Autoracing  KL-varaosat

Moottorin tukikumien vaihto

  • 18 Vastauksia
  • 16241 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Moottorin tukikumien vaihto
« : 21.12.2015, 22:13:53 »
Ajattelin kokeilla jos tukikumien vaihdolla saisi käyntivärinöitä hieman pienennettyä. Kyseessä V70 D5 -03 automaattilaatikolla. Kilometrejä 400 tkm. Varsinkin pakinkäyttö ravistaa paikat hampaista ja mutterit kiertyy auki.

Mistähän kumista kannattaisi lähtä liikkeelle jos ei halua suosista vaihtaa kaikkia?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #1 : 21.12.2015, 23:18:55 »
Ei kannata vaihtaa jos ne ei ole oikeasti rikki. Itse vaihdoin kaikki kumet mutta ei voi sanoa että jyrinät olisivat juurikaan vähentyneet. Laitoin vieläpä oem kumet ja rahaa paloi jotain viitisen sataa tjsp ;D

Edit: vaihdoin siis ylätuen, "alemman etutuen", molemmat alipainetuet ja takimmaiselle uusi alumiinipalkkikin (uuden mallinen tyyny vaati senkin uuden) ja vielä sen oikean reunan tuen. Olin paljon lukenut ihmeparantumisista etenkin ylätuen vaihdon myötä jne. Mutta ainakaan mulla tuetämätön ei huomaisin mitään eroa vanhaan. Autolla ajettu kohta 300tkm
« Viimeksi muokattu: 21.12.2015, 23:24:32 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #2 : 22.12.2015, 09:19:18 »
No jopas on kumma. Tuntuu että kun lueskelee foorumia niin toi tärinä tyhjäkäynnillä on lähes jokaisen vanhemman volvon vika. Silti kenelläkään ei tunnu olevan ratkaisua asiaan ja korjaamoammattilaisetkin arvuuttelevat ja turhia osia vaihdetaan. Ei viitsisi viedä tuon ikäistä autoa wetterillekkään ihmeteltäväksi. Tulee äkkiä autolle tupla-arvo  :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #3 : 22.12.2015, 09:57:59 »
Kyllä, näin näyttää olevan. Vaikuttaa että plasebo efekti syntyy herkästi kun on kalliita osia vaihdeltu. Ehkä se tärinä ja jyrinä johtuu useasta tekijästä. Ehkä laatikko ja itse moottorikin vaikuttaa. Tämon vähän niinku ajossa tuntuvat tutinat&vapinat. Jotku vaihtaneet runkoa lukuunottamatta lähes kaiken muun mut volvo vaan tutajaa. Mysteerivehkeitä ;D

Edit: onhan ne vielä ne apurungon kumet. Myllyhän makaa apurungon päällä. Mut niiden kumien vaihtoon tuskin ryhdyn. En muista lukeneeni mitään juttua niistä kumeista
« Viimeksi muokattu: 22.12.2015, 10:31:39 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #4 : 22.12.2015, 12:53:04 »
Asiaa sekoittaa varmasti se että näitä tutinoita ja tärinöitä on erilaisia. On aivan eri jos auto ns. tutisee jolloin liike on sykliltään harvempaa kuin tärinä joka on sykliltään nopeampaa. Lisäksi vielä eroja on millä kierrosalueella tämä tapahtuu ja ilmeneekö se ajossa vai paikallaan.

Omassa volvossa kyse on tärinästä joka syntyy auton käydessä tyhjäkäynnillä ja pahenee kun kierrokset laskevat entisestään kun pakki on päällä ja jalka jarrulla. Tyhjäkäynti on normitasolla ja käyntiääni ulkona kuulostaa varsin pehmeältä volvoksi. Tämän vuoksi olen tullut päätelmään että kumit ovat ajansaatossa kovettuneet ja vaimentavat huonommin moottorin tärinöitä kuin uutena.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #5 : 22.12.2015, 15:40:08 »
Ulkomaan foorumeilta löytyy kuvia vanhempikorisen apurungon puslista jotka ovat päällisin puolin ainoastaan vähän pykineitä, mutta sisältä täynnä ruostetta joka tekee ne "yhdeksi puuksi". Liekkö näissä uudemmissa samanlaisia nuo kumit.
V70 D5

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #6 : 10.03.2018, 08:06:12 »
Onkohan muuten omassa 2007 D5 XC90:ssä ylin moottorin tukikumi vaihtamisen tarpeessa, kun se kumi siinä ei ole yhtä puuta sen metalliosan kanssa?

Kun autoa heiluttaa edestakaisin vaihdetta vasten, ylin tukikumi vinkuu ja se kumiosa liikkuu vapaasti edestakaisin sen metalliosan sisällä? Moottori näyttää heiluvan melko helposti edestakaisin, kun tosiaan vaihdetta vasten sitä työntää.

Auto siis täristää jonkun verran, jos on jarrua vasten vaihde päällä, mielestäni viallinen moottorin ylin tukikumi voisi selittää tärinän, koska moottori liikkuu väännön ansiosta liikaa jos on jarrua vasten vaihdepäällä.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2018, 08:08:32 kirjoittanut mh82 »

Poissa Renki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #7 : 10.03.2018, 11:13:59 »
Taitaa korostua kylmilllä ilmoilla enemämpi kesällä vähempi

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #8 : 10.03.2018, 11:24:48 »
Tuosta dieselin yläkumista en tiedä, mutta kakkoskoppasen bensan kumikaan ei ole yhtä puuta edes uutena. Ilmeisesti pitää olla jonkinlainen jousto siellä, ettei kaikki tärinä tule koriin.

Sent from my SM-G930F


Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #9 : 10.03.2018, 23:06:19 »
Onkohan muuten omassa 2007 D5 XC90:ssä ylin moottorin tukikumi vaihtamisen tarpeessa, kun se kumi siinä ei ole yhtä puuta sen metalliosan kanssa?

Kun autoa heiluttaa edestakaisin vaihdetta vasten, ylin tukikumi vinkuu ja se kumiosa liikkuu vapaasti edestakaisin sen metalliosan sisällä? Moottori näyttää heiluvan melko helposti edestakaisin, kun tosiaan vaihdetta vasten sitä työntää.

Auto siis täristää jonkun verran, jos on jarrua vasten vaihde päällä, mielestäni viallinen moottorin ylin tukikumi voisi selittää tärinän, koska moottori liikkuu väännön ansiosta liikaa jos on jarrua vasten vaihdepäällä.

En nyt tarkasti muista mutta jotenkin ”höty” se on uutenakin. Ilmeisesti ottaa isompia liikkeitä vastaan vain.

Apurungon puslista: tulipa nekin aikoinaan vaihdatettua ja lopputulos oli ”nothing”. Ei huomannut ratin takana mitenkään että noin 300tkm ajetut puskat vaihtui uusiin.

Edit: nykyään on alla 2014 mallinen D5 ja laitos on kuin eri planeetalta. Ei jyrise lainkaan ja kabiiniin kuuluu vain vieno ja miellyttävä kehräys. Näyttää tosin tuennat menneen kokolailla uusiksi 2006 D5 verrattuna. Korikin tyystin eri eli XC60 kun tuo 2006 oli V70
« Viimeksi muokattu: 10.03.2018, 23:13:26 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #10 : 03.04.2018, 09:38:26 »
En nyt tarkasti muista mutta jotenkin ”höty” se on uutenakin. Ilmeisesti ottaa isompia liikkeitä vastaan vain.

Apurungon puslista: tulipa nekin aikoinaan vaihdatettua ja lopputulos oli ”nothing”. Ei huomannut ratin takana mitenkään että noin 300tkm ajetut puskat vaihtui uusiin.

Edit: nykyään on alla 2014 mallinen D5 ja laitos on kuin eri planeetalta. Ei jyrise lainkaan ja kabiiniin kuuluu vain vieno ja miellyttävä kehräys. Näyttää tosin tuennat menneen kokolailla uusiksi 2006 D5 verrattuna. Korikin tyystin eri eli XC60 kun tuo 2006 oli V70
Tuli pääsiäispyhinä vaihdettua ylin moottorin tukikumi. Oli siinä vanhassa huomattavasti enemmän väljyyttä, kuin uudessa. Uudessa ei oikeastaan ollenkaan ollut "vapaaliikettä", kun vanhassa oli noin sentti ennenkuin se kumiosa otti kiinni metalliin. Tämä poisti / pehmensi hieman tärinöitä, mutta mitään maata mullistavaa ei vielä tapahtunut.

Tilasin vielä vaihdelaatikon kannatinkumin (onkohan oikea termi, englanniksi lower engine torque rod), joka kuulemma aiheuttaa väristyksiä autoon, etenkin kun kytkee vaihteen päälle ja auton käydessä tyhjäkäynnillä. Osa maksoi kokonaiset 25€ toimituskuluineen Ebaysta. Saa nähdä josko tuo korjaa ylimääräiset tärinät pois.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2018, 09:40:41 kirjoittanut mh82 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #11 : 03.04.2018, 18:29:31 »
Tilasin vielä vaihdelaatikon kannatinkumin (onkohan oikea termi, englanniksi lower engine torque rod), joka kuulemma aiheuttaa väristyksiä autoon, etenkin kun kytkee vaihteen päälle ja auton käydessä tyhjäkäynnillä. Osa maksoi kokonaiset 25€ toimituskuluineen Ebaysta. Saa nähdä josko tuo korjaa ylimääräiset tärinät pois.

Tuo rodi on muuten hämmästyttävän letku ja venyväinen uutenakin. Tulet huomaamaan. Positiivista on se että se on erittäin helppo vaihtaa :) Negatiivista on se että sen(kään) vaihto ei vaikuttanut milläänlailla vaikka se oli selvästi kulunut ja vaihdon tarpeessa jo
« Viimeksi muokattu: 03.04.2018, 18:32:12 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #12 : 08.04.2018, 17:28:20 »
Ne koneen kannatinkumit ne tärinät ja jyrinät yleensä tyhjäkäynnillä tekee, eli ne alipaineella toimivat kumit joiden päällä se patti makaa, yläkumin ja sen vaihdelaatikon tukiraudan väljyydet huomaa ajossa.

Ne alipainekumit kannattaa tarkastaa alipainepumpulla jossa on painemittari, eli pitävätkö alipaineen.
Jos tärinä pahenee jarrua painaessa, on vielä todennäköisemmin jompikumpi rikki tai muualla vuoto alipainejärjestelmässä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #13 : 08.04.2018, 17:36:34 »
Kantsii tosiaan huolella testata ne alipainekumit. Ne on joko rikki tai sitten ei. Maksaa satasia notta turhaan ei kannata vaihtaa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #14 : 08.04.2018, 22:47:36 »
Lemförderin kumit saa maailmalta 80-90e/kpl, eli ei ne mitään aivan mahdottomuuksia maksa.
Mutta ei niitä toki turhaan kannata lähteä vaihtelemaan, siinä taaemmassa ainakin on sen verran työtä.

Itsellä ainakin käy taas todella nätisti kun molemmat on uudet :)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Elekma  Autoracing