Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: djabu - 03.07.2011, 16:18:35
-
Millaiset xenon polttimot on tuossa V70 -07 classicissa?
Näyttää siltä kuin olisi toinen polttimo alkanut olemaan paljonkin keltaisempi kuin toinen-> vaihto siis ajankohtainen.? Luulen että saattaa olla aika vanhat polttimot kyseessä, vai kuinka niitä vaihdetaan huolto-ohjelmissa? Mittarissa 220tkm.
Ohjekirjassa on D1s/r mutta kun joitain viestejä googlen kautta olen lukenut, niin D2R olisi laitettu.
Pitääkö olla alkuperäiset volvon omat polttimot tuohon, vai käykö jotkut tarvikepolttimot? 59e taitaa olla philipsin D2R paikallisessa kaupassa.
Entäs vaihtotyö, mitä pitää pitää mielessä? Ensimmäiset alkuperäis xenonit on vaihtamisen alla..
AMP D2R xenonpolttimo 26e?! (http://www.katuauto.fi/product_info.php?cPath=33_52&products_id=176&osCsid=f666f234ed61ea33f3a546be9e4c626d)
-
-D2R sieltä pitäisi löytyä.
-Ei vaihdeta huolto-ohjelman puitteissa.
-Volvo ei tee polttimoita, eli Philipsit tai Osramit minä laittaisin. En mitään halpoja ihmepolttimoita koska tietääkseni vaihto on sen verran hankalaa.
-
Poltin tyyppiin vaikuttaa onko aktiiviset xenonit vai ei? Jos on linssimalliset valot niin D1S muuten D2R. Halppis lamppuja en enää laita, itellä hyyty 50tkm jälkeen semmoiset.
-
Harmillisesti löytyvät perus heijastinumpiot, ei aktiiviset bi-xenonit siis.
-Volvo ei tee polttimoita, eli Philipsit tai Osramit minä laittaisin. En mitään halpoja ihmepolttimoita koska tietääkseni vaihto on sen verran hankalaa.
Ja tarkoitin noilla volvon polttimoilla sitä että hakisin polttimon siniseltä.
Poltin tyyppiin vaikuttaa onko aktiiviset xenonit vai ei? Jos on linssimalliset valot niin D1S muuten D2R. Halppis lamppuja en enää laita, itellä hyyty 50tkm jälkeen semmoiset.
Mitkä sitten olisi hyvät? Motonet olisi vieressä, onko tämä (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=43-0002) ok?
Onko muuten alkuperäisissä värilämpötila 4300K?
-
Sininen ottaa tuplahinnan tuollaisesta polttimosta verrattuna tarvikeliikkeisiin.
4300K on.
-
Ja tarkoitin noilla volvon polttimoilla sitä että hakisin polttimon siniseltä.
Mitkä sitten olisi hyvät? Motonet olisi vieressä, onko tämä (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=43-0002) ok?
Onko muuten alkuperäisissä värilämpötila 4300K?
Ei kannata hakea, maksaa toista sataa.
Tuo on ok, ite hain vastaavan, Philipsin poltin.
On 4300K
-
Onkohan autossani V70 -07 Classic nyt sitten D1S vai D2R polttimot ajovaloissa? Bi-Xenon, eli lähivalon xenonin heijastin kääntyy kaukoille kytkettäessä. Ohjekirja sanoo D1S mutta jostain luin että olisi D2R..
Valot ovat samanlaiset kuin tässä kuvassa:
(http://l.yimg.com/dv/izp/volvo_s60_2.5t_2008_exterior_headlight.jpg) (http://l.yimg.com/dv/izp/volvo_s60_2.5t_2008_exterior_headlight.jpg)
-
6000K suoraan...
-
Onkohan autossani V70 -07 Classic nyt sitten D1S vai D2R polttimot ajovaloissa? Bi-Xenon, eli lähivalon xenonin heijastin kääntyy kaukoille kytkettäessä. Ohjekirja sanoo D1S mutta jostain luin että olisi D2R..
Valot ovat samanlaiset kuin tässä kuvassa:
(http://l.yimg.com/dv/izp/volvo_s60_2.5t_2008_exterior_headlight.jpg) (http://l.yimg.com/dv/izp/volvo_s60_2.5t_2008_exterior_headlight.jpg)
Varmaa tietoa ei ole mutta kyllä minäkin olen ymmärtänyt että tämän ikäisissä on D2R polttimot. Omassa S60 on samanlaiset umpiot ja toiminnot, en vain ole vielä koskaan polttimoja vaihtanut.
-
D2R polttimot siellä on. Jos jostain löydät 5000K polttimot niin semmoiset kun laittaa niin on valkoista valoa. 6000K polttimoita ei taida löytyä jotka olis lailliset.
Kannattaa tapsa joskus vaihtaa. Paljon sinun autolla on ajeltu?
-
D2R polttimot siellä on. Jos jostain löydät 5000K polttimot niin semmoiset kun laittaa niin on valkoista valoa. 6000K polttimoita ei taida löytyä jotka olis lailliset.
Kannattaa tapsa joskus vaihtaa. Paljon sinun autolla on ajeltu?
Johan tuota vähän yli 80tkm on mittarissa. Vielä nuo toimii ja ajan tosi vähän pimeässä...
-
Mittarissa 220tkm.
Ohjekirjassa on D1s/r mutta kun joitain viestejä googlen kautta olen lukenut, niin D2R olisi laitettu.
Pitääkö olla alkuperäiset volvon omat polttimot tuohon, vai käykö jotkut tarvikepolttimot? 59e taitaa olla philipsin D2R paikallisessa kaupassa.
AMP D2R xenonpolttimo 26e?! (http://www.katuauto.fi/product_info.php?cPath=33_52&products_id=176&osCsid=f666f234ed61ea33f3a546be9e4c626d)
Itselläni meni xenonit reilun 180 tonnin jälkeen. Kävin ihan Volvolla vaihdattamassa. Taisi olla hieman toista sataa kappale asennettuna.
-
Itselläni meni xenonit reilun 180 tonnin jälkeen. Kävin ihan Volvolla vaihdattamassa. Taisi olla hieman toista sataa kappale asennettuna.
Viikolla kyselin siniseltä niin reilu 400 orkkislampuilla vaihdettuna, Wurthin kautta tulleilla satasen halvempi. Molemmat Osramin tuotteita, väriarvoa eivät tienneet.
-
4300k arvolla jos mahdollista, yleensä tota luokkaa ovat alkuperäiset, tai alle sen. 4300:set testatusti antaa eniten valoa.
-
Viikolla kyselin siniseltä niin reilu 400 orkkislampuilla vaihdettuna, Wurthin kautta tulleilla satasen halvempi. Molemmat Osramin tuotteita, väriarvoa eivät tienneet.
Aika kallista lystiä :o. Laatuun kannattaa satsata. Orkkikset vaihdoin reilun 100tkm ajettuna pois halppis polttimoihin. Halppis polttimot hyytyivät 50tkm jälkeen. Jos paikka missä napsasta puskuri itse irti ja on toinen apuna siinä niin ei ole homma eikä mikään vaihtaa itse polttimot.
-
Aika kallista lystiä :o. Laatuun kannattaa satsata. Orkkikset vaihdoin reilun 100tkm ajettuna pois halppis polttimoihin. Halppis polttimot hyytyivät 50tkm jälkeen. Jos paikka missä napsasta puskuri itse irti ja on toinen apuna siinä niin ei ole homma eikä mikään vaihtaa itse polttimot.
Edelleen pitää muistaa, ettei Volvo (eikä ymmärtääkseni mikään muukaan autovalmistaja) tee polttimoita, joten jos Philipsejä tms. saa jostain edullisemmin, kuin tiskiltä, on ostos perusteltu.
Eihän autoihin (joissa joutuu jumppaamaan yli 5 min. / lamppu) kannata mitään p*skoja ostaa, mutta edullisia kannattanee etsiä.
JL
-
Edelleen pitää muistaa, ettei Volvo (eikä ymmärtääkseni mikään muukaan autovalmistaja) tee polttimoita, joten jos Philipsejä tms. saa jostain edullisemmin, kuin tiskiltä, on ostos perusteltu.
Eihän autoihin (joissa joutuu jumppaamaan yli 5 min. / lamppu) kannata mitään p*skoja ostaa, mutta edullisia kannattanee etsiä.
JL
Tiedetään tiedetään :). Esim. Motonetistä saa parin Philipsejä samaan hintaan kuin yhden Volvolta.
-
Onkohan autossani V70 -07 Classic nyt sitten D1S vai D2R polttimot ajovaloissa? Bi-Xenon, eli lähivalon xenonin heijastin kääntyy kaukoille kytkettäessä. Ohjekirja sanoo D1S mutta jostain luin että olisi D2R..
Valot ovat samanlaiset kuin tässä kuvassa:
(http://l.yimg.com/dv/izp/volvo_s60_2.5t_2008_exterior_headlight.jpg) (http://l.yimg.com/dv/izp/volvo_s60_2.5t_2008_exterior_headlight.jpg)
Eiköhän tuo bi-xenon tarkoita että; pitkissä ja lyhyissä on xenonit. actice bi-xenon taas niitä kääntyviä valoja, sivusuunnassa mutkissa. Normi xenonit lyhyissä ja H9:t pitkissä, noissa sun valoissa.
-
Eiköhän tuo bi-xenon tarkoita että; pitkissä ja lyhyissä on xenonit. actice bi-xenon taas niitä kääntyviä valoja, sivusuunnassa mutkissa. Normi xenonit lyhyissä ja H9:t pitkissä, noissa sun valoissa.
Kysyjällä on bi-xenonit. Toisessa umpiossa on xenoni ja toisessa halogeeni. Xenon umpio muuttaa asentoaan kun vaihtaa lyhyiltä pitkille, siitä nimitys bi-xenon.
-
Kysyjällä on bi-xenonit. Toisessa umpiossa on xenoni ja toisessa halogeeni. Xenon umpio muuttaa asentoaan kun vaihtaa lyhyiltä pitkille, siitä nimitys bi-xenon.
Ok. Luulin toisin :-\
Onko volvolla sitten missään mallissa molemmissa valoissa xenoneja??
-
Ok. Luulin toisin :-\
Onko volvolla sitten missään mallissa molemmissa valoissa xenoneja??
Noup. Ei taida olla monessakaan autossa maailmassa koska xenoneissa on se huono puoli että syttyminen saattaa kestää pari sekunttia. Sen takia on helpompaa liikutella sitä jo palavaa poltinta toiseen asentoon :)
-
Ok. Luulin toisin :-\
Onko volvolla sitten missään mallissa molemmissa valoissa xenoneja??
No, onhan noissa kuvankin umpioissa molemmissa valoissa xenonit, se vain sattuu tuossa rakenteessa olemaan sama polttimo josta se valo tulee.
Sitten on lisäksi siinä vieressä apuna ne halogeenit polttimot.
Syynä siihen, että miksi ei halogeenipolttimon tilalla ole xenonia, taitaa olla syttymisnopeus, xenonin syttyminen täyteen kirkkauteen kun vie aikaa tuhottomasti verraten lyhyenä käytetyn xenonin muuttamisessa kaukovaloksi tai halogeenin sytyttämiseen.
-
Viikolla kyselin siniseltä niin reilu 400 orkkislampuilla vaihdettuna, Wurthin kautta tulleilla satasen halvempi. Molemmat Osramin tuotteita, väriarvoa eivät tienneet.
Nyt on muun huollon ohessa vaihdettu uudet polttimot. D2R 35W olivat, pitkien lisäpolttimot ovat H9 65W.
Sinisellä vaihto, polttimot 70€/kpl tarvikkeena ilman Volvon logoa. Boschin laatikoissa olivat kun pyysin vanhat mukaan. Väriarvoa ei paketeissa lue mutta kokemuksien perusteella ne on noin 4300-5000. Vaihtotyön hinta toinen puoli vajaa 40€ ja toinen alle 70€ eli tuo aiemmin imoitettu 300€ hinta alittui selvästi :)
Samalla pyysin tarkastamaan suuntauksen, mutta kotiin päästyäni ruuvasin vielä molempaa umpiota yhden kierroksen ylöspäin. (nousee vastapäivään kiertämällä umpion päällä olevasta valkoisesta muovisesta kannasta, muistaakseni 7mm hylsy sopi)
Valoteho parani huomattavasti, ei jäänyt hinta harmittamaan. Vanhoilla oli ajettu 125tkm. Tämän perusteella pitäisin xenonien vaihtovälinä noin 100tkm.
-
Nyt on muun huollon ohessa vaihdettu uudet polttimot. D2R 35W olivat, pitkien lisäpolttimot ovat H9 65W.
Sinisellä vaihto, polttimot 70€/kpl tarvikkeena ilman Volvon logoa. Boschin laatikoissa olivat kun pyysin vanhat mukaan. Väriarvoa ei paketeissa lue mutta kokemuksien perusteella ne on noin 4300-5000. Vaihtotyön hinta toinen puoli vajaa 40€ ja toinen alle 70€ eli tuo aiemmin imoitettu 300€ hinta alittui selvästi :)
Vaihdoin itse viime syksynä, kun mittarissa oli noin 130 tkm. Tilasin muistaakseni jostain Haapamäellä sijaitsevasta veppiputiikista Philipsin D2R:t ja maksoin noin 90 euroa yhteensä (2 kpl). Itse sitten vaihdoin viileässä (lue: tautisen kylmässä) autotallissa ja menihän siinä tietysti joku tovi. Mutta kyllä 110 euroa pelkkien polttimoiden vaihdosta on _aivan_ liikaa. Ei se nyt niin vaikeaa ole.
Sellainen mutu on, että reilun sadantonnin jälkeen valoteho alkaa himmentyä.
-
Noniin, tuli vaihdettua molempiin Philipsin D2R. Kelvinit tais olla jotain 4300K.
Apparin puolelle heittämällä, mutta kuskin puolelle oli tuskaa vaihtaa. Ensimmäinen kerta kun oli kyseessä, niin oli hieman hankalahkoa avata paikkoja, mutta kyllä se siitä sutjaantui. Ilmanputsaria pois ja muutamia johtoja, jotka oli siinä putsarissa kiinni, niin paikat avautui kivasti.
Hei?! Saako tässä 07 v70 itse säädettyä korkeutta,kun tuntuu että näyttää liian alas.. Hiiren verran nostaisin..
-
Hei?! Saako tässä 07 v70 itse säädettyä korkeutta,kun tuntuu että näyttää liian alas.. Hiiren verran nostaisin..
Saa. Umpion päällä on valkoinen muovinen muistaakseni 8mm kannalla oleva ruuvi josta ruuvamalla säätyy.
-
Kiitoksia, pitääpi käydä nostamassa. :)
-
Ja tuli nostettua juurikin hiiren verran ylös. Oli valkoiset 6mm kannat siellä umpion takana.
Kiitokset kaikille vastanneille :)
-
Hieman OT:
Eikö tuossa linkitetyssä kuvassa ole halogeeniumpio?
Tämä taitaa olla xenoni, parkki on tuollainen pieni palikka ajovalo+pitkän umpion kyljessä...
(http://www.dragtimes.com/images-classifieds-large/05-07-Volvo-XC70-Xenon-Headlight-RT-S60-V70-for-sale_250720586965.jpg)