Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Kujis81 - 07.01.2016, 15:49:59

Otsikko: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: Kujis81 - 07.01.2016, 15:49:59
Mitäs moottorin jäähdytysnesteen lämmöt näyttää jengillä pakkasella löpökoneissa? Eilen näytti itsellä 62 astetta, kun ulkona -25 astetta. Ajoin kaupungissa ja taajamassa about 20km. Autona V70 -09 D5. Joku saksantuontimalli kyseessä niin vissii  puuttuu se tehdaswebasto. Autossa on kyllä jälkiasenteinen webasto joka ei ole päällä ajon aikana.
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: -jadi- - 07.01.2016, 16:19:16
Jotain havaintoja eiliseltä:
Miitti reissu vähän yli kymmenen km yhteen suuntaan: ensin pari tuntia johdon päässä (kylmässä tallissa -10) mittari näytti jotain reilu +20 ja sitten startin jälkeen Webasto päälle. Matkalla nousi yli +70 asteen, josta putosi reiluun kuuteen kymppiin hidastaessa. Imuilma taasen kiihdytyksessä jotain +15-20, josta sitten putoaa ja jää plussan puolelle, mutta moottorijarrutuksessa heittää taas miinukselle.
Kotimatkalla mutkan kautta parhaimmillaan kävi +89 asteessa, kun ajoi nelosella 90 km/h. Kotipihassa talliin ajaessa enää vähän yli +70 ja suunta alaspäin.
Romun, V70 D5 man. -08, keula kokonaan tukossa näillä 30 pakkasilla.
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: Mepi - 07.01.2016, 16:57:49
Saako tuota lämpöä näkymään muuta kuin jollain obd palikalla?
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: Kujis81 - 07.01.2016, 18:05:24
Ei taida nähdä muulla tapaa. Eipä tuo paljoa kustanna. Ebaysta bluetooth versio alta 4 rahaa.
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: Vollemies - 07.01.2016, 22:01:00
Kyllä ne 90 ja ylikin minulla nousee ja pitää nosutakin, jos meinaa lämmintä sisälle saada. Tosin jos keula horottaa auki, ei lämmöt nouse parinkymmenen asteen pakkasella tavallisessa ajossa koskaan tuonne. Itselläni keula tilkitty täysin tukkoon. Pitää muistaa avata keväällä viimeistään sitten, kun alkaa olla lämmintä +10 pintaan. Ei tämän takia ainakaan lämmitintä tarvita.

Autossa oleva "lämpömittari" ei ole mikään mittari vaan lämpötilan osoitin. Kun neula on pystyssä, tarkoittaa se että lämpötila on normaalialueella. Joskus mittailin tarkemminki ja tännekin tulokset kirjoittelin mutten muista enää tarkemmin. Koneen lämpötila voi kuitenkin seilata siellä jossain suunnnilleen 70-100 alueella ja neula tököttää jämptisti pystyssä. En tiedä missä lämmössä se sitten kimmahtaa oikealle eli ylilämmön puolelle kun en niin kuumaksi ole koskaan saannut. Eli tarkempi osviitta koneen lämmöstä pitää katsoa jollakin testerillä tai palikalla pistokkeen kautta.
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: vertigo - 07.01.2016, 22:01:24
-08 D5 XC70 60-80km/h ja keula tukittu näytti olevan lämmöt siinä +83ceetä, ulkona oli about -26 siinä kohtaa.
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: zombiland - 08.01.2016, 17:44:26
Jotain havaintoja eiliseltä:
Miitti reissu vähän yli kymmenen km yhteen suuntaan: ensin pari tuntia johdon päässä (kylmässä tallissa -10) mittari näytti jotain reilu +20 ja sitten startin jälkeen Webasto päälle. Matkalla nousi yli +70 asteen, josta putosi reiluun kuuteen kymppiin hidastaessa. Imuilma taasen kiihdytyksessä jotain +15-20, josta sitten putoaa ja jää plussan puolelle, mutta moottorijarrutuksessa heittää taas miinukselle.
Kotimatkalla mutkan kautta parhaimmillaan kävi +89 asteessa, kun ajoi nelosella 90 km/h. Kotipihassa talliin ajaessa enää vähän yli +70 ja suunta alaspäin.
Romun, V70 D5 man. -08, keula kokonaan tukossa näillä 30 pakkasilla.
Moi! Mulla on ihan "suomi" pirssi  -10 S80 D5 ja ei tule oikein lämpöä ,kun ulkona -28` keula on vielä auki ,kun en ole keksinyt millä sen tukkis  ::) ei viittis pahvi virityksiä laitella ja syyläri on niin tukossa ylä puolelta ettei sinne väliin mitään saa ,onko saatavana jotain liikkeistä ostettavaa tilkettä maskiin ettei tarttis ihan phvista vääntää :-\ En ole huomannut et webasto olis ajossa menny päälle et kait koneen lämmöt nousee jotenkin ,mut 40km ajon jälkeen on aika viileää ,tosin talvi rajoituksilla ja automaatilla ei kierrokset ole kuin 1500 eli pitäs vissiin ajella manuaalilla ja vitosella silloin kierrokset nousee 80:pissä noin
2000r/min kulutuksen kustannuksella  ::)
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: AriHoo - 08.01.2016, 18:30:27
Anakin tuolta saa maskinsuojia. http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autolampo/maskisuojat/volvo/s70_v70
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: kaksi70 - 08.01.2016, 18:48:47
Anakin tuolta saa maskinsuojia. http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autolampo/maskisuojat/volvo/s70_v70

Tuollaiset maskinsuojat on omassa V70 -09 D5:ssa nyt jo neljättä talvea, hyvin toimii  :) Maskinsuojien kanssa koneen ja kabiinin
lämmöt on ajossa kohillaan kovallakin pakkasella ilman Webaston apua  :)
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: zombiland - 09.01.2016, 09:45:18
Tuollaiset maskinsuojat on omassa V70 -09 D5:ssa nyt jo neljättä talvea, hyvin toimii  :) Maskinsuojien kanssa koneen ja kabiinin
lämmöt on ajossa kohillaan kovallakin pakkasella ilman Webaston apua  :)
Kiitos hyvästä linkistä, :)
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: svart - 09.01.2016, 11:04:02
Ite tekee 5:llä eurolla. Mustaa 3mm. polyeteenilevyä ostaa ja tekee pahvista enIn sabluunan ja sitte leikkaa muovista ja nippusiteillä kiinni. Paljon siistimpi vieläpä kuin tollasilla hirmu jous tapeilla kiinni ja rätti mutruaa maskissa vieläpä miten sattuu
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: paku97 - 09.01.2016, 11:30:20
Mulla retkipatjasta, ei ime vettä, olisko 8-10mm paksua. Maalasin mustaksi sillä kumimaalilla, on hyvä. :pomo:
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: zombiland - 09.01.2016, 11:45:33
Mulla retkipatjasta, ei ime vettä, olisko 8-10mm paksua. Maalasin mustaksi sillä kumimaalilla, on hyvä. :pomo:
Laitoitko nippareilla kiinni  ::)
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: JuhaV - 09.01.2016, 11:55:43
Exään tein kirkkaasta muovilevystä maskisuojat, jotka vedin nippareilla kiinni. Oli nätin näköinen ratkaistu uutena, kun oikea maski näkyi läpi. Sitten ajossa meni paskaa väliin, jota ei koskaan saanut pesussa kokonaan pois. Lisäksi nipparit oli vatiämpärin hankalia laittaa, eikä maskisuojaa tietenkään viitsinyt välillä ottaa pois, kun olisi joutunut nippareita katkomaan ja vaihtamaan. Työaika mitattuna tämä oli lopulta kalliimpi ratkaisu kuin kaupan valmiit.

Nykyisessä on ihan kauppatavaraa oleva solumuovinen maskisuoja, jossa ne tutut jousikuormitteiset pidikenappulat. Ei ole mielestäni ruma ratkaisu, joskaan ei kauniskaan. Hinta oli jotain 40-50 euron luokkaa, mutta köyhällä ei ole varaa halpaan... Jos nyt joutuisin hankkimaan, niin ostaisin pelkät nappulat erikseen ja värkkäisin telttapatjasta tms. tuon suojan. Nappulat on tosi jees, kun saa helposti paikalleen ja pois.

Tuossa oli noin -26 astetta auton mittarissa alhaisimmat lukemat ja obd:llä luettuna tuli seuraavia lukemia:
- aamulla webaston jälkeen auto käyntiin = +30 astetta
- ilman maskisuojaa pk-seudun nurkka-ajossa = +50-60
- maskisuojalla edellinen = +60-70
- ja maskisuojan kanssa, kun ajeli hetken motaria, niin +70-80 lukemia.

Tuo webasto on myös aika herkkä lähtemään päälle lisälämpöä tuomaan, kun ajelee täällä lähinurkissa.

Jossain aikaisemmassa topicissa olenkin kritisoinut sitä, että autot ovat täynnä mittareita ja antureita, joiden tietoa ei sitten voida näyttää käyttäjälle. Moottorin vikavalo syttyy sitten kun on jo liian myöhäistä... Esim. juuri tuo jäähdytysnesteen lämpö voisi olla edes jonkun valikon kautta nähtävissä.
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: paku97 - 09.01.2016, 12:06:50
Laitoitko nippareilla kiinni  ::)
Oli jääny volkkarista sellaiset omat kiinnikkeet, painettiin maskiin päin, koukku jäi kiinni, kaippa noita on liikkeissä?
Motonet "maskisuojankiinnike"
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: zombiland - 09.01.2016, 13:08:39
Exään tein kirkkaasta muovilevystä maskisuojat, jotka vedin nippareilla kiinni. Oli nätin näköinen ratkaistu uutena, kun oikea maski näkyi läpi. Sitten ajossa meni paskaa väliin, jota ei koskaan saanut pesussa kokonaan pois. Lisäksi nipparit oli vatiämpärin hankalia laittaa, eikä maskisuojaa tietenkään viitsinyt välillä ottaa pois, kun olisi joutunut nippareita katkomaan ja vaihtamaan. Työaika mitattuna tämä oli lopulta kalliimpi ratkaisu kuin kaupan valmiit.

Nykyisessä on ihan kauppatavaraa oleva solumuovinen maskisuoja, jossa ne tutut jousikuormitteiset pidikenappulat. Ei ole mielestäni ruma ratkaisu, joskaan ei kauniskaan. Hinta oli jotain 40-50 euron luokkaa, mutta köyhällä ei ole varaa halpaan... Jos nyt joutuisin hankkimaan, niin ostaisin pelkät nappulat erikseen ja värkkäisin telttapatjasta tms. tuon suojan. Nappulat on tosi jees, kun saa helposti paikalleen ja pois.

Tuossa oli noin -26 astetta auton mittarissa alhaisimmat lukemat ja obd:llä luettuna tuli seuraavia lukemia:
- aamulla webaston jälkeen auto käyntiin = +30 astetta  Just moot.lämpömittaria kaipaa, sais tietoa miten lämmöt nousee ja ettei ainakaan liikaa jos keulan peittää !
- ilman maskisuojaa pk-seudun nurkka-ajossa = +50-60
- maskisuojalla edellinen = +60-70
- ja maskisuojan kanssa, kun ajeli hetken motaria, niin +70-80 lukemia.

Tuo webasto on myös aika herkkä lähtemään päälle lisälämpöä tuomaan, kun ajelee täällä lähinurkissa.

Jossain aikaisemmassa topicissa olenkin kritisoinut sitä, että autot ovat täynnä mittareita ja antureita, joiden tietoa ei sitten voida näyttää käyttäjälle. Moottorin vikavalo syttyy sitten kun on jo liian myöhäistä... Esim. juuri tuo jäähdytysnesteen lämpö voisi olla edes jonkun valikon kautta nähtävissä.
Otsikko: Vs: D5 jäähdytysnesteen lämpötila pakkasella
Kirjoitti: Kujis81 - 10.01.2016, 22:14:03
Tein itse ja säästin viimasuojan nokalle. Ylä- ja alapuoli nyt tukossa. Lämmöt nousi 87-90 paikkeille nurkka-ajossa. Kaippa se on hyvä juttu. Ei kai tuosta voi koitua jonkin sortin ongelmia, kun ei tuo varmaan mikään suunnittelun lähtökohta ole ollut. Eikös 90 astetta ole setpointti johon veden pitäisi lämmetä ja pysyä?