Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: MoNst - 21.12.2015, 13:42:19
-
Hei nopee kysymys.
Auto on 240 4 vaihteinen. Sopiiko 5 vaihteisen laatikko suoraan paikalleen vai pitääkö kardaani ja perä ottaa 5 vaihteisesta?
-
Hei nopee kysymys.
Auto on 240 4 vaihteinen. Sopiiko 5 vaihteisen laatikko suoraan paikalleen vai pitääkö kardaani ja perä ottaa 5 vaihteisesta?
Kardaanin tarvit. Perän vaihdolle ei ole tarvetta.
-
Nopeuden mittaus, vaijeri/sähköinen?
-
Todennäköisesti vaijeri vuosimalli on 1989. Pitää vielä tarkistaa.
-
Todennäköisesti vaijeri vuosimalli on 1989. Pitää vielä tarkistaa.
Eli siis varmasti sähkö
-
Kardaanin tarvit. Perän vaihdolle ei ole tarvetta.
+vaihdekepin telineen ja siirtotangon tarvii myös. Jos ei halua katkaista ja hitsailla nelivaihteisesta telineestä ja tangosta.
-
Kardaanin tarvit. Perän vaihdolle ei ole tarvetta.
kardaanin etupätkä riittää
-
kardaanin etupätkä riittää
Kunhan laipat sopii keskenään. On paksua ja ohutta kardaania.
-
Mulla ei ainakaan tukipalkin kiinnitys passannu. Tarvi m47 autosta myös sen
-
Mulla ei ainakaan tukipalkin kiinnitys passannu. Tarvi m47 autosta myös sen
Joo, tämä kannattaa huomioida. Oon myös nähny et palkille on useempi kiinnityskohta pohjassa, eli joka lootan palkille omat pultinpaikat. Voi tietty olla vuosimallista riippuen miten tehtaalla ovat viittineet reikiä porailla ja kierteyttää.
-
Eli siis varmasti sähkö
Mittarit vaihtuivat elektronisiksi ennen vuotta 1989.
-
Mittarit vaihtuivat elektronisiksi ennen vuotta 1989.
Itse asiassa vuosimalliin 1986 tuli elektroninen nopeusmittari.
-
Mulla ei ainakaan tukipalkin kiinnitys passannu. Tarvi m47 autosta myös sen
Joo, tämä kannattaa huomioida. Oon myös nähny et palkille on useempi kiinnityskohta pohjassa, eli joka lootan palkille omat pultinpaikat. Voi tietty olla vuosimallista riippuen miten tehtaalla ovat viittineet reikiä porailla ja kierteyttää.
Omaan 240 vaihtelin joskus 5-vaihteisen 4-vaihteisen laatikon tilalle niin m45 tukipalkki passasi suoraan ja oli pohjassa kiinnityskohdat valmiina. Auto on vm-88. Varaosakirjoista kattelin niin palkkejahan on ainakin 2 erilaista 4sylinterissä bensassa.
Kirjassa 79-84: Palkki on 4Syl: 1229585
Kirjassa 85-87: Palkki on 4Syl: 1221954
Kirjassa 88-> : Palkki on 4Syl: -||-
Kaikissa näissä piirtää myös toisen palkin samaan kuvaan, mutta ainoastaan 79-84 kirjassa mainitsee, että se toinen 1228712 on 6syl.
-
Itse asiassa vuosimalliin 1986 tuli elektroninen nopeusmittari.
Juurikin näin.
-
Palkit ovat erilaiset tukikumimallin mukaan, eivät suoraan vaihdelaatikon mukaan. Pohjassa on reikiä valmiiksi eri pituisille laatikoille, mutta eri ikäiset ja/tai erilaiset askit on välillä samanlaisilla tukikumeilla ja välillä erilaisilla, ja palkki pitää olla sen mukaan. 240 yleisin tukikumi taitaa olla se ehkä 45 raatia eteenpäin kallellaan oleva malli?
-
Mittarit vaihtuivat elektronisiksi ennen vuotta 1989.
Eli siis varmasti sähkö :D
-
Palkit ovat erilaiset tukikumimallin mukaan, eivät suoraan vaihdelaatikon mukaan. Pohjassa on reikiä valmiiksi eri pituisille laatikoille, mutta eri ikäiset ja/tai erilaiset askit on välillä samanlaisilla tukikumeilla ja välillä erilaisilla, ja palkki pitää olla sen mukaan. 240 yleisin tukikumi taitaa olla se ehkä 45 raatia eteenpäin kallellaan oleva malli?
En mä oo törmänny kun yhden malliseen tukikumiin, just se 45 piirua vinossa oleva. Diiselissä ehkä voi olla joku toinen mut kun kaikissa Mxx lootissa on sama kiinnike lootassa sille kumille kuitenkin. Kannatinpalkeissakaan en oo havainnu muuta eroa kun et joissain ne lisäpalat M46 lootalle kun ei ole pohjaan tehty reikiä tarpeeks.
-
En mä oo törmänny kun yhden malliseen tukikumiin, just se 45 piirua vinossa oleva. Diiselissä ehkä voi olla joku toinen mut kun kaikissa Mxx lootissa on sama kiinnike lootassa sille kumille kuitenkin. Kannatinpalkeissakaan en oo havainnu muuta eroa kun et joissain ne lisäpalat M46 lootalle kun ei ole pohjaan tehty reikiä tarpeeks.
Juu dieselille on oma palkki ainakin kirjan mukaan. Sama kuva löytyy täältä http://www.volvooemparts.com/a/Volvo_1988_24024l-Diesel/_51529_5699166/Transmission-mounts-DSL/GR-47036.html.
Laitetaan vielä 4syl palkkien kuvat vaikka 79-84 kirja väittää tuota nro:2 6syl palkiksi.
http://www.volvooemparts.com/a/Volvo_1988_24020l-DownDraught-Carb/_51529_5702562/Transmission-mounts-4CYL/GR-47031.html
-
Jos kyse on tavallisesta käyttökikkulasta niin se on ihan sama minkä kumin sinne laittaa. Se on suunnilleen sen 45 astetta kuitenkin. jos se muutamalla piirulla heittää niin kyllä kumi sen korjaa.
Ainakin omaan simään diiselin palkki on sama mut reiät saattaa olla eri kohdassa. Sama lootahan on deekun perässä kuitenkin (Mxx ja AWxx)
Tosi sissi tekis itte koko tukikumin.