Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: smartxx - 14.10.2015, 19:25:17
-
Osaako kukaan auttaa, kun ei onnistu. Vaihdelaatikon kylessä oleva kytkinlapa saa ehkä 2-3cm liikkeen työsylinteriltä vaikka kuinka ilmailisi. Auto on 940 -91, koneena b230fb, laatikkona m47. En tiedä onko tästä apua, mutta vanha sylinteri joka käytännössä räjähti, on merkiltään fag, ja uusi on paikallisesta halpis varaosataivaasta haettu delphi. Ilmausnipasta tulee kyllä tavaraa, laskin sieltä normaalin parkkiruudun kokoisen läntin mutta ei vaan ala pelaamaan.
-
Yleensä asettuu tarpeeksi pumppailemalla, ja varmista että säiliössä on nestettä ihan maximiin asti, hörii ihan sairaan helposti ilmaa sieltä. Ajamalla nuo on korjaantunu kun on jaksanu pumppailla aikansa, ilmaamalla on moni jääny tommoseks kun sullakin.
-
Nyt viimeeks kun ilmattiin m90 kera nestekytkin. Pumppailemalla ei paljoa paremmaks tullut. Muttakun antoi itekseen valua nesteen läpi, tuli ilmaa pois ja parani. Ota sitten selvää. Ilmausruuvi on sitten oltava ylöspäin, muuten ei ilmaannu.
-
Yleensä asettuu tarpeeksi pumppailemalla, ja varmista että säiliössä on nestettä ihan maximiin asti, hörii ihan sairaan helposti ilmaa sieltä. Ajamalla nuo on korjaantunu kun on jaksanu pumppailla aikansa, ilmaamalla on moni jääny tommoseks kun sullakin.
No nesteet pidin kokoajan maksimissa, tottakai, ja pirun vaikee tolla on mihinkään ajaa kun vaihteet ei kytkeydy, kun tosiaan kytkintä tässä ollaan ilmaamassa :D
-
No nesteet pidin kokoajan maksimissa, tottakai, ja pirun vaikee tolla on mihinkään ajaa kun vaihteet ei kytkeydy, kun tosiaan kytkintä tässä ollaan ilmaamassa :D
Pääosin on alkanut pelaamaan kun jaksaa pumppailla eestaas, jossakin kohtaa se alkaa irrottamaan. Yksi sitkeä yksilö otti pari viikkoa joka aamu 5-10 polkasua että polkimeen tuli tunto, ja ajamalla se ilmiö loppui kun ilmaamalla se ei kummennut miksikään. Rauhakseen poljeskelua kannattaa siis testata, on toiminut useampaan.
-
Pääosin on alkanut pelaamaan kun jaksaa pumppailla eestaas, jossakin kohtaa se alkaa irrottamaan. Yksi sitkeä yksilö otti pari viikkoa joka aamu 5-10 polkasua että polkimeen tuli tunto, ja ajamalla se ilmiö loppui kun ilmaamalla se ei kummennut miksikään. Rauhakseen poljeskelua kannattaa siis testata, on toiminut useampaan.
No siis, voinhan mä sitä aamusin ennen töihinlähtöä käydä pumppailemassa, mut pitää joka tapauksessa valita se perheen kakkosauto työmatkaan, kun ei tolla pääse edes ruudusta pois :D Oletan että nippa kiinni käyn poleksimassa?
-
No siis, voinhan mä sitä aamusin ennen töihinlähtöä käydä pumppailemassa, mut pitää joka tapauksessa valita se perheen kakkosauto työmatkaan, kun ei tolla pääse edes ruudusta pois :D Oletan että nippa kiinni käyn poleksimassa?
Joo, siis rauhakseen polkemalla on useampaan tullu sevverta tuntoa että autolla voi ajaa, ja sitten niillä on vaan ajettu ja vika on korjaantunut spontaanisti(tuolla yhdellä piti siis polkea se 5-10krt niin se pelas sevverta että kytkin irrotti, ja loppupäivän toimi aina ok, seuraavana aamuna taas polkimessa ei alkuun vastetta). Koskee tosin pientä otantaa, eli kolmea autoa, mutta on nyt kuitenkin enemmän kuin yksi tuurillaan seilannut yksilö. Kuulemma voi toimia myös se, että jarrusatulasta ilmausruuvi auki, työsylkästä ruuvi auki ja letku väliin ja pumppaa jarrulla vastakarvaan tuota nestettä. Varmaan sekin on ihan testaamisen arvoinen idea.
-
Juu ei löydy kytkintä täältäkään enää ;D tosiaan kytkin repassa tipahti kytkinsylinteristä mäntä lattialle ja sitä nyt illalla koitin pari tuntia saaha pelittään mutta lähes tuloksetta. Noin sentin liikkuu tällähetkellä mäntä. Pittää alkaa keksiin kikka kutosia huomenissa niin eikhään se jossain vaiheessa herrää elhoon taas :)
-
Juu ei löydy kytkintä täältäkään enää ;D tosiaan kytkin repassa tipahti kytkinsylinteristä mäntä lattialle ja sitä nyt illalla koitin pari tuntia saaha pelittään mutta lähes tuloksetta. Noin sentin liikkuu tällähetkellä mäntä. Pittää alkaa keksiin kikka kutosia huomenissa niin eikhään se jossain vaiheessa herrää elhoon taas :)
Noo hyvä etten oo ainoa :D Miten tuota, nää nestekytkimet ja niiden kanssa pelaaminen on miulle vähä uus juttu, onks tää ihan normaalia kaikissa moisissa, vaiko vaan meille volvoilijoille suotu ominaisuus, ettei tykkää ilmautua/ toimia? :D
-
Ominaisuus. Täälläkin piti kytkin ilmata paineilma käyttöisellä ilmauslaitteella. Imulaitteellakaan ei tullut hyvä
-
Joskus vaatii ilmaamisen ns. väärään suuntaan eli työsylinterin ilmaruuvista painetaan nestettä säiliöönpäin. Ilmaruuviin sopivaa letkua reilu pätkä ja toinen pää kiinni etujarrun ilmaruuviin, toinen pää kytkimen työsylinterin ilmaruuviin. Avataan ilmaruuvit ja poljetaan jarrua useita kertoja, varmistetaan ettei jarrunestesäiliö mene tyhjäksi ja ettei kytkimen säiliöstä nesteet tulvi yli. Kaveri olisi hyvä apu, letkun voisi tyrkätä kytkimen sylinteriin vasta kun siellä ei ole ilmaa.
-
Amazonin kytkin ilmaantui helpoiten painelemalla työsylinteriä sisään ja ulos.
-
Koita ilmata pääsylinterin putkilähdöstä.
-
Ite sain liikkuun työ sylinterin noin sentin ku paino poljinta ja sitte kunnolla poljin pohjaan ja pääsylintteristä putkilähtö raolleen tuli ilmaa ja sitte takas kiinni ja käelä avustaa poljin niin ylösku nousee ja saman toistin kolmekertaa niin johan pellaa niinku pittääki. Toivottavasti muile on apua tästä neyvvosta. Ei ilmeisesti aukea kunnolla täyttö venttiili pääsylinterissä jos ei nosta käelä poljinta niin ylös ku nousee.
-
ite aina ilmannu sillain että työsylinterin mäntä mahdollisimman ulkona, ilmaruuvi auki ja odottelee vähän aikaa ja ruuvi kii ja sylinteri paikoilleen ja kovaa ajoo ;) ;)
-
Joskus vaatii ilmaamisen ns. väärään suuntaan eli työsylinterin ilmaruuvista painetaan nestettä säiliöönpäin. Ilmaruuviin sopivaa letkua reilu pätkä ja toinen pää kiinni etujarrun ilmaruuviin, toinen pää kytkimen työsylinterin ilmaruuviin. Avataan ilmaruuvit ja poljetaan jarrua useita kertoja, varmistetaan ettei jarrunestesäiliö mene tyhjäksi ja ettei kytkimen säiliöstä nesteet tulvi yli. Kaveri olisi hyvä apu, letkun voisi tyrkätä kytkimen sylinteriin vasta kun siellä ei ole ilmaa.
Mulla se on sama säiliö. Mut pitää koittaa tuota, jospa tää joskus tästä.
-
No, nyt tein ton letku purkkiin ja toinen pää nippaan- kikan kanssa, sehän perkele toimi ihan hyvin. Sellasen huomion tein siinä matkalla, että jarrunestesäiliön on oltava kokoajan ihan piripintaan täynnä tai se horii jostaki (en todellakaan muoviämpäri tiedä, että mistä), ilmaa. Mut noh, nyt tilanne on vähä päinvastanen. Kytkinpoljin on ekalta 3-5cm ihan normaali, ja sit toppaa ku seinään. Ihanku polkimen alla olis tiiliskivi. Mitähän nyt tapahtu? Millon saa nostaa kädet pystyy ja sanoa että mä yritin? :D
-
Ja lisäkysymys, millasella voimalla ton laatikon kylestä tulevan läpän, mitä toi sylinteri työntää, pitäs liikkua? Kädellä ei ainakaan liiku?
-
Mistäs lähtis seuraavaks vikaa ettimään, ku otin työsylinterin nyt irti, ku meinasin siten kattoa että onko se vaan jumissa se kytkinhaarukka jostain syystä, nyt on sit koko kytkinpoljin aivan jäykkä? Eli todennäköisesti vika ei löydy kytkinkopan sisältä, mikä on sinänsä hyvä uutinen.
-
Letku turvonnut umpeen ja ei päästä nestettä läpi? Pääsylinterin tiivisteet? Kytkinhaarukka murtunut/taittunut/mennyt kuulasta läpi? Kytkinhaarukka (eli se laatikon kyljestä sojottava vipu) on raskas, tarvitsee vääntörautaa tms. että jaksaa painaa, käsinkin kyllä liikkuu kun tosissaan punnaa.
-
Letku turvonnut umpeen ja ei päästä nestettä läpi? Pääsylinterin tiivisteet? Kytkinhaarukka murtunut/taittunut/mennyt kuulasta läpi? Kytkinhaarukka (eli se laatikon kyljestä sojottava vipu) on raskas, tarvitsee vääntörautaa tms. että jaksaa painaa, käsinkin kyllä liikkuu kun tosissaan punnaa.
Koko kytkin meni uusiks, jotainhan siellä oli tapahtunu :D Kytkinkopan sisältä ei enää käyttökelposta kalua löytyny. Asetelma solmussa, levy paskana ja haarukka halkeillu ja solmussa.
-
Sellasen huomion tein siinä matkalla, että jarrunestesäiliön on oltava kokoajan ihan piripintaan täynnä tai se horii jostaki (en todellakaan muoviämpäri tiedä, että mistä), ilmaa.
Johtuu siitä, että säiliön sisällä on kytkimelle pieni kanava, joka nousee säiliön yläreunaan. Se ei siis ota nestettä letkunipan korkeudelta vaan ylempää, jonka jälkeen ei tyhjene säiliö, vaan kanava ja letku. Arvatenkin ajateltu jarrujen toimintaa vuototilanteessa.
Vaan on nämä vekkuleita vehkeitä. Ajattelin, että tehdäänpäs helpoimman ja nopeimman kautta, jätin työsylinterin roikkumaan letkustaan pystyyn, ja tuuttasin totuttuun tapaan ruutalla toista desiä nestettä nipasta, niin että säiliö täyttyi. Kytkinpoljin oli aivan veltto.
Noh, seuraava vaihe, letku etujarruun ja polkemaan. Tässä tosin huomasin, että riittävän virtauksen saamiseksi nippojen pitäisi olla niin levällään, että kusee puolet lattialle kierteiden välistä... Poljin ei muuttunut sen jalommaksi.
Tässä vaiheessa piti jo vähän raapia korvallista, nestettäkään ei mahdottomia ollut, kun ei sitä tullut pätöhommaan erityisemmin hamstrattua. Avasin sitten nippaa ja jätin nesteen valumaan, kävin painamassa pari-kolme kertaa polkimen rauhallisesti pohjaan ja välissä lisäsin nestettä. Jossain vaiheessa sylkäisi ilmat pihalle, ja lopputuloksena täydellisesti toimiva kytkin. :o
Pääsylinteriinhän tuo sen ilmataskun kehittää, joten sen putkilähdöstä ilmaaminen voisi olla tehokas tapa. Myös auton rajuhko etukeno voisi auttaa ilman nousemista säiliöön, yleensä maajalkaremonteissa kun asento tuppaa olemaan päinvastainen, ja sylinterin etupää mahdollisimman ylhäällä.