.2015, 22:00:16
Eihän se jakajan kansi ole halki jostain tai pyörijä,tulpan/puolan johdot/puola lyö läpi,nokan asentotunnistin ei pelitä samote kampiakselin tunnistin.Kokeiles ilman imm:nän johtoa onko vaikutusta asiaan tarkka nuista ilmamassa mittaresta ei välttämättä toimi tarvikeosa ja kaikki putket ja letkut paikoillaan varmasti,haitari ja muut isot putket ehyitä imm:n jälkeen  :)

Kokeilin aiemmin niin että imm:n liitin oli irti mutta ei vaikuttanut. Kampiakselin asentotunnistimen sisälle kurkkasin ja minusta se näytti puhtaalta. Mitään isoja ilmavuotoja ei varmaan ole.

Tuo vika on tullut päälle yhtäkkiä, siis ei ole kehittynyt pikkuhiljaa. Ei millään viitsisi alkaa vaihtelemaan osia kokeilumielessä koska ovat aika kalliita. Mikäs tuo kampiakselin tunnistin on ja missä se sijaitsee?
Otsikko: Vs: 850 tukehtuu (-96 20v ei-turbo)
Kirjoitti: laatikkovika - 27.06.2015, 07:01:08
Tuo vika on tullut päälle yhtäkkiä, siis ei ole kehittynyt pikkuhiljaa. Ei millään viitsisi alkaa vaihtelemaan osia kokeilumielessä koska ovat aika kalliita. Mikäs tuo kampiakselin tunnistin on ja missä se sijaitsee?
Kurkkasit siis nokan tunnistimen sisälle?
Kampiakselin asentoanturi on moottorin ja vaihteiston saumassa siellä virranjakajan alapuolella. Ohjearvot 200-400 Ohm.
Yleisin lukema kunnossaolevista on noin 320-360 Ohm. Liitin irti niin voi mitata siitä, eikä se anturikaan ole kuin yhdellä ruuvilla kiinni.
Puola voi olla vialla tai siihen integroitu sytytyksen pääteaste.
Jos se jakajan kansi on hilseillyt nin vaihda se nyt ensin uuteen, lienee halvin korjauskokeilu, tuo oireiluhan nyt viittaa siihen että ei saa kipinää kunnolla.
Otsikko: Vs: 850 tukehtuu (-96 20v ei-turbo)
Kirjoitti: jtoksa - 27.06.2015, 09:29:24
Kurkkasit siis nokan tunnistimen sisälle?
Kampiakselin asentoanturi on moottorin ja vaihteiston saumassa siellä virranjakajan alapuolella. Ohjearvot 200-400 Ohm.
Yleisin lukema kunnossaolevista on noin 320-360 Ohm. Liitin irti niin voi mitata siitä, eikä se anturikaan ole kuin yhdellä ruuvilla kiinni.
Puola voi olla vialla tai siihen integroitu sytytyksen pääteaste.
Jos se jakajan kansi on hilseillyt nin vaihda se nyt ensin uuteen, lienee halvin korjauskokeilu, tuo oireiluhan nyt viittaa siihen että ei saa kipinää kunnolla.

Selvitin nyt sen verran eteenpäin, että kun irrotan jonkin tulpan johdon ja pyöritän starttia, siitä saa kevyesti sentin mittaisen kirkkaan kipinän moottorin runkoon, joka tulee säännöllisesti jokaisella nokka-akselin pyörähdyksellä, eli sytytys näyttäisi toimivan. Uskon että vika on 99% varmuudella sellainen että jostain syystä se työntää kaikilla kierroksilla aivan liikaa bensaa sylintereihin. Sen vuoksi se tukehtuu, tulpat nokeentuvat, ja pakoputkesta tulee nokista vettä. Mistäköhän tällainen ruiskupuolen ongelma voisi johtua?
Otsikko: Vs: 850 tukehtuu (-96 20v ei-turbo)
Kirjoitti: Nick - 27.06.2015, 10:21:00
Paljonko Volvo nähnyt maantietä ja onko säännöllisesti huollettu sen mitä itse tiedät?
Oletko tarkistanut moottorin ilmansuodattimen kunnon/uusinut sen? Siitä et ainakaan maininnut mitään.
Polttoaineen paineet tulisivat kunnossa olevassa järjestelmässä olla 3.03 bar.
Eli "reilu" 3 baria on karvan päälle 3 bar vai 3.3 baria?

IMM tulisi olla mallia alkuperäinen, tarvikeosalta voi odottaa ihan mitä tahansa käyttäytymistä, tälläkin foorumilla useampia juttuja tästä. Alkuperäinen siis paikalleen.

Jos vain osa tulpista on nokisia niin silloin vika voisi olla jakajan kannessa, sytytysjohdoissa tai polttoainesuuttimissa, jos kaikki niin silloin vika todennäköisesti muualla.

Puristuspaineet olisi varmaa hyvä mitata myös.
Otsikko: Vs: 850 tukehtuu (-96 20v ei-turbo)
Kirjoitti: volvertti75 - 27.06.2015, 10:55:46
Mites muuten vaikuttaa moottorin lämpötila anturi jos se on sökö rikastaako muuten liikaa, luulee että moottori on kylmä viisaammat saa korjata  ;)
Otsikko: Vs: 850 tukehtuu (-96 20v ei-turbo)
Kirjoitti: laatikkovika - 27.06.2015, 12:00:28
Ei luulisi liikaa rikastavan jos moottori on kylmä.
Tuo putkessa paukkuminen viittaa väärään sytytykseen. Vaikka kipinä tulee hyvin, se voi mennä väärään sylinteriin tai tulla väärään aikaan.Uskoisin edelleen sytytyspuolen vikaan.

Vaihda nyt se jakajan kansi ja mittaa asentoanturin ohmit. Jos ne ovat kunnossa voi olla johtosarjavika tai boksivika tai se puola.
Yleisin kyllä nokan anturi mutta sitä ei pysty tietääkseni mittaamaan kuin oskilloskoopilla koska se on Hall anturi.
Saisitko joltakin anturia kokeiltavaksi ehjästä autosta?
Otsikko: Vs: 850 tukehtuu (-96 20v ei-turbo)
Kirjoitti: jtoksa - 28.06.2015, 11:46:48
Minulle tuli uskonpuute ja ostin hyväkuntoisen V70:n. Kasipätkän myyn joko jollekin korjaustaitoiseksi (tai varaosiksi) muutamalla satasella tai sitten irrotan siitä itse kaikki mahdollisesti joskus tarvittavat osat ja vien romuksi  :'(

Jos joku on kiinnostunut autosta (1996 850 2.5l 20v ei-turbo, automaatti, aj. 400tkm, jokseenkin ruosteeton, enimmäkseen toimii hyvin) niin voi ottaa yhteyttä jtoksa@gmail.com (Vantaalla).