Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: kustom-combi - 30.06.2011, 11:17:35

Otsikko: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: kustom-combi - 30.06.2011, 11:17:35
...kyseessä -87 farkku, jossa koneena B230K. Eilen ajossa katkesi jakopäänhihna, ei kuulunut mitään ääntä/kolinaa, auto vaan sammui nätisti ja rullasin tien viereen.  Onko kokemuksia, voisiko selvitä vaan uudella remmillä + kiristäjällä, vai onkohan venttilit menneet  tai jotain muuta ?

Pahimmassa tapauksessa, jos kannen joutuu tekemään, millaisissa kuntannuksissa liikutaan ?  Volvo on tullut mulle ensimmäiseltä omistajalta, ajettu 281000 km nyt, hyvin pidetty, erittäin siisti sisältä ja päältä, joten kuntoon olis tarkotus laittaa.

-Pate-
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: 240 - 30.06.2011, 11:21:19
Markkinapaikalta kannet tyypistä riippuen nokkineen 30e-100e.
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: adrock - 30.06.2011, 12:09:11
Sori kun lainaan topickia, mutta jakohihnaa tässä miettinyt pari päivää. Eli tarkkaa tietoa ei ole, koska on vaihdettu B200K. Sanoikohan se edellinen, että sitä edellinen sanoi vaihtaneensa ja ....  ::) Että ehkä 2008....

Kai se olisi tässä joku hetki hyvä viedä pajalle, vaikka kunhan lomat loppuvat. Mutta voiko sinne hyvillä mielin mämmikourakin kurkata muovin sisälle? Vai kertooko hihnan ulkonäkö yhtään mitään?

Toisaalta tiedä sitten koska tuo lahoaa käsiin ja paalimaa kutsuu...
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: MattiK - 30.06.2011, 13:44:12
Onko kokemuksia, voisiko selvitä vaan uudella remmillä + kiristäjällä, vai onkohan venttilit menneet  tai jotain muuta ?
-Pate-
Ainakin 740-87:ssa B200k koneessa "niiasi" osa venttiileistä.
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: Taavi.H - 30.06.2011, 13:47:34
Eikös B230K ole se heron head -kone? Eli palotilat männissä?

B200K:ssa korkkaa venat ihan taatusti, yli 10 puristuksetkin tuossa.
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: smgt - 30.06.2011, 13:55:32
itellä aikanaan katkesi tdi audista hihna ja mekkala oli sen tasonen että tiesi venat ottaneensa mäntiin.
ilman ääntä jos on sipannu niin äkkiä luulis että siellä on tilaa olla venttiilin auki koneen pyöriessä.
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: JiiV70 - 30.06.2011, 14:00:37
Eilen ajossa katkesi jakopäänhihna, ei kuulunut mitään ääntä/kolinaa, auto vaan sammui

Eräältä puolitutulta katkesi kanssa joskus aikoja sitten asconasta jakohihna ajossa.
Uudet jakopään hilut ja ajotukset kohdalleen, ei tullut vaurioita.  :o

Näinkin voi käydä, joten toivittavasti pääset vähällä.
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: AtAi - 30.06.2011, 14:29:23
Kai se olisi tässä joku hetki hyvä viedä pajalle, vaikka kunhan lomat loppuvat. Mutta voiko sinne hyvillä mielin mämmikourakin kurkata muovin sisälle? Vai kertooko hihnan ulkonäkö yhtään mitään?
Kyllä sinne voi mämmikourakin mennä, tai sitten joku kuukauden vika keskiviikko jumpataan uus hihna aakkosilla xD
Hihnan ulkonäkö kertoo, jos vanhan näkönen(haalistunu, hampaankohdat näkyy hihnan "läpi") niin sitten vanha, ihan finaalissa siinä vaiheessa kun näkyy murtumia hampaissa.

Eräältä puolitutulta katkesi kanssa joskus aikoja sitten asconasta jakohihna ajossa.
Uudet jakopään hilut ja ajotukset kohdalleen, ei tullut vaurioita.  :o

Näinkin voi käydä, joten toivittavasti pääset vähällä.
Niin koska asconassa on olemattomat puristukset.
Volvoistakin löytyy b19a ja b21a joissa hyvin epätodennäköistä että käy yhtään mitään  muuta kuin remmi katkee.

Eikös B230K ole se heron head -kone? Eli palotilat männissä?

B200K:ssa korkkaa venat ihan taatusti, yli 10 puristuksetkin tuossa.
B230k on se jos siellä on sellainen, ettei vaan olisikin b230a tjsp. Koska jos heron headi niin siinä tapauksessa kannen metästys aika vaikeeta, kun normikannella tulee aika matalat puristukset  :D

B200Kssa korkkaa jos kierroksia, tyhjäkäynniltä voi ehkä säästyä rempalta, mutta 99% todennäkösyys että korkkaa.
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: adrock - 30.06.2011, 14:45:09
Kyllä sinne voi mämmikourakin mennä, tai sitten joku kuukauden vika keskiviikko jumpataan uus hihna aakkosilla xD

No sitten kahvit koko porukalle! tai jos teet halvemmalla kun nyrkkipaja Pultti&Mutteri ni tuon Tikanmaan huoltamolle  :D
Täytyy tosiaan kurkata, miltä se näyttää... -H-
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: mista - 30.06.2011, 14:48:35
Avaimella nokan päästä koittamaan pyöriikö vai ei.. Se kertoo aika paljon.

adrock, pajalle? Vinokoneen hihnanhan vaihtaa vasemmalla kädellä kun oikea käsi vetää kaljaa..
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: adrock - 30.06.2011, 14:54:56
adrock, pajalle? Vinokoneen hihnanhan vaihtaa vasemmalla kädellä kun oikea käsi vetää kaljaa..

kato kaikki ei osaa  :-\
vaikka lankun kanssa jotain uskaltaakin koputella niin tuota en lähtis kokeilemaan kuitenkaan...
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: kustom-combi - 30.06.2011, 15:03:04
B230k on se jos siellä on sellainen, ettei vaan olisikin b230a tjsp. Koska jos heron headi niin siinä tapauksessa kannen metästys aika vaikeeta, kun normikannella tulee aika matalat puristukset  :D




Kone on B230K, ihan vakio kaasarimalli.

-Pate-
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: AtAi - 30.06.2011, 15:04:40
Kone on B230K, ihan vakio kaasarimalli.

-Pate-
Onko kannen numerosarjan viimeiset numerot 631?
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: InlineFour - 30.06.2011, 15:05:18
B230K jos 631-kansi, palotilat männissä, ei kannessa.
Vähän hankalampi löydettävä tuo kansi jos on jälkiä. Ja jos männissä,
nekin on vähän hankalemmat, kuppimalliset, palotila siis sijaitsee männän laen kupissa.

Ja puolet niistäkin kansista mitä löytää, -631, on k-jeteistä, suutinten reiät pitäisi tukkia
järkevästi niistä. Mahdollista toki, esim jättämällä k-jetin suuttimet kiinni siihen ja tukkii
ulos jäävän pään.
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: Taavi.H - 30.06.2011, 15:10:51
kato kaikki ei osaa  :-\
vaikka lankun kanssa jotain uskaltaakin koputella niin tuota en lähtis kokeilemaan kuitenkaan...

Näin minäkin joskus takavuosina ajattelin seiskasatasen kanssa. Mutta sitten katselin hyvät ohjeet foorumilta ja lähdin rämäpäisesti tekemään. Jos perustyökalut vaan käsissä pysyy ja yhtään miettii mitä tekee, tuo homma ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä edes tällaiselle harrastajamekaanikolle.
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: 240 - 30.06.2011, 15:14:36
Netti-Autossa 740 b230k 400e. Siitä kansi/kone ja loput myyntiin markkinapaikalle. Sopivasti sisäänajettu:)
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: kustom-combi - 30.06.2011, 17:15:23
Onko kannen numerosarjan viimeiset numerot 631?

Tsekattu, on 631

-Pate-
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: adrock - 30.06.2011, 19:12:56
Näin minäkin joskus takavuosina ajattelin seiskasatasen kanssa. Mutta sitten katselin hyvät ohjeet foorumilta ja lähdin rämäpäisesti tekemään. Jos perustyökalut vaan käsissä pysyy ja yhtään miettii mitä tekee, tuo homma ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä edes tällaiselle harrastajamekaanikolle.

No kirjaa lueskelin ja yli jokatoisen sanan ymmärsin, joten... Mut sit taas vesipumpun kampeaminen ja tiiviyden saaminen mietityttää, et jos ei ole iso homma, niin tunnin nyrkkipajahinta vrt. riski, että sössin....  Toisaalta olishan se kiva kokeilla. Kassellaan kassellaan...
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: InlineFour - 30.06.2011, 19:22:37
Vesipumppua saa kammettua vaikka rautakangella sieltä alta, ei paha :)
Tai jollain varrella siitä letkulähdöstä, kunhan ei murra sitä.
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: AtAi - 30.06.2011, 20:19:54
No kirjaa lueskelin ja yli jokatoisen sanan ymmärsin, joten... Mut sit taas vesipumpun kampeaminen ja tiiviyden saaminen mietityttää, et jos ei ole iso homma, niin tunnin nyrkkipajahinta vrt. riski, että sössin....  Toisaalta olishan se kiva kokeilla. Kassellaan kassellaan...
Mää voin sitten paikata ku sössit ite.

Ja sitä vesipumppua on ihan turha vaihtaa niin kauan kun vanha pelittää, se volvo original kun kestää keskimäärin 8kertaa tarvikepumpun elinkaaren  ;D
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: adrock - 30.06.2011, 20:23:42
Mää voin sitten paikata ku sössit ite.

Ja sitä vesipumppua on ihan turha vaihtaa niin kauan kun vanha pelittää, se volvo original kun kestää keskimäärin 8kertaa tarvikepumpun elinkaaren  ;D

-H-

Muistaakseni edellinen omistja sanoi, että sitä edellinen (nää on niin luotettavia tietoja) vaihtoi hihnan sekä pumpun ja kyllähän tuo kiiltelee siihen malliin, että vaihdettu on. Tiedä sitten, onko originaali vai ei. Käsittääkseni kuitenkin jos hihnan vaihtaa ja myöhemmin pumppu hajoaa, niin homma ei ole niin iso kuin uudemmassa autossa?
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: InlineFour - 30.06.2011, 20:25:17
Vesipumpun vaihto ei näissä vanhoissa liity mitenkään jakohihnan vaihtoon muuten kuin että silloin olisi hyvä vaihtaa,
on ihan erillinen toimenpide
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: TVS - 30.06.2011, 20:31:13
Tsekattu, on 631

-Pate-
Venttiilienvaihtojumppa aika lähellä, ellei jopa tosiasia... Venttiilit vois käydä ihan perus-530/398/160/muusta 0e arvosesta kannesta? En 631 kannesta tiedä kun ole ikinä nähnyt.
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: AtAi - 30.06.2011, 20:34:19
Eikai siinä muu auta ku heronheadista kansi pois ja tarkistelemaan tuhoja, jos ja kun tuhoa on ja paljon, niin suosittelen moottorin vaihtoa vaikka b230f, se toimii varmaan ihan kelvollisesti nykykoneesi kaasarilla, ja koneenvaihto tulee tosi paljon halvemmaks kun alkaa sitä heronheadia ehjäämään.
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: kustom-combi - 01.07.2011, 08:15:03
Osittain nyt purettu, kansi vielä paikoillaan, mutta nokkaa pyörittelin ja ainakin 2 venttiiliä kilahtanut.

-P-
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: kustom-combi - 14.09.2011, 18:44:37
Homma ollut jäissä kesän ja on tullut vaan ajeltua -67 farkkuAmazonilla. Tänään otin 200-sarjalaisen työnalle ja irrotin kannen, muuta en kerinnyt tekemään. Lähempi tarkastelu sit ensviikolla.

-Pate-
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: kustom-combi - 21.09.2011, 10:32:56
AD Autarvikkeen kautta pakoventtiilit 25e /kpl ja imu 21e/kpl sekä täydellinen moottorin  tiivistesarja 76e ----> 260e


-Pate-
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: järviin - 21.09.2011, 10:49:25
631-kannessa pidemmät venttiilit, kuin muissa.
Veikkaan, että AD:n venat on niitä toisia. Tarkasta ennenkuin tilaat.
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: kustom-combi - 04.10.2011, 08:52:19
631-kannessa pidemmät venttiilit, kuin muissa.
Veikkaan, että AD:n venat on niitä toisia. Tarkasta ennenkuin tilaat.

Niinhän siinä sitten kävi, vaikka tarkat speksit annettu koneesta ja kannesta, niin liian lyhyet venttiilit tulivat.  Kun sitten venttiilit palautettiin ja annettii uudestaan samat tiedot, niin myyjän vastaus: ei heidän varaosaohjelma tunne ko. konetta !  Venttiilit edelleen hakusessa, onko vinkkejä ? keskusautohallista saa, mutta hinta 52e/kpl !

-Pate-
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: Taavi.H - 04.10.2011, 09:00:13
Venttiilit edelleen hakusessa, onko vinkkejä ?

Itse ottaisin vakavaan harkintaan tämän aiemmin ketjussa heitetyn vinkin:

jos ja kun tuhoa on ja paljon, niin suosittelen moottorin vaihtoa vaikka b230f, se toimii varmaan ihan kelvollisesti nykykoneesi kaasarilla, ja koneenvaihto tulee tosi paljon halvemmaks kun alkaa sitä heronheadia ehjäämään.
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: kustom-combi - 04.10.2011, 09:50:42
Koneswappi ei oikein kiinnosta, vaikka olisikin halvin vaihtoehto ja syyt siihen on: Tämä farmari on tullut mulle ensimmäiseltä omistajalta. On aikoinaan menneyt diplomaattiautoksi Englantiin ja myöhemmin samainen herrasmies muuttaessaan Suomeen tuonut tänne. Kaikki paperit tallessa v. -87 alkaen, samoin huoltokirja täysi, jonka jälkeen huollot merkitty ruutuvihkoon, jopa kaikkien katsastusten paperit + kuitit tallessa, paperia + kuitteja on todella iso kasa.  Penkkien päälle laitettu uutena irtopäälliset, jotka poistin, sisusta on lähes virheetön. Alusta ruostesuojattu säännöllisesti. Ruosteeton yksilö, konehuonekin täysin ruosteeton ja todella siisti.  Mielestäni tämä on yksilö, mielenkiintoisella historialla, jonka takia haluaisin säilyttää orkkiksena. Ei ole jokapäiväisessä ajossa, toimii lähinnä 2 autona tarvittaessa.  Jakopäänhihnan katkeaminen oli mun oma moka, olin katsonut vain kilometrit, koska vaihdettu, enkä vuosilukua.

-Pate-
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: estate - 04.10.2011, 10:21:42
Teräsventtiilit noin 20-30 rahaa kappale http://www.lautamakimotorsport.fi/moottori.htm (http://www.lautamakimotorsport.fi/moottori.htm) muitakin paikkoja löytyy, joista teräsventtiilejä saa (halvemmalla).

Tai naapurista tilaten uudet suoraan sopivat:
http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.5903.39449/inlet-valve-b230k (http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.5903.39449/inlet-valve-b230k)
http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.5903.39450/exhaust-valve-b230k (http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.5903.39450/exhaust-valve-b230k)
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: Mrop - 06.10.2011, 15:04:39
lainaten ja varmistaakseni epäilykseni.

koneena B200F ja M-nokka.
jos katkee tuleeko katastrofi, edellinen hihnanvaihto lapun mukaan 2006...  :idiot2:
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: Elk - 06.10.2011, 22:41:59
lainaten ja varmistaakseni epäilykseni.

koneena B200F ja M-nokka.
jos katkee tuleeko katastrofi, edellinen hihnanvaihto lapun mukaan 2006...  :idiot2:
Venttiilisalaattia tulee melko suurella todennäköisyydellä. Gatesin sarja maksaa 50e, kannattaako riskeerata kun vaihtoonkaan ei mee kauaa?
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: Huikkoster - 06.10.2011, 23:05:32
Olenkohan käsittänyt oikein?
B200F = pattimännät, kilahtaa jaon seotessa.
B230F = kuoppamännät, ei hajoa
?
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: kustom-combi - 18.10.2011, 10:53:51
Keskusautohallin kautta tuli pakoventtiilit, hintaakin sai lopulta alaspäin. Imuventtiilejä eivät hekään pystyneet toimittamaan, ei löydy Ruotsista. Käytetyt imuventtiilit löytyivät tämäm foorumin kautta, kiitti Lankku ! Nyt on ammttimies tehnyt kannen, varmaan loppuviikosta kasaaminen : )

-Pate-
Otsikko: Vs: jakopäänhihna katkesi ajossa....
Kirjoitti: kustom-combi - 19.10.2011, 21:41:37
Kone kasattu ja käy kyllä hienosti ! Huomenna pääsee lähes 4 kk tauon jälkeen 240:llä töihin  :D

-Pate-