Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Kaskari - 27.11.2015, 23:28:20
-
Iltaa.
Tiedän että aihetta on koluttu jo aika paljon, mutta tässä jo useamman illan, pää pyörryksissä foorumilla surffanneena, kysyisin vielä kerran näin kootusti, että mistä löytyy varaosat ja tekijät b230fk koneelle täältä keski-suomesta? Kone on siis paljon (465tkm) ajetun -95 vuoden, 940:n b230fk, josta tarkoitus olisi siis ottaa maltilliset +250hp.
Kone on nyt purettu ja sen perusasiat on ok. Ja mikä kiva, niin öljysumut löytyy. Oma ajatus tulevasta remontista/ piristyksestä oli seuraavanlainen:
Alakerran laakerointi ja männänrenkaiden uusiminen. (Ja jos joltain löytyy sopivasti H-profiilit, niin varulta valmiiksi, vaikkei tehotavoite vaadikkaan.) -> mistä ja minkä merkin laakerit ja tiivisteet ko. koneeseen? Ja Entä männänrenkaat? foorumilla luki että esim. motonetistä, mutta en löytänyt heidän sivuilta ainakaan laakereita juuri tähän koneeseen?? Käyttäjä lähtöinen vikako ja löytyykö kaikki em. tavarat jos meneen motonetin tiskiltä kysymään vai kannattaako hakea muualta?
Öljypumppu? Ymmärsin, että ft mallissa on ns. suuritehoisempi pumppu vakiona, mutta mites fk mallissa? Onko sama pumppu? Ja mites jos mittarissa on 460tkm? Mistä pumpun todellisen kunnon tietää, öljynpaineistako? Vai onko tämä väärä paikka säästää ja onko syytä jo ihan vaan varulta hankkia uusi pumppu? Eli mistä sellainen kannattaa hankkia?
Orkkiskuntoinen 530 kansi. Kuka sille tarvittavat asiat tekisi jyväskylän alueella? Hinta/laatusuhde kiinnostaa kun ei kuitenkaan kuuta tavoitella taivaalta ::) Entäs mistä kannenpultit?
Muita ajatuksia tulevasta kokoonpanosta, joihin voi ottaa kantaa..
- Tarkoitus hankkia eteen-ylös pakosarja, jollekkin alkuperäistä hiukka isommalle ahtimelle. Tosin myös ahdin vielä hakusessa..
- n. 1000cc suuttimet, koska haave muuttaa viinalle. Toimiiko orkkis imusarja tässä tapauksessa vai tarvitseeko sekin päivitystä? Mistä täällä keski-suomessa kannattaa kysellä viinan kestäviä bensalinjoja ja pumppua?
- Alustava tarkoitus oli käyttää alkuperäis-sähköjä/m.ohjausta jos sen vaan saa toimimaan myös viinalla. -> keneltä lastut?
Eli jos tiedät kertoa mistä ko. osat nykyisin on edullista ja järkevää hankkia tai jos osaat kertoa, että ajatukseni tulevan kokoonpanon suhteen (250hp tavoite) on ihan metsässä, niin ohjaappa rohkeasti oikeaan suuntaan. Kyseessä kun on ensimmäinen volvo projekti :idiot2:
Kiitos ja kumarrus,
Sami Äänekoskelta.
-
Valitse Motonetin verkkokaupasta / luettelosta autoksi esim 740 vm 91 niin löytyy kiertokangenlaakerit ja runkolaakerit.
Samaa tavaraa ne on kuin 940 mallissakin. Luettelo ei vaan tunne 940 laakereita.
-
Pumppuhan on öljyruiskujen kanssa aina se suurempituottoinen myös vaparikoneissa. Noilla kilometreillä voi olla jo hieman kulahtanut, avaamalla selviää. Perus laakerointi ja rengastushan ei tällaiseen koneeseen maltaita maksa, laakereina toimii esim. Glycot varsin mainiosti. Itse tuskin edes runkolaakereita vaihtaisin noilla metreillä jos ei mitään vikaa näy. Tiivisteissä kannattaa sen verran satsata että ostaa alkuperäisenä nokan/apuakselin ja kampuran stefat. Alakerran ollessa auki kannattaa myös ÖP:n paineputkeen uusia tiivisteet, nämäkin saa ja kannattaa ottaa tiskiltä.
Mulla voi jäädä jouten uusi orkkis isotuottoinen öljypumppu jos keksinkin laittaa tuohon omaan raatoon koneen pystyyn. ;)
-
Kyselit toisaalla kannenpultteja, omaani olen ostanut Wurthilta M12x140 kuusiokolokannalla ja 12.9 kovuudella.
Alle 2 egeä/kpl.
-
Itse hain kk- ja rk-laakerit, kannenpultit sekä tiivistesarjan paikalliselta varaosamyyjältä, huomattavasti halvempi kuin motonetistä, myös ennen alennuksia.. Glycon laakerit, elringin alakerran tiivisteet, victor reinzin kansipahvi. Loput tulee Volvolta. Männänrenkaat ja vauhtipyörän pultit tilasin janicol racingilta.
-
käyt varaosa pojilta tilaamassa ,ei tarvi ajella jyväskylään
ps.konginkankaalta löytyis passeli pakosarja/ahdin ja 1000 suuttimet pistä yv:tä jos kiinnostaa
-
Kiitoksia vastauksista! :)
-
Sen verran aiheesta vielä, että paikallaan oli merkintöjen perusteella T-nokka.. Kansi siis 530, joka on jäämässä aika orkkiskuntoon. Tekeekö tällä T-nokalla mitään tällaisessa n. 250hp:n tavoittelussa, vai mihin käyttöön tuo parhaiten soveltuu? :idiot2:
Ps. Löysin kyllä taulukon, jossa nokista kerrottiin, mutta ei se ymmärtämättömälle mitään kerro..
-
Sen verran aiheesta vielä, että paikallaan oli merkintöjen perusteella T-nokka.. Kansi siis 530, joka on jäämässä aika orkkiskuntoon. Tekeekö tällä T-nokalla mitään tällaisessa n. 250hp:n tavoittelussa, vai mihin käyttöön tuo parhaiten soveltuu? :idiot2:
Ps. Löysin kyllä taulukon, jossa nokista kerrottiin, mutta ei se ymmärtämättömälle mitään kerro..
Tekee paljonkin, sillä voi heittää esim. vesilintua. ;)
No ei vaan, t on ihan hyvä nokka jokapäiväiseen ajoon. 250hv saavuttaminen käy kumminkin helpommin kun sinne vaihtaa toisen nokan, esim. a, v, vx, vx3. Moottorista tulee samalla "kierroskone", eli se traktorimainen fiilis ainakin vähenee. Imo.
-
Tekee paljonkin, sillä voi heittää esim. vesilintua. ;)
No ei vaan, t on ihan hyvä nokka jokapäiväiseen ajoon. 250hv saavuttaminen käy kumminkin helpommin kun sinne vaihtaa toisen nokan, esim. a, v, vx, vx3. Moottorista tulee samalla "kierroskone", eli se traktorimainen fiilis ainakin vähenee. Imo.
Senkin rahan voi säästää ja jättää T:n paikalleen. 250hp saavutetaan T-nokalla ja td04-16t ahtimella.
-
Tältä foorumilta kun kysyy ahdetun vinokoneen nokka-akselista niin alkaa vinoilu, vääntö ja kaikenmaailman sisäpiiri jutut
Kokeilemella selviää. Käyttökelpoisia nokkia ahdettuun loivimmasta aloittaen:
T, Y, VX3, VX, V, A, D, K, H
Veikkaan että voittaja löytyy ennen A-nokkaa
-
Tältä foorumilta kun kysyy ahdetun vinokoneen nokka-akselista niin alkaa vinoilu, vääntö ja kaikenmaailman sisäpiiri jutut
Kokeilemella selviää. Käyttökelpoisia nokkia ahdettuun loivimmasta aloittaen:
T, Y, VX3, VX, V, A, D, K, H
Veikkaan että voittaja löytyy ennen A-nokkaa
Jees, silloinpa on luonnolista tässä tapauksessa aloittaa tuolla listan ensimmäisellä, eli T:llä.
Tattis :)
-
Myös M-nokan voinee lisätä tuonne T:n ja Y:n tietämille, arvoiltaan se näkyi olevan varsin lähellä T:tä mutta hiukan isommalla nostolla. T, M (ja Y jos semmosen jakajanuralla löytää?) puolustaa sillai hyvin paikkaansa testimielessä että käypä markkinahinta on juurijuuri setelirahan puolella.
-
Jatketaas kyselyä kun tulee niin hyviä vastauksia. Eli seuraavaksi vauhtipyörä, asetelma ja kytkinlevy ajatuksia..
Eli Projekti etenee ja nyt tarviisi löytyä sopiva kytknpaketti noille tavotelluille alle kolmensadan tehoille.. Kyseessä ei siis ole katuauto, joten Ei ole pakko olla ihan mukavin kytkintuntuman suhteen.. :P
Littupyörää olen tuohon alustavasti miettinyt. Eikös niitä löytynyt noista vanhemmista 200 volvoista vai? siihen kaveriksi esim. sre-618 ja joku 228 levy. Kytkinlevy voi tosiaan olla vaikka massalevy jos ne noilla tehoilla pitää tai sitten sintteri. Sama se mulle. Laatikoksi on kuitenkin tulossa 5-v bmw:n zf laatikko 320diiselistä.
Vai löytyisikö jokin muu valmis/ toimiva kokoonpano, jossa olisi riittävän jämäkkä asetelma, joka sopii suorilla littupöyrään ja ottaa vielä helposti jonkin bmw:n (tai samalla boorilla olevan) kytkilevyn sisuksiinsa.. Niin ja mahtuu kokonaisuudessaan vielä modifoituun zf:n laatikkoon sisälle?
Tällaista tänään..
-
Vauhtipyörä+kytkinsetiks sitten suosista joku m5 vakiokytkin, custom-vauhtis eli LH:n pottapyörä joka sorvataan tasaseks ja siihen jako tolle bmw asetelmalle, saa kevyemmän pyörän kun vakio eli vastaa hyvin lähelle littupyörää, mutta siihen sopii bmw 240mm asetelma. Itellä tämmönen mutta se auto ei ole vielä ajokunnossa, koeajanut dartterin autoa ja on ihan mukava käytöllensäkin, poljinvoimantarve on hitusen korkeanlainen mutta muuten ihan kun vakiolla ajais. Se varmaan voi sulle semmosen pyörän tehdä jos toimitat vakion kovan pyörän aihioks. Toisaalta vakio kova pyörä ja 228mm sre-asetelmakin varmaan pitää ihan jees, jos bemmin lootan akselille löytyy vaan 228 levy.
Tonniset sumut on vähän överi 250hp:hen, 700-800 lähtisin tuota 300hp hakemaan (ite asiassa ite haen 350 kasipuokeilla suuttimilla). Lastun kanssa joudut tekemään jotakin kompromisseja, eli hankkimaan bulkkilastun "customina" jonka toinen hihavakioilla tekee etänä (=ei varmasti ole kohdillaan), tai sitten sijottamaan ostrichiin ja säätämään itse.
-
Oorlait,
Missäspäin tämä kaveri vaikuttaa, joka tuon muutostyön voisi tehdä? Löytynee foorumilta? Pystyykö hän tehdä asetelmalle uudet sovitteet limppuun ja kokoonpanon tasapainotuksen?
Ja sen verta on suunnitelmat itselläkin muuttuneet, että tuli hankittua tuo megaruutta tuon LH:n tilalle. Katotaan kummalla saadaan toimimaan.
Suuttimiksi haaveilin noita tonnisia kun tarkoitus oli käyttää sitä E85:ta.. Eikös ne silloin voi hyvinkin olla 1000cc koko luokkaa? Bensalinjat meinasin tehdä kupariputkista. Pumppu pitäisi myös jostain löytää..
Nyt taisi löytyä tämän projektin kallein vaihe kun hommat alko konehuoneessa.. Korin teko olikin vielä aika halpaa lystiä :-\ no eipä se yllätyksenä tullutkaan ;)
-
Lisää kysymyksiä rojektin edetessä..
Nyt alkaisi olla lähes kaikki osat hankittu ja ensistarttaus alkaa lähestyä.. ::)
Bensanpaineen säätimen meinasin vielä päivittää säädettävään versioon. Löytyykö esim. Biltemasta tai motonetiltä tai jostain ihan muualta suoraan omaan bensakiskoon asennettavaa säädintä? Bilteman tiskillä ei osattu auttaa??
S
-
Moposportista Malpassin bensanpaineensäädin?
Vähän rajunpuoleisia osia 250 kaakkiin, tuubisarja ja tonniset sumut.
-
Moposportista Malpassin bensanpaineensäädin?
Vähän rajunpuoleisia osia 250 kaakkiin, tuubisarja ja tonniset sumut.
Samilla on vähän vaatimaton tavoite ;)
-
Heh, vaatimaton tavoite joo.. :-*
Taitaa tuo mun kori olla liian keponen isompiin tehoihin..
Mutta tosiaan, onko porukalla kokemuksia tuon originaalin bensanpaineen säätimen toiminnasta, jos ajetaan viinalla, tonnisilla sumuilla ja n. 1 bar ahdoilla..? Vanha säädin saa jäädä jos pelaa ja kokeilemallahan sen tietää.. :idiot2:
-
Tuleeko tähän nyt mega vai lh? Jos megalla, niin aivan turhaa vaihtaa tuota paineensäädintä, jos vanha on toimiva. Itsellä 2200cc suuttimet ja tuo alkuperäinen bensakisko ja paineensäädin. Toimii hyvin.
http://www.tarvikemotti.com/
(http://s32.postimg.org/3tt9ufl8h/malbmw.jpg) (http://postimg.org/image/3tt9ufl8h/)
Tollasella sovitteella saa ainaki sopimaan Bilteman säätimen. Makso jotain 20€ pari vuotta sitten.
-
Mega tulee. Ja tuollaista adapteria jo katselinkin.. Kokeilen nyt ensin tuolla orkkiksella ja vaihdan säädettävän jos ei pelaa.. Ja täytyy ihan mitata ne paineet..
Kiitos paljon vastauksista..
-
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=4430
Toi oli se puola mistä jätkät puhu siellä niitten tallilla.
-
Okei täytyypä tsekata sekin.. :)
-
Mulla on orggis säädin paikallaan ja säädettävä letkun päässä ennen paluulinjaa ja toimii moitteetta.
Orggis kuitenkin kuristaa vähemmän (eli polttoaine virtaa läpi suoraan) koska säädettävällä laitettu paineet 3bar+imusarjan paine.
-
Mega tulee. Ja tuollaista adapteria jo katselinkin.. Kokeilen nyt ensin tuolla orkkiksella ja vaihdan säädettävän jos ei pelaa.. Ja täytyy ihan mitata ne paineet..
Kiitos paljon vastauksista..
Helpolla pääsee, kun leikkaa tehtaanlaisesta painesäätimestä päädyn pois ja kytkee yhteeseen sarjaan säädettävän regun, jossa yhde imusarjan paineelle. Biltema ei ehkä enää myy näitä? Olivat ihan ok ns. rakennussarjoja :-) ... vuosivat sieltä sun täältä, mikäli niitä ei käynyt lävitse ennen asennusta.
Tältä ne näyttivät, mutta ilman eloksointia:
http://www.race.fi/fi/product/18970a/rp-fpr-1
-
Mulla on orggis säädin paikallaan ja säädettävä letkun päässä ennen paluulinjaa ja toimii moitteetta.
Orggis kuitenkin kuristaa vähemmän (eli polttoaine virtaa läpi suoraan) koska säädettävällä laitettu paineet 3bar+imusarjan paine.
Ei näin.
-
Ei näin.
Miksi?
-
Itse otin vakio bensapaineensäätimen pois kiskosta ja hitsasin sen lähtöön an8 liittimen, letku väliin ja säädettävä paineensäädin vähän parempaan paikkaan. Vakiosäätimelläkin pärjää mut mulla ei suuttimet taipunu pienemmälle aukiololle niin piti vähän painetta pudottaa.
-
Miksi?
Systeemin hystereesi voi kasvaa. Mikäli laittaa paineensäätimiä sarjaan niin mieluummin niin päin, että edetään suuremmasta paineesta pienempään. Tällä tavalla vähennetään polttoainepumppujen tuottovaihteluiden (esim. jännitteen yms. seurauksena) vaikutuksia suuttimien tuottoihin.
Toimii toki tuollakin kuvaamallasi tavalla, koska suuremman rajapaineen säädin pitää "ääri"auki myös ylävirrassa olevaa säädintä.
Kaikki toimivat tavat ovat hyviä, mutta kaikki hyvät eivät ole kaikille toimivia :)
-
Vakiosäätimestä saa "free flow" -mallisen sopivan kokoisella poranterällä. Sitten jos tulee katumapäälle, niin uuden käytetyn saanee parilla eurolla.