Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 18.09.2015, 13:44:16

Otsikko: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 18.09.2015, 13:44:16
Eri linjoilla puhutaan tai kirjoitellaan auton huolellisen käytön yhteydessä minuutin pyörittämisestä ennen ajoon lähtöä.
Toinen minuutti kannattaa pyörittää ajosta tultua.

Onko näin? Olen tehnyt aina muistaessani molemmat ja Volle on pelannut ihan hyvin. Toki se olisi voinut pelata muutenkin...
Talvella ainakin automaattiaski on retvakampi, vaikka webaston jäljiltä onkin aika notkea.

Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 18.09.2015, 13:50:13
Minä käytän D5 automaattia kelin mukaan ennen lähtöä tarvittaessa sen minuutin ja kovan ajon jälkeen pari minuuttia jäähdyttelen. Toistaiseksi auto toimii, muuta käytännön tilastoa asiasta ole kuin että ainut turposaappi johon isä joutui vaihtamaan turbon(180tkm kohdalla) oli se jota se ei jälkijäähdytellyt.
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: 8-pätkä - 18.09.2015, 14:07:37
Ei se nyt varmasti ainakaan haittaa. Siis jälkikäyttö. Itsellä ei ole kesäisin ollut tapana käytellä joutavaa ennen ajoon lähtöä. Talvellahan se nyt käy melkein pakostakin sen aikaa että lumet putsailee päältä ja skrapaa lasit. Mitä nopeammin moottori pääsee tekemään "työtään" ja saavuttaa käyntilämpötilansa, sen parempi mun mielestä.

Itse ajellut ensimmäiset kilometrit aina kevyemmällä kuormituksella. Sitten kun mittari ehtii asteikolle asti niin voi ajella jo ihan normaalisti.  :3/4 jättää sen: toki vasta sitten kun lämmöt on normaalissa... ;)

Jälkikäyttöä tilanteen mukaan. Kaupunkiajon jälkeen en ole käytellyt kuin ihan pienen hetken ja maantieajon jälkeen aikalailla ajon mukaan. Monestihan se ehtii vaikka huoltoasemalle pysähtyessä käymään tyhjäkäyntiä kuitenkin jossain risteyksessä ja parkkipaikkaa etsiessä joten eipä sitä minuuttitolkulla tarvitse käytellä. Itsellä varmaan yleensä joku 10-30sek riippuen kuinka kovasti on saanut tennaria.
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: TimoV8 - 18.09.2015, 14:17:47
Itse olen Saksassa käyttänyt minuutin, pari jos olen ajanut pitempään 200+  km/h nopeuksilla ja siitä suoraan kurvannut levähdyspaikalle.
Suomen hissuttelunopeuksilla en ikinä.
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: TPK1980 - 18.09.2015, 14:21:42
Eipä se Start-Stop uusissa paljoa kysele jälkikäytön perään kun se sammuttaa auton liikennevaloihin.
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: Taavi.H - 18.09.2015, 14:23:00
Jälkikäytöstä oli hiljattain topic, siellä etenkin jälkikäyttöön ahtimen näkökulmasta asiaa:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=68454.0

Talvipakkasilla hetken käyttäminen ennen lähtöä lienee perusteltua, tosin jotkut suositukset sanovat että mielummin heti liikenteeseen mutta rauhallisesti ja isoja kierroksia välttäen, lämpenee nopeammin kuin tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 18.09.2015, 14:30:05
Eipä se Start-Stop uusissa paljoa kysele jälkikäytön perään kun se sammuttaa auton liikennevaloihin.

Sen takia ne ei varmaan kestäkään pitkään.  8) 8)
Ainakin luulisi startin ja akun kärsivän moisesta pätkimisestä.
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: Dave - 18.09.2015, 14:59:22
Sen takia ne ei varmaan kestäkään pitkään.  8) 8)
Ainakin luulisi startin ja akun kärsivän moisesta pätkimisestä.

Eikös siellä ole off-nappi kyseisen typeryyden lopettamiselle? Tosin ainakin Volvoissa ilmeisesti se on taas päällä seuraavan käynnistyksen yhteydessä (saako jostain piilovalikosta pois, toivottavasti)... Toinen on sylinterien lepuutus. Sen nyt jossain määrin ymmärtää mutta jos kerta niitä löytyy perus neljää enemmän niin kyllähän niitä haluaa käyttääkin.
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: Taavi.H - 18.09.2015, 15:05:53
Sen takia ne ei varmaan kestäkään pitkään.  8) 8)
Ainakin luulisi startin ja akun kärsivän moisesta pätkimisestä.

Ainakin startit on noissa mitoitettu ihan eri tavalla kuin tavallisissa. Lisäksi sovelluksissa yleensä on nippu reunaehtoja jotka pitää toteutua ennen kuin konetta sammutellaan. Lämpötilat, akun varaustaso ym.

Eikös siellä ole off-nappi kyseisen typeryyden lopettamiselle?

Jos mietit tilannetta jossain oikeasti isojen kaupunkien ruuhkissa (ei siis Suomessa) niin tuo toiminto on kaikkea muuta kuin typeryys.
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 18.09.2015, 15:16:52
Ainakin startit on noissa mitoitettu ihan eri tavalla kuin tavallisissa. Lisäksi sovelluksissa yleensä on nippu reunaehtoja jotka pitää toteutua ennen kuin konetta sammutellaan. Lämpötilat, akun varaustaso ym.

Jos mietit tilannetta jossain oikeasti isojen kaupunkien ruuhkissa (ei siis Suomessa) niin tuo toiminto on kaikkea muuta kuin typeryys.

Isojen kaupunkien ruuhkissa voi varmaan palata myös vanhanaikaiseen ja sammuttaa koneen... siis jos siltä tuntuu. Onneksi en ole ajanut Varsovaa, Prahaa tai Munchenia kummemmissa cityissä.
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: 8-pätkä - 18.09.2015, 15:23:56
Jos mietit tilannetta jossain oikeasti isojen kaupunkien ruuhkissa (ei siis Suomessa) niin tuo toiminto on kaikkea muuta kuin typeryys.

Aivan. Suomi on kuitenkin aika pieni markkina-alue, vaikka ominaisuus ehkä täällä onkin hieman turhake.

Raskaan kaluston kanssa kun olen päivittäin tekemisissä, niin olen miettinyt miksei niissä voisi olla jotain jäähdytysveden/moottoriöljyn lämpötilaan perustuvaa jälkikäyttötoimintoa. Noissa laitteissa kun se jälkikäyttö on ihan oikeasti paikallaan. Väitän että tällaisella järjestelmällä saataisi turhaa joutokäyntiä vähennettyä. Ainakin itsellä sitä tulee töissä juuri sen takia kun ei jaksa jäädä jälkikäyttelemään autoa niin sitten se jää käymään esim. kahvitauon ajaksi. Joissakin työkoneissahan tuollaista järjestelmää on, ainakin kurottajissa on tullut vastaan.

Teknisestihän tämä ei nykyautoissa olisi varmasti mikään ongelma, mutta mitä sanoo lainsäädäntö? Ei taida olla laillista että auto jää käymään avaimet poissa virtalukosta ja ovet lukossa?
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: VT86 - 18.09.2015, 15:53:28
Isojen kaupunkien ruuhkissa voi varmaan palata myös vanhanaikaiseen ja sammuttaa koneen... siis jos siltä tuntuu. Onneksi en ole ajanut Varsovaa, Prahaa tai Munchenia kummemmissa cityissä.

Ja sähkölasit on turha keksintö, kyllähän ne ikkunat voi veivata auki, samoin ilmastointi ja cruise. Eli kyllä noita toimintoja kehitellään ihan sen takia että ihmisistä on mukavampaa ja helpompaa, ei siksi etteikö sitä pärjäisi ilmankin.


Itse aiheeseen, talvikeleissä on huomattavasti suositeltavampaa lähteä ajamaan mahdollisimman nopeasti kevyellä kuormalla kuin käyttää joutokäyntiä paikallaan. Moottori lämpiää nopeammin ja ennen kaikkea tasaisemmin. Jälkikäyttö on aina ahdetuissa moottoreissa hyväksi, kovemman ajon jälkeen. Jälkikäytön tarvetta voi vähentää huomattavasti ajelemalla viimeiset kilometrit kevyesti. Omakohtaisesti käyttelen aina pienen hetken moottoria ajon jälkeen ennen sammutusta.
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: D5GT - 18.09.2015, 16:06:32
Aika harvakseltaan autoa on sammuttamassa ns. kovan ajon jälkeen, että tarvitsisi jälkikäytöstä lämpöjen tasaamiseksi huolehtia. Kylmänä äänestä kuulee, milloin liikkeelle voi lähteä - yli 30 astetta ja pitkään seisonut auto kuullostaa jo niin pahalta että sen antaa hetken käydä. Aika on muuttunut ekoista turbokoneista ja kaikki on mennyt parempaan suuntaan. Muuten tuo start-stop systeemi tuntuu haittaavan eniten niitä, kenellä sellaista ei ole....  ;D
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: TPK1980 - 18.09.2015, 17:34:25
Eikös siellä ole off-nappi kyseisen typeryyden lopettamiselle? Tosin ainakin Volvoissa ilmeisesti se on taas päällä seuraavan käynnistyksen yhteydessä (saako jostain piilovalikosta pois, toivottavasti)...

Se olisi veronkiertoa, siitähän Suomessa selviää aina rangaistuksetta, eiku...
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 22.09.2015, 08:11:28
Auto on turha keksintö tai turhake - jos vihreiltä kysyy!

Mutta tuo asia tuli selväksi: pieni etu- ja jälkikäyttö on paikallaan Volvon ja miksei muidenkin turbodieseleiden kannalta. Eikä varmaan haittaa etukäyttö automaattiaskejakaan -10 saati -30 pakkasilla.

Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: Ristus - 22.09.2015, 15:08:50
Oikeasti kovilla pakkasilla tomattia kannattaa lämmittää ennen ajoon lähtöä... ei vaihda oikein ennenkö lämpiää.
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: Taavi.H - 22.09.2015, 15:17:14
Oikeasti kovilla pakkasilla tomattia kannattaa lämmittää ennen ajoon lähtöä... ei vaihda oikein ennenkö lämpiää.

Nimenomaan tomaattia, koneen kannaltahan parempi on lähteä heti ajamaan mutta kevyellä kaasujalalla.
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: D5GT - 22.09.2015, 20:46:21
ja se vaihtamiskohdan siirtyminen kovemmille kierroksille on uudemmissa ihan ohjelmoitu juttu... vaikkei se terveeltä kuullostakaan.
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: Ristus - 22.09.2015, 21:28:14
ja se vaihtamiskohdan siirtyminen kovemmille kierroksille on uudemmissa ihan ohjelmoitu juttu... vaikkei se terveeltä kuullostakaan.
mulla tekee 2004 xc tuommosen kylmänä jos pihassa anna d päällä seistä vaan lähtee ajaan vaihtaa yklseltä vasta neljässä tonnissa sama kakkosen kanssa...
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: D5GT - 22.09.2015, 21:35:11
Ilmiö tuli ojelmoituna samaan aikaan kun saastevehkeet. Selittävät jären vastaista (kylmä kone, isot kierrokset) toimintaa niiden nopeammalla lämpenemisellä. Ainakin koko 2000-luvun mun kärryt ovat tehneet samaa.
Otsikko: Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 02.10.2015, 20:55:21
Tiistaiaamuna oli klo 7.30-8.00 näillä korkeuksilla enää +3-4 astetta.
Niinpä Volleni löi jo webaston automaattina päälle! Hhrr, kohta tulee talvi.