Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: mjp - 14.08.2015, 23:19:47
-
Eli ongelma seuraava: ko. autoa saa sahata pitkää käyntiin ennen kuin lähtee käyntiin noin ~5s. Tämä kun auto on seissyt kauemmin esim yön yli. Jos auton käynnistää vaikkapa 10min viime ajosta lähtee liki normaalisti käyntiin. Pieni kaasun antaminen auttaa hieman.
Kun kone käy, se käy normaalisti eikä itse ajossa ole mitään erikoista. Starttissa nyt puskee vähä epämääräisen hajuista ja määrän pakokaasua pihalle tosin..
Tehtyä: Jakopään vaihdossa pumpun ajoitus laitettu kohdalleen, uusi pa-suodatin laitettu, Pumpulta lähtevästä kirkkaassa putkessa ei havaittu ilmakuplia. Tässä on ajatukset kallistuneet suuttimiin, koska 900-1200 kierroksella kone hieman täristää mutta muilla alueilla ei..
Voiko pa karata takaisin tankkiin päin ja onko tuossa mitään takaiskuventtiiliä jonka pitäisi se estää. Jos pumpulla ottaa aikaa saada pa sylintereille asti.. Hehkut ei käsittääkseni pitäisi näin lämpöisellä vaikuttaa? Hehkut on kyllä uudet mutta en ole katsonut onko rele yms ok.
Jostain ymmärsin että alkaa hehkutella vasta kylmemmillä keleillä.
Auto seissyt tätä ennen jonkin aikaa käsittääkseni, joten olisiko suuttimet voineet saada mönjää.. Voisiko Venynyt pumpun hihna olla syy, vaikka ajoitus nyt juuri katsottiinkin?
Kiitos avuista.
-
Paljon kysymyksiä osa turhia (venyminen-ajoitus), tankilta tulevaan putkeen takasuoja n.10e se ensin, lisäpolttoainepumpun laita seuraavaksi n.20e+pieni sähköliitäntä nuo halvimmat laittaa.
Onko tietoo km määristä ?
-
Starttimoottorin ja akun kunto? Jos ei pyöritä riittävän nopeasti, saattaa käynnistyminen kestää.
-
Jep, eli 420tkm rullattu. Takaiskun laittaminen helppoa. Lisäpumpussa pitäisi tietää vähän tarkemmin minkälainen ja mihin kohtaan sekä mistä saa herätteen lähteä käyntiin.
Starttimoottori kuittien perusteella vaihdettu 2-3v sisään. Akkua epäilisin jo vähän laiskituneeksi koska oli tätä ennen seissyt, sen tietty voisi myös uusia.
-
Lisäpumppu on minun mielestä hankalaa ongelman kiertämistä. Ei nämä sellaista tarvi jos kaikki on kunnossa.
Akku lienee helpoin kohde aloittaa, uusiahan se kannattaa joka tapauksessa ennen talvea jos vähänkään epäilyttää kunto.
-
Jep, eli 420tkm rullattu. Takaiskun laittaminen helppoa. Lisäpumpussa pitäisi tietää vähän tarkemmin minkälainen ja mihin kohtaan sekä mistä saa herätteen lähteä käyntiin.
Starttimoottori kuittien perusteella vaihdettu 2-3v sisään. Akkua epäilisin jo vähän laiskituneeksi koska oli tätä ennen seissyt, sen tietty voisi myös uusia.
Minulla ei ole ollut akun kanssa mitään välimuotoa lähtee käyntiin ja ei lähde, jos ei on akku sökö, dieseli vaatii vahvan/hyvän akun.
Minkä laatuisen lisäpumpun laitat, startin herätteestä pyörii vähän aikaa, jos dieselpumpun sähköistä otat pyörii koko ajan, hinnat 20-50e, kalliimmat on moottoritilaan ehkä imevämmät ? Omani on putsarin vieressä.
-
Jep, tällä samalla maamoottorilla olevia autoja olen muutamia kokeillut ja ne on lähteneet normaalisti käyntiin ilman lisäpumppuja yms..
Taidan joka tapauksessa aloittaa takaiskun laittamisesta. Jotenkin tuntuu, että nafta pääsee karkaamaan auton seistessa pumpun päästä,
koska sahata saa sitä kauemmin mitä kauemmin auto on ollut stopissa..
-
Kertokaas muuten vielä.. Tuossa lueskelin palstoja ja jos oikein ymmärsin niin näissä pumpuissa puhutaan mekaanisesta ja dynaamisesta säädöstä. Tuo dynaaminen on kai mitä ecu säätää ja katsellaan läppärillä, mutta jos oikein ymmärsin mekaaninen säätö hoidetaan heittokello systeemillä (en tiedä tuosta tarkemmin). Jossain väittivät, että mekaaninen ajoitus on se mikä nimenomaan vaikuttaa käyntiin lähtöön.
Onko tässä mitään perää?
-
Kertokaas muuten vielä.. Tuossa lueskelin palstoja ja jos oikein ymmärsin niin näissä pumpuissa puhutaan mekaanisesta ja dynaamisesta säädöstä. Tuo dynaaminen on kai mitä ecu säätää ja katsellaan läppärillä, mutta jos oikein ymmärsin mekaaninen säätö hoidetaan heittokello systeemillä (en tiedä tuosta tarkemmin). Jossain väittivät, että mekaaninen ajoitus on se mikä nimenomaan vaikuttaa käyntiin lähtöön.
Onko tässä mitään perää?
Pumpun ajoitus tehdään mekaanisesti. Se voidaan tarkistaa joko heittokellolla tai testerillä/läppärillä. Ecu sitten säätelee tuon perussäädön ympärillä tarpeen mukaan, mutta tuo mekaaninen ajoitus on se joka ratkaisee.
-
Päivitetäänpä hieman.. Eli ongelma ei vielä toistaiseksi ole ratkennut. Tässä välissä hankittu uusi laadukas akku. Kävipä auto
dieselpajallakin, mutta luovuttivat kun eivät päässeet läppärillänsä autoon syystä tai toisesta kiinni (Jakopään vaihdossa toinen paja kyllä pääsi), joten se siitä. Ilmavuodon mahdollisuus alkaa oleen poissuljettu, koska siinä kirkkaassa letkussa ei aamullakaan startatessa ilmakuplia näkynyt. Ensi viikolla uusi yritys, jos tällä kertaa löytäisivät jotain. Edelleen epäilen pumpun ajoitusta pääsyylliseksi.
-
Update.. Ajoitus on nyt tupla-chekattu, joten ei siitäkään syyllistä saada. Pajalla epäiltiin, että veden lämpötila-anturi saattaisi vaikuttaa, jos on jollain tavalla jysähtänyt, että antaa eculle väärää tietoa lämpötilasta jolloin yrittää startata väärällä määrällä naftaa. Mitä mieltä tästä teoriasta? Hehkut on myöskin kunnossa, joskaan ne ei pitäisi vielä vaikuttaa millään tavalla tässä lämpötilassa.. Egr:ltä antoi vikakoodia, mutta tuokaan ei käsittääkseni käynnistykseen vaikuta?
-
Mulla oli edellisessä Vollessa (V70 2,5 TDI vm. -98) samaa vikaa.
Vaihdatin jossain vaiheessa hehkuja ja akkukin taisi tulla uusittua.
Lopulta kuitenkin suurin syy - yllätys yllätys - oli jaon heitto. Vasta Sinisellä saivat sen kohdalleen ja auto pelasi kuin unelma.
-
Kappas, no tuskin tuli ensimmäisenä mieleen moinen.. Tosiaan, auto kävi pari viikkoa sitten jakopäähuollossa, joten oletettavaa, että se silloin olisi kohdalleen laitettu?? Vai voiko se olla vielä jotenkin siten vinksallaan, että kuitenkin toimii? Tämä oire on nyt kuitenkin ollut kokoajan oireiltaan sama. Ei ole mennyt pahemmaksi eikä paremmaksi. Aina on kuitenkin käyntiin lähtenyt.
-
Kappas, no tuskin tuli ensimmäisenä mieleen moinen.. Tosiaan, auto kävi pari viikkoa sitten jakopäähuollossa, joten oletettavaa, että se silloin olisi kohdalleen laitettu?? Vai voiko se olla vielä jotenkin siten vinksallaan, että kuitenkin toimii? Tämä oire on nyt kuitenkin ollut kokoajan oireiltaan sama. Ei ole mennyt pahemmaksi eikä paremmaksi. Aina on kuitenkin käyntiin lähtenyt.
- - - - - - -
Mullakin oli vaihdettu jakopää peräti kahdesti ja auto pelasi aina jotenkuten...
Sitä juuri tarkoitin, että miten taitavalla pajalla vaihdatit hihnan? Mulla oli viimeisen päälle maineikas paikka, mutta silti piti lopulta viedä Siniselle. Koska oli jo aiemmin vissiin tyritty ajoitus - siis jo 90 tkm aikaisemmin!
-
Kappas, no tuskin tuli ensimmäisenä mieleen moinen.. Tosiaan, auto kävi pari viikkoa sitten jakopäähuollossa, joten oletettavaa, että se silloin olisi kohdalleen laitettu?? Vai voiko se olla vielä jotenkin siten vinksallaan, että kuitenkin toimii? Tämä oire on nyt kuitenkin ollut kokoajan oireiltaan sama. Ei ole mennyt pahemmaksi eikä paremmaksi. Aina on kuitenkin käyntiin lähtenyt.
Voi olla vinksallaan, olen pelannut dieseleiden kanssa yli 20 vuotta, siitä huolimatta keväällä laiskuuttani mokasin jaon, vaihdoin remmin samalle hampaalle kuin entisen niin nokka-akseli oli puolihammasta sivussa eikä pumpun ajoitus auttanut/korjannut tilannetta, kun nokan laitoin oikein toimi kuin unelma, KAIKKI pitää olla merkeissä eikä vain pumppu ;)
Täällä on paljon vastaavia nokkaremmin asennuksia, eli laitetaan merkit ja samalle hanpaalle uusi ???
-
Jep.
Monesti jos moottorin jakopäässä ei esimerkiksi ole merkkejä (tai merkit on epäselvät), merkataan tussilla hihnapyörät ja hihna ja asennetaan uusi hihna tussimerkkien mukaan.
Tällöin jos joku on joskus jakopäätä tehdessään asettanut jaon pieleen, menee se edelleen pieleen.
-
Jep.
Monesti jos moottorin jakopäässä ei esimerkiksi ole merkkejä (tai merkit on epäselvät), merkataan tussilla hihnapyörät ja hihna ja asennetaan uusi hihna tussimerkkien mukaan.
Tällöin jos joku on joskus jakopäätä tehdessään asettanut jaon pieleen, menee se edelleen pieleen.
En tuota tarkoittanut, vaikka laitat tussilla merkit ei ole välttämättä nokan asento oikein, nokka laitetaan pumpun puoleisesta päästä latan kanssa kohdalleen, molemmat nokan päissä olevat pyörät ovat ilman kiilaa joten niitä voi ja pitää säätää jos haluaa kohdilleen saada, käymään saa kyllä tussinkanssakin ;)
-
Okkei.. No pitääpä tämäkin tienhaara sitten tutkia voiko jako heittää. Jälleen olisi yksi asia poissuljettu listalta ja se on tuo lämpöanturi. Vaihdoin, nyt kuitenkin vaikka skeptisyyttä aiheuttikin kun ei liiemmin kallis osa ollut. Tässä kun on pohtinut asiaa jälleen niin alkaa taas miettimään ensimmäisiä mitä tuli mieleen eli ne suuttimet. Jos auto seisonnan jälkeen startatessa laittoi mömmöjä liikkeelle ja ne on nyt siellä suutin kärjissä sitten...
Kertokaas vielä, jos tuota ajoitusta pitäisi nyt tarkastella niin tuoko sininen tiski siihen lisäarvoa vai "mikä tahansa paja"? Itsekin monenmoista osaan tehdä, mutta nuo nokkahommat jää kyllä tekemättä vaikkei kyse varmasti olekaan uuden rakettipolttoaineen keksimisestä.
Lisäksi, jos suuttimissa sattuisi olemaan moskaa niin pystyykö noita tarkastelemaan kotitallissa? Irroitus ei lieni ihmeellinen asia, mutta voiko sitä ns. purkaa ja putsata? Ilmeisisti tarvitsee ainakin uusia tiivisteet tms. Common raileissa pystyy kaiketi ohivuodon mittamaan itse kirkkaiden letkujen avulla, mutta mites tässä jakajapumpullisessa? Runsas ohivuotohan voisi myös tämän aiheuttaa?
-
No niin. Tähän hommaan alkaa jo vähä löytyä vastauksia. Nokan ajoitus on ok, pajalla hihnan vaihdon yhteydessä nokka on lukittu asianmukaisesti.
Pumpun ajoitushan piti olla ok, mutta kuinkas olikaan.
Kävin yhdessä pelkästään volvoihin erikoistuneella pajalla tässä lähitienoilla ja ensimmäisenä kun ajoitus näkyi läppärin ruudulla sanoivat
että se voisi olla aikaisemmalla. Ennen oli 0 tai vähä miinuksen puolella, nyt 1,0 noin (en tiedä yksikkö, onko tuo aste tai muu..)
Tämä kyllä selvästi auttoi vaikkei vielä ihan täydellinen ole, mutta täysin riittävä.
-
No niin. Tähän hommaan alkaa jo vähä löytyä vastauksia. Nokan ajoitus on ok, pajalla hihnan vaihdon yhteydessä nokka on lukittu asianmukaisesti.
Pumpun ajoitushan piti olla ok, mutta kuinkas olikaan.
Kävin yhdessä pelkästään volvoihin erikoistuneella pajalla tässä lähitienoilla ja ensimmäisenä kun ajoitus näkyi läppärin ruudulla sanoivat
että se voisi olla aikaisemmalla. Ennen oli 0 tai vähä miinuksen puolella, nyt 1,0 noin (en tiedä yksikkö, onko tuo aste tai muu..)
Tämä kyllä selvästi auttoi vaikkei vielä ihan täydellinen ole, mutta täysin riittävä.
Paljon maksoi ajoitus? itsellä s70 tdi -00 samantyyppistä vikaa. kylmänä auto lähtee käyntiin hyvin ja pysyykin käynnissä. lämpimänä taas kun käy esim. kaupassa ja auto seisoo muutaman minuutin, jonka jälkeen lähtee käynnistämään uudelleen auto käynnistyy, mutta sammuu saman tien. pienellä sahaamisella olen kyllä aina saanut käymään ja tuntuisi käyvän ihan hyvin? vika tosiaan ilmeni vasta hetki sitten. aiemmin ei ole tätä tehnyt.
-
No eipä tuo ollut kuin 30€ ja lisättiin vähän ohjaustehostin nestettä samalla. Nyt vaan taas valitettavasti oireet ehkä vähän palanneet.
Voikohan olla mahdollista, että jos vanha/huonokuntoinen pumpunhihna niin se ei pidä ajoitusta kurissa vaan se alkaa seilaan. Sillä
välittömästi säädön jälkeen auto oli selvästi parempi.
-
Mitenkäs se pumpunhihnan alempi rulla? Sehän on älyttömästi tiheäkierteisellä tapilla alukannessa, meillä porsi ne kierteet ja tappi löystyi -> rulla pääsi kääntymään ja ajoitus sekosi -> huono käynnistyvyys.
Tätä voisi varovasti koittaa, eli kiristät varovasti sitä rullan kiinnityspulttia. Jos on yhtään pehmeän tuntuinen niin kierre kannesta on lähtenyt nousemaan ja päästää pikkuhiljaa rullaa kääntymään löysälle.
Älä kiristä liikaa.
-
Mitenkäs se pumpunhihnan alempi rulla? Sehän on älyttömästi tiheäkierteisellä tapilla alukannessa, meillä porsi ne kierteet ja tappi löystyi -> rulla pääsi kääntymään ja ajoitus sekosi -> huono käynnistyvyys.
Tätä voisi varovasti koittaa, eli kiristät varovasti sitä rullan kiinnityspulttia. Jos on yhtään pehmeän tuntuinen niin kierre kannesta on lähtenyt nousemaan ja päästää pikkuhiljaa rullaa kääntymään löysälle.
Älä kiristä liikaa.
Tämä kävi myös omassa tdi:ssä. Sain lujalla kierrelukitteella pitämään, mutta jos se joskus antautuu, niin sitten tulee paksummalle pinnapultille uudet kierteet kanteen. Erikoisratkaisun jouduin jo tekemään jakopään kiristysrullallekin, josta meni kierteet lohkon puolelta.
-
Hojohojo. kasipätkässäni käynnistysongelmia. Kaikki hehkut vaihdettu, ajoitus tarkistettu, suodatin ok, käy hyvin ja roikan perästä lähtee hyvin käyntiin, ja myöskin lämpimänä ajon jälkeen. mutta se aamu käynnistys. sahhuuttaa ja rötäjää heikosti käymään. vesiletkun lämpöanturi tilattu huomiselle. voiko olla ilmavaiva jos lmpimänä ei oo mitään ongelmaa, ja vaikka auto on seissy ja roikassa pietty pari tuntii nii oiskai se ilmavaiva siel silti, olipa kylmä tai kuuma. voisko joku neuvoo, huomenna pitäs lähtee ajaa turkuun täältä keskisuomesta nii tarviis nopee vastauksen, et uskaltaako tolla jos se tekee viimesen temppunsa ku pitäs kotia päästä keskiviikkona :D
-
Takaiskuventtiili tai sähköpumppu (10-40e) polttoaineletkuun voisi auttaa kun ja jos ajoituskin kohdallaan, omassa pätkässä lisäpumppu eikä pienellä pakkasella tarvetta edes hehkutella, vahvan akun dieselit vaatii ei bensakoneen akkuja sinne ???
-
Takaiskuventtiili tai sähköpumppu (10-40e) polttoaineletkuun voisi auttaa kun ja jos ajoituskin kohdallaan, omassa pätkässä lisäpumppu eikä pienellä pakkasella tarvetta edes hehkutella, vahvan akun dieselit vaatii ei bensakoneen akkuja sinne ???
Juu sähköpumppu löytyy kyllä :) missä tuo takaiskuventtiili sijaitsee ja kannattaako vaihtaa noin niinku varmuuden vuoksi?
-
Noniin noniin. lämppärianturi vaihdettu ja samalla tuli huomattua että 1.suuttimen paluulähdön "tuppi" oli falskannu lötköö motin kuvetta pitkin, seki laitettu kuntoon ja tuntu parantuvan selkeästi käyntiinlähtevyys. Anturinvaihdon hyötyä ei siis voi todeta mutta onpahan yksi vikavaihtoehto poissuljettu.
apropoo: kun hehkut vaihoin niin kumma ettei tullut huomattua jo silloin paluulinjan vuotoa... silmät ei osu koskaan mihinkään jos ei sitä erikseen tarkoituksella katso, minä vaan hehkut vaihoin ja täts it, sillon ei muuta tarkistella ;D :D
Sen takaiskuventtiilin vois viel tsekata, missä kohtaa polttoainelinjaa se sijaitsee, niinkuin jo aikasemmin kysyin ja onko kallis partikkeli vaihtaa noin niinkuin "huvikseen" ?
-
Mun mielestä tuo sähköpumppu on vähän samassa sarjassa rautalankakorjausten kanssa, ei korjaa varsinaista vikaa. Mulla on ainakin käynnistyminen selvästi hitaampaa nyt kun akku on ikääntynyt.
Ajoituksesta volkkaripuolelta kuultua: paljon ajettujen autojen joukossa on ollut yksilöitä, joiden säätö ei ole läppärillä onnistunut. Ilmeisesti pumppu alkaa olla sen verran kulunut että luotettavan datan saaminen siitä ulos on vaikeaa. Mutta näitä ongelmia ei ketjussa mainituilla sisäänajokilsoilla vielä varmaan pitäis olla.
-
"Sen takaiskuventtiilin vois viel tsekata, missä kohtaa polttoainelinjaa se sijaitsee, niinkuin jo aikasemmin kysyin ja onko kallis partikkeli vaihtaa noin niinkuin "huvikseen" ?"
10e kustantaa ja tulevaan letkuun ennen putsaria laitat, ei niitä volvossa ole mutta jälkiasennuksena laita ???
-
"Sen takaiskuventtiilin vois viel tsekata, missä kohtaa polttoainelinjaa se sijaitsee, niinkuin jo aikasemmin kysyin ja onko kallis partikkeli vaihtaa noin niinkuin "huvikseen" ?"
10e kustantaa ja tulevaan letkuun ennen putsaria laitat, ei niitä volvossa ole mutta jälkiasennuksena laita ???
Ahaa, olinpas pöhkö :D
-
Kannattaako dynaaminen ajoitus laittaa mieluummin +:lle vai -:lle. Delhin Testerissä näyttää arvot.
-
-. tuppaa venymisen myötä vähän meneen plussaa kohti.
-
Onko miinus parempi suunta. Uudet rojut paikalla