Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: joneg - 14.10.2015, 14:25:31
-
Terve! Volvossa ilmeni turbon vaihdon jälkeen sakkkaamista. Entisestä turbosta löytyi siivistä väljyyttä ja tämän takia turbo
uusittiin, koska piti kovaa ulinaa. autossa oli myös bsr pakoputki joka on nyt vaihdettu vakio putkeen (uusi putki otettu 2.4t
volvosta) Tiedä sitten käykö tuo putki 2.5? aiheuttaako liikaa vastapainetta? Vanhassa turbossa oli myös jäykempi bypäss jousi.
Olisko nyt niin, että autossa olisi virisofta..miten sen saan selvitettyä? ja jos siinä on virisofta, niin voiko se aiheuttaa turbon sakkaamisen vai mikä sen voisi aiheuttaa?
Muita vikoja joita on nyt saatu korjattua pois: Turbon vaihdon jälkeen vihellys jatkui edelleen, mutta se oli hiljasempaa..
kaasuläpälle tuleva putki oli edellisen omistajan räpeltämisen takia reunasta painunut kasaan. Putki oikastu ja läppäkotelo
puhdistettu ja ulina loppui. otin epähuomiossa läppäkotelon irti niin, etten ottanut akun miinuskaapelia irti, eli vaatikio nyt kotelo
ohjelmointia? Moottorihäiriövalo syttyi, antoi koodin 130A ja 262A. Uusittu ilmamassamittari ja nyt ei enää tyhjäkäynti seilaa eikä
auto sammu tuon tuosta. mites toi auton tyhjäkäynti, kun näyttää olevan vain 600-700? Sen kai pitäisi olla hieman korkeampi? Korjausopas näytti, että tyhjäkäynnin pitäisi olla 850.
Vinkit olisi nyt tarpeen:)
-
Ei vaadi ohjelmointia.
-
Suurin ongelma on toi sakkaaminen...
-
Tai onko kellään mitää vinkkiä antaa, että kenen puoleen kääntyä ton sakkaamisen suhteen..Sinisellä eivät sanoneet
maksavalle asiakkaalle juurikaan mitää, eli heistä ei ollut apua. Auto on Jyväskylässä.
Tämäkin paikka saattaa olla väärä paikka kysellä näistä asioista, mutta eipä tässä muutakaan keksinyt.
-
Saatko tarkemman kuvauksen sakkaamisesta? Itellä yhdeksi vikakohteeksi tulee mieleen ahtopaineanturi. Tai ahtovuoto/alipainevuoto.
-
joo! auto ei siis vihellä ei suhise, mutta se pitää sellaisen äänen et ilma löisi vasten siipiä...kuulostaa kuin jokin jarruttais siipiä voimakkaasti kun päästää jalan kaasulta. oli mulla aikaisemmin ilmavuoto, mutta sen sain korjattua.
-
Ääni on fruuuum kaltainen
-
Voiko Virisofta aiheuttaa sakkaamisen? odotan edelleen vinkkejä. Auto menee tulevalla viikolla tutkintaan ton softa epäilyn takia,
kun ei oo mitää tietoa siitä et onko siinä joku virisofta. Vai onko se mahdollisesti turha reissu.
-
Voiko Virisofta aiheuttaa sakkaamisen? odotan edelleen vinkkejä. Auto menee tulevalla viikolla tutkintaan ton softa epäilyn takia,
kun ei oo mitää tietoa siitä et onko siinä joku virisofta. Vai onko se mahdollisesti turha reissu.
EI aiheuta sakkaamista. Jos by-pass kunnossa ei pitäisi sakata. Lähtisi tutkimaan toimiiko by-pass vettiili.
-
Mites se testataan? hukkaportti toimii ainakin kun painaa kaasua niin portti aukeaa.
-
Kuullostaa niin oudolta että kannattaisi ehkä testata toista aivan samanlaista autoa ennen isompaa korjausta. Jos tuo vika onkin ominaisuus.
-
Ei se kyllä oo ominaisuus, turbon ei pitäisi ääntää ta ei ainakaan tollatavalla jolla toi ääntää...mielestäni se on selkeesti sakkaamisesta kuuluva ääni.
-
Sulla on siinä paikoillaan vakio ilmanputsari kotelo ja imuputki joka menee siihen lukkopellin alle?
-
on paikoillaan. mites ku irroitin tcv keltaisen putken ja puhalsin niin siinä tuntui selkeesti vastusta ja kun taas irroitin sen mikä on sininen mikä menee ilmeisesti by passiin ja puhalsin niin ilma suhisi läpi eikä tuntunut mitään vastusta, eli onko sit by by passin kalvo rikki? Käsittääkseni siinäkin pitäisi jotakin vastusta tuntua? imi tai puhalsi siniseen linjaan ni suhisi vaan, eli voisiko tuo aiheutaa sakkaamisen?
-
Kyllä sen ahtimen kalvolle pitää letkusta imiessä syntyä alipaine ja säätövivun myös pitää liikkua. Entisestä ahtimesta sen toimintaa voisi verrata.
-
on paikoillaan. mites ku irroitin tcv keltaisen putken ja puhalsin niin siinä tuntui selkeesti vastusta ja kun taas irroitin sen mikä on sininen mikä menee ilmeisesti by passiin ja puhalsin niin ilma suhisi läpi eikä tuntunut mitään vastusta, eli onko sit by by passin kalvo rikki? Käsittääkseni siinäkin pitäisi jotakin vastusta tuntua? imi tai puhalsi siniseen linjaan ni suhisi vaan, eli voisiko tuo aiheutaa sakkaamisen?
Jos tuo pässin kalvo on rikki, niinkuin tarinan mukaan on, niin silloin se lyö paineen turbolle takaisin...eli uusi kalvo äkkiä, ennenkuin tuhoaa turbon.
-
Kiitos kaikille vinkeistä:) pässin kalvo tarkistettu ja sehän se rikki oli.
-
Olihan taas jännä kommentti turboa myyvältä kaverilta: ei uskonut, että bypass aiheuttaa sakkaamista vaan epäili kaasuläppää..tiedä sitten miten se kelasi asiaa.