Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tervari - 18.06.2011, 01:41:21

Otsikko: Röpöttää täysillä ahdoilla (oli Bsanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R)
Kirjoitti: Tervari - 18.06.2011, 01:41:21
Terve kaikki Volvoilijat!

Tuli hankittua farmari T-5R (kilometrit n. 220tkm), jossa näyttäisi olevan hieman laitettavaa.

Eli ongelma on, että kännistettäessä kierrokset nousevat n. 2000:aan ennen kuin tippuvat tyhjäkäynnille (melkein saman tien) ja toisinaan sylkäsee bensan hajut kabiiniin aika vahvasti. Kone pyörii muuten kyllä pehmeästi ja tuo bensan haju katoaa ajossa, eli asia vaikuttaisi vahvasti liittyvän vain käynnistysvaiheeseen.
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Nercs - 18.06.2011, 08:49:37
Turbo koska on huollettu ja se kierrokset karkaa viittaa ilmavuotoon jossan onko imusarjan tiiviste tai jokin alipaineletku.Bensanhajua tarkista kaikki liitokset eli se bensaletkun tulo/meno polttoainesuuttimille.Sekä suuttimet eivät vuoda mistään kun niiden kaulassa on sellainen kuminen tiiviste että se on kunnossa .Sekä myös jos autossa on siellä vasemalla puolella siellä lokarin seutuvilla se aktiviivihiilisuodatin  joka kerää bensahöyryt talteen ettei siellä missään ole vuotoa.Mutta auto pihassa konepelti ylös ja ei muuta kuin tutkimaan.Et huomannut sitten näitä vikoja ostettaessa autoa jolloin olisi mennyt myyjä "piikkin" nämä murheet.
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: supa87 - 18.06.2011, 10:38:44
eikö noi kierrokset käy normaalistikki siinä 2000 ku käynnistää?
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Nercs - 18.06.2011, 10:51:51
Kuten tiedät kun siihen  kaasupolkimeen ei kosketa ollenkaan niin ei ne kierrokset saisi nousta yli 1100 jonka jälkeen kone palautuu siihen 850.Muutaman auton tuossa käynnistellyt elämän aikana.
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Tervari - 18.06.2011, 13:28:42
Ei ollu bensan hajua ostettaessa, mutta ei sillä niin väliä, tiesin jo katsomaan mennessä että lähtee mukaan. Tästä on hyvä lähteä parantamaan. Jotain letkuja siitä on aivan viimeaikoina vaihdettu kun näyttävät niin tuoreita, niitä jotka menevät siihen suutintukille ja bensanpaineensäätimille.

Mites manuaalilootan vaihdekepin löysyys, onko kukaan vaihdellut vaijerinpäähän puslia, vai miten saisi jämäkkyyttä takaisin?
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Nercs - 19.06.2011, 09:32:22
Onko vaihdekepissä sanomista eikö vaihteet mene päälle jouhevasti 3 silmään kun vain työtään eteenpäin vai onko sellaista hakemista kokoajan.Katso sinne konetilaan vaihteistoon näet kaksi valitsinvaijeria jotka laittaa niitä vaihteita silmään.Jos niissä ei ole sanomista niin irroita se vaihdevipu ja tarkista onko kiinnityksessä sanomista tai muuta vikaa. Keskikonsoli irrota että se jälkeen tulee kepin vuoro 4 pultilla kiinni ja poikittaistuki 2 pultilla kiinni(mallista riippuen).Nosta valitsinnvipu ylös ja irrota vaijerit ja täten teillä on vaihdevipu kädessä voit tutkaillaa missä väljää.Näissä asennuhommissa muistetaan aina irroitaa  aluksi akun navassa oleva- kaapeli .Muista radionkoodi jos sellainen poppivehe autossa on.Auton vuosimalli mikä kun noin vähän ajettu yksilö kyseessä.
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: TVS - 19.06.2011, 11:11:27
Veikkauksena voisin arvata, että kaasuläppä on jotakin töhnää täys, eli ei tahdo mennä täysin kiinni asti, tai tyhjäkäyntiluisti takeltelee. Oma T5 nykäsee startissa kierrokset 1200, laskee ne heti 1100 ja siihen ne sitten jääkin muutamiks minuuteiks. Vaihdekepin väljyyteen on haettava syy ihan etsimällä, mistä se antaa periks, vaijerin molemmat päät on tuettu "joustavasti", jotenka jos sieltä on joku kuminpala irronnu tahi rikki niin se selittää kyllä välyksen.
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Tervari - 19.06.2011, 14:46:36
Kiitos vastauksista, tutkitaan hommia. Vielä tarkennukseksi, että laatikko toimii erittäin hyvin, jokainen vaihe napsahta ja pysyy päällä ilman ongelmia, mutta tuntuu kuin nimenomaan tikku olisi hieman kuin lusikka puurossa eteen-taakse suunnassa (tärkeämpi minusta tuntuman kannalta) ja tietysti sivuttainkin. Täytyy tsekata nuo vaijerit ja kumit.
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Tollo5 - 05.07.2011, 07:13:36
Oisko kellään heittää kuvaa/karttaa noista alipaineletkuista, itellä kun kans kierrokset nousee startissa 2000r/min tuntumaan. Yritin jo tarkastella alipaineletkut mutta näyttivät ehjiltä, tiedä sitte löysinkö kaikki...
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Tervari - 05.07.2011, 16:23:14
Seuraavana projektissa tuo läppärungon irrotus ja putsaus kun saatiin uusi tiivistekin hankittua sille, katsotaan vaikuttaako kierroksiin. Samalla pitää laittaa ruiskuihin uudet tiivisteet.

Öljyvuotoa löytyi, noita putkia tuolla oikealla puolella konehuonetta edessä, pitää laittaa.

Vaihdekepin tuntuma oli tosiaan suurimmalta osin kiinni niistä konehuoneen puolella olevista puslista, olivat mössööntyneet. Pitää vielä tuolta kepin päästä uusia renkaat mutta jämäköity jo ihmeesti kun mätääntyneiden kumien tilalle laitettiin ruostumattomasta teräksestä osat.

Löytyisikö kellään faktatietoa noista etujousista? Ollaan laittamassa Bilsteinia alle ja jouset laitetaan samalla. Lesjöforsin katalogista en löydä etujousia T-5R:lle tai 850R:lle, mutta tarvikeliikkeen koneet tarjosivat ilmeisesti ihan vakiojousta tilalle. Onko kellään faktatietoa ovatko tosiaan aivan samat jouset kuin jossain perus 850:ssa? Ei olisi kiva jos etupää muuttuu pappamalliksi.
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: teeviisärrä - 05.07.2011, 20:10:27
ei ole samat ku normi 850 jos t5-r jousia tarjos,30mm tais olla matalemmat ja huomattavasti jäykemmät,ihan hyvälle toi oma on tuntunut ajaa vakio alustalla vaikkakin viel turhan korkeella on
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Tervari - 06.07.2011, 14:30:46
Pirun omituinen homma, kun soittelin jousista Bilialle niin tuon konehuoneen lätkän mukaan tuossa pitäisi olla jouset jotka sopivat autoon joka on automaatti ja jossa ei ole ilmastointia, tokihan auto on manuaali ja ilmastoinnilla (kaikissa T-5R:issä oletan). Osanumero on 3546640, näyttäisi sama osa käyvän C70, V70 ja S70 -malleihin.
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Tervari - 06.07.2011, 15:32:01
Jousen koodi siis oli kilvessä S2. Onko kellään nurkissa pyörimässä T-5R manuaali farkun etujousta ja tuota C70:n jne. jousta, että onko sama tosiaan?
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Tervari - 06.07.2011, 17:23:00
Entä tietääkö kukaan onko T5:n jouset samanlaiset kuin T-5R:n? Lesjöforsin katalogissa ovat 7mm matalemmat kuin perus 850:n.
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: teeviisärrä - 07.07.2011, 21:28:10
nyt kyl vähän mututuntumalta mut ei ainakaan ole samanlainen ajaa vakiojousilla toi t5,eli veikkaisin et hieman eroa on,soita volvon liikkeeseen ja kysäse,niitte pitäs tietää siel
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Phav - 08.07.2011, 10:34:29
Eikös Motonetti myynny noita Lesjön jousia melko edullisesti? Joo näköjäänkin -40mm. sarjaa 138€
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Kisko - 12.07.2011, 00:04:56
Oisko kellään heittää kuvaa/karttaa noista alipaineletkuista, itellä kun kans kierrokset nousee startissa 2000r/min tuntumaan. Yritin jo tarkastella alipaineletkut mutta näyttivät ehjiltä, tiedä sitte löysinkö kaikki...
Mullakin ärrä ryntäyttää ittensä aina käynnistyessä 2000:een, siitä laskee heti 1100:aan ja siitä edelleen parin sekunnin aikana normaaliin n. 800 rpm.
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Tervari - 14.07.2011, 23:22:08
ei ole samat ku normi 850 jos t5-r jousia tarjos,30mm tais olla matalemmat ja huomattavasti jäykemmät,ihan hyvälle toi oma on tuntunut ajaa vakio alustalla vaikkakin viel turhan korkeella on

Laittoivat tänään autoa ja kuulemma meidän autossa oli jouset jotka olivat vain n. 3-5mm matalammat kuin tilalle laitettu karvalakkimallisen Lesjöfors jouset! 7 kierrettä ja paksuus jotain alta 13mm.

Autossa on jousikoodina S2. Kaksi ekaa merkkiä alimmalta riviltä sieltä konehuoneen laidassa olevasta kilvestä. Oliko autossas millä koodilla jouset?
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Tervari - 19.07.2011, 21:43:42
Jonkun verran nous keula, mutta nuo Sachsin Super Touringit olivatkin aivan loppu, tilalle Bilsteinin B6 Sportit.
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: martial - 20.07.2011, 08:34:15
Itellä kanssa tulee jonnin verran bensanhajua pysähtyessä kajuuttaan, esim. liikennevaloissa. Kun lähtee taas liikkeelle, niin loppuu samantien. Saiskohan liikaa ilmaa tjsp? Tarttis käydä säädättämässä rikastus varmaan.
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Tervari - 11.08.2011, 16:20:39
Ei oo nyt tehny bensan hajua usein.

Putsattiin se läppärunko ja laitettiin uusi tiiviste. Huollossa vaihtoivat pari öljyletkua kun olivat tulleet tiensä päähän.

Vähän noiden operaatioiden jälkeen kehitti uuden vian, eli kun pistää napin lautaan ja turbo paineet ovat melkein tapissa niin rupee rykimään. Pahan tuntuista kun täysistä tehoista lyö pois. Kierrokset eivät vaikuta asiaan, siististi kiertää jos turbon paineet eivät ole korkealla. Ajatuksia?
Otsikko: Vs: Röpöttää täysillä ahdoilla (oli Bsanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R)
Kirjoitti: Tervari - 18.08.2011, 22:47:36
Koitin bensakorkki hieman auki, ei vaikuttanu bensan saantiin.

Ehdotettu, että voisi olla turbon paineensäätimessä, eli antaa liian korkeat paineet ja ecu katkaisee syötön?
Otsikko: Vs: Röpöttää täysillä ahdoilla (oli Bsanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R)
Kirjoitti: Tervari - 19.09.2011, 01:54:28
Ei ole bensanhajua työntänyt tosi pitkään aikaan.

Edelleen röpöttää täysillä ahdoilla. Tuntuu muutenkin että tehoa hieman olisi hukassa. Voisikohan bensan- ja ilmansuodattimen vaihtaminen auttaa asiaan.
Otsikko: Vs: Röpöttää täysillä ahdoilla (oli Bsanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R)
Kirjoitti: Tervari - 19.09.2011, 01:56:04
Takapönttö on ainakin rikki, lähtee huomenna vaihtoon.
Otsikko: Vs: Röpöttää täysillä ahdoilla (oli Bsanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R)
Kirjoitti: Temes - 19.09.2011, 08:10:29
bensansuodatin ainakin vaihtoon ja tulpat tarkistukseen,, oma t-5 röpötti ankarasti korkeilla ahdoilla kun tulpat oli huonot.. tulpiksi volvon omat tai ngk bcp7evx
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Hurm0s - 19.09.2011, 15:21:24
Mites manuaalilootan vaihdekepin löysyys, onko kukaan vaihdellut vaijerinpäähän puslia, vai miten saisi jämäkkyyttä takaisin?
Ne vaijerien puslat laatikon päästä hajoaa, eli repeää...
Itselle ja kaverille laitettiin laakerit tilalle ja tuli oikein hyvä.


Vaihda sytytystulpat ja ainakin tarkista muut sytkän osat, eli jakaja ja tulpanjohdot. Tulpiksi kannattaa laittaa volvon omat, mutta saattaahan jotkin tarvikkeetkin toimia...
Myös tuo bensansuodatin heti vaihtoon, saattaahan sieltä kakku loppua jos on suodatin tukossa.
Ellei vieläkään helpota, niin hae jokin halpis ahtopainemittari ja katso, että mitä siellä on paineita...

Miten se röpöttää? Siis pätkii terävästi vai alkaa vaan rökeltämään eikä ole vetoja?
Otsikko: Vs: Bensanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R
Kirjoitti: Tervari - 20.09.2011, 13:34:45
Ne vaijerien puslat laatikon päästä hajoaa, eli repeää...
Itselle ja kaverille laitettiin laakerit tilalle ja tuli oikein hyvä.

Joo laitettiin metallista sorvatut tilalle, sieltä se löysyys lähti. Kepin päässä on tuossa valkoisessa muovipidikkeessä nyt hieman löysää, liekö hieman kulunut, ihan ok.

Lainaus
Miten se röpöttää? Siis pätkii terävästi vai alkaa vaan rökeltämään eikä ole vetoja?

Aikasemmin ehkä rajummin, eli rykäsi oikein täysistä tehoista, tuntu okein pahalta, klunks vaan sano. Nyt ehkä vienommin tiputtaa, mutta tosin ei viitti ihan täyttä kiihdytystä matallilla vaihteilla tehdä kun pelottaa että iskee pakosarjan yms. rikki.

Kiitos vinkeistä, katsotaan nuo ja raportoidaan takaisin.
Otsikko: Vs: Röpöttää täysillä ahdoilla (oli Bsanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R)
Kirjoitti: Tervari - 10.01.2012, 16:08:46
Tuli tossa tänään vähän uutta probleemaa, edellin muuten korjaantui vaihtamalla lämpötila-anturi koneeseen.

Tuli vaihdettua eri vanteet alle (samankokoiset mutta Volvon alkuperäiset) ja öljyt.

Huomasin kotikadulle tullessa, että jarrutettaessa kuuluu oikealta jännä aika hiljainen suhinta/tikitys -ääni ja vain kun tuuletin on päällä.

Ei taida olla jarruissa kun peruutettaessa tulee sama ääni mutta ei takaperin jarruttaessa, eli ilmeisest kun keula painuu niin tekee ääntä. Tuli käännettyä tänään u-käännös, jolloin piti ajaa pyörä katukivetyksen päälle linkussa, ehkä 1 km/h tunnissa tosin, pikkaisen otti lokariin joustossa kiinni, liekö jotain särkynyt?

Jos tuuletin on poissa niin ei kuulu mitään, eli tuuletin ilmavirran mukana äänen sisälle. Vinkkejä?
Otsikko: Vs: Röpöttää täysillä ahdoilla (oli Bsanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R)
Kirjoitti: make30 - 26.01.2012, 08:16:26
lämppärin moottori siellä varmaan kitisee,taitaa olla aika yleinen näissä. mitenkäs tuo kulku puoli joko oot saanu kuntoon
Otsikko: Vs: Röpöttää täysillä ahdoilla (oli Bsanhajua käynnistyksen yhteydessä, T-5R)
Kirjoitti: Hurm0s - 28.01.2012, 16:28:31
Tuli tossa tänään vähän uutta probleemaa, edellin muuten korjaantui vaihtamalla lämpötila-anturi koneeseen.
Siis se, joka on siinä termarikopassa vai...?