Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jaakola69 - 02.09.2015, 11:57:45
-
Moro, Elikkäs ongelma on sellainen että vaihdon juuri v70 2.5 tdi uudempikoppainen 00 vuotiseen autoon uudet käsijarrukengät, jouset kummallekin puolelle sekä jarrulevyt, mutta ongelma on se että käsijarru nousee ihan tappiin ennen kuin ottaa kiinni jarrut, pysyy kyllä paikallaan jos vetää kepin ylös mutta se nousee aivan pystysuoraan, kiristysvara on loppu vaijerista, pultti kinnattu ihan tappiin saakka tuloksetta.
Eli kysymys kuuluu, pitääkö sinne uusia vaijeri, ja jos pitää niin etuvaijeri vai sieltä haarasta kummatkin vaijerit mitkä menee kummallekin renkaalle, vai auttaako asiaan jos laittaa sen säätösarjan millä sais vähän lähennettyä paloja rumpua kohden? alkaa loppuun keinot kesken ja vihtis turhaa enään osia tilailla. Etsin myös foorumilta mutta en vastausta löytänyt kyseiseen ongelmaan. kiitos avusta, katsastus edesssä ja katastusmies katkasee pian kätensä ku repii keppiä =)
-
Varmennuksena kysyn että siis siitä ruuvi jengat loppuun joka on kässärin suojan sisällä?
-
Vaijerien suojakuori saattaa painua kasaan ruostumisen vuoksi.
-
Joo juurikin siitä jengat loppuun kepin juuresta suojan alta
-
Varmaankin se hahlo on kulunut mikä tulee se tanko siihen jarrukenkään. Siihen vähän lisää rautaa.
-
Sama vika täälläkin, kun tuli ostettua tarvikekengät ja säätö menee tappiin asti. Pitää vielä syksyn aikana ottaa auki ja hitsata H - lattatangon hahloon ehkä n. 5 mm lisää tavaraa ja viilata suoraksi.
-
mää tilasin ne säätöpalikat sinne että josko se niillä alkaa topata. . Ilmottelen kunhan Saan paikalle että kuin käy... katsastus justii eessä niin pitää saada kuntoon..
-
Näistä muistaakseni ollut keskustelua että tarvike osilla ei saa toimimaan.
-
Näistä muistaakseni ollut keskustelua että tarvike osilla ei saa toimimaan.
Näin kävi omassa autossa..
Siniseltä osat ja kappas, rupesi pitämään.
-
Omaani laitoin Boschin laatikossa olleet, mahtaisko olla samat kun originaalit koska kahva nousee normaaliin korkeuteen.
-
Näistä muistaakseni ollut keskustelua että tarvike osilla ei saa toimimaan.
Joskus on ihmetelty noita tarvikeosien mittoja pöydällä ja tultu siihen tulokseen, ettei voi toimia, kun kenkien ---> kässärinrummun halkaisijassa on hirvittäviä eroja. Siniseltä tiskiltä osat ja jopa toimii!
-
Paljonko (noin) maksaa roippeet tiskiltä?
-
Joo ois näköjää pitäny siniseltä hakea. no nyt on palikat tullu rumpujen väliin niin josko se sillä korjaantuu ku ruuvaa kengät lähemmäs. en kyllä ymmärrä miksei niitä säätöpalikoita ole valmiiksi kun niitä kerran myydään.
-
jaakola69, mistä ostit säätöraudat ?
-
motonetissä oli 6.90 per puoli. skruvat.fi näky olevan myös myynnissä
-
Ok. Laitoit siis kummallekkin puolelle ja ainakaan mulla ei tule muuten toimimaankaan, mutta joku jossakin sanoi, että toiselle puolelle rittää ? Pitänee hommata samat säätöraudat. Jäi vähän mysteeriksi, että pitääkö porata kilpeen reikä oikealle kohdalle vai jostakin muusta reiästä saa säädettyä, kun ei jaksa muistaa kaikkea?
-
Ok. Laitoit siis kummallekkin puolelle ja ainakaan mulla ei tule muuten toimimaankaan, mutta joku jossakin sanoi, että toiselle puolelle rittää ? Pitänee hommata samat säätöraudat. Jäi vähän mysteeriksi, että pitääkö porata kilpeen reikä oikealle kohdalle vai jostakin muusta reiästä saa säädettyä, kun ei jaksa muistaa kaikkea?
levyssä on reikä sitä varten.
-
Mulla ei ollu mitää reikiä. Suoraan väänsin niin että otti vähä rumpu kiinni paikalle laitossa mutta ei tietty niin että lähtee laajaan. Nyt 3 napsusta riittää ja,rattaat on jumissa
-
Mulla ei ollu mitää reikiä. Suoraan väänsin niin että otti vähä rumpu kiinni paikalle laitossa mutta ei tietty niin että lähtee laajaan. Nyt 3 napsusta riittää ja,rattaat on jumissa
Eikös siinä ole viisi reikää? Nimittäin säädön voi tehdä niistä rei'istä mihin pyörän pultit menee.
-
Kenkien metallirungon reunoihin kannattaa ohuelti sipaista jotain lämmönkestävää rasvaa. Siis niihin kohtiin joista ottaa kiinni kilpeen. Tein näin kun viimeksi roplasin käsijarrut uusiksi niin tuntuu että saattoi tulla herkemmäksi. Ei ehkä tarvi ihan niin kireelle vetää sinkkiä kun palikat liikkuu herkemmin
-
Tuo mitä jo aiemmin todettiinkin, pitää paikkansa eli tarvikeosissa on monesti erilainen säde kengänkaaressa eli hälppii kiinni vain osasta kitkapintaa. Yleensä vain päistään. Pahimmillaan mittasin keskeltä 4mm raon rumpuun.
-
Tuo mitä jo aiemmin todettiinkin, pitää paikkansa eli tarvikeosissa on monesti erilainen säde kengänkaaressa eli hälppii kiinni vain osasta kitkapintaa. Yleensä vain päistään. Pahimmillaan mittasin keskeltä 4mm raon rumpuun.
Tuollainen kama kannattaa kantaa takas kauppaan. Pitäähän tarvikeosienkin nyt edes jotenkuten sopia ja toimia. mätänetin bosch kengillä ei mulla ainakaan nouse keppi pystyyn ja on hyvin säätövaraa. Mitään hääviä jarrutehoa niilläkään saa (jos millään) mutta sen verran kuitenkin että läpäisi katsastuksen. Aiemmat bosch kengät meni vuodessa tehottomiksi toiselta puolelta. Jotenkin oli se tukinasta tyssäytyny eli kenkä ei ottanu oikealla lailla rumpuun
-
Paljonko (noin) maksaa roippeet tiskiltä?
Bilia verkkokaupasta 31262869 n.63eur. Arvaan että paikallisen sinisen tiskiltä luokkaa 80eur:-)
Ulkomailta viitisenkymppiä
-
Tähän asti Boschin kenkien kanssa on joutunut täyttämään välikappaletta ihan yhtälailla kuin halvempienkin. Parin vuoden aikana tarvittava täytön määrä on kyllä pienentynyt.
-
Alkuperäiset lienee Ate:n valmistamat.
-
Moi. Vaihdoin -01 v70:seen eilen Motonetistä ostetut Boschin kengät, kävi paikalleen ilman mitään kikkoja, ja hyvin toimii.
-
Katsoitko miten ne asettuu levyyn/rumpuun?
-
Moi. Joo katsoin, kengän koko pinta vastasi hyvin levyn /rummun pintaa vasten.
-
näkyy olevan pikkusen eroja näillä jarruhilppeillä mistä ostaa ja mitä saa.. itellä ei ilman noita välikappaleita ollu puhettakaan että ois kässäri ottanu sitte yhtään, kepin sai vetää ihan kaakkoon ja ei mitään tapahtunut. Nyt ku nuo pulikat on paikallaan niin alko toppaan eikä tarvinnu mitään säätöjä sen enempää tehdä eikä hitsailla tavaraa lisää. Suosittelen.
-
näkyy olevan pikkusen eroja näillä jarruhilppeillä mistä ostaa ja mitä saa.. itellä ei ilman noita välikappaleita ollu puhettakaan että ois kässäri ottanu sitte yhtään, kepin sai vetää ihan kaakkoon ja ei mitään tapahtunut. Nyt ku nuo pulikat on paikallaan niin alko toppaan eikä tarvinnu mitään säätöjä sen enempää tehdä eikä hitsailla tavaraa lisää. Suosittelen.
Pariin katastukseen laittanu hilppeet uusiksi vaan seuraavaan kokeilenkin minäkin noita pulikoita kun eivät maksakaan kuin 2x7eur.
-
Pariin katastukseen laittanu hilppeet uusiksi vaan seuraavaan kokeilenkin minäkin noita pulikoita kun eivät maksakaan kuin 2x7eur.
kannattaa kokeilla, ja tuskin tarvii ostaa ku kerran, tuntu ainaki jäykältä tavaralta.
-
No, en tiedä sainko juuri parhaat hilppeet mutta Motonestä sain sellaiset yleismalliset klassisen säätöruuvin näköiset vimpaimet. Jouduin noista hiomaan ne rattaan hampaat jousen puolelta sileäksi, jotta ei paina jousta. Pituus oli lyhyimmillään juuri sama kuin H-raudassa. Ei tarvinnut edes purkaa vaan sain vaihdettua, kun otti sen pienen jousen kenkien päästä pois. Lyhyimmillään paikoilleen ja sitten ehkä noin 3-4 milliä lisää pituutta.
Tuossa tosiaan käy varmaan niin, että kun jarru kuluu niin se koko käsijarrun mekanismi joutuu toivottomaan asentoon ja kenkä raapii vaan voimantulopäästä. Nuo kun ruuvasin paikalleen ja säädin niin että juuri ja juuri sain rummun paikalleen niin pito on ihan eri svääreissä. Kahvan juuren säätövaran sai palauttaa melkein kokonaan. Tosin se kenkä on nyt varmaan kovilla kun rumpu on suurempi kuin kenkä ja se arvatenkin ottaa kiinni keskeltä ja sieltä toisesta päästä. Jotenkin tulin siihen tulokseen on aikalailla turha ruuvailla sitä kahvan juuren säätöruuvia - pitää säätää sieltä kenkien vapaasta päästä - missä ei alunperin mitään säätöä ole.
Mahtaakohan niissä misään tarvikekengissä olla mitään vikaan. Kun rumpu kuluu niin ainut keino on säätää sen H-raudan pituutta eli käytännössä korvattava se säätöruuvilla. Nyt pitää niin että ei tarvitse kuin kevyesti nostaa kahvasta niin auto oikein niiaa kun pysähtyy. Ei muuta kuin huomenna taas konttorille. :)
Edit: Ja leima tuli että napsahti !
-
En nyt ulkoa muista millainen se linkkumekanismi siellä mutta muistelen että se on semmottinen että mitä enempi vedetty auki sitä vähemmän välittyy voimaa kengille. vähän niinkuin soudettaessa: vedon viimeiset sentit ei hirveesti venettää tuuppaa ettiäpäin ;) Jos näin on niin vaijerin kiristely ei tosiaan ongelmaa korjaa
-
Piti ihtekin nöyrtyä ja rustata nuo säätöpulikat paikoilleen. Niitäkin tosin joutuu rälläköimään että jousi mahtuu paikoilleen.. Mutta pulikat on halvat ;) Nuita pyörittelemällä ei tartte kenkiä joka vuosi uusia.
Katsastus heittämällä läpi. Pari aiempaa vuotta pompannu käsijarrusta..
-
Useampia kertoja olen käsijarrupalat vaihtanut volvoihin, ja aina on pelannut hienosti.
pientä ohjetta niille ketä ei ole ennen tehny.
1. Löysää säätöruuvi jarrukahvasta niin että jää 1-2cm jenkaa näkyvuiin.
2. vedä kahvaa niin lukko naksaa 2 krt. Jätä siihen.
3. Hommaa(ennen remottia) H-urasäätöraudat (jos ei ole jo ennestään)https://www.motonet.fi/fi/tuote/222003/jarrukenkasaato-volvo80-70-ii
4. Pura .
5. Ennen paikalleen asennusta dremel tai karkea hiomaparilla tjsp. karhenna käsijarrupintoja rummusta( tasoita kevyesti hieman vanhojen palojen tekemiä uria) Porakoneeseen hiomapallon hyvä. Jarrulevyn voi laittaa väärinpäin kiinni pulteilla akseliin niin on helppo pyöritellä samalla. Joskus palat kuluttaneeet rumpuun sisäreunaan olakkeen jolloin rumpu ei mene paikoilleen kuten uusi.
6. Kasatessa säädä H-raudasta paloja niin että jarrulaikat menevät juuri ja juuri nätisti paikoilleen ilman voiman käyttöä. Kokeile että rengas pyörii suht vapaasti.
7. Tee toine puoli samanlailla (älä koske välillä jarrukahvaan, kokeillaksesi pitävyyttä).
8. Testaa käsijarrun pitävyys, Auto paikoillaan käsijarru päälle, ykkösellä kevyesti kokeilla eteenpäin, auton pitää joko sammua asfaltilla tai hiekkapinnalla tulla jus ja just "nahkoineen" takapyörät. (nelivedolla voi jouta kokeilemaan kevyesti auto rullamalla ja vetää käsijarrusta. Ei kuitenkaan kovasta vauhdista).
9. Käsijarrun pitäisi lukita pyörät neljän naksauksen jälkeen em tavalla. jos ei pidä säädä säätöruvvista. (tämä vinkki katsastusinssiltä). Jos vähemmän naksuja saattaa jarrut kantaa ( jarrut kuumenee) jos enemmän niin ei pidä tai kahva menee liian ylös.
-
Huomiona myös sellainen, että itselläni oli ongelma kun käsijarru nousi myös liian ylös ja säätövara oli loppunut. Jarrut itsessään olivat vielä hyvässä kunnossa, mutta lopulta pitkän ihmettelyn ja vaijerinvaihdon jälkeen huomasin, että vaijeri pääsee huilaamaan lävitse keskikonsolin alla olevista läpivientikohdista. Eli toiselta puolelta oli tämä reikä jotenkin kulunut niin väljäksi, että vaijeri tuli aina vain lisää ja lisää suojakuorineen tämän reijän läpi keskikonsolin sisälle. Laitoin muistaakseni klemmarin tai vastaavan viritelmän siihen vaijerin suojakuoren päätyyn, jolloin läpivientireikä otti vaijerin suojakuoren vastaan kuten kuuluukin. Tämän jälkeen säätövara saikin olla lähes minimissä ja auto pysyy paikallaan jyrkässäkin mäessä.
Omasta mielestäni varsin epäonnistunut tämä käsijarrusysteemi kaikissa Volvoissa. Monimutkainen, eikä pidä usein kunnolla ja aika pain in the ass fiksata.
-
Omasta mielestäni varsin epäonnistunut tämä käsijarrusysteemi kaikissa Volvoissa. Monimutkainen, eikä pidä usein kunnolla ja aika pain in the ass fiksata.
Minun mielestäni hyvinkin yksinkertainen Mekanismi , niin takana kuin edessäkin(kahva). Käsijarrun säätämien onkin vähän taitolaji kuten tuossa edellä kuvasin miten se pitää tehdä.
Ja tunti sitten sain valmiiiksi likan -04 s60sen käsijarrurempan. Kerralla tuli sellainen että viidellä naksulla takarenkaat tulee nahkoina perässä jos yrittää liikkeelle hiekalla.
-
Omasta mielestäni varsin epäonnistunut tämä käsijarrusysteemi kaikissa Volvoissa. Monimutkainen, eikä pidä usein kunnolla ja aika pain in the ass fiksata.
Ainakin tämä mk2 synsteemi on sellainen ettei olisi saanut päästä massatuotantoon. Joutuu tarvike lisäosilla parantelemaan :facepalm:
-
Taas meni katastuksesta käsijarru läpi kuin väärä raha. Säädin pulikoilla käsijarrun niin kireeks että kolme naksua riittää. Pitänee ehkä nyt hieman löysätä. Toisen puolen purin ja katoin että mitä siellä näkyy ennenkuin säädin mutta toisen puolen säädin purkamatta eli pyörän pultin reiästä.
Suosittelen lämpimästi noita pulikoita. Kannattaa muuten nähdä vähän vaivaa kun rälläköi ne hampaat. Pieniä pykäliä syytä jättää niin onnistuu meisselillä säätö kätevästi vaikka renkaanvaihdon yhteydessä. Jos on oikein laiskana niin saattaa onnistua rengasta irrottamattakin eli yksi pyörän pultti vain pois