Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Julma-Henri - 11.07.2011, 22:17:40
-
Eli kyseessä on -02 vm v70 d5. auto alkanu oireileen sillai että välistä kiihytyksen jälkeen tehot katoaa. kierroksia ei ota 3000rpm enempää. auto ei savuta missään vaiheessa. sammuksissa käyttää nii taas pelaa jonku aikaa.
polttoaine suodatin on vaihdettu pari viikkoa sitten.
töpselissä ei ole vielä kerenny käyttään.
vika ilmotusta ei ole tullu ajotietokoneeseen.
-
Mites ilmansuodatin, onko tukossa roskista ja pölystä?
Turbon ilmaputki ehjä?
-
ilmaputsari on vaihdettu huhti-toukokuussa
putkia en vielä ole kerenny kunnolla tutkimaan. äkkiseltään katottuna ne oli ehjät
-
Täältä ääni ahtimen jumittuville johdesiiville. Muuttuvasiipisessä ahtimessa olevat siivet eivät pääse vapaasti liikkumaan karstoittumisen takia ja siksi todellinen ahtopaine ei täsmää moottorinohjauksen pyytämän arvon kanssa.
Sama vika tulee myös, jos moottorin alipaineavusteiset kumityynyt vuotavat tai jotkut tähän systeemiin kuuluvat alipaineletkut vuotavat. Letkut lähtevät ilmansuodatinkotelon kupeessa olevasta magneettiventtiilistä ja ne voi testimielessä tulpata ja kokeilla toimiiko auto paremmin. Ahtimen kalvorasialle lähtevää letkua ei passaa tulpata.
-
turboa olen alkanu vikomaan. ääni on muuttunu jonkun verran.
ahtoputkia käyttelin tuossa irti, imupuolella kaikki kunnossa. ahtopuolella oli öljyä.
että pahat viitteet on ilmassa että turbo remppa tulossa.
tekeeköhän se vikakoodia muistiin?
-
pari kertaa teki tuon mullakin, mutta kesällä ei ole vielä tehnyt, seuraan mielenkiinnolla keskustelua aiheesta. paljonko ajettu autolla?? mulla 190 000km!! 2003.
-
vikakoodit luettu. ahtopaineen säätösolenoidin tieto negatiivinen tai jotain vastaavaa siellä oli.
loppus tuo sataminen niin pääsin ottamaan irti ja putsaamaan sen.
pakko kokeilla ensin nämä halvat toimenpiteet.
onhan tuolla jo 350tkm rullattu.
pari kertaa teki tuon mullakin, mutta kesällä ei ole vielä tehnyt, seuraan mielenkiinnolla keskustelua aiheesta. paljonko ajettu autolla?? mulla 190 000km!! 2003.
olekko egr-venttiilin muuten tukkinu?
-
tuola vanhalla foorumilla oli käyty tällainen keskustelu, ilmeisesti oli onnistunut karstan polttamisella korjaamaan vian.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=61849.0
-
tuola vanhalla foorumilla oli käyty tällainen keskustelu, ilmeisesti oli onnistunut karstan polttamisella korjaamaan vian.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=61849.0
kyllä ne karstat on lähteny sieltä. n. 1,5 vuotta ollu ja nyt keväällä alko värkkäämään. muuten kyllä toiminu hyvin.
putsata tuo solenoidi ja sitten lähteä tekemään vielä tuo karstan poltto
-
Jos on mahdollista niin pistä kärry tai asuntovaunu jälkeen karstanpoisto kiekalle, saa vähän enemmän kuormitusta moottorille ja sitä kautta turbokin käy lämpösempänä niin palaa paremmin nuo karstat.. Kun ei se minusta tyhjiltään hyvin kuormita moottoria vaikka kierroksia onkin, toki palaa ne karstat niinkin.. :)
-
hankala laittaa mitään perään roikkumaan ku ei tuossa koukkua ole.
ei ole vaikusta tullu solenoidin puhdistuksen ja karstan polton jälkeen.
häätyy vielä ne pikku letkut tutkia. ja sitten ku auton saa montun päälle niin tutkitaan vielä moottorin alta menevä ahtoputki.
-
juu eli auto v70d 2003 luultavasti lastutettu??.auto menee vikasietotilaan lähes aina jos antaa vähäsenkin reippaammin kaasua ajoon lähtiessä ei riipu onko lämmin vai kylmä kone. Kerran virrat pois ja hieman rauhallisempaa ajoa hetken niin voi kenkiä vaikka kuinka ja paljon eikä ongelmia.Vika koodit oli jotain" väärä ahtopaineen säätely"joka kerta sama vika.Koitin ettiä haulla kun jollain oli ollut samaa vikaa autossa näillä foorumeilla, mutta tuloksetta.Jos joku muistais kuinka ongelma poistui niin helpottais tuota korjaus hommaa huomattavasti.Ainut mitä on tullut tehtyä,ilmamäärän putsaus ja koneen kumityynyjen eliminointi.
-
juu eli auto v70d 2003 luultavasti lastutettu??.auto menee vikasietotilaan lähes aina jos antaa vähäsenkin reippaammin kaasua ajoon lähtiessä ei riipu onko lämmin vai kylmä kone. Kerran virrat pois ja hieman rauhallisempaa ajoa hetken niin voi kenkiä vaikka kuinka ja paljon eikä ongelmia.Vika koodit oli jotain" väärä ahtopaineen säätely"joka kerta sama vika.Koitin ettiä haulla kun jollain oli ollut samaa vikaa autossa näillä foorumeilla, mutta tuloksetta.Jos joku muistais kuinka ongelma poistui niin helpottais tuota korjaus hommaa huomattavasti.Ainut mitä on tullut tehtyä,ilmamäärän putsaus ja koneen kumityynyjen eliminointi.
saattaa vika olla myös ahtopaineen säätösolenoidissa. joka on tuosta omaan näillä näkymin menny mutta nyt tilasin magneettiventtiilin joka on siinä ilmanputsarin kotelon kyljessä kiinni. ja toivon että alkaa pelittään
tuossa tuli huomattua että enään ei pelaa vakioilmanputsarilla ja että imuputkea vetää lyttyyn ku paikallaan polkee. että uusien ahtoputkien rakentelu alkaa lähiaikoina...
-
saattaa vika olla myös ahtopaineen säätösolenoidissa. joka on tuosta omaan näillä näkymin menny mutta nyt tilasin magneettiventtiilin joka on siinä ilmanputsarin kotelon kyljessä kiinni. ja toivon että alkaa pelittään
tuossa tuli huomattua että enään ei pelaa vakioilmanputsarilla ja että imuputkea vetää lyttyyn ku paikallaan polkee. että uusien ahtoputkien rakentelu alkaa lähiaikoina...
Se tehojen katoaminen johtuu n. 90% 99.9% varmuudella siitä lyttyyn menevästä imuletkusta, joka siihen turbolle menee, aika yleinen vikapaikka noille oireille.
Se ilmanputsarin työnä oleva magneettiventtiili ohjaa moottorin kumityynyjä.
-
Se ilmanputsarin työnä oleva magneettiventtiili ohjaa moottorin kumityynyjä.
ahtopaineen säätösolenoidilta tulee kuiten letku siihen.
ahtopaine mittarin asennukseen tarvis samalla vähän infoa.
mihinkä letkuun se T-haara laitetaan josta letku vedetään mittarille?
-
ahtopaineen säätösolenoidilta tulee kuiten letku siihen.
ahtopaine mittarin asennukseen tarvis samalla vähän infoa.
mihinkä letkuun se T-haara laitetaan josta letku vedetään mittarille?
Alipainepumppu -> t-haara -> haarasta vnt-säätösolenoidi (ahtopaineen säätö) -> toinen haara, tyynyjen magneettiventtiili -> tyynyjen venttiililtä t-haaraan, joka haarautuu tyynyille eteen ja taakse.
vnt-säätösolenoidista sitten lähtee sinne alipainekellolle letku.
Mikään niistä ohkaisista letkuista ei sisällä ahtopainetta, ahtopaineen saat mittarille ainoastaan tekemällä johonkin ahtoputkeet tai letkuun reiän ja siihen liitoksen mittarin letkulle.
Todennäköisesti helpon paikka tehdä, on se moottorin ali menevä kovamuoviputki, siihen reikä ja kestävällä liimalla tai sitten jollain muulla liitostavalla siihen putkenpätkä tai nippa kiinni, mihin saat letkun yhdistettyä.
-
joo no se mittarin asennus tulee varmaan sitten ajankohtaseksi ku saa mitattua tuon imuputken koot ja tilattua osat että ei mene enään lyttyyn. ja sitten myöhemmin uus kuuleri ja muut vermeet
-
joo no se mittarin asennus tulee varmaan sitten ajankohtaseksi ku saa mitattua tuon imuputken koot ja tilattua osat että ei mene enään lyttyyn. ja sitten myöhemmin uus kuuleri ja muut vermeet
Siinä imuputkessahan on muuten sitten se huohottimen liitos jossa samassa on huohottimen lämmitin, ei kannata unohtaa huomioida sitä sitten, kun putkea alkaa tekemään.
Se uusi imuputki volvolla on jotain vajaa satasen, sen varmaan ootkin jo selvittänyt, kun oot päättänyt itse tehdä.
-
Helpoin ja paras tapa ottaa ahtopaine "tieto", irroittaa erg venttiilin "ulostulo systeemi" n.90asteen alumiinin mutka irti joka on 3kpl 10-avaimen mentäviä pultteja irti, (ahtoletkut tottakai kans irti) porata siihne johtonipun pitimen tilalle vaikka 2mm reikä ja siihen johtonipun pitimen tilalle ostaa sopiva rasvanippa mistä poistaa sen kuulan ja jousen sisältä vaan pois (lyö esim pienellä naulalla sisältä päin)... sit vaan poistaa epäpuhtaudet samalla siitä alu-kuvista... ...ei todellakaan mitään liimaus/liitä paskoja!!!
-
Uuteen imuputkeen huohottimen letku on todella tiukka laittaa paikoilleen, kun taas vanhaan meni heittämällä paikoilleen.
muistaakseni maksoin letkusta alle 80€.
itse kun tekee imuputken, on tehtävä huolella ettei ole mitään sellaista mikä voisi irrota ja mennä turboon, tuho totaalinen kun kierroksia 100000r/min(?), irtoava esine menee suoraan imusiipiin.
-
kaikki mahollinen on kyllä huomioitu ku on alkanu miettimään putkien tekoa.
mutta ei se tietty pahasta ole että varotellaan O0
-
Se tehojen katoaminen johtuu n. 90% 99.9% varmuudella siitä lyttyyn menevästä imuletkusta, joka siihen turbolle menee, aika yleinen vikapaikka noille oireille.
Se ilmanputsarin työnä oleva magneettiventtiili ohjaa moottorin kumityynyjä.
Toi imuputken lyttyyn meno vois olla ongelma ratkaisu.Luulis vaan että sama vika olis koko ajan päällä?.Meikäläisen auton ongelma on vaan aikas mielen kiintoinen. Taitaa kallistua ton ahtopaineen säätimen puoleen
-
imuputken kasaan painumisen näkee, pyydät jotain painamaan kaasua kunnolla kun samalla seuraat miten putki reagoi.
meillä vaimo ei meinannut uskaltaa painaa kaasua reilusti, jotta putken kasaan painumisen olisi havainnut.
-
vaihtakaa hyvät pojat silikoni letkuihin!!! Heittäkää ne vakio italialaiset roskiin suosiolla!!! Eihän niissä vakiossa ole kuin 1kuros siellä letkun sisällä... ...rupeaa se ilma liikkumaan... ...kallis investointi joka oikeasti KANNATTAA!!!
-
imuputken kasaan painumisen näkee, pyydät jotain painamaan kaasua kunnolla kun samalla seuraat miten putki reagoi.
meillä vaimo ei meinannut uskaltaa painaa kaasua reilusti, jotta putken kasaan painumisen olisi havainnut.
tämä on tutkittu juurikin näin. ite poljin kaasua ja isäukko sano että imuputki menee lyttyyn.
-
Toi imuputken lyttyyn meno vois olla ongelma ratkaisu.Luulis vaan että sama vika olis koko ajan päällä?.Meikäläisen auton ongelma on vaan aikas mielen kiintoinen. Taitaa kallistua ton ahtopaineen säätimen puoleen
Tehot häviää myös täällä. Vikakoodien tyhjennyksen jälkeen tänään koeajolla veti 2 krt tehot pois ja näyttö ilmoitti "Moottori tarvitsee huollon". Ekalta tehopudotukselta palautui normiin sammuttamatta varsin nopeasti, toinen jäi "päälle" uuteen vikakoodilukuun asti. Koeajolta jäi vikamuistiin: 6805 "Painemuunnin Ahtopaineen säätö Säätöpoikkeama negatiivinen" kaksi kertaa eli molemmista teholeikkauksista tämä sama vikakoodi. (+ kertaalleen: 5340 "Pakokaasu (MIL) -vika Keskuselektroniikka Ei ZEM-MIL-signaalia"). Kun moottoria seisoksissa ryntäytti ja kaasupedaalin nosti ylös, niin kuului moottorista varsin veemäinen, metallinen "kirkaisu". En keksi muuta selitystä oireille (varsinkin äänelle) ja teho-ongelmalle kuin, että itse turbo on paska. Vai voiko ko. ääni tulla muualta? Tämä teho-ongelma on vain viimeaikoina pahentunut ja tehot leikkaantuu jo "normi"/kevyissäkin kiihdytyksissä. Mitä mieltä te kokeneemmat volvistit olette? Tämä v70 D5 -05 on ollut minulla nyt reilun kuukauden. Ajettu 280 tkm...
-
Tehot häviää myös täällä. Vikakoodien tyhjennyksen jälkeen tänään koeajolla veti 2 krt tehot pois ja näyttö ilmoitti "Moottori tarvitsee huollon". Ekalta tehopudotukselta palautui normiin sammuttamatta varsin nopeasti, toinen jäi "päälle" uuteen vikakoodilukuun asti. Koeajolta jäi vikamuistiin: 6805 "Painemuunnin Ahtopaineen säätö Säätöpoikkeama negatiivinen" kaksi kertaa eli molemmista teholeikkauksista tämä sama vikakoodi. (+ kertaalleen: 5340 "Pakokaasu (MIL) -vika Keskuselektroniikka Ei ZEM-MIL-signaalia"). Kun moottoria seisoksissa ryntäytti ja kaasupedaalin nosti ylös, niin kuului moottorista varsin veemäinen, metallinen "kirkaisu". En keksi muuta selitystä oireille (varsinkin äänelle) ja teho-ongelmalle kuin, että itse turbo on paska. Vai voiko ko. ääni tulla muualta? Tämä teho-ongelma on vain viimeaikoina pahentunut ja tehot leikkaantuu jo "normi"/kevyissäkin kiihdytyksissä. Mitä mieltä te kokeneemmat volvistit olette? Tämä v70 D5 -05 on ollut minulla nyt reilun kuukauden. Ajettu 280 tkm...
kerran oli vikamuistissa tuo "Painemuunnin Ahtopaineen säätö Säätöpoikkeama negatiivinen". mutta jotain sinne tulee ku tehot katoaa. sievällä ajolla on kyllä tuo oma pelannu mutta kuinka kauan..
tuohon ääneen en kyllä osaa sanoa mitään. ota joku kaveriksi polkemaan ja kuuntele vähän että mistä suunnalta se tulee.
-
Vikahan voi olla useassa eri paikassa, kuten tässä topikissa on jo todettukin. Eräs korjauskeino monelle autolle on ollut turbon puhdistus. Tämä toimenpide on Garretin mukaan kielletty, mutta kai jokainen saa tehdä autolleen mitä lystää, jos takuuaika on umpeutunut ;)
Ahdin pitää irrottaa ja purkaa, niin saa hiottua karstat kaikki pois. Alakautta pitää irrottaa yksi ahtimen kiinnityspultti, ahtoputki ja öljynpaluuputki. Yläkautta pakoputki(alareunassa yksi kannake), öljynpaineputki, kaksi ahtimen kiinnityspulttia, ahtoputki, ahtimen imuputki ja moottoritilan poikkituki. Tämän jälkeen ahtimen saa yläkautta pyöriteltyä jossain asennossa pois konehuoneesta.
Seuraavaksi alipainekello irti ja kaikki 10mm kannalla olevat ruuvit, jotka pitävät pakopesää paikallaan. Sitten roikottaa ahdinta kompurakotelosta ja naputtelee varovasti pakopesän irti. Tämä saattaa olla aika tiukasssa ja ruosteessa. Irrostusöljyllä ja kärsivällisyydellä se lähtee kuitenkin irti. Kannattaa varmistaa, että pakpesä irtoaa koko ajan suorassa, ettei pakosiipi pääse vaurioitumaan. Tässä saumassa on pieni ohjuritappi, joka määrää pakopesän oikean sijainnin.
Pakopesän ollessa irti, siinä näkyy sellaisia pieniä vipuja ja kehä, joka liikuttaa niitä vipuja. Kehä lähtee irti ihan nostamalla ja samalla siitä irtoaa kehää ohjaavat rullat ja tapit. Sitten on vuorossa kolme torx-ruuvia. Niitä kannattaa naputella suht voimakkaasti jollain tuurnalla ennen aukaisuyrityksiä. Ruuvien irroituksen jälkeen kiekko, jossa ovat edellämainitut vivut, nousee irti ilman väkivältaa. Se ei sovi kuin yhteen asentoon, joten merkaamista ei vaadita. Kiekon alla on kolme irtonaista holkkia, jotka kannataa tässä vaiheessa nostaa pois.
Nyt irrotetun kiekon alapuolella näkyy varsinaiset johdesiivet. Ongelman ydin on näiden siipien jumiutuminen. Karstaa kertyy siipien reunoihin ja pakopesän sisäpintaan. Joskus myös saattaa jumitusta olla havaittavissa siten, että ne siivet/vivut eivät liiku kevyesti siinä kiekossa. Puhdistusta siis kaipaa siipien reunat, tämä onnistuu helposti laittamalla hiomapaperi pöydälle ja hiomalla kaikkia siipiä yht'aikaa pöytää/paperia vasten. Toinen puhdistettava kohta on pakopesän sisäpinta. Siinä näkyy yleensä selvät jäljet, mihin siivet ovat tarkerrelleet. Tämä pinta kannataa myös hioa paperilla ihan kirkkaaksi. Myös se saumakohta, mistä pakopesa irtosi, kannattaa puhdistaa helpompaa kasausta silmällä pitäen.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Tämän ohjeen mukaista korjausta ei sitten saa tehdä, mutta kerroinpa nyt kuitenkin, miten se teoriassa tapahtuu ;)
-
Vikahan voi olla useassa eri paikassa, kuten tässä topikissa on jo todettukin. Eräs korjauskeino monelle autolle on ollut turbon puhdistus. Tämä toimenpide on Garretin mukaan kielletty, mutta kai jokainen saa tehdä autolleen mitä lystää, jos takuuaika on umpeutunut ;)
Ahdin pitää irrottaa ja purkaa, niin saa hiottua karstat kaikki pois. Alakautta pitää irrottaa yksi ahtimen kiinnityspultti, ahtoputki ja öljynpaluuputki. Yläkautta pakoputki(alareunassa yksi kannake), öljynpaineputki, kaksi ahtimen kiinnityspulttia, ahtoputki, ahtimen imuputki ja moottoritilan poikkituki. Tämän jälkeen ahtimen saa yläkautta pyöriteltyä jossain asennossa pois konehuoneesta.
Seuraavaksi alipainekello irti ja kaikki 10mm kannalla olevat ruuvit, jotka pitävät pakopesää paikallaan. Sitten roikottaa ahdinta kompurakotelosta ja naputtelee varovasti pakopesän irti. Tämä saattaa olla aika tiukasssa ja ruosteessa. Irrostusöljyllä ja kärsivällisyydellä se lähtee kuitenkin irti. Kannattaa varmistaa, että pakpesä irtoaa koko ajan suorassa, ettei pakosiipi pääse vaurioitumaan. Tässä saumassa on pieni ohjuritappi, joka määrää pakopesän oikean sijainnin.
Pakopesän ollessa irti, siinä näkyy sellaisia pieniä vipuja ja kehä, joka liikuttaa niitä vipuja. Kehä lähtee irti ihan nostamalla ja samalla siitä irtoaa kehää ohjaavat rullat ja tapit. Sitten on vuorossa kolme torx-ruuvia. Niitä kannattaa naputella suht voimakkaasti jollain tuurnalla ennen aukaisuyrityksiä. Ruuvien irroituksen jälkeen kiekko, jossa ovat edellämainitut vivut, nousee irti ilman väkivältaa. Se ei sovi kuin yhteen asentoon, joten merkaamista ei vaadita. Kiekon alla on kolme irtonaista holkkia, joyka kannataa tässä vaiheessa nostaa pois.
Nyt irrotetun kiekon alapuolella näkyy varsinaiset johdesiivet. Ongelman ydin on näiden siipien jumiutuminen. Karstaa kertyy siipien reunoihin ja pakopesän sisäpintaan. Joskus myös saattaa jumitusta olla havaittavissa siten, että ne siivet/vivut eivät liiku kevyesti siinä kiekossa. Puhdistusta siis kaipaa siipien reunat, tämä onnistuu helposti laittamalla hiomapaperi pöydälle ja hiomalla kaikkia siipiä yht'aikaa pytää/paperia vasten. Toinen puhdistettava kohta on pakopesän sisäpinta. Siinä näkyy yleensä selvät jäljet, mihin siivet ovat tarkerrelleet. Tämä pita kannataa myös hioa paperilla ihan kirkkaaksi. Myös se saumakohta, mistä pakopesa irtosi, kanntaa puhdistaa helpompaa kasausta silmällä pitäen.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Tämän ohjeen mukaista korjausta ei sitten saa tehdä, mutta kerroinpa nyt kuitenkin, miten se teoriassa tapahtuu ;)
Kiitos tästä vaikka en sitä tietenkään tee. Mukava vaan tietää tuo teoria. ;)
-
Siinä imuputkessahan on muuten sitten se huohottimen liitos jossa samassa on huohottimen lämmitin, ei kannata unohtaa huomioida sitä sitten, kun putkea alkaa tekemään.
Se uusi imuputki volvolla on jotain vajaa satasen, sen varmaan ootkin jo selvittänyt, kun oot päättänyt itse tehdä.
miten muuten olette toteuttaneet tuon huohotin systeemin asennuksen uuteen putkeen jos itse kerta tekee?siis metalli putkella kun on aika erikoisen näköinen liitettäväksi tuo muovi natsa!
-
miten muuten olette toteuttaneet tuon huohotin systeemin asennuksen uuteen putkeen jos itse kerta tekee?siis metalli putkella kun on aika erikoisen näköinen liitettäväksi tuo muovi natsa!
no vielä en ole tehny imuputkea ku alko pelaamaan ku ilmat viileni. Sehän on pyöreä natsa, sopivaa metalli putkea ja hitsaa imuputkeen ja tekee reijän siihen. ei kait se sen vaikeampaa ole..