Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hanva - 21.12.2015, 22:13:53
-
Ajattelin kokeilla jos tukikumien vaihdolla saisi käyntivärinöitä hieman pienennettyä. Kyseessä V70 D5 -03 automaattilaatikolla. Kilometrejä 400 tkm. Varsinkin pakinkäyttö ravistaa paikat hampaista ja mutterit kiertyy auki.
Mistähän kumista kannattaisi lähtä liikkeelle jos ei halua suosista vaihtaa kaikkia?
-
Ei kannata vaihtaa jos ne ei ole oikeasti rikki. Itse vaihdoin kaikki kumet mutta ei voi sanoa että jyrinät olisivat juurikaan vähentyneet. Laitoin vieläpä oem kumet ja rahaa paloi jotain viitisen sataa tjsp ;D
Edit: vaihdoin siis ylätuen, "alemman etutuen", molemmat alipainetuet ja takimmaiselle uusi alumiinipalkkikin (uuden mallinen tyyny vaati senkin uuden) ja vielä sen oikean reunan tuen. Olin paljon lukenut ihmeparantumisista etenkin ylätuen vaihdon myötä jne. Mutta ainakaan mulla tuetämätön ei huomaisin mitään eroa vanhaan. Autolla ajettu kohta 300tkm
-
No jopas on kumma. Tuntuu että kun lueskelee foorumia niin toi tärinä tyhjäkäynnillä on lähes jokaisen vanhemman volvon vika. Silti kenelläkään ei tunnu olevan ratkaisua asiaan ja korjaamoammattilaisetkin arvuuttelevat ja turhia osia vaihdetaan. Ei viitsisi viedä tuon ikäistä autoa wetterillekkään ihmeteltäväksi. Tulee äkkiä autolle tupla-arvo :)
-
Kyllä, näin näyttää olevan. Vaikuttaa että plasebo efekti syntyy herkästi kun on kalliita osia vaihdeltu. Ehkä se tärinä ja jyrinä johtuu useasta tekijästä. Ehkä laatikko ja itse moottorikin vaikuttaa. Tämon vähän niinku ajossa tuntuvat tutinat&vapinat. Jotku vaihtaneet runkoa lukuunottamatta lähes kaiken muun mut volvo vaan tutajaa. Mysteerivehkeitä ;D
Edit: onhan ne vielä ne apurungon kumet. Myllyhän makaa apurungon päällä. Mut niiden kumien vaihtoon tuskin ryhdyn. En muista lukeneeni mitään juttua niistä kumeista
-
Asiaa sekoittaa varmasti se että näitä tutinoita ja tärinöitä on erilaisia. On aivan eri jos auto ns. tutisee jolloin liike on sykliltään harvempaa kuin tärinä joka on sykliltään nopeampaa. Lisäksi vielä eroja on millä kierrosalueella tämä tapahtuu ja ilmeneekö se ajossa vai paikallaan.
Omassa volvossa kyse on tärinästä joka syntyy auton käydessä tyhjäkäynnillä ja pahenee kun kierrokset laskevat entisestään kun pakki on päällä ja jalka jarrulla. Tyhjäkäynti on normitasolla ja käyntiääni ulkona kuulostaa varsin pehmeältä volvoksi. Tämän vuoksi olen tullut päätelmään että kumit ovat ajansaatossa kovettuneet ja vaimentavat huonommin moottorin tärinöitä kuin uutena.
-
Ulkomaan foorumeilta löytyy kuvia vanhempikorisen apurungon puslista jotka ovat päällisin puolin ainoastaan vähän pykineitä, mutta sisältä täynnä ruostetta joka tekee ne "yhdeksi puuksi". Liekkö näissä uudemmissa samanlaisia nuo kumit.
-
Onkohan muuten omassa 2007 D5 XC90:ssä ylin moottorin tukikumi vaihtamisen tarpeessa, kun se kumi siinä ei ole yhtä puuta sen metalliosan kanssa?
Kun autoa heiluttaa edestakaisin vaihdetta vasten, ylin tukikumi vinkuu ja se kumiosa liikkuu vapaasti edestakaisin sen metalliosan sisällä? Moottori näyttää heiluvan melko helposti edestakaisin, kun tosiaan vaihdetta vasten sitä työntää.
Auto siis täristää jonkun verran, jos on jarrua vasten vaihde päällä, mielestäni viallinen moottorin ylin tukikumi voisi selittää tärinän, koska moottori liikkuu väännön ansiosta liikaa jos on jarrua vasten vaihdepäällä.
-
Taitaa korostua kylmilllä ilmoilla enemämpi kesällä vähempi
-
Tuosta dieselin yläkumista en tiedä, mutta kakkoskoppasen bensan kumikaan ei ole yhtä puuta edes uutena. Ilmeisesti pitää olla jonkinlainen jousto siellä, ettei kaikki tärinä tule koriin.
Sent from my SM-G930F
-
Onkohan muuten omassa 2007 D5 XC90:ssä ylin moottorin tukikumi vaihtamisen tarpeessa, kun se kumi siinä ei ole yhtä puuta sen metalliosan kanssa?
Kun autoa heiluttaa edestakaisin vaihdetta vasten, ylin tukikumi vinkuu ja se kumiosa liikkuu vapaasti edestakaisin sen metalliosan sisällä? Moottori näyttää heiluvan melko helposti edestakaisin, kun tosiaan vaihdetta vasten sitä työntää.
Auto siis täristää jonkun verran, jos on jarrua vasten vaihde päällä, mielestäni viallinen moottorin ylin tukikumi voisi selittää tärinän, koska moottori liikkuu väännön ansiosta liikaa jos on jarrua vasten vaihdepäällä.
En nyt tarkasti muista mutta jotenkin ”höty” se on uutenakin. Ilmeisesti ottaa isompia liikkeitä vastaan vain.
Apurungon puslista: tulipa nekin aikoinaan vaihdatettua ja lopputulos oli ”nothing”. Ei huomannut ratin takana mitenkään että noin 300tkm ajetut puskat vaihtui uusiin.
Edit: nykyään on alla 2014 mallinen D5 ja laitos on kuin eri planeetalta. Ei jyrise lainkaan ja kabiiniin kuuluu vain vieno ja miellyttävä kehräys. Näyttää tosin tuennat menneen kokolailla uusiksi 2006 D5 verrattuna. Korikin tyystin eri eli XC60 kun tuo 2006 oli V70
-
En nyt tarkasti muista mutta jotenkin ”höty” se on uutenakin. Ilmeisesti ottaa isompia liikkeitä vastaan vain.
Apurungon puslista: tulipa nekin aikoinaan vaihdatettua ja lopputulos oli ”nothing”. Ei huomannut ratin takana mitenkään että noin 300tkm ajetut puskat vaihtui uusiin.
Edit: nykyään on alla 2014 mallinen D5 ja laitos on kuin eri planeetalta. Ei jyrise lainkaan ja kabiiniin kuuluu vain vieno ja miellyttävä kehräys. Näyttää tosin tuennat menneen kokolailla uusiksi 2006 D5 verrattuna. Korikin tyystin eri eli XC60 kun tuo 2006 oli V70
Tuli pääsiäispyhinä vaihdettua ylin moottorin tukikumi. Oli siinä vanhassa huomattavasti enemmän väljyyttä, kuin uudessa. Uudessa ei oikeastaan ollenkaan ollut "vapaaliikettä", kun vanhassa oli noin sentti ennenkuin se kumiosa otti kiinni metalliin. Tämä poisti / pehmensi hieman tärinöitä, mutta mitään maata mullistavaa ei vielä tapahtunut.
Tilasin vielä vaihdelaatikon kannatinkumin (onkohan oikea termi, englanniksi lower engine torque rod), joka kuulemma aiheuttaa väristyksiä autoon, etenkin kun kytkee vaihteen päälle ja auton käydessä tyhjäkäynnillä. Osa maksoi kokonaiset 25€ toimituskuluineen Ebaysta. Saa nähdä josko tuo korjaa ylimääräiset tärinät pois.
-
Tilasin vielä vaihdelaatikon kannatinkumin (onkohan oikea termi, englanniksi lower engine torque rod), joka kuulemma aiheuttaa väristyksiä autoon, etenkin kun kytkee vaihteen päälle ja auton käydessä tyhjäkäynnillä. Osa maksoi kokonaiset 25€ toimituskuluineen Ebaysta. Saa nähdä josko tuo korjaa ylimääräiset tärinät pois.
Tuo rodi on muuten hämmästyttävän letku ja venyväinen uutenakin. Tulet huomaamaan. Positiivista on se että se on erittäin helppo vaihtaa :) Negatiivista on se että sen(kään) vaihto ei vaikuttanut milläänlailla vaikka se oli selvästi kulunut ja vaihdon tarpeessa jo
-
Ne koneen kannatinkumit ne tärinät ja jyrinät yleensä tyhjäkäynnillä tekee, eli ne alipaineella toimivat kumit joiden päällä se patti makaa, yläkumin ja sen vaihdelaatikon tukiraudan väljyydet huomaa ajossa.
Ne alipainekumit kannattaa tarkastaa alipainepumpulla jossa on painemittari, eli pitävätkö alipaineen.
Jos tärinä pahenee jarrua painaessa, on vielä todennäköisemmin jompikumpi rikki tai muualla vuoto alipainejärjestelmässä.
-
Kantsii tosiaan huolella testata ne alipainekumit. Ne on joko rikki tai sitten ei. Maksaa satasia notta turhaan ei kannata vaihtaa
-
Lemförderin kumit saa maailmalta 80-90e/kpl, eli ei ne mitään aivan mahdottomuuksia maksa.
Mutta ei niitä toki turhaan kannata lähteä vaihtelemaan, siinä taaemmassa ainakin on sen verran työtä.
Itsellä ainakin käy taas todella nätisti kun molemmat on uudet :)
-
Vaihdoin kaikki, tais maksaa n.400e. Takimmaisen alipaine vaihdatin tutussa korjaamossa ilman kuittia(30e), kun sai auton nostettua.
-
Kone makaa apurungon päällä niiden alipainetyynyjen varassa. Apurungon ja korin välissä on sitten vielä yhdet puslat ;)
-
Sata juttua näistä moottorin alipainetyynyistä... Mutta mutta, minulla ei XC90 takimmainen moottorin kumi pidä enää alipainetta. Yritin vaihtaa itse kumia, mutta jouduin perääntymään hommassa. Näyttää että kumi ei mistään mahdu pois jos sen saa irti. Löytyykö kellään tietoa mitä 2006 XC90 joutuu irrottelemaan että kumi mahtuu pois ja uusi tilalle.
-
Sata juttua näistä moottorin alipainetyynyistä... Mutta mutta, minulla ei XC90 takimmainen moottorin kumi pidä enää alipainetta. Yritin vaihtaa itse kumia, mutta jouduin perääntymään hommassa. Näyttää että kumi ei mistään mahdu pois jos sen saa irti. Löytyykö kellään tietoa mitä 2006 XC90 joutuu irrottelemaan että kumi mahtuu pois ja uusi tilalle.
Volvon ohjeiden mukaan tiputtaa apurunkoa takapäästä ja tukee moottorin ylös niin pitäis saada vaihdettua.