Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hejasverige - 03.07.2011, 10:15:52
-
jees eli tuli hommattua v70 bensa
kylmänä kun lyö käyntiin niin ihan kuin pakoputki vuotais hetken eli säksättää n 10-15 sek ja sen jäkeen on vaimenee ja tämä tosiaankin vain aamusin ekä käynnistyksessä jos seisoon pari kolme tuntia niin ei kuulu mitään
ei ole venttiilit eikä mikään muukaan koneessa vaa pakopuoleta tulee
kysymys kuuluukin että onko näissä jotain sellasta ilmapumppua joka vie raikasta ilmaa pakosarjaan ja kylmänä jotta katti lämpenis nopeemmin
esim meidän bemareissa on ollu niitä ja ne toimi samalla systeemillä.
-
Mulla aivan samanlainen,kiinnostais kans mikä se säksätys on? S60 2,4 bensa,170hv.
-
bemarissa silloin aikanaan ihmetteli että mikä hemmetti pakoputkistossa vuotaa mutta siel oli sellanen pömpeli mistä veti ilmaa pakosarjaan ja ääni tuli sieltä
mutta tässä vollessa se on enemmänkin säksättävä ääni ja vaimenee nätisti pienen hetken jälkeen..
-
Joku arvaili joskus että olis joku pakonokan ajoitukseen liittyvä venttiili.. ???
-
hydrauliset venttiilin nostajat tulee ihan heti mieleen kun koneet säksättää.. niitä voi koittaa fortella huuhdella ennen öljynvaihtoa. tai sit ottaa pois ja pestä ne PÖ kanssa ja jos ei muuten niin viilapenkissä leukasuojien välissä puristaa ja pesee uudelleen ja öljyää. voihan ne olla myös korjaus kelvottomat.
mut jos ääni loppuu kun kones kuumiaa tarviiko tehdä mitään ?
-
hydrauliset venttiilin nostajat tulee ihan heti mieleen kun koneet säksättää.. niitä voi koittaa fortella huuhdella ennen öljynvaihtoa. tai sit ottaa pois ja pestä ne PÖ kanssa ja jos ei muuten niin viilapenkissä leukasuojien välissä puristaa ja pesee uudelleen ja öljyää. voihan ne olla myös korjaus kelvottomat.
mut jos ääni loppuu kun kones kuumiaa tarviiko tehdä mitään ?
Niin kuin tossa ekassa viestissä kirjoitin niin ei ole venttiilit eikä tod näkösesti mikään muukaan koneessa oleva osa
vaan ihan kuin putki vuotais hetken tai olis juuri joku esim ilmapumppu mikä ottaa ilmaa pakosarjaan /pakokaasujen kierrätys systeemiin hetken ja sit loppuu ja vaimenee aina yhtä siististi kuin jokin venttiili menis kiinni.
kyseessä 2001 bensa vapari seiskakymppinen
-
Vuosimallista 2000---> ei ole hydraulisia nostimia,eli sen voi sulkea pois. Ja alle 200tkm ajetussa moottorissa ei voi olla venttiilinvälykset liian suuret,en ainakaan usko! Tai jos on niin menee kyllä usko näihin moottoreihin. >:(
-
Niin kuin tossa ekassa viestissä kirjoitin niin ei ole venttiilit eikä tod näkösesti mikään muukaan koneessa oleva osa
vaan ihan kuin putki vuotais hetken tai olis juuri joku esim ilmapumppu mikä ottaa ilmaa pakosarjaan /pakokaasujen kierrätys systeemiin hetken ja sit loppuu ja vaimenee aina yhtä siististi kuin jokin venttiili menis kiinni.
kyseessä 2001 bensa vapari seiskakymppinen
jaa, kerroin vaan mikä tulee mieleen säksätyksestä. mut jos ääni loppuu kun kones kuumiaa tarviiko tehdä mitään ?
-
Hydrauliset venttiilinnostimen sätkättää hetken ennenkö saa tarpeeks öljyä sisäänsä. Toinen mikä pitää meteliä kylmänä on EGR systeemi. Kuulostaa ihan kun pakoputki vuotais..mutta EGR venttiili sulkeutuu kun moottori lämmin eikä pakokaasujen uudellen kierrätystä enään tarvita. Ja näin ääni normalisoituu.
-
Hydrauliset venttiilinnostimen sätkättää hetken ennenkö saa tarpeeks öljyä sisäänsä. Toinen mikä pitää meteliä kylmänä on EGR systeemi. Kuulostaa ihan kun pakoputki vuotais..mutta EGR venttiili sulkeutuu kun moottori lämmin eikä pakokaasujen uudellen kierrätystä enään tarvita. Ja näin ääni normalisoituu.
Paitsi että kun kysyjän autossa ei ole kumpaakaan noista.
-
Ettei olisi kytkimen kaksoismassapyörä?
-
ei ole kun on automaatti
ei se koneesta tuu mistään vaan pakoputken luota jostain siitä ihan alkupäästä.
se liittyy pakoputkeen tai johki sen kierrätys systeemiin.
mutta ku on niin v.tun ahdasta ettei sinne pääse näkemään et onko siel jotain ilmapumppua ja sen ilmanottoa mistä se ääni pääsis maailmalle.
sen tiedän ainakin et loppupään 850 sellainen oli mutten tiedä onko näis alkupään seiskoissa.
eikö kellään muulla kuulu jos esim aamulla käynnistää ovi auki ja kuuntelee siit oven kohdalta auton alta?
tuskin kuuluu sisään jos laittaa oven kiinni ja se ei kuulu tosiaan muuten kuin silloin kun autolla ei ole ajettu pitkään aikaan.
-
Onko tuo ääni ollut autossasi aina?
Tulisi mieleen vaan vaikkapa katalysaattorin lämmitys, hieman korkeammat tyhjäkäyntikierrokset ja myöhästetty sytytys, jolloin polttoaine palaa vielä osittain putkessa ja jos se lisäksi vielä jossain välissä lakkaa lähes yhtäkkiä.
-
siitä en tiedä kauanko on ollu
ostin auton juuri
jotai sellasta katiskan lämmitykseen liittyvää sen täytyy olla
ainakin bemareissa ja volkkareissa ole kuullut ja meilläkin sellaisia on ollut mut ne äänet on ollu hiuka erinlaisia
kiinnittäkääpä huomiota jos teillä vastaava auto kun käynnistätte aamulla nii ottakaa ovi auki heti ja kuunnelkaa siit oven alapuolelta
tai jos auto on jossaki parkkihallissa tai seinän vieressä niin kuuluu hyvin
mutta ei silloin kun istut autoon laitat oven kiinni ja käynnistät
-
Mulla ääni katoaa heti kun antaa hiemankin kierrokia,ääni ilmenee ainoastaa sillä kylmän moottorin käyntinopeudella ,olisko se joku 1500rpm. Ei kuulu sisälle ovien ollessa kiinni.
-
Pakosarjan metallinen haitariliitos pakoputkeen jos vuotaa, niin se voi aiheuttaa säksättävän äänen.
-
Pakosarjan metallinen haitariliitos pakoputkeen jos vuotaa, niin se voi aiheuttaa säksättävän äänen.
voipi olla..
ihme vaan että aina pitää suunnilleen sen saman ajan ja sitten loppuu.
seuraillaan tilannetta.... :idiot2:
-
Mulla ääni katoaa heti kun antaa hiemankin kierrokia,ääni ilmenee ainoastaa sillä kylmän moottorin käyntinopeudella ,olisko se joku 1500rpm. Ei kuulu sisälle ovien ollessa kiinni.
minäkin tänä aamuna kuuntelin siinä korotetulla kierrosluvulla kylmänä sen tekee sit kun laskee kiekat niin vaimenee ja loppu kokonaan
no eihän se mitää haittaa vaan olis kiva tietää mistä tulee
tosin toi pakoputken jousto vois olla se
mutta kun näyttää noi pultit tohon katiskaan olevan niin ruosteessa niin epäilenpähän vaan että lähteekö katkeamatta irti
-
Ajattelin olla tekemättä asialle toistaiseksi mitään,sit jos ääntää lämpimänä niin pitänee alkaa huolestua. Mullakin vasta hetken ollu toi volvo ja tulee kuunneltua kaikki kilinät ja kolinat vähän turhankin tarkkaan. ???
-
Jos sen katalysaattorin lämpenemisen jäkeen (eli, kun kierrokset laskaa normaaliin tyhjäkäyntiin) ei saa sama ääntä kuulumaa nostamalla kierrokset samaan kierroslukuun, niin toi mun veikkaus on kyllä ihan varteenotettava asia, mistä se voi kuulua.
-
Minun korvaan kuulostaa ihan pakosarjalta jossa on hiushalkeama.
Edellisestä autostani tämä korjattiin hitsipillillä. :D
-
Yksi kylmäsäksättäjä ilmoittautuu lisää...
Saatiinkos tähän nyt virallinen tuomio ja hyväksyntä katalysaattorin lämmitykseen liittyen?
Ei kyllä tosiaan ilkee ovi auki käynnistää kun karmii mokoma ääni... ;)
-
joo mutta ei sieltä silti sais mitään sellasta kuulua
itelläni ei ainakaan putkistosta tule se kun vaihdoin katista taakseppäin kaikki ihan muusta syystä kylläkin
mutta ääni jäi
epäilen että pakosarja on halki jostaki (hiushalkeama)
otan joskus irti kun kiinnostaa sen verran ja kattelen mistä menny
tällä hetkellä en viitsi irrottaa kun en haluais migillä sitä hitsasta vaikka on NS peltisarja
epäilen että kaasulla sen saa paremmin ettei ala repeilee siit sauman vierestä.
-
Omassa oli sama vika.
Pakosarja on ns. "peltisarja" ja oli ratkennut ykköspytyn luota siitä heti laipan jälkeen hitsisauman vierestä. Migillä sauma uusiksi, ja nyt on hiljainen.
-
Täältä ilmottautuu yksi lisää. Kylmänä pitää semmoista säksätystä/kitinää. Minun mielestä kuuluu sieltä koneen päästä missä remmit. Volvolla pikahuollossa tarkistivat ettei ole missään väljää. Hetken kun lämpenee kone niin lakkaa. Omassa kierrokset vaikuttaa tuohon ääneen.
-
Täällä myös sama ääni. V70 2007 classic 2,4 125kw automaatti.
-
Tänä aamuna tuli oikein testattua asiaa tarkemmin. Eli heti kun korotetut kierrokset ovat laskeneet normaaliin, ei itse kierrokset samaan nostamalla säksätystä aikaan saa. Joten sen verran komppaan Miksua, että miksei se kuuluisi edelleen jos kyseessä olisi pakosarjassa oleva halkeama ?
-
se hiljenee, koska se ei ole reikä, vaan halkeama. Tällöin lämpö saa sen tiivistymään. tuossa kohdin kumminkin lämpötila muuttuu startin jälkeen useita satoja asteita.
Hitsaamaan mars! ;)
-
Tänä aamuna tuli oikein testattua asiaa tarkemmin. Eli heti kun korotetut kierrokset ovat laskeneet normaaliin, ei itse kierrokset samaan nostamalla säksätystä aikaan saa. Joten sen verran komppaan Miksua, että miksei se kuuluisi edelleen jos kyseessä olisi pakosarjassa oleva halkeama ?
se Miksun veikkaus pittää paikkaansa
se taas miksi se ääni lakkaa onkin juuri siinä että se on halkeama niin kuin edellin tossa postasi joka menee umpeen lämmöstä.
paljon olen paikkaillu noita pakosarjoja aikoinani kilpa autoissa jossa peltipakosarja
yleensä migillä paikatut repee taas siitä sauman vierestä uudestaan.
mutta toki kestää aika kauan.
-
paljon olen paikkaillu noita pakosarjoja aikoinani kilpa autoissa jossa peltipakosarja
yleensä migillä paikatut repee taas siitä sauman vierestä uudestaan.
mutta toki kestää aika kauan.
Saman itse huomasin jo mopoiässä kun naapuri monesti korjasi putken suzukiin migillä. Kuulema kaasulla pitäisi hitsata niin ei menisi vierestä rikki.
-
Aika sattumaa, että halkeama menee juuri silloin umpeen joka kerta.
Lisätään vielä ja kompataan itsekkin tuota pakosarjan halkeamaa, hyvinkin todennäköistä, siihen voi helposti yhdistää myös oman veikkauksen, eli katalysaattorin lämmittäminen korkeammilla kierroksilla ja myöhästetyllä sytytyksellä.
Lämmitysvaiheen jälkeen, jos sytytys on ollut tällöin myöhästettynä ja se siirtyy takaisin normaaliin ajoitukseen, muuttuu ääni pakoputkessakin reilusti.
Pidän tällähetkellä parhaana vaihtoehtona sitä, että haljenneesta pakosarjasta kuuluu ääni voimakkaasti silloin, kun sytytys on myöhäisellä, mutta ei enää sen jälkeen, kun sytytys on ajassa.
-
Juuri sitä minäkin tossa meinasin.
tottahan se ääni kuuluu paremmin silloin kun pakosarja on täysin kylmä ja seos palaa myöhäsellä
no ei se mikään paha ongelma ole niin kauan kun se pysyy tolla asteella mutta sitten kun se alkaa säksättää koko ajan niin alkaa häiritsee enemmän.
inspistä odotellessa... 8)
-
mulla sama juttu. Mutta ei ääntä kymänä, vaan alkaa läpösenä. väittivät egr venttiilin olevan sökö mutta miten tuo servo ohjattu egr aiheuttaisi säksätystä ???
-
Joillain kokemusta jo alalta ymmärtääkseni oli, joten onkos kuinka työläs homma tuo pakosarja tutkailtavaksi irroittaa ?
Potilaana V70 2007 125kw...
-
Vuotava pakosarjan tiiviste voi myös näitä aiheuttaa ja katkenneet pinnapultit. Tuttuja vaivoja ooppeleissa, kuten myös tuo pakosarjan halkeaminen.
Mutta mutta, itellä kuuluu tasanen nakutus oli kone lämmin tai kylmä. Venttiileitä veikkaan kyllä omassa tapauksessa. Sen verran tutun kuulonen nakutus oli entisessäkin autossa. Auto on S60 2.4 -01.. onko kellään hajua mitä venttiilien säätö maksaa tohon koneeseen? Joku kuppisäätö siellä kait on, mutta mistään en ole löytäny tietoa minkälainen tuo toteutus on. Onko muut huomannu öljyillä minkälaista merkitystä? Tällä hetkellä autossa on mobilin 0W-40.. lienekköhän jo liian luirua 200tkm ajettuun koneeseen.
-
nyt on sen verran pitkällä toi pakosarja homma että se on irti mutta kun ei meinaa mahtua mistään raosta pois.
voi voi ahistaa....
yläkautta ei toivoakaan
alakautta pitäis kait ottaa oikea (se pitkä) vetari irti sitten se tuli helposti pois
ja auto on ajettu keula edellä pukeille joten voi paska.... :buck2:
-
Pidähän meidät muut säksättäjät ajantasalla operaatiosta ja ennenkaikkea siitä mitä pakosarjasta löytyi, tsemppiä... :pomo:
-
projekti mun kohdalta ohi
eli se pakosarja ei sitten mahtunu mistään välistä ulos sen vetarin ollessa paikallaan.
eli jos sen haluaa kokonaan pois niin joutuu sen vetarin irrottaa.
jolloin joutuu tukee sen oikean puolen ylös ja samalla pitää saada tilaa auton alle että saa pakoputken ja sen pakosarja tukiraudan irti
helpoin olis päästä auto nosturille niin sais kaikki pois ja tilaa ja sitä kautta olis helpompi saada se pakosatsi pois ja työn alle.
eli itse toimin seuraavasti
ajoin auton pukeille ja irrotin pakoputken siitä pakosarjasta ->pakosarjan tuen pakosarjasta->labdan pakosarjasta (ei tullu muuten se suojapelti pois siit pakosatsin päältä) ->se suoja lämpöpelti irti ->pakosarja koneesta irti sitten käänsin sen pakosarjan ylös alaisin ja sain sen sen verran tulemaan alas siitä vetarin ja hammastangon vällistä että pääsiin katsomaan sitä laippaa mikä tulee koneeseen ja siitä niitä putkilähtöjä
5-pytyn lähdössä oli repeämä melkein koko matkan ympäri siitä mistä se oli hitsattu putkeen kiinni (hitsisauman vierestä)
putsasin ja hitsasin sen (putken sisältä) ja hioin sitsen hitsisauman nätimmäksi.
auto käyntii ja säksätys poissa
pikkurilli kipeenä ( jäi migin kaasupullon alle) aijai ja pari asennus öljyä
toivottavasti tästä jollekkin hyötyä
-
En halua masentaa, mutta useimmiten hitsattu ei tule kestämään.
-
En halua masentaa, mutta useimmiten hitsattu ei tule kestämään.
lue mun postaus tuolta hiukan taaenpaa
en usko itsekkään että migillä hitsattu tulee kestämään
olis pitäny kaasulla hitsata
taitaa olla migillä alunperinkin hitsattu ja jotenkin vituralleen
siitä sauman vierestä se oli nytkin mennyt
paska mikä paska....
-
TISCA se öljy ei varmaankaan paljoa vaikuta sun koneen nakutukseen kun siinä on ns kovat nostajat.
venojen säätö vois tulla kyseeseen.
-
TISCA se öljy ei varmaankaan paljoa vaikuta sun koneen nakutukseen kun siinä on ns kovat nostajat.
venojen säätö vois tulla kyseeseen.
Joo, näin se varmaan on tehtävä. Sais vaan jotain tietoo tuosta operaatiosta minkälainen se on tohon koneeseen. Oisko jopa ite tehtävissä, nyrkkipajan hommia vai vaatiiko sinisellä käynnin.
-
riippuu varmaankin että onko ylä taikka alapuolisilla säätöpaloilla nää nostajat.
jos ala niin nokat pois kupit irti ja palat vaihtoon.
yläpuolisilla helpompaa ja löytyy varmaan joku erikois avain jolla painaa kuppia että saa palat vaihdettua??
välykset toki voi mitata ja saada vahvistuksen epäilylle että onko ne venat tosiaan kun naputtelee.
-
Kyllä diagnoosi oli oikea, pakosarjahan se syyllinen oli. Nyt on uusi vaihdettu ja säksätykset taakse jäänyttä elämää...
-
Kyllä diagnoosi oli oikea, pakosarjahan se syyllinen oli. Nyt on uusi vaihdettu ja säksätykset taakse jäänyttä elämää...
paljonko muuten kustansi uus katti/pakosatsi?
-
Onneksi ei tullut maksamaan itselle mitään, meni vaihtoautotakuun piikkiin...