Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: LaitinenP - 21.10.2015, 18:45:32

Otsikko: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 21.10.2015, 18:45:32
Tuli hankittua kesällä käyttikseksi perus-240 vuodelta 1987. Autossa B200K-moottori ja M45-vaihtoisto. Tämä Volle ei ole päivittäisessä työmatka-ajossa, enkä aio ajaa enää talvella suolatuilla teillä. Auto on huollettu nyt läpikotaisin. (Tehdyt huollot päivitetty listaan.)

(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/003_zpszw8t332w.jpg)

(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/IMG_20151003_114359496%202_zps3zpr92k2.jpg)

(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/002_zpspobbmn8o.jpg)

(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/002_zpsikshybzc.jpg)

(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/IMG_20150911_184810977%202_zpssvxupkkp.jpg)

Tehtyjä korjauksia ja huoltoja

- vasemman takapyörän takaa korjattu ruosteinen kohta, lokarin alaosa maalattu (taitaa olla jokaisen kakssatkun ensimmäinen ruosteinen paikka)
- tulipellissä ollut ruosteinen kohta paikattu
- moottoriöljy Castrol Magnatec 5W-40
- vaihdelaatikkoon ATF Type G
- peräöljy vaihdettu
- polttoaineensuodatin
- ilmansuodatin
- vesipumppu vaihdettu uusi Volvo OEM
- sytytystulpat vaihdettu
- virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu, virranjakaja puhdistettu ja öljytty
- joitakin polttimoita vaihdettu
- kotelot ja ovet ruostesuojattu pellavaöljyseoksella
- jarrulevyt, -palat ja suojakilvet vaihtoon takapyöristä
- jarrunesteiden vaihto
- vasemman etupyörän alatukivarren takimmainen pusla/holkki vaihtoon
- radion kytkentä
- alustan puslien kunnon tarkistus, kaksi vaihdettu
- vasemman etupyörän laakeri vaihdettu

Hankittuja varusteita
- nokkahihnan suojakoppa
- pölykapselit
- konsolin puulistat
- stereot
- hattuhyllyn aurinkosuoja Volvo OEM
- kesärenkaat, vanteet maalattu
- katsastettu kesä 2016
- öljyt vaihdettu heinäkuu 2016, Castrol Magnatec 5W-40
- orkkis-sumuvalot asennettu
- lisämittarit asennettu (kierroslukumittari, ulkolämpötilamittari, öljynpainemittari, öljynlämpötilamittari, jännitemittari)

TODO-lista

1. Öljynpainemittarin ja öljynlämpötilamittarin hankkiminen ja asennus
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: Arska F - 21.10.2015, 19:31:49
Jep! Hyvännäköinen tämä käyttiskin -H-
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 24.10.2015, 16:28:21
Sain kasettiradion laitettua paikoilleen. Facebook-ryhmästä löytyi ruotsista muuan ystävällinen herrasmies, jolta löytyi valmis ja edullinen (10€ kuluineen) johtosarja CR906:n kytkemiseen. Oikeankokoista kehystä ei löytynyt vielä mistään, joten sahasin lehtisahalla sopivan vanhasta mahonkilaudasta.  :D

(http://s13.postimg.org/g8d4bkqb7/IMG_20151024_140455168_2.jpg) (http://postimg.org/image/g8d4bkqb7/)

Kylläpä soi komeasti neljällä kaiuttimella.  :pomo:

Takapyörien jarrulevyt ja jarrupalat on tilattu siniseltä. Suojakilvet ja vähän muutakin tarviketta (mm. yksi kattokahva kuskin paikalle) tuli tilattua Scandixilta. Maanantaina mennään huoltoon, koska meikäläisen talli on liian pieni jarrujen remppaamiseen eikä tuota osaamistakaan ole kertynyt siitä alijärjestelmästä vielä riittävästi.

Nyt on alkanu takapäästä kuulumaan jonkinlaista ulinaa. Johtunee varmaan loppuunkuluneista jarrupaloista/jarrulevyistä??
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: Arska F - 24.10.2015, 19:58:00
Takapyörien jarrulevyt ja jarrupalat on tilattu siniseltä. Suojakilvet ja vähän muutakin tarviketta (mm. yksi kattokahva kuskin paikalle) tuli tilattua Scandixilta. Maanantaina mennään huoltoon, koska meikäläisen talli on liian pieni jarrujen remppaamiseen eikä tuota osaamistakaan ole kertynyt siitä alijärjestelmästä vielä riittävästi.

Nyt on alkanu takapäästä kuulumaan jonkinlaista ulinaa. Johtunee varmaan loppuunkuluneista jarrupaloista/jarrulevyistä??

Suurella todennäköisyydellä loppuunkuluneet jarrupalat aiheuttaa ulinan. Remppaamiseen voi aina kysyä vinkkiä käytävillä kulkevalta, hieman merirosvoa muistuttavalta "ikäopiskelijalta" -H-
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 24.10.2015, 20:18:33
Suurella todennäköisyydellä loppuunkuluneet jarrupalat aiheuttaa ulinan. Remppaamiseen voi aina kysyä vinkkiä käytävillä kulkevalta, hieman merirosvoa muistuttavalta "ikäopiskelijalta" -H-

Ok, nimimerkki selvisi jos ymmärsin oikein :hello:
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 26.10.2015, 18:02:21
No niin, takajarrut on huollettu, jarrunesteet vaihdettu ja käyty takapään pusliakin läpi. Ohjauskulmatkin on säädetty ja ajotuntuma korjaantui huomattavasti. Vaan olihan tuo laskukin työ + osat sen mukainen, huoh...  :buck2:

Ulinan aiheuttajaksi 50+ km/h nopeuksissa epäillään vasenta etulaakeria. Tämä paljastui vasta lopussa testiajon yhteydessä eikä sitä näin yhtäkkiä ilman varaosia kannattanut alkaa purkamaan. Jos laakeri ulisee niin lieköhän se silloin varmasti kaput vai selviääkö puhdistuksella, rasvauksella ja säädöllä? En ole havainnut siinä löysyyttä tms. Joka tapauksessa sitä pitää alkaa purkamaan vielä tuolla tallissa. Pyörä ei mielestäni pitänyt ääntä aiemmin, vasta viimeisten muutaman kymmenen kilomatrin (olisikohan jotain 50km) aikana.
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: injector - 26.10.2015, 19:13:04

Varmaan menee rasvauksella. Tahtoo ne rasvat hävitä kummasti ja kokkaroitua ajansaatossa. Kyllä silti tahtoo jossain kohti mennä rikki vaikka rasvaa. Omasta kokemuksesta 10-20tkm kestää "tekohengittämällä" Maksaahan ne laakerisarja 15€/puoli  :D
Rohkiasti vaan itte tekee, ei näissä voi pieleen mennä, saahan sillä sitä laskua kavennettua aikas paljon  ;)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: Arska F - 26.10.2015, 19:44:50
Vaan olihan tuo laskukin työ + osat sen mukainen, huoh...  :buck2:

Älä masennu  ;)

Käyn huomenna uudestaan samassa paikassa tuon uudemman seitenkympin kanssa, ja oletan vahvasti, että pistän tulevan laskun loppusumman paremmaksi... Siis huomennahan on ohjelmassa vasta "tarkistuskäynti" millä selviää (toivottavasti) että mitä korjataan, ja noin-arvio summasta... :facepalm:
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 05.11.2015, 18:37:17
Laulava laakeri vaihdettu tänään töiden jälkeen. Ihan mukavasti saatiin homma tehtyä kaverin tallissa. Vaihdoin myös suojakilven, mutta en ollut huomannut hankkia uutta kilven päälle tulevaa kaulusta.

(http://s8.postimg.org/opudn184x/IMG_20151105_163823052_2.jpg) (http://postimg.org/image/opudn184x/)

(http://s2.postimg.org/a925nk6r9/IMG_20151105_163919445_2.jpg) (http://postimg.org/image/a925nk6r9/)

(http://s28.postimg.org/n0u79ec5l/IMG_20151105_171009474_2.jpg) (http://postimg.org/image/n0u79ec5l/)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 13.11.2015, 21:28:45
Pientä hifistelyä ja hinkkausta työn vastapainoksi ja syyspäivien synkkyyden karkotukseksi. Vaimo ja pojat valittelivat Kuopiossa käydessään valojen olevan himmeänlaiset. Ostin Philipsin +130% polttimot, purin ja pesin valot sisäpuolelta. Olihan nuo jo aika likaiset kymmenien vuosien jälkeen. Sisällä olevasta reflektorista (millähän nimellä sitä tavataan kutsua?) oli pinnat karisseet ja pyörivät valaisimen sisällä pölynä.

(http://s7.postimg.org/8lbnaug2f/001.jpg) (http://postimg.org/image/8lbnaug2f/)

Pesin ja hinkkasin etupäätä samalla puhtaaksi. Kiinnitin etupäähän menevän johtosarjan ilmavammin pesurin säiliön sisäsyrjään jotta johdot eivät olisi enää peltiä vasten likaa keräämässä.

(http://s2.postimg.org/use8zfxad/004.jpg) (http://postimg.org/image/use8zfxad/)

Yhteen kohtaan piti tehdä vähän pohjatöitä ja paikkamaalausta. Jospa tuolla nyt muutaman vuoden pärjäisi. Meinasin vielä sivellä pellavaöljyt tuonne alaosiin kunhan maali kuivuu.

(http://s17.postimg.org/8q5iu1ziz/006.jpg) (http://postimg.org/image/8q5iu1ziz/)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 30.12.2015, 14:00:40
Rassasin myös oikean puolen etulaakeriin uudet puhtaat rasvat ja uuden suojakilven varusteineen. En vaihtanut laakeria vielä uuteen, jos se nyt kestäisi vielä jonkin aikaa. Jarrusatulan 19mm pultit olivat niin vietävän tiukassa, että piti käydä hankkimassa hylsyyn parempi ja pidempi varsi.

(http://s12.postimg.org/u6d4solg9/IMG_20151227_164724425_2.jpg) (http://postimg.org/image/u6d4solg9/)

(http://s2.postimg.org/pag1pk4b9/IMG_20151229_204905070.jpg) (http://postimg.org/image/pag1pk4b9/)

Suihkautin suojiin moottorimaalia pintaan, en tiedä ruostuisivatko nuo yhtään hitaammin.

(http://s4.postimg.org/rq5z489s9/IMG_20151230_114449989.jpg) (http://postimg.org/image/rq5z489s9/)

(http://s18.postimg.org/3rmbw2kqd/IMG_20151230_130825430.jpg) (http://postimg.org/image/3rmbw2kqd/)

Jostain syystä työvalo värjää kuvaa siniseksi.
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: L4NDe - 30.12.2015, 15:27:22
Mukava nähä, että näitä vakio lankkuja joku jaksaa pitää kunnossa. Hyvässä tikissä näkkyy olevan. Onko kova homma tuo laakerijumppa? Ens syksynä tulee ainakin satula remppa taakse, että rasvailiskohan siinä samalla nuo laakerit.
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 30.12.2015, 21:08:17
Mukava nähä, että näitä vakio lankkuja joku jaksaa pitää kunnossa. Hyvässä tikissä näkkyy olevan. Onko kova homma tuo laakerijumppa? Ens syksynä tulee ainakin satula remppa taakse, että rasvailiskohan siinä samalla nuo laakerit.

Kannattaa yleensä puhdistaa, rasvata ja säätää. Mulla meni tosiaan toinen laakeri kaput ja arvelin että huollan toisenkin.

Aika helppo duuni se on. Suurinpiirtein näin eturenkaassa:

- rengas pois
- jarrusatula kiinnitetään rautalangalla tms. ylös jouseen, ettei pääse painumaan liikaa kun irrotetaan
- irrotetaan jarrusatulan pultit takaa 2 kpl 19 mm. Voivat olla tiukassa, vääntö vain hyvälaatuisillla välineillä
- väännetään varovasti satula taaksepäin ja sisäänpäin siten, että satula vapautuu jarrulevystä (varo etteivät jarruputket vaurioidu)
- irrotetaan jarrulevyn pultit (2 kpl, taitaa olla jossain vuosimallissa 1 kpl?)
- vedetään jarrulevy ulos
- vängätään ruuvitaltalla ja esim. puuvasaralla suojakuppi pois
- putsaa pultin kärki vaseliinistä, taivuttele mutterissa oleva sokka pois
- pyöritä mutteri irti ja vedä asetelma ulos
- puhdista laakerit ja laakeripesä

kootaan vastaavassa järjestyksessä takaisin. Laakeri tiukkuus: kiristä mutteri 70nm (tai sinne päin), pyöritä sen jälkeen auki kaksi kuudesosaa (mutterin tahkoa). Kasauksen aikana laakeripesä täytetään laakerirasvalla.

Laakerin vaihtoon tulee muutama vaihe lisää.
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 09.01.2016, 21:12:11
Otin auton ajoon viime viikolla tilapäisesti. Vapaa-aikana putsasin ja paikkamaalasin oikean puolen sisälokasuojan. Vasen puoli on korjattu paikattu jo kesällä automaalaamossa (Automaalauskeskus, Ylämylly).

(http://s10.postimg.org/jg2luyxr9/IMG_20160109_154009155_2.jpg) (http://postimg.org/image/jg2luyxr9/)

Kävin siniseltä uudet ajovalojen pesimet, jotka olivat yllättävän edulliset: vain 15 € / pari. Vanhat olivat aivan finaalissa.

(http://s17.postimg.org/ha3sm5ld7/IMG_20160108_164328236_2.jpg) (http://postimg.org/image/ha3sm5ld7/)

Puhaltimen moottori on pitänyt ajoittain ääntä ja se menee vaihtoon. Mikähän lienee se komponentti joka kannattaa vaihtaa silloin, kun se puhallin laulaa äänekkäästi? Scandixissa näyttäisi olevan jotain osia saatavana: http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/blower/electric-motor-blower/1052/ (http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/blower/electric-motor-blower/1052/), http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/blower/bearing-blower-motor/1287/ (http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/blower/bearing-blower-motor/1287/).
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: kalkkis - 09.01.2016, 22:30:42

Puhaltimen moottori on pitänyt ajoittain ääntä ja se menee vaihtoon. Mikähän lienee se komponentti joka kannattaa vaihtaa silloin, kun se puhallin laulaa äänekkäästi?

Tyypillisesti puhaltimen laakerin loppuminen näkyy ensiksi pakkasella. Lämpimällä pääsee vielä jonkin aikaa, mutta ulina tulee vaan kiihtymään jatkossa.
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 10.03.2016, 21:29:25
Olisi tallissa oheista kuvaa vastaavat Bosch-valot, mutta kiinnikkeet puuttuvat. Ilmeisesti ne pultataan vaan puskurin alapintaan kiinni (?), jolloin joutuu poraamaan pari reikää

(Kuva lainattu turbobricks-foorumin keskustelusta http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=217660 )

Ok, tuollahan näyttäisi olevan aiheesta keskustelua muutenkin: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=258931 (http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=258931)

(http://i30.photobucket.com/albums/c340/CPLAFLA/IMG_2894.jpg)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: Arska F - 11.03.2016, 08:36:34
Olisi tallissa oheista kuvaa vastaavat Bosch-valot, mutta kiinnikkeet puuttuvat. Ilmeisesti ne pultataan vaan puskurin alapintaan kiinni (?), jolloin joutuu poraamaan pari reikää


Jep, pari reikää joutuu porailemaan...

Jos reikä tulee pelkästään muoviin, alle kannattaa sovitella riittävän iso aluslevy värinän poistamiseksi. (mikään ei ole niin ärsyttävää pimeässä, kuin väpättävä valo)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: jen - 11.03.2016, 08:44:58
mä oon porannu perilleasti eli alumiinirungon läpi,ei niitä muuten saa,noi on kyllä tukevat eikä paina paljoo,monet comet 550 sumarit ollu puskurin alla,puskurin päällä niistä ei taas oo mitään apua.
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: Jambo - 11.03.2016, 09:06:02
Mulla oli farkussa muistaakseni laitettu ton alalipan pulttien reijistä. En poraillu mitään uusia reikiä...
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: jen - 11.03.2016, 09:33:20
pienillä on ollut,kunvalmiit reiät on noin 6mm puskurissa ja valojen kannakkeiden pultit on noin 10mm mutta pääasia että kunnolla tukevasti kiinni vaikka laittas sinitarralla. ;)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 11.03.2016, 09:56:55
Tällaiset ovat valot.

(http://s17.postimg.org/7z5yfa1nv/valo.jpg) (http://postimg.org/image/7z5yfa1nv/)

Meinasin veistellä helat tuommoisesta 3 mm paksuista kulmista (à la Puuilo) ja maalata mustaksi.

(http://s14.postimg.org/85ak21db1/kiinnike.jpg) (http://postimg.org/image/85ak21db1/)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: jen - 11.03.2016, 12:17:08
joo noi on ne mitkä menee 700 sarjan jalkoihin suoraan mitkä oli ns upotettu seiskasatasen spoileriin  ;)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: Jambo - 11.03.2016, 17:12:12
pienillä on ollut,kunvalmiit reiät on noin 6mm puskurissa ja valojen kannakkeiden pultit on noin 10mm mutta pääasia että kunnolla tukevasti kiinni vaikka laittas sinitarralla. ;)

Eikun juu, mähän suurensin reikiä kyllä. 8mm pultilla olì nuo mun ledit sillon.
Sorysory mai bääd...
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 13.03.2016, 18:32:24
Touhuilin valojen kiinnikkeitä tänään.

(http://s29.postimg.org/4iyehdvir/valot2.jpg) (http://postimg.org/image/4iyehdvir/)

Maalasin vielä vasaralakalla mustaksi. Maalin kuivumista odottaessa putsasin ja käsittelin valot hoitoaineella. Puskurin kulmissa näyttäisi olevan 6mm pultit, joita reikiä hieman suurentamalla nämä saa varmaankin hyvin kiinni 8 mm pulteilla.

(http://s21.postimg.org/6r42tu3kz/valot3.jpg) (http://postimg.org/image/6r42tu3kz/)

(http://s11.postimg.org/7vbkydtin/valot.jpg) (http://postimg.org/image/7vbkydtin/)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: jen - 13.03.2016, 18:39:39
koita ekax,mulla mielikuva että jäi turhan reunaan valot jos niihin laittoi,niinkuin mun silmään,mutta koklaa ja katso itse miltä vaikuttaa,muistelisin että oisin itse porannut noin 5cm uudet reiät keskemmälle,mutta makuasiota,toisille vaan ne reikien poraamiset on kuin punainen vaate,mut mulle ei kun ne ei sieltä mihkään näy eikä ole alumiinirungossa ruostumisen vaaraa ;)
mulla ne oli aikanaan näissä kohdissa

(http://i6.aijaa.com/t/00475/14123201.t.jpg) (http://aijaa.com/lxniWM)

(http://i11.aijaa.com/t/00981/14123202.t.jpg) (http://aijaa.com/bia4WN)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 07.04.2016, 18:44:12
Kesäkumit tilattu rengas-onlinestä. Tänään tuli 2 kpl sillä aikaa kun olin töissä. Toivottavasti saan vielä loput 2 joskus :idiot2:

(http://s18.postimg.org/6bdnlvmx1/IMG_20160407_183644834.jpg) (http://postimg.org/image/6bdnlvmx1/)

Vanteisiin piti tulla alunperin tilauksen mukaan metalliväri. Maalari oli kuitenkin maalannut tällaiseksi, tämä kermanvärinen olisi kuulemma kestävämpi. (Saan kyllä vielä pintaan sen metallivärin, mikäli tulisin katumapäälle.) En nyt muista enää maalin tyyppiä, tulihan se asia esille mutta ehdin jo unohtamaan.

(http://s29.postimg.org/gfwbmfjnn/IMG_20160407_WA0004.jpg) (http://postimg.org/image/gfwbmfjnn/)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: Arska F - 07.04.2016, 20:27:00
Nätit on vanteista tullu
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 08.04.2016, 20:00:20
Tässä se ny sitten on, kesäkumit alla. Jäiköhän vanteiden väri vähän vaaleaksi, vaikka kermansävyisethän ne ovat...

(http://s21.postimg.org/6gbfppqur/20160408_162939.jpg) (http://postimg.org/image/6gbfppqur/)

(http://s18.postimg.org/qbjeco42t/20160408_162954.jpg) (http://postimg.org/image/qbjeco42t/)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: Arska F - 09.04.2016, 08:00:00
Hyvin sopii sävyt toisiinsa  ;)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 13.05.2016, 17:31:39
Kaasutinremppaa: tiivisteet olivat aivan entiset ja pinnatkaan eivät olleet enää suorat. Vaihdettiin eristebakeliitti ja tiivisteet sieltä välistä.

(http://s32.postimg.org/d087ldx6p/carb2.jpg) (http://postimg.org/image/d087ldx6p/)

(http://s32.postimg.org/nbcr8ooxt/carb1.jpg) (http://postimg.org/image/nbcr8ooxt/)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 10.07.2016, 22:00:15
"Sinikka" on saanut pientä päivitystä kesäloman sadepäivien aikana. Mittaristoon on kertynyt pari gaugea lisää. Öljynpaine- ja öljynlämpötila-anturi puuttuu vielä. Ne voisi asentaa paikoilleen seuraavan öljynvaihdon yhteydessä, jos vaan löydän siihen mennessä oikeat anturit joistain. Lisäksi ulkolämpötilamittari antaa jostain syystä noin 8 astetta liian suuria lukemia. Vika ei liene anturissa, sillä kokeilin mittaria kahdella eri anturilla. Pitää ottaa jonain päivänä vielä irti ja tarkistaa kytkentä. Tämän nimenomaisen mittarin takana on melkoinen haaroitussätös, sillä mittarivalot ja virrat on haaroitettu siellä laattaliittimien haaroittimilla. Siinä miyttarissa itsessään ei taida muistaakseni olla mitään kalibrointiruuvia. Alin mittari on kierroslukumittarki, jonka kytkentä on helppo: mittarin takaa löytyy valmiina puha-valkoinen johto, jonka päässä on laattaliitin. Pitää vaan valmistaa lyhyt johto mittarilta tähän valmiiseen johtoon. Kaikissa mittareissa on erillinen valaistus, jonka säätö toimii kojetaulun vasemmasta reunasta löytyvällä dimmer-säätimellä.

(https://s31.postimg.org/cc9aa0247/mittari1.jpg) (https://postimg.org/image/cc9aa0247/)

Asensin myös viime talvena löydetyt vanhat Bosch-sumarit (toivottavasti ne ovat nyt hyväksyttyä tyyppiä) paikoilleen. Asensin konehuoneeseen releen ja erillisen sulakkeen, jotka eivät nyt ole täydellistä pussihousumallia.

(https://s32.postimg.org/yh0hx28wx/valot4.jpg) (https://postimg.org/image/yh0hx28wx/)

(https://s32.postimg.org/3nvsdjks1/valot5.jpg) (https://postimg.org/image/3nvsdjks1/)

(https://s32.postimg.org/chh87q91t/valot6.jpg) (https://postimg.org/image/chh87q91t/)

Otin valon kytkimen virran sulakerasiasta sulakkeen 3 (sumarit + lisälaitteet) takaa lattaliittimen haaroittimella. Näin ollen valot voi kytkeä päälle vain ajovalojen ollessa päällä. Kaikki johdot on tehty käsityönä eristämättömillä päätteillä, joiden kiinnitykset varmistin vielä juottamalla.
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: jen - 10.07.2016, 22:13:06
mä oon ottanut aina parkeilta niin sumarit toimii myös kun pelkät parkit päällä ;)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 10.07.2016, 22:16:07
mä oon ottanut aina parkeilta niin sumarit toimii myös kun pelkät parkit päällä ;)

Mistä kohtaa saa kätevimmin kytkettyä?
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: jen - 10.07.2016, 22:34:02
tossatapauksessa kun rele on sulla tossa niin vaikka suoraan vasemman parkkilyhdyn takaa ;)
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 26.07.2016, 21:31:06
(https://s31.postimg.org/3xbslsrnr/gauges2.jpg) (https://postimg.org/image/3xbslsrnr/)

Asensimme eilen sensoreita paikoilleen. VDO:n öljynpainesensori sisältää sekä paineen mukaan muuttuvan säätövastuksen, että mittaritaulun varoitusvalon kytkimen samassa paketissa. Anturin sijainti on hieman hankala lohkolämmittimen komponentin alla ja sen joutuu asentamaan vinojen holkkien avulla sopivaan suuntaan.

(https://s31.postimg.org/5glvz081j/sensor1.jpg) (https://postimg.org/image/5glvz081j/)

Öljynlämpötila-anturi asennetaan öljypohjan propun paikalle.

(https://s31.postimg.org/jquj7ty93/sensor2.jpg) (https://postimg.org/image/jquj7ty93/)

Tein johtosarjan vihreästä (öljynpaine) ja ruskeasta (öljynlämpötila) 0,75m2 johdosta, ja yritin tehdä johdoista juuri oikean mittaisia. Päätin johdot alkuperäiselllä tavalla eristämättömillä päätteillä ja varmistamalla liitokset juotoksilla. Suojasin johdot vielä liimallisella sukalla ja sidoin samaan pakettiin moottorin johtosarjan kanssa.

(https://s32.postimg.org/8qnlgmv81/gauges3.jpg) (https://postimg.org/image/8qnlgmv81/)

No nyt on sitten autossa tämmöiset lelut. Mukavaa ja kiireetöntä harrastusta näin loman loppuvaiheeseen.
Otsikko: Vs: 240 DL 1987
Kirjoitti: LaitinenP - 12.07.2017, 20:17:30
Sinikka saa uuden lämmittimen puhaltimen.

(https://thumb.ibb.co/eHiUUa/fan.jpg) (https://ibb.co/eHiUUa)

Epäonnistuin noiden kumikiinnikkeiden kanssa, ne kun ovat vietävän hankala pujottaa reikäänsä. Yksi meni jo poikki, ja jouduin tilaamaan lisää. Niitä odotellessa pesin kaikki osat huolella. Joka tapauksessa puhaltimen ripustaminen kannattaa tehdä huolella, sillä koje on jo alkujaan hieman äänekäs, etenkin asennossa 2 tai enemmän.

(https://thumb.ibb.co/jCfMaF/20170705_155111.jpg) (https://ibb.co/jCfMaF)