Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: kustom-combi - 30.06.2011, 11:17:35
-
...kyseessä -87 farkku, jossa koneena B230K. Eilen ajossa katkesi jakopäänhihna, ei kuulunut mitään ääntä/kolinaa, auto vaan sammui nätisti ja rullasin tien viereen. Onko kokemuksia, voisiko selvitä vaan uudella remmillä + kiristäjällä, vai onkohan venttilit menneet tai jotain muuta ?
Pahimmassa tapauksessa, jos kannen joutuu tekemään, millaisissa kuntannuksissa liikutaan ? Volvo on tullut mulle ensimmäiseltä omistajalta, ajettu 281000 km nyt, hyvin pidetty, erittäin siisti sisältä ja päältä, joten kuntoon olis tarkotus laittaa.
-Pate-
-
Markkinapaikalta kannet tyypistä riippuen nokkineen 30e-100e.
-
Sori kun lainaan topickia, mutta jakohihnaa tässä miettinyt pari päivää. Eli tarkkaa tietoa ei ole, koska on vaihdettu B200K. Sanoikohan se edellinen, että sitä edellinen sanoi vaihtaneensa ja .... ::) Että ehkä 2008....
Kai se olisi tässä joku hetki hyvä viedä pajalle, vaikka kunhan lomat loppuvat. Mutta voiko sinne hyvillä mielin mämmikourakin kurkata muovin sisälle? Vai kertooko hihnan ulkonäkö yhtään mitään?
Toisaalta tiedä sitten koska tuo lahoaa käsiin ja paalimaa kutsuu...
-
Onko kokemuksia, voisiko selvitä vaan uudella remmillä + kiristäjällä, vai onkohan venttilit menneet tai jotain muuta ?
-Pate-
Ainakin 740-87:ssa B200k koneessa "niiasi" osa venttiileistä.
-
Eikös B230K ole se heron head -kone? Eli palotilat männissä?
B200K:ssa korkkaa venat ihan taatusti, yli 10 puristuksetkin tuossa.
-
itellä aikanaan katkesi tdi audista hihna ja mekkala oli sen tasonen että tiesi venat ottaneensa mäntiin.
ilman ääntä jos on sipannu niin äkkiä luulis että siellä on tilaa olla venttiilin auki koneen pyöriessä.
-
Eilen ajossa katkesi jakopäänhihna, ei kuulunut mitään ääntä/kolinaa, auto vaan sammui
Eräältä puolitutulta katkesi kanssa joskus aikoja sitten asconasta jakohihna ajossa.
Uudet jakopään hilut ja ajotukset kohdalleen, ei tullut vaurioita. :o
Näinkin voi käydä, joten toivittavasti pääset vähällä.
-
Kai se olisi tässä joku hetki hyvä viedä pajalle, vaikka kunhan lomat loppuvat. Mutta voiko sinne hyvillä mielin mämmikourakin kurkata muovin sisälle? Vai kertooko hihnan ulkonäkö yhtään mitään?
Kyllä sinne voi mämmikourakin mennä, tai sitten joku kuukauden vika keskiviikko jumpataan uus hihna aakkosilla xD
Hihnan ulkonäkö kertoo, jos vanhan näkönen(haalistunu, hampaankohdat näkyy hihnan "läpi") niin sitten vanha, ihan finaalissa siinä vaiheessa kun näkyy murtumia hampaissa.
Eräältä puolitutulta katkesi kanssa joskus aikoja sitten asconasta jakohihna ajossa.
Uudet jakopään hilut ja ajotukset kohdalleen, ei tullut vaurioita. :o
Näinkin voi käydä, joten toivittavasti pääset vähällä.
Niin koska asconassa on olemattomat puristukset.
Volvoistakin löytyy b19a ja b21a joissa hyvin epätodennäköistä että käy yhtään mitään muuta kuin remmi katkee.
Eikös B230K ole se heron head -kone? Eli palotilat männissä?
B200K:ssa korkkaa venat ihan taatusti, yli 10 puristuksetkin tuossa.
B230k on se jos siellä on sellainen, ettei vaan olisikin b230a tjsp. Koska jos heron headi niin siinä tapauksessa kannen metästys aika vaikeeta, kun normikannella tulee aika matalat puristukset :D
B200Kssa korkkaa jos kierroksia, tyhjäkäynniltä voi ehkä säästyä rempalta, mutta 99% todennäkösyys että korkkaa.
-
Kyllä sinne voi mämmikourakin mennä, tai sitten joku kuukauden vika keskiviikko jumpataan uus hihna aakkosilla xD
No sitten kahvit koko porukalle! tai jos teet halvemmalla kun nyrkkipaja Pultti&Mutteri ni tuon Tikanmaan huoltamolle :D
Täytyy tosiaan kurkata, miltä se näyttää... -H-
-
Avaimella nokan päästä koittamaan pyöriikö vai ei.. Se kertoo aika paljon.
adrock, pajalle? Vinokoneen hihnanhan vaihtaa vasemmalla kädellä kun oikea käsi vetää kaljaa..
-
adrock, pajalle? Vinokoneen hihnanhan vaihtaa vasemmalla kädellä kun oikea käsi vetää kaljaa..
kato kaikki ei osaa :-\
vaikka lankun kanssa jotain uskaltaakin koputella niin tuota en lähtis kokeilemaan kuitenkaan...
-
B230k on se jos siellä on sellainen, ettei vaan olisikin b230a tjsp. Koska jos heron headi niin siinä tapauksessa kannen metästys aika vaikeeta, kun normikannella tulee aika matalat puristukset :D
Kone on B230K, ihan vakio kaasarimalli.
-Pate-
-
Kone on B230K, ihan vakio kaasarimalli.
-Pate-
Onko kannen numerosarjan viimeiset numerot 631?
-
B230K jos 631-kansi, palotilat männissä, ei kannessa.
Vähän hankalampi löydettävä tuo kansi jos on jälkiä. Ja jos männissä,
nekin on vähän hankalemmat, kuppimalliset, palotila siis sijaitsee männän laen kupissa.
Ja puolet niistäkin kansista mitä löytää, -631, on k-jeteistä, suutinten reiät pitäisi tukkia
järkevästi niistä. Mahdollista toki, esim jättämällä k-jetin suuttimet kiinni siihen ja tukkii
ulos jäävän pään.
-
kato kaikki ei osaa :-\
vaikka lankun kanssa jotain uskaltaakin koputella niin tuota en lähtis kokeilemaan kuitenkaan...
Näin minäkin joskus takavuosina ajattelin seiskasatasen kanssa. Mutta sitten katselin hyvät ohjeet foorumilta ja lähdin rämäpäisesti tekemään. Jos perustyökalut vaan käsissä pysyy ja yhtään miettii mitä tekee, tuo homma ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä edes tällaiselle harrastajamekaanikolle.
-
Netti-Autossa 740 b230k 400e. Siitä kansi/kone ja loput myyntiin markkinapaikalle. Sopivasti sisäänajettu:)
-
Onko kannen numerosarjan viimeiset numerot 631?
Tsekattu, on 631
-Pate-
-
Näin minäkin joskus takavuosina ajattelin seiskasatasen kanssa. Mutta sitten katselin hyvät ohjeet foorumilta ja lähdin rämäpäisesti tekemään. Jos perustyökalut vaan käsissä pysyy ja yhtään miettii mitä tekee, tuo homma ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä edes tällaiselle harrastajamekaanikolle.
No kirjaa lueskelin ja yli jokatoisen sanan ymmärsin, joten... Mut sit taas vesipumpun kampeaminen ja tiiviyden saaminen mietityttää, et jos ei ole iso homma, niin tunnin nyrkkipajahinta vrt. riski, että sössin.... Toisaalta olishan se kiva kokeilla. Kassellaan kassellaan...
-
Vesipumppua saa kammettua vaikka rautakangella sieltä alta, ei paha :)
Tai jollain varrella siitä letkulähdöstä, kunhan ei murra sitä.
-
No kirjaa lueskelin ja yli jokatoisen sanan ymmärsin, joten... Mut sit taas vesipumpun kampeaminen ja tiiviyden saaminen mietityttää, et jos ei ole iso homma, niin tunnin nyrkkipajahinta vrt. riski, että sössin.... Toisaalta olishan se kiva kokeilla. Kassellaan kassellaan...
Mää voin sitten paikata ku sössit ite.
Ja sitä vesipumppua on ihan turha vaihtaa niin kauan kun vanha pelittää, se volvo original kun kestää keskimäärin 8kertaa tarvikepumpun elinkaaren ;D
-
Mää voin sitten paikata ku sössit ite.
Ja sitä vesipumppua on ihan turha vaihtaa niin kauan kun vanha pelittää, se volvo original kun kestää keskimäärin 8kertaa tarvikepumpun elinkaaren ;D
-H-
Muistaakseni edellinen omistja sanoi, että sitä edellinen (nää on niin luotettavia tietoja) vaihtoi hihnan sekä pumpun ja kyllähän tuo kiiltelee siihen malliin, että vaihdettu on. Tiedä sitten, onko originaali vai ei. Käsittääkseni kuitenkin jos hihnan vaihtaa ja myöhemmin pumppu hajoaa, niin homma ei ole niin iso kuin uudemmassa autossa?
-
Vesipumpun vaihto ei näissä vanhoissa liity mitenkään jakohihnan vaihtoon muuten kuin että silloin olisi hyvä vaihtaa,
on ihan erillinen toimenpide
-
Tsekattu, on 631
-Pate-
Venttiilienvaihtojumppa aika lähellä, ellei jopa tosiasia... Venttiilit vois käydä ihan perus-530/398/160/muusta 0e arvosesta kannesta? En 631 kannesta tiedä kun ole ikinä nähnyt.
-
Eikai siinä muu auta ku heronheadista kansi pois ja tarkistelemaan tuhoja, jos ja kun tuhoa on ja paljon, niin suosittelen moottorin vaihtoa vaikka b230f, se toimii varmaan ihan kelvollisesti nykykoneesi kaasarilla, ja koneenvaihto tulee tosi paljon halvemmaks kun alkaa sitä heronheadia ehjäämään.
-
Osittain nyt purettu, kansi vielä paikoillaan, mutta nokkaa pyörittelin ja ainakin 2 venttiiliä kilahtanut.
-P-
-
Homma ollut jäissä kesän ja on tullut vaan ajeltua -67 farkkuAmazonilla. Tänään otin 200-sarjalaisen työnalle ja irrotin kannen, muuta en kerinnyt tekemään. Lähempi tarkastelu sit ensviikolla.
-Pate-
-
AD Autarvikkeen kautta pakoventtiilit 25e /kpl ja imu 21e/kpl sekä täydellinen moottorin tiivistesarja 76e ----> 260e
-Pate-
-
631-kannessa pidemmät venttiilit, kuin muissa.
Veikkaan, että AD:n venat on niitä toisia. Tarkasta ennenkuin tilaat.
-
631-kannessa pidemmät venttiilit, kuin muissa.
Veikkaan, että AD:n venat on niitä toisia. Tarkasta ennenkuin tilaat.
Niinhän siinä sitten kävi, vaikka tarkat speksit annettu koneesta ja kannesta, niin liian lyhyet venttiilit tulivat. Kun sitten venttiilit palautettiin ja annettii uudestaan samat tiedot, niin myyjän vastaus: ei heidän varaosaohjelma tunne ko. konetta ! Venttiilit edelleen hakusessa, onko vinkkejä ? keskusautohallista saa, mutta hinta 52e/kpl !
-Pate-
-
Venttiilit edelleen hakusessa, onko vinkkejä ?
Itse ottaisin vakavaan harkintaan tämän aiemmin ketjussa heitetyn vinkin:
jos ja kun tuhoa on ja paljon, niin suosittelen moottorin vaihtoa vaikka b230f, se toimii varmaan ihan kelvollisesti nykykoneesi kaasarilla, ja koneenvaihto tulee tosi paljon halvemmaks kun alkaa sitä heronheadia ehjäämään.
-
Koneswappi ei oikein kiinnosta, vaikka olisikin halvin vaihtoehto ja syyt siihen on: Tämä farmari on tullut mulle ensimmäiseltä omistajalta. On aikoinaan menneyt diplomaattiautoksi Englantiin ja myöhemmin samainen herrasmies muuttaessaan Suomeen tuonut tänne. Kaikki paperit tallessa v. -87 alkaen, samoin huoltokirja täysi, jonka jälkeen huollot merkitty ruutuvihkoon, jopa kaikkien katsastusten paperit + kuitit tallessa, paperia + kuitteja on todella iso kasa. Penkkien päälle laitettu uutena irtopäälliset, jotka poistin, sisusta on lähes virheetön. Alusta ruostesuojattu säännöllisesti. Ruosteeton yksilö, konehuonekin täysin ruosteeton ja todella siisti. Mielestäni tämä on yksilö, mielenkiintoisella historialla, jonka takia haluaisin säilyttää orkkiksena. Ei ole jokapäiväisessä ajossa, toimii lähinnä 2 autona tarvittaessa. Jakopäänhihnan katkeaminen oli mun oma moka, olin katsonut vain kilometrit, koska vaihdettu, enkä vuosilukua.
-Pate-
-
Teräsventtiilit noin 20-30 rahaa kappale http://www.lautamakimotorsport.fi/moottori.htm (http://www.lautamakimotorsport.fi/moottori.htm) muitakin paikkoja löytyy, joista teräsventtiilejä saa (halvemmalla).
Tai naapurista tilaten uudet suoraan sopivat:
http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.5903.39449/inlet-valve-b230k (http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.5903.39449/inlet-valve-b230k)
http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.5903.39450/exhaust-valve-b230k (http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.5903.39450/exhaust-valve-b230k)
-
lainaten ja varmistaakseni epäilykseni.
koneena B200F ja M-nokka.
jos katkee tuleeko katastrofi, edellinen hihnanvaihto lapun mukaan 2006... :idiot2:
-
lainaten ja varmistaakseni epäilykseni.
koneena B200F ja M-nokka.
jos katkee tuleeko katastrofi, edellinen hihnanvaihto lapun mukaan 2006... :idiot2:
Venttiilisalaattia tulee melko suurella todennäköisyydellä. Gatesin sarja maksaa 50e, kannattaako riskeerata kun vaihtoonkaan ei mee kauaa?
-
Olenkohan käsittänyt oikein?
B200F = pattimännät, kilahtaa jaon seotessa.
B230F = kuoppamännät, ei hajoa
?
-
Keskusautohallin kautta tuli pakoventtiilit, hintaakin sai lopulta alaspäin. Imuventtiilejä eivät hekään pystyneet toimittamaan, ei löydy Ruotsista. Käytetyt imuventtiilit löytyivät tämäm foorumin kautta, kiitti Lankku ! Nyt on ammttimies tehnyt kannen, varmaan loppuviikosta kasaaminen : )
-Pate-
-
Kone kasattu ja käy kyllä hienosti ! Huomenna pääsee lähes 4 kk tauon jälkeen 240:llä töihin :D
-Pate-