Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Tops - 08.08.2015, 17:16:02
-
Elikkä auto täs paloina ja päätin sit sattua turboon sen verran että tutkin kuinka bypass venttiili on toteutettu. Noh kalvossa olikin reikä . Ei vuoda ulos, mutta alipaine ei enää reiän myötä auta kalvoa avautumaan kaasuläpän ollessa kiinni. Itseasiassa paine pääsee suoraan kaasuläpän ollessa kiinni bypassin letkua pitkin imusarjaan kaasuläpän ohi. Mutta ehkä noin pienellä ei ole merkistystä.
Noh kun jo arvaan että alkuperäinen maksaa volvolla paljon enemmän ku halvimmat dumpit, niin haluaisin tehdä peitelevyn ja iskee silikonilla kiinni ja sitten vain liitäntä ennen kaasuläppää johon dump sitten ja alipaine dumpille samasta paikkaa kuin alunperin bypasskin sen sain.
Mutta aiheuttaako dumpin asentaminen mitään ongelmia ilmamäärän mittaukseen volvon tapauksessa. Joissakin autoissa vaikuttaa.
Ainakin näihin näkyy olevan myynnissä valmiita sarjoja.
-
Aihetta on käsitelty jo ihan riittävän monta kertaa. Dumppi sotkee ilmamäärämittariin perustuvan ruiskun koska hukkaa mitattua ilmaa välistä. Ehjä bypassin kalvo ei maksa mansikoita eikä ole ameriikan temppu vaihtaa. Sen jälkee auto toimii taas niinkuin sen kuuluukin.
-
Elikkä auto täs paloina ja päätin sit sattua turboon sen verran että tutkin kuinka bypass venttiili on toteutettu. Noh kalvossa olikin reikä . Ei vuoda ulos, mutta alipaine ei enää reiän myötä auta kalvoa avautumaan kaasuläpän ollessa kiinni. Itseasiassa paine pääsee suoraan kaasuläpän ollessa kiinni bypassin letkua pitkin imusarjaan kaasuläpän ohi. Mutta ehkä noin pienellä ei ole merkistystä.
Noh kun jo arvaan että alkuperäinen maksaa volvolla paljon enemmän ku halvimmat dumpit, niin haluaisin tehdä peitelevyn ja iskee silikonilla kiinni ja sitten vain liitäntä ennen kaasuläppää johon dump sitten ja alipaine dumpille samasta paikkaa kuin alunperin bypasskin sen sain.
Mutta aiheuttaako dumpin asentaminen mitään ongelmia ilmamäärän mittaukseen volvon tapauksessa. Joissakin autoissa vaikuttaa.
Ainakin näihin näkyy olevan myynnissä valmiita sarjoja.
Niinku sanottiin tuossa että se sotkee kyllä asiaa, mutta tosi monella se siltiki on ja ei monikaan hoksaa mitä sivuoireita se aiheittaa, koska 850 se ei oirehdi nii rajusti kuin esim. turbo vinokoneessa jota LH ohjaa (Ei sammuile ja pala lambdan valo) Eli periaatteessa se on sama laita dumppi tai korjaa pässi.
-
Noh kun jo arvaan että alkuperäinen maksaa volvolla paljon enemmän ku halvimmat dumpit
Skandixilla 25e + 25e postit.
-
Ok. Mutta mietin asiaa enkä löydä eroa. Kokeilu kertois enemmän. Minä tässä yritän järkeillä ja ymmärtää toimintaa en siis vänkää vastaan.=) Kun jos on bypass ja mitattu ilma menee siinäkin muualle kuin koneeseen. Eikö se ole ratkaisevin asia? Vaikka onkin ilmamäärä tai massamittari sen mitannut niin eihän se mene kumminkaan moottorin ruuaksi, kuin mitä nyt tyhjäkäynnin verran.
Ja dumpinhan ei kuulu vuotaa sillon kun kaasuläppä on auki. Jos se sen tekee, niin sillon on varma että päästää ahdolla ilmaa pihalle ja seos menee rikkaalle.
Se että ilma kiertää turbon imupuolelle tai suoraan pihalle, niin eihän niistä kumpikaan ilma menee moottorille kokonaisuudessan.
Yritän vain tajuta, siksi tässä ihmettelen. Ja ei kait tämä sivusto kuole jos joku tätä aihetta vielä uudestaan miettii?;)
-
Aihetta on käsitelty jo ihan riittävän monta kertaa. Dumppi sotkee ilmamäärämittariin perustuvan ruiskun koska hukkaa mitattua ilmaa välistä. Ehjä bypassin kalvo ei maksa mansikoita eikä ole ameriikan temppu vaihtaa. Sen jälkee auto toimii taas niinkuin sen kuuluukin.
Kun on moottorijarrutus ja kaasuläppä kiinni ja kaasuläpän asento anturi sanoo että kaasuläppä on kiinni, niin eikö silläkin ole merkityksensä ecun laskelmoinnissa. Pelkässä moottorijarrutuksessa en näe mitään ongelmaa syntyvän, näin pähkäilemällä, kokemusta ei siis ole. Mutta jos dump ei toimi kuten kuuluu ja on vaikka säädettävä malli ja säädetty liian herkälle niin vedättäessä jos sitä ilmaa vuotaa pihalle ja silloinhan ollaan siinä tilanteessa että seos menee todelliseen nieltyyn ilmaan nähden aivan liian rikkaalle. Mutta jos Dump toimii kuten kuuluu, vain kaasuläpän kiinni mennessä aukeaa, niin voiko olla häiriöksi asti haittaa? Näin kun ajattelee niin ei pitäis. Esim. 850 alunperin polttoaineen syöttä portaittain hitaasti menee nollille (aika pitkä moottorijarrutus kyl saa olla) ja v40 katkasee kokonaan polttoaineen syötön, niin mitä merkitystä sillä on minne se ilma siinä vaiheessa menee? Kyllähän kone saa pelkkkää ilmaa niellä tai olla nielemättä kun ei ole palotapahtumaakaan.
Dumpinhan kuuuluu aueta vain imusarjan alipaineen avustamana ei vedättäessä.
Ja sitten jos dump on niin löysä että vuotaa jo tyhjäkäynnillä, niin sillon taas käy niin että kun imuputkistossa vallitsee alipaine ylipaineen sijaan, niin imeekin dumpin kautta ilmaa ohi ilmamäärän mittauksen ja silloin taasen menee laihalle. Mutta eikai dumppi toimi kuin toiseen suuntaan. Joten lähinnä ongelma koskee vedätystä suurimmalla ahdolla. Sillon ei saa vuotoa olla. Jos sitä ei ole,ei pitäisi ongelmia olla mielestäni.
-
Tästä on vaan niin monta juttua. Bypass kierrättää ilman IMMun JÄLKEEN, ei päästä sitä pois kierrosta. Eli IMMun laskemat happimäärät pysyy oikeana. Bypass päästää ilman ahtimen jälkeen -> takas ahtimen imupuolelle
Eli mitattu ilma pysyy koko ajan IMMun jälkeen. Tämän takia dumppi aiheuttaa häiriöitä, koska se päästää ilmaa pois immun jälkeen, ja laskettu ilma tippuu ja kone menee rikkaalle.
-
Mutta moottorijarrutuksessa tarvitaanko sillon edes polttoaineen syöttöä ja vaikka oliskin pieni syöttö niin mitä se sitä haittaa? Tilannehan normalisoituu kun taas survastaan kaasu pohjaan eiks je? Dumppi on kiinni ja ilmämäärä oikea.
Tällästäkin dumppia tarjoavat. http://www.ahtoja.com/product/112/forge-style
Mutta tässäkin puhutaan tyhjäkäynnistä että sillon muut päästää ilmaa.. Noh tietysti tyhjäkäynnillä moottorin alipaine on aika korkea vaikka ei ole moottorijarrutusta, että jos sen tähden alipaine avaa dumppia, sillon taasen imasee ulkoapäin sisään ja menee laihalle, joka onkin sit hankalampaa.
Mutta sitä tässä meinaan että kun Dump toimii kuten pitää, vain kaasuläpän kiinni ollessa moottorilla jarrutellessa, niin ei kaiken järjen mukaan pitäs tulla ongelmia.
-
No sen verran haittaa että ainakin juuri vinokoneissa dumpin kanssa kone sammuu kun päästää kaasusta vedon jälkeen.
Jos pakko saada se dumppi niin kokeile.
Harvemmat dumpit päästää ilmaa enään kun paine tasaantunu, koska useimmissa jousi pitää männän kiinni.
Jos nyt mietit että IMMu laskee koneeseen menevän ilman, ja sitä myöten koneeseen laitettavan polttoaineen ja osa siitä ilmasta katoaa, niin mitäs tapahtuu?
-
Kun ostin nykyisen auton, 850 T-5 manuaali, siinä oli dumppi kiinni. Jokaisen vaihteenvaihdon yhteydessä oli sellanen pieni hetki kun auto mietti mitä nyt tapahtuu kun dumppi päästeli ilmaa pihalle. Ei se kertaakaan sammunut vaikka täyskaasuvedossa vaihto, vaikka lähellä kyllä kävi. Sit riitti mulle ja vaihdoin bypassin paikalleen ja siinä sen vasta huomasi miten paljon pehmeämmin ja paremmin moottori toimi. Eli mulla pelitti kyllä dumppi paikallaanki mutta ei hirveen jouhevasti.
-
OK, kuuntelen käytännön kokemusta mielelläni. =) Joko korvaan alkuperäsen tarvike bypassilla tai sit uus kalvo. Tuo originaalin bypass on vähän arveluttava kun se kalvon keskiosa on kovaa muovia joka tulee alumiinia vasten. Ei varmaan kovin tiivis. Ja kun se siinä on vuosia läpyttäny alumiinipintaa vasten niin tehny pyöreän uran.
Nyt kun on lastukin hommattu, mietin vain että jos jousikin sattus olee väsy, niin se alkaisi päästämään painetta pois ja turbon pitäs pyöriä kovempaa että saavuttaa säädetyn paineen. Mutta voihan olla että alkuperänen pitää pintansa vielä 1,1 barin paineella.
-
Nyt kun saisi hinnan vain alkuperäselle kalvolle. Taitaa mennä soittopuuhiksi. Bilian sivusto on ainakin ihan käyttökelvoton kun ei siellä saa haettua kuten biltemassa tai motonetissa tai lukuisissa ulkomaalaisissa sivustoissa. Aina sinne pitää soittaa ja selittää mitä tarttee.
-
Skandix.de niinkuin joku jo yllä mainitsikin. En tiedä saako Siniseltä erikseen koko kalvoa.
-
Nyt kun saisi hinnan vain alkuperäselle kalvolle. Taitaa mennä soittopuuhiksi. Bilian sivusto on ainakin ihan käyttökelvoton kun ei siellä saa haettua kuten biltemassa tai motonetissa tai lukuisissa ulkomaalaisissa sivustoissa. Aina sinne pitää soittaa ja selittää mitä tarttee.
missäpäin vaikutat? Kokkolassa ois parikin ehjää kalvoa.
-
http://www.skandix.de/en/spare-parts/exhaust/turbocharger/membrane-bypass-valve-turbo/1025678/
Bilian verkkokauppa ei ainakaan samalla osanumerolla tuntenut osia.
Nyt kun on lastukin hommattu, mietin vain että jos jousikin sattus olee väsy, niin se alkaisi päästämään painetta pois ja turbon pitäs pyöriä kovempaa että saavuttaa säädetyn paineen. Mutta voihan olla että alkuperänen pitää pintansa vielä 1,1 barin paineella.
Eihän siltä jouselta isoa voimaa vaadita kun ahdoilla molemmin puolin kalvoa on sama paine, kunnes kaasuläppä lävähtää kiinni jolloin venttiiilin pitääkin aueta. ;) Paine-eroihinhan tuon venttiilin toiminta perustuu.
-
http://www.skandix.de/en/spare-parts/exhaust/turbocharger/membrane-bypass-valve-turbo/1025678/
Bilian verkkokauppa ei ainakaan samalla osanumerolla tuntenut osia.
Eihän siltä jouselta isoa voimaa vaadita kun ahdoilla molemmin puolin kalvoa on sama paine, kunnes kaasuläppä lävähtää kiinni jolloin venttiiilin pitääkin aueta. ;) Paine-eroihinhan tuon venttiilin toiminta perustuu.
Paitsi vakiosta isompien ahtojen käytössä suosittelen prikan tai pikkasen vahvemman jousen käyttämistä... Vaikuttaa huomattavasti ahtojen nousuun, ja ahtimen sakkausongelmiin motarinopeuksissa pienellä kaasulla.
During early boost development if there is a great enough difference in outlet pressure from the turbo, vs. intake manifold boost pressure the CBV can leak, this is undesirable as it slows boost development. In most cases this is not a common issue but with higher than stock boost levels the factory intercooler can cause enough boost pressure drop to create pressure differential that, in some cases, can cause the CBV to leak.