Aihetta on käsitelty jo ihan riittävän monta kertaa. Dumppi sotkee ilmamäärämittariin perustuvan ruiskun koska hukkaa mitattua ilmaa välistä. Ehjä bypassin kalvo ei maksa mansikoita eikä ole ameriikan temppu vaihtaa. Sen jälkee auto toimii taas niinkuin sen kuuluukin.
Kun on moottorijarrutus ja kaasuläppä kiinni ja kaasuläpän asento anturi sanoo että kaasuläppä on kiinni, niin eikö silläkin ole merkityksensä ecun laskelmoinnissa. Pelkässä moottorijarrutuksessa en näe mitään ongelmaa syntyvän, näin pähkäilemällä, kokemusta ei siis ole. Mutta jos dump ei toimi kuten kuuluu ja on vaikka säädettävä malli ja säädetty liian herkälle niin vedättäessä jos sitä ilmaa vuotaa pihalle ja silloinhan ollaan siinä tilanteessa että seos menee todelliseen nieltyyn ilmaan nähden aivan liian rikkaalle. Mutta jos Dump toimii kuten kuuluu, vain kaasuläpän kiinni mennessä aukeaa, niin voiko olla häiriöksi asti haittaa? Näin kun ajattelee niin ei pitäis. Esim. 850 alunperin polttoaineen syöttä portaittain hitaasti menee nollille (aika pitkä moottorijarrutus kyl saa olla) ja v40 katkasee kokonaan polttoaineen syötön, niin mitä merkitystä sillä on minne se ilma siinä vaiheessa menee? Kyllähän kone saa pelkkkää ilmaa niellä tai olla nielemättä kun ei ole palotapahtumaakaan.
Dumpinhan kuuuluu aueta vain imusarjan alipaineen avustamana ei vedättäessä.
Ja sitten jos dump on niin löysä että vuotaa jo tyhjäkäynnillä, niin sillon taas käy niin että kun imuputkistossa vallitsee alipaine ylipaineen sijaan, niin imeekin dumpin kautta ilmaa ohi ilmamäärän mittauksen ja silloin taasen menee laihalle. Mutta eikai dumppi toimi kuin toiseen suuntaan. Joten lähinnä ongelma koskee vedätystä suurimmalla ahdolla. Sillon ei saa vuotoa olla. Jos sitä ei ole,ei pitäisi ongelmia olla mielestäni.