Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: MLAINE - 15.09.2015, 23:23:41

Otsikko: C70 - S/V70 osien yhteensopivuus?
Kirjoitti: MLAINE - 15.09.2015, 23:23:41
Tähän voisi keräillä kysymyksiä ja vinkkejä osien yhteensopivuudesta.

Itseä kiinnostaisi ensihätiin:
-Löytyykö jostain mk1 malleista umpioiden pesimet pelkillä suuttimilla ilman pyykimiä ja käykö ne pyyhkimillisen puskurin pesimien aukkoihin / pyykimien moottorien kiinnityksiin miten hyvin? mk2 korissa noita ainakin taitaa olla, mitenhän niiden yhteensopivuus vanhempiin puskureihin?

-Etuovien kahvat, käykö coupeen nelivisen etuovista? Korjausoppaan mukaan ainakin irroittamisessta on jtn eroa 4-oviseen nähden...

-Etuovien ikkunoiden moottorit lienevät erilaiset (korjausoppaasta saa sen käsityksen), ja tuskin lienevät autokohtaisestikkaan käännettävissä puolelta toisella vaan on vas. ja oik. kätiset moottorit erikseen?

-Bensa turbojen pakoputket, alkukäyrä (katti), käykö 4-ovisista coupeen? Ja onko noissa alkukäyrissä eri kokonekokojen kesken eroja? Entä loppu putket?
Otsikko: Vs: C70 - S/V70 osien yhteensopivuus?
Kirjoitti: sendmillion - 16.09.2015, 00:07:43
peilitkin on erinlaiset eli ei mee ainakaan bolt on, purkamalla saattaa saaha jotain vaihtokelpoisia osia keskenään eri kuoret oli erinlaiset ainakin.

etupenkit tietenki on erit vaikka samanlainen sisusta näyttäs olevan.

C70 2.3 T5 RN moottori-99 venttiilli oli paksuudeltaan 6mm, kun se oli samanikäisessä farkussa samalla moottorilla 7mm.

alatukivarret oli erinlaiset.

Otsikko: Vs: C70 - S/V70 osien yhteensopivuus?
Kirjoitti: C70 - 16.09.2015, 06:30:54
Pääsääntöisesti tekniikkapuoli on sama, mutta korin osat eivät.

Alkukäyriin pätee sama sääntö kuin 850/ x70 malleihin. Riippuen turbosta ja onko neliveto vai ei. Etuvetoisiin on 3 vaihtoehtoa, 15g ahtimen kartiolähtö (yleensä 850), mitsun ahtimen laippa lähtö SUORA (näitä varmaan suurinosa) ja VINO. Vinoja on pääsääntöisesti 99->


Otsikko: Vs: C70 - S/V70 osien yhteensopivuus?
Kirjoitti: Justus - 16.09.2015, 08:27:03
peilitkin on erinlaiset eli ei mee ainakaan bolt on, purkamalla saattaa saaha jotain vaihtokelpoisia osia keskenään eri kuoret oli erinlaiset ainakin.

etupenkit tietenki on erit vaikka samanlainen sisusta näyttäs olevan.

C70 2.3 T5 RN moottori-99 venttiilli oli paksuudeltaan 6mm, kun se oli samanikäisessä farkussa samalla moottorilla 7mm.

alatukivarret oli erinlaiset.

Turbomallin C:ssä on alatukivarsi ihan sama kuin S/V turbo/diesel malleissa, (4 pulttia apurunkoon runkoon) kääntymisen rajoitin vaan on paksumpi C:ssä. Vapareissa on se toisenlainen tukivarsi, joka on kahdella pultilla apurungossa.
Otsikko: Vs: C70 - S/V70 osien yhteensopivuus?
Kirjoitti: Justus - 16.09.2015, 08:31:14
Tähän voisi keräillä kysymyksiä ja vinkkejä osien yhteensopivuudesta.

Itseä kiinnostaisi ensihätiin:
-Löytyykö jostain mk1 malleista umpioiden pesimet pelkillä suuttimilla ilman pyykimiä ja käykö ne pyyhkimillisen puskurin pesimien aukkoihin / pyykimien moottorien kiinnityksiin miten hyvin? mk2 korissa noita ainakin taitaa olla, mitenhän niiden yhteensopivuus vanhempiin puskureihin?

-Etuovien kahvat, käykö coupeen nelivisen etuovista? Korjausoppaan mukaan ainakin irroittamisessta on jtn eroa 4-oviseen nähden...

-Etuovien ikkunoiden moottorit lienevät erilaiset (korjausoppaasta saa sen käsityksen), ja tuskin lienevät autokohtaisestikkaan käännettävissä puolelta toisella vaan on vas. ja oik. kätiset moottorit erikseen?

-Bensa turbojen pakoputket, alkukäyrä (katti), käykö 4-ovisista coupeen? Ja onko noissa alkukäyrissä eri kokonekokojen kesken eroja? Entä loppu putket?
Ei ole tietääkseni tuollaista versioo pyyhkimistä MK1 kopassa ollut.

Ikkunan nostimet on erilaiset, itse varsinaisesta nostimen moottorista ei ole tietoa.

Putket taitaa olla muuten ihan samat, riippuen tosin tuosta turbon lähdöstä.

Otsikko: Vs: C70 - S/V70 osien yhteensopivuus?
Kirjoitti: sendmillion - 16.09.2015, 23:51:18
Turbomallin C:ssä on alatukivarsi ihan sama kuin S/V turbo/diesel malleissa, (4 pulttia apurunkoon runkoon) kääntymisen rajoitin vaan on paksumpi C:ssä. Vapareissa on se toisenlainen tukivarsi, joka on kahdella pultilla apurungossa.


eipä ollu mulla samanikäsessä ja samalla tekniikalla olevassa -99 farkussa samanlaiset varret, kuin coupessa eli kahella oli kiinni.
Otsikko: Vs: C70 - S/V70 osien yhteensopivuus?
Kirjoitti: Justus - 17.09.2015, 07:52:55

eipä ollu mulla samanikäsessä ja samalla tekniikalla olevassa -99 farkussa samanlaiset varret, kuin coupessa eli kahella oli kiinni.
No nää on näitä göran malleja välillä, mitä on sattunu hyllystä käteen osumaan.
Otsikko: Vs: C70 - S/V70 osien yhteensopivuus?
Kirjoitti: laatikkovika - 17.09.2015, 09:58:38
No nää on näitä göran malleja välillä, mitä on sattunu hyllystä käteen osumaan.
Vahvistan. 850 ja alkupään 70 malleissa on myös turboissa normaaleilla puslilla olevaa 2-pulttivartta sekä tuota 4-pulttivartta mikä on aina mainittu turboihin.
Jos kaupoille lähtee, pitää katsoa kumpi siellä on. :juhau:
Otsikko: Vs: C70 - S/V70 osien yhteensopivuus?
Kirjoitti: MLAINE - 27.09.2015, 21:55:35
Pääsääntöisesti tekniikkapuoli on sama, mutta korin osat eivät.

Alkukäyriin pätee sama sääntö kuin 850/ x70 malleihin. Riippuen turbosta ja onko neliveto vai ei. Etuvetoisiin on 3 vaihtoehtoa, 15g ahtimen kartiolähtö (yleensä 850), mitsun ahtimen laippa lähtö SUORA (näitä varmaan suurinosa) ja VINO. Vinoja on pääsääntöisesti 99->

Kävin yhdestä C70 purkuautosta osia hakemassa ja 2.0T katti oli tosiaan luokkaa puolet pienempi kuin 2.3T5:sen... Onko tietoa missä kaikissa "ei coupeissa tai turbottomissa" olisi yhtä pitkä katti kuin tuossa 2.3T5:ssa?  Samassa pihassa puretussa 850:ssä näytti ainankin olevan silmämääräisesti yhtä pitkä katti...
Onko muuten siihen samaan mötikään rakennettu osa kokonaisuudesta sisältä äänenvaimentajaksi?

Turboissa ilmeisesti siis riittää että on samanlaisella lähdöllä ja silloin koko alkukäyrän pitäisi käydä myös coupeen? Onko loppuosakin sitten samanlainen C/S/V70:ssä kunhan on etuveto?
Otsikko: Vs: C70 - S/V70 osien yhteensopivuus?
Kirjoitti: JanMac - 08.04.2018, 20:10:58
Kojelauta sama V/S/C keskikonsoli myös sillä eroituksella että takaosa on "jatkettu" V/S.n vastaavasta keskitunnelin päälle joka on coupessa 10cm korkeammalla.
Mutta onko etutolpat samat ? Nyt paikalla äkkiväärä coilialusta joka lentää kuikkaan justiinsa. Eibachin Pro-kit -20 mm tulossa sakuista.
Ja oletettavasti jouset ei ainakaan coilitolppiin käy
Otsikko: Vs: C70 - S/V70 osien yhteensopivuus?
Kirjoitti: TPK1980 - 10.04.2018, 10:19:12
C70:ssä on lyhyemmät käsijarruvaijerit kuin S/V70:ssä.


Mutta onko etutolpat samat ? Nyt paikalla äkkiväärä coilialusta joka lentää kuikkaan justiinsa. Eibachin Pro-kit -20 mm tulossa sakuista.
Ja oletettavasti jouset ei ainakaan coilitolppiin käy
Etutolpat samat kuin S/V.
Itse tilasin naurettavaan hintaan Saksasta merkittömät iskarit, kääntölaakerit ja yläpäänkumit. Kuluineen 167€ (Nämä (https://www.polar-parts.de/steering_suspension/suspension/shock_absorber/2_x_shock_absorber_front_oil_pressure_i119_1131_0.htm) ja tämäsetti (https://www.polar-parts.de/steering_suspension/suspension/strut_mount/2_x_strut_mount__bearing__dust_cover_kit_i121_3764_0.htm)).
Haen noilla leiman ja sitten pohdin mitä teen ton laitoksen kanssa, BC racing oli jo ostoskorissa, mutta duuni muutokset (matka venähtää 2,5x niin T5:sen järkevyys mietitytää) tulivat sotkemaan ostoksia :P

Mitähän puutteita mulla vielä onkaan leimalle, etuiskarit kunnossa, käsijarru toimii, ei enää pahemmin huohota, moottorinylätuki ehjä, väärän väriset polttimot vaihtaisi ja ehjäisi leimaus yrityksen jälkeen syttyneet abs valon uusimalla anturin :P
Otsikko: Vs: C70 - S/V70 osien yhteensopivuus?
Kirjoitti: JanMac - 10.04.2018, 19:11:48
Halvat kyllä mutta sopivuus II koppaan  tekstin mukaan ... Itse puhuin 1.gen laitteista
Otsikko: Vs: C70 - S/V70 osien yhteensopivuus?
Kirjoitti: TPK1980 - 10.04.2018, 20:53:21
Halvat kyllä mutta sopivuus II koppaan  tekstin mukaan ... Itse puhuin 1.gen laitteista
Jep. Mutta kun laittaa auton speksien mukaan haun niin on oikeat ja oli aikakin omaan -99:siin bolt on.