Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Dimefield - 19.10.2015, 19:18:45
-
Onko kukaan muu kokenut hieman häiritsevänä joskus sen, että joissain uusissa Volvo malleissa ei ole moottorin lämpötilasta kertovaa tietoa mittaristossa... Itselläni on 2012 vuotinen S60 ja hieman joskus tympäisee kun sitä ei ole.
Onkohan olemassa joku syy siihen miksi tuollainen, sanoisinko, perusjuttu on jätetty pois?
-
Tottumuksesta moista voinee kaivata, mutta eihän sillä muuten mitään virkaa ole. Sillä olettamuksella että kaikki toimii. Jos ei toimi niin oletettavasti alkaa varoitusvaloja syttyä.
-
Tottumiskysymys varmaan... joskus vaan talviaikaan sitä kaipaa, kaiken varalta.
Jospa varoitusvalot syttyvät ennen kuin näkymätön lämpöviisari menee punaiselle.
-
On laskettu ja tutkittu, että uusien Volvojen ostajat eivät jaksa päätään vaivata sellaisella asialla kuin jäähdytysnesteen lämpötila.
Jos se esimerkiksi taajama-ajossa ei koskaan nouse "normaaliksi", aiheutuisi siitä vaan kasa asiakaskyselyitä joihin pitäisi reagoida, ja niiden lisäksi vielä mahdollisia korvausvaateita.
-
Tuo ei ole muuta kuin väärässä paikassa säästämistä. Itse ainakin varsinkin talvella katson usein lämpömittaria ennen kovempaa ajoa. Myöskään vararenkaan puuttumista en ymmärrä. V 70:ssä on jo sellainen puolikas rengas, mikä tietysti on tyhjää parempi. Mutta laatikossa sitten oikeasti täysikokoinen, eihän se haittaa.
Eräs kaverini harmittelee jo ahtopainemittarin puuttumista uudemmista, ei ole alkuperäisenä sellaista...
-
On laskettu ja tutkittu, että uusien Volvojen ostajat eivät jaksa päätään vaivata sellaisella asialla kuin jäähdytysnesteen lämpötila.
Jos se esimerkiksi taajama-ajossa ei koskaan nouse "normaaliksi", aiheutuisi siitä vaan kasa asiakaskyselyitä joihin pitäisi reagoida, ja niiden lisäksi vielä mahdollisia korvausvaateita.
Laitas se laskenta/ tutkimus data tänne. Ensimmäisen kerran törmäsin Toyota Verson vm 2005 kohdalla tuohon, että lämpömittari puuttui.
-
Mitäpä sillä lämpötilatiedolla tekee, auto ilmoittelee, jos käy kuumana ym. Lisälämmitin pitää huolen, että kone on nopeasti riittävässä käyntilämmössä.
Eipä sitä tarvitse jännitemittariakaan, kun auto osaa kertoa alijännitteestä ja automaattivaihteisessa kierroslukumittarikin on aika turha, kun loota hoitaa vaihteet.
Harrastevehkeet erikseen, mutta niihin saa pultata niin monta mittaria kun kukin haluaa. :hello:
-
Minusta kyllä lämpömittari on hyvä olla, helpommin huomaa jos käy alilämpösenä, osaa laittaa pahvia keulaan :)
-
Kyllä sitä töissä kuulee monesti että "miksei tässä ole lämpömittaria?" kun että joku sitä turhaksi haukkuis.
Ja juurikin talvella kuulee "lämpömittari ei nouse kun siihen asti"
Eli ilmeisesti ainakin oman merkin autoilijat sitä mittaria seuraa. Omasta mielestä myöskin mittari on paljon informatiivisempi kuin sininen ja punainen merkkivalo.
Toyotassa sininen merkkivalo sammuu kun jäähdytinnesteen lämpötila on yli 60c, mikä minusta ei vielä ole ihan optimaalisin mahdollinen. Eli moottori voi kaiken aikaa käydä liian viileänä kuljettajan siitä tietämättä...
-
Moni muukin asia on jäänyt aikain saatossa pois, mitä joskus pidettiin itsestään selvyytenä.
Jos mittareita mietitään, niin öljynpainemittari oli aika tavallinen autoissa vielä joku vuosikymmen sitten. Tai jos tuota vararengasasiaa miettii, niin eipä löydy käynnistyskampeakaan kovin monesta enää. Tai työkaluja ylipäätään.
Toki olisi hyvä, että noista mittaristoista tehtäisiin aidosti kustomoitavia. Toki ne jossain määrin sellaisia ovatkin, mutta eipä nykytekniikalla ole temppu eikä mikään tehdä vaikka kuljettajan mukaan mukautettu mittaristo. Siihen vaan valitsee että mitä haluaa näkyvile.
-
Toki olisi hyvä, että noista mittaristoista tehtäisiin aidosti kustomoitavia...
Ääni tälle! :) Eikä olis edes vaikeaa.
Muutamissa merkeissä taitaa vielä olla juuri esim. mittaristo/mittareiden määrä sidoksissa perusvarustetasoon.
Kuten esim. omassa -73 mallin LT-Celicassa on latauksen ja öljynpaineen merkkivalo, kun taas paremmissa ST ja GT-malleissa on molemmille mittarit :D
-
Tuo vararengasasia on toinen joka ihmetyttää, minun 2012 äskuuskymppisessä kun sitä ei ole, vain "korjaussarja" että pääsee edes kotia asti...
Taidampa laittaa kausittain käyttämättömänä lojuvan talvi- tai kesärenkaan konttiin...
Nykyään kai satasella saa vararenkaan konttiin kun uuden auton tilaa, empä muistanut kysyä aikoinaan.
-
Laitas se laskenta/ tutkimus data tänne. Ensimmäisen kerran törmäsin Toyota Verson vm 2005 kohdalla tuohon, että lämpömittari puuttui.
Miten niin laita? Volvohan sen päätöksen on tehnyt siitä, että ei ko. mittaria tarvita. Ja luulen, että päätös on tehty harkiten, eikä kahvikupposen ääressä että "otetaas pois, joo, otetaan vaan". Fact based decission making on varmasti Volvolla käytössä.
Jos mittareita mietitään, niin öljynpainemittari oli aika tavallinen autoissa vielä joku vuosikymmen sitten. Tai jos tuota vararengasasiaa miettii, niin eipä löydy käynnistyskampeakaan kovin monesta enää. Tai työkaluja ylipäätään.
Työkaluja kyllä löytyy EU:n vaatimuksesta vielä, kun autossa on voitava tehdä tietyt perus"korjaukset" (kuten polttimoiden vaihto) autossa olevilla työkaluilla. Toki vaihtoehtona valmistajalla on, että ko. korjaukset pystyy tekemään ilman työkaluja.
-
Miten niin laita? Volvohan sen päätöksen on tehnyt siitä, että ei ko. mittaria tarvita. Ja luulen, että päätös on tehty harkiten, eikä kahvikupposen ääressä että "otetaas pois, joo, otetaan vaan". Fact based decission making on varmasti Volvolla käytössä.
Työkaluja kyllä löytyy EU:n vaatimuksesta vielä, kun autossa on voitava tehdä tietyt perus"korjaukset" (kuten polttimoiden vaihto) autossa olevilla työkaluilla. Toki vaihtoehtona valmistajalla on, että ko. korjaukset pystyy tekemään ilman työkaluja.
Älä heittele sitten sammakoitasi faktana ;)
On laskettu ja tutkittu, että uusien Volvojen ostajat eivät jaksa päätään vaivata sellaisella asialla kuin jäähdytysnesteen lämpötila.
Niin ja tarkennetaan sen verran, että uusista Volvoista 2014 eteenpäin saa myös lämpötilan näkyville ;)
-
Älä heittele sitten sammakoitasi faktana ;)
No mikä on sinun näkemyksesi miksi mittari on jätetty pois?
-
No mikä on sinun näkemyksesi miksi mittari on jätetty pois?
En lähde asiasta spekuloimaan, kun en asiasta tiedä. Niin kuin kirjoitin, niin nykyään tuo lämpötila löytyy mittaristosta ;)
-
Ei se vanhojen 960 jne Volvojen lämpömittarikaan kauhean informatiivinen ole. Taitaa näyttää suoraan ylös jos lämmöt 75-105c asteen välissä ::) OBD2 mittarilla voi sitten seurailla lämpötilaa asteen tarkkuudella...
-
Eräs kaverini harmittelee jo ahtopainemittarin puuttumista uudemmista, ei ole alkuperäisenä sellaista...
Yritä siinä sitten pitää osoitinta mustassa kentässä, kun ei ole koko kenttää saati osoitinta. Ei ollut omassa ysikantissakaan mokomaa, niin kustomoin sen itse siihen ja nyt voin ajaa taloudellisesti autollani.
Ei se vanhojen 960 jne Volvojen lämpömittarikaan kauhean informatiivinen ole. Taitaa näyttää suoraan ylös jos lämmöt 75-105c asteen välissä ::)
Siinä vaiheessa kun mittari liikahtaa, on peli jo yleensä menetetty. ;D
-
No mikä on sinun näkemyksesi miksi mittari on jätetty pois?
Ainakin nykydieselissä talvipakkasella moottorin lämpömittari on "hyödytön". Pieni kulutus -> pieni hukkalämpö niin moottorin lämpötila vaihtelee ajotilanteen mukaan 50-90asteen välillä. Mittari pois jättämällä jää yhteydenotot huoltoon vähäisemmäksi "Tää on rikki lämpömittari seikkailee 50-90 asteen välillä..." "Ei ole vika, se on ihan normaalia toimintaa!"
-
Ainakin nykydieselissä talvipakkasella moottorin lämpömittari on "hyödytön". Pieni kulutus -> pieni hukkalämpö niin moottorin lämpötila vaihtelee ajotilanteen mukaan 50-90asteen välillä. Mittari pois jättämällä jää yhteydenotot huoltoon vähäisemmäksi "Tää on rikki lämpömittari seikkailee 50-90 asteen välillä..." "Ei ole vika, se on ihan normaalia toimintaa!"
Tästä tulee mieleen väkisinkin F-Securen kouluttajan (jos joku on noissa ollut, niin Juhiksesta puhun...) suuri viisaus: mitä vähemmän tavalliselle käyttäjälle kerrotaan mitään, varoitetaan mistään tai kysytään mitään, sen parempi. :D
-
Ainakin nykydieselissä talvipakkasella moottorin lämpömittari on "hyödytön". Pieni kulutus -> pieni hukkalämpö niin moottorin lämpötila vaihtelee ajotilanteen mukaan 50-90asteen välillä. Mittari pois jättämällä jää yhteydenotot huoltoon vähäisemmäksi "Tää on rikki lämpömittari seikkailee 50-90 asteen välillä..." "Ei ole vika, se on ihan normaalia toimintaa!"
Tätähän minäkin kirjoitin, mutta kun sen kirjoitin minä, niin pakko oli olla jotain vikaa ::)
-
Tätähän minäkin kirjoitin, mutta kun sen kirjoitin minä, niin pakko oli olla jotain vikaa ::)
Mutta kun sulla on ne BMW-lasit päässä!!!
Ja et käytä oikeanlaisia pussihousuja!
;)
-
kyllä siellä uusissa esim v70:ssä on lämpötilamittari
(http://i.ytimg.com/vi/Nl9NUDIJwv8/maxresdefault.jpg)
-
Taitaa tuo lämpömittari olla vain noissa "digimittaristoissa". Niissäkin performance ja elegance teemoissa.
-
Mulla on V40 kinetic- varustetasolla, josta puuttuu moottorin lämpomittari. Hieman tuo häiritsee, mutta se voi johtua enemmän tottumisesta, kuin sen mittarin tarpeellisuudesta.
-
Itsekään en ymmärrä tätä puutetta. Itselle karavaanarina ihan oleellinen juttu ja olenkin käyttänyt OBD lukijaa vaunua vedettäessä. 110 astetta kuumemmaksi en ole lämpöjä päästänyt (tämä Alppien nousuissa) ja ainakaan silloin ei vielä varoituksia ole syttynyt... Huvikseni myös katsoin aamusella lämpötilaa webaston lämmitettyä kylmää ruotsin ihmettä 20min. OBD näytti 75 astetta. (ulkona pakkasta -4 astetta).
Uskon mittarin puutteen johtuvan nimenomaan tuosta talvella aiheutuvasta lämpötilan heilahduksista. Tosin senkin olisi voitu ratkaista mittarin logiikkaa muuttamalla...
-
Minusta kyllä lämpömittari on hyvä olla, helpommin huomaa jos käy alilämpösenä, osaa laittaa pahvia keulaan :)
Olen samaa mieltä, saisi tietoa miten pakkasella kone lämpenee,vaikka mulla -10 S80 D5:ssa on webasto mikä menee päälle jos kone on liian kylmä !
Mutta eipä ole enää öljy tikkuakaan ::) autoa ostaessa olis ollu kiva vilkaista miltä öljyt näyttää mut jäi kattomatta :-\
-
Uskon mittarin puutteen johtuvan nimenomaan tuosta talvella aiheutuvasta lämpötilan heilahduksista. Tosin senkin olisi voitu ratkaista mittarin logiikkaa muuttamalla...
Huijaussofta? Ei tuu toimiin...