Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: miro678 - 27.11.2015, 07:11:07

Otsikko: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: miro678 - 27.11.2015, 07:11:07
Eli otsikon mukainen vika kyseisessä autossa. Kylmänä pelaa mutta lämmettyä hetken toimii kevyellä kaasulla ja aina kaasua lisättäessä pätkii enemmän ja lopuksi sammuu. Tuntuu kuin bensa loppuisi, mutta sitäkin on yli puoli tankkia. Muutama päivä sitten vaihdettu virranjakajan kansi ja pyörijä (mallia motonet). Vaihtoehtoja mistä lähteä vikaa etsimään? Voisiko olla bensapumppu sökö ja pystyykö sitä jostain tarkastamaan? Viikko sitten oikastu kansi, vaihdettu pahvi ja tulpat (samat kuin edelliset jotkin bosch plussat)
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: miro678 - 29.11.2015, 18:24:44
Vika korjaantu immun vaihtamalla mutta seuraavana aamuna ilmaantui uudelleen, mutta nyt vain pätkimisenä täydellä vedätyksellä. Eli kun antaa monoa niin nykien vetää ja pätkii.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: Dartteri - 01.12.2015, 15:09:52
Ampuuko se putkeen vai onko seos pielessä? Jollakin tapaa pitäisi ensin selvittää, onko vika sytkän vai bensan puolella.

Imuvuodot (tai ahto-) on syytä tarkistella ensimmäisenä. Jos ahdin on työntäny öljyä läpi, nuo letkut mokomat haurastuu ja hajoaa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: miro678 - 01.12.2015, 15:40:39
Ampuuko se putkeen vai onko seos pielessä? Jollakin tapaa pitäisi ensin selvittää, onko vika sytkän vai bensan puolella.

Imuvuodot (tai ahto-) on syytä tarkistella ensimmäisenä. Jos ahdin on työntäny öljyä läpi, nuo letkut mokomat haurastuu ja hajoaa.

Ampas kerran putkeen jonka johdosta sitten vaihdettiin tuo virranjakajan kansi ja pyörijä. Nyt tuntunut pelaavan hyvin kun ajellut suomalaisella 98 bensalla. Unohtui tuossa aloitusviestissä sanoa että autossa on Tonin bensalastu painetta lisätty (0.8bar) ja vx3 nokka, jos nuo hirveästi nyt sitten merkkaa. Välillä tuntuu että nykiminen johtuisi laatikosta? Koneen takaosasta kuuluu outoa ropinaa jonka olen yrittänyt paikantaa laatikkoon kun kuuluu niinkin selvästi sisälle ajaessa liekö öljyt vähissä, huonot ja mitäs sinne takaisin laittaisi kyseessä siis AW71?

Edit: imu-/ahtovuodot kateltu ettei kyllä mistään pitäis vuotaa.

Kiitos jo etukäteen.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: puliukk0 - 01.12.2015, 15:46:54
Ampas kerran putkeen jonka johdosta sitten vaihdettiin tuo virranjakajan kansi ja pyörijä. Nyt tuntunut pelaavan hyvin kun ajellut suomalaisella 98 bensalla. Unohtui tuossa aloitusviestissä sanoa että autossa on Tonin bensalastu painetta lisätty (0.8bar) ja vx3 nokka, jos nuo hirveästi nyt sitten merkkaa. Välillä tuntuu että nykiminen johtuisi laatikosta? Koneen takaosasta kuuluu outoa ropinaa jonka olen yrittänyt paikantaa laatikkoon kun kuuluu niinkin selvästi sisälle ajaessa liekö öljyt vähissä, huonot ja mitäs sinne takaisin laittaisi kyseessä siis AW71?

Edit: imu-/ahtovuodot kateltu ettei kyllä mistään pitäis vuotaa.

Kiitos jo etukäteen.

Ilman sytkälastua tuolla 0.8bar kohdilla alkaa yleensä nakuttelemaan. Jolloin tulee sellaista aaltoilevaa/pätkivää vetoa, vai minkälaista nykimistä on?
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: miro678 - 01.12.2015, 17:31:57
Ilman sytkälastua tuolla 0.8bar kohdilla alkaa yleensä nakuttelemaan. Jolloin tulee sellaista aaltoilevaa/pätkivää vetoa, vai minkälaista nykimistä on?

Tuntuu aina tyhjemmällä tankilla rötäävän? Viittaisi bensapumppuun? Pitää koettaa käydä tankkaamassa että pelaako.

E: Jos vaihtaisi myös vakiolastun ja paineet ihan kokeilun vuoksi?
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: puliukk0 - 01.12.2015, 17:33:49
Tuntuu aina tyhjemmällä tankilla rötäävän? Viittaisi bensapumppuun? Pitää koettaa käydä tankkaamassa että pelaako.

Onko minkä ikäinen? Vanhemmat kuin -95 (muistaakseni) kahdella pumpulla.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: Acke - 01.12.2015, 17:35:11
Puliukko kerkes ensin, -95 on myös mun muistaakseni raja. Jos on vanhempi, kuuntele suriseeko tankissa auton käydessä.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: miro678 - 01.12.2015, 17:43:04
Puliukko kerkes ensin, -95 on myös mun muistaakseni raja. Jos on vanhempi, kuuntele suriseeko tankissa auton käydessä.

Onko minkä ikäinen? Vanhemmat kuin -95 (muistaakseni) kahdella pumpulla.

Kiitos vastauksista!

Pitää kohta käydä kattomassa ja ehkä jopa toteamassa vika. :)

E: Eli auto siis pätki pelkästään ahdoilla, mittarin mukaan bensaa oli noin 20L. Kävin tankkaamassa lisää ja pätkiminen jatkui ja noin tunnin päästä lähdin ajamaan ja kaikki toimi niinkuin piti. Ei nykinyt tai pätkinyt ollenkaan.

Alkaa tuntumaan jo niin hämärältä vialta etten tiedä mistä sitä pitäisi etsiä. Tosin vielä kuuntelematta että surraako se pumppu paksissa, mutta kokeilen huomenna vaihtaa lastun ja laskea paineet ja tsekata tuon pumpun.

Outoa omasta mielestä että alipaineella pelaa hyvin ja heti kun ahtaa hiukan n. 0,2 niin alkaa pätkiminen. Kertokaa te viisaammat.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: miro678 - 03.12.2015, 20:06:14
Noniin tänää sitte päätti paukahtaa lambda sököks liekö ollut syyllinen kokoajan. Mistä kannattas ostaa? Tekeekö motonetin omilla mitään?
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: Acke - 03.12.2015, 20:19:39
Suosittelisin mallikohtaista merkkilambdaa, on kuitenkin aika tärkeä osa. Nyt kun luin ton alkuviestin uudestaan, niin eihän sulla satu olemaan niitä bosch nelikärkitulppia? Useammalla on ollut ongelmia niiden kanssa turbovinokoneessa, itselläkin pätki joskus ahdoilla.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: miro678 - 03.12.2015, 23:11:04
Suosittelisin mallikohtaista merkkilambdaa, on kuitenkin aika tärkeä osa. Nyt kun luin ton alkuviestin uudestaan, niin eihän sulla satu olemaan niitä bosch nelikärkitulppia? Useammalla on ollut ongelmia niiden kanssa turbovinokoneessa, itselläkin pätki joskus ahdoilla.

Ei löydy nelikärkitulppia. Tuli otettua tuosta lambdan liitin irti ja nyt pelaa, tosin jossain vikatilassa? Paljon syö ainakin menovettä. Täytyy huomenna käydä hakemassa uusi lambda ja toivoa että tuo toimisi taas edes viikon.  :'(
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: miro678 - 04.12.2015, 09:18:24
Tosin dp:stä katkennut yksi pultti joten voisiko vaikuttaa niin paljon seoksiin että heittäis paksulle ja siksi pätkisi täydessä vedätyksessä? Pitäisi päästä laajakaistalla mittailemaan, että mitä siellä koneessa todellisuudessa tapahtuu..
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: Pekko-poika - 04.12.2015, 09:43:07
Siis pakopesän päästäkö on yksi kolmesta pultista poikki?  ???
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: Kalamies - 04.12.2015, 09:47:43
Kyllä. Mun mielestä DP saa vuotaa aika kovasti, että vetää paksulle. Nimimerkillä ne pirun mutterit tykkää löystyä, elleivät ole lukkomuttereita.  :D
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: miro678 - 04.12.2015, 09:55:13
Siis pakopesän päästäkö on yksi kolmesta pultista poikki?  ???

Juurikin sieltä, napsahti ahtimeen poikki se perkeleen pultti..

Kyllä. Mun mielestä DP saa vuotaa aika kovasti, että vetää paksulle. Nimimerkillä ne pirun mutterit tykkää löystyä, elleivät ole lukkomuttereita.  :D

Hmm.. eli taas sulkemassa yhtä vaihtoehtoa pois.. alkaa jo usko loppumaan ja volvo innostus kaikkoamaan, ehkä se vielä iloks muuttuu. :D
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: Niksa - 04.12.2015, 10:00:16
Mulla rötäs ja pätki ahdoilla niin yhteen suuttimeen oli irronnut polttoaineletkusta jotain shaibaa...
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: miro678 - 04.12.2015, 11:15:27
Mulla rötäs ja pätki ahdoilla niin yhteen suuttimeen oli irronnut polttoaineletkusta jotain shaibaa...

Kiitti tiedosta! Pitää sekin katsoa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: TVS - 04.12.2015, 12:30:17
Nippanappa havaittavissa oleva pakosarjan tiivisteen vuoto nosti täällä kulutusta toista litraa, tuskin DP:n selkeä vuoto mitenkään vähemmän ongelmia aiheuttaa? DP ihan suosiolla irti kokonaan niin tulee välttävästi tilaa porailla tynkä pois...
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: miro678 - 04.12.2015, 13:56:26
Nippanappa havaittavissa oleva pakosarjan tiivisteen vuoto nosti täällä kulutusta toista litraa, tuskin DP:n selkeä vuoto mitenkään vähemmän ongelmia aiheuttaa? DP ihan suosiolla irti kokonaan niin tulee välttävästi tilaa porailla tynkä pois...

Juu tällänen kävi itellä kans mielessä jahka tästä pääsee ensin vaihtamaan tuon lambdan niin pääsee kattelemaa että pelaako se edes.. :D
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: puliukk0 - 04.12.2015, 17:22:06
Volvon orkkis pultit auttaa tuohon dp aukeemis ongelmaan (jotain ihme matskua) tai jouston lisääminen downpipeen.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: miro678 - 04.12.2015, 22:36:14
Volvon orkkis pultit auttaa tuohon dp aukeemis ongelmaan (jotain ihme matskua) tai jouston lisääminen downpipeen.  :)

Tässä tapauksessa pultti katkes kiristysvaiheessa.. :D menojalka vipatti ja oli pakko päästä ajamaan. Siitäkin nyt oppirahat maksettu. :D
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: miro678 - 04.12.2015, 22:40:39
Päivitellääs tätä. Lambda tuli vaihettua tyydyin walker merkkiseen kun aito bosch olisi ollut sen 180e.. tässä selvittiin vähän yli puolet halvemmalla. Nyt tuntuu taas pelaavan kuin sveitsiläinen kello.

Seuraavaa vikaa odotellessa  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT pätkii ja rötää lämpimänä!?
Kirjoitti: miro678 - 15.12.2015, 11:20:17
Taas uutta. Eilen ajellessa rupes taas nykimään ja pätkimään. Ajelin siinä sitten lähimmälle parkkipaikalle ja eikun pelti pystyyn, siinä sitten totesin että ampui kipinää puolanjohdosta sieltä virranjakajan päästä tulipeltiin. Eikun kiireesti motonettiin hakemaan uutta, nyt muutama kymmen kilsa ajettu ja tuntuis pelaavan odotellaan nyt vielä jos tuo näyttelisi lopun merkkejä.

Seuraavaksi lentää motonetin jakaja vesilintuu ja haen siniseltä sitten uuden..

E: Tuli vaihdettua seuraavana päivänä myös tulpanjohdot. Toimii toistaiseksi. :D