Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Markus - 14.07.2015, 10:07:24
-
Tuli sitten pari viikkoa takaperin vaihdettua vanha hyvä palvelija, eli S60 pykälää tuoreempaan ja isompaan, eli V70:een.
Auto on rekisteröity loppuvuodesta 2011, mutta on mallivuotta -12, eli keskikonsolin yläreunassa on värinäyttö, tässä tapauksessa 7-tuumainen.
Yritin pitää muutoksen mahdollisimman pienenä, kuuskymppi oli nimittäin musta ja siinä oli mustat nahkapenkit. Nykyinen on...musta ja siinä on mustat nahkapenkit ;) No ei vaan, tuo värikombo tuli sattumalta.
Kyseessä on ainakin Nettiauton mukaan "keräilyharvinaisuus", sillä D3+manuaali on kohtuullisen harvinainen kombinaatio tässä maassa.
Voisi jo suoraan vastata kysymykseen, mitä olen kuullut parissa viikossa jo monta kertaa: miksi manuaali? Viralliseksi vastaukseksi voisi sanoa vaikka pienemmät päästöt->pienempi kulutus->pienempi vero.
Tosi asiassa en oikein osaa sanoa tuohon muuta syytä kuin että olen aina ollut kovan laatikon ystävä, ja olen sitä edelleen.
Tuossa vielä aski toimii mukavammin kuin edellisessä autossani, ja auton antama automaattikaasu ykkösellä ja pakilla liikkeellelähdöissä on kiva :)
Auto on varustetasoltaan Summum Business, tosin ei mitään hajua, mitä se Business siihen tuo lisää. Auto on ollut yrityskäytössä aikaisemmin, liittyisikö siihen...
Joka tapauksessa varusteita on meikäiselle ihan riittävästi aina sähkösäätöisestä ja 3:lla muistipaikalla olevasta kuskin penkistä sähköiseen takaluukkuun.
Adaptiivinen vakkari on osottautunut mielenkiintoiseksi tapaukseksi, kunhan sitä oppi käyttämään ja siihen luottamaan.
Varoitinta ja kilkutinta on myös enemmän kuin tarpeeksi, milloin auto kilisee kaistaviivan ylityksen takia, milloin Blis-valo vilkkuu syystä tai toisesta jne.
Hankintoja on vielä vähän, lähinnä jossain välissä matkasta lähtenyt tavaratilan suojaverho tuli hommattua, kuten myös eturoiskeläpät, ja "lediöinti" on aloitettu rekkarin valoista ja jatkuu parkkien kautta sisävaloihin. Jostain syystä jalkatilan valot ja keskikonsolin takana oleva valo ovat ledejä(?)
Myös aurinkolasikotelo kuskin kauhukahvan tilalle on tilauksessa, samoin B-pilarista taaksepäin kaikkiin laseihin tulevat Volvon omat aurinkoverhot.
Kokeillaan tässä autossa tuollaisia, saapahan ne ainakin talveksi pois jos rupeaa pimeys ärsyttämään. Onneksi tässä on parkkitutkat takana!
Kuvassa näkyvät vanteet eivät oikein ole omaan makuun sopivat, ja ennen kaikkea niiden peseminen on v-mäistä.
Ne vaihtuvat jossain vaiheessa toisenlaisiin, talvipyörissä onkin Volvon omat 17" Balderit.
Myös R-Designissa olevat harmaat, aika lailla auton kattokiskojen väriset, sumuvalojen kehykset ovat vähän olleet mielessä, josko sellaiset hankkisi. Toisi tuohon keulaan vähän "väriä" ja ilmettä.
Tässä pari kuvaa hakureissulta. Auto on tällä hetkellä niin likainen, että otan lisää kuvia vasta sen pesun jälkeen.
[/(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Volvo%20V70/V70_1.jpg) (http://s1189.photobucket.com/user/S60BlackSapphire/media/Volvo%20V70/V70_1.jpg.html)
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Volvo%20V70/V70_2.jpg) (http://s1189.photobucket.com/user/S60BlackSapphire/media/Volvo%20V70/V70_2.jpg.html)
-
Samoilla linjoilla ollaan muutoksien suhteen, pientä lisää varusteisiin, ja ledejä, kiitos... ;)
Mulla on tallissa samalla korilla -08 2.5T. (just vahattuna, vois vaikka pakitella sen pihalle ja ottaa pari kuvaa)
-
Business malli on suunnattu yrityksille, mutta yksityisetkin voi niitä ostaa. Itselläkin on Business malli ja se oli hivenen halvempi vastaavaan saman malliseen XC60:een, kun muistaakseni joku varuste oli vakiona ympätty tuohon business varusteisiin.
Komea on ja hyvillä varusteilla :P
-
Samoilla linjoilla ollaan muutoksien suhteen, pientä lisää varusteisiin, ja ledejä, kiitos... ;)
Kiitos, yritetään toteuttaa :)
Tänään ajoin auton montulle ja sain asennettua roiskeläpät ja parkkeihin ledit, sekä vilkaistua muutenkin, miltä auto näyttää altapäin.
Muuten maisemat oli siistit, mutta pakoputken taaemman kiinnittimen kohdalla oli hieman :o olo:
Kiinnitin ennen takapönttöä näytti tältä:
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Volvo%20V70/V70%20pakoputki.jpg) (http://s1189.photobucket.com/user/S60BlackSapphire/media/Volvo%20V70/V70%20pakoputki.jpg.html)
Pakoputkesta on siis toinen kiinnitin lähtenyt jossain vaiheessa huit hele**ttiin!
Eikö tuossa kiinnitintapissa pitäisi olla kumi, joka olisi kiinni pakoputken kiinnitystapissa?
Business malli on suunnattu yrityksille, mutta yksityisetkin voi niitä ostaa. Itselläkin on Business malli ja se oli hivenen halvempi vastaavaan saman malliseen XC60:een, kun muistaakseni joku varuste oli vakiona ympätty tuohon business varusteisiin.
Ookei, siinä Business-mallistossa on tuommonen juttu. Kiitos tiedosta!
-
Kiitos, yritetään toteuttaa :)
Tänään ajoin auton montulle ja sain asennettua roiskeläpät ja parkkeihin ledit, sekä vilkaistua muutenkin, miltä auto näyttää altapäin.
Muuten maisemat oli siistit, mutta pakoputken taaemman kiinnittimen kohdalla oli hieman :o olo:
Kiinnitin ennen takapönttöä näytti tältä:
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Volvo%20V70/V70%20pakoputki.jpg) (http://s1189.photobucket.com/user/S60BlackSapphire/media/Volvo%20V70/V70%20pakoputki.jpg.html)
Pakoputkesta on siis toinen kiinnitin lähtenyt jossain vaiheessa huit hele**ttiin!
Eikö tuossa kiinnitintapissa pitäisi olla kumi, joka olisi kiinni pakoputken kiinnitystapissa?
Pitäisi olla, mutta eipä tuo mitenkään tavatonta ole, että ko. tappi ruostuu irti pakoputkesta. Tosin harvemmin näinkin tuoreessa laitteessa.
-
Pitäisi olla, mutta eipä tuo mitenkään tavatonta ole, että ko. tappi ruostuu irti pakoputkesta. Tosin harvemmin näinkin tuoreessa laitteessa.
Sitä minäkin, että miten 100tkm ajetusta autosta irtoaa jo pakarin kiinnike...
No, joka tapauksessa tänään kävin Siniseltä tiskiltä hakemassa aurinkolasikotelon ja aurinkoverhot.
Molemmat osoittautuivat hyväksi ostokseksi. Eihän nuo verhot kalvoja vastaa, mutta antaa edes jonkinlaista näkösuojaa ja tuntuu estävän auringon lämpöäkin O0
Tuossa pari kuvaa verhoista, varaosapuolen kaverikin kyseli ihmeissään, että miten nuo tulee kiinni. Ilmeisen harvinainen lisävaruste siis...
Verhot ovat siis ikkunan muotoiset, ja niihin tulee kiinni pienet muovikynnet, jotka menevät lasin ja verhoilun väliin.
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Volvo%20V70/V70%20sivu.jpg) (http://s1189.photobucket.com/user/S60BlackSapphire/media/Volvo%20V70/V70%20sivu.jpg.html)
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Volvo%20V70/Takaluukun%20verho.jpg) (http://s1189.photobucket.com/user/S60BlackSapphire/media/Volvo%20V70/Takaluukun%20verho.jpg.html)
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Volvo%20V70/Takaoven%20verho.jpg) (http://s1189.photobucket.com/user/S60BlackSapphire/media/Volvo%20V70/Takaoven%20verho.jpg.html)
-
Se pakoputken kannake on optio jollekin toiselle moottori-/pakoputkivaihtoehdolle. Noita tyhjä tappeja on näkynyt muissakin malleissa.
Jos se olisi pois ruostunut, niin luulisi siellä jotain rippeitä kuitenkin olevan ja se kumi. Tosin, jos kyseessä olisi Opel, niin se kuminkin pois ruostuminen olisi ihan mahdollista :2funny:
Ei siis syytä huoleen :)
-
Pitäisi olla, mutta eipä tuo mitenkään tavatonta ole, että ko. tappi ruostuu irti pakoputkesta. Tosin harvemmin näinkin tuoreessa laitteessa.
v***u... Tuo on näköjään tyyppivika ...anteeks, ominaisuus :2funny:
Sama homma, 170tkm taulussa... Itseasiassa en edes tiedä, miltä kohtaa putkesta kumi puuttuu, semmoinen vaan löytyi kontin pohjalta, kun eka kertaa siivosin, pitäs mennä vissiin käymään alla
-
No niin, ensimmäinen huolto tehty. Sain sovittua omamekaanikon kanssa, että autoon tehdään "määräaikaishuoltoon sovellettu vuosihuolto".
Käytännössä tämä tarkoitti moottoriöljyn ja suodattimen vaihtoa sekä ohjelmistopäivityksiä, ilman kaiken maailman nestepintojen jne. tarkastuksia.
Lisätyönä tuli teetettyä softan lisäys, joka mahdollistaa Webaston etäkäynnistyksen auton avaimesta, onpahan sekin toiminto nyt käytössä.
Hän myös vahvisti, että pakoputken kiinnike ei ole irronnut, vaan siellä on optio jotakin toista moottoriversiota varten 8)
Seuraava toimenpide olisi vaihtaa nuo kattovalaistuksen polttimot ledeiksi, mutta minkälaiset polttimot siihen käy?
Ohjekirjahan ei ota kantaa asiaan. Kerran jo löysin jonkun keskustelun, jossa joku oli ostanut Ebaystä käypäiset polttimokannat ja laittanut siihen ledit kiinni.
En vaan enää löydä sitä keskustelua, että mitä ne kannat tai ledit olivat malliltaan! Vääränlaisia ledejäkään en kehtaisi turhaan ostaa...
Yhden ohjeen perusteella valot lähtevät irti suoraan alaspäin vetämällä, pystyykö joku vahvistamaan tämän?
-
Yhden ohjeen perusteella valot lähtevät irti suoraan alaspäin vetämällä, pystyykö joku vahvistamaan tämän?
Tämän ohjeen mukaan lähti ainakin V60 sisävalot irti: ;)
http://m.youtube.com/watch?v=Y10j2eJrjUI
V60 oli 6 kpl T10 lasikantapolttimoita kattopolttimoina. En osaa sanoa onko V70 erilaiset valot katossa. :-\
-
Ihan vain reippaasti alaspäin nykäisemällä ne lähtevät, ei muuten kannata sitä kattokonsolia siitä edestä ottaa irti pyöriessä. Kuulemma tekee ABS-vikakoodin...
Siellä on lasikantapolttimot, mutta ne ovat kiinteästi siinä kannassa kiinni. Itse ostin lomareissulla Rovaniemeltä Erikoistekniikan myymälästä niitä T10-kantaisia sovittimia / pohjia joihin se LED-poltin käy suoraan. On muuten sitten laitettava oikeinpäin paikoilleen, ei mene muuten virtaa niille polttimoille.
Tuossa linkki siihen T10-pohjaan: http://hidkitpros.com/shop/t10194-twist-lock-sockets/
Itse ostin puuttuvat (ei saanut Rovalta kaikkia kun ei ollut enempää) ihan Motonetistä, hyvin toimivat. Suosittelen tätä LED-polttimojen vaihtoa, kerralla nuorempi ilme sisällä sekä helkutisti enemmän valoa.
-
Ja lampun sisuksen koosta ja polttimon suunnasta riippuen suosittelen seuraavia T10 kantasia ledejä, jos haluu kunnolla valoa:
http://www.ebay.com/itm/2X-T10-6-LED-168-194-W5W-5630-SMD-Bright-White-Car-Side-Wedge-Light-Bulb-12V-/281669768672?hash=item4194d395e0&vxp=mtr
http://www.ebay.com/itm/2-PCS-Lamp-T10-W5W-194-168-501-Car-White-9-LED-5630-SMD-Wedge-Side-Bulb-Light-/291529262949?hash=item43e07f8765&vxp=mtr
-
Paljon kiitoksia vinkeistä -H-
Nyt rupeaa tuokin homma etenemään. Motonettiin siis...
-
Jos ei hinta ole esteenä niin ehdottomasti Osramin 1 watin lasikantaledit. 5 vuoden takuu ja erittäin tasainen valojakauma. Itse ostin 5 pakettia polttimoita ja laittelin ympäri autoa.
-
Jaaha, jotain pientä on taas tullut näprättyä.
Oli tarkoitus jo tehdä auton ulkonäölle jotain, mutta huomasin, että tässähän rupeaa talvi painamaan päälle, ja käytännöllisemmät muutokset painoivat edelle ::)
Tuli eilen siis asennettua tuohon ruotsinlaivaan akun ylläpitolaturi.
Työmatkaa kun ei kerry kuin alle 10 km suuntaansa, niin akku ei olisi tullut minun ajoillani kestämään talvella jokapäiväistä Webaston käyttöä.
Webastokin näyttää toimivan hyvin, ihmettelin kerran kun lyhyen ajon jäljiltä auto ei hiljentynytkään sammuttamisen jälkeen heti, vaan Webasto jatkoi vielä hetken pöhinäänsä :)
Näyttää valikosta olevan ajonaikainen lisälämmittimen käyttö siis päällä...
Jollakin on ollut hieno ajatus laittaa laturimötikkään kaksi lediä kiinni. Ketähän ne palvelevat kun laturi pötköttää sisälokarin ja auton rungon välissä...?
Samalla tuli tyhjennettyä polttoainesuodattimen vedenerotin ja vaihdettua uusi pa-suodatin. Vanha suodatinpanos taisi olla alkuperäinen, ja alaosastaan jo tukossa.
Tosiaan pienen taistelun jäljiltä laturi löysi paikkansa pyöräkotelosta ja näyttää toimivan.
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Volvo%20V70/V70%20laturi.jpg)
Tänään aamupäivällä tuli heitettyä vanhasta S60:stä jääneet kitkapyörät alle.
Onhan se vähän nolon näköinen 16"-vanteilla, mutta onneksi saa 17" Balderit alle kunhan talvi tulee.
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Volvo%20V70/V70%20kitkoilla.jpg)
Auto kävi viikolla myös fiksarilla, joka saikin aika hyvin naarmut ja jäljet piiloon. Harmi kun vaan eilen remppareissulla kerkesi jo likaantumaan :'(
-
Hitaasti, mutta varmasti taas jotain pientä tapahtuu. Sain viimeinkin vietyä lediöinnin sisävaloihin.
Kiitos vinkkien, kävin Motonetistä hakemassa sopivia T10-kantoja ja niihin Osramin 6000K ledit.
Lähtökohta oli siis tällainen, eikä iskenyt omaan silmään ollenkaan:
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Sisaumlvalot%20hehkulanka.jpg)
Tuo SkipiT:n laittama video oli todella hyvä apu ja uskonvahvistus valopaneelin irroitukseen.
Ikinä ei pitäisi olettaa, mutta nyt melkein oletin, että takamatkustajien valopaneeli irtoaa samalla tavalla... :) ja näinhän se tekikin.
Kummatkin paneelit jäivät roikkumaan johtojensa varaan, ja koska en ollut 100-varma seurauksista jos irrotan niiden liittimen, annoin niiden olla paikallaan.
Edessä yksi originaalipolttimoista ei meinannut sitten millään suostua irtoamaan(kuvassa sininen).
Jouduin varmaan 5 minuuttia houkuttelemaan sitä auki. En nimittäin uskaltanut käyttää kovinkaan suurta voimaa, mutta lopulta sekin heltyi ja sain ledit tilalle.
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Sisaumlvalot%20edestauml.jpg)
Lopputulos on joka tapauksessa mieleinen. Valo muuttui valkoiseksi ja ennen kaikkea valon määrä kasvoi huomattavasti, kabiinissa on nyt paljon valoisampaa!
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Sisaumlvalot%20ledit.jpg)
Tykästyin noihin polttimoihin niin, että sinällään hyvin palvelleet Philipsin 6000K ledit vaihtunevat parkkivaloina Osrameihin jossain vaiheessa.
Philipseissä valo tulee vain polttimon päästä putkimaisesti, kun Osramit antavat valoa myös sivuille.
Näin jälkiviisaana vain on hyvä sanoa, että tuossa yhteydessä olisin tietysti voinut tönärillä mitata tuon Osramin suurimman halkaisijan, että mahtuuko se sinne parkin reikään ::)
Edit: Onkohan noissa sisävaloissa joku kunnonvalvonta tms, koska ledeihin vaihdon jälkeen ne jäävät sammuttuaankin vielä himmeästi loistamaan? Vasta kun auton laittaa lukkoon ja odottaa muutaman minuutin, ne sammuvat kokonaan.
-
Itse tuskailin tuon etupaneelin kanssa ja ihmettelin kun ei valot toimi vaikka polttimot vaihdoin. Täytyypä käydä motonetista hakemassa noita kantoja, jos saisi valot toimimaan. Hyvä että sattui tämä ketju vastaan.
-
Seuraava askel kohti R-Design-lookia:
Sain viimeinkin hommattua nuo harmaat sumuvalokehykset ja laitettua ne paikoilleen. Vähän ennen sitä(ja tammikuun pakkasia) tuli laitettua molemmat keulan ilmanotot tukkoon keulapahveilla.
Mukava yllätys oli, että tuo solumuovi päästää adaptiivisen vakkarin tutkan signaalin läpi, ja vakkari toimii moitteettomasti myös keulapahvin kanssa O0
Pakkasten aikaan on tullut käytettyä webastoa moottorin lämmitykseen arkisin 2 kertaa päivässä, ja sen huomaa kokonaiskulutuksesta ::)
Onko mitään käsitystä, mikä lienee webaston lämmitysaika, jos on ajastanut webaston lämpiämään tiettynä kellonaikana, ja lämpötila on esim. 0° tai -30°?
Käsittääkseni auto tiedustelee ulkolämpötilaa, ja sen mukaan säätää lämmitysajan?
Huhun mukaan webasto syö dieseliä n.1-1,5 l/h, ja mikäli kovemmalla pakkasella lämmitysaika on tunti->dieseliä menee extraa max. 3 litraa päivässä...
Myös takakontin 12V-ulostulo tuli asennettua, pitää laitella siitä kuvia jossain vaiheessa.
(http://i2.aijaa.com/m/00183/14465548.jpg)
-
Ei se kyllä ihan 1,5 litraa tunnissa vie. Muistaakseni 0,7l/h. Tosin on sekin paljon, jos maksimi 50min 2 kertaa päivässä pöhisee.
Sivulla 164 8)
http://esd.volvocars.com/site/owners-information/MY12/V70/OM_1146/V70_XC70_owners_manual_MY12_FI_tp14095.pdf
-
Ei se kyllä ihan 1,5 litraa tunnissa vie. Muistaakseni 0,7l/h. Tosin on sekin paljon, jos maksimi 50min 2 kertaa päivässä pöhisee.
Sivulla 164 8)
http://esd.volvocars.com/site/owners-information/MY12/V70/OM_1146/V70_XC70_owners_manual_MY12_FI_tp14095.pdf
Kiitoksia tiedosta! Onpa tuo kohta käyttöohjeesta mennyt täysin ohi ::)
Hyvä, jos Webaston kulutus olisi tuo mainitsemasi n.0,7l/h, tosin silläkin kulutuksella kuluu pakkasella arkisin kahdesti päivässä lämmitettäessä 50min/kerta n.23 litraa ylimääräistä kuukaudessa...
-
Seuraava askel kohti R-Design-lookia:
Sain viimeinkin hommattua nuo harmaat sumuvalokehykset ja laitettua ne paikoilleen. Vähän ennen sitä(ja tammikuun pakkasia) tuli laitettua molemmat keulan ilmanotot tukkoon keulapahveilla.
Mukava yllätys oli, että tuo solumuovi päästää adaptiivisen vakkarin tutkan signaalin läpi, ja vakkari toimii moitteettomasti myös keulapahvin kanssa O0
Pakkasten aikaan on tullut käytettyä webastoa moottorin lämmitykseen arkisin 2 kertaa päivässä, ja sen huomaa kokonaiskulutuksesta ::)
Onko mitään käsitystä, mikä lienee webaston lämmitysaika, jos on ajastanut webaston lämpiämään tiettynä kellonaikana, ja lämpötila on esim. 0° tai -30°?
Käsittääkseni auto tiedustelee ulkolämpötilaa, ja sen mukaan säätää lämmitysajan?
Huhun mukaan webasto syö dieseliä n.1-1,5 l/h, ja mikäli kovemmalla pakkasella lämmitysaika on tunti->dieseliä menee extraa max. 3 litraa päivässä...
Myös takakontin 12V-ulostulo tuli asennettua, pitää laitella siitä kuvia jossain vaiheessa.
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Volvo%20V70/V70%20keulasta.jpg)
Kyllä tulee heti paremman ja uudemman näköinen nuilla kehyksillä. 8)
-
Kyllä tulee heti paremman ja uudemman näköinen nuilla kehyksillä. 8)
+1 ja meinasitko harmaat peilinkuoret jos R-desing luukkia meinasit :)
-
Keskimmäiseen aukkoon vielä siihen kuuluva R-design koriste. Nuo kyllä piristää auton keulaa
-
Kiitoksia kommenteista!
+1 ja meinasitko harmaat peilinkuoret jos R-desing luukkia meinasit :)
Ei ole ainakaan vielä suunnitelmissa uusia peilinkuoria tai sitä ilmanoton alle tulevaa koristetta, mutta ehkä jossain vaiheessa...
Seuraavana olisi vuorossa myydä nuo kesävanteet ja ostaa jotkin käytetyt Volvon omat 17" vanteet kesävanteiksi.
Jos se ei ennen kesää onnistu, täytyy vaihtaa nuo Baldereissa olevat nastat kesärenkaisiin ja yrittää vuoden mittaan löytää toiset vanteet(tai siis kolmannet, onhan nuo kitkatkin... ::) )
-
Pitkästä aikaa päivitystä tähänkin:
Baldereista tuli kesärenkaisiin (Hankook Ventus Prime 3) vanteet ja 16"-vanteilla olevat kitkat saivat häipyä ja tilalle tuli Hakkapeliitta 8:t talvirenkaiksi.
Myöskin pitkästä aikaa autoon on tullut tehtyä oikeaa remonttiakin.
Tuollainen setti tuli vaihdettua taakse, mittarissa oli silloin reilu 120 tkm. Palat olivat jo lähes vaihtokunnossa, levyillä olisi ajanut vielä vuoden verran, mutta tulipahan vaihdettua nekin samalla.
(http://i5.aijaa.com/m/00363/14465546.jpg)
Katsoin kolmoskoppaisen V70:nen takajarrujen vaihtovideoita ja totesin, että näköjään ilman oikeanlaista OBD-lukijaakin ne pystyisi vaihtamaan.
Päädyin kuitenkin ostamaan Creader 7S-lukijan, kun se sattui sopivasti olemaan vielä tarjouksessakin. Nyt pääsee jo moneen tietokoneeseen lukemaan dataa ja vikakoodeja.
Laite meinasi kuitenkin päästä yllättämään: Jarrujen saaminen huoltoasentoon onnistui hienosti, kuten myös itse vaihtotyö, mutta kun kaikki oli valmiina ja satulat piti saada huoltoasennosta pois, lukija ei suostunutkaan menemään huoltomoodista pois :-\
(http://i6.aijaa.com/m/00966/14465545.jpg)
Missään ei sanottu, pitikö laite olla kiinni OBD-pistokkeessa ja auton virrat päällä koko huoltotyön ajan, itse siis otin virrat sammuksiin ja lukijan pois mekaanisen vaihtotyön ajaksi.
Joka tapauksessa autosta virrat sammuttamalla ja uudelleenkytkemällä, sekä käyttämällä OBD-lukija irti ja laittamalla takaisin, laite suostui ottamaan huoltomoodin pois.
Kun huoltomoodi on päällä, käsijarrunapin painaminen ei vaikuta mitään(luonnollisesti). Kävi jo hetken mielessä, että marssin nolona Avain-Vaunun huoltoon sanomaan, että "pitäis tuosta autosta saada käkkärin huoltomoodi pois päältä..." :)
Talven ensimmäisillä pakkasilla kävi taas vanhanaikaisesti, eli ajelin Webaston mielestä liian tyhjällä tankilla, ja taas tuli tämä ilouutinen mittaristoon kun laitoin ajastinta päälle ::)
(http://i5.aijaa.com/m/00464/14465544.jpg)
Edessä on vielä takatukivarsien etuhelojen(tai puslien, kumpiako ne nyt on) vaihto. Huollossa kaveri totesi, että rupeavat olemaan nekin jo vaihtokunnossa.
Kuulemma uudet helat on vahvistettuja tms. Ainakin foorumin juttujen mukaan noiden vaihdon jälkeen auton kulun pitäisi parantua entisestään.
Myös jakohihna on vaihtoiässä, mittarissa on nyt 125 tkm, eli niiden puolesta ei olisi vielä hätää, mutta ikää autolla on jo hieman yli 5 vuotta.
Samalla vaihtoon menee vesipumppu, sekä apulaitehihna kaikkine ohjain- ja kiristinrullineen.
Appiukolla meni vastaavilla kilometreillä MK3 V70:stä laturin vapaakytkin, saavat tarkistaa sen samalla. Näillä remonteilla pitäisi taas päästä pitkälle tulevaisuuteen.
-
Hitaasti, mutta varmasti taas jotain pientä tapahtuu. Sain viimeinkin vietyä lediöinnin sisävaloihin.
Kiitos vinkkien, kävin Motonetistä hakemassa sopivia T10-kantoja ja niihin Osramin 6000K ledit.
Lähtökohta oli siis tällainen, eikä iskenyt omaan silmään ollenkaan:
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Sisaumlvalot%20hehkulanka.jpg)
Tuo SkipiT:n laittama video oli todella hyvä apu ja uskonvahvistus valopaneelin irroitukseen.
Ikinä ei pitäisi olettaa, mutta nyt melkein oletin, että takamatkustajien valopaneeli irtoaa samalla tavalla... :) ja näinhän se tekikin.
Kummatkin paneelit jäivät roikkumaan johtojensa varaan, ja koska en ollut 100-varma seurauksista jos irrotan niiden liittimen, annoin niiden olla paikallaan.
Edessä yksi originaalipolttimoista ei meinannut sitten millään suostua irtoamaan(kuvassa sininen).
Jouduin varmaan 5 minuuttia houkuttelemaan sitä auki. En nimittäin uskaltanut käyttää kovinkaan suurta voimaa, mutta lopulta sekin heltyi ja sain ledit tilalle.
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Sisaumlvalot%20edestauml.jpg)
Lopputulos on joka tapauksessa mieleinen. Valo muuttui valkoiseksi ja ennen kaikkea valon määrä kasvoi huomattavasti, kabiinissa on nyt paljon valoisampaa!
(http://i1189.photobucket.com/albums/z432/S60BlackSapphire/Sisaumlvalot%20ledit.jpg)
Tykästyin noihin polttimoihin niin, että sinällään hyvin palvelleet Philipsin 6000K ledit vaihtunevat parkkivaloina Osrameihin jossain vaiheessa.
Philipseissä valo tulee vain polttimon päästä putkimaisesti, kun Osramit antavat valoa myös sivuille.
Näin jälkiviisaana vain on hyvä sanoa, että tuossa yhteydessä olisin tietysti voinut tönärillä mitata tuon Osramin suurimman halkaisijan, että mahtuuko se sinne parkin reikään ::)
Edit: Onkohan noissa sisävaloissa joku kunnonvalvonta tms, koska ledeihin vaihdon jälkeen ne jäävät sammuttuaankin vielä himmeästi loistamaan? Vasta kun auton laittaa lukkoon ja odottaa muutaman minuutin, ne sammuvat kokonaan.
Vaatisi canbus ledit niin ei hehkumista esiintyisi
-
Nyt on sitten iso(tai ainakin kallis) huolto tehty.
Vaihtoon meni siis jakopään hihna, vesipumppu, apulaitehihnat, sekä takatukivarsien puslat. Viimeisimpään liittyen kuului vielä nelipyöräsuuntaus.
Täytyy sanoa, että uusien puslien myötä ajettavuus parani huomattavasti! Auto ei "hae" enää ja muutenkin kulku muuttui vakaammaksi. Vähän vaikea selittää, mutta eron huomasi. Pyöriensuuntausraportin mukaan lähes kaikki kulmat olivat jo ennen suuntausta ohjearvojen sisällä, ainoastaan takapäässä oli aurauksia liian vähän.
Toiselta puolelta pusla oli jo revennyt, eikä toinenkaan puoli ollut enää täysin ehjä.
Jakopään hihna oli vielä kohtuulisen hyvän näköinen, kuten myös vesipumppu, mutta tulipahan nyt vaihdettua. Pyysin samalla tarkistamaan laturin vapaakytkimen, koska joku piti moottorissa kylmänä erikoista ääntä. Ilmeisesti äänen lähde oli apulaitehihna, koska vapaakytkin oli kunnossa, ja ääni hävisi remontin jälkeen.
Suurin yllätys oli, että apulaitehihnan kiristintä ei vaihdettu, koska se oli niin hyvässä kunnossa ??? No, toivottavasti se ei tule aiheuttamaan ongelmia...
Tämän lisäksi autoon tuli lisätyönä IAM-päivitys, jossa ilmeisesti Sensus vaihtui versiosta 2->3. Ainakin se muuttui hieman nopeammaksi ja ennen kaikkea tuli yksi uusi ominaisuus :)
(http://i9.aijaa.com/m/00211/14465543.jpg)
Tuli myös ostettua Bluetooth-OBD-lukija, ja napattua kännykkään OBD-ohjelmisto. Pääsee nyt helpommin kokeilemaan, miten esim. jäähdytysnesteen lämmöt käyttäytyvät.
-
Ja pitkästä aikaa taas jotain kirjoittelua tännekin.
Autoon ei ole tullut kesän aikana tehtyä muuta kuin perushuollot.
Suurimpana saavutuksena keväällä oppinani uusi taito, eli raitisilmasuodattimen vaihto itse ;D
Edellisvuonna suodattimen vaihto kariutui siihen, kun joku oli mennyt lisäämään jonkun sulakerasian ym. juuri suodatinkotelon viereen >:(
Osassa Youtuben asennusvideoita tuollaista boksia ei ole ollenkaan mk3 V70:ssä, eli tuo tullee joidenkin lisävarusteiden takia.
Tänä vuonna käytin aikaa siihen, että tutkin, millä hitolla tuo boksi oikein irtoaa.
Lopulta selvisi, että yläreunassa olevaa kiinnityskynttä pitää vain painaa voimakkaasti sormella... ::)
(http://i2.aijaa.com/m/00743/14465550.jpg)
Tänä syksynä otin teemaksi valot.
Ensimmäisenä valopäivityksenä tein tuon Korjaamo-osiostakin tutun takavalojen faceliftin, eli lisäsin luukussa olevat valot palamaan yhtä aikaa kaarevien valojen kanssa.
Toimenpidehän on erittäin yksinkertainen:
Lisätään tällainen mutikka kattoverhoilujen alla olevaan moninapaliittimeen.
(http://i5.aijaa.com/m/00856/14456760.jpg)
Ainakin minusta fl on onnistunut, tosin se näyttää livenä paljon paremmalta kuin kuvassa.
(http://i1.aijaa.com/m/00621/14465542.jpg)
Sen lisäksi vaihdoin kuskin puolen peilin maavaloon led-polttimon.
Jouduin ostanut uuden maavalon linssin, sillä en saanut särkemättä vanhaa valoa ulos peilistä.
Onko tarkoitus, että peililasin alapuolella(peili käännetään ensin yläasentoon) olevasta pienestä kolosta sorhataan ruuvarilla tms. niin, että maavalon kiinnityskynsi painuu sisään, ja sen saa kammettua ulos?
Yritin tehdä näin, mutta huonoin tuloksin. En tiedä, pitäisikö siinä olla joku erikoistyökalu?
Vpartsilta tuli postissa myös led-peruutusvalot, niiden asennus pitäisi saada aikaiseksi ennen talvea.
Samoin Xenonkaupasta on tulossa uudet Philips X-tremeVision Gen2 150% D1S-polttimot, joista aion tehdä "talvi-xenonit".
Jätän nämä nykyiset, 6 vuotta ja 135 tkm palvelleet alkuperäiset xenonit kesäkäyttöön, jolloin luonnonvaloa löytyy riittävästi.
-
Moro!
Hyvältä näyttää toi takavalojen päivitys. Alkoi vähän itseäkin kiinnostaa kun ilmeisesti hyvin pienestä hommasta kyse. Koitin tuolta korjaamo osiosta tarkempaa tietoa tuohon päivitykseen hakea mutta en osunut silmiin.
-
Moro!
Hyvältä näyttää toi takavalojen päivitys. Alkoi vähän itseäkin kiinnostaa kun ilmeisesti hyvin pienestä hommasta kyse. Koitin tuolta korjaamo osiosta tarkempaa tietoa tuohon päivitykseen hakea mutta en osunut silmiin.
Puhun siis tästä:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=90873.0