Kulkukoira  Proturbo

Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?

  • 20 Vastauksia
  • 5280 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Eri linjoilla puhutaan tai kirjoitellaan auton huolellisen käytön yhteydessä minuutin pyörittämisestä ennen ajoon lähtöä.
Toinen minuutti kannattaa pyörittää ajosta tultua.

Onko näin? Olen tehnyt aina muistaessani molemmat ja Volle on pelannut ihan hyvin. Toki se olisi voinut pelata muutenkin...
Talvella ainakin automaattiaski on retvakampi, vaikka webaston jäljiltä onkin aika notkea.


Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
« Vastaus #1 : 18.09.2015, 13:50:13 »
Minä käytän D5 automaattia kelin mukaan ennen lähtöä tarvittaessa sen minuutin ja kovan ajon jälkeen pari minuuttia jäähdyttelen. Toistaiseksi auto toimii, muuta käytännön tilastoa asiasta ole kuin että ainut turposaappi johon isä joutui vaihtamaan turbon(180tkm kohdalla) oli se jota se ei jälkijäähdytellyt.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
« Vastaus #2 : 18.09.2015, 14:07:37 »
Ei se nyt varmasti ainakaan haittaa. Siis jälkikäyttö. Itsellä ei ole kesäisin ollut tapana käytellä joutavaa ennen ajoon lähtöä. Talvellahan se nyt käy melkein pakostakin sen aikaa että lumet putsailee päältä ja skrapaa lasit. Mitä nopeammin moottori pääsee tekemään "työtään" ja saavuttaa käyntilämpötilansa, sen parempi mun mielestä.

Itse ajellut ensimmäiset kilometrit aina kevyemmällä kuormituksella. Sitten kun mittari ehtii asteikolle asti niin voi ajella jo ihan normaalisti.  :3/4 jättää sen: toki vasta sitten kun lämmöt on normaalissa... ;)

Jälkikäyttöä tilanteen mukaan. Kaupunkiajon jälkeen en ole käytellyt kuin ihan pienen hetken ja maantieajon jälkeen aikalailla ajon mukaan. Monestihan se ehtii vaikka huoltoasemalle pysähtyessä käymään tyhjäkäyntiä kuitenkin jossain risteyksessä ja parkkipaikkaa etsiessä joten eipä sitä minuuttitolkulla tarvitse käytellä. Itsellä varmaan yleensä joku 10-30sek riippuen kuinka kovasti on saanut tennaria.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7170
Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
« Vastaus #3 : 18.09.2015, 14:17:47 »
Itse olen Saksassa käyttänyt minuutin, pari jos olen ajanut pitempään 200+  km/h nopeuksilla ja siitä suoraan kurvannut levähdyspaikalle.
Suomen hissuttelunopeuksilla en ikinä.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6236
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
« Vastaus #4 : 18.09.2015, 14:21:42 »
Eipä se Start-Stop uusissa paljoa kysele jälkikäytön perään kun se sammuttaa auton liikennevaloihin.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
« Vastaus #5 : 18.09.2015, 14:23:00 »
Jälkikäytöstä oli hiljattain topic, siellä etenkin jälkikäyttöön ahtimen näkökulmasta asiaa:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=68454.0

Talvipakkasilla hetken käyttäminen ennen lähtöä lienee perusteltua, tosin jotkut suositukset sanovat että mielummin heti liikenteeseen mutta rauhallisesti ja isoja kierroksia välttäen, lämpenee nopeammin kuin tyhjäkäynnillä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
« Vastaus #6 : 18.09.2015, 14:30:05 »
Eipä se Start-Stop uusissa paljoa kysele jälkikäytön perään kun se sammuttaa auton liikennevaloihin.

Sen takia ne ei varmaan kestäkään pitkään.  8) 8)
Ainakin luulisi startin ja akun kärsivän moisesta pätkimisestä.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
« Vastaus #7 : 18.09.2015, 14:59:22 »
Sen takia ne ei varmaan kestäkään pitkään.  8) 8)
Ainakin luulisi startin ja akun kärsivän moisesta pätkimisestä.

Eikös siellä ole off-nappi kyseisen typeryyden lopettamiselle? Tosin ainakin Volvoissa ilmeisesti se on taas päällä seuraavan käynnistyksen yhteydessä (saako jostain piilovalikosta pois, toivottavasti)... Toinen on sylinterien lepuutus. Sen nyt jossain määrin ymmärtää mutta jos kerta niitä löytyy perus neljää enemmän niin kyllähän niitä haluaa käyttääkin.
a car you can believe in

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
« Vastaus #8 : 18.09.2015, 15:05:53 »
Sen takia ne ei varmaan kestäkään pitkään.  8) 8)
Ainakin luulisi startin ja akun kärsivän moisesta pätkimisestä.

Ainakin startit on noissa mitoitettu ihan eri tavalla kuin tavallisissa. Lisäksi sovelluksissa yleensä on nippu reunaehtoja jotka pitää toteutua ennen kuin konetta sammutellaan. Lämpötilat, akun varaustaso ym.

Eikös siellä ole off-nappi kyseisen typeryyden lopettamiselle?

Jos mietit tilannetta jossain oikeasti isojen kaupunkien ruuhkissa (ei siis Suomessa) niin tuo toiminto on kaikkea muuta kuin typeryys.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
« Vastaus #9 : 18.09.2015, 15:16:52 »
Ainakin startit on noissa mitoitettu ihan eri tavalla kuin tavallisissa. Lisäksi sovelluksissa yleensä on nippu reunaehtoja jotka pitää toteutua ennen kuin konetta sammutellaan. Lämpötilat, akun varaustaso ym.

Jos mietit tilannetta jossain oikeasti isojen kaupunkien ruuhkissa (ei siis Suomessa) niin tuo toiminto on kaikkea muuta kuin typeryys.

Isojen kaupunkien ruuhkissa voi varmaan palata myös vanhanaikaiseen ja sammuttaa koneen... siis jos siltä tuntuu. Onneksi en ole ajanut Varsovaa, Prahaa tai Munchenia kummemmissa cityissä.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
« Vastaus #10 : 18.09.2015, 15:23:56 »
Jos mietit tilannetta jossain oikeasti isojen kaupunkien ruuhkissa (ei siis Suomessa) niin tuo toiminto on kaikkea muuta kuin typeryys.

Aivan. Suomi on kuitenkin aika pieni markkina-alue, vaikka ominaisuus ehkä täällä onkin hieman turhake.

Raskaan kaluston kanssa kun olen päivittäin tekemisissä, niin olen miettinyt miksei niissä voisi olla jotain jäähdytysveden/moottoriöljyn lämpötilaan perustuvaa jälkikäyttötoimintoa. Noissa laitteissa kun se jälkikäyttö on ihan oikeasti paikallaan. Väitän että tällaisella järjestelmällä saataisi turhaa joutokäyntiä vähennettyä. Ainakin itsellä sitä tulee töissä juuri sen takia kun ei jaksa jäädä jälkikäyttelemään autoa niin sitten se jää käymään esim. kahvitauon ajaksi. Joissakin työkoneissahan tuollaista järjestelmää on, ainakin kurottajissa on tullut vastaan.

Teknisestihän tämä ei nykyautoissa olisi varmasti mikään ongelma, mutta mitä sanoo lainsäädäntö? Ei taida olla laillista että auto jää käymään avaimet poissa virtalukosta ja ovet lukossa?
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3439
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
« Vastaus #11 : 18.09.2015, 15:53:28 »
Isojen kaupunkien ruuhkissa voi varmaan palata myös vanhanaikaiseen ja sammuttaa koneen... siis jos siltä tuntuu. Onneksi en ole ajanut Varsovaa, Prahaa tai Munchenia kummemmissa cityissä.

Ja sähkölasit on turha keksintö, kyllähän ne ikkunat voi veivata auki, samoin ilmastointi ja cruise. Eli kyllä noita toimintoja kehitellään ihan sen takia että ihmisistä on mukavampaa ja helpompaa, ei siksi etteikö sitä pärjäisi ilmankin.


Itse aiheeseen, talvikeleissä on huomattavasti suositeltavampaa lähteä ajamaan mahdollisimman nopeasti kevyellä kuormalla kuin käyttää joutokäyntiä paikallaan. Moottori lämpiää nopeammin ja ennen kaikkea tasaisemmin. Jälkikäyttö on aina ahdetuissa moottoreissa hyväksi, kovemman ajon jälkeen. Jälkikäytön tarvetta voi vähentää huomattavasti ajelemalla viimeiset kilometrit kevyesti. Omakohtaisesti käyttelen aina pienen hetken moottoria ajon jälkeen ennen sammutusta.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19 => Bmw 225XE
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
« Vastaus #12 : 18.09.2015, 16:06:32 »
Aika harvakseltaan autoa on sammuttamassa ns. kovan ajon jälkeen, että tarvitsisi jälkikäytöstä lämpöjen tasaamiseksi huolehtia. Kylmänä äänestä kuulee, milloin liikkeelle voi lähteä - yli 30 astetta ja pitkään seisonut auto kuullostaa jo niin pahalta että sen antaa hetken käydä. Aika on muuttunut ekoista turbokoneista ja kaikki on mennyt parempaan suuntaan. Muuten tuo start-stop systeemi tuntuu haittaavan eniten niitä, kenellä sellaista ei ole....  ;D

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6236
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
« Vastaus #13 : 18.09.2015, 17:34:25 »
Eikös siellä ole off-nappi kyseisen typeryyden lopettamiselle? Tosin ainakin Volvoissa ilmeisesti se on taas päällä seuraavan käynnistyksen yhteydessä (saako jostain piilovalikosta pois, toivottavasti)...

Se olisi veronkiertoa, siitähän Suomessa selviää aina rangaistuksetta, eiku...
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: Etu- ja jälkikäyttö - onko hyötyä turbodieselille?
« Vastaus #14 : 22.09.2015, 08:11:28 »
Auto on turha keksintö tai turhake - jos vihreiltä kysyy!

Mutta tuo asia tuli selväksi: pieni etu- ja jälkikäyttö on paikallaan Volvon ja miksei muidenkin turbodieseleiden kannalta. Eikä varmaan haittaa etukäyttö automaattiaskejakaan -10 saati -30 pakkasilla.


 

KL-varaosat  Race.fi